Annons:
Etikettpolitiker
Läst 2206 ggr
AndersE
9/6/10, 4:39 PM

Mona Sahlin och verkligheten

En av Sveriges radios bästa reportrar är Katarina Gunnarsson. (2009 vann hon Stora Journalistpriset som "Årets berättare", Stora Radiopriset för "Årets reportage" samt Röda Korsets journalistpris.)

Hon har följt med Mona Sahlin under en dagsutflykt. Mycket intressant!

Länk till P1

Hon har även gjort samma med Reinfeldt och även länk till det reportaget finns på samma sida.)

Annons:
AndersE
9/6/10, 4:44 PM
#1

Det jag fäste mig vid är hur Mona Sahlin på något vis "kolliderar" med verkligheten denna dag.

Hon träffar en kvinna som trots sjukdom fortsätter arbeta vidare. Sahlin tar henne som exempel på att alliansen har fel. Människor vill arbeta - oavsett nivå på bidrag eller skattenivåer…

Men så börjar kvinnan själv berätta hur verkligheten ser ut. Det gillar inte Sahlin riktigt, men om kartan och verkligheten inte stämmer - vad är det som gäller?

Sedan träffar hon en man vars far invandrade från Chile från 35 år sedan. Sahlin berättar att är det något hon kan så är det om dessa invandrade chilenare.

Fadern kan efter 35 år nästan inte ett ord svenska. Sahlin får frågan om inte folkpartiets förslag om språktest hade varit bra? Oh, nej det är Sahlin bestämt emot. Det är inte chilenaren som ska ändra sig - det är samhället.

Kartan. Och verkligheten.

AndersE
9/9/10, 1:44 PM
#2

Ingen annan som lyssnat på detta intressanta program?

[Ming]
9/9/10, 2:49 PM
#3

Lyssnat nu

Det svåra att vara politiker är att  förstå den verklighet som vi andra upplever….därmed kan de inte ta till sig den.

Ang chilenaren undrar jag vad Mona egentligen menar. Alla VET att språket är A och O…..att inte Mona förstår det…..fast  hon kanske tänker att vi svenskar ska lära oss spanska? Eller vad menade hon egentligen?

AndersE
9/9/10, 2:53 PM
#4

#3 Ja, jag förstod inte heller. Mer än att det var samhället som skulle förändras, inte chilenaren. Fast samhället fick inte förändras dithän att vi gjorde språktester…

Verklighet och karta…

[Ming]
9/9/10, 2:57 PM
#5

Mmm  märkligt….menar hon kanske att det är integritetskränkande med språktest?? Hur ska icke svensktalande kunna integreras, få jobb mm om de inte kan svenska?? Har Mona fått den frågan?

AndersE
9/14/10, 10:29 PM
#6

Ingen annan som lyssnat? Det är intressant!

Annons:
[Carpinus]
5/6/16, 10:38 PM
#7

#0 "Det jag fäste mig vid är hur Mona Sahlin på något vis "kolliderar" med verkligheten denna dag" och"…men om kartan och verkligheten inte stämmer - vad är det som gäller?" Känns som nyckelord så här sex år senare, när kartan och verkligheten fortfarande inte tycks stämma överens för huvudpersonen…🤔

[Hayabusa]
5/7/16, 10:03 PM
#8

Ränderna går aldrig ur.

72mm
5/7/16, 10:52 PM
#9

"Det jag fäste mig vid är hur Mona Sahlin på något vis "kolliderar" med verkligheten denna dag."

Herre gud, om hon inte kolliderade med verkligheten den dagen så har hon nog gjort det ganska så slutgiltigt nu. Nu måste hon ändå vara fullständigt slut som politiker? 

Den nya Sahlin-historien är helt sanslös.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[josten]
5/7/16, 11:09 PM
#10

Hon är en stor gåta för mig denna kvinna !

[Hayabusa]
5/9/16, 3:10 PM
#11

Har inte Mona Sahlin påstått att det inte går att samarbete med SD pga av att man har olika värdegrund? Hm…

[Göstage]
10/11/20, 9:44 AM
#12

I historiens ljus - Ann Charlott Altstadt har läst Mona Sahlins "Makt-lös" och häpnar inför hennes fräcka historieförfalskning.

"Mediedreven och de offentliga nederlagen är bara delar av den stora berättelsen om hur Sahlin älskade och gav allt till ett parti som belönade hennes glöd och mod med svek. Hon kämpade för att förnya men förgäves, vilket enligt henne lett till att de förvirrat förstenade, bakåtblickande socialdemokraterna förlorat momentum, medlemmar och röster.

Den fräckt oförvägna historieförfalskningen får mig faktiskt att häpna eftersom det var Sahlin och partiledningen som tokvann förnyelsestriden i början av 90-talet mot partiets gräsrötter. Sahlin är inte någon gränsbrytare. Hon jobbar tvärtom med att snappa upp tidsandan och kommunicera dess mesta klyschor där favoriten är det diffusa begreppet förnyelse."---

"Jag misstänker att Makt-Lös inte bara är en äreräddning utan också ett snyggt men kraftigt retuscherat och tillfixat cv. Ett avsked från socialdemokratin, möjligtvis med dörren på glänt. Comeback kid Sahlin siktar säkert högre än ordförandeposten i någon aktivist-intresseorganisation.

Så varför inte Miljöpartiet, som hon bland annat ger vitsordet ”spännande”? Sahlins tidstypiskt vänsterliberala fluffiga allmänhumanism matchar partiet perfekt så jag tycker ni ska slå en signal till varandra, snarast!"

https://www.aftonbladet.se/kultur/bokrecensioner/a/X8g5W7/mona-sahlin-skriver-om-historien-i-sitt-bittra-forsvarstal

  • Redigerat 10/11/20, 9:45 AM av [Göstage]
LBB
10/11/20, 10:15 AM
#13

Mona Sahlin är väl ett bra exempel på en individ som hade kunnat vara till stor nytta för sin uppdragsgivare om man i ett tidigt stadium satt bett och sele på henne. Nu menar jag inte bokstavligt. Men hon har en stor social förmåga som, om S hade hållt henne innanför skranket kunnat ge partiet den kvinnliga ledaren man eftersträvade. Varför jag tog upp seltyg? tja förr när man hade en ung sprallig häst så selade man ofta ihop den med en gammal , lugn och erfaren häst. Då kunde man dra nytta av den unga hästen därför att den gamla höll ekipaget på mattan.

Men annars finns gott om exempel på politiker som lever efter devisen: - Ni ska göra som jag säger, inte som jag gör……

Annons:
[Hayabusa]
10/11/20, 10:17 AM
#14

En aktuell intervju med Mona Sahlin.

Upp till toppen
Annons: