Skriv ett nytt inlägg! Aktuellt just nu (4) Senaste inläggen

Arbetsmarknad Bostadspolitik Djurskydd/Djurfrågor Ekonomi Energifrågor Företagande Försvarspolitik Ideologi Infrastruktur Invandring och integration Jämställdhet Kultur Kungahuset/Kungligheter Kyrkan. Religion och politik Livskvalitet Livsmedel/Jordbruk/Fiske Miljö & Klimat Off Topic Om iFokus och sajten Ordet fritt. Fria diskussioner Politiker Politiska partier Politiska skandaler Rättsfrågor/Integritet Sexualpolitik Skatter Skola / Utbildning Terrorism Topplistor. Utrikespolitik Valfrågor/Riksdagsval Vård och omsorg Välfärdssystem Övrigt
Politiker

Mona Sahlin och verkligheten

2010-09-06 16:39 #0 av: AndersE

En av Sveriges radios bästa reportrar är Katarina Gunnarsson. (2009 vann hon Stora Journalistpriset som "Årets berättare", Stora Radiopriset för "Årets reportage" samt Röda Korsets journalistpris.)

Hon har följt med Mona Sahlin under en dagsutflykt. Mycket intressant!

Länk till P1

Hon har även gjort samma med Reinfeldt och även länk till det reportaget finns på samma sida.)

Anmäl
2010-09-06 16:44 #1 av: AndersE

Det jag fäste mig vid är hur Mona Sahlin på något vis "kolliderar" med verkligheten denna dag.

Hon träffar en kvinna som trots sjukdom fortsätter arbeta vidare. Sahlin tar henne som exempel på att alliansen har fel. Människor vill arbeta - oavsett nivå på bidrag eller skattenivåer...

Men så börjar kvinnan själv berätta hur verkligheten ser ut. Det gillar inte Sahlin riktigt, men om kartan och verkligheten inte stämmer - vad är det som gäller?

Sedan träffar hon en man vars far invandrade från Chile från 35 år sedan. Sahlin berättar att är det något hon kan så är det om dessa invandrade chilenare.

Fadern kan efter 35 år nästan inte ett ord svenska. Sahlin får frågan om inte folkpartiets förslag om språktest hade varit bra? Oh, nej det är Sahlin bestämt emot. Det är inte chilenaren som ska ändra sig - det är samhället.

Kartan. Och verkligheten.

Anmäl
2010-09-09 13:44 #2 av: AndersE

Ingen annan som lyssnat på detta intressanta program?

Anmäl
2010-09-09 14:49 #3 av: [Ming]

Lyssnat nu

Det svåra att vara politiker är att  förstå den verklighet som vi andra upplever....därmed kan de inte ta till sig den.

Ang chilenaren undrar jag vad Mona egentligen menar. Alla VET att språket är A och O.....att inte Mona förstår det.....fast  hon kanske tänker att vi svenskar ska lära oss spanska? Eller vad menade hon egentligen?

Anmäl
2010-09-09 14:53 #4 av: AndersE

#3 Ja, jag förstod inte heller. Mer än att det var samhället som skulle förändras, inte chilenaren. Fast samhället fick inte förändras dithän att vi gjorde språktester...

Verklighet och karta...

Anmäl
2010-09-09 14:57 #5 av: [Ming]

Mmm  märkligt....menar hon kanske att det är integritetskränkande med språktest?? Hur ska icke svensktalande kunna integreras, få jobb mm om de inte kan svenska?? Har Mona fått den frågan?

Anmäl
2010-09-14 22:29 #6 av: AndersE

Ingen annan som lyssnat? Det är intressant!

Anmäl
2016-05-06 22:38 #7 av: [Carpinus]

#0 "Det jag fäste mig vid är hur Mona Sahlin på något vis "kolliderar" med verkligheten denna dag" och"...men om kartan och verkligheten inte stämmer - vad är det som gäller?" Känns som nyckelord så här sex år senare, när kartan och verkligheten fortfarande inte tycks stämma överens för huvudpersonen...Funderar

Anmäl
2016-05-07 22:03 #8 av: Hayabusa

Ränderna går aldrig ur.

Anmäl
2016-05-07 22:52 #9 av: 72mm

"Det jag fäste mig vid är hur Mona Sahlin på något vis "kolliderar" med verkligheten denna dag."

Herre gud, om hon inte kolliderade med verkligheten den dagen så har hon nog gjort det ganska så slutgiltigt nu. Nu måste hon ändå vara fullständigt slut som politiker? 

Den nya Sahlin-historien är helt sanslös. 

Y2W på Flashback: "Ibland undrar man ju om hela MP inte bara är ett konstprojekt för att driva med demokratin.

Anmäl
2016-05-07 23:09 #10 av: [josten]

Hon är en stor gåta för mig denna kvinna !

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.