Annons:
Etikettkultur
Läst 2069 ggr
vimes
6/5/13, 11:09 AM

Nationaldagen

Imorgon är det nationaldagen, som sedan 2005 också är en helgdag.

Vad tycker ni om nationaldagen?

Annons:
[julatopp7018]
6/5/13, 11:11 AM
#1

En dag som alla andra. Är trevligt att man firar Nationaldagen på många platser, själv jobbar jag.

Maria
6/5/13, 12:45 PM
#2

Jag som född 1962 kan inte minnas att jag varit med om något särskilt firande. Tidigare var det ju "svenska flaggans dag."

Enda ansträngningen är väl att jag flaggat den dagen (när vi hade flaggstång)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Starman]
6/5/13, 4:40 PM
#3

Thaeri
6/5/13, 4:49 PM
#4

Jag tycker att den är ett onödigt jippo som känns väldigt krystat och som mest firas i medier och från officiellt håll men inte av folket.

För det första, 6:e juni? Gustav Vasa, en av de största egoisterna i svensk historia blev kung det datumet, något han bestämde sig för att bli för att han hade ett ingrott hat mot danskar och det råkade sitta en dansk kung på den nordiska tronen. Visst, hans far blev halshuggen under blodbadet, men det var om jag mins rätt helt och hållet hans eget fel (faderns alltså), och hade han inte självmant knackat på där de höll på att avkunna dödsdomar hade han klarat sig. Blodbad på adelsmän har det ställts till med fler gånger i historien men utan det dåliga rykte som just Stockholms fick, bland annat Gustav Vasas egen son, Karl IX, fixade ett i Linköping.

Är det något att fira?

Sen det här med 1809 års regeringsform… Visst, det var en grundlag och en som bestämde hur landet skulle styras, men den var långt ifrån vad vi skulle se som acceptabelt idag, den stora skillnaden mot enväldet var att en del av den lagstiftande makten hamnade hos riksdagen, men den mesta makten behöll kungen själv. Så vad ska vi fira något så odemokratiskt för? Speciellt när den sedan 1974 är ersatt med en ny, rakt igenom demokratisk regeringsform.

Nej, jag anser att vi hade kunnat göra midsommar till nationaldag om vi nu tvunget ska ha en. En högtid som har firats sen urminnes tider borde duga fint, istället för att man ska behöva ta till nationalromantik à la 1800-tal för att få en ursäkt till att inte vara sämre än norrmännen. Vilket är varför vi bara har en blek kopia också.

[Memento Mori]
6/5/13, 6:54 PM
#5

Kan ärligt talat säga att jag har ingen aning om hur det är tänkt att man ska fira Sveriges nationaldag. Kan kanske komma fram en flagga på balkongen, punkt.

[Mustangcab]
6/5/13, 8:16 PM
#6

Förutom att annandag pingst försvarnn och därmed också pingsten, åtminsotne för mig, så firar jag med att hissa flaggan då det är flaggdag. Jag vet inte hur man firar en nationladag. Jag har ingen erfarenhet.

Annons:
[Calle64]
6/6/13, 8:16 AM
#7

Tror de flesta inte har någon förankring, 1983 hittade man ju på detta. Blir ju väldigt krystat när man letar eventuella datumförklaringar. Känner själv större stolthet över att vi inte haft krig på 200 år, det vore något att fira. Fast det kan ju förändras i och för sig.

Maria
6/6/13, 8:18 AM
#8

Här kommer en länk från SvD som jag tyckte var bra tankar om vår nationaldag.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Memento Mori]
6/6/13, 10:20 AM
#9

Glad (eller säger man trevlig?) nationaldag allesammans, med en söt liten bild på Estelle. 🙂

Maria
6/6/13, 5:04 PM
#10

Var ute en sväng med bilen förut och det är en hel del på gång i Göteborg denna soliga dag.

Det var bland annat stor fest vid Moskén som vi har som granne med långbord och blågula ballonger.

Kan det vara så att våra att våra ej födda svenskar firar mer än vad vi andra gör?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]1
6/5/17, 12:36 PM
#11

Några gånger har jag varit i Slottsskogen och hört Göteborgssymfonikerna med gästartister ge  nationaldagskonsert. Riktigt trevligt, men i år står jag nog över.

Historikern Dick Harrisons syn på Nationaldagen fanns i Aftonbladet häromdagen. Som många andra tycker han att midsommardagen hade varit ett väl så bra alternativ som den 6 juni.

Carmarino
6/5/17, 3:49 PM
#12

Intressant artikel om Nationaldagen, vad gäller svenska flaggan och Du gamla du fria.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/5/17, 4:31 PM
#13

#12 Absolut. En skillnad med vår granne i väster, Danmark, är att de inte skäms för sin flagga. Som dessutom verkar vara äldst i världen. Dessvärre finns det en klick som verkligen avskyr allt vad som är förknippat  med Sverige som nation.

DN´s Kristina Lindqvist t ex.

Annons:
sponny
6/5/17, 8:17 PM
#14

Själv ska jag köra ved imorgon bitti. Men det är inte omöjligt att det blir ett besök i parken för mig och dottern efter det för firandet. För att titta på flaggorna och sjunga Du gamla du fria.

Men jag lär även högtidlighålla minnet av landstigningen i Normandie 6:e juni -44.

[Carpinus]1
6/5/17, 8:41 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#15

#14 Såg att det är första delen av ett två om landstigningen på SVT2 klockan 18.00 i morgon. Jag tror jag sett det tidigare, men jag kollar nog igen.

[memoirsofaclone]
6/5/17, 11:58 PM
#16

Skulle vara trevligt att fira på nåt sätt men vad firar man egentligen? Regeringsformen? Lite luddigt.

[Carpinus]1
6/6/17, 2:52 AM
#17

Idag är det din dag, Sverige - grattis! 🎂

[Carpinus]1
6/6/17, 3:05 AM
#18
[Carpinus]1
6/6/17, 4:12 AM
#19

Gäcda* på Nationaldagen? Nja, säger krönikören Anosh Ghasri på Dagens samhälle: "istället för hiphop - lär om svenska samhället på nationaldagen" är hans förslag.

*  Gäcda, som uttalas utan att bokstaven c hörs, betyder fest på (irakisk) arabiska, och är skrivet med svensk-somalisk stavning. (Källa Stockholm direkt).

[Carpinus]1
6/6/17, 9:42 AM
#20

Endast en tredjedel av svenskarna säger sig fira nationaldagen, men intresset är i stigande. Mest positiva till att fira den är invandrare, något som bland annat sammankopplas med att många får sitt svenska medborgarskap under högtidliga former på nationaldagen.

Källa.

Annons:
Record
6/6/17, 10:02 AM
#21

Klart det skall firas, med musik !👍

https://www.youtube.com/watch?v=Pst5zKBBHUI

lordgortor
6/6/17, 11:11 AM
#22

Ack, jag hissar den rödgula flaggan och dricker Aalborg och äter fläskesteg idag. Här i Skåneland firar vi på vårt sätt. Det är ett yndigt land!

[Carpinus]1
6/6/17, 12:27 PM
#23

#13 "Dessvärre finns det en klick som verkligen avskyr allt vad som är förknippat  med Sverige som nation."

Ja, vi har väl exempel på det på nära håll? 😉

mangemani4
6/6/17, 12:54 PM
#24

satt under min svenska flagga som jag hade satt upp, hade på mig en tröja med svenska flaggan på och spelade ultima thules nationalsång på mobilen på lagom volym så jag inte störde någon medans jag drack kaffe ute i solen. hohoho, minspelen från folk som gick förbi, helt priceless, folk borde verkligen göra något åt sina problem XD

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

lordgortor
6/6/17, 7:41 PM
#25

#23 Sverige? En adminstrativ enhet  inom EU?

Upp till toppen
Annons: