Jämställdhet Läst 237 ggr

S vill komma runt LAS

Olästa | Bevaka | Bokmärk

Efter valförlusten förlorade cirka 180 politiskt anställda socialdemokrater sina jobb på olika departement. Bland dessa plockades en handfull utvalda över till riksdagskansliet.

Valförlusten innebär dock även att antalet anställda i den socialdemokratiska riksdagsgruppen måste minskas med cirka 40 personer.

Lagen om anställningsskydd (LAS) säger som bekant "sist in först ut" vilket i detta fall skulle innebära att de nyansställda borde få sluta först. Men det vill inte socialdemokraterna som nu inlett förhandlingar med facket för att i just detta fall få kringå LAS.

Tänk att man inte ens kan leva som man lär i denna för socialdemokraterna så viktiga fråga. Det är ju precis detta som företagen får slåss mot hela tiden!! När det gäller det egna "företaget" så tycker politikerna att deras problem är helt unika och att särbehandling därför är helt naturlig.

Enligt mig borde vara helt tvärtom; reglerna borde tillämpas hårdare på dom som faktiskt stiftar dem.

Mvh // Staffan

Besök gärna min sajt om Reklam & Media.

Svårt att inte känna skadeglädje...

Snacka om att gräva grop åt andra - och falla själv däri.

Hihi! Skrattande

LAS är förlegat och bör moderniseras om den skall vara tillämpbar i framtiden.

Man är inte förvånad.

Det är nyttigt för (S) att känna på hur verkligheten fungerar, istället för att bara bestämma hur andra ska följa ogenomtänkta regler.

Mvh // Johan

Hos Hitta ljudboken kan du ladda ner ljudböcker och låna ljudböcker på biblioteket gratis.

Underbart! Frågan är bara hur de rättfärdigar det hela? Vad har de sagt?

Jaha, om jag hade ett företag där jag skulle anställa skulle jag klassa alla mina anställningar som politiska. Då skulle jag således komma runt LAS problematiken och kunna behålla de bästa om jag skulle behöva friställa några. Cool

Ska bli intressant hur s kommer runt detta. Det är hög tid att se över las nu känns det som.

Mer i: Jämställdhet

• Angående hedersmord

17 - årig flicka stenas här till döds. Starka bilder!Länk till artikelSorgligt, mycket sorgligt! :(Tankarna går till Jesus ord: "D...

» Till diskussionen
  • "Tre poäng för tjejmål"

I skolan på idrottlektionerna finns det nästan alltid en regel som heter "tjejregeln", det vill säga att om en tjej gör mål r...

» Till diskussionen
  • Sexistiska leksaker

För någon dag sedan såg jag en intervju med en kvinna som anämlt leksakbutiken "Toys r' us" för sexsitiska leksaker.Nu s&arin...

» Till diskussionen
  • Kvotering

För att öka andelen kvinnor i näringslivets styrelser utreds just nu frågan kring kvotering. Ett förslag ska presenteras i bör...

» Till diskussionen
  • Demokrati enligt Schyman

Förra veckan kunde man i DN läsa ett citat av Gudrun Schyman:-Jag KRÄVER att det ska bli en kvinnlig statsminister.Lika bra att vi avskaffar folkva...

» Till diskussionen

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Fyll bara i formuläret nedan. Medlemskapet ger dig tillgång till över 200 sajter.

Vårt nätverk av communities

Skriv inlägg Sök på sajten

Senaste inläggen

Äldre inlägg »

Arbetsmarknad

Ekonomi

Energifrågor

Fria diskussioner

Företagande

Försvarspolitik

Ideologi

Infrastruktur