Annons:
Etikettövrigt
Läst 5932 ggr
[julatopp7018]
11/5/13, 7:14 PM

Åkesson attackerad av tårtkastande kvinna

Jimmie Åkesson, SD, attackerades av en tårtkastande kvinna när han signerade böcker på Nytorget på Södermalm i Stockholm.

http://www.expressen.se/nyheter/akesson-attackerad-av-tartkastande-kvinna/?cmpid=nyheter_facebook_x_tarta_x

Annons:
Gaiezza
11/5/13, 7:17 PM
#1

WOHOOOOOO

Bacon, svaret är bacon. 

[Lilla Fröken]
11/5/13, 7:25 PM
#2

Ja woohoo.. det är ju moget att tårta andra människor. Hoppas SD fick ett par röster till genom det barnsliga förfarandet. 😂

[julatopp7018]
11/5/13, 7:27 PM
#3

#1 Så du tycker det är okej med angrepp mot politiker? Skulle du själv tycka det var okej om jag drog en tårta upp i ansiktet på dig hårt?

Denna kommentar har tagits bort.
[julatopp7018]
11/5/13, 7:36 PM
#5

#4 Kan ju trycka en tårta i ansiktet på dig och kalla dig för massa otrevliga saker så får vi se hur kul det är. Oavsätt vad man tycker om SD är detta inte okej!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
[Lilla Fröken]
11/5/13, 7:43 PM
#7

#6  Väldigt omoget. Men du har nog hjälpt till att skaffa dem fler röster nu. 😛 Bra jobbat!

Gaiezza
11/5/13, 7:45 PM
#8

#7 Hur har jag gjort det om jag får fråga? ;)

Det kanske är väldigt omoget, men jag är så pass emot dem att jag bara vill spricka!

Bacon, svaret är bacon. 

[Jimmy.L]
11/5/13, 7:50 PM
#9

Oavsätt vad man tycker om politiker är detta inte okej och skall inte försvaras. Det kan göra att fler politiker attackeras vad hade hänt om angriparen hade en kniv?

Magnuz
11/5/13, 7:50 PM
#10

Det börjar med en tårta och slutar med en lynchmobb.

http://www.expressen.se/gt/knivattackerad---nu-lamnar-han-politiken/

[Lilla Fröken]
11/5/13, 7:51 PM
#11

#8  Fundera lite på den.. 😎 Jag är emot Reinfeldt, men inte fasen vill jag attackera honom! Så gör man liksom bara inte. Sånt tyder på instabilitet.

[Jimmy.L]
11/5/13, 7:56 PM
#12

#4 och #6 har blivit bortröstade jag kommer inte lägga in dom igen då det inte är okej att hylla sådanna attacker.

fatcat
11/5/13, 8:27 PM
#13

#8 Låter som du spricker av fördomar! Våldsdåd används bara av galningar som inte förstår meningen med demokrati.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Mustangcab]
11/5/13, 9:01 PM
#14

Åkesson är gott sällskap då  Bosse Ringholm S-märkt finansminister blev tårtad med nådiga luntan i näven.

Även Kungen har fått en tårta kastad på sig.

Då anser jag sprängattentaten på Västkusten är betydligt värre.

olaka
11/5/13, 9:06 PM
#15

Expos Alex Bengtsson skriver bra om händelsen:
http://expoidag.blogspot.se/2013/11/antirasismen-ar-inget-tartkalas.html

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
11/5/13, 9:20 PM
#16

Jag rekommenderar att läsa annat än extremvänsterns lilla medieblogg Expo. Svårt o föreställa mig att den är objektiv och saklig, knappast.

Edit: Läser Expo själv ibland men bara för att bilda mig en uppfattning var vänstern står i samhällsfrågor.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

felzena
11/5/13, 10:37 PM
#17

Att hurra över att någon fått en tårta i ansiktet är fel oavsett vad man tycker om den personen ifråga.

Värd på jakthundar Medarbetare på hundar
~Ju mer man ser av människorna, desto mer uppskattar man sin hund~

[Calle64]
11/5/13, 10:54 PM
#18

#16 Läs då denna där man fördömer handlingen, och det som skedde på västkusten. Visserligen har du rätt i att de ofta överdriver, men låt folk göra som dig. Läsa expo om de vill.

[Remix]
11/6/13, 12:30 AM
#19

Dessvärre känns det inte förvånande att det var just Aftonbladets fotograf som stod bäst placerad och fick de mest spridda bilderna. Om konspirationsteoretikerna anar ett samband och pratar om "beställningsjobb" så visst kan man väl ha viss förståelse för det?

LinneaJohaanson
11/6/13, 1:13 AM
#20

Har inte läst alla kommentarer men oavsett vilket parti man jobbar för så att säga så är det väl aldrig okej att göra sådana attacker. 
Skulle någon göra sådant mot ex reinfeldt skulle det bli en himlans skriverier men när det är SD eller liknande partier så antingen nämns det inte alls eller så finns det rätt mycket personer som beter sig rätt omoget och tycker sådant här är bra. 
Frågan är väl då om dessa personer har något att säga till om överhuvudtaget med en sådan omogen inställning?

Mvh Linnea Johansson Kvick
Cherioshamstrar.weebly.com
Grundare av Hamsterbladet.webblogg.se

Annons:
[Calle64]
11/6/13, 10:07 AM
#21

#20

Nu är det ju inte bara SD som drabbats, det är väl snarare mer uppmärksamhet och himlansskriverier jämfört med när Ringholm eller kungen blev"tårtad". Av med offerkoftan. Med det sagt så hyllar jag inte detta tilltag.

Som i #10 så gör man en elefant av en mygga. Eftersom man hämtar en artikel från 2010 och påstår att det börjar med en tårta och slutar med en lynchmobb. Mer kronologiskt riktigt vore ju att det börjar med en lynchmobb och slutar med en tårta. Fast offermentaliteten verkar djupt rotad bland sverigedemokrater.

Maria
11/6/13, 12:56 PM
#22

Det är klart det inte är OK men jag ska erkänna att jag drog lite på smilbanden☺️

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

olaka
11/6/13, 1:00 PM
#23

Tårtor är helt klart mjukare än t.ex. järnrör. Tänk om nån skulle härja runt med såna på stan, det vore ju direkt livsfarligt!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

CupcakeGod
11/6/13, 2:41 PM
#24

Kvinnan släpptes på fri fot drygt 2 timmar efter attacken.

Hon borde dömas för hatbrott eller något liknande. 

Och Jimmie är mesig som fan. Det finns en del människor som skulle spöa skiten ur denna tanten (oavsett hur gammal hon nu är) om hon kastade en tårta upp i deras ansikte.

Maria
11/6/13, 2:48 PM
#25

#23 Den var bra….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

fatcat
11/6/13, 2:53 PM
#26

#24  Spöa skiten ur denna tant? Hoppas seriöst att du skämtar.

Ja frisk kan man inte vara om man tror hela Europa håller på att förvandlas till något nazistiskt näste och uppmärksammar det genom en tårtattack. Finns nationalister som på ett liknande tankesätt tror att islam ska ta över Europa.

Extremism kallas det för.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
11/6/13, 6:33 PM
#27

Såklart kvinnan släpptes, det säger sig själv. I de andra fallen har det lett till dagsböter. Den straffskalan kan man knappast häkta folk för.

Annons:
Magnuz
11/6/13, 9:43 PM
#28

#23

Ja, du menar som den 33-årige Kongolesen som slog ihjäl två personer utanför Linköping i fredags med ett järnrör. Håller med dig helt.

#27

Det är förstås helt fel att denna typ av brottslighet inte straffas hårdare. Alla angrepp mot politiker, hur gulliga och skämtsamma de än kan framstå som vid en första anblick, ska givetvis leda till stränga straff. Minst några månader i fängelse bör denna kvinna få. Observera att detta såklart även gäller den som "tårtade" Bosse Ringholm. Likaså bör den som misshandlade socialdemokraten i Nordmaling dömas både för misshandeln i sig och för angreppet på demokratin. Bör resultera i uppåt ett par-tre år bakom lås och bom.

[Calle64]
11/6/13, 9:50 PM
#29

De som attackera SDare i västsverige borde ha ännu värre straff.

Magnuz
11/6/13, 10:01 PM
#30

#29

Absolut. De attentaten riskerade ju att skada både oskyldiga och politikernas familjer. Dessutom kunde de mycket väl strukit med om de befunnit sig på fel plats.

Persifone
11/6/13, 11:17 PM
#31

#23 Hahaha, dagens skratt XD

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

Maria
11/7/13, 5:48 AM
#32

#28 Kongolesen…Va f*an har det med saken att göra? Varför skriver du så över huvud taget?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Lilla Fröken]
11/7/13, 7:00 AM
#33

Varför ska järnrör dras in i var och varannan tråd? Varför är det okej att skriva om sd med järnrör men inte om andra med järnrör? Om man inte ska dra en grupp över en kam då en gjort bort sig så ska det väl gälla alla, även politiker?

Magnuz
11/7/13, 8:07 AM
#34

#32

Tycker att Lilla Fröken svarar bra på den frågan i #33.

Annons:
[Calle64]
11/7/13, 1:12 PM
#35

#33

För att samma parti som slätar över järnrörsincidenten kräver fängelsestraff för en tårta i ansiktet. Sparkar från politiker är tydligen inte lika illa. Så det är väl mest konsekvens i uttalanden man saknar. Jag känner inte till att andra politiker jagat folk med järnrör.

Magnuz
11/7/13, 2:50 PM
#36

#35

Och vilka brott menar du begicks i samband med att Almqvist m.fl tog upp några stål- elleraluminiumrör (ej järn), gick med dem i händerna några tiotals meter och därefter lade dem ifrån sig?

"Jag känner inte till att andra politiker jagat folk med järnrör."

Det där är ju bara en ren jävla lögn. De jagar ingen överhuvudtaget. Det enda brott det skulle kunna röra sig om är möjligen stöld eller snatteri eller nåt liknande eftersom de ju tar upp rör som tillhör någon annan. Å andra sidan lägger de ju rören ifrån sig på nästan samma plats som de togs upp.

[Jimmy.L]
11/7/13, 4:13 PM
#37

#36 Tänk på språket är du snäll.

[Lilla Fröken]
11/7/13, 4:18 PM
#38

#37 Det gäller #32 också då?

[Jimmy.L]
11/7/13, 4:23 PM
#39

#38 Gäller alla 🙂.

Maria
11/7/13, 4:25 PM
#40

#38 Jag förstod givetvis att det gällde mig också men tack för påpekandet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magnuz
11/7/13, 4:42 PM
#41

#39

Självklart gäller det alla men du tar upp det först när jag råkar skriva en svordom… Rena lögner är ok eller?

Annons:
[Jimmy.L]
11/7/13, 4:47 PM
#42

#41 Räcker nu, möjligt jag missat något men då finns anmälningssystemet eller PM då kan jag lättare kika på det jag missat. Frågor på det tas i PM till mig.

[Calle64]
11/8/13, 10:11 PM
#43

#36 Nu var ju Ekeroth så duktig så han filmade det. Almqvists spark mot den fulla person som tappat ölburken; försök till misshandel. Likväl att "snatta"järnrör och vända tillbaka mot de personer som utsattes för verbala hot, vilket är anstiftan. Så hot försök till misshandel och hot är de rubriceringarna jag kommer på, utan att vara expert. Jag kan göra en Magnuz, tycker du att det är ok att hota folk bara för de har fel hudfärg, är kvinnor eller försöker avstyra bråk, fulla eller ej? Är det okej att sno järnrör för att misshandla alla som inte håller med SD? Är det okej att ett parti har en egen säkerhetstjänst?

Magnuz
11/8/13, 10:27 PM
#44

#43

Precis, det är filmat och granskat av åklagare som inte fann några skäl att väcka åtal. Så nej, du är absolut ingen expert eftersom du kommer fram till något annat än de riktiga experterna.

[Calle64]
11/8/13, 10:39 PM
#45

#44 Nej SD är ju så orättvist behandlade så det gör ju inget att deras riksdagsmän fjantar sig på detta vis. Du som är så insatt i samhällsfrågor vet ju bättre. Som vanligt inga svar från dig, vore ju kul om du sluta kräva svar av andra och visa lite konsekvens.

Magnuz
11/8/13, 10:45 PM
#46

#45

Jag ser inga seriösa frågor från dig.

[Calle64]
11/8/13, 11:15 PM
#47

#46 Som den allvetare du är så har du nog rätt. Jag är alldeles för dum för seriösa frågor. Jag är till och med för dum för att fatta varför du svarar på mina inlägg fast du inte ser några frågor.

Magnuz
11/9/13, 8:59 AM
#48

"tycker du att det är ok att hota folk bara för de har fel hudfärg, är kvinnor eller försöker avstyra bråk, fulla eller ej? Är det okej att sno järnrör för att misshandla alla som inte håller med SD? "

Detta är dina frågor. Seriösa? Nej, naturligtvis inte. Men för sakens skulle då;

Svar: Nej.

"Är det okej att ett parti har en egen säkerhetstjänst?"

Svar: Ja, självklart. Här är ett exempel;

http://www.moderat.se/node/517/foretradare/11410

Mikael Larsson;" Personal och säkerhetsansvarig."

Annons:
olaka
11/9/13, 9:12 AM
#49

Är det okej att den säkerhetsavdelningen hotar en dagstidning med bl.a. "bloggstorm"(astroturfing - you're to stupid to use it) om tidningen inte gör som de vill?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magnuz
11/9/13, 9:42 AM
#50

#49

Det där är hörsägen och med all säkerhet ett tillspetsat uttalande från journalister som känner sig kränkta över att inte kunna göra precis hur de vill. Media har ju en benägenhet att sätta katastrofrubriker som "Chockstormen", "Supervärmen" och "Katastrofregnet" så fort något händer.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/277172?programid=4203&play=4751336&playtype=sändning

Lyssna från 3:10:00 där riksdagsledamoten Thoralf Alfsson redogör för vad som hänt. Till skillnad från dig var han på plats och har hela bilden klar för sig.

Denna kommentar har tagits bort.
olaka
11/9/13, 5:44 PM
#52

#50 Ah, naturligtvis är det så. Östrans reportrar ljuger ju i syfte att svartmåla SD eftersom de är en del av pk-konsirationen. Hade glömt det.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Winrey
11/9/13, 7:17 PM
#53

#51 Säger den som skrev ''WOHOOOOOO'' åt att en politiker blev attackerad ^^

May the spirit of the wolf guide me in life.

Magnuz
11/10/13, 10:30 AM
#54

#52

Det där är dina ord. 

Fakta är dock att SD regelmässigt missgynnas och svartmålas i media så fort de får chansen.

Maria
11/10/13, 11:06 AM
#55

#54 Och det gör man inte med andra politiker???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Magnuz
11/10/13, 11:18 AM
#56

#55

Nej, inte i samma utsträckning.

[julatopp7018]
11/21/13, 9:43 AM
#58

Irene, 60, kastade en tårta i ansiktet på Jimmie Åkesson.

Nu har hon själv polisanmält att hon blivit attackerad med tårta, enligt polisen i Söderort.

Samtidigt har högerextrema Nordisk ungdom lagt ut en film på Youtube som påstås visa attacken.

"Fult, dumt och demokratifientligt" skriver Jimmie Åkesson på Twitter.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17880626.ab

[Calle64]
11/21/13, 12:35 PM
#59

Tro fasen att SD syns mer, eller rättare sagt dess representanter. Kontroversiella uttalanden och personer är ju mumma för pressen. Till och med SD håller ju med om att de dragits med politiker som de fått utesluta på grund av diverse orsaker. Fylleskandaler och rasistiska uttalanden, stöd för nazistiska organisationer ger ju rena julafton för pressen. Precis som Janne Josefssons reportage bland valstugorna för ett antal år sedan. Sjöbopartiet och dess uppkomst, då C politiker granskades är ett annat exempel. Sitter man och gråter med skygglapparna på så ser man ju inte annat än SD i pressen.

Denna kommentar har tagits bort.
fatcat
11/22/13, 6:36 PM
#62

Läste ett förundersökningsprotokoll (FUP) om den tårtkastande kvinnan. Tydligen har hon tidigare dömts för narkotikabrott och suttit i fängelse. Härliga människor det finns ute i samhället! 😎

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Calle64]
11/22/13, 7:05 PM
#63

#62

Då har hon ju sonat sitt brott, i alla fall i ett rättssamhälle. Kul att se att flashback tycks vara din informationskälla, det förklarar en hel del. Hittade ju denna länk där;

http://www.youtube.com/watch?v=K12hXnyMCoo

[Moa-]
11/22/13, 7:08 PM
#64

fatcat; relevans? Påverkar det den aktuella händelsen att vederbörande någon gång tidigare nyttjat droger?

fatcat
11/22/13, 7:10 PM
#65

#63 Och du bygger fortfarande dina argument på förutfattade meningar. Har varit inne på flashback högst 10 gånger under hela min livstid. Nej jag fick nys om detta genom friatider. Faktum är ju att detta är sant, har själv läst förundersökningsprotokollet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
11/22/13, 7:13 PM
#66

#65
Same same. Du hyllar helt klart högerextrema och baktalr de på vänsterkanten.

fatcat
11/22/13, 7:14 PM
#67

#64 Ja, eftersom hon uppenbarligen är psykiskt instabil.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
11/22/13, 7:16 PM
#68

#66 Jag är varken eller. Högerextrema är lika smutsiga som vänsterextrema i mina ögon.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Moa-]
11/22/13, 7:22 PM
#69

fatcat; alla som någon gång under ett långt liv haft något samröre med droger? Tveksamt enligt mig.

Annons:
[Calle64]
11/22/13, 7:22 PM
#70

Men snälla nån, uppgifterna kommer ju från Nordisk ungdom. Du framför samma uppgifter, har du ingen känsla för kritiskt granskande?Är det ok att hoppa på denna tant på 60 år vid en mörk parkbänk, dessutom håna henne. Fegheten från dessa fascister är slående, dessutom fördöma handlingen som alla gjort men sedan sprida NUs budskap, du är sanslös!

Denna kommentar har tagits bort.
[Calle64]
11/22/13, 9:07 PM
#72

#71

Se filmen!

1. Nä vem har påstått det? Däremot så är omdömet dåligt.

2. Nä vem har påstått det? Däremot så är omdömet dåligt.

fatcat
11/22/13, 9:12 PM
#73

Att Irene Matkowitzc är vänsterextrem är nog inga tvivel om. Se denna video där hon nästan rör på höfterna för Jimmies ära.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
11/22/13, 9:15 PM
#74

Ska den här sajten hålla lika låg klass som Avpixlat och andra högerextrema hatsajter och hänga ut brottslingar?! Jag tycker inte det är förenligt med vare sig god ton eller iFokus stadgar och anmälde sålunda #71

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[NeferNefer]
11/22/13, 9:16 PM
#75

#74: inlägg #73 hänger också ut henne.

fatcat
11/22/13, 9:17 PM
#76

#75 Jaså, på vilket sätt då om jag får fråga?🤔

Hoppas du har något motargument denna gång.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[NeferNefer]
11/22/13, 9:20 PM
#77

#76 Du får så gärna fråga, men det går fortare om du själv kollar en gång till vad du har skrivit. Visserligen skriver du inte "dömd" eller "brottsling", men du skriver ut hela hennes namn, vilket inte är okej, plus att det finns en video. Jag har inte tittat på den, men om det är hon på videon, som du antyder, så … ja, fast du fattar nog ändå inte.

Vad menar du med "motargument"? Jag trodde det var den person som först sa något som skulle ha argument, och den som säger emot som har motargument. Men du kanske vet bättre?

fatcat
11/22/13, 9:24 PM
#78

Var inte jag som skrev hela hennes namn. Kopierade det faktiskt från ett tidigare inlägg av magnuz. 

Att mitt videoinlägg om denna kvinna röstades bort tyder bara på att det finns en stor majoritet av åsiktstyckare här som vill skydda en tragisk extremist som inte respekterar demokratiska principer.

På vilket sätt bröt videon mot sajtens regler?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
11/22/13, 9:26 PM
#79

Vad tillför det debatten att hänga ut hela hennes namn?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
11/22/13, 9:31 PM
#80

Laddar upp klippet igen:

Att denna kvinna är vänsterextrem är nog inga tvivel om. Se denna video där hon nästan rör på höfterna för Jimmies ära.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
11/22/13, 9:42 PM
#81

#80

Vad är en vänsterextremist enligt dig då? Vilken organisation tillhör hön?

[NeferNefer]
11/22/13, 9:47 PM
#82

#81: Oss emellan, om hon rör på höfterna åt Jimmies ära är hon nog knappast vänsterextrem i alla fall …

fatcat
11/22/13, 9:47 PM
#83

En vänsterextremist enligt mig är någon som drar alla över en kam. Någon som jämför alla nationalistiska högerpartier med nazism eller rasism. Vet inte vilken organisation hon tillhör men vad spelar det för roll? hennes agerande och uttalande talar för sig själv.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Calle64]
11/22/13, 9:55 PM
#84

Då är ju 95% av sveriges befolkning vänsterextrema!
 Då drar ju du alla överen kam.

fatcat
11/22/13, 10:22 PM
#85

84# Hur gör jag det? 🤔 Tror du nästan alla svenskar tänker att Jimmie Åkesson är nazist?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[NeferNefer]
11/22/13, 10:45 PM
#86

#85: Öppet mål … Du skrev själv att en vänsterextrem är en som "jämför alla nationalistiska högerpartier med nazism eller rasism."

Då torde 95 % av Sveriges befolkning vara vänsterextrema, precis som Calle64 skrev.

[Calle64]
11/22/13, 10:48 PM
#87

#85
Det är väl snarare nationalistiska högerpartier som man tänker på, vill du räkna dit Åkesson så är det din bedömning.

fatcat
11/22/13, 11:52 PM
#88

Finns inget som talar för att 95% av Sveriges befolkning är av den åsikten, medlemmar från extremvänstern skjuter sig själva i foten. Om man jämför alla nationalistiska partier i Europa som nazistiska eller främlingsfientliga så innebär det också att man svartmålar varenda islamistisk republikanism i världen som rasistisk.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Lilla Fröken]
11/22/13, 11:57 PM
#89

Kan inte anmäla inlägg, annars hade jag anmält #60 , det är ett opassande inlägg vilket jag tycker uppmuntrar brott, även om det ska föreställa lustigt (?).

[Calle64]
11/23/13, 12:02 AM
#90

#88 Ja den kommentaren säger allt, finns ju ingen ide att slösa mer tid på dina inlägg.

Annons:
Magnuz
11/23/13, 12:05 AM
#91

#79 Men nu får ni väl ändå ge er. Hänga ut!? Kvinnan har ju för hundra gubbar framträtt i både tidningar och tv under eget fullständigt namn!

[Lilla Fröken]
11/23/13, 12:14 AM
#92

Håller med #91 här. Hon vill ju ha uppmärksamhet? Det finns många andra trådar där personer "hängs ut" för att de gjort något dumt eller brottsligt och ingen har reagerat då?

[Calle64]
11/23/13, 12:23 AM
#93

Det är väl inte just hennes namn, utan vad hon tidigare gjort. Vem vet för hur längesedan. Det är tydligen skillnad på folk och folk.

fatcat
11/23/13, 12:30 AM
#94

#93 Jag skrev väl aldrig att hon var mindre värd för det? Dock kan hennes bakomliggande historia tyda på psykisk instabilitet.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
11/23/13, 1:40 AM
#95

#94

Om det är så du tycker så är det väl ännu värre av dig att hänga ut henne?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Calle64]
11/23/13, 8:39 AM
#96

Så sammanfattningsvis kan man konstatera att tårtkastning ska ge långa straff om det sker mot en SD politiker. Begångna brott kan man aldrig sonas från, om man inte är SD politiker. Högerextrema nazister som tårtan tillbaka, de länkar vi till och källhänvisar vi till, vi rent av hjälper dem i sin kamp mot mänskliga rättigheter. Psykiskt störda de ska straffas, om de inte är SDare, där är ju 99% störda i alla fall, av det mesta. Vi skyller allt som är konstigt, som vi inte förstår, som är komplicerat på kulturmarxister och vänsterextrema, skit samma om det 95% som är det. Eftersom de är vänsterextrema så är de kriminella så sätt dem i fängelse. De som är kvar lär ju vara SDare, om inte så tvingar vi dem till samarbete. Jodå, stöveltrampen börjar så smått eka igen!

Magnuz
11/23/13, 9:17 AM
#97

#96

Som vanligt snurrar du till det och producerar oläsliga och irrelevanta inlägg…. Orkar förstås inte bemöta allt du skriver eftersom det är trams, men man kan ta första meningen;

"Så sammanfattningsvis kan man konstatera att tårtkastning ska ge långa straff om det sker mot en SD politiker."

Det har mig veterligen ingen skrivit här på forumet eller någon annanstans. Det är påhitt från din sida.

Annons:
[Calle64]
11/23/13, 9:58 AM
#98

#97 Om du inte förstår så kan jag ju inte hjälpa dig. Framförallt inte om du inte följt debatten. Det finns otaliga kommentare om hur detta utgjort ett hot om demokrati, underkännande av SÄPO och så vidare, kan inte sitta och länka till allt för din skull.

fatcat
11/23/13, 10:05 AM
#99

#95 Tror inte mitt inlägg gör någon skillnad nu, massmedia har redan hängt ut denna stackars människa med namn och personnummer. Förstår bara inte vad vänsternissarna håller på med, varför använder dem sig av en uppenbart lättmanipulerad människa. Denna musikvideo tex, ser ut som att hon blir utnyttjad genom att ställa upp på saker. Med syftet att sprida politisk propaganda? Inte snällt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magnuz
11/23/13, 10:11 AM
#100

#98

Självklart skall fysiska angrepp på politiker straffas men det gäller ju naturligtvis alla politiker oavsett partitillhörighet. Du skriver ju uttryckligen "långa straff om det sker mot en SD politiker".

[Calle64]
11/23/13, 10:15 AM
#101

#100 Rätt uppfattat!

[Moa-]
11/23/13, 11:01 AM
#102

Måste bara säga att jag anser att Calle64 formulerade det hela klockrent i inlägg 96.

Magnuz; har du svårt att följa det inlägget så måste du nog uppdatera dig både på denna tråd och samhällsdebatten i stort. 

fatcat; vart har massmedia (ej högerextrema-sajter) hängt ut vederbörandes personnummer och belastningsregister? (Kan ju misstänka att det senare egentligen borde vara gallrat men saknar helt belägg för detta, endast en misstanke från min sida.

Sedan bör du skaffa dig fakta innan du skriver, mycket av det du nu påstår helt utan belägg skulle kunna fällas för förtal.

fatcat
11/23/13, 11:09 AM
#103

#102 Tack att du bjuder på dagens skratt moa! 😃

Jag hittade denna information på friatider, deras politiska ståndpunkt har jag ingen aning om men sajten är förhållandevis liberal. 

Ska jag skaffa mig fakta innan jag skriver? Ska citera en kommentar du skrev nyss:

"SD är inte det enda öppet rasistiska partiet, utan det tillfälligt största"

Således utan fakta. Förtal är precis det du sysslar med.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[NeferNefer]
11/23/13, 11:12 AM
#104

#103: Om du kallar högerextrema Fria Tider för liberal så förstår jag varför du inbillar dig att alla som inte tycker som du är vänsterextremister.

Annons:
fatcat
11/23/13, 11:15 AM
#105

#104 Har du uppgifter som tyder på att dem är högerextrema? Sen vad har deras politiska ställning med massmedia att göra? Är inte det vi diskuterar.

Förtydligande, skrev att Fria Tider var förhållandevis liberal. Det betyder inte att dem är det.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[NeferNefer]
11/23/13, 11:19 AM
#106

#105: Då vill jag fråga dig: vad betyder "förhållandevis"? Det här är inte första gången du använder dig av ord vars betydelse du inte förstår, och vad jag inte förstår är varför jag bryr mig … så jag lägger ner. Jag orkar inte diskutera med dig, du vet ju inte ens vad du säger.

fatcat
11/23/13, 11:25 AM
#107

Jag är mycket väl medveten om att Fria Tider skriver alldeles för sanningsenliga artiklar och publicerar saker som andra medier inte gör men är dem verkligen extremister? Det är min fråga.

Hur ofta använder jag mig av ordet "förhållandevis"? ytterst sällan. Du orkar inte diskutera med folk som kommer med sakliga motargument verkar det som. Därför går du istället till personliga påhopp.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Jimmy.L]
11/23/13, 11:29 AM
#108

har plockat bort några inlägg nu. Irene finns inte här och kan inte försvara sig så hennes bakgrund behöver vi inte dra. Håll er i skinnet nu så slipper vi massa borttagna inlägg annars låser vi tråden.

fatcat
11/23/13, 11:38 AM
#109

Ja, debattklimatet här inne har varit ganska cyniskt.. Visst kan vi diskutera och argumentera mot varandra men bara vi gör det i god ton. Personliga påhopp och förlöjligande av andra människor hör inte hemma i en nyanserad debatt. Är medveten om att jag själv överdrivit i vissa kommentarer men är svårt att hålla sig när någon kritiserar hela ens personlighet och skriver väldigt hatiskt.

Hoppas ni inte blivit kränkta av något i mina inlägg. Önskar alla en underbar helg! Dags att slita sig ur sängen efter en härlig bakfylla.🤪

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magnuz
11/23/13, 11:39 AM
#110

#108

Så om en person inte finns aktiv på detta forum så får man inte diskutera denne?

[Jimmy.L]
11/23/13, 11:45 AM
#111

#110 Nej men ser ingen koppling till hennes tidigare domar mot tårtattacken gör du? isåfall kan du koppla samman det!

Annons:
Martin
11/23/13, 11:46 AM
#112

#102 utan att veta om belastningsregistret stämmer för personen ifråga (har inte sett det, varken här eller på annat ställe) så lär det ju inte vara gallrat om någon tagit del av det och tidigare brott personen är dömd för (då hade det ju inte synts något i det). (förutsatt att uppgifterna om vad personen tidigare döms för kommer från belastningsregistret och inte annan källa)

mvh Martin

Magnuz
11/23/13, 11:47 AM
#113

#111

Nej, inte någon direkt koppling med domarna, däremot med hennes vänsterextremism.

[Jimmy.L]
11/23/13, 11:53 AM
#114

#113 På vilket sätt? Utveckla det där tack. Förstår inte varför jag ska behöva upprepa mig, jag har som Sajtvärd sagt till vad som gäller till dig tidigare.

fatcat
11/23/13, 11:55 AM
#115

#111 Finns verkligen ingen koppling med hennes tidigare domar. Det jag syftade på i #99 är att hennes förflutna visar tecken på psykisk sårbarhet. Tårtattacken tolkade vi direkt som något politiskt men jag tror egentligen något helt annat drev henne till detta.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Maria
11/23/13, 11:57 AM
#116

#115 Men herregud.

Vem är du att bedöma någons "psykiska sårbarhet"???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Moa-]
11/23/13, 12:00 PM
#117

fatcat;

1. Du kan inte förtala partier eller organisationer, endast fysiska personer.

2. Du fick fakta på mitt påstående, att du inte håller med eller vad det kan inte jag stå för…

3. "Fria Tider_ - Originalet sedan 2009 www.**friatider**.se/‎_

Fritt fram att engagera sig mot invandring. Att vilja utvisa alla invandrare och avskaffa demokratin strider inte mot värdegrunden, klargör Försvarsmakten nu." Google, överst på sidan. Låter trovärdigt… 

"Rapporteringen präglas av en kritisk inställning till svensk invandringspolitik och de etablerade medierna." (Wikipedia) Så vet inte om de skulle uppskatta att du presenterar dem som massmedia… Vilket de inte är, massmedia är ett kollektiv, en samling, så för att kunna hänvisa till massmedia så räcker ej en strikt styrd sajt. (Källa; Wikipedia)

4. "Förtydligande, skrev att Fria Tider var förhållandevis liberal. Det betyder inte att dem är det." What? Varför skriver du inte saker som är istället då? Istället för att godtyckligt komma och påstå saker utan grund?

5. Vi tar Wikipedia till hjälp för att reda ut Fria Tiders verkliga inställning.

5. a. "Fria Tider är en svensk högerorienterad nättidning som betecknar sig som paleokonservativ och paleolibertariansk." Wikipedia

5. b. "Paleolibertarianism är en politisk riktning i gränslandet mellan nyliberalism/libertarianism och liberalkonservatism.

I många politiska och ekonomiska frågor delar man den klassiska liberalismen/libertarianismens individualism, och man är för en starkt begränsad statsmakt. Många paleolibertarianer förespråkar någon form av anarkokapitalism. Paleolibertarianer är, till skillnad från många andra libertarianer, positiva till religionens och/eller nationalismens roll i samhället, och tenderar att vara mer konservativa i moralfrågor än andra libertarianer eller liberaler. Vidare är paleolibertarianer i USA icke-interventionister och kritiska till den expansiva utrikespolitik som präglar vissa konservativa och liberala grupper.

Paleolibertarianismen skiljer sig från Paleokonservatismen bland annat i synen på ekonomisk politik. Medan paleokonservatismen ofta förespråkar någon form av protektionism eller nymerkantilism, så förespråkar paleolibertarianismen radikal laissez-faire och frihandel." [Egen understrykning] Wikipedia

5. c. "Paleokonservatismen uppkom i USA under 1970- och 1980-talet som en motreaktion på neokonservatismen. Paleokonservatismen menar sig företräda en äldre konservativ tradition och därmed också förespråkare för en mer "klassisk", autentisk, konservatism än de neokonservativa. Vissa inom den äldre generationens "nya konservativa" från 1950- och 1960-talen har åsikter som ligger nära de paleokonservativa.

De ideologiska rötterna står att söka dels i den "Old Right" som dominerade det republikanska partiet i USA under mellankrigstiden och präglades av nationalism i kombination med laissez-faire, dels i traditionell amerikansk anti-federalism. Ideologiskt präglas paleokonservatismen av en kritik av de internationalistiska inslagen i de modernare konservativa riktningarna – främst angreppet på Irak samt bistånd till allierade regimer och regeringar. Även en mer generell kritik mot välfärdsstaten (inom såväl neokonservatism som europeisk socialdemokrati) och den federala amerikanska regeringen är central.

Förutom kritiken mot välfärdsstaten och höga skatter så kännetecknas paleokonservatismens ekonomiska politik ofta av protektionism, då man menar att en långtgående ekonomisk globalisering riskerar att underminera lokala och nationella gemenskaper." [Egen understrykning] Wikipedia

Sammanfattning: Dessa två inriktningar går många gånger emot varandra, så lite märkligt att tillhöra bägge. Grunden i bägge inriktningarna är nationalismen, så sajten känns allt annat än objektiv.

fatcat
11/23/13, 12:02 PM
#118

#116 Ja vem är jag att "bedöma" detta? menar du att jag inte har tillåtelse att tänka på andra människors välbefinnande? 

Hennes agerande talar för något som inte stämmer.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Moa-]
11/23/13, 12:04 PM
#119

Martin; tänker att det finns en möjlighet till tidigare kännedom vilket gör att gallringen i sig inte direkt påverkar kännedomen om eventuellt tidigare lagförande..

fatcat
11/23/13, 12:07 PM
#120

#117 Tack för konkret information Moa! (även om det blev lite mkt)🙂

Nu vet jag inte om det kan tolkas som bevis på att sajten är "extrem" eller ska definieras som en hatsajt men det är väl gränsfall. Jag besöker den endast för att hitta info om vissa händelser, annars hänger jag faktiskt på Aftonblaskan.

Poängen var i alla fall att FT hade släppt information om den tårtkastande kvinnan.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Maria
11/23/13, 12:10 PM
#121

#118 Haha, så du menar att dina synpunkter är helt av "månande av hennes välbefinnande?😃

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magnuz
11/23/13, 12:16 PM
#122

#114

Det är väl självklart så att en bakgrund som vänsterextremist är intressant när ett politiskt brott begås. 

Om vi tar det omvända, t.ex. Jonas Sjöstedt tårtas av en person med bakgrund inom den nazistiska rörelsen, tror du att detta faktum skulle bortses ifrån av media och andra debattörer? 

Nej, självklart inte. Man skulle skriva spaltmil om just detta och vilket hot nazismen är mot det öppna samhället osv. 

På samma tema; tror du att gärningsmannen skulle bli inbjuden till TV-studior och prata om sina övertygelser och sin passion för sin sak? Nej, självklart inte.

[Moa-]
11/23/13, 12:16 PM
#123

fatcat; jo, men tänkte att helheten var bättre än en ett strikt eget urval, vilket varit än mindre smickrande för sajten. Markerade det jag personligen fann mest relevant.

Wikipedia är inte en bra källa när det gäller tveksamhet, men för grundläggande definitioner duger det som regel mer än väl till. =)

fatcat
11/23/13, 12:19 PM
#124

#121 Tror du själv att en psykisk stabil människa tar till såna här metoder för att uppmärksamma Jimmy Åkesson som "nazist". Nej med hennes tidigare utfall i åtanke tror jag att hon blivit manipulerad/inspirerad av en person eller grupp med extrema åsikter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Maria
11/23/13, 12:22 PM
#125

#124 Det är väl knappast upp till oss härinne att spekulera i.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Martin
11/23/13, 12:27 PM
#126

#119 Ja, det finns ju många sätt att ta del av vad folk har gjort tidigare, BR är inte enda sättet. Nu hittar jag inte inlägget när jag skummar tråden men tror att man i detta fallet hämtat BR från ett FU-protokoll och då kan det mycket väl vara gallrat. Egentligen spelar det ingen större roll om det är gallrat eller inte (tycker jag).

mvh Martin

[Jimmy.L]
11/23/13, 12:33 PM
#127

#122  "bakgrund som vänsterextremist"

Vad har hennes tidigare domar med vänsterextremist att göra? Är hon dömd för tidigare politiskvåld? Ser ingen koppling alls till dom domarna tycker du skall lägga fram kopplingen med länk och fakta. Vad media skriver om andra händelser hör inte hit, inte heller konspirationsteorier.

[Moa-]
11/23/13, 12:37 PM
#128

Martin; det anser dock jag, någon gång måste människor få en ny chans. Att gallringen skett visar att viss tid utan nya brott (frånsett ordningsbot) passerat. Vilket enligt mig bör bevisa att personen förtjänar en ny chans och dömas utifrån sin nuvarande person, ej tidigare brott.

Martin
11/23/13, 12:39 PM
#129

#128 Jag anser att en person förtjänar en ny chans efter att straff sonats, oavsett om det gått 1, 2 eller 5 år därefter. Därför tycker jag inte att det är så relevant om registret gallrats eller inte.

mvh Martin

[Moa-]
11/23/13, 12:45 PM
#130

Martin; dock är det inte irrelevant i domstolspraxis och grundläggande slagningar vid förundersökningar. Sedan håller jag personligen med dig.

Martin
11/23/13, 12:52 PM
#131

#130 Nej, det är rätt, brottsregistrets relevans beror såklart helt på diskussionens syfte. Den är ju delvis irrelevant även i domstolspraxis om den inte gäller artbrott eller likartad brottslighet. Googlat lite och hittat en dom från 2010 så det finns nog någon eller några punkter i belastningsregistret.

mvh Martin

[Moa-]
11/23/13, 1:25 PM
#132

Martin; okej, jo då ligger det ju kvar om det är så. Då var min misstanke fel, ber om ursäkt för detta.

Nej, som du säger, men likartat brottslighet gör ju att relevansen varierar beroende på det nya brottet…

Annons:
[Calle64]
11/23/13, 1:32 PM
#133

Praxis för detta brott är ju dagsböter, hur förklarar vi detta med att hänga ut folk för så simpla brott? Var hamnar vi i ett sverigedemokratiskt samhälle om detta är praxis med att hänga ut folk?

Magnuz
11/23/13, 2:54 PM
#134

#127

Jag har inte lagt in några domar här och har inte heller sagt att tidigare kriminalitet är särskilt relevant.

Nwmo
12/11/13, 7:33 AM
#135

Åh nej! Fick han en tårta kastad på sig? Vad synd! Han som har sån "nolltolerans" mot rasism.

- Emil

[NeferNefer]
12/11/13, 11:39 AM
#136

Han blev glad, för det innebar att han kunde ta på sig offerkoftan igen och försöka få lite sympatiröster.

[Jimmy.L]
12/11/13, 11:43 AM
#137

#136 Även om jag inte gillar SD har dom ju under förra valet vart väldigt utsatta på gator och torg.

fatcat
12/11/13, 12:22 PM
#138

Ja, fysiska personangrepp föder bara ännu mer hat. Vill man få åsikterna uppmärksammade så är det bättre att skriva insändare eller skicka brev. Vad tillför man annars samhället?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
12/11/13, 12:34 PM
#139

Personer som hyllar denna angreppsmetod värnar knappast om demokratiska principer. Dessa personer tillhör bara extremhögerns motsats där fördomar flödar men av annat ideologiskt tänkande.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Calle64]
12/11/13, 2:02 PM
#140

Då var det väl extremhögern som tårades Ringholm då? Blir lite löjligt att prata om extrem hit och dit för något som närmast kan betecknas som ett dåligt skämt. Ha ihjäl 25 miljoner personer är extremt, likaså att döda en enda, men en tårta i ansiktet? Kan i alla fall konstatera att offret i det senaste fallet stämmer överens med ursprungstanken om vilka som ska tårtas. Sedan kan ju själva akten kritiseras. http://sv.wikipedia.org/wiki/Tårtning

fatcat
12/11/13, 3:58 PM
#141

#140 Frågan är inte vart gränsen av fysiska personangrepp går, detta hotar yttrandefriheten, samtidigt löser det ingenting och bör inte uppmuntras. Du stödjer alltså denna metod? (Skvallrar lite om dina demokratiska värderingar). Har inte en susning vem som tårtade Ringholm men motiv är självklart avgörande om attacken kan definieras som politisk extremism.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
12/11/13, 6:02 PM
#142

#141 Ber bara om lite sans i debatten, läs hela inlägget. Det fanns ingen debatt om extremism när Ringholm eller kungen tårades, nu är det ett jäkla gråtande. Martyrskapet denne mycket humorlösa man skapat är inte relevant till ett brott som ger dagsböter. Läser du länken så är just humorlösa makthavare målen för dessa förlöjligande tårtningar. Inte ens morden på Palme eller Anna Lind har väckt så mycket medömkande som i detta förvuxna barnparti Åkesson representerar.

fatcat
12/11/13, 8:26 PM
#143

#142 Sorry, blev lite brysk.. Läste om attacken mot Ringholm men är svårt att avgöra om motivet är definierbart som politisk extremism, förmodligen. Konstigt dock att medier valde bort detta ämne. Sen om personerna är höger/vänster ska väl inte spela någon roll egentligen, tårtkastning får ske på fester eller kalas men inte på offentliga människor!👍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

.m.m
10/29/14, 2:00 AM
#144

För att hjälpa till att binda samman kvinnans politiska ställning som vänsteraktivist med kåkfareri som omdiskuterats hett här inne…

http://www.expressen.se/kronikorer/leif-gw-persson/leif-gw-persson-en-fraga-om-trovardighet-1/

Upp till toppen
Annons: