Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 4096 ggr
[sakring]
10/7/12, 11:34 AM

Hatbrott mot judar

I Malmö har antisemitismen brett ut sig. Flera judar flyttar från staden för de vågar inte bo kvar där. Ett dagis har blivit vandaliserat och det klassas som ett hatbrott.

Ur artikeln

"För henne är de utställda betongklumparna vid dagis roliga saker att klättra på. Hon tänker inte på kamerorna och på hur hon måste släppas in genom porten med pansarglas, och sedan genom ännu en dörr av den frivilliga i vaktkuren."

Hur många etniskt svenska föräldrar skulle acceptera att det förhöll sig på detta sätt?

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/hatbrott-satter-vardag-pa-prov_7559686.svd

Annons:
[FruStein]
10/7/12, 12:57 PM
#1

Jag kan förstå en del av rädslan och oron. Jag arbetade tidigare i ett mångkulturellt område och när jag bytte efternamn i samband med att jag gifte mig så tänkte jag faktiskt på hur "Stein" skulle kunna uppfattas av vissa och jag är inte beredd att ta en diskussion med ett gäng provocerande tonåringar.

[knugenskrona]
10/7/12, 11:54 PM
#2

Det är faktiskt en skam där "Malmös starke man" Ilmar Reepalu dels har uttalat sig antisemitiskt förutm så pass att Obama skickade en av ledarna för judiska församlingarna i USA hit till Malmö för att ge Reepalu "smäll på fingrarna".

Men det där hjälpte föga för Reepalu tycker att Judiska Församlingen har fått den bevakning som behövdes och han ser inga uppenbara faror.

Sen är det så att man i svensk media inte berättar sanningen utan framställer Malmös invånare som att vem som helst som bor i Malmö är judehatare. Men så är det inte.

Judarna har funnits i Malmö så lång jag kan minnas tillbaka. Många kom hit efter ww2 med de Vita Bussarna. Judarna har levt och verkat bland oss andra och detta har fungerat hur smärtfritt som helst. Har aldrig funnits några turbolenser. Tvärtom så har de judiska hantverkarna varit mycket omtyckta. Min gamle farfar (född på 1800-talet) hade sin skräddare Ackerman som han lovprisade.

Men nu är bilden en helt annan eftersom det finns stora mängder muslimer i Malmö, och en del av dem från Palestina. Alla vet ju hur läget är mellan Israel och Palestina.

Det är alltså INTE Malmöiterna över lag som trakasserar judarna, slänger brandbomber i deras begravningskapell eller som nu en attack utan för deras församlingshus med gatsten på fönstret och en mindre detonation utanför dörren.

Jag tycker det är fruktansvärt att judarna ska lämna staden, tycker det är mycket ledsamt. Staden kommer att förlora mycket på det eftersom judarna bedriver företagande i Malmö.

Jag använder inte gärna ordet "mångkulturellt" eftersom detta är väldigt missvisande.

Och varför blir det så här? Det är inte bara att muslimerna i allmänhet och Palestinerna i synnerhet inte gillar judarna. I palestina lär man små barn att döda judar. Detta är den bistra sanningen. 5-6 åringar med uniformer och vapenatrapper lär sig taktik som ska använda att döda juden. Detta finns det specialklasser för. Finns video på detta för den som vill söka.

De judar som bor i Malmö är Malmöbor och har bott här i generationer. De är svenskar. De deltar inte i oroligheterna på Västbanken, de lever här.

Hoppas jag har förklarat hur det ligger till

[sakring]
10/8/12, 10:48 AM
#3

# 2 Det framgår av artikeln att det till viss del är muslimer som attackerar judar men det är också högerextremister.

Silvestris
10/8/12, 11:54 AM
#4

#2

För sakens skull kan ju nämnas att judiska barn också lär sig att palstinier är mindre värda än sina egna (detta baserar jag på information från Dawkins). Det är ingenting specifikt för palestinierna.

Jag tror nog också att vi kan tillägga att det inte är muslimer överlag som trakasserar judar i Malmö. Jag är helt övertygad om att de flesta muslimer inte gör detta. Det är alltid avarter inom en grupp som syns, men de ska inte tillåtas att representera allmänheten.

Det är högst beklagligt att den här situationen har uppstått och vad som primärt behövs är ju att brotten klaras upp och att de skyldiga döms för sina dåd. Sedan är det ju uppenbarligen så att det behöver arbetas mer med integrationen. Barn som växer upp i Sverige ska växa upp och veta att alla människor är lika mycket värda.

Nu tänker jag säga något jag antagligen kommer få  för och ni kommer säkert påstå att jag skyller problemet på judarna, men låt gå för det. Det kan vara så att "isolering" av sin folkgrupp inte gynnar integration och relationer över gränser. Genom att redan från början sätta sina barn i en judisk förskola (det hade lika gärna kunnat stå muslimsk, kristen, folkpartistisk, grekisk osv.) ägnar du dig åt en småskalig separatism och i sådana miljöer brukar inte tolerans frodas (detta är ju ett problem som brukar påtalas när tex. invandrare bildar enklaver med likasinnade). Detta är ju också en av anledningarna till varför judiska barn i Israel växer upp och visar mindre empati gentemot palestinska barn och vice versa.

Om barn istället tillåts växa upp tillsammans med människor med olika ursprung, religiös tillhörighet osv. får man fler relationer "över gränserna" och med stor sannolikhet ökande tolerans. Det är farligt att skapa vi och de-känsla hos människor.

Modererat bort en svordom / sakring

[sakring]
10/8/12, 3:59 PM
#5

Silvestris

Det är inte tillåtet att:

  • Bryta mot svenska lagar och förordningar.
  • Kopiera upphovsrättsskyddat material.
  • Skriva inlägg i reklamsyfte eller marknadsföra produkter/tjänster utan sajtvärdens medgivande.
  • Skriva inlägg som röjer eller antyder annan användares verkliga identitet.
  • Ägna sig åt personangrepp.
  • Använda svordomar eller annat ovårdat språk.
  • Skriva inlägg med innehåll av diskriminerande karaktär.
  • Du får ej ha flera användarnamn.

Kan du vänligen undvika svordomar?

Silvestris
10/8/12, 4:07 PM
#6

#5

Nej sakring. Jag kan inte undvika sådant du tolkar som svordomar helt och hållet. Vissa formuleringar som innehåller det tre bokstäver långa ordet är fullt vedertagna i det svenska språket utan att de anses vara varken otrevliga eller ovårdade. Banna mig om du vill.

Annons:
[sakring]
10/8/12, 4:29 PM
#7

Judar har funnits i Sverige sedan många århundranden och har i princip smält bra in det svenska samhället även om de har utvövat sin religion.

http://www.judiskaforsamlingen.se/sv/Svenskjudiskhistoria/tabid/145/Default.aspx

http://sv.wikipedia.org/wiki/Judar_i_Sverige

Som du ser av den nedre länken så finns det inte så många judar i Sverige i synnerhet inte troende. Men om man är troende jude så blir det lite svårt att  anpassa sitt dagliga liv till svenskt. Exemplevis mat som ska vara koscher och hur tallrikarna ska se ut osv. Det innebär också problem för dem som ska ha dem på dagis att tillgodose detta. Alltså så är en judisk föskola att föredra för dessa.

Vi har religionsfriheti Sverige som du mycket väl är medveten om.

Jag betvivlar starkt att judar i Sverige lär ut att palestinier i Sverige är mindre värda än vad de själva är. Att det förekommer i Israel kan mycket väl hända. Jag tror inte heller att någon majoritet av muslimer attackerar judar i Malmö. Dock ligger Malmö högst på listan över hatbrott mot judar. Men där finns också högerextremister.

Vi har många välkända judiska familjer i Sverige däribland Bonnier som verkar här. Så finns det en Silbersky och en familj Einhorn som också gjort avtryck här i landet. Hurvida de är praktiserande judar eller inte vet jag ej.

Intregering är ett ord som används ofta men det är svårt att genomöra.

Jag såg ett program på svensk TV som handlade om de ockuperade områdena på Västbanken. De intervjuade en judisk kvinna om hur hon såg på framtiden där. Jo det skulle finnas fullt av judar där sa hon med judiska skolor och judiska affärer och synagoger. Kort sagt ett etniskt judiskt område. Hade jag sagt samma sak om ett område i Sverige och en önskan om etniskt svenska så hade många ropar rasist innan jag avslutat meningen.

Men vad som händer i Israel och hur staten Israel uppför sig kan judarna i Sverige inte hjälpa var sig de är troende eller inte.

[sakring]
10/8/12, 4:33 PM
#8

# 6 Så det finns inget annat sätt att uttrycka det du har att säga på utan att svära? Sajtvärden har tiigare modererat bort svordomar i dina inlägg.

Jag är fullkomligt säker på att du har en annat adekvat sätt att uttrycka dig på och bara vill provocera mig. Jag betvivlar starkt att du skulle andvända uttrycket i en anställningsintervju.

Silvestris
10/8/12, 4:40 PM
#9

#7

Jag vet att det råder religionsfrihet i Sverige, det betyder dock inte per definition att du ska ha rätt att sätta dina barn i religiös förskola/skola. Jag skulle gärna se att religiösa förskolor/skolor försvann men det är en annan diskussion. Jag ville bara belysa att separatism (i olika grader) är problematisk.

Jag kan förstå att det kan innebära praktiska problem att vara praktiserande jude med tanke på tex. skolbespisningen, men det är inte bara judar som har problem där. Att vara vegan är inte helt enkelt det heller. Att vara ensam vegetarian på en mindre skola i glesbygden har sina problem det också, det vet jag av erfarenhet. Skolbespisningsproblem kan man lösa genom att ha en god dialog med skolan och skolans kök.

Jag kan ju tycka att det är rasistiskt att uttala sig om att ens drömvärld bara består av människor av det egna folket. Det indikerar ju rätt tydligt att personen ifråga håller sitt eget folk högre än alla andra (varför skulle det annars vara ett problem att leva med människor som inte tillhör det egna folket?).

Och visst är integration svårare att praktisera än att teoretisera om, men jag kan inte se någon annan väg till att nå ett mer öppet och tolerant samhälle. Lär känna det du räds så försvinner rädslan. Integrering är inte heller något abstrakt som politikerna ska sköta utan det är ju något vi alla är delaktiga i. Det ligger lika mycket på individnivå som på samhällsnivå.

[sakring]
10/8/12, 6:32 PM
#10

Jag tycker också att det är rasistisk om ens drömvärld består av ett enda slags folk, särkilt om man först har ockuperat områden där det bodde ursrprungsbefolkning och sedan kör bort dem.

Det behöver inte vara några religiösa skäl eller andra ställningstaganden som ger problem när man ska äta någon annantans än hemma och det behöver inte vara i glesbygd.

En av mina grannfruar har lagat mat till ett av sin barn i 9 år då barnet är gluten- och laktosintolerant för att ta md sig i skolan.

[drummer]
10/8/12, 11:06 PM
#11

Det här kommer väl inte att gillas av vissa men det har inte varit några problem mellan judiska svenskar och svenskar av andra trosuppfattningar.

Problemet uppstod när muslimer anlände och vad jag kan förstå så är det inte judarna som startade detta.

Över hela världen så finns det folkslag som inte kan komma överens och strider om detta. Vi får inte vara så blåögda att vi inte inser att invandrargrupper tar med sig dessa konflikter till sina nya länder.

Silvestris
10/8/12, 11:28 PM
#12

#12

Precis som vi i en del städer på 90-talet hade problem med konflikter mellan turkar och kurder. Rasism finns i alla grupper, men lösningen är liksom fortfarande att arbeta för att öka toleransen och det gör man genom integrering. Fa fatt i de som begår brottsliga handlingar, få dem dömda för sina brott och hantera problemet från grunden.

Uppenbarligen tar ju inte alla muslimer med sig konflikter och använder svenska judar som slagpåsar. Satsa på att nå de grupper som utgör ett problem.

[drummer]
10/9/12, 12:03 AM
#13

Ja och man skall inte vara rädd för att slänga ut invandrare som begår brott. Dom som begår dessa brott vill inte integreras så då är det bättre för alla om dom skickades tillbaka där dom kom från.

Annons:
[sakring]
10/9/12, 12:26 AM
#14

# 13 Och där har vi ett problem. De kan var avlivningshotade och då sänder inte Sverige ut dem eller de kan har någon anknytning som gör att de får stanna alternativt vara svenska medborgare.

Jag vet inte om de som driver Radio Islam är svenskar för ansvarig utgivar har blivt dömd för hets mot folkgrupp.

http://www.radioislam.org/islam/svenska/svensk.htm

http://sv.wikipedia.org/wiki/Radio_Islam

[drummer]
10/9/12, 2:40 AM
#15

#14 För mig är det rätt enkelt. Om du är dödshotat i ditt eget land och får komma till ett annat så sköter man sig. Om du begår brott så får du ta kosekvenserna vad dom än må vara.

vallhund
10/9/12, 4:25 AM
#16

Och en del Palestinier är kristna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[sakring]
10/9/12, 11:04 AM
#17

# 15 Och där har du problemt idgen. Har man itn skött sig i sitt eget land så gör mandet kanske inte här.

# 16 Helt riktigt en del palestinier är kristna, dock tillkänner de sig ej till judendomen.

Joppo
10/9/12, 11:08 AM
#18

#15 Det där låter väldigt inhumant. Tycker du verkligen att vi medvetet ska sända folk i döden? Skulle du själv kunna tänka dig ansvara för att fatta sådana beslut?

Däremot kan jag hålla med att nyanlända invandrare som begår grova eller upprepade brott bör mista sitt medborgarskap om det inte föreligger några direkta risker med att skicka tillbaka dem. Att begå brott som nyanländ tycker jag är som att spotta i den hjälpande hand vi sträcker ut. Inte okej.

[sakring]
10/9/12, 11:26 AM
#19

Svenska medborgare kan inte fråntas sitt medborgarskap, såsom i några östländer. De kan bli statslösa.

Silvestris
10/9/12, 11:43 AM
#20

#15

Ett demokratiskt och humant samhälle ska självklart inte skicka människor till länder där de riskerar att torteras, förföljas eller mördas. Inte ens brottslingar, de är också människor.

#18

Att dra tillbaks medborgarskap för invandrare är i grunden inte bara grymt utan högst diskriminerande. Ett svenskt medborgarskap ska ge en viss trygghet. Nyanlända har heller inte något svenskt medborgarskap, jag skulle nästan tro att det är TUT du menar ska dras in och där är jag enig. TUT ska kunna dras in (och det sker ju idag) när det gäller allvarligare brott.

Annons:
Joppo
10/9/12, 1:16 PM
#21

#20 Jag avsåg en viss prövotid från det att man anländer till Sverige, oavsett om får PUT eller TUT. Jag tycker inte att det är orimligt att ha som krav att man inte ska begå grova brott. Får man chansen att bo här tycker jag det är en liten sak att kräva i gengäld.

Sen bör man såklart inte få återkalla medborgarskapet om det föreligger risk för att personen kan fara illa i sitt hemland eller om den inte har något annat medborgarskap.

[sakring]
10/9/12, 1:19 PM
#22

Ett PUT är ett PUT och kan inte ges på prövotid. Det är som det heter permanent uppehållstillstånd.

Joppo
10/9/12, 1:24 PM
#23

Det är jag medveten om. Jag tycker dock PERSONLIGEN att ett medborgarskap bör innehålla en prövotid(några år?) då man riskerar att förlora sitt uppehållstillstånd om man begår grova brott. Förstår du vad jag menar?

[sakring]
10/9/12, 1:25 PM
#24

Då är det inte permanent eller hur?

denstore
10/9/12, 1:37 PM
#25

#24 Njae, PUT är inte tidsbegränsat, men kan återkallas om t.ex. personen befinner sig utanför Sverige i mer än ett år. Grov brottslighet borde definitivt också vara ett giltigt skäl för att återkalla uppehållstillståndet.

Joppo
10/9/12, 1:38 PM
#26

Det var då ett jämrans jiddrande Cool Jag är övertygad om att du förstår vad jag menar med PUT i mitt scenario, men eftersom man tydligen måste uttrycka sig hundra procent bokstavligt för att du ska bli nöjd så kan vi kalla det PUTODUABNGB (Permanent UppehållsTillstånd Om Du Undviker Att Begå Några Grova Brott) Nöjd så?

[sakring]
10/9/12, 1:46 PM
#27

Jodå jag förstår precis vad du avser. Vad jag avser är att det då inte skulle vara permanent. # 24 Det undrar jag om du svensk medborgare.

Annons:
Halvdansken
10/9/12, 2:11 PM
#28

Man kan ju införa nån form av "Vilkorat PUT". Att om man inte begår några brott på x antal år så tas vilkoret bort.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
10/9/12, 4:31 PM
#29

I så fall är det inte permanent. Det är vad jag säger.  Då får det bli ett tillfällingt uppehållstillstånd.

Halvdansken
10/9/12, 5:38 PM
#30

Men Tillfälligt UT  är väl också vilkorat, dvs bara så länge ursprungslandet är i krig eller nåt? Det jag och Joppo menar är nåt mittemellan.  "Provanställning", typ Flört.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
10/9/12, 5:42 PM
#31

Jag förstår vad ni avser men jag tror inte det är riktigt lagligt utan att ändra  i någon grundlag. Risken finns också att man blir statslös.

Halvdansken
10/9/12, 6:20 PM
#32

Är uppehållstillstånd en del av grundlagarna?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sakring]
10/9/12, 7:22 PM
#33

Nej, inte vad jag vet, men svenskt medborgarskap är det.

[cala02]
10/9/12, 8:20 PM
#34

Nyanlända som begår brott får inte PUT. Hot och trakasserier mot judar har alltid funnits.

Annons:
[sakring]
10/9/12, 8:23 PM
#35

# 34 Det stämmer att judar alltid har förföljts med det är ingen tradition som man behöver upprätthålla.

[cala02]
10/9/12, 8:48 PM
#36

#35

Helt riktigt, men en del verkar tro att det är nyligen uppfunnet, som i #11.

[drummer]
10/9/12, 10:05 PM
#37

#36 Nej det är inget nytt men vad jag kan se så hade judarna i Malmö inga problem innan muslimerna kom. Håller du inte med om att många gånger så tar invandrare med sig sina konflikter till dom nya länderna.

I detta fall så är det muslimer men det finns ju också andra grupper där det har hänt.

[cala02]
10/9/12, 10:11 PM
#38

Vad är många gånger? Av 1,4 miljoner invandrare vore det konstigt om det inte begicks några brott.

[drummer]
10/9/12, 10:18 PM
#39

Jag sa att många gånger tar dom med sig sina konflikter. Med det menade jag folkslag eller olika religiösa som hatar varandra och när dom kommer till ett nytt land så fortsätter det hatet vilket ibland kan ge uttryck i hatbrott.

I detta fallet så var det muslimer men andra exempel är turkar och kurder.

[cala02]
10/9/12, 10:30 PM
#40

Men då har ju inte vi någon anledning att "hata" någon, eller ens misstro. Om turkar och kurder "hatar" varandra så är väl inte lösningen att låta dem döda varandra i sina hemländer. Det är ju på grund av hatet de kommer hit och söker fristad. Då borde vi väl hjälpa istället? Där skiter sig även pratet om att hjälpa i deras hemländer, vem ska vi skicka dit? Tror inte det är många på yttre högerkanten som gör några internationella stödinsatser. Nu är det ju mest de som kör på just denna devis, hjälpa på plats.

eremiten49
10/10/12, 11:50 AM
#41

Judarna har funnits i Sverige,många i flera hundra år.Dom har alltid smält in i samhället o är aldrig krävande,gapiga eller ser oss som "otrogna hundar".Dom är skötsamma o många har gjort stora insatser för Sverige.Det är först när muslimerna började komma i stora mängder som "judehatet"tog fart.Rasismen började också öka.Den uppstår ju när ett land "kör över"sitt folk o tar in religioner som inte kan anpassa sig,utan vill att vi ska anpassa oss.ALLT DETTA "HAT"ÄR SKAPAT AV VÅRA POLITIKER som inte tycks fatta orsak o verkan.(Ilmar Reepalu har inte gjort saken bättre.

Annons:
[sakring]
10/10/12, 11:59 AM
#42

Judehatet fanns till viss del även under första halvan av förra seklet. Tyskland var vänliga nog att stämpla i passet när någon kom till Sverige att de var judar. På Sveriges begäran.

Silvestris
10/10/12, 12:01 PM
#43

#41

Människor verkar i allmänhet ha ett behov av att måla ut någon grupp som roten till allt ont. Romer har alltid diskriminerats och än idag förefaller rasism riktad gentemot romer vara allmänt accepterad bland svenskar. Ett tag var det polska bärplockare som fick bära skulden för alla stölder. Raggare har fått sin beskärda del av ovett. Ungdomar i allmänhet. Judar (nej, Sverige var inte neutralt under andra världskriget).

Det är ju också detta som SD spelar på. De spelar "vi mot dem-kortet" och det funkar för människor vill så gärna tro på att allt är "någons" fel och man vill tro på enkla lösningar.

Rasism och diskriminering har alltid funnits. Skyll inte detta på muslimsk invandring.

Det är ett problem att en del inte kan lämna sina konflikter i länderna de kom ifrån, men konflikterna tenderar även att dö ut efter ett tag. De konflikter jag såg mellan kurder och turkar på 90-talet är i stort sett utdöda idag (i den staden). Barnen har växt upp med varandra, gått i samma skolor, sparkat fotboll tillsammans… de har integrerats och då minskar man konflikter. Ökar vänskap och förståelse.

vallhund
10/12/12, 10:17 AM
#44

# 41

Den som är historielös har en tendens att upprepa den.

De gammla Egyptierna var inte muslimer, det var knappast invandrande muslimer som låg bakom judeförföljelserna i England på 1500 talet, ej heller i Ryssland genom seklerna.

Antisemitismen i Tyskland o Sverige på 30 o 40 talen bottnade inte i invandrande muslimer.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[cala02]
10/12/12, 11:38 AM
#45

Det var inte muslimer som välte gravutsmyckningar och måla hakkors vid judekyrkogården i Karlstad på 80-talet heller. Däremot så kan man spåra BSS som slagord och organisation till SD. Nuförtiden har dock SD inget emot judar så länge de kan använda det mot muslimer.

[sakring]
10/12/12, 11:42 AM
#46

# 45 Skrattande

Upp till toppen
Annons: