Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3548 ggr
[cala02]
2011-10-27 22:47

bättre förr?

Ett vanligt uttryck, men vad var bättre förr?

En ot tråd som kan handla om vad som helst, bara det var bättre förr.

Annons:
skotty
2011-10-27 22:50
#1

Anledningen till att man säger att det var bättre förr är för att man bara minns det som var bra på den tiden. Allt det dåliga har man en förmåga att glömma bort. Men faktum är att det inte var bättre förr :)

T.ex 2005 mådde jag väldigt dåligt, det var det värsta året i mitt liv. Tyckte jag då. Men nu när jag ser tillbaka på det var det det bästa året. Då jag var lyckligast. Men det är för att jag inte minns alla jävla nätter jag låg och grät, utan jag minns bara alla fina minnen med de vänner jag hade det året..

[cala02]
2011-10-27 23:01
#2

Ligger nog en hel del i det.

blombuketten
2011-10-27 23:31
#3

#1. Nja, det är nog både ock skulle jag tro. Visst minns man bäst det som kändes bra, än det som kändes dåligt. Det tror jag är ett sätt att orka gå vidare, om man som det verkar vara för dig, har mått urtaskigt. Förhoppningsvis fastnar man inte i ett evigt tänk på det dåliga måendet, vilket är tur för då är det svårt att komma vidare.

Rent generellt tror jag däremot att vissa saker var bättre förr, men långt ifrån allt.

skotty
2011-10-28 02:44
#4

# Klart att det finns saker som var bättre förr. Barnen hade det bättre förr när de var ute och lekte, t.ex. Det var mycket tryggare förr när det inte var så mycket våld i samhället.

Maria
2011-10-28 09:20
#5

#4 Det här med våldet i samhället är intressant. Det finns en hel del statistik som visar på att visst våld har minskat.

Vi har också en benägenhet att anmäla mer och framförallt så får vi allt våld från minsta lilla brott serverat genom media.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[FruStein]
2011-10-28 10:44
#6

Det är klart att man kan uppleva att vissa saker var bättre förr. Nu är jag inte så gammal att jag kan gå tillbaka så många decennier… Vet inte om jag tycker att saker och ting var så bra på 80- och 90-talet jämfört med idag. Själv är jag uppväxt i ett socioekonomiskt tyngt område och upplevde att jag var "den som hade det bra" med två föräldrar, glass i frysen, eget rum, helgmys hos mormor och morfar och utlandsresor varje sommar. Så jag hade det verkligen bra! Visst var vi utomhus och lekte massor, men vissa var faktiskt ute för att de inte ville gå hem…

I sådana här diskussioner/reflektioner tror jag att man måste se att det är en individs tankar som förs fram, baserade på en individs erfarenheter. Jag vet inte om det beror på min politiska ställning, men jag tror att den bästa tiden är framtiden. Det går oftast att låna tillbaka det man tycker varit bra förut och modernisera.

Annons:
Geru
2011-10-28 15:42
#7

#4 Det är mindre våld i hemmet idag än då.

Det finns få saker jag tycker var bättre förr. Men några av dom är te.x. det fakta att idag har man något hemskt med E-ämnen i maten. Det finns överallt, och jag är rätt less på det.

Svårt att se några andra fördelar med det. Och vete fan vad jag skulle göra utan internet, den oändliga källan till kunskap.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

blombuketten
2011-10-28 16:27
#8

#7. Nej, idag skulle inte heller jag vilja vara utan internet Glad. Fast när jag liten hade vi en svart/vitt TV och en enda kanal. Telefonen var en stor svart klump med en pyttesladd till. Radio- och gramofon hade vi som var en enda stor möbel där man kunde trava en massa skivor på varandra. Som tonåring kom ju kassettbandspelaren och det var ju något enormt. Efter det har allt gått i en rasande fart och nu sitter man med en pytteliten mobil (jämförelsevis) och TV med massor av kanaler och så datorn då.

Jag skaffade min första dator 2001 för jag insåg inte vitsen med att ha en sådan hemma. Hade ju aldrig haft någon innan och klarat mig ändå Glad. Men idag skulle jag inte vilja vara utan den.

#6. Själv är jag uppväxt på 60-talet och då var det så att barn vistades ute. Oavsett om man hade det bra hemma eller inte. Det var bara att traska ut, för det fanns alltid massor med ungar att leka med.

Geru
2011-10-28 16:56
#9

#8 Jag är ju faktiskt inte så ung att mobiler alltid funnits, det var rätt modernt när jag var liten, och så vidare… Första snakespelet=win

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Maria
2011-10-28 17:17
#10

Jag tror att det är mycket nostalgi när man pratar om förr. Precis som innan i tråden sagts att man förskönar och minns det goda.

Jag är också uppvuxen på 60-talet och minns att morsan var så sur för att TV2 skulle komma. Två kanalerFörvånad Vad skulle det vara bra för?

Minns att en klasskamrat berättade att i Amerika hade de 15 kanaler och jag trodde inte det var santFlört

Vad jag också minns är att man alltid var ute och lekte och inga vuxna var i närheten.

På somrarna var vi vid havet hela dagarna och morsan ringde i en klocka (gonggong) när maten var klar.

Ungar fick klara sig själva mycket mer förr, så som jag minns.

Min egen son vågade jag aldrig lämna vid stranden.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[cala02]
2011-10-28 17:28
#11

#8

Glad Nu blev jag påmind om hur korta telefonsladdarna var. De räckte aldrig tillräckligt långt. Man fick sitta i hallen (oftast) på en möbel gjord för telefon. Var tog alla småbord med tillhörane pall vägen? Måste köpt min uniden bärbara telefon, stor som en tegelsten, i mitten av 80 talet. Men den räckte till grannen.

Maria
2011-10-28 17:31
#12

#11 En sådan tegelsten hade vi också. Såg en på Loppis för ett tag sedan.

Vi hade också en telefonmöbel i hallen.Glad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

blombuketten
2011-10-28 18:20
#13

Ungefär så här kan man väl säga att det var Glad

Till alla barn som överlevde 60, 70 och 80 talet

först så överlevde vi att födas av mammor som rökte och drack under graviditeten. De tog magnecyl och alla möjliga läkemedel, åt Blue cheesedressing, samt åt tonfisk men blev aldrig testade för diabetes.

Efter detta trauma blev vi lagd på mage för att sova i en spjälsäng målad i en rosa eller babyblå färg med hög blyhalt. Vi hade ingen barnsäker………………het på medicinburkar, dörrar eller fönster och när vi cyklade hade vi ingen hjälm!! För att inte tala om vilken risk vi tog när vi liftade.

Som spädbarn och barn åkte man bil utan barnstol, bil kudde, säkerhetsbälte eller airbag. Vi drack vatten direkt ur trädgårdsslangen och INTE ur glas eller flaska. Vi delade läsk med flera kompisar och drack direkt ur flaskan och INGEN dog av detta. Vi åt muffins, mammas bullar, vitt bröd, riktigt smör och för mycket socker på cornflakes och i långfilen. Inte blev vi överviktiga för det!! För VI VAR ALLTID UTE OCH LEKTE!

Vi kunde gå hemifrån på morgonen leka hela dan och kom hem när gatlyktorna var tända. Ingen kunde nå oss på hela dan OCH VI VAR OKEJ!! I timmar kunde vi bygga lådbilar av skräp för att sedan åka ned för någon backe och då upptäcka att vi glömt bromsarna. Efter att vi åkt in i träd och buskar ett par gånger lärde vi oss att lösa problemet. Vi hade inga Playstation, nintendos, X-box, ingen video eller DVD, inga 150 kanaler på TV,n inget surroundljud, CD-spelare, inga mobiltelefoner, datorer inget Internet eller MSN. Vi hade VÄNNER och dem fann vi utomhus!

Vi föll från träd och tak, skar oss, bröt armar och ben, slog ut tänder! Och inte blev någon stämd eller anmäld för det. Vi åt maskar och kakor gjorda av sand eller jord och inte fortsatte maskarna att leva i magen! Vi fick luftgevär vid 10 års ålder, vi hittade på spel och lekar med hjälp av en pinne och en tennisboll, och fast man sa att det kunde hända, så var det inte så många som fick sina ögon utpetade av pinnar.

Vi cyklade eller gick till kompisar, ringde eller knackade på och ibland steg vi bara in och pratade med dem. Fotbollslaget hade uttagningar och alla blev inte uttagna. De som inte blev det, fick lära sig att handskas med besvikelsen.

Så var stolt och glad över att du överlevde!

Annons:
Geru
2011-10-28 18:31
#14

#13 Hörru! Dricka vatten ur vattenslangen gör väl jag med:p

Tonfisk gör ju att man inte får diabetes!:D

Och ja, dagens samhälle är otroligt mjäkigt. Men människor håller på att bli mjäkiga med; det är väl kanske en naturlig utveckling:P

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[FruStein]
2011-10-28 18:55
#15

#14 Jag rekommenderar "I trygghetsnarkomanernas land" av David Eberhard om du är intresserad av hur dagens mjäkighet kan ha uppkommit.

Maria
2011-10-28 19:21
#16

#13 Haha, klockrentSkrattande

Känner igen det mesta.

Skar tummer av mig nästan när jag fick min första Morakniv när jag var 7 år och den hade jag med mig till kompisar.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Geru
2011-10-28 19:25
#17

#15 Mja, jag tror jag vet grunden till det; men det finns inte så mycket man kan göra åt det egentligen. Folk är som dom är.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

[FruStein]
2011-10-28 19:43
#18

#17 Fast det är just det som är poängen - det är inte "folk" som helt plötsligt blivit säkerhetsknarkare utan ett helt samhälle, med inblandande av staten, som tog ett steg bort från vad de flesta skulle kalla sunt förnuft och började se faror i allt. Jag ska såklart inte tvinga dig att läsa boken, men den är riktigt intressant. Och finns på pocket.

[cala02]
2011-10-28 20:07
#19

Jag inbillar mig att politikerna var bättre förr, innan de blev medietränade. Nu levereras enkla one liners som upprepas. Komplicerade saker förenklas och ställer motsatser mot varandra istället för att se komplicerade mönster. Det blir mer underhållning än vettiga debatter. Kvällstidningarna frossar i vem som "vann" duellen istället för att ägna sig åt sakfrågorna.

Geru
2011-10-28 20:08
#20

#18 Jo, jag vet om det. Det är till stor del tidningarna och så med som har haft det inflytandet.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Annons:
blombuketten
2011-10-28 22:52
#21

#15. Intressant men rätt enkelspårigt. Han skyller på sossarnas politik, vilket jag inte kan hålla med om. Själv växte jag upp med sossarna och de hade suttit rätt länge vid makten redan då jag var liten. Det finns många orsaker, självklart, till att människor känner sig otrygga. Kanske ännu mer idag när det sociala skyddsnätet ryckts undan från de som verkligen behöver det.

Geru
2011-10-28 23:14
#22

Jag är faktiskt väldigt irriterad på dagens skyddssamhälle. Det står ivägen så ofta så det är inte sant; och dessutom så finns det lagar som hindrar dig själv från att göra illa dig, vilket är rätt dumt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Halvdansken
2011-10-28 23:44
#23

Nä, det var inte bättre förr.

Blombuketten har beskrivit 60-talet med dess ganska förgiftade miljö. Bly i bensinen, DDT i naturen, orenade fabriksutsläpp, förgiftade floder, cigarettrök överallt. Stabbig enformig mat (kött sås potatis).

För 100 år sen var Sverige ett ganska fattigt bondesamhälle. Kvinnorna hade inte rösträtt. Min farmor började jobba som piga på en gård när hon var 14 (1915). Folk hade utedass, enbart kallt vatten inomhus och ingen elektricitet.

På det så romantiserade 1700-talet släpptes avfall och tömdes latrintunnor i närmsta vattendrag eller ödetomt. Det stank. Man badade inte eller borstade tänderna. Industriarbetare levde under slavliknande förhållande och fick tigga för att överleva.

Möjligen var det lite trevligare på samlar- och jägarstenåldern. Man "jobbade" så pass mycket att man fick mat för dagen och sen slappnade man av med familj och vänner. Å andra sidan var de ju inte så kul att bryta ett ben eller bo i grottor.

Tror inte vi haft det så bra som vi har det nu. 

(Observara att jag pratar om Sverige/Västvärlden enbart.)

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mitralis
2011-10-29 00:56
#24

#23 Men var det inte runt 1889 som folk fick det så gott ställt att dom byggde en till gård brevid den gamla och sedan så bodde dom i gammelstugan på sommaren? Fast det kanske bara var i Hälsingland Obestämd



Halvdansken
2011-10-29 01:10
#25

Ingen aning, mitralis. Det är ju klart att visas har haft det bättre eller sämre än andra.
Vad hände just 1889?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

blombuketten
2011-10-29 01:31
#26

#23. Jag kan ju inte uttala mig om den mat du fick, men jag fick i alla fall god och näringsrik mat, ofta tillagad av min mormor och den kvinnan kunde laga mat. Jag kan inte påstå att jag minns skolmaten som en hit, men någon hit är det inte idag heller med hel- eller halvfabrikat, ofta mat som levererats till skolan från något storkök.

Visst har vi det bättre, ur många aspekter, men inte i alla aspekter. Det går ju knappast att säga att det var sämre förr för då fanns det bly i bensinen. När jag var liten så fanns det bra mycket mindre biltrafik än idag, det bör man ju inte heller glömma bort kanske. När mina far- och morföräldrar var små fanns det knappt bilar alls.

Det blir ju lite dumt att säga att ALLT är bättre nu och ALLT var sämre förr. Det tror jag inte ett ögonblick på. Fanns nog ljusglimtar även på 1800-talet. Inte för alla, men det gäller ju även idag.

Utvecklingen går framåt, och tur är väl det. Det är inte meningen att vi ska stå och stampa på samma fläck generation efter generation.

[cala02]
2011-10-29 09:48
#27

#24

Jag tror Hälsingland alltid haft lite rikare bönder. Häruppe säger man att det beror på att man saknade adel, eller saknade, slapp kanske är ett bättre ord. Det finns ju hälsingegårdar som vittnar om rikt liv, ju fler fönster desto rikare familj. Det är stor skillnad om man jämför med Värmland i alla fall, fler större gamla hus på landet här. Industrin kom också igång tidigare efter kusten, många vandrade från Dalarna och Värmland hit under vintersäsongen. Många flyttade hit också, byn där jag bor så var hälften av de som bosatte sig här mellan 1890 - 1930 värmlänningar, många kom också från dalarna och främst gagneftrakten. Huset jag har byggdes av värmlänningar, 85 år senare är cirkeln sluten ;-). Vi värmlänningar tar över Sverige Glad

Annons:
Maria
2011-10-29 09:52
#28

Sedan hade "vi" ju de svåra svältåren i slutet av 1860-talet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Halvdansken
2011-10-29 12:24
#29

Blombuketten m.fl.

Jag kanske var otydlig…

Givetvis var inte allt sämre förr, och allt är bättre nu. Jag generaliserade. Men utvecklingen går framåt, och jag tycker att det många gånger gnälls på hur hemskt det är. Det är kanske en sak som var bättre förr - folk gnällde inte på allting.

Kolla Hans Roslings föreläsningar på Youtube, de är kanonbra.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
2011-10-29 17:45
#30

Nej det var inte bättre förr och ju längre bort från nutid desto sämre var det. Är det ingen som läst om utvandringen till USA?

Är det ingen som fått vaccin mot smittkoppor och polio och som slupput att få detta, för att inte tala om tbc?

Airbags, hjälm, bilbälten mm har tillkommit för att skydda liv. Vem har lust att sätta livet till när det inte behövs? Inte jag i varje fall.

blombuketten
2011-10-29 20:48
#31

#30. Fast jag tror också att saker som t ex airbags, bilbälten samt säkrare bilar har tillkommit allteftersom trafiken ökat. Det är också en del av utvecklingen.

Nu har jag ingen statistik över skador p g a cykel, men jag vet i alla fall ingen som skadade sig allvarligt när de cyklade omkring. De vanligaste skadorna var skrubbsår på armbågar och knän. Hjälm var knappt uppfunnet då.

En annan sak som är rätt intressant är ridning. När jag var liten bodde jag och mina kompisar praktiskt taget i stallet. Vi red många dagar i veckan. På den tiden fanns inget hjälmtvång eller någon annat skydd. vi red i jeans och vanliga gympadojjor. Inte heller behövde man gå i ridskola eller något sådant. Man beställde en tid och vilken häst man skulle ha. Sadlade och tränsade själv, de gånger man nu använde sadel överhuvudtaget. Red ut i skog och mark, helt oskyddade. Under flera år vistades jag i stallet och har inget minne av någon allvarlig olycka. Inte mer än vad som händer nu, fast man numer är rustad till tänderna. Det var samma där, skrubbsår man fick när man åkte av hästen i flygande fläng.

Om den typen av olyckor blir allvarliga beror det oftast på att man har otur när man flyger av, att det råkar finnas en sten där som man faller handlöst på eller något sådant. Då är det inte ens säkert att hjälmen klarar smällen.

Men självklart är det bra om man skyddar sig. Fast ibland känns det, för mig i alla fall, bara för mycket.

blombuketten
2011-10-29 20:52
#32

#30. Tja, vad gäller vaccin så uppstår det nya sjukdomar hela tiden och nytt vaccin som måste fram. Idag har vi nya smittsjukdomar penicillinet biter på. Tbc´n är ju på väg tillbaka i en annan form, där det inte finns vaccin än. Det är också en del av utvecklingen. Var tid har sin grej.

Taget från Wikipedia

"Uppkomsten av antibiotikaresistenta stammar av bakterierna har också bidragit till denna nya tuberkulosepidemi, med 20% av fallen resistenta mot standardbehandling och 2% resistenta även mor reservmediciner.[56] Incidenstalen för tuberkulos varierar stort över världen."

Jag har släkt som utvandrat till Amerika, vilket de flesta av oss har. Jodå, jag har läst om det och även följt min släkt så gott jag kunnat, då jag släktforskar. Men även då fanns det ljusglimtar. Precis som nu. Ingenting är bara svart eller vitt.

[sakring]
2011-10-29 23:00
#33

 # 32 Så måmga nya sjukdomar har vi inte fått och de vi har blivit  av med har gjort att medelåldern har höjts rejält i västerlandet.

Jag är väl medveten om tbc:ns framfart då jag är uppvuxen på ett sanatorium där min mor arbetetade och sedemera jag själv ocksåSkrattande

[sakring]
2011-10-29 23:08
#34

# 31 Men någon måste ändå ha blvit skadad då man kommit på att det vore bra med med ridstövlar och hjälm eller är det bara ännu ett påfund?

En kompis till mig hade inte samma tur som du. Hon var ute red på en häst när hästen blev rädd och slängde av henne, Hon fastnade i ena stigbygeln och släpades med ett tag och blev sedan liggande på marken oförmögen att ta sig upp själv. När hästen kom hem utan ryttare så började de söka efter henne. Hade hon haft mobilen med sig kanske hon hade kunnat ringa efter hjälp. Det kostade 6 månaders rehabilitering och hon är fortfarande inte helt bra och kommer heller aldrig att bli.

Annons:
blombuketten
2011-10-29 23:31
#35

#33. Att du var väl medveten om tbc:ns framfart framgick inte riktigt i ditt inlägg ovan, så det uppfattade jag inte.

Men visst uppstår nya sjukdomar, vilket ligger i tiden. Det har väl alltid varit så och kommer nog förbli så. Det är en del av utvecklingen. Vi kan ju ta ett exempel och det är AIDS. Visst finns det bromsmedicin, i alla fall i de rikare länderna, men fortfarande inget bot. Ska vi se det globalt så kan vi prata mängder som drabbats och sjukdomen skördar runt 2 miljoner liv varje år. Det är rätt mycket.

Annars kan du läsa lite här och här och se vad som kan komma. Fördelen idag är ju att vetenskapen är bättre än förr och utvecklas hela tiden. Fast trots det så finns det fortfarande inget bot mot HIV/AIDS efter 30 år.

[sakring]
2011-10-29 23:45
#36

# 35 Men HIV/AIDS är inget nytt. Det nya är att det spridits till människor. Det är inte heller den sjukdom som drabbar mest människor. I Europa så är de som ärvt genen som skyddade mot digerdöden immuna mot HIV/AIDS

Det är just tbc och malaria som det dör flest männikosr i.

Nej jag förstår att det inte framgick att jag var uppvuxen på ett  sanatoriumSkrattande

[cala02]
2011-10-30 00:04
#37

Vet inte men lite verkar det som om ju bättre skydd vi får desto mer kan vi tänja gränserna. Jag menar med bilar så finns det en massa hjälpmedel. Airbags antisladd fyrhjulsdrift etc. kör vi ännu fortare då och blir förvånade när det smäller?

blombuketten
2011-10-30 02:36
#38

#36. Ok, jag trodde att det var människor vi pratade om. Faktum kvarstår, det skördar runt 2 miljoner liv varje år och det är, enligt mig i alla fall, många.

Läste du länkarna?

Det går inte att komma undan, nya smitthärdar uppstår hela tiden och har så alltid gjort. Det kommer vi inte från.

Föresten, är det fastställt att man är immun mot HIV om man ärvt genen? Vad jag vet så sägs det att det KAN vara så, men har det fastställts? Mig veterligt finns det olika teorier, bl a en att det skulle vara smittkopporna som ligger bakom den skyddande genen. Bristen i teorin är ju att digerdöden anses ha uppkommit genom råttor, alltså via bakterier vilket inte gäller HIV.

Vad gäller tbc dör det runt 2 miljoner, alltså samma summa som i AIDS. Källa för det är smittskyddsinstitutet.

[sakring]
2011-10-30 09:05
#39

# 37 Det har inte dött så få i trafiken sedan 1950-talet. Och då hade vi inte den  trafiken som vi har nu.

# 38 Det har säkerligen funnits hos människor tidigare också men inte blivit spridd. Det var först när man insåg att heterosexuella vita män också kunde smittas som man började forska.

Har för mig att jag läste det i Illustrerad vetenskap om den genen.

Vilka nya sjukdomar har i fått, förutom AIDS?

[cala02]
2011-10-30 09:30
#40

#39

Det är 1000 fler skadade nu än för tio år sedan, det är en väsentlig skillnad, men du har rätt det dör bara hälften så många under samma tidsperiod. Mitträcken hjälper nog till att få ner dödstalen. Bor själv vid en av de sträckor som var först med dessa. dödsolyckorna minskar men inte olyckorna. Äntligen är ju vägen till Hudik klar också, det kommer minska olycksstatistiken.

blombuketten
2011-10-31 00:59
#41

#39. Har du läst länkarna ovan? Här har du en till.

Hur som helst så är det inte fastställt det du skriver om genen. Det finns olika teorier om detta och som sagt, det finns brister i teorin.

Så länge så många offer skördas världen över, både i AIDS, tbc och andra sjukdomar, så länge kan man inte vifta undan det med att säga att det är så mycket bättre nu. 2 miljoner offer skördas i tbc, det är mycket. Lika hög siffra vad gäller AIDS. Dessutom är ca 40 miljoner drabbade av sjukdomen och fler blir det. Det anser jag vara en stor mängd.

Jag tänker globalt, du verkar tänka på Sverige och kanske några länder omkring oss. Det är hela tiden risk för både gamla och nya smitthärdar och de kommer närmare. Vi kan när som helst drabbas av en pandemi, även här i Sverige, i alla fall om vi ska tro på vad forskare säger.

Tja, om nu HIV har funnits i människan förut, men inte blivit spridd som du säger……undrar du då inte hur det kom sig att det helt plötsligt spreds? Sex med varandra har vi haft i alla tider, homosexualitet har alltid funnits, missbrukare som injicerar är inget som uppstod på 70-talet.

Det är nog så att vi ser olika på saken. Vissa sjukdomar har vi fått bukt med, självklart, men andra inte och nya kommer.

Annons:
swemah
2011-10-31 10:14
#42

Och det talas om fler gener, bland annat en som styr ett protein som kallas CCL5, vilket är en angreppsbärare för HIV. Vissa nordeurpeer, ca 10% beräknas ha en förändrad CCL5 gen som gör att det proteinet som skaps inte kan användas som bärare av HIV. Varför dessa 10% har denna gen är oklart men en teori (obekräftad) är att någon av de pestsjukdomar som härjat, eller smittkoppor, kan ha skapat den defekta genen. Kom ihåg att det finns 90% som har den normala genen.

Dessutom finns det tal om en annan gen CCR3 vars protein binder sig på ovan nämnda CCL5. Det finns inte en sådan gen utan ett antal genpar och det har visats sig att om man har fler par än den genomsnittlige så har man bättre skydd mot HIV, men det oklart varför man har olika antal, här känner inte jag till någon teori om detta.

[sakring]
2011-10-31 11:05
#43

# 41 Ja jag har läst länkarna och det är precis vad jag säger. Att vissa sjukdomar kommer från djur de är zoonoser bl.a HIV.

Kan det möjligtvis bero på att vi är numera är 7 miljarder på detta klot? Att det sprids och så många dör? Och att vi reser så mycket mer.

HIV är något som man faktiskt kan skydda sig mot till skillnad mot tbc, om man nu inte är vaccinerad.

Fågelinfluensan, kommer du ihåg den? Det är samma som Spanska sjukan som skördade fler dödsoffer än vad 1:a världskriget gjorde.

Jag hävdar att det är bättre nu än vad det var innan. Det är många sjukdomar vi slipper då det finns bot mot dessa. Jag kan berätta att min man genomgått en stamcelltransplanation i Lund pga Kronisk lymfatisk leukemi. Han har inga cancerceller kvar men medicenrar, och ska börja arbeta inom en månad. Till sjöss dessutom, på ett fartyg som går mellan Borneo och Taiwan. De hade inte varit möjligt för 50 år sedan.

Han var desutom i Taiwan då det var en SARS-epedemi utan att insjukna.

blombuketten
2011-10-31 17:42
#44

#43. "Ja jag har läst länkarna och det är precis vad jag säger. Att vissa sjukdomar kommer från djur de är zoonoser bl.a HIV."

Nej, det är inte precis det du säger. Det spelar ingen roll varifrån smitthärdar uppstår. om det så är från djur, insekter, vattenburen osv, faktum kvarstår, gamla smittor finns kvar och nya uppstår, och det är det JAG har sagt hela tiden.

"Kan det möjligtvis bero på att vi är numera är 7 miljarder på detta klot? Att det sprids och så många dör? Och att vi reser så mycket mer."

Ja men självklart sprids smittor mycket mer i o m att vi reser betydligt mer än förr samt att vi är betydligt fler. Det säger väl sunda förnuftet. MEN, det är bara en orsak viket du också kunde se av länkarna.

"HIV är något som man faktiskt kan skydda sig mot till skillnad mot tbc, om man nu inte är vaccinerad."

Det spelar heller ingen roll, faktum kvarstår, drygt 2 miljoner offer skördas årligen av AIDS och drygt 40 miljoner är smittade av sjukdomen. Ska vi säga som så att samtliga 2 miljoner och 40 miljoner får skylla sig själva?

Vad gäller tbc kan det uppstå även om man är vaccinera.

Ja, det finns bättre bot mot många saker. Har heller inte påstått något annat. Det jag däremot säger är att det uppstår nya sjukdomar och har så alltid gjort och kommer så att göra.

Om vi nu tar cancer har det gått framåt, tack och lov. Fast fortfarande finns inget definitivt bot. Om din man klarade sig……jättebra.

Om din man var i Taiwan och slapp insjukna i SARS-epedemin så var det ju skönt. Men hur många andra insjuknade? Det är mer intressant att veta. Vad jag kan se finns inrapporterat 8100 fall varav 774 föll offer.

Halvdansken
2011-10-31 18:06
#45

"HIV är något som man faktiskt kan skydda sig mot till skillnad mot tbc, om man nu inte är vaccinerad."

Det finns faktiskt en hel del som blev smittade vid operationer. Sen är det ju enkelt att säga - hHelt ärligt, har du aldrig haft osäker sex? Narkomaner som delar sprutor slutar inte pga HVI.

Vaccinerar man fortfarande mot TBC förresten?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

blombuketten
2011-10-31 18:16
#46

#45. Precis. Även om man är gift med samme man/kvinna i åratal så kan man ju aldrig någonsin vara 100% säker.

Vad gäller narkomaner tror jag inte de bryr sig nämnvärt när suget har satt in och sprutan är det som fattas. Efteråt, när lugnet är återställt, kommer också ångern. Det är väl bl a därför det inte är så ovanligt med hepatit C bland sprutnarkomaner.

Nej, vi vaccineras inte längre rutinmässigt.

[sakring]
2011-10-31 18:33
#47

# 44 O # 45  Vilka nya sjukdomar är det som uppstått? AIDS har funnits och spridits från apor till människor. Man kan skydda sig mot AIDS om man vill. Det är bara att anpassa sitt leverne. De allra flesta som smittas är inte sprutnarkomaner eller folk som blir opererade. Och ja det dör alldeles för mycket folk i AIDS alldeles i onödan.

Nej i Sverige vaccinerar man inte mot tbc numera. Och ja man kan få tbc även om man är vaccinrad då det inte något livslångt skydd. Själv känner jag mig tämligen säker måste jag  säga.

Cancer är inte en sjukdom utan flera olika. Min mor fick lungcancer orsakad av tobaksrökning och var först i Sverige att överleva detta. Livmoderhalscancer har man nu fått fram ett tämligen bra vaccin mot även om det inte är 100%-igt.

Bytt stamceller har man gjort i Lund sedan 1985 och nej, han har inget av sitt  gamla immunförsvar kvar utan ett helt nytt. Han har dessutom, fått krulligt hår, ser ut som en pudelSkrattande

Halvdansken
2011-10-31 18:46
#48

"Cancer är inte en sjukdom utan flera olika" - Varför blanda in cancer?
Min man har också cancer (munhåle), men han har inte fått nån stamcellsbehandling (däremot tre op och två omgångar strålning). Min mamma har haft livmodercancer och min pappa dog i magcancer.

Jag är skittrött på cancer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[sakring]
2011-10-31 19:02
#49

# 48 Därför att rubriken på denna tråd är "bättre förr".

Jag är också trött på cancer. Min farfar dog i lungcancer liksom min far. Min svåger dog i levercancer, min syster hade coloncancer vid 25 års ålder. Min äldsta  systerdottter operades för livmoderhalscancer vid drygt 30 år. Den yngre systerdottern hade lymfcancer. Min man operades 2007 för malingt melanom. Och ja, det hade han samlat ihop till alldeles själv.

Min mans bror har haft cancer i njurarna och blivit opererad 3 gånger, nu har han metastaser i lungorna. Så vem är inte trött på cancer tror du?

Halvdansken
2011-10-31 19:16
#50

Ja, jo. Och när jag var barn bodde vi i en pappkasse under motorvägen och var tvungna att gå upp en timme tidigare än vi gick och lade oss. (Monthy Python).

Det är bättre nu. Det har jag tyckt hela tiden.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

blombuketten
2011-10-31 20:21
#51

#47. Du, jag vet att cancer inte är en sjukdom, har jag skrivit det någonstans?

Och nej, allting är inte bättre nu, många saker är det, men inte allt.

Och ja, nya sjukdomar uppstår, en del ur gammal stam som blivit resistenta.

Jag tycker du kan berätta för alla drabbade barn, för de är rätt många, hur de ska skydda sig när de ligger i mammans mage. Det finns många aspekter vad gäller HIV, vilket man kanske bör ta i beaktande.

[sakring]
2011-10-31 21:19
#52

# 51 Varför ska jag berätta för alla barn. Det är bättre att man berättar för föräldrarna så att de inte blir smittade.

Du har fortfarnde inte gett något konkret exempel på vilka nya sjukdomar som drabbat oss.

Trots allt så är det så att fler människor som överlever allt längre, även i u-länderna.

blombuketten
2011-10-31 21:50
#53

#52."Trots allt så är det så att fler människor som överlever allt längre, även i u-länderna."

Ja, utom alla miljoner som blir, och är, smittade av olika typer av sjukdomar, typ AIDS och TBC. De blir ju inte så gamla.

Eftersom så många barn drabbas, innan de ens är födda, och det i modern tid kanske de skule ha något att säga om din kommentar att HIV är något man kan skydda sig emot.

Intressant är också att, trots att vi lever i modern tid, härjar dessa sjukdomar och skördar enorma mängder liv. Globalt sett. Är inte det rätt konstigt att det, i modern tid, där vi kan så mycket mer än förr, inte kan förhindra sjukdomar som funnits så länge. Hur kan det komma sig?

I länkarna jag hänvisar dig till står det lite om nya sjukdomar. Även om smittor funnits förr och likheten finns kvar, har de förändrats och skapar nya sjukdomar som vi inte alltid rår med……än. Det innebär att när vi rår på en slags smitta, uppstår en ny. Hört talas om att virus muterar?

Ibland kan alltså ett virus mutera till fördel för sig själv så att säga. Ungefär som med HIV och även hepatit C. Även om HIV skulle ha funnits i apor hur länge som helst, så kvarstår faktum att det bröt ut för inte alls så länge sedan bland oss människor. Lika är det med hepatit C och t ex den s k vinterkräksjukan.

[sakring]
2011-11-01 11:03
#54

# 52 Bästa blombuketten, rubriken på denna tråd är "bättte förr?". Jag menar att det inte var bättre förr. Medan jag får en känsla av att du vill att jag ska göra något åt att så många dör i AIDS och tbc. För att inte tala om de 3 miljoner som dör i malaria.

Dessvärre så är det inte så mycket jag kan göra åt detta i synnerhet inte när det är smittade barn som föds.

Trots allt så är det fler som överlever idag än vad det var innan. Och det föds färre barn då fler överlever av dessa. I snitt så föder varje kvinna 2,4 barn - globalt sett.

Så nej det var inte bättre förr.

swemah
2011-11-01 16:35
#55

Läkare utan gränser säger att det uppskattningsvis dör 1 miljon i malaria varje år. Sakupplysning som inte tillhör debatten.

Men jag har en fundering om vi mådde bättre förr, psykiskt, eftersom vi inte visste lika mycket om allt elände som fanns i världen. Vi levde i vår egen lilla bubbla, och bekymrade oss mer om det vi kunde påverka, än om de stora katastroferna, som visserligen fanns men som vi inte hade en aning om.

Frågorna ovan tenderar till att bli så stora, så ogripbara (hur många är en miljon människor egentligen, nu när vi är 7 miljarder som bor på klotet). Kanske är det bättre att blåsa upp sin lilla bubbla och bara sitta där och mysa, speciellt på fredagar för då är det fredagsmys och vi struntar i allt och alla runt omkring oss.

Eller ska vi ta in allt det ofattbara stora, och försöka förstå att vi inte kan lösa alla problem, men att varje insats, hur liten den än är, är bättre än att inget göra?

Det bästa är kanske att säga, det var inte bättre förr, och det blir kanske inte bättre i framtiden, så passa på, lev nu, gör det bästa av dagen och lägg inte krut på det som ändå inte går att ändra (det som redan hänt)

Annons:
[sakring]
2011-11-01 18:47
#56

# 55 Ja naturlitvis är det 1 miljon som dör i malaria inte 3 miljoner. Skrivfel av mig. Ber om ursäkt.

blombuketten
2011-11-02 02:04
#57

#54. Men snälla sakring, nu får du väl ändå lugna ner dig lite. Att jag skulle vilja att just DU skulle göra något åt eländet i världen har jag väl knappast påstått. Det var rätt dumt skrivet tycker jag. Bläddra gärna uppåt i tråden så kankse du minns bättre och av vilken anledning jag kom in på just det här med smittor som existerar idag och skördar många offer.

Så tar jag det en gång till eftersom du upprepar dig…..jag har aldrig påstått att det var bättre förr. Det jag har skrivit är att det inte är svart eller vitt, ALLTING var inte bättre förr, ALLTING var heller inte sämre förr. Så jo, det finns saker som var bättre förr och jo, det finns saker som är bättre nu och jo, det kanske kommer att finnas saker som är ännu bättre i framtiden.

Föresten kan jag ta upp en aspekt som jag inte tycker är bättre nu. Det är posten och bankerna. Trots den s k förenklingen som skulle bli i det "papperslösa" Sverige, blev det precis tvärtom. Nu kan man ju inte ens växla valutor på en vanlig bank och inte heller sätta in pengar…..om man inte gör det via datorn då förstås. Föresten tar de hutlöst betalt för det minsta lilla.

Ha, jag kom på en sak till. Telefon. Man kan ju inte få en enda tjänst utförd längre via telefon…….om man inte har all tid i världen då förstås. Först kommer en röst som ber oss trycka på en dröse knappar för att komma rätt, och när man väl är där är man nr 92 i kön. Nej, tacka vet jag den gamla goda tiden då det var en vanlig telofinist man pratade med och som kopplade en dit man skulle på en gång Glad.

blombuketten
2011-11-02 02:05
#58

#55. Ja, du har så rätt Glad.

[cala02]
2011-11-02 12:14
#59

Jag kommer ihåg hur man gick till försäkringskassan och fick ut pengar kontant efter sin sjukskrivning. Det var innan datorerna gjorde sin inmarsch i byråkratin. Nu är det varken snabbare eller bättre service. För inte så längesedan fick man pengar två veckor efter friskskrivningen, det fungerar sällan nu.

[sakring]
2011-11-02 16:41
#60

Jag tycker du kan berätta för alla drabbade barn, för de är rätt många, hur de ska skydda sig när de ligger i mammans mage. Det finns många aspekter vad gäller HIV, vilket man kanske bör ta i beaktande

Så skrev du i # 51 Blombuketten

Så det är lätt att tro att det är just jag som ska göra något åt saken. Det är faktiskt så att majoriteten av dem som smittas gör det genom sexuellt umgänge och där kan man faktiskt skydda sig.

Om du tycker att bankservicen blivit sämre så har du fel bank. Man kan visst växla valuta på bankkontor men de vill ha en vecka på sig att få fram valutorna. Om det är Euro det gäller så går det att ta ut i en bankomat här i Sverige. Annars går det bra att ringa eller kontakta Forex, det tar 3 dagar så har du pengarna hemma i din brevlåda.

Jag kan utföra samtliga ärenden på banken via min Internetbank, via min dator och det kostar mig inte ett öre, inte heller kostar mig mitt bankkort något heller eller dosan till banken.

[sakring]
2011-11-02 16:43
#61

# 59 Detta under förutsättnig att man inte bodde 4 mil från där Försäkringskassan fanns.

blombuketten
2011-11-02 21:36
#62

#61. Tja, nu spelar det ju ingen roll om man så bor granne med en FK, det går långsamt ändå.

Annons:
blombuketten
2011-11-02 21:49
#63

#60. Du kanske inte bör bara läsa en mening av det man skriver. Det blir lätt fel då. Det finns ett sammanhang bakom det skrivna, vilket inte endast är det jag skriver, utan även i det du skriver. Alltså jag utgår från något du skrivit och svarar med ett sammanhang utifrån det. Inte utifrån en lösryckt mening. Jag är inte dum, så jag förstår, vilket jag tror de flesta gör, att just DU inte kan förändra hela världen. Då vore du allsmäktig.

Åhå, de vill ha en vecka på sig att få fram valutorna. Ja, då är det sämre service än vad det var förr. Precis som jag säger. För inte så länge sedan gick du bara in på en bank, vilken som helst, och växlade till den valuta du ville ha. Inga problem. Det går inte längre. Att behöva ringa och/eller kontakta Forex är ett steg som gör det besvärligare än vad det var, eller hur? Det är väl ändå lättare om man bara går in och växlar till det man vill ha, än att man ska behöva ringa/kontakta Forex, som absolut inte finns i alla kommuner? Även om det tar 3 dagar innan man har pengarna i sin brevlåda, så tog det inte ens det förut. Alltså var det bättre service då.

Fel bank föresten, det gäller de banker jag besökt.

Ja, jag kan också utföra det mesta via datorn hemma. MEN, det är det inte alla som kan, kan jag berätta. Du kan inte bara utgå från dig själv. Det är också rätt skönt, eller var ska jag väl säga, att kunna få personlig hjälp när så behövdes. Jag tycker det är oerhört opersonligt idag. Så mycket ska skötas via en dator, eller via en telefonsvarare. Det mest simpla som att beställa en tid till läkare är numer, på de flesta ställen, helt borttaget. Den första kontakten man får är via en telefonsvarare. Det är inte alltid lätt för den som är äldre, eller den som hör dåligt eller ser dåligt.

[sakring]
2011-11-02 22:31
#64

# 63 Men om man inte bor så att det finns en bank i närheten, hur gör man då? Då ska man först ta sig till ett bankkontor istället för att gå in på Foerx hemsida och beställa det man vill ha och hämta det i brevlådan? Du förutsätter att alla människor bor så att de lätt kan nå en bank.

Själv har jag en personlig kontaktperson på den banken jag använder som jag kan ringa direktnummer till, är denne upptagen så lämnar jag ett meddlenae i receptionen eller till dennes svarare så blir jag uppringd. De på banken vet vem jag är, de känner mig.

Vill jag ha en tid hos en läkare så ringer jag mottagningen som ringer upp mig så jag får tala med en sköterska och beställa tid. Klarar man inte detta så är det bara att vänta så blir man kopplad till sköterskan.

blombuketten
2011-11-02 22:50
#65

#64. Eller så blir det som en banktjänsteman där jag bor sa till mig när jag ville växla pengar……..du får åka till närmaste växelkontor. Tja, det ligger några mil härifrån. Med andra ord, banker finns det i min lilla kommun, men Forex finns inte. Hade det varit förr så hade jag lätt kunnat växla pengarna där.

Min mamma som varit bankkassörska i många år, numer pensionerad, håller på att krevera över hur dålig servicen har blivit. Då hon arbetade på banken var servicen stor och kostnaden liten.

Ja, jag förutsätter att de flesta bor i närheten av någon bank, för det finns banker i de flesta kommuner. Och du förutsätter att alla har datorer och att alla kan gå in på Forex hemsida och beställa det de vill ha och sen få hem det i sin brevlåda.

Ja men det är ju bra att du har en personlig kontaktperson på banken. Det är något jag inte tror att alla har, för då skulle nog det inte bli så personligt längre. De ska ju hinna med de också. Växlar denne personliga kontaktperson dina pengar också, om du nu behöver? Nej, skulle tro det och det var precis just det jag skrev om ovan, som ett exempel på det som jag anser är sämre än förr. Vi, jag och min sambo, har också en personlig kontaktman, men jag brydde mig inte om att ringa upp honom när jag ville växla till utländsk valuta. Kanske skulle ha provat det………..

Precis det jag beskrev ovan. Den första kontakten man får när man ringer läkarmottagningen är en telefonsvarare och det är otroligt opersonligt. Sen ska man knappa in sitt telenr och så får man veta vilken tid de ringer upp.

Ja, så fungerar det på de flesta atällen numer. Då finns en hake…….dels kanske man är på jobbet och tiden de ringer upp inte passar så bra……det blir ju så då man inte kan välja själv när man ska ringa. Dels finns det, särskilt äldre människor, som har jätteproblem att ringa på det här viset. Många t o m struntar i det. Det är ett faktum. De förstår inte vad telefonsvararen säger, de hör inte alltid och som sagt, synen är försvagad.

Nu är det nog om det. Du får så gärna tycka att det är hur smidigt som helst. Själv tycker jag det är precis tvärtom, osmidigt och så opersonligt. Värre än så är det inte.

[sakring]
2011-11-02 23:39
#66

Själv är jag uppvuxen i obygden. Det kom en bank dit där en gång i veckan eller så kunde man ta ut på posten när den var där, men någon utländsk valuta fick man inte tag i. Det var/är fortfarande 4  mil in till närmaste stad. Ävrn om jag numera bor närmare så gårdet snabbare att beställa via Forex

Om man ser eller hör dåligt så är man inte hjälpt av att tala med någon person, man behöver hjälpmedel,  tekniska sådana.

Nej min bankperson växlar inga pengar då det inte finns några pengar på denna bank vilket innebär att rånrisken är noll! Men jag har en hel del andra ärenden som jag behöver personlig hjälp med. Är du ofta utomlands eftersom det är utländsk valuta du är ute efter eller spekulerar du i US$ och Euro?

swemah
2011-11-02 23:44
#67

Försök lösa in en checkfrån utlandet, det var lättare förr (definitivt)

blombuketten
2011-11-03 00:08
#68

#66. Och jag bor i en "obyggd" där det finns banker några km bort. Däremot är det långt till Forex.

Om man ser eller hör dåligt är man helt klart hjälpt av att få prata med en person. Jösses, det säger väl sunda förnuftet. Om inte annat så kan en person faktiskt höja rösten och prata tydligt, lite svårt med en telefonsvarare. Ser du dåligt, men får prata med en person så hjälper den dig tillrätta. Det är inte bara tekniska hjälpmedel som är svaret på allting. Tänk dig själv in i situationen. Dessutom, vilket man inte bör glömma, så blir det svårare ju äldre du är när du tappar hörsel och/eller syn.

Stackars Forex, då är de ensamma om att ta alla risker då de fortfarande har hand om pengar. Fast konstigt nog så rånas ju banker ändå.

Nej, jag är inte ofta utomlands men det spelar väl ingen roll. Jag skulle växla till utländsk valuta och det gick inte. Och nej, det gick heller inte att växla i bankautomaten, inte någon av dem i denna kommun. Närmaste sådan automat, för Euro, finns några mil härifrån. Fast åt andra hållet än Forex, lika långt bort men åt olika håll.

[sakring]
2011-11-03 15:11
#69

# 68 Banker där det inte finns några pengar blir inte rånade.

Annons:
blombuketten
2011-11-03 16:35
#70

#69. "Banker där det inte finns några pengar blir inte rånade."

Det förändrar ingenting av det jag skrivit i samtliga inlägg ovan.

swemah
2011-11-03 17:54
#71

De var bättre förr när det fanns banker att råna, nu sliter de istället väskor av äldre damer, eller så sliter de av halskedjor o sånt.

[sakring]
2011-11-03 18:26
#72

# 71 Inte de som brukar råna banker inte. de nöjer sig inte med sådana saker. De rånar värdedepoer med hjälp av helikoptrar.

swemah
2011-11-03 18:35
#73

De som rånade banker förr, tänker jag på, inte de stora gangstrarna

[sakring]
2011-11-03 18:39
#74

# 73 De rånar fortfande banker. Den s.k. gubbligan blev dömda för inte så länge sedan och de var väl pensionärer allihop. Som Leif G W Persson sa. Svenska folket blir allt piggare och piggare med åren.Skrattande

Mitralis
2011-11-03 18:45
#75

Maten var bättre förr före exempelvis antibiotika och steroider till köttdjuren, bekämpningsmedel och e-nummer.



[sakring]
2011-11-03 22:28
#76

# 75 Men menar du att det var bättre innan antibiotikan? För det är förbjudet att ge antibiotika i förebggande syfte i Sverige. Mig veterligt så får man inte heller ge steroider till djur. Och om du menar bekämpningsmedel så får du gå väldigt långt tillbaka i tiden.

Annons:
Geru
2011-11-03 22:33
#77

#76 Det är väldigt vanligt utomlands att dom har antibiotika i djurens mat, faktiskt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

swemah
2011-11-03 23:43
#78

#75 Det beror nog på när det var förr. Rutten mat, havrevälling, skorpor och stenhårt torkat kött, var det bättre än idag?

Geru
2011-11-03 23:48
#79

#78 Torkat kött är otroligt gott faktiskt.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Mitralis
2011-11-07 22:48
#80

#78 Nu var det kanske inte just det jag tänkte på.
Min bild var julbordet i Emil i Lönneberga och Madickens julbord.
Jag vet att de är sagor, men alla svälte inte förr i tiden.
Nu kommer jag inte ihåg vad perioden hette då de hade stora kjolar, smala midjor, stora peruker och vitmålade ansikten. De matfrossorna lär inte ha gått av för hackor heller.



swemah
2011-11-07 23:35
#81

Det var överklassen som frossade och folket som svalt.  Du talar om det som idag kanske ska jämföras emd nobelmiddagen eller liknande, och det är nog inte många som äter så varje dag nuförtiden

Mitralis
2011-11-08 20:16
#82

#81 När du skrev om svältkosten i #78 så balanserade jag upp det lite med några matfrossor Glad 
Det jag hela tiden har menat är att kvaliteten var bättre då än nu.
En korv förr var det inte en massa E-nummer i och det var mer kött än något annt i dom. Alltså en nygjord korv på Madickens tid var antagligen mycket bättre än en nygjord fabrikstillverkad korv idag. Håller du inte med?

Inte mycket kött i grillkorven. http://www.aftonbladet.se/matvin/article11447075.ab



swemah
2011-11-08 20:44
#83

Vet du vad korven innehöll på den tid du redogör för?  Vet du hur det såg ut vid korvstoppningsfabriken?

Tror inte det för då hade du nog inte skrivit som du skrev :-)

Annons:
[sakring]
2011-11-08 20:54
#84

# 83 Nej jag kan inte redogöra för hur det såg ut i fabrikerna, men jag vet vad den korv innehöll som min mor gjorde och det är sådan korv jag tror Mitralis avser, dvs hemmagjord.

swemah
2011-11-08 21:06
#85

Min hemmagjorda korv idag är nog minst lika bra som den hemmagjorda förr.  Jag trro det är viktigt att jämföra likvärdiga produkter.

Mitralis
2011-11-09 18:45
#86

#85 Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara så att du förstår. 
Eftersom det inte är så många nu för tiden som gör sin egen korv så avser jag det som folk i allmänhet stoppar i sig nu.
Jag vet inte om du läst Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson. Rätta mej gärna om jag har fel men i dagsläget så får nog folk överlag i sig mer förtjockningmedel, Emulgerings- och stabiliseringsämnen, ytbehandlingsmedel, färgämnen, sötningsmedel, smakförstärkare och aromämnen än förut. Icas bea byggs av 25 komponenter, att jämföra med de åtta ingredienser som ingår i den äkta varan.
Visst, om man gör allt själv från grunden så kan man säkert komma undan dessa medel på något sätt. Men eftersom verkligheten sällan ser ut så så anser jag ändå att maten var bättre förr. Man kan förvisso hitta exempel på matfusk och tillsattser förr i tiden också, men inte i samma omfattning som nu.



swemah
2011-11-09 18:58
#87

# 86, min kommentar i #85 var riktad mot jämförelsen i #84, där nutidens korv jämfördes med hemmagjord, en haltande jämförelse.

Jag har inte sett någon utredning som säger att maten är värre nu än förr, men det kanske finns. Vill gärna se den

Mitralis
2011-11-09 19:10
#88

#87 och jag menar att eftersom vi i dagsläget sällan äter hemmagjorda livsmedel så är det en ganska adekvat jämförelse Glad
Som sagt, läs boken den Hemlige Kocken, där kan man läsa om både det ena och det andra.

I boken Den hemlige kocken av Mats-Eric Nilsson så kan man på sidan 169 läsa att det på en hektar vanlig bananodlig används ca 50 kg bekämpningmedel. För att man ska kunna relatera till någonting så får man även veta att potatisen, som är den mest besprutade grödan i Sverige, får ta emot 4,5 kg bekämpningsmedel.

Fotnot: En hektar motsvarar 10 000 kvadratmeter eller 0,01 kvadratkilometer, och motsvarar en kvadrat med sidan 100 meter.

Jag personligen tror att den obesprutade bananen som idag är ganska ovanlig är bättre än den besprutade bananen som idag hör till det normala.



[Carpinus]1
2017-07-17 16:36
#89

"När var förr?", kanske är en naturlig fråga. Var det t.ex. bättre 2011, när tråden skapades, än det är 2017? Svårt att avgöra, och svårt att få höra de tidigare debattörernas åsikt, eftersom de flesta har försvunnit från Politik iFokus horisont. ("2011 var ett vanligt år", konstaterar Wikipedia, så då vet vi det! Är 2017 också "ett vanligt år"?)

Kom hur som helst att tänka på ämnet när jag läste en färsk krönika av Helena Edlund på "Det goda samhället". Hon tyckte uppenbarligen att det var bättre förr, men hon vill även tro att det kommer att bli bra igen - under vissa villkor.

Läs krönikan här.

kamera0710
2017-07-17 16:49
#90

Med ungdomen var det väl i alla fall "bättre förr". När en genomgång av litteraturen i ämnet gjordes konstaterades väl att ungdomens förfall pågått i 2000 år. Vi får väl se om det till sist kollapsar fullständigt.

Å andra sidan gick det väl inte helt åt skogen med de som växte upp när Elvis slog igenom, även om en del hävdade att rockmusiken var den totala katastrofen…

En ny total katastrof kom sedan på 80-talet med hårdrocken, se inslaget.

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-17 17:36
#91

Och jag som växte upp med Elvis tycker att rap(p)andet är ett fördärv… 😉

[Carpinus]1
2017-07-17 17:51
#92

#90 Siewert och Anders skildes förresten som vänner. Långt senare - så det blev alltså bättre sen… 🙂

http://www.expressen.se/noje/hardrocksprofilen-blev-ledsen-pa-riktigt/

kamera0710
2017-07-17 17:59
#93

#91 Har heller aldrig fallit för rappen, men jag ser det inte som något förfall utan konstaterar att musiksmak är något personligt. Har heller aldrig fattat hur Håkan Hellström kan vara så poppis, men jag tänker inte fördöma dem som älskar honom.

[Hayabusa]
2017-07-17 18:10
#94

#92 Precis 👍 Det var ju en fruktansvärd "rättegång" som Anders fick i TV-programmet. En lustig detalj är att Siewert sa så här i en intervju:

"Att det svärs i tv-rutan tycker Siewert Öholm inte passar sig.

– Man svor inte i tv på min tid. "

http://www.expressen.se/noje/siewert-oholms-kritik-mot-svt-orolig/

Jaha, vad är det som är så lustigt? Jo, lyssna från c:a 1:30 in i YouTube-klippet i #90 😈

Anders Tengner har numera, bl a,  ett eget radioprogram i SR:

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2938&artikel=6714871

Allt var inte bättre förr, men en del var nog det och just de sakerna har en tendens att bli ännu bättre med tiden 😉

[Carpinus]1
2017-07-18 08:59
#95

Säg, minns ni ännu anno 2016? Krönikören Max Sjöberg i GP gör det, och han påstår att året var bättre än sitt rykte.

[Göstage]
2020-09-30 09:00
#96

"Till flydda tider återgår min tanke ack så gärna"- varför inte till 2005 till exempel? Det var året då iFokus lanserades och ett år när politikerna stod där med rödblommiga kinder, tindrande ögon och en barnatro om framtiden.

"Mycket har skett sedan 2005. Alliansen fick sin chans att ”bryta segregationen”. Det gick inte så bra och en faktor var att befolkningen ökade från 9 miljoner år 2005 till 9,645 miljoner år 2014. När Löfven tog över 2014 ämnade han med eftertryck bryta segregationen – han var till och med på god väg, i retoriken: ”Nu bryter vi segregationen!” Få har känt sig övertygade. Befolkningen har ökat till närmare 10,4 miljoner.

"En stor skillnad mellan nu och då är att det inte finns någon optimistisk opposition som har väntat i elva år på sin chans och tror att den kan göra underverk. Dagens oppositionsledarparti, Moderaterna, är beslutsamt – men sammanbitet. Partiet kan inte skylla allt på S och ingen ger längre sken av att integration är enkelt. Debatten präglas av missmod, men också av större realism."---

https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/tank-att-alla-politiker-var-sa-hoppfulla-2005/

Låst tråd 2006:
https://politik.ifokus.se/discussion/27736/segregationen-okar

[Hayabusa]
2020-09-30 10:21
#97

#96 Verklighetens missmod, kan man säga. Ibland måste man se sanningen i vitögat, även om det tar emot. Det som misströstar är att lösningar känns så långt borta, att ingen vet hur man egentligen tacklar problematiken.

Annons:
[Göstage]
2020-09-30 10:46
#98

#97 Och någon framtidsminister som kan skåda in i framtidens dunkel har vi väl inte haft sedan 2016? För övrigt så tittade visst även hon bakåt…😉

[Hayabusa]
2020-09-30 11:47
#99

#98 Vad ska jag säga? Jag är luttrad och blir inte överraskad av något som helst numera.

Upp till toppen
Annons: