Annons:
Etikettpolitiska-skandaler
Läst 3408 ggr
[NeferNefer]
2013-11-12 17:25

Björn Söders lögner

Alltid lika intressant när en SD:ares lögner avslöjas.

http://www.expressen.se/debatt/las-hela-texten-om-soders-faktauppgifter/

(…)

Carlito: SD är det enda partiet som i principprogrammet uttrycker att man kan upphöra att vara svensk om man inte följer SD:s definition av identitet och kultur.

Björn Söder: Det är rent nonsens.

Sanningen: Citat från SD:s principprogram sida 11: ”På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur”

(…)

Carlito: Så Thoralf Alfsson har aldrig uttryckt att han är en islamofob?

Björn Söder: Jag tror inte han har sagt att han är isamofob, nej.

Sanningen: Citat från Thoralf Alfssons blogg: ”Jag är islamofob och jag kan överhuvudtaget inte förstå att någon med kristen uppväxt kan vara något annat än islamofob.”

(…)

Carlito: Jimmie Åkesson säger ju själv att islam är det största hotet sen andra världskriget.

Björn Söder: Nej nu är det fel igen. Det var Aftonbladet som satt den rubriken. Det står inget sådant i debattartikeln.

Sanningen: Öhh, jo det gör det:

 Åkessons debattartikel i Aftonbladet Åkessons debattartikel i Aftonbladet  

För att vara på den säkra sidan så har ni två citat till från partitoppen.

Jomshof Jomshof  

Björn Söder Björn Söder

Annons:
fatcat
2013-11-12 17:48
#1

#0 Bra skrivet, håller faktiskt med. Tror många Sverigedemokratier besitter väldigt mycket fördomar och är egentligen mer emot invandrare än själva invandringspolitiken. Tyvärr.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2013-11-12 17:54
#2

Men Sverige är  ett sekulariserat land. Varför tror muslimerna att de kan göra som de vill här. Svenska lagar gäller i Sverige oavsett vem det är.

Jag har inget till övers för någon religion så det är är inte vad det är frågan om. Religionsfrihet innebär inta att man kan göra som ens relgion säger att man ska utan att man få ha vilken religion som man vill men svensk lag ställer upp gränserna.

Magnuz
2013-11-12 19:32
#3

Och föga förvånande är det Expressen och de bägge sajterna som publicerat texten från början som ljuger;

1: Carlito säger följande;

"..man kan upphöra att vara svensk om man inte följer deras rasistiska tolkning av svensk identitet och kultur".

Man har alltså ändrat i vad han faktiskt säger även fast man ger sken av att det skulle vara ett direkt citat. 

Det är skillnad på att vara svensk medborgare och att "vara en del av den svenska nationen", eftersom nation per definition är ett kollektiv av människor som förenas av gemensamma faktorer såsom språk, religion, etnicitet, härstamning, historia, kultur, traditioner, gemensam styrelseform och sociala normer.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Nation

Delar man inte kultur, traditioner eller sociala normer med majoriteten inom en nation så kan man svårligen tillhöra den, även om man förstås fortfarande kan vara medborgare i samma stat som andra nationaliteter.

2: Söder vet inte och säger att han inte TROR att Alfsson uttryckt sig så. Det är alltså även detta per definition ingen lögn.

3: Bara förvirrat… vem är Tore Kullgren och denne Tore framför en åsikt, inget kan accepteras som en sanning.

4: "…som Sverigedemokrat ser jag detta som vårt största utländska hot sedan andra världskriget..", syftar förstås på konsekvenserna av islamiseringen på det svenska samhället, vilket han ger flera exempel på. Hotet är alltså inte islam i sig utan den påfrestning och fara för vårt sekulära, jämlika och demokratiska samhälle som islam utgör, om man tillåter religionen att ta för stor plats och få för stort inflytande på samhället.

Det är intressant att Expressen inte med en stavelse återger den lögn som är lättast att påvisa från debatten, den att Sverigedemokrater skulle ha "attackerat folk med järnrör".

http://youtu.be/mP91QrExkLc?t=1m27s

olaka
2013-11-13 21:51
#4

Denna artikel har (troligen) orsakat flera dagars DDoS-attacker mot IRMs hemsida. (jag motiverar orsakssambandet med att attackerna breddades till politism när även de la upp dem)

Man ska aldrig syssla med "guilty by association", men det hade varit klädsamt om SD uttryckt ett avståndstagande från dessa attacker, eftersom orsaken till dem är kritik mot det partiet.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Magnuz
2013-11-13 21:57
#5

#4

Du har förstås, föga förvånande, fel…

http://sdkuriren.se/att-tysta-kan-aldrig-vara-ratt-vag/

Jag ser fram emot samma upprördhet hos dig nästa gång Avpixlat eller SD:s sida utsätts för motsvarande attacker, vilket förstås också händer titt som tätt.

olaka
2013-11-13 22:08
#6

#5

Sedär va bra! Hoppas på samma uttalande från partitoppen snart också, gärna från Söder himself.

Om det är i närheten så stor attack så kan du garanterat få det, bara jag slipper gå med på Avpixlats tramsiga analys av situationen, sist det hände tror jag de hade konspirationsteorier om att det var Aftonbladet som låg bakom eller vad det var.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
Magnuz
2013-11-13 22:13
#7

#6 

Avpixlat var väl nera i flera dagar så nog var det en större attack alltid. 

Personligen tycker jag de kan hålla på och gnabbas via nätet bäst de vill. Det är bättre än att du är ute och slåss på gatorna och kostar en massa pengar i form av polisiära insatser och sjukvårdskostnader.

Couldn´t care less om IRM, Avpixlat eller någon annan dylik sida utsätts för nån hackerattack.

olaka
2013-11-13 22:19
#8

#7

Absolut, och jag tyckte det var om möjligt ännu dummare än Avpixlats konspirationsteorier kring den attacken.

Jag håller inte med dig om att det är ovidkommande.(givitvis är det dock bättre än om någon kommer till skada) Jag bor mitt i skogen så för mig är nätet väldigt centralt för opinionsbildande verksamhet.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Halvdansken
2013-11-14 19:22
#9

"På samma sätt som den som är född in i en annan nation senare i livet kan bli en del av den svenska nationen menar vi också att man även som infödd svensk kan upphöra att vara en del av den svenska nationen genom att byta lojalitet, språk, identitet eller kultur”

Ja… och vad är felet med det? Klart man kan. Jag blir mer och mer dansk för varje år som går, eftersom jag håller långsamt på att byta språk och lojalitet och kultur. Nu är det ju inte en jätteskillnad, men jag har också bott i Nya Zealand och skulle jag bott kvar där så hade jag nog skiftat medborgarskap. Funderar faktiskt på att bli dansk medborgare nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magnuz
2013-11-14 21:39
#10

#9

Precis. Och alla de som flyttar till Sverige och så småningom blir svenskar, upphör ju att tillhöra den nation de flyttade ifrån. Många anser ju att man blir svensk så fort man satt sin fot i landet eller åkt tunnelbana i Stockholm. Man kan exempelvis inte vara både svensk och irakier samtidigt.

[Mustangcab]
2013-11-14 22:31
#11

# 10 Kan man vara brittisk och svenks samtidigt? Undrar då mina brorsbarn har dubbelt medborgarskap och är födda i England? Mamman är engelsk och bor i Sverige sen 1980 men är Brittisk medborgare. Bägge barnen talar svenska och engelska som en infödd men har gått i skolan här. Ett av dem bor och arbetar i Sverige det andra bor och arbetar i England.

Magnuz
2013-11-15 15:56
#12

#11

Kan och kan…det är såklart möjligt att ha en identitet och beteende där man smältar in och kan vara en del av flera nationer. Det underlättar då om de bägge kulturerna är varandra närliggande, exempelvis norsk och svensk. 

För att peka på motsatsen så är det naturligtvis omöjligt att vara starkt troende Pashtun och Taliban samtidigt som man är svensk.

Och nej, detta är inte inte svart eller vitt och det finns många gråskalor. Frågor som; "men är Zlatan svensk" osv är därför irrelevanta.

pinku
2013-11-15 17:43
#13

Jamen Zlatan är ju svensk. Det upprepas i sportnytt in i det oändliga. Så det behöver vi ju inte fundera på. Men min kollega Antonio… Nej det vette fan.

Annons:
[Mustangcab]
2013-11-15 18:51
#14

# 12 Det ena barnet arbeter i ett svensk företag och hen får åka jorden runt på olika uppdrag och träffa diverse kulturer. Hen har ett mycket svenskt namn men folk blir alltid förvånade när hen talar engelska som en infödd😃

Magnuz
2013-11-16 09:47
#15

#13

Fast Zlatan bor ju i Frankrike nu, är han då inte fransk?

pinku
2013-11-16 09:51
#16

#15 Nejnej. Sportnytt är väldigt noga med att han är svensk

fatcat
2013-11-16 10:33
#17

Vad har det för betydelse vilken nation Zlatan tillhör? Han spelar för Sverige och är därför svensk!🙂Sen om han upplever sig som en Italienare, finne, irakier eller fransman vilket jag inte skulle bli så förvånad om han gör med tanke på den svenska kulturen så är det en annan femma.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magnuz
2013-11-16 14:32
#18

Poängen är ju att kultureliten m.fl hävdar att alla som bor i Sverige är svenskar, då måste ju Zlatan, med samma logik, numera vara fransman.

[Mustangcab]
2013-11-16 16:06
#19

# 18 Vilken kulturelit? Nämn några namn.

[Calle64]
2013-11-16 17:09
#20

#18 SD har ju aldrig gjort fel, till och med järnrörshistorien är ju påhittad. Man kallar inte folk horor och blattar, betyder det att de alltid har rätt? Är det bara SD eliten, högerextrema, med flera som har rätt att definiera vad som är svenskt?

Annons:
997
2013-11-16 21:55
#21

#20 Ja, det är ju ganska typiskt för extremistiska partier att definiera "sanning" som passar dem bäst.

marängen
2013-11-17 19:11
#22

imponeras av den brist på kritisk reflektion över hur den här nationaliteten uppkommer och överlever som frodas här; visst har sd en poäng i att folks delaktighet i den svenska nationen är ngt föränderligt men det beror knappast på deras fria vilja eller värderingar. ett exempel på hur folk blir 'försvenskade' och 'avsvenskade' kan man ju se i hur t ex romer och resandefolk blivit behandlade i det här landet, tvångssteriliserats, misshandlats, tvångsadopterats och avvisats.

hur de identifierar sig själva ligger förmodligen inte till grund för detta. vem som är en del av 'nationen' är ett resultat av makt. det är inte 'organiskt' eller 'naturligt'. det är politiskt.

Magnuz
2013-11-18 18:00
#23

#19

Åsa Linderborg, Katarina Mazetti osv… 

#20

Ingen har påstått att det inträffade aldrig hänt, däremot finns gott om överdrifter, som t.ex. att Almqvist sparkar mot mannen eller att de "jagar folk med järnrör" eller "springer omkring på stan med järnrör".

Om man tvingas överdriva, förvanska och hitta på saker så framstår ju inte händelsen som så farlig trots allt, för vore den det skulle man ju bara behöva hålla sig till sanningen.

"Man kallar inte folk horor och blattar"

Bra! Nu närmar du dig kärnan i det som inträffade. Det var just dessa ord, yttrade av Almqvist, som gjorde att han fick lämna partiet.

Nej, alla får givetvis tycka till om vad som är svenskt. Vill du hindra SD från att göra det menar du?

[Calle64]
2013-11-18 21:19
#24

#23 Karina Mazetti, nu driver du väl ändå med oss? Visserligen skrev hon en krönika i Ica-Kuriren som nassar och SDare gick i taket för, men kulturelit? Med risk för att bli tjatig, sparken måttas när fyllot böjer sig ner för att plocka upp burken, dina skygglappar sitter väldigt hårt när det gäller SD.

Magnuz
2013-11-18 22:24
#25

#24

Exakt, han försöker sparka undan den för att han inte skall kunna använda den som tillhygge.

[Calle64]
2013-11-18 22:35
#26

#25 Du är insatt du. Mannen tappar sin öl påhoppad av tre man, tar upp den för att använda den som tillhygge! Just då kommer en spark, fina politiker ni har i SD!

[Carpinus]1
2017-06-08 09:51
#27

Hur illa jag än tycker om Söder och hur mycket jag själv tycker att samer är svenskar så fanns det en fortsättning på historien där bland annat den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén gav Söder rätt, samer är inte att anse som svenskar. Den biten saknas här, så jag lägger till den nu, delvis med anledning av en färsk diskussion som av någon märklig anledning dök upp i en annan tråd.

"– Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte. Det är därför vi har ett Sameting, rätt till att ha undervisning och utbildning på samiska och det är därför vi har särskilda rättigheter till landområden och naturresurser". sade Mattias Åhrén då (2014).

Rastänket kring samerna är väl annars gudskelov förbi, inte minst tack vare den DNA-forskning som ger vid handen att samer och andra svenskar har ett mer gemensamt ursprung än vad som tidigare varit känt.

Sedan finns det företeelser inom Sápmi som man kan ställa sig frågande kring, som det faktum att det finns krafter som vill exkludera ingifta från röstlängderna till sametinget. Idag är det väl bara det mest högerstyrda som skulle tänka sig att utesluta ingifta utlandsfödda från riksdagsval? Men här sägs det: "Risken är att det inte längre är samiska folket som röstar där. Det kan svänga åt ett håll som vi inte längre har krafter att råda över." Och då gäller det alltså något hundratal, cirka 1%, av totalt 9000 röstberättigade - där ligger den yttersta högern i lä…

Editerat.

Annons:
Zepp
2017-06-08 22:58
#28

Nu blev det rätt komplicerat här altså!

Samer lär ha funnits här i landet långt innan Sverige kom till som nation.. innan en endast sk Svensk satte sin fot på den jordplätten som vi nu kallar för Sverige!

Och när de som numera kallar sig för svenskar invandrade hit så bör det enligt all logik kallas för invandrare?

Iallafall tillbaka till Samerna, de är en etnisk, kulturell, språklig och genetiskt annorlunda grupp som bor i Sverige, Norge, Finland och Ryssland.

De som bor i Sverige är typ Svenskar och Samer, samtidigt.

Likaså alla Svenskar i Finland är svenskar av etniska, språkliga främst men och av historiska skäl men de är finländare till nationen.

Vi har även andra grupper som kommit senare än de tidiga sk Svenskarna, typ Resandefolket, Judar, Tyskar, Holländare, Valloner,  Romer!

Vi är med andra ord en multikulturell nation.. lixom de flesta andra som har smält samman, till det vi nu är!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-06-08 23:10
#29

Till en härdsmälta möjligen…😉

fatcat
2017-06-08 23:43
#30

Hemskt vilket liv det var om samer.. 

Samerna är en minoritet och tillika en folkgrupp som finns i flera länder. Kanske är därför samerna inte kallar sig för svenskar? Vi "svenskar" har till skillnad från det fredliga jägarfolket i norr varit måna om att kriga och dra gränser för att skapa en nation som idag också omfattar flera folkgrupper.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2017-06-08 23:44
#31

😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Zepp
2017-06-09 20:59
#32

#29

Det kan eventuellt vara en av orsakerna till att Samerna vill bevara sin särart till skillnad mot alla andra Svenskar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-06-09 21:39
#33

#29 Härdsmälta?

Zepp
2017-06-10 19:20
#34

Härdsmälta i huvudet då mest troligt?

Och med tanke på att Samer, Judar, Romer, resandefolk, andra har gett upp om det svenska folkarvet.. mest troligt att de är trötta på att folk inte ens känner sin egen historia.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[Hayabusa]
2017-06-10 19:28
#35

#34 Aj, då…låter illa. Hoppas att du mår bättre snart.

Zepp
2017-06-10 19:37
#36

Mnjae.. jag är ju halvskåning.. men det är lixom inget som jag har märkt skulle vara något jag mår dåligt utav!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-06-10 20:18
#37

#36 Det var ju för väl :)

Men, lite mer seriöst. Menar du att "härdsmälta", eventuellt, skulle vara en av orsakerna till att Samerna vill bevara sin särart till skillnad mot alla andra Svenskar? Det där förstår jag inte riktigt.

Eller menar du att Samerna vill bevara sin särart? Ähum…det låter aningen nationalistiskt & exkluderande. Närmast något hämtat från 30-talet - "bevara vår särart".  Medan då, i motsats, "alla andra" svenskar inte vill bevara sin särat? Ähh…nä, det är närmast så dagens politik är utformad - vilken inte är baserad på den enskildes vilja. Vem kan år 2017 ostraffat tala högt om att svenskar vill bevara sin särart? Ack, nej - det går ej.

Zepp
2017-06-10 20:50
#38

Nu är Härdsmälta inte riktigt mitt ord utan ditt och jag talade om sammansmältning.. men jag misstog mig om att du skulle begripa den glidningen?

Samer är en folkgrupp bland oss Svenskar som du vet.

Problemet är när man tillhör majoritetsbefolkningen och har jävligt dåligt koll på sina rötter att säga att man vill bevara sin särart!

Då skall väl du tala Danska först o främst?

Och jag har lixom inget problem med att Skåningar pratar Danska.. förutom att det är obegripligt.. litta samma som samiska,  jiddisch eller romani.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-06-10 21:13
#39

#38 Ja, du…hur tolkar man en sådan här konversation?

Hayabusa: Till en härdsmälta möjligen…Skämtar

Zepp: Det kan eventuellt vara en av orsakerna till att Samerna vill bevara sin särart till skillnad mot alla andra Svenskar?

Dina övriga resonemang hänger jag inte riktigt med i.

"Problemet är när man tillhör majoritetsbefolkningen och har jävligt dåligt koll på sina rötter att säga att man vill bevara sin särart!

Då skall väl du tala Danska först o främst?"

Jaha..? 🤔

Zepp
2017-06-10 21:24
#40

Jaa.. skåningar har varit danska sedan urminnes tider.. det är väl ingen hemlighet?

Och du känner väl oxå till hur det hampade sig när skåningarna blev tvångsförsvenskade?

Jag har nog mina aningar om varför Samer vill vara samer.. och jag misstänker att det inte handlar så mycket om deras nuvarande nationella tillhörighet som deras språk, kultur och samhörighet med andra samer över nordkalotten?

Dvs det är få förunnade här i landet att veta sin härstamning!

Samt att det funkar som regel hur bra som helst att vara svensk och ha en ovanlig härstamning!

Dvs jag skäms på inget sätt för att min far är infödd Skåning.. utan det är snarare något jag är stolt över.. jag är altså halvskåning!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-06-10 21:28
#41

#40 Sorry…jag ser inte tråden i dina resonemang.

Annons:
Zepp
2017-06-10 22:53
#42

Men se det har jag fattat för länge sedan, att du har svårt att hänga med.

Den svenska nationen består av olika folkslag, främst öst/väst götar och svear, och de inkorporerade före detta Danska och Norska områdena Skåneland, Bohuslän samt Jämtland/Härjedalen.

På det så har vi delar av Sapmi i norr, som oxå bebos av Finländare/Tornedalingar.

Vår östra rikshalva förlorade vi till Ryssland 1809!

Flera utav våra större städer på Östkusten har sitt ursprung ur Tyska handelsstationer för Hansan, på västkusten dominerade Engelsmän, Skottar och Holländare.

Iallafall och utan att utelämna andra, det är vi som nu är de som kallas för svenskar.. en brokig samling människor med gemensam nationell tillhörighet.

Eller vad menar du.. skall inte innevånare i Skåneland få lov att kalla sig svenskar bara för att de är skåningar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Hayabusa]
2017-06-11 00:00
#43

#42 Den som hänger med i dina resonemang är bara att gratulera…

landsbygdsbo
2017-06-11 06:55
#44

Problemet med samerna och Sverige är väl hu statsmakten hanterat dem de senaste 600 åren.

Att gå tillbaka årtusenden och hävda rättigheter är egentligen noja.

Det räcker väl att konstatera att staten beskattat samer för renbetesland ( dessa marker torde alltså då betraktats som ägda av samer) För att sedan sälja eller skänka bort dessa marker till tredje person utan att kunna dokumentera när och hur äganderätten överfördes från samer till stat.

Lösningen på den varböld man nu lyckats skapa är att staten löser ut samer till 100% eller de nuvarande markägarna till 100%

Att återlämna "stulen mark låter sig knappast göras alltså bör en resursöverföring ske som kompensation.

Zepp
2017-06-12 20:35
#45

Mm.. prexis, det blir jävligt komplicerat om man skall dra upp all historia!

Framförallt så blir det jättekomplicerat om vi skriver på FNs stadga om ursprungsbefolkningars rättigheter, så det har vi inte gjort!

För då skulle Samerna vara ägare av allt land långt ner till åtminstone Gävle!

Och då uppkommer hur som helst frågan om vem som är Same och har äganderätten?

Numera så håller vi främst fjällsamer om ryggen.. de som förr kallades "fattiglappar" och som levde främst av den usla inkomst som renskötsel på fjällen gav, de fick oxå som regel skattterabatt!

Skogssamerna som är den största gruppen är som regel helt aklimatiserade/försvenskade och har problem med de renskötande samernas rättigheter till renbete på deras numera ägandes fastigheter!

Det finns nog inte ens en chans att vrida historien tillbaka?

Och på det så kommer gruvdrift/vattenkraft och sen oxå domänverket/Sveaskog, resten av nationens behov.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
2017-06-12 20:49
#46

#43

Nu är det nog jag som inte hänger med i ditt resonemang?

Skåningar som per definition är Danskar, men med Svenskt medborgarskap bör alltså utvisas menar du?

För det första så kan man inte utvisa Svenska medborgare/man kan inte ens förlora sitt svenska medborgarskap.. inte ens om man är Skåning!

Iallafall så ser jag det som ett historiskt misstag att vi okuperade Skåneland.. litta samma grej som när Israel okuperade våstbanken/Gasa!

Det tog iallafall något hundra år av förtryck och terror för att aklimatisera befolkningen!

Och har vi någon som helst nytta utav detta i dag, näe vi har mest utgifter, tex Öresundsbron.. och bron borde hur som helst gått mellan Helsingborg/Helsingör.. av effektivitetskäl/kostnadskäl/transportskäl!

Och Danmark skulle då få stå för hela kostnaden!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: