Annons:
Etikettideologi
Läst 382 ggr
Tottenypan
2020-08-21 23:39

PK Sverige och det forna DDR.

I diskussioner om PK Sverige och ”hjärntvättens effekter”, så finns det en poäng i att göra liknelser med det forna DDR. Det tragiska är dock att medans alla i DDR fattade och gjorde vad dom kunde för att överleva i det rådande läget, så är jag inte fullt lika säker på att alla i Sverige verkligen fattar ”det rådande läget”. Jag antar någonstans att huvuddelen av den tysta majoriteten har läget relativt klart för sig, men att dom väljer att inte ”sticka ut” för att dom är rädda för någon form av ”konsekvenser” eller obehag. Resterande del av befolkningen, dom som hörs och syns, har antingen läget klart för sig men väljer att spela med i charaden för att gynna en egen bakomliggande dold agenda, som exempelvis våra globalistiska "EU" politiker. Eller också så är dom så naiva eller så ideologiskt indoktrinerade, att dom helt enkelt inte förstår spelet bakom kulisserna. Här pratar vi exempelvis om följare till BLM rörelsen och allas våran Lill-Greta. Tyvärr verkar gruppen av ideologiskt indoktrinerade och kompromisslösa fanatiker ha öka kraftigt igen, sedan glansdagarna i slutet på 60- och början på 70-talet. Det här är människor som utan att reflektera följer kartan, om kartan och verkligheten inte stämmer överens. Ideologiskt indoktrinerade och kompromisslösa ”följare” fanns det förvisso även gott om i DDR, men dom förstod ändå spelet i kulisserna. Jag är inte helt säker på att våra fanatiker gör det.

"Vill vi behålla vår demokrati och yttrandefrihet, så är det hög tid för ett Swexit, dvs. ett "svenskt" Brexit."

Annons:
kamera0710
2020-08-22 08:09
#1

Vad gäller Lill-Greta och hennes uppmaning till att lyssna på forskarna: Hör du också till dem som tror att klimatforskarna ljuger och systematiskt förvanskar forskningsresultaten?

Sedan kan jag försäkra att jag inte vill tysta någon som hävdar detta, lika lite som jag vill stoppa Flat Earth Soceity eller den som tror på jultomten.

LBB
2020-08-22 10:52
#2

#0  de fanatiker du talar om, är det de som vill låta Sverige försmäkta bakom skyddade gränser? Gränser som till slut även måste skydda från emigration, så som muren runt det forna DDR

Som tur är, har vi idag både demokrati och yttrandefrihet här i landet, kan det vara därför en klar majoritet är för EU?😃

[Göstage]
2020-09-09 08:05
#3

Magnus Fiskesjö avhandlar i en essä på Kvartal antropologen Jonathan Friedmans fallstudie av Sverige, ”PC Worlds: Political Correctness and Rising Elites at the End of Hegemony”. Några korta utdrag:

"Politisk korrekthet är inte bara en fluga eller ett mode, utan ett instrument som hjälper nya makteliter att etablera sig och sedan upprätthålla en moralisk sanningsregim som gruppen bekänner sig till. Den bygger inte på argument utan på associationer och identiteter och de etiketter motståndarna fastnar i."---

"Det som går förlorat när politisk korrekthet tillåts dominera är framför allt det utrymme för debatt och argumentation som i modern tid varit centralt i svenskt och europeiskt samhällsliv, men som vi inte längre kan ta för givet. Friedman skriver att han är emot politiskt korrekthet just för att han vill ha kvar den ”critical rational arena,” det vill säga det utrymme för rationell debatt och kritik, som funnits hittills."---

https://kvartal.se/artiklar/politiskt-korrekt-ar-ett-maktmedel/

LBB
2020-09-09 11:58
#4

Det är rätt intressant att du lyfter fram DDR som exempel..Samtidigt som du är en varm anhängare av protektionism. För protektionismen var ju en bidragande orsak till att DDR kursade. Hade DDR tillåtits välja samma väg som BRD efter kriget så hade ekonomin sett annorlunda ut. BMW ett av världens mest framstående bilproducenter hade legat var i östra Tyskland, Zeiss med flera framgångsrika företag hade gjort detsamma. Att Tyskland, liksom Sverige blivit så framgångsrika som exportnationer beror ju på att gränser inte var stängda, att protektionism försvårades och att handeln inom EU ger så stora ekonomiska fördelar

Så som tur är, har vi idag både demokrati och yttrandefrihet här i landet, kan det vara därför en klar majoritet är för EU?😃

  • Redigerat 2020-09-09 11:59 av LBB
Upp till toppen
Annons: