Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 2972 ggr
Magnuz
2013-12-01 15:58

Tino Sanandaji i debatt om invandringen

Den frispråkige, påläste och otroligt duktige Tino Sanandaji medverkade häromdagen i något som kallas Kvalitetsmässan. Mycket sevärt och han pulveriserar gång på gång regeringens påståenden om lyckad integration, invandrare på arbetsmarknaden osv..

http://www.svtplay.se/klipp/1631364/kvalitetsmassan-det-oppna-landet-i-norr

Annons:
[Calle64]
2013-12-01 16:49
#1

Vem har påstått att det sker en lyckad integration?

Magnuz
2013-12-01 18:23
#2

#1

Inte många påstår just detta men regeringen påstår en rad andra saker som Sanandaji visar inte stämmer.

[Calle64]
2013-12-01 19:01
#3

Vad? Han bevisar ingenting, han tror bara.

Magnuz
2013-12-02 19:13
#4

#3

Tvärtom, han fullkomligt sprutar ur sig fakta om du själv ganska enkelt kan kolla upp om du inte tror honom.

997
2013-12-02 22:42
#5

Debatten om invandring blir intressant tack vare Tino Sanandaji. Hans argument bygger inte på känslor (som de gör från SD's sida), utan på forskning. Som bekant kan forskningsresultat tolkas på olika sätt Sanandaji tolkar dem på ett sätt.

Så länge Sanandaji inte går med järnrör på stan, så kommer jag att lyssna på honom även om jag inte håller med honom.

Magnuz
2013-12-03 20:36
#6

#5

De argument han för fram är exakt desamma som många inom SD gör, ingen skillnad.

Sen tolkar han för det mesta inte någon forskning utan han hänvisar till statistik och fakta.

Annons:
997
2013-12-04 23:38
#7

#6 Problemet är att SD också för fram argument som bygger på nationalromantik och kulturfascism. Hade SD inte gjort detta hade jag lyssnat på dem. 

För övrigt håller jag med dig om att Sanandaji är noga med att referera till statistik och det är bra. Det är ändå så att statistik, vad det än gäller, alltid tolkas.

[Calle64]
2013-12-05 08:05
#8

Tycker det är intressant att TS skriver att han är duktig och påläst.Varför inte skriva att jag tycker han är duktig och påläst?

Du har liksom redan bestämt åt oss på sajten vad vi ska tycka. Ja han är påläst, men är hans jämförelser relevanta eller anpassade till en viss inställning till invandring? Med statistk kan man bevisa vad som helst.

Magnuz
2013-12-08 11:08
#9

#8

Du är fri att säga emot mig men jag förväntar mig en viss nivå på dina motargument, som att de är baserade på fakta och visar exakt vad det är Tino säger som är fel, med hänvisningar till källor.

Magnuz
2013-12-08 11:11
#10

#7

Vad exakt är det för fel på att uppskatta nationen Sverige? I de flesta andra länder ses detta som något naturligt och uppskattat av den absoluta majoriteten. Det är bara i det oikofobiska Sverige som det ses som något negativt att hylla sitt land, annat än i sportsammanhang möjligtvis.

"Kulturfascism" var ett nytt begrepp, är det fejkhistorikern Arnstad som skrivit ett nytt hitte-på-inlägg i debatten? 😂

[Calle64]
2013-12-08 17:31
#11

#9 Det är dina ord, inte ett dugg fakta i de utan ett påstående. Hade han sagt något annat, som inte hade handlat om integration så hade han nog inte "pulvriserat" regeringen. Kom igen när du inte har en massa värdeord i dina "fakta".

Magnuz
2013-12-08 17:38
#12

#11

??? 😴

72mm
2015-12-10 11:53
#13

"Mer resurser allokeras till de två promille som tar sig till Sverige än de 99.8 procent som inte gör det. Om det låter vansinnigt och omöjligt att försvara så beror det på att det är vansinnigt och omöjlig att försvara. Resursallokeringen reflekterar inte rationellt beslutsfattande utan masspsykos, oppurtunism och faktatabun."

- Tino Sanandaji, på Fejjan

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Schnauzertik
2015-12-10 12:06
#14

Man kan lita på statistik bara när man själv har förfalskat den. 🤔

Värd för Pensionärer

72mm
2015-12-10 13:11
#15

#14 …och det relaterar till Tino hur exakt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-12-13 16:55
#16

Roligt att SD:are använder honom som en säker källa…😃

Tino via ETC:

Men han berättar nu att han anser att Sverige styrs av en konspiration bestående av vänstern, Svenskt näringsliv, alliansen och något han kallar ”eliten”.

”Jag (har) en plikt att avslöja elitens korrupta lögner.”

Och:

”Det är ett faktum att ETC/MUF/SN sprider en identiskt och falsk verklighetsbild där ni försöker skapa falskt medvetande bland folket.”

När jag påpekar att detta låter misstänkt likt SD:s syn på medier och politik så får jag istället följande analys av SD:s ledning:

”SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ:”

http://www.etc.se/ledare/att-tala-med-trollen

Neutralis
2015-12-13 16:57
#17

Vad varje människa bör känna till om invandring, flyktingar och rasisternas lögner

http://www.etc.se/nyheter/stor-bilaga-vad-varje-manniska-bor-kanna-till-om-invandring-flyktingar-och-rasisternas

[Hayabusa]
2015-12-13 19:50
#18

Den här artikeln har jag länkat till tidigare, men känner att det kan komma väl till pass igen:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/12/08/imported/

72mm
2015-12-13 23:47
#19

#17 ETC är ett lögnaktigt propagandaorgan för extremvänstern.   

"I en bilaga i Dagens ETC visar Johan Ehrenberg och Sten Ljunggren på punkt efter punkt visar att rasisterna och de ”invandringskritiska” helt enkelt har fel.

Här klumpar man alltså samman kritik mot en viss politk med rasism. Man antyder inte så subtilt med citat-tecknen runt invandringskritiska att de egentligen är rasister.  

"Sverige mår bra av invandring.

Normal, organisk invandring ja. Inte det påtvingade folkutbytet som vi ägnar oss åt nu. Den invandring som "rasisterna" kritiserar har redan gjort irreversibla skador på nationen. 

"Faktum är att Sverige behöver invandring för att fortsätta utvecklas som samhälle."

Eh, nej?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-12-14 22:00
#20

#19 

Vad menar du? Har du någon som helst grund för vad du påstår?

Annons:
72mm
2015-12-14 22:03
#21

Vad jag menar? Jag menar precis vad jag skriver, att ETC är ett lögnaktigt propagandaorgan för extremvänstern. Trodde det framgick.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-12-14 22:08
#22

#21

Ja, jag såg det… Men har du någon som helst grund för vad du påstår?

Neutralis
2015-12-14 22:10
#23

#21

Såg du Tinos uttalande angående SD? Kommentarer på det?

”SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ:”

[Hayabusa]
2015-12-14 22:12
#24

#22 Hur vet man att det som står i ETC är sanning?

Neutralis
2015-12-14 22:14
#25

#24

Om man påstår att något är lögnaktigt… Så får man väl för guds skull visa vad som är lögnaktigt.

[Hayabusa]
2015-12-14 22:15
#26

#25 Det var inte det jag frågade.

Neutralis
2015-12-14 22:23
#27

#26

Ok, hur vet man att Tinos ord är sanning? Hur kan han veta att SD har ett lågt IQ?

Annons:
[Hayabusa]
2015-12-14 22:30
#28

#27 Sanning att säga (!) så kan man aldrig med 100% säkerhet veta vad som är sanning. Däremot kan man dra slutsatser/göra resonemang baserat på sannolikhet. ETC´s artikel imponerar inte på mig. En av, enligt min mening, Tinos fördelar är att han förlitar sig på fakta från trovärdiga källor som AF och SCB. Visst - även AF och SCB kan ha fel, men återigen gäller sannolikhet.

Neutralis
2015-12-14 22:38
#29

#28

Vad är det som är fel?… Och menar du att Tino har rätt om att SD har ett lågt IQ? Är det det mest sannolika… Att SD:s ledning saknar IQ, och är skånskt trash?

[Hayabusa]
2015-12-14 22:42
#30

#29 Jag menar Tinos uppfattning/föredrag rent generellt. Inte vad som ETC har tagit upp.

Nej, resonemanget i ETC bilaga imponerar inte på mig.

72mm
2015-12-15 01:07
#31

#23 "Såg du Tinos uttalande angående SD? Kommentarer på det?"

Vad vill du jag ska kommentera? Det är väl Tinos åsikt? Jag delar den inte.

#25 "Om man påstår att något är lögnaktigt… Så får man väl för guds skull visa vad som är lögnaktigt.

Resten av mitt inlägg gjorde det. Att skriva som de gör, att insinuera att invandringskritik skulle vara rasistiskt är ett lågvattenmärke, till och med för ETC.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Neutralis
2015-12-15 07:37
#32

#31 Inte många felaktigheter med andra ord.😀

Neutralis
2015-12-15 19:00
#33

#30

Nej, resonemanget i ETC bilaga imponerar inte på mig. 

Vad i bilagan är det som inte imponerar på dig? Vad finns det för felaktigheter?

[Hayabusa]
2015-12-15 20:36
#34

#33 Var och en har lov att bilda sig en uppfattning i ett komplext och känsligt ämne som t ex invandring/flyktingar. Personligen anser jag att Tino Sanandajis resonemang & förklaringar (rent generellt) känns trovärdiga. 

Samma känsla infinner sig inte i ETC´s bilaga (#17). 

Bland annat har jag svårt att finna fakta som påvisar att Sverige har ett väldigt lågt reproduktionstal.  Och OM det nu vore så att Sverige har ett så lågt reproduktionstal att en hög invandring är absolut nödvändig - då måste man även beakta ev invandrarnas åldersstruktur. 

Olika länder har haft olika utveckling och förutsättningarna ser i vissa fall väldigt olika ut. Då blir det också svårt att dra paralleller eller göra jämförelser. Olika tidsåldrar gör även det att jämförelser blir svåra/omöjliga. Sverige på 60-talet är inte likt Sverige på 2010-talet. Bara sedan -00 har över 160.000 industriarbete försvunnit i Sverige. Självklart har det haft en påverkan på samhället i stort. 

ETC´s bilaga publicerades (om jag ser rätt) 27.03.2015 och vi vet alla att det hänt en hel del i landet sedan dess.

Men precis som några andra tycker jag det finns fog för att säga; "Det beror på" (när det gäller invandringens ekonomiska/demografiska effekter på ett land).

Det här tycker jag själv är en bra sammanfattning av läget i Sverige december 2015:

 http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/12/08/imported/

Annons:
Neutralis
2015-12-15 20:55
#35

#34

Var och en har lov att bilda sig en uppfattning i ett komplext och känsligt ämne som t ex invandring/flyktingar. Personligen anser jag att Tino Sanandajis resonemang & förklaringar (rent generellt) känns trovärdiga. 

Så Tinos förklaringar som att SD:s ledning saknar IQ, är också något du håller med om? Annars så är det en känsla du har att ETC:s bilaga inte stämmer?

Här har du en alldeles färsk analys av Riksbankschefen Stefan Ingves, ser bra ut för Sverige:

"…– På kort sikt har inflödet av människor till Sverige sannolikt en positiv effekt på svensk BNP, eftersom det ökar efterfrågan på svensk ekonomi. På längre sikt innebär det en större arbetskraft, och det är ingen nackdel givet att Sverige har en snabbt åldrande befolkning."

"…– Vår bedömning är att den expansiva penningpolitik som vi bedriver har effekt, säger Stefan Ingves och pekar på att inflationen stiger."

"…Räntan ligger i nuläget kvar oförändrad. Men Riksbankens direktion bedömer att penningpolitiken behöver bli än mer expansiv. I dag kom besked om utökade stödköp av statsobligationer med 65 miljarder. Samtidigt spår direktionen en kommande räntehöjningen ett halvår längre fram i tiden än tidigare."

http://www.svd.se/ingves-flyktingar-positivt-for-bnp

[Hayabusa]
2015-12-15 21:05
#36

#35 "Så Tinos förklaringar som att SD:s ledning saknar IQ, är också något du håller med om? Annars så är det en känsla du har att ETC:s bilaga inte stämmer?"

Huruvida SD´s ledning saknar IQ - det kan jag inte uttala mig om.  ETC´s bilaga har jag redan skrivit om, jag behöver inte upprepa mig. Som sagt - det är upp till var och en att bilda sig en uppfattning.

Vad det gäller Stefan Ingves uttalande så har han kanske rätt - eller inte. Återigen - läs Olle Lönnaeus analys, för mig känns den trovärdigare.

Neutralis
2015-12-15 21:15
#37

#36

Jo, du får väl känna vad du vill… Om du nu vill känna dig fram.

[Hayabusa]
2015-12-15 21:16
#38

#37 Ja, precis som du gör - känner dig fram. 

I Stefan Ingves text förekommer exempelvis:

"Vår bedömning…"

"…sannolikt en positiv effekt…"

"Samtidigt spår direktionen…"

Hur tolkar man det? Jo, att att precis som alla andra analyser så bygger det på antagande om hur saker & ting kommer att bli. Ingen vet med 100% säkerhet = man känner sig fram och tror. Det är ju inte så att Stefan Ingves hugger in en absolut sanning i sten.

Med andra ord får var & en bilda sig en uppfattning om vad som känns mest trovärdigt - må hen heta Stefan Ingves eller vad som helst.

[Carpinus]1
2017-02-26 09:56
#39

Tino Sanandaji har skrivit "Massautmaning", en av årets mest uppmärksammade böcker och tar i en Expressenintervju avstånd från det han upplever som rasism både på vänster- som högerkanten. Han säger bland annat:

"– Det är en ganska intressant inställning som jag noterar från den extrema vänstern och från trashhållet med rasisterna. De kräver invandrare på någon sorts förödmjukande tacksamhet och tror till exempel att det är tack vare dem som jag och många andra har utbildat oss. Det är det naturligtvis inte, det är tack vare oss själva. Vi hade gjort det även i våra hemländer. Det finns en politiskt korrekt rasism från vänsterhåll där man anser att jag ska hålla käften för att jag är invandrare."---

Vidare: "Den inställningen som svenskarna har - att de konstant kräver tacksamhet - skapar enorm förbittring hos invandrare. Många invandrare bidrar ju till det här samhället och samtidigt får de höra av exempelvis ETC att jag ska vara tacksam gentemot svenskarna. Det blir en härskartaktik."---

Upp till toppen
Annons: