Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 5234 ggr
Staffan
12/1/10, 4:26 PM

Niqab i skolan = Ok

Efter två års betänketid kom DO Katri Linna idag med beskedet att det ska vara okej med niqab/burka även för en barnskötare.

Rätt eller fel, vad tycker du?

» Länk till debattartikeln på DN.se

// Staffan

Annons:
Maria
12/1/10, 4:38 PM
#1

Jag uppfattar att beslutet gällde hennes utbildning till barnskötare och inte om det är OK med att arbeta som barnskötare med Burka/niqab

Jag tycker att beslutet verkar vara vettigt när det gäller hennes utbildning.

Däremot kommer hon säkerligen att stöta på bekymmer när hon ska söka jobb. Men det blir ju en annan fråga.

Eftersom denna fråga är så laddad så kan man ju tycka att det hade varit ett bättre val att inte utbilda sig inom ett "serviceyrke" för hon kommer säkerligen att stöta på motstånd och svårigheter.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
12/1/10, 4:51 PM
#2

#1 bumbleboo

Jag är inte så insatt men det kan mycket väl vara så att du har rätt.

Tycker du att jag ska ha rätt att gå samma utbildning med en papperskorg på huvudet - om jag har en religion som bestämmer att jag måste ha det?

// Staffan

Maria
12/1/10, 5:01 PM
#3

#2 Haha, ja du skulle förmodligen besväras av det mer än jagFlört

Jag tycker ändå den viktigaste frågan i detta är vad syftet med utbildningen är. Har jag möjligheter att få jobb? Kan jag kräva att jobba med en papperskorg på huvudet? osv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
12/1/10, 5:05 PM
#4

Egentligen bryr jag mig inte så mycket men jag är övertygad om att beslut av det här slaget kommer hjälpa SD på traven. Precis som när Katri beslutade att mannen som vägrade skaka hand med sin framtida chef fick skadestånd för att Arbetsförmedlingen då dragit in hans arbetslöshetsersättning.

Diskussionen på DN talar sitt tydliga språk. Den har fått över tusen kommentaren redan under dagen idag…

// Staffan

Maria
12/1/10, 5:10 PM
#5

Du kan har rätt men jag tycker det ändå är viktigt att Sverige inte följer med strömmen i övriga Europa som Frankrike och Danmark utan att vi står för den öppenhet som vi är förknippade med.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
12/1/10, 5:21 PM
#6

#5

Frågan är hur vi bäst motverkar det? Genom att tillåta att "religionen" utövas i alla avseenden? Jag är inte lika säker.

Att SD kom in i riksdagen var ingen olycklig slump. Jag tror tyvärr att deras inflytande kommer bli ännu större inför nästa val om vi inte sätter stopp för hedersvåld, omskärelse av barn och annat som religion kan föra med sig.

// Staffan

Annons:
Maria
12/1/10, 5:23 PM
#7

Hedersvåld och omskärelse av barn har långt i från denna frågan att göra, tycker jag.. Det är redan kriminellt och ska så vara och motarbetas med alla medel.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Staffan
12/1/10, 5:36 PM
#8

Instämmer.

Likheten ligger väl i att de politiskt valda skyr även de frågorna som pesten. Inga vågar diskutera någonting som har med religion att göra eftersom de då riskerar att bli kallada rasister.

// Staffan

ala02
12/1/10, 6:46 PM
#9

Tycker det är en kepsfråga, dvs ska vi tillåta att elever har keps i skolan? Har svårt att se hur det kan påverka undervisningen eller jobbet. Däremot kan ju personer störas av det, men det stör inte mig. Är vi alltså uppe i två fall som har inträffat i Sverige så får det ju oförtjänt mycket utrymme.

Staffan
12/1/10, 7:16 PM
#10

#9 ala02

Jag tycker iaf inte att man ska få ha keps.

Nästa fall som är uppe för bedömning är om huruvida staten även ska tvinga dagis och skolor att acceptera maskerad personal. Med tanke på den här domen finns en överhängande risk att man dömer likadant i detta fall.

Är det lika självklart okej?

// Staffan

Staffan
12/1/10, 7:40 PM
#11

» bumbleboo

Vad har du för åsikter om det här inlägget i debatten?

» Länk till artikel på Svd.se

// Staffan

ala02
12/1/10, 7:42 PM
#12

Det är ju inte staten som tvingar någon att acceptera niqab eller ej. Det är en skola som inte vill att hon ska ha den. Man kan ju lika gärna fråga sig om det är upp till varje rektor att bedöma? I så fall så föredrar jag riksdagsbeslut istället för småpåvar till rektorer ska sätta standard för hur man är klädd. Jag föredrar att vi själva är fria att gå klädda hur vi vill: Ser det förjävligt ut så kan det kanske leda till problem, men det är upp till den som bär niqab eller keps eller t.o.m. foppatofflor. Skulle det vara en situation där hon inte kan få betyg för hon har niqab eller jobb efter utbildningen så får hon skylla sig själv. Jag skulle nog tro att hon kan få jobb på ett dagis för muslimska barn t.ex..

Själv tänker jag inte på om de har keps eller ej, men det är klart att det inte hör till social standard i annat än subkulturer. Men det är samma där, vill de ha utanförskap eller vill de visa avstånd från vissa sociala normer får man ta det onda med det goda.

Staffan
12/1/10, 7:48 PM
#13

#12 ala02

Jag gillar ditt resonemang.

Men om inget dagis vill anställa henne med anledning av burkan, ska hon då vara berättigad till annan ersättning på grund av att hon inte vill visa sitt ansikte? Vad tycker du?

// Staffan

Annons:
elyse
12/1/10, 8:31 PM
#14

Min direkta reaktion är att det skulle kunna vara direkt ohygieniskt att bära vida och täckande kläder från topp till tå om man arbetar med barn. Jag tänker då på blöjbyten, matsituationer, utelek etc. Jag kan själv inte ha håret utsläppt när jag arbetar på förskolan om jag inte vill riskera att få smör, frukt och andra mindre trevliga saker i håret.

Även muslimska barn har ett behov av trygghet och att lära sig att tolka ansiktsuttryck hos sin pedagog. Genom min kropp visar jag om jag är tillgänglig för ett litet barn eller inte, så att säga. Så att arbeta med just förskolebarn tycker jag verkar olämpligt - kanske i en förskoleklass eller 1-2:a.

Maria
12/1/10, 10:15 PM
#15

#11 Det är ju en del av sanningen men fortfarande tycker jag den fria viljan är av vikt.

Förtrycket som vissa kvinnor upplever går inte att lagstifta bort utan det krävs andra åtgärder och framför allt tid.

Det finns muslimska kvinnor som väljer själva också. Nu det en "ickefråga" egentligen då det är så oerhört få kvinnor i Sverige som bär burka eller niqab. Problemen bör kunna lösa lokalt/individuellt när det kommer till arbete utbildning.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ala02
12/1/10, 10:18 PM
#16

#13

Ja jag tycker nog det, bidrag är ju konstigt det med. Då kan man ju ifrågasätta om folk ska få bidrag för de gått "fel" utbildning. Jag har svårt att se varför alla är så mycket emot bidrag. Visst det är tråkigt att mina skattepengar ska gå till folk som inte vill göra något eller bara vill göra vad man själv vill. Men hellre det än utslagna människor på våra gator.

Såg nån beräkning för längesedan om att 1,6-1,8 % av befolkningen alltid kommer att vara arbetslösa, mycket på grund av sådana omständigheter. Tjänar ganska dåligt själv så det är väl ännu värre för de som får klara sig på hälften av det. Lever trots allt ganska gott på den lön jag har.

asvensso
12/2/10, 3:41 PM
#17

Om man ska fa ha niqab av religiosa skal sa borde man ocksa fa ha en Gorby-mask eller en Bornligan-mask pa sig och bara en mantel till som doljer kroppsformerna av humoristiska skal. Da syns ogonen och man kan ju kommunicera genom maskens oppningar.

Det ar fel att blanda in religion i det hela. Forskning pa omradet om hur manniskor kommunicerar med kroppssprak och ansiktsuttryck visar att man blir osaker om man inte kan "lasa" en annan manniska. Ganska instinktivt. Jag sager nej till roliga masker i arbetsmiljoer i Sverige och da far det blir nej till niqab ocksa. Religion helt irrelevant.

kerstinjo
12/3/10, 8:35 PM
#18

Personligen så tycker jag inte att det är OK att niqab/burka används för en barnskötare, förskolelärare etc.

Nu jobbar jag visserligen inom sjukvården och palliativ vård, där det av praktiska, hygieniska osv skäl inte är tillåtet med niqab/burka.

Men genom mitt yrke så vet jag hur mycket ett ansiktsuttryck kan vara värt.

Nu kommer jag att uttrycka mig väldigt krasst, men ligger jag inför döden, så kan jag inte ens tänka mig att bli vårdad av en människa som är dold i svarta kläder.

Jag vill bli lenad och lindrad min sista tid i livet, något som vi strävar efter att våra patienter också ska bli.

Närhet, ömhet och omtanke och lindring är A och O i mitt yrke. När talets gåva tryter, så är ansiktsuttryck otroligt viktiga.

Som svårt sjuk, döende, så kan du kanske inte förmedla dig, men du kan läsa ansiktsuttryck.

Niqab/burka ger dig bara en chans att läsa av ögonen. Jag kan inte det, jag är inte expert på det. Du är säkert inte bra på det heller.

Men det är så tabubelagt att säga att man är helt emot niqab/burka.

Av en del så tolkas det rasistiskt, men för mig har det inget med rasism att göra.

För mig så känns det som om det vore Hallowen året runt.

Så….nej tack!

 Kerstin 

 

[ElisabethYL]
12/12/10, 8:21 AM
#19

Kerstinjo, du har en hel del viktiga infallsvinklar i ditt inlägg Glad. Själv jobbar jag inom industrin och där är alla slappa/löst hängande kläder, halsband mm förbjudet av säkerhetsskäl.

För mig är det här en icke-fråga, men de muslimer jag känner har slöja och då tycker jag det känns ok - jag kan ju fortfarand läsa av ansiktet, men burka/niqab??? Skulle nog inte gilla det.. Obestämd

[Ming]
12/12/10, 11:23 AM
#20

"Niqabbärande är inte ett religiöst påbud enligt islam. Niqabbärande är en form av maktutövning och kvinnoförtryck."

Kopierade dessa rader från SVD.

Mitt svar på frågan är FEL.

DO kunde ägna sig åt att undersöka det faktum att detta strider mot jämställdheten mellan män och kvinnor….men vågar DO det?

Annons:
chik
12/13/10, 7:51 PM
#21

"DO kunde ägna sig åt att undersöka det faktum att detta strider mot jämställdheten mellan män och kvinnor….men vågar DO det""

_________________________________________________________________

Nej.O varför dom inte vågar det är en gåta..

Lena.P är jag i verkliga livet.

[LucyInTheSky]
12/14/10, 11:03 PM
#22

Jag tycker inte det är okej, jag vill veta vem som tar hand om mina barn om hon nu vill bli lärare och jag ser inte människan under detta skynke. Sjal okej, men jag vill se ett ansikte på människan som pratar med mig.

Alltså här i svergie lär hon behöva körkort osv för att jobba. Ska hon då ha ett id/körkort där hon inte syns på bilden.. =/ Jag har seriöst funderat på hur ett Burka-körkort ser ut..

[drummer]
12/15/10, 1:27 AM
#23

I slutändan så är det ledningen för dagiset som bestämmer vad som är lämplig klädsel. Men då skall föräldrarna också ha valmöjligheten vilket dagis dom skickar sina ungar till.

Bara för att vi har religionsfrihet och ett öppet samhälle så betyder det inte att vi skall tolerera allt. Burka har igentligen inget med religion att göra, utan om vi skall vara helt ärliga är ett av sätten att hålla kvinnor nertryckta i dom länderna där det förekommer. Varför skall vi då acceptera det här.

Naturligtvis skall vi ha ett öppet samhälle men det finns delar av andras kulturer som inte passar med våra sedvänjor och värderingar. Då måste vi kunna säga nej till dom. Om vi inte kan göra det eller får lov att öppet kritisera sådana sedvänjor så öppnar vi dörren för partier som SD.

kerstinjo
12/16/10, 5:05 PM
#24

*funderar* Är det lika OK om jag har en Ku Klux Klan dress på mig?

 Kerstin 

 

Maria
12/18/10, 10:04 AM
#25

#24 Jag tycker inte att det går att jämföra. Vi får t.ex inte bära hakkors eller göra Hitlerhälsningar vilket ligger närmre Ku Klux Klan.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

ala02
12/18/10, 10:56 AM
#26

Vad jag förstått nu så skulle hon lossa på ansiktsdelen inför barnen. Det kan ju vara så att de själva väljer att dölja sitt ansikte inför vuxna.

Gerbilflicka
12/18/10, 11:44 AM
#27

Alla arbetsplatser har en dresscode och det är inte heller tillåtet att springa runt naken offentligt. Jag kan inte heller klä mig som jag gör privat när jag ska jobba.

Helt ärligt så tycker jag det är ett evigt daltande. Man får ha vilken tro man vill, men att inte visa sitt ansikte eller t.ex. som han som vägrade skaka hand med sin chef bara för att hon var en kvinna… Det handlar om ett kvinnoförtryck som jag inte vill ha i Sverige.

Annons:
[Maine]
12/19/10, 10:50 AM
#28

För min del kan folk ha vad dom vill som huvudbonad, men ansiktet ska synas. Detta gäller i både skola och arbetslivet.

Jag vill ha kontakt med den jag talar med och/eller måste umgås med.

[GunillaR]
12/20/10, 5:35 PM
#29

Alla barn ska ha rätt att se sina "fröknar" i ansiktet och kunna få avläsa kroppsspråk hos dessa. Detta är en viktig del i ett barns utveckling.

Det finns ingen anledning till att Sverige ska underkasta sig några sharia-lagar och/eller andra underliga religösa påfund.

kerstinjo
12/21/10, 8:57 PM
#30

#25 Det kanske var en dålig jämnförelse jag kom med.

Men i mitt yrke och många andra yrken, så är det otroligt viktigt att kunna läsa av ett ansikte.

Så oavsett religion är mitt svar fortfarande;Nej!

 Kerstin 

 

MiroSputnik
2/1/11, 11:14 AM
#31

Råder det inte maskeringsförbud på offentliga platser i Sverige? Har för mig att jag hört talas om det någonstans… Men jag kan ha fel.

Däremot vet jag att det råder maskeringsförbud på banker och liknande inrättningar.

Som mask räknas något som helt eller delvis skymmer personens ansikte så att denne ej går att identifiera…

Hur gör personer i niqab och andra heltäckande slöjor då?

Som svar på inlägget om niqab ska vara tillåtet i förskolor och skolor tycker jag klart NEJ!

Jag skulle aldrig acceptera att mina barn behöver ha en lärare som vägrar visa sitt ansikte. Vilken signal sänder det till mina döttrar om läraren inte kan visa sitt ansikte pga religion?

Ska det vara accepterat att bära niqab och liknande när man undervisar, så ska det vara helt frivilligt för barnen att inte deltaga i undervisningen. Barn och föräldrar ska kunna välja bort dessa religösa symboler i undervisningen.

[Maine]
2/1/11, 11:21 AM
#32

#31  Citerar:

Ska det vara accepterat att bära niqab och liknande när man undervisar, så ska det vara helt frivilligt för barnen att inte deltaga i undervisningen. Barn och föräldrar ska kunna välja bort dessa religösa symboler i undervisningen.

Där håller jag med!

ala02
2/1/11, 11:30 AM
#33

#31,32

Då borde man också kunna välja bort kristna värderingar och västerländsk demokrati vilket är inskrivet idag. Fast jag förstår er tanke.

kerstinjo
2/1/11, 1:43 PM
#34

Läste häromdagen om en dam, som hade mun och nässkydd av hälsoskäl. Hon kom inte in på banken.

 Kerstin 

 

Annons:
MiroSputnik
2/3/11, 9:06 AM
#35

Vad är det egentligen för "öppet" med att vägra visa sitt ansikte?

Om vi nu vill ha ett öppet samhälle?

I min värld har de som döljer sitt ansikte av fri vilja, även nåt annat att dölja…

De strävar i alla fall inte mot ett öppet samhälle.

Upp till toppen
Annons: