Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2139 ggr
[sakring]
9/20/12, 8:13 PM

Inte råd med fler flyktingar!

I kvällens debatt kommer flyktingfrågan att debatteras. Bl.a så kommer representanter för Södertälje kommun dit som säger att de inte kan ta emot fler flyktingar.

SD:s Jimmy Åkesson kommer också att vara med i debatten.

SVT 1 Kl 22.00

Annons:
[sakring]
9/20/12, 10:59 PM
#1

Ja det står klar i alla fall för mig att Sverige är ett av de länder som tar emot flest flyktinga, just nu från Syrien. Det var han på migrationsverket som sa detta.

Jag har också full förståelse för Södertälje, att de inte klarar  fler invandrare. 19 personer i en tvåa låter lite i mesta laget, faktiskt.

Var det någon som såg programmet?

[drummer]
9/20/12, 11:13 PM
#2

Sverige är ett av dom västerländska länderna som tar emot mest flyktingar. Tycker att man skall klargöra det.

Det verkar inte finnas någon plan på hur man skall ta hand om flyktingarna och jag tror att det är det som gör att folk har tröttnat. Det är inte bara att ta emot folk. Det måste finnas en plan på hur man skall lösa alla problem som blir.

[sakring]
9/20/12, 11:19 PM
#3

Ja det är helt riktigt drummer så sa han. I Europa.

[cala02]
9/20/12, 11:20 PM
#4

Det kan inte ligga på kommunerna att ta det ekonomiska ansvaret.

[sakring]
9/20/12, 11:24 PM
#5

Nej cala02  det anser inte jag heller är ett riktigt sätt att gå fram.

Silvestris
9/20/12, 11:51 PM
#6

Jag tror absolut att vi kan fortsätta ta emot lika många flyktingar som vi redan gör, men vi måste ju göra någonting åt mottagandet. Jag blir mest upprörd över hur ensamkommande flyktingbarn tas emot. De institutitionaliseras på ett sätt vi aldrig skulle låta våra egna barn blir föremål för. Dessa barn oavsett ålder ska ut i svenska familjer för att integreras så snabbt och effektivt som möjligt. Hur ska de kunna bli en del av det svenska samhället om de inte får möjlighet att leva i det? Den biten gäller f ö vuxna lika mycket, de måste ut i arbetslivet och komma ut i det svenska samhället för att kunna bli en del av det. Man kan ägna hur många timmar som helst till SFI, om du aldrig använder språket i vardagen kommer du inte lära dig det ordentligt.

Annons:
[sakring]
9/20/12, 11:56 PM
#7

# 6 Problemet är vem som ska anställa dessa och vem som ska ta hand om flyktingbarnen. Jag har inte lust att ha ett flyktingbarn hos mig måste jag säga.

[drummer]
9/21/12, 12:01 AM
#8

#6 Och det är där problemet är. Det finns inte tillräckligt med jobb. Många av flyktingarna har inte tillräckligt med kunskaper för att kunna gå rakt ut i arbetslivet. När många svenskar med bra utbildning inte kan få jobb så blir det nästan omöjligt för flyktingarna.

Det är sådana här problem som måste lösas innan Sverige tar emot fler flyktingar.

Silvestris
9/21/12, 12:08 AM
#9

#7

Nej, du vill inte ha flyktingbarn hemma men det finns andra som vill det och som faktiskt tar hand om ensamkommande flyktingbarn. Jag tror dock att fler skulle kunna tänka sig detta om det informerades om möjligheterna och om vilket stöd man får. Man får ju inte bara ett barn dumpat hemma hos sig och sedan får man sköta sig själv.

#8

Det startas nu projekt för att utbilda invandrare till att röja skog, arbeten som är föga intressanta för gemene svensk. Dessutom finns möjligheten att starta företag och i min direkta närhet har jag verkliga exempel på hur dessa "analfabeta och obildade" somalier kan starta företag och bidra till det svenska samhället.

[sakring]
9/21/12, 12:14 AM
#10

Det är problem med språket som jag avser. Jag talar inte något främmande språk utöver lite vardagsengelska.

Jag betvivlar inte att flyktingar är kapabla att starta företag. Problemet är om de inte klarar av bokföringen.

Silvestris
9/21/12, 12:21 AM
#11

#10

Jag tror det gäller för de flesta som tar emot ensamkommande flyktingbarn faktiskt. Att man inte pratar samma språk gör det dock inte omöjligt att kommunicera med varandra. Barnen lär sig svenska i skolan och ännu snabbare om de hör svenska i sitt fosterhem. Människor som adopterar barn kan sällan barnets ursprungsspråk heller, det hindrar dem inte från att adoptera.

Med stöd kan somalier lära sig bokföringen, det är inte obildbara apor vi pratar om.

[sakring]
9/21/12, 10:53 AM
#12

# 11 Med stöd kan somalier lära sig bokföringen, det är inte obildbara apor vi pratar om.

Det har jag aldrig påstått heller. Men det kan vara nog så svårt för en svensk att klara av med gymnasieutbildning. Jag har själv läst bokföring.

Frågan är fortfarande, vem ska betala utbildningen? Kommunerna eller staten. Det är där som skon klämmer.

[cala02]
9/21/12, 10:57 AM
#13

Det värsta är att om vi beter oss illa mot folk så får det konsekvenser i framtiden. Hur villiga är de att handla svenska varor senare? Afrika har den högsta tillväxten i världen, visserligen från en låg nivå men ändå. Alla är inte analfabeter. De sitter på stora oljereserver, bara i Angola har man de senaste åren hittat mer än vad det finns i Norge. OAU växer sig allt starkare och blir en viktig handelspartner i framtiden. Det är inte så enkelt som att slutar man hjälpa andra så får vi bättre vård, skola och omsorg. Kanske under en väldigt kort period men vi får betala för det sen.

Annons:
Silvestris
9/21/12, 10:59 AM
#14

#12

Jag driver eget företag och så himla avancerat är det inte med bokföringen. Skatteverket är dessutom väldigt hjälpsamma om det är så att man har tveksamheter kring hur det skötas för att vara lagenligt. Det finns även bra och användarvänliga bokföringsprogram.

Min styvfar (och många med honom) driver eget med bara realskola i botten.

[FruStein]
9/22/12, 12:23 AM
#15

Jag såg debatten och tyckte att det var en ovanligt "ren" debatt, med tanke på kontroversiella ämnet.

Upp till toppen
Annons: