Annons:
Etikettutrikespolitik
Läst 2976 ggr
Honestyisdead
2/14/07, 11:05 AM

Hälften av alla flyktingar

Såg på nyheterna att Sverige förra året tog emot hälften av alla flyktingar som kom till europa, i år väntas ca 20 000 till!
Anledningen till att de kommer hit är för att Sverige släpper in dem och för att de vet hur mycket hjälp man får i detta land.

Jag tycker verkligen vi ska sätta topp och se till att andra länder hjälper till. Fler och fler ser hur dåligt det har gått i de städer där många har bosatt sig.

Vad tycker du?

Annons:
precis
2/14/07, 12:18 PM
#1

20 000 är en droppe i havet. Vi har plats så det räcker till dom här i norra Europa, så varför inte hjälpa?
Det finns några miljoner illegala flyktingar i Italien, Spanien, Portugal som inte ingår i den officiella statistiken. Så siffran om att Sverige tog emot hälften av alla är kraftigt felaktig.

Jag läste en konstig artikel om att danske folkeparti vill sätta stopp för invandrare från sverige, och då menar dom att det är en rädsla för att flyktingar som fått uppehållstillstånd "för enkelt i sverige" vill åka till och bo & jobba i danmark. Skumt att folk är så himla rädda för sina grannar, och andra…

Genom att visa att vi hjälper världen så kan andra följa efter vårt goda exempel! :)

Honestyisdead
2/14/07, 1:07 PM
#2

Jag tycker nog att vi har visat tillräckligt.

Vi som bor i problemen har fått nog. De som kommer hit hamnar på samma ställen, de sprids inte. Vilket resulterar i att de inte kommer in i sammhället och att de kommuner som tar emot dem inte alltid har råd till att hjälpa dem.

Ska vi nu trycka in fler kan man sprida dem. Men personligen tycker jag det räcker för nu.

AndersE
2/14/07, 5:48 PM
#3

#1 Bra inlägg!

Det är en märlig syn att hjälpbehov kan omvandlas till siffror och antal…

Mna kan ju tänka sig att akutsjukhusen gjorde likadant. Vadå - olycksfall. Sorry - vi har haft 120 patienter idag. Det kan räcka!

Usch!

Honestyisdead
2/15/07, 7:48 AM
#4

Det är inte siffror här var jag bor.. Det är verklighet. Ett land kan inte vara det som ska göra alla gott. Det fungerar inte alls. Europa måste ordna upp invandringen mer jämt.

Man kan inte ta alla och sedan tro att resurserna ska räcka. Visst. Jättefin tanke. Men inte genomförbar. Det står landet upp över öronen nu, och något måste göras för dem som redan är här, innan vi ger fler en tillflyktsort som inte kan ge dem en framtid.

Jag tycker man får tänka längre än så..

AndersE
2/15/07, 11:28 AM
#5

Ja, vi på det här akutsjukhuset i Skåne vi tycker att ni i Norrland också får göra något - så olycksfall No 121… Tyvärr!

Vi hindrade judar som ville fly från Nazityskland också… De var för många.

Det är jag inte heller stolt över.

precis
2/15/07, 12:59 PM
#6

#4 har du själv verkligen tänkt längre än så?
kan det inte vara så att det är "småorts- & folkhems-attityden" hos de som bor "där du bor" som gör att det blir problem med de nyanlända???
(oavsett om det är andra svenskar eller andra människor från andra länder)

ni som "bor i problemen" har ni funderat över hur det är på andra platser??? Det verkar bara vara ni som har problem… :)

kom gärna med något konstruktivt förslag nån gång, istället för att bara älta detta patetiska i-landsproblem…

Annons:
Oskar
2/15/07, 3:36 PM
#7

Att jämföra sig med andra är ju inte så relevant. Om alla andra länder i Europa hade tagit emot 100 000 flyktingar vardera, skulle du då vilja att vi också tog in 100 000? Eller om de andra länderna inte tog emot en enda flykting och körde ut de befintliga? Skulle vi då också agera likadant? Nä, man ska nog inte jämföra sig med andra länder så mycket. Sedan kan man självklart lobba för att andra länder ska göra det som vi i Sverige tycker är det rätta.

Honestyisdead
2/16/07, 12:37 PM
#8

Hade resten av europa DELAT på alla de som kommer, så blir det mindre i vårt land. Som dess 20 000. Dela det med 4 länder, då blir det mindre.

Och anders; du kommer med väldigt dåliga liknelser.

Och på andra platser i sverige? Jag vet att långt upp i landet kan man hitta städer där det inte finns invandrare. Sen hittar man städer som landskrona, där över hälften av invånarna är invandrare. Jag skrev att de bör delas upp i vårt land med.

AndersE
2/16/07, 1:42 PM
#9

#8 Jag förstår att du tycker jag har dåliga liknelser - det beror förmodligen på vår skilda människosyn.

Jag ser dem som kommer hit som människor i behov av hjälp. Du verkar bara se dem som problem, som man kan ta hand om utifrån hänsyn bara till sig själv.

Oskar
2/16/07, 2:13 PM
#10

#8 Ja visst borde alla länder hjälpas åt att ta emot flyktingar! Tänk om alla andra länder kunde ta hand om 20 000 flyktingar vardera, ja då skulle skulle många utsatta människor få ett tryggare liv.

Oskar

Honestyisdead
2/16/07, 6:34 PM
#11

Synd att vissa verkligen inte förstår problemen, att vissa bara tänker på andra länder och inte på sitt eget.

AndersE
2/16/07, 7:36 PM
#12

Tur att inte alla bara tänker på sitt eget, utan har empati nog att även bry sig om andra… Det kallar jag att förstå problemen.

Honestyisdead
2/16/07, 8:00 PM
#13

Det är rätt svårt att ha empati för problem.

Annons:
AndersE
2/16/07, 9:49 PM
#14

#13 Jo, jag har ju förstått det.

Honestyisdead
2/16/07, 10:16 PM
#15

Sen tänker jag på om det hade varit ombytta roller..

AndersE
2/16/07, 11:28 PM
#16

#15 Hur det varit om du haft empati?

Honestyisdead
2/16/07, 11:36 PM
#17

Jag har empati, men min empati har en gräns.

AndersE
2/16/07, 11:59 PM
#18

#17 Jo, jag förstår ju det. Det är "antal" och omsorg om "ditt eget" - inte den andra människans olycka som är din gräns?

AndersE
2/17/07, 12:03 AM
#19

"I den svenska debatten talar man alltjämt om antalet flyktingar i relation till folkmängden. Mycket sällan relaterar man vare sig till den disponibla ytan, eller till landets övriga resurser. P.G. Gyllenhammar skrev en gång att Sverige väl kunde ha en befolkning på 20 miljoner. Vi kan i alla fall hålla med PG om att det inte kan betyda så mycket för Sverige om det skulle komma över 100.000 personer på ett år.

Tyskland är till ytan faktiskt mindre än Sverige, men med en befolkning på 83 miljoner. Enligt USAs säkerhetstjänst,CIA:s information om "länder i världen" har Tyskland en invandrarbefolkning på 8,25 per 1000 invånare, medan Sverige enligt samma källa har 5,48 per 1000. Även Schweiz, med en yta som motsvarar en tiondel av Sveriges, hade 108.500 flyktingar, lite mer än hälften av vad Sverige har, enligt tidigare nämnd FN:s statistik."

Länk

Honestyisdead
2/17/07, 12:14 PM
#20

Jag låter mig själv gå före främlingar! Jag är viktigare än människor jag aldrig träffat! Familj,vänner och jag!

Och just nu är det inte bra med mig och andra som bor med problemen. Varken svenskar eller invandrare mår idag i Sverige och i städer som Landskrona, Malmö och HBG!

Detta har inget med siffror och göra, utan med KÄNSLOR och verklighet att göra.

Annons:
AndersE
2/17/07, 12:49 PM
#21

#20 Jo, jag förstår - och ser - att det är problem.

Det som gör mig bekymmersam (och misstänksam) är att jag knappast hör några krav i stil med:

  • mer poliser
  • lås in buset
  • hårdare krav
  • bättre integrering

…utan bara "stoppa invandringen".

Dvs, ni pratar om ett problem, men kräver åtgärder som inte löser problemet…

I andra städer har man gott om invandrare - utan samma problem. I andra städer har man få invandrare - men samma problem.

Om man tycker att man har för mycket kriminalitet så är det ju kriminaliteten man skall göra något åt.

Tycker man däremot att problemet är invånarnas hudfärg eller namn eller klädsel - ja, då skriker man "stoppa invandringen".

Honestyisdead
2/17/07, 5:00 PM
#22

Ja, stoppa invandringen till vi har bukt på problemen som finns idag. Inget kommer bli bättre av att låta fler ta del av problemet. Lösningar måste komma först.

Nya poliser har vi fått här i stan.
Mer har jag inte sett.

Spridningen i stan är så fruktansvärt dålig att på vissa områden kan man tro att man är i ett arabland eller liknande.

Man kan inte bosätta alla på samma område, då blir det fel från början. Då grupperar invandrarna sig eftersom de känner sig som hemma.

Man måste putta på och få in dem i sammhället.
Inte bara ge dem pengar och boende. Man måste trycka på och det händer inte här!

AndersE
2/17/07, 5:38 PM
#23

#22 Så vad är problemet?

Är det att man kan "tro att man är i ett arabland eller liknande"?

Eller är det kriminalitet?

(Jag börjar tro att det inte hade hjälpt om alla invandrare haft arbete och aldrig brutit mot en lag…)

Honestyisdead
2/17/07, 6:03 PM
#24

Det är både och. Jag vill gärna känna att jag är i Sverige, eftersom det faktiskt är i Sverige jag är!
Jag vill känna mig säker likaså!

Vi kommer ingenvart, du förstår inte. En dag kommer du göra det!

CarlS
2/17/07, 7:09 PM
#25

En sak som gör mig stolt över att vara Svensk, Hera, är just vår välvilja och förmåga att öppna vårt land för människor som har lidit och haft det svårt i sitt land på grund av olika förföljelser.

Men jag håller med dig om att man borde sprida ut flyktingarna över fler orter och integrera dem bättre bland Svenskarna själva. Endast då kan vi skapa förståelse för varandras olika kulturer och seder..och för de olika flyktingarnas problem.

Men det är väl det som är det svåra. Att finna bra sätt att gå till väga….

//CarlS

Honestyisdead
2/17/07, 7:16 PM
#26

Ja, det är ju tydligt inte lätt.. Men sen gjorde väl Sverige fel från början. de tänkte inte på konsekvenserna..

Som sagt, tanken är fin

CarlS
2/17/07, 9:06 PM
#27

#26

Kanske är det tanken som räknas? :)

//CarlS

Annons:
AndersE
2/17/07, 9:11 PM
#28

#25 Ur Sverigedemokraternas hemsida:

"Integrationspolitiken bör skrotas, då den saknar möjlighet till framgång."

CarlS
2/17/07, 9:25 PM
#29

#28

Alltså, nu är jag inte Sverigedemokrat! Vad är din tanke Anders? :)

Honestyisdead
2/17/07, 10:11 PM
#30

#28 Det stämmer ju, den funkar inte. Den behövs ändras

AndersE
2/17/07, 10:50 PM
#31

#29 Det var inte meningen att det skulle uppfattas så.

 Du skrev att "jag håller med dig om att man borde sprida ut flyktingarna över fler orter och integrera dem bättre bland Svenskarna själva". Hera har tidigare talat sig varm för SD. Så jag tyckte det blev lite märkligt med "håller med dig"…

Jag tror att en bättre integrationspolitik är nödvändig. Men det är ju här SD fula tryne sticker fram. Man är inte ute efter att komma till rätta med integrationen. Man vill nämligen skicka hem de invandrare som finns här, och hindra nya från att komma.

Det är därför man aldrig hör SD:are och andra invandrings-fientliga komma med förslag som gör att invandrare skulle fungera bättre i Sverige. (Se #21) Det man vill är att skapa ett "rent Sverige" där man är "herrar i eget hus". Den som inte känner igen det har inte förstått att SD kopplingar till nazism är mycket mer än bara historiska fakta.

Honestyisdead
2/18/07, 2:36 PM
#32

Du har så fel så. Men jag tänke inte sjunka till din nivå och snacka skit om ngt parti! Du är helt otrolig!

Tacka vet jag SD, tänk om fler kunde våga ta hand om sitt land!

CarlS
2/18/07, 9:27 PM
#33

#31

OK. Har inte följt SD debatten så noga. Men jag har svårt att tro att det är som du skriver Anders!

#32

Jag gör så gott jag kan, se
Sverigeifokus.se :)

Det är viktigt att våga ta hand om sitt land och vara stolt över det, Hera. Det har du rätt i. Men vi måste öppna upp vårt land även för människor som inte haft privilegiet att födas och växa upp här. Som kommer från sönderbombade hem och splittrade familjer. Det är vi nog överens om…

//CarlS

AndersE
2/18/07, 10:07 PM
#34

#33 Ska jag skratta eller gråta?

Jag citerar direkt ut SD hemsida, och redogör för den politik de själva berättar om . Du tror mig inte…

Hera startar en sträng med temat "vi ska sätta stopp" för flyktingar, och propagerar varmt för SD. Du tror att hon vill öppna upp vårt land för behövande…

Är jag Alice och har hamnat i underlandet…???

Annons:
Honestyisdead
2/18/07, 11:55 PM
#35

Anders: Var är den strängen? Jag hittar inte den.
Jag vet mycket väl vad SD står för. Tydligen bättre än vad du gör.

Vårt land är redan öppet för flyktingar.
Det är det att vi tar in för många.
Det är jag inte ensam om att tycka.
Och visst, jag kanske saknar empati då jag vill ta hand om mig själv och mina nära.. Man kan ju se saker och ting olika.

Det är tydligt att anders har ett stort hjärta och vill släppa in alla som behöver hjälp .. Jag hoppas bara att det aldrig händer. Då vet man aldrig hur det slutar. Eller jo, i katastrof. Det har redan börjat.

Nu tycker jag tråden är färdig då vi inte kommer någonstans.
Jag tycker det jag tycker och ni tycker det ni tycker.
Jag ändrar mig inte och antagligen inte ni heller.

Och anders, lär dig att inte blanda in SD i var disskussion som jag är med i. Denna handlade inte om SD, utan om invandringen! Håll dig till ämnet. Du har ingen rätt till att skriva vilket parti jag talat om.

Hejs

AndersE
2/19/07, 12:05 AM
#36

#35 Du inleder denna sträng med att skriva bl.a. "Jag tycker verkligen vi ska sätta topp och se till att andra länder hjälper till. Fler och fler ser hur dåligt det har gått i de städer där många har bosatt sig."

Du har tydligen tagit ställning för SD i flera debatter här. Detta är ett politiskt debattforum. Det får du nog köpa.

(Att sedan Carl tror att du inte menar det du skriver är ju en annan sak. Liksom det är en annan sak att han tror att jag ljuger då jag återger fakta om SD. Att påstå det om en annan skribent, och inte ens ta sig tiden att kontrollera fakta, tycker jag är väldigt svagt…)

Ida
2/19/07, 12:41 AM
#37

Jag tror inte att det är så svart eller vitt det här. Jag tror med andra ord inte att man automatiskt löser problemen om man "stoppar invandringen", men tror inte heller på okontrollerad invandring.

Många människor är missnöjda, såväl invandrare som ursprungs-svenskar och det är ett faktum. Det vi framförallt måste göra är att jämna ut förutsättningarna för alla, öka förståelsen människor emellan och lära av varandra.

Det låter kanske flummigt, men det är enda sättet att nå framgång med integration.

Honestyisdead
2/19/07, 11:32 AM
#38

Så Anders, bara för att jag skrivigt om SD innan, känner du dig tvungen att blanda in dem? Hahaha ok! Precis som om du har med det att göra även om vi skriver på ett forum om politik. Mina åsikter är mina, och de är jag som ska framföra dem, inte du!

Och vet du vad, han har rätt den där Carl. I det han trodde om mig. Alla är inte instängda i sina tankar som du! Och att kalla honom svag? tss! Jag förstår inte hur en vuxen  människa som du kan hålla på dom du gör. Acceptera att folk tycker väldigt annorlunda än vad du gör. Dina argument är så kassa och kommer aldrig få mig att ändra åsikt!

Strängen heter för den delen "Hälften av alla flyktingar", och det var det den skulle handla om. Inte om mig eller SD. Jag uttryckte min åsikt om det för att se vad andra tycker. Inte för att du ska tala om vilket parti jag talat om.

AndersE
2/19/07, 12:04 PM
#39

Om du tror att du kan skriva på ett politiskt forum och propagera för SD i en sträng, för att sedan gå in och kräva stopp för invandringen i en annan sträng, och dessutom förvänta dig att ingen ska se kopplingen…

Ja, då har du förväntningar som jag inte kan tillgodose.

Jag behöver inte framföra dina åsikter., Det gör du ju flitigt själv.

Jag kan acceptera att folk tycker annorlunda än jag - men inte att låta otäcka värderingar framföras oemotsagda.

Honestyisdead
2/19/07, 12:28 PM
#40

Kräva stopp? Jag kräver ingenting!

Som sagt skrev jag ingenting om SD här inne, det gjorde du! Jag accepterar INTE att du skriver vilka jag skrivigt om innan då det inte har med saken att göra. Folk får koppla bäst de vill, men det är bara du som skriver om det!! Säger det dig inget?

Det är dina åsikter som är otäcka! Att inte vilja at hand om sitt land och sitt folk i första hand, det är skrämmande!

Som sagt, kassa argument om och om igen!

AndersE
2/19/07, 12:39 PM
#41

"Kräva stopp? Jag kräver ingenting!"

Nej, just det - det var ju sätta "topp" vi skulle göra. (Jag trodde det var en felskrivning…)

När du nu beskyller mig för att ha otäcka åsikter så tycker jag du ska motivera det. Var någonstans har jag förespråkat att vi inte ska ta hand om vårt land och vårt folk?

Och det är helt OK att plocka något från någon annan sträng. Jag står nämligen för vad JAG skriver.

Annons:
Honestyisdead
2/19/07, 12:44 PM
#42

Jag står för vad jag skriver. Jag tycker vi ska sätta stopp, minska kraftigt! Och att vilja ta emot fler och fler är inte att ta hand om sitt land då det ser ut som det gör idag! Det är otäckt att du inte inser att fler invandrare ger mer problem. Om du nu vet så mycket om SD, vet du vad de vill åstakomma. De vill att svensken ska vara i första hand, inte invandraren.

Jag är färdig här.

AndersE
2/19/07, 12:50 PM
#43

#42 Enligt Sd blir man inte svensk förrän efter 3 generationer. Det betyder att du tycker att en svensk vars farfar kom från något annat land ska komma "i andra hand".

Det är skillnaden mellan oss. Jag tycker att kriminella ska komma i andra hand - oavsett ras och ursprung. Och att laglydiga svenska medborgare ska komma i första hand - oavsett hudfärg, ras och farföräldrars nationalitet.

Det är stor skillnad mellan att värdera människor utifrån beteende - och att värdera dem efter ras/nationalitet/kultur/religion.

Om man tycker att invandringen ger problem tycker jag man ska hantera problemen - tydligare regler och lagar, bättre integration, hårdare straff, fler poliser, osv.

Varför stänga gränsen? Det löser inget. Det lämnar hjälpsökande människor i sticket. Det bryter mot internationella överenskommelser.

(Jo, jag vet att SD vill omförhandla Geneve-konventionen…)

----------------------

(Och det var ju talande att du inte hade något belägg för ditt påhopp… Då kallas det Personangrepp. och är ett brott mot skrivreglerna.)

Honestyisdead
2/19/07, 12:57 PM
#44

Ehm, läs! Jag skrev vad som är otäckt med dina åsikter.

Helt otroligt…

Honestyisdead
2/19/07, 12:59 PM
#45

Från SD:s hemsida: "Till och med FN:s flyktingkommissarie (UNHCR) har rekommenderat att man ska inrikta sig på att åtgärda missförhållanden i flyktingarnas hemländer. En sådan politik är rationell då den åtgärdar problemens orsaker. Det är humanare att hjälpa på plats, för att man då kan hjälpa fler. En återvandringspolitik kan sedan ligga i linje med FN:s rekommendationer genom att återvandrare överför kunskap från i-land till u-land."

Honestyisdead
2/19/07, 1:00 PM
#46

Lite till information från SD som visar hur många som eg. behöver hjälp: "Till skillnad från vad allmänheten fåtts att tro har endast 9.839 av de 475.051 utomeuropeiska invandrare som Sverige tagit emot 1990-2000 haft skyddsbehov enligt FN:s flyktingkonvention (enligt SIV/Migrationsverkets statistik). Det innebär att bara 2% faktiskt varit flyktingar."

Honestyisdead
2/19/07, 1:02 PM
#47

Som vanligt kan man inte hålla med ett parti på alla punkter, men på vissa håller jag med.

AndersE
2/19/07, 1:21 PM
#48

#42 "Jag är färdig här." Hihi…

#44 Tja, du skrev i #42 "Det är otäckt att du inte inser att fler invandrare ger mer problem." Det stämmer ju inte. Jag har flera gånger fört fram förslag om hur problemen kan minskas.

#45 "En återvandringspolitik kan sedan ligga i linje med FN:s rekommendationer" Det var det där lilla ordet "KAN" ja… SD vill gärna ge sken av att vara ett humanistiskt parti, som är helt överens med FN. "Sken av" ja. Man vill som sagt omförhandla Geneve-konventionen…

#46 Vem har sagt att bara flyktingar ska få flytta hit? Jag har många kollegor och vänner som flyttat utomlands. Inte en enda som flykting.

#47 Det är riktigt. Det är dock normalt att man delar ett partis grundläggande värderingar. Att 2% verkligen skulle dela SD grundläggande värderingar kan jag omöjligt tro på. Jag tror (hoppas i alla fall…) att alltför många lurats av partiets fasad. Man försöker få sig att framstå som "folkhemmets bevarare", och försöker få sina nazistiska grunder att framstå som något väldigt gammalt och övergivet.

De svenskar som verkligen var med och skapade "folkhemmet" stod emellertid också på barrikaderna då det gällde att motverka nazismen. Att SD försöker spela på dessa veteraners förtroende är en skymf. Den som vill värna "folkhemmet" bör vara lika tydlig mot SD som man en gång var mot nazisterna.

Jag är stolt över att vi aldrig släppte in nazister i riksdagen på 30-talet. Jag vill slippa skämmas, och hoppas även stolt kunna berätta för mina barnbarn att vi höll undan SD från riksdagen.

Läs mer!

Annons:
precis
2/19/07, 1:28 PM
#49

Förvirrande tråd. ;)

Hera, man kan inte inleda en tråd/diskussion med att skriva "jag tycker verkligen vi ska sätta stopp" och sen i #35 fundera vem som skrivit så och vilja avsluta tråden, för att ingen annan tycker som du…
och #32 är besynnerlig också… menar du att inget annat parti vill ta hand om landet???
menar du bara invandringsfrågan då eller???
Många andra politiker jobbar för andra frågor som "tar hand om" andra saker såsom nationalekonomin, skola, vård, omsorg, arbetslösa…

Och sen påstå att Anders åsikter är otäcka i #42 och 44??? Menar du att humanism och att kunna se ett problem från en annan synvinkel än du är otäckt???

Lite väl många frågor, för jag antar att du inte kommer att svara på ens en enda…

Honestyisdead
2/19/07, 1:45 PM
#50

"Lite väl många frågor, för jag antar att du inte kommer att svara på ens en enda… "

Nej, har du den attityden svarar jag VERKLIGEN inte!

Och jag har all rätt att avsluta då jag ser att vi som vanligt inte kommer ngn vart! Samma käbbel alltid. Anders smutskastar SD, som vanligt! Skitsnack!

Det behövas sådana parti varesig NI gillar det eller ej!

**Hahha.. underhållande!
**

AndersE
2/19/07, 1:51 PM
#51

#50 Talande…

(Om vi inte kommer någon vart beror det ju på att du inte svarar på frågor.)

Jag vet att det är betydligt fler som läst än som skrivit i denna tråd. Jag hoppas att det varit upplysande…

Honestyisdead
2/19/07, 1:53 PM
#52

Javisst.

Oskar
2/19/07, 1:56 PM
#53

#42 Inte läst hela tråden. Men reagerde på att du skrev "De vill att svensken ska vara i första hand, inte invandraren.". Tror att pudelns kärna ligger där. För många, inkl mig själv, rimmar det illa med alla människors lika värde. För mig är det lika viktigt att invandrarna har det bra som att vi infödda svenskar har det.

AndersE
2/19/07, 1:58 PM
#54

#53 Den så kallade "pudelns kärna"!

Honestyisdead
2/19/07, 1:59 PM
#55

Ja, alla tycker olika. Tur är det.

Annons:
Oskar
2/19/07, 2:02 PM
#56

#55 Det är det som kallas demokrati. :)

Och man kan ju även se det som något positivt att så många flyktingar vill komma till Sverige…ett gott betyg åt oss och vårat sätt att sköta vårat land.

Honestyisdead
2/19/07, 2:05 PM
#57

Nja, jag tror de vill komma hit för att de vet hur lätt de får det här. Det är vad jag har fått höra av invandrare här i vår trapp.
Här får de boende och pengar.

De är dock inte intresserade av att läsa sig svenska eller av att bli ett med samhället!

Oskar
2/19/07, 2:07 PM
#58

#57 Kanske är det så. Eller så är det bara så att du fokuserar på allt det negativa och jag på allt det positiva…och att sanningen kanske ligger däremellan.

Honestyisdead
2/19/07, 2:10 PM
#59

Ja jag ser lätt problemen. Det behövs folk till det med ;)

precis
2/19/07, 2:21 PM
#60

#56-57 jag tror det mest har med Olof Palmes goda rykte.
#57 vilka är "De" som "inte intresserade av att läsa sig svenska"? Dina grannar hemma på din gata?
#59 om man koncentrerar sig så hårt på problemen så kan man lätt missa att se möjligheterna
Jag har datastrul så att en förklarande kommentar till sista raden i #49 har försvunnit. Det var alltså så att jag var uppgiven över att du "avslutat" tråden som gjorde att jag inte räknade med att få nåt svar. inte för att jag har nån "attityd" som du tror att jag har…

Honestyisdead
2/19/07, 2:29 PM
#61

Låt mig säga som såhär. Går jag ner på området GA här i Helsingborg, hör du ingen svenska. Inte ens affärsinnehavarna kan prata svenska.

De invandrare jag känner klarar knappt svenska, eftersom de klarar sig hur enkelt som helst på sitt hemspråk, vilket det än må vara. De sitter hemma på bidrag + har svarta affärer vid sidan om.

De tycker jag inte har anledning till att vara här! Och sådana människor har vi alldeles för många av i denna stad! Det räcker!

precis
2/19/07, 2:37 PM
#62

#61 vad vet du om de kan eller inte kan prata svenska när de föredrar att prata t.ex. arabiska med sina arabiska vänner & kunder…
du pratar väl gärna svenska med dina svenska vänner när du är i utlandet…

Så ditt problem är alltså egentligen avundsjuka, att de har bidrag plus att de tjänar pengar…
men det är ju massor av "etniska svenskar" som gör det också… ???
Dra inte alla över en kam

det man inte vet om har man inte ont av, men det lilla olagliga man ser och känner till förstorar man lätt och skriker "vargen kommer" i onödan…

Annons:
Honestyisdead
2/19/07, 2:40 PM
#63

Hur vågar du påstå att jag är avundsjuk?
Jag vet att de inte kan svenska då jag pratat med dem.
Jag har frågat och sett.
Det handlar inte om att de hellre pratar sitt språk med vänner eller kunder.

Oskar
2/19/07, 2:54 PM
#64

#61 Kanske är det så att det just där du bor finns förhållandevis mycket invandrare. Där jag bor, Solna, har jag inte alls stött på samma problem. Dvs det kanske inte är så att vi ska ta emot mindre än 20 000 invandrare utan att vi ska se till att fördela dem över vårat stora land? Övertygd över att många rika Stockholmskommuner kan ta emot fler invandrare.

Honestyisdead
2/19/07, 2:57 PM
#65

Det har jag skrivigt innan, att de måste spridas runt i landet, inte sammlad på samma ställe.

Oskar
2/19/07, 2:59 PM
#66

#65 Och då kanske vi kan ta emot 40 000 invandrare? :)

Honestyisdead
2/19/07, 3:13 PM
#67

Så länge vi tar hand om problemen som redan finns här. Allt handlar om att de måste komma in i samhället, inte bilda egna.

AndersE
2/19/07, 3:44 PM
#68

#67 "Allt handlar om att de måste komma in i samhället, inte bilda egna."

  • Varför skriver du inte strängar med förslag som kan verka i den riktningen?
  • Varför skriver du bara om att stänga gränser, om att olika människor ska ha olika värde osv?
  • Och varför stöder du då ett parti som vill avskaffa integrationspolitiken?
precis
2/19/07, 4:02 PM
#69

#63 Det kan finnas många anledningar till att en utlänning inte vill/vågar prata svenska med dig…
Och du kanske inte ser/hör/kan prata med eller känner till de andra 99% som verkligen lärt sig svenska… (sorry att jag använder överdriven statistik tagen ur luften för att försöka förklara en logisk ståndpunkt)

#67 ingen utomstående kan klara av att komma in i samhället om inte de inskränkta, intoleranta och territoriella småortsbor som redan bor i samhället vill släppa in dom…
(deja vu-feeling igen… har jag skrivit det förut? ;) )

Vi har många andra problem än några oanpassade invandrare och brottslighet i västra Skåne att ta hand om…

Annons:
precis
2/19/07, 5:06 PM
#70

Nu har jag i några timmar letat statistik för att hitta några grunder till det där påstående om att "sverige tog emot hälften av alla flyktingar till EU förra året och att det väntas 20.000 till i år"

Om vi snackar invandringsöverskottet till sverige (invandrare minus utvandrare) på personer som inte är födda här eller i övriga Norden så är det ca 20-28.000 varje år (mina ögonmåttsberäkningar från diagram 1990-2003)
2003 så var det 3,2 per tusen invånare i Sverige, och samma år så har Cypern 17,6, Spanien 17,7 , Italien 10,3, Portugal 6,1. Samtidigt är det länder vid medelhavet som det finns enorm illegal invandring till, så man kan omöjligt hitta riktiga siffror… Andra länder tar alltså emot mycket fler än vad vi gör.

Det enda lilla korn till belägg som jag kan hitta i kartor och diagram för att "sverige tog emot hälften" är att storbritannien som normalt sett har mycket hög invandring och utvandring, fick kraftigt minskande antal asylsökande 2003-2005 om man jämför med före 9/11 2000.
Det kanske kan ha att göra med ändrade rutiner och mer säkerhetskontroller på internationella flygningar, för UK var ju i allians till USA, och till sverige kan man ju enkelt åka båt/tåg/bil till, vad vet man?

Gävle kommun har ca 92tusen invånare och det finns minst 9.000 invandrare/flyktingar/utomnordiska invånare här… (Helsingborgs motsvarande siffror är ca 123tusen, 16-17% ickesvenskfödda, ca 3.000 danskar, finnar, norrmän går bort ifrån den siffran också, så det blir ca 13% mot gävles 10%)
Så det finns utlänningar till ungefär lika stor andel i Norrland också… trots att en som sitter i Landskrona eller Eslöv inte kan se dom… Vi har inte alls såna problem med kriminalitet eller droger som beskrivs i Skånetidningarna, så det kanske bara är skåningarna själva som det är problem med??? :)

AndersE
2/19/07, 6:05 PM
#71

#70 Bra kommentar.

Enligt #0 skulle uppgiften kommit från "nyheterna"…

AndersE
2/19/07, 6:10 PM
#72

Jag sökte själv efter uppgiften men fann istället denna:

"En kraftig befolkningsökning tack vare invandring gör att Spanien reviderar upp fjolårets ekonomiska tillväxt.

BNP-tillväxten för 2004 reviderades till 3,1 procent från 2,7 procent. De nya siffrorna har räknats fram med år 2000 som basår istället för 1995.

Uppräkningen innebär att Spaniens BNP 2004 var motsvarande 7.694 miljarder kronor istället för 7.335 miljarder.

Spanien har fått många stödmiljarder av EU sedan inträdet 1986. Det väntas minska nästa budgetperiod till förmån för de östeuropeiska medlemmarna."

Länk till Svt

Vi skulle kanske öka invandringen istället?

Honestyisdead
2/19/07, 6:12 PM
#73

Jag såg det på Raport.

AndersE
2/19/07, 6:17 PM
#74

Jag har sökt igenom Rapports hemsida utan att hitta det. Du kan väl återkomma med länk om du hittar det…

Honestyisdead
2/19/07, 6:32 PM
#75

Jag såg det på TV, hur ska jag hitta en länk till det?

AndersE
2/19/07, 6:41 PM
#76

Många nyheter som kommer på TV finns även på hemsidan. Om det var en intressant nyhet brukar den dessutom finnas på någon tidnings hemsida.

Vi är två som letat efter uppgiften utan att finna den…

Annons:
Honestyisdead
2/19/07, 7:10 PM
#77

Och? Det rör mig inte i ryggen! Vart vill du komma? Både jag och pojkvännen såg det. Nu vill jag inte ha med er att göra.

Och jag svarar inte i andra tråden heller eftersom ni visat hur mogna ni är.

HEJS

CarlS
2/19/07, 7:44 PM
#78

#34

Det är bättre du skrattar! Vill inte ha några gråtande debattörer för min skull…:)

Mandrakonian
2/26/07, 12:01 AM
#79

Om alla kunde sätta sig in i situationen att lämna allt det man byggt, familjen, vänner, studierna, jobb och allt som fyller en människa och gör den hel för att Fly, så skulle dom förstå bättre. Det är ingen dans på rosor att gömma sig och se sina nära gråta sig till sömns för dom tror att dom kommer att bli dödade, det är inte heller roligt att ha mardrömmar i hela 2 år VARJE natt om saker man har sett när man kommer till ett nytt Land och ha magsår när man är 15 år. Det är lättare att se problem än att hitta lösningar.

**"Nja, jag tror de vill komma hit för att de vet hur lätt de får det här. Det är vad jag har fått höra av invandrare här i vår trapp.
Här får de boende och pengar.
**

De är dock inte intresserade av att läsa sig svenska eller av att bli ett med samhället"

Roligt att man kan dra sånna slutsatser på grund av några som lever i samma trapp. Jag skulle vilja se var pengarna är nånstans som invandrarna påstås få, jag har inte sett röken av dom, allt jag äger och har jag slitit för. Jag började extraknäcka när jag var 17 år som tolk sen har man jobbat med allt ifrån städa ute på gatorna till kontorsjobb inom reklambranschen. Jobbat upp till 15 tim per dag för att kunna få det lite bättre än det man hade. Om någon tror att man väljer att vara Flykting så har man en HELT vriden syn på verkligheten. Jag skulle rekommendera att det flesta såg UTVANDRARNA av Vilhelm Moberg som handlar om svenskar som utvandrade till USA kanske kan få människor att förstå bättre. Mvh/Mandrakonian

AndersE
2/26/07, 12:11 AM
#80

#79 Bra och värdefull kommentar!

Honestyisdead
2/26/07, 9:25 AM
#81

#79 Som jag skrev innan var det endat två % som var flyktingar.
Jag vet inte hur det är hos er, men i HBG får invandrarna socialbidrag och möbler! Lägenhet! Och detta utan att de behöver visa ngn typ av intresse för att jobba.

AndersE
2/26/07, 10:34 AM
#82

"På grund av en kraftigt ökad invandring har Sveriges folkmängd de tre första kvartalen i år ökat med hela 55 799 personer. Inte sedan 1994 har Sverige haft en så stor folkökning."

"Det är i första hand svenska medborgare som invandrar till Sverige, men antalet irakiska medborgare har ökat markant. Under de tre första kvartalen hade 7 094 irakiska medborgare invandrat till Sverige."

"Den största ökningen inföll under årets första kvartal och är en följd av den tillfälliga asyllag som gällde mellan 15 november och 31 mars."

Källa: SCB

AndersE
2/26/07, 10:53 AM
#83

#81 Du använder mycket siffror. Det vore anständigt att ange en källa - som går att kontrollera.

Annons:
Oskar
2/26/07, 1:05 PM
#84

#81 Ja men det får väl vi "svenskar" också? Alltså någonstans att bo samt socialbidrag om vi hamnat snett här i livet? Och utan att göra annat än att kanske gå på någon AMS-kurs. Så vad är skillnaden?

Men kan hålla med om att man kanske skulle kräva lite mer jobbsökarinsatser av dem som inte har jobb. Men det gäller ju alla.

Oskar

precis
2/26/07, 1:53 PM
#85

#81 alla människor har rätt till bostad och socialbidrag i vårt välfärdsland. :) okej, ungefär exakt som oskar skrev. :)
även dom som av sjukdom eller annat inte kan jobba, och kanske inte heller har rätt till sjukpenning.

#82 en stor del i invandring/utvandringssiffrorna är svenska medborgare och andra nordiska personer… så är det varje år. och nu har mängden utomnordisk-födda ökat i utvandringsstatistiken också… återvandring kallas det. :) kul att några kan hitta tillbaks till sina rötter, efter att ha varit relativt säkra här.

källa SCB: samma dokument som jag rabblade ifrån i #70

blombuketten
2/27/07, 12:18 AM
#86

De länder (i världen) som tar hand om mest flyktingar är oftast de som själva är "fattiga länder". De har inte en chans att ta hand om alla som kommer in. Det kan röra sig om grannländer till ett land som är krigshärjat, har inbördeskrig eller är drabbat av naturkatastrofer. Trots egna svårigheter tar de ändå emot enorma mängder flyktingar. Här lever vi i ett land där vi har det bra, jämfört med många andra. Vi har råd att leva rätt så gott, vi svälter inte och vi bor bra (de allra flesta av oss). Vad är vi så rädda för?

Detta med att de som kommer hit får pengar, möbler och bostad är ett argument som jag inte förstår. Det är väl ändå inte flyktingens fel? För att arbeta här krävs arbetstillstånd vilket man inte får så där på en gång. Det kan ta år innan en flykting har rätt att arbeta. Vad ska han leva av under väntetiden?

 Det kanske skulle ändras lite i själva flyktingpolitiken så att den som kom till Sverige fick rätten att arbeta på en gång, medan han väntar på sitt uppehållstillstånd. Kanske den som kom hit inte skulle behöva vänta så länge på att få veta om han/hon får stanna eller inte. För som det nu är så kan det ta några år och under tiden har man etablerat sig här. Barnen går i skola och har fått vänner. Allting flyter på och helt plötsligt åker man ut ur landet. Själv skulle jag må fruktansvärt dåligt under sådana omständigheter.

 Vi lever här relativt tryggt och har inte haft krig och annat elände under hundratals år. Vad vet vi om hur det är att leva i ett land där krig eller inbördeskrig härjar? Där barnen dör p g a fattigdom. Hur skulle jag/du må om vi såg våra barn dö då vi inte kan skaffa fram föda åt dem? Hur skulle vi må med kulorna vinande runt oss? Hur skulle vi känna oss om vi levde i en diktatur där vi inte har rätt till våra egna åsikter, där man avrättas p g a sina åsikter. Hur skulle vi klara av att leva under ständig hot och skräck? Under sådana omständigheter skulle nog jag också ta mina barn och försöka fly till ett land där lugnet råder.

Empati är ett ord som många fler borde lära sig. Alltså förmågan att kunna sätta sig in i en annans situation utan att själv vara däri, oavsett vad det gäller.

Har själv (som svensk) lärt känna många olika människor från olika länder och kulturer. De allra flesta har kämpat hårt här i Sverige för att lära sig språket, för att få ett arbete och kunna försörja sig och familjen och för att kunna delta i det svenska samhället. Det finns undantag, självklart, det gör det alltid, fast i det stora hela så är de flesta som kommer hit fullständigt "vanliga" människor precis som vi och alla andra.

Att klumpa ihop en grupp av människor på ett enda ställe och i ett enda kvarter är urkorkat. Självklart uppstår det då problem. Det är lika dumt som när t ex svenskar klumpar ihop sig i andra länder dit de flyttat och lever i en värld för sig med bara sin kultur och sitt språk. Jag har själv bott utomlands och bodde då i ett vanligt område bland befolkningen. Därav lärde jag mig språket, deras kultur och blev en med dem. Lärde även känna andra svenskar som bodde i speciella områden. De blev aldrig en del av befolkningen och kunde knappt göra sig förstådda, även om de bott där i många år.

Någonstans måste vi som människor lära oss att respektera varandra och varandras olika kulturer, religioner och sätt att vara. Det gäller alla oavsett varifrån vi kommer. Vi behöver inte ha samma åsikt om allting, det kommer vi aldrig ha, för vi är olika som människor. Det räcker ju med att vara två personer så är åsikter delade. Egentligen är det rätt enkelt om vi bara kunde inse det.

Tänk om vi själva skulle bli tvingade att fly Sverige, då är det bara att hoppas att det finns länder som tar emot oss.

Rrushe
2/27/07, 12:47 AM
#87

Jag är själv gift med en invandrare som kom  hit till Sverige på grund av kriget i forna Jugoslavien. Jag kan bara säga att han har verkligen fått kämpa  sig fram här i landet och inte fått något till skänks (vare sig bidrag eller möbler…). Han kan det svenska språket oklanderligt; både skriftligt och verbalt plus några andra språk. Bland hans första mål var att lära sig just svenska så att han kom in i det svenska samhället så fort som möjligt och inte vara samhället till last…

Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst men vad jag har med mig i bagaget från mina föräldrar är att aldrig göra skillnad på människor, ovasett vad. Det kan vara invandrare till exempel. Man vet inte om man måste fly själv av någon anledning. Jag försöker att alltid se människan och inte natioliteten, alla är vi av kött och blod och har samma människovärde.

Rötägg finns inom alla nationaliteter men om man bara ser till människan och visar varandra respekt och empati och inte ser till om man är svensk eller någon annan nationalitet så är mycket vunnet, tycker jag.

AndersE
2/27/07, 12:09 PM
#88

#86 och #87 Tack!

Honestyisdead
2/27/07, 12:51 PM
#89

#86 Spridningen har jag redan pratat om.

Sen det här med att vi måste lära oss förstå andra kulturer .. De som inte vill det då? De som inte tycker om att bli påtvingade andra kulturer som skiljer sig så fruktansvärt mycket från vår?

Och som sagt, problemen med invandringen visar sig i de städer där invandrarna har samlats på en plats! Och jag säger åter igen, de gånger jag varit på möten i affärer osv har invandrarna inte kunnat svenska trots att de varit här i 6-10 år. Det är skammligt!

Sen undrar jag, tror ni att t.ex Irak hade tagit emot oss som flyktingar, och om de hade gjort de, hur tusan tror ni vi hade haft det där???

Mandrakonian
2/27/07, 4:15 PM
#90

Jag har varit på semester i Irak , jag kan inte deras språk men blev behandlad som en kung där, trevliga sociala och inte rädda för att säga vad dom tycker när du står framför dom. Visst är det inte som i mitt hemland, men traditioner är inte för mig ett hinder utan en upplevelserik erfarenhet som ökar min kunskap om något jag inte kände till. Det spelar ingen roll var du är eller var du hamnar om man har en positiv inställning och ser på befolkningen som en del av en helhet. Människan är beroende av varandra och att förneka dess mest grundlägande princip är att förneka sig själv. Man kan inte leva isolerat enbart i landets traditioner för i så fall, vi skulle inte äta pizza eller kebab , inte ha julgran ,inte sitta framför datorn , inte ha DEMOKRATI och enbart leva på svart rot, sill ,hård bröd och älgar..Skrattande. Det är så mycket man får utav kulturer det kommer vi aldrig IFRÅN. Mvh/Mandrakonian

Annons:
AndersE
2/27/07, 6:50 PM
#91

#89 "Sen undrar jag, tror ni att t.ex Irak hade tagit emot oss som flyktingar, och om de hade gjort de, hur tusan tror ni vi hade haft det där???"

Under II:a världskriget var vi tveksamma till att ta emot judiska flyktingar. (Skamligt!) Skulle du använt samma argument då?

"Sen undrar jag, tror ni att Nazityskland hade tagit emot oss som flyktingar, och om de hade gjort de, hur tusan tror ni vi hade haft det där???"

Det är skönt att detta land även har människor med värderingar som i #86 och #87

blombuketten
2/27/07, 6:55 PM
#92

#90, bra skrivet.

De flesta som invandrat till Sverige lär sig svenska. Kanske inte felfritt för det gör nästan ingen som flyttar till ett annat land. Man har oftast en viss brytning. När man tror att de inte kan språket så kanske det är så enkelt att de står och pratar med sina landsmän och då på sitt eget språk. Ganska självklart. Så gjorde jag också när jag bodde utomlands. Inte gick jag och pratade spanska med mina egna landsman. Jag kan också säga att det var riktigt skönt att få prata på svenska då och då. Att få träffa svenskar emellanåt. Helt naturligt.

Det är väl ändå inte meningen att man ska tvinga på andra människor sin egen kultur. Även om du bor i ett annat land så kan du ha den kultur som passar dig. Bara för att du bor i Sverige behöver du inte glömma bort vem du är, varifrån du kommer och ditt eget språk. Däremot är det viktigt att lära sig sitt nya hemlands sätt att vara.

Jag kan säga att när jag flyttade från Sverige till ett annat land så hade jag mycket svårt att smälta in från början. Jag var van med hur Sverige fungerar och höll på att bryta ihop när saker och ting inte fungerade lika effektivt som här. Bara det att vänner och grannar kom och hälsade på hipp som happ var jättejobbigt för mig. Rätt som det var så stod det någon innanför  dörren och sa hej. Klampade in med skorna på, även om de var leriga och mattan blev smutsig. Att bara sitta och prata var en omöjlighet, för kom det någon skulle det genast bjudas på något, vilket inte alltid var det lättaste eftersom vedebörande kommit helt apråpå. Sånt är jag inte van vid. Jag lärde mig och det gick finfint. Jag fick t o m lära mig att ha skorna på när jag hälsade på hos någon annan, vilket kändes otroligt bakvänt i början. Små detaljer som vi inte alltid tänker på.

Ingen, i mitt nya hemland, begärde av mig att jag skulle bli exakt som dem. De lät mig vara "svensk" med mina konstiga traditoner och annurlunda sätt att vara. Jag smälte ändå bra in i deras samhälle. Jag behövde aldrig slåss om rätten till att få vara den jag är och som jag är uppväxt. De ansträngde sig enormt i början för att förstå vad jag sa. Kunde inte ett ord spanska när jag kom dit utan lärde mig allt på plats. I början pratade jag så gott som bara i nutid och ändå förstod de mig. Hjälpte till när jag hade det svårt och ställde alltid upp för mig. Ett mycket generöst och trevligt folk.

Har lite svårt att förstå vad #89 menar ang Irak. Varför skulle inte Irak ta emot oss som flyktingar? Tja, om man har den inställning du har om hur vi skulle bli behandlade där (vad du nu vet om det) så förstår jag om vi skulle få nobben. Är man flykting så är man och då är det inte fråga om att välja och vraka, utan då är man glad om något land släpper in en. Kanske land nr 5 gör det efter att de fyra andra har slängt ut en. Det är oftast inte de rika länderna som ställer upp för en flykting, utan de allra fattigaste. Något att tänka på.

 Sen säger du att det är skamligt att en utlänning inte lärt sig svenska efter 6-10 år (varifrån just dessa siffror). Jag kan tycka det är skamligt om en svensk inte kan stava sitt eget språk rätt. Det kan inte jag heller alltid, fast jag är svensk, men jag klagar heller inte på någon som inte lärt sig svenska. Fast allvarligt talat så vet jag av egen erfarenhet att de invandrare som bott ett par år i Sverige kan svenska så pass att man förstår vad som sägs.

Det "90 skriver ovan är mycket tänkvärt. Läs och begrunda. Utan annan kultur skulle vi som sagt inte äta Pizza, Kebab, Ris eller pasta. Vi skulle inte ha alla goda kryddor. Demokrati är ju inte heller svenskt, fast vi numer lever i ett demokratiskt land. Ganska intressant tanke tycker jag.

#87 skriver också tänkvärda saker. Självupplevda fram för allt, vilket jag betvivlar att vissa som har åsikter i detta ämne har. Det är alltid lätt att tycka om ditten och datten, men det kan slå så fel om man inte sätter sig in i vad saken egentligen gäller. Som 87 också skriver, man bör se människan bakom allt.

Honestyisdead
2/27/07, 7:48 PM
#93

Jag vet att de inte kan svenska EFTERSOM JAG KÄNNER DEM.. hur svårt är det att förstå? Ni vägrar inse att invandrare i denna stad inte kan svenska och inte gör ngt!

Detta har jag sett på möten och bland mina vänner!
Såvitt jag fått höra om irak av irakier, hade vi inte blivit mottagna där!

Och bor man i Sverige ska man lära sig Svenska, precis som jag hade lärt mig språket i det land jag hamnat i. Dessutom hade jag anpassat mig till det land jag hamnat i. Inte bildat ett eget samhälle i det! Punkt slut!!!!!

Rrushe
2/27/07, 8:04 PM
#94

Angående kultur så måste jag nog säga att min mans kultur skiljer sig inte så jätte mycket från den svenska men visst finns det ett och annat som kan skilja. Personligen så tycker jag att det är stimulerande med olika kulturer, alltid lär man sig något.  Och är det något som är mindre bra i en kultur så behöver man ju inte förkasta hela kulturen för det. Jag är svensk men gillar inte allt i min egen kultur så det vore ju konstigt om jag skulle gilla allt i en annan kultur. Men man måste ju se på det stora hela (och inte döma det man kanske inte har så stor personlig erfarehet av själv). Och åter igen kommer jag till människan. För mig är det det som är det viktiga.

Man kan inte älska alla men alla har samma människovärde och skall/bör ha samma möjligheter…Varje person är en individ och man kan inte dra alla invandrare kontra svenskar över en kam. Om någon inte vill eller bryr sig att lära sig till exempel svenska så betyder ju inte det att det gäller för alla invandrare/flyktingar.

 Man kan inte mer än göra sitt bästa och personligen vet ju inte jag hur det är att vara flykting men jag vet vad min man och andra flyktingar har berättat.

Kan man hjälpa någon så skall man absolut göra det för nästa gång så kanske jag i min tur behöver hjälp. Vi svenskar har ju själva utvandrat till exempelvis till USA av olika anledningar. De är ju invandrare själva då…

  Naturligtvis skall man lära sig det språk  i det land som man flyr/flyttar till men om jag träffar på svenskar i Prisitna så inte pratar jag på albanska med dem utan då pratar jag på svenska . Även min man gör det. Han skulle aldrig kunna tänka tanken att inte prata svenska med dem och säga att ´ni måste prata på  albanska…´

Jag känner faktiskt en invandrarfamilj som bor i Helsingborg och som kan ypperlig svenska.

 Det kan ju mycket väl tänkas att det finns invandrare som inte vill lära sig svenska men det kan jag inte uttala mig om eftersom jag inte stött på någon som inte vill det. Däremot så har jag träffat/lärt känna de som inte kunnat så bra svenska men har velat lära sig. Detta med att "inte göra något" så finns det svenskar som inte heller "gör något". Det tror jag mer beror på hur man är som person. Jag vet svenskar som  inte vill jobba och jag känner invandrare som jobbar häcken av sig. Min man började som praktikant och det resulterade i en fast anställning. Han visade sina framfötter och låg då rakt inte på latsidan.

Honestyisdead
2/27/07, 8:07 PM
#95

Som sagt. Det handlar om var i städerna de bor.
På vissa områden här och i t.ex Landskrona har alla hamnat på samma ställe, öppnat egna affärer och restauranger. Självklart pratar de inte svenska då, utan sina egna språk och eftersom de inte går i skolan så fortsätter de med sina egna språk då de inte behöver svenskan!

SPRID DEM om vi nu måste ta in fler o fler.

AndersE
2/27/07, 8:35 PM
#96

#92 Fin läsning! 

#93 Vad har dina idéer om Irak med saken att göra? Ska vi bara ta emot flyktingar från länder som själva tar emot flyktingar?

Jag förstår i och för sig att du vill det - då skulle vi ju inte släppa in någon…

Men har du tänkt tanken att vi skulle få en tyrannisk diktator i landet, och du skulle tvingas fly, men hindras överallt med argumentet att Sverige inte tar emot flyktingar?

#94 Klokt!

#95 Hur kan de göra ingenting samtidigt som de startar affärer och restauranger?

Honestyisdead
2/27/07, 9:00 PM
#97

Anders: När ska du sluta skriva till mig? Jag har om och om igen sagt att jag inte har ngt över till dig. Du har visat din mognad och den tilltalar inte mig. Skriv mer än gärna till de andra, det gör jag!! Men jag vill inte skriva med dig!

Annons:
AndersE
2/27/07, 9:35 PM
#98

#97 Om du tror att du kan gå in på ett forum som detta och bestämma vad jag ska skriva, så har du nog missuppfattat lite.

Jag tar mig nog rätten att ställa vilka frågor jag vill.

Liksom du just nu tog dig rätten att fråga mig.

Att du inte har några svar på mina frågor kan jag gott förstå. (Även om det är trist när du framförs åsikter, som inte tål att ifrågasättas.)

precis
2/28/07, 12:10 AM
#99

#97 framförallt undrar jag hur du ska få lägga fram dina åsikter utan att bli emotsagd från andra? eller att välja vilka som får skriva kommentarer till dig? ganska odemokratiskt :)
(du får i stället välja vad du själv väljer att läsa)

#93 du kan knappast känna majoriteten av alla utomnordiska invandrare i ditt område, och veta vilka språk dom kan… visst finns det ca 10-13.000 i din hemstad? om jag inte minns fel från #70

#89 jag tror du har helt fel uppfattning ang kultur. Många är intresserade av andra kulturer och är inte rädda för att lära sig hur det är på andra platser i världen. Vi behöver bara lära oss lite grann, inte alls någon som tvingar dig att fira ramadan eller något sånt. Du behöver inte vara rädd för en islamifiering av Sverige så länge de bara är en minoritet, ca 10-20% av invånarna.

Tänk tillbaks ett par hundra år, hur det var när kungen hipp som happ bytte vår officiella religion i stadskyrkan :) det kommer knappast att bli så igen :)

Jag tycker det är bra att fler humanister kommer in på forumet och vädrar sina åsikter o erfarenheter… som t.ex. Mandrakonian och blombuketten
:)

AndersE
2/28/07, 12:37 AM
#100

#99 Ja, humanismen har plötsligt gjort Politik till en ljusare plats! Underbart!

blombuketten
2/28/07, 1:02 AM
#101

#95, vilka går på dessa restauranter? Bara folk från andra länder eller kanske rentav vi svenskar? Precis som Anders mycket riktigt skriver så måste det ju innebära att de som öppnar affärer och resturanter knappast sitter hemma och rullar tummarna. De jobbar och det i Helsingborg.

Jag är från Stockholm och har bott i några av dess förorter. Kan garantera dig att där finns fler invandrare än i Helsingborg och Landskrona. Bl a bodde jag ett par år (innan jag flyttade utomlands) i en söderförort där det var mer utlänningar än svenskar. Ändå har jag inte samma erfarenhet som du.

De invandrare du känner, som tydligen inte kan svenska (hur kommunicerar ni då?) är väl ändå inte alla som bor i Helsingborg. Eller ens alla som bor i den "klick" du pratar om. Du kan ju omöjligt känna majoriteten av de som invandrat till just Helsingborg. Du känner alltså en liten grupp folk som kommer från ett annat land som inte kan svenska och tydligen vägrar lära sig svenska språket. Innebär det att de representerar ALLA invandrande grupper i Helsningborg? Är det inte lite att dra alla över en kam?

Är du själv från Irak eftersom du tydligen förstått vad Irakier sagt om att vi inte är välkomna dit? Om inte så borde de ju ha sagt det på svenska och alltså kunna göra sig förstådda eftersom du förstått dem.

#94, mycket bra skrivet. Nu råkar jag ju veta att din man inte bara fått fast anställning efter att ha jobbat så hårt. Han har t o m avancerat till chef, vilket inte tillhör vanligheten här i Sverige. Vi brukar, av princip, inte låta en som kommer från ett annat land avancera. Oavsett om han/hon har en utbildning som heter duga.

#97, bra svarat.

Honestyisdead
2/28/07, 8:26 AM
#102

Anders: Det handlar inte om att jag inte har svar. Det handlar om hur du beter dig. Rätt och slätt.

Du har inget annat att komma med än skit om SD eller liknelser med nazister, vad jag än skriver om. Det ger mig inget. Och ja, vad ska jag säga. Gillar du att fråga frågor som du inte kommer få svar på, är det din ensak.

Precis: Jag kan inte välja vem som skriver till mig, men jag förstår inte att han gör det då jag sagt att jag inte kommer svara honom. Det handlar inte om att bli motsagd, det klarar jag bra. Det handlar om vad han ständigt slänger in i alla trådar jag skriver i! Han ger mig inget och jag ger honom inget. Varför då fortsätta?

Och nej, jag känner inte alla, men jag träffar många, och jag ser att majoriteten på detta område är precis som jag skrivigt. Jag drar inte alla över en kam, men de jag ser gör jag!
Jag förstår inte vad som är så svårt att förstå?

Jag vill att de ska spridas, att vi ska minska på invandringen, att fler länder delar och att vi ställer mer krav på invandrarna.
Det kan inte vara så fruktansvärt svårt att förstå ….

Honestyisdead
2/28/07, 8:29 AM
#103

blombuketten jag träffar många från t.ex Irak, då jag har en bra vän därifrån. Hon kan svenska och har tagit med mig på ett par Irakiska fester. Där har jag träffat måååånga invandrare som hon kan prata med och översätta för mig. De kan inte svenska.

Och för att driva en affär eller dyl i ett område där det bara bor invandrare från ditt land, behöver du inte kunna svenska. Kommer det en svensk in blir det teckenspråk och enstaka ord de klarar sig på.

De andra jag träffar ute, de klarar sig på snål engelska.

precis
2/28/07, 9:11 PM
#104

ska det vara så svårt för dig att se att de redan är spridda!!!
ca 10-20% i de flesta städer/kommuner/orter i hela landet. något högre procentandel ju längre söderut i europa du kollar på eu-kartan eller statistiken.
jag börjar låta som en hackig lp-skiva i mina försök att få dig att fatta

jag läste en rolig debattartikel (tror det var skånsk morgontidning, har tyvärr tappat bort länken) om skåningar och deras historik när det gäller gruppmentalitet, rädsla för de som är utsocknes, misstänksamhet mot de som ser ut att ha det lite bättre ställt än en själv osv…
Det sitter tydligen långt in i mentaliteten, ända ifrån dansk-krigen, snapphanar o dyl.

Annons:
blombuketten
2/28/07, 9:58 PM
#105

Om fler länder ska dela på invandringen så borde ju vi ta emot fler då så många s k fattiga länder idag står med huvudansvaret. De får ta emot mer än de kan klara av och ändå tar de emot dem. För det ska väl vara rättvist mellan världens länder och flyktingpolitiken?

Tänk ändå hur olika vi ser på saker och ting. Jag har aldrig varit på en restuarant som ägs av utlänningar, där jag varit tvungen att använda teckenspråk. Bara när jag verkligen varit utomlands. Har heller aldrig handlat i en affär som ägs av utlänningar där jag inte kunnat säga vad jag vill ha. Har aldrig hänt. Däremot har det hänt att jag inte alltid uppfattat vad som sägs och tvärtom. Då är det ju bara att ta om meningen en gång till och lyssna bättre. Brukar funka bra.

Har bott i på många olika platser i Sverige och aldrig haft det problemet att jag använt mig av teckenspråk. Fast jag har ju aldrig bott i Helsningborg förstås.

Jag anser också att man bör ta seden dit man kommer. Självklart, annars är det svårt att komma in i sitt nya samhälle. Min erfarenhet är också att de allra flesta gör det. Det innebär inte att man måste glömma sitt jag och bli en annan människa. Att umgås med landsmän är rätt naturligt och man känner sig trygg i det som man är van vid. Inget märkvärdigt alls. Tycker också att alla dessa invandrare som öppnar sina pizzerior, kebabställen, kinarestuaranter med mera matställen och olika typer av affärer är otroligt driftiga. De jobbar jämt för att kunna driva detta matställe, affär eller vad det nu kan vara.

Att ställa mer krav på en invandrare förutsätter att de får t ex arbetstillstånd och ett tidigt besked på ev uppehållstillstånd. Dessutom att vi inte ställer högre krav på dem än oss själva. Vi är alla människor och bör ta hand om varandra, oavsett, glöm inte det.

Honestyisdead
3/1/07, 12:34 PM
#106

Precis : Då är vi två som får upprepa!

Hejs

[Hayabusa]
9/14/17, 9:52 AM
#107

Ibland är det intressant att blicka tillbaka…10 år senare. Skärpt asyllag och reglerad invandring infördes av SD, eh…förlåt S, V & MP. Vem kunde tro det år 2007?

Intressant att se att skottlossningar och knivdåd inte nämns i tråden.  Eller bilbränder, stenkastning etc.

Upp till toppen
Annons: