Annons:
Etiketträttsfrågor-integritet
Läst 2057 ggr
[NeferNefer]
2014-01-11 09:04

Rasister misshandlar 16-årig flicka

… och säger att de ska döda henne om de ser henne igen.

Varför? För att hon är med i SSU och har yttrat sig om invandring.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18158596.ab

Demokrati? Knappast. Vilka starka modiga män som tillsammans vågar ge sig på en ensam ung tjej … 😡

Annons:
997
2014-01-11 10:44
#1

Anmärkningsvärt! Politiskt våld (inkl. hot om våld) verkar ha ökat sedan fascism fått en ökad spridning i Sverige. Precis som i Italien och Tyskland på 1920-talet.

[NeferNefer]
2014-01-11 10:59
#2

Exakt vad jag också har tänkt på. Dags att ta lärdom av historian kanske …

997
2014-01-11 11:21
#3

Både Mussolini och Hitler hade strategier för att komma till makten. Positivt i vår situation idag är ju att sverigedemokraterna verkar sakna sådana strategier. Vad de åstadkommit är mest i nivå med att springa med järnrör på stan.

Jag tror att man måste påminna sig om de fascistiska tendenserna inom sd och de andra politiska partierna får inte under några omständigheter samarbeta med sd. Det var genom sådant samarbete Mussolini kom till makten i Italien och Hitler i Tyskland. Vad som kan hända i Sverige är ju att sd får igenom sina fascistoida förslag.

Jag kommer snart att få skit för mina jämförelser, men jag står fast vid dem!

Magnuz
2014-01-11 11:23
#4

Haha, ni är så otroligt förutsägbara att det är både komiskt och skrämmande på samma gång.

[NeferNefer]
2014-01-11 11:26
#5

De verkar inte ha strategier, men vi vet inte vad som sker bakom kulisserna. Vad vi vet är att de har snyggat till sin fasad och påstår att de inte är rasister längre (trots alla "misstag" och "fyllegrejer" som ständigt dyker upp), och jag litar inte för en sekund på dem. Om deras röstboskap är så korkad som de själva påstår, det är en sak, men de har smarta strateger i toppen, så det är ett misstag att räkna bort dem.

Att de har egen säkerhetsstyrka är ett av alla varningstecken. Ett annat är att de sluter sig samman med de andra fascistiska/ fascistoida partierna i Europa är ett annat.

997
2014-01-11 11:26
#6

#4 Såsom man lätt kan se i tredje stycket i mitt inlägg är även du förutsägbar 😃

Annons:
fatcat
2014-01-11 11:35
#7

Ja, knappast förvånande att meningsmotståndare gör associationer till SD, man ska aldrig döma någon/något på förhand. Snarare respektlöst mot den där lilla tjejen.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

997
2014-01-11 11:36
#8

#5 Håller med dig. På 1920-talet skrattade man åt Hitler - han var något av en clown. Det kanske är önsketänkande från min sida att sd inte har några strategier. Dock är jag lite optimistisk ändå. SD verkar inte ha några politiker som är riktigt "slipade" …å andra sidan kanske de spelar dumma. Jag tänker på t ex detta

http://www.youtube.com/watch?v=uh4gS0G0eFo

Publiken skrattar åt Jimmie Åkessons obegåvade resonemang, men han verkar inte själv förstå vad de skrattar åt. OBS det är resonemangen som är obegåvade - J. Åkesson som person vet jag inget om. 

Framför allt beror nog de obegåvade resonemangen inte på den som framför dem, utan på att de är totalt ohållbara. …å andra sidan: det är så med fascism.

997
2014-01-11 11:38
#9

#7 Jag måste ge dig delvis rätt! Men associationen kom spontant från min sida. Viktigt är att det inte är någon som påstått att det är sd-are som utfört själva dådet - själv tror jag inte det. Däremot är det förmodligen killar från en annan mer extrem fascistoid rörelse.

Denna kommentar har tagits bort.
997
2014-01-11 11:56
#11

#10 

"Man skulle kunna skriva en uppsats på någon psykologutbildning om ert beteende, som iofs egentligen inte alls skiljer sig från vanlig media och politiker."

1) Det var inte snällt sagt!

2) Varför tror du att vi vill smutskasta sd?

Magnuz
2014-01-11 12:14
#12

#11

Det är möjligt att du uppfattar det som mindre snällt, men du kallar ju mig för fascist. Inte heller särskilt smickrande.

Ni vill smutskasta SD för att ni under många års tid blivit indoktrinerade av media och övriga etablissemanget att att det är det enda rätta i alla lägen.

Jag säger inte att SD är fläckfritt, det finns en del skit i hörnen. Det innebär dock inte att det är denna skit som definierar hela partiets politik eller att de har fel i själva sakpolitiken. Smutskastningen ni sysslar med går ut på just detta;

"Haha, titta, Ekeroth tog upp ett järnrör på fyllan! Alltså måste han vara fascist och ha fel i sin riksdagsmotion om att straffen för grova våldsbrott är för låga."

Ni klarar aldrig någonsin av att skilja på sak och person.

[Calle64]
2014-01-11 13:07
#13

#10 Om du ändå vore lika konsekvent när det gäller det du kallar vänsterextremism så vore du en aning trovärdig. Försvara detta hot och bagattalisera dem men liknande hot från vänstern är omstörtande?

Annons:
997
2014-01-11 14:13
#14

#12 Jag har inte kallat dig för fascist. Jag har sagt att sd är ett parti med fascistiska influenser. De flesta sd:are förstår inte att sd har dessa influenser.

Det är min syn på saken.

Du skriver: "Ni vill smutskasta SD för att ni under många års tid blivit indoktrinerade av media och övriga etablissemanget att att det är det enda rätta i alla lägen."

Det är inte heller snällt sagt!

En sak jag länge undrat är hur ni sd:are ser på oss icke-sd:are. Jag fick nu svar på vad du tycker. En följdfråga blir: Vad har Etablisemanget för intresse av att hjärntvätta oss?

Jag ser fram emot ditt svar!

Magnuz
2014-01-11 15:03
#15

#14

Det där är bara en lek med ord. Om jag är medlem i SMR, alltså en nazistisk organisation, så är det klart att jag är nazist. Är jag med i revolutionära fronten så är jag våldsbejakande vänsterextremist, annars är jag inte med där. Stödjer man SD och du menar att SD är fascistiskt så menar du att Sverigedemokrater är fascister.

Så du menar att media och övriga (t.ex. skolor, fackförbund, etc) inte så gott som alltid framställer SD som något dåligt?

Jag ser inte på "icke-sd:are" på något särskilt sätt. De allra flesta är helt enkelt inte alls insatta i eller intresserad av politik. Denna grupp är lätt byte för media och övriga politiker. Det är när dessa själva börjar läsa på och sätta sig in i saker som det blir farligt. Detta är anledningen till medias offensiv mot t.ex. Avpixlat. Man vill inte att folk ska gå in där och läsa, eller i alla fall inte tro på det som står, eftersom det kan leda till att människor börjar ifrågasättande nuvarande politiska diskurs. Människor som tänker själva…så kan vi ju inte ha det!

Det jag även kan tycka är märkligt är hur man kan ha vissa naiva åsikter om t.ex. islam, invandringens effekter på samhället osv. Det är egentligen inte alls med SD att göra. Detta beror oftast på okunskap och att man går på ett antal "sanningar" som basuneras ut. Ett lysande exempel på detta är att vi måste ha en hög asyl- och flyktinginvandring för att klara pensionerna. Det är nog den största lögnen som etablerade politiker kör med just nu, och som oinsatta ointresserade människor köper enbart pga att det är t.ex. statsministern som säger det och han vet nog bäst ändå.

Etablissemangets intresse ligger i att slå vakt om nuvarande ordning där vissa sitter på maktpositioner som de inte vill ge upp. Det tydligaste är förstås inom politiken. Det är klart att övriga 7 partier har allt att vinna på att SD smutskastas, motarbetas och hindras från att bli större och vinna fler röster eftersom det innebär mindre plats vid köttgrytorna för de själva. Vissa är drivande i denna process, andra hakar bara på som nyttiga idioter, t.ex. fackförbundet LO som hetsar mot SD samtidigt som de är för dumma att fatta att väldigt många LO-medlemmar sympatiserar med SD eller åtminstone med deras åsikter om t.ex. arbetskraftsinvandring.

[Calle64]
2014-01-11 15:09
#16

Så är man vänster är man våldsbejakande, är man höger är man bara nazist? Om vi nu bara leker med ord, och struntar i värderingar.

Magnuz
2014-01-11 15:10
#17

#16

Eftersom nazism per definition bejakar våld som metod så är det såklart underförstått.

997
2014-01-11 15:14
#18

#15 Men vad, enligt din tro, är "Etablisemangets" motiv att behålla den förskräckliga "massinvandringen" om den är så förskräcklig?

[Calle64]
2014-01-11 15:14
#19

#17 Men oviktigt att poängtera som med vänstersympatisörer?

Magnuz
2014-01-11 16:08
#20

#18

Motiven skiljer sig åt beroende på ideologi. Högerns motiv är naturligtvis att skapa en hög arbetslöshet vilket pressar ner lönerna till förmån för företagen. Det är därför som lobbyorganisationen Svenskt Näringsliv är så kritiska mot SD och ofta kommer med uttalanden som kritiserar t.ex. SD:s budget. Likaså motarbetar en hög arbetslöshet inflationen vilket gör att vi kan fortsätta med vår uppumpade skuldbubbla några år till innan den brister. 

På vänsterkanten återfinns andra bevekelsegrunder, som en naiv syn på samhällsekonomi, kulturmarxism och "godhet". Givetvis är det "gott" att hjälpa människor på flykt men vänstern saknar förmåga att förstå att ekonomin sätter gränser. "Höj skatterna" säger man då men saknar förståelse för att högre skatter skadar samhället på andra sätt, t.ex. att välutbildade personer flyttar till andra länder med lägre skattetryck. Samma resonemang förs ju gällande arbetslösheten där man lovar hundratusentals nya jobb inom statlig sektor som skall finansieras genom skattehöjningar "för de rika".

Sedan tror jag också att detta har blivit ett självspelande piano. Eftersom man ägnat så mycket energi och politisk prestige på att sälja in massinvandring som något positivt så är det väldigt svårt att bryta denna masshysteri. Inte minst för att man då skulle se det som att SD faktiskt hade rätt, åtminstone delvis, och det kan man såklart inte tillåta. Då låter man det hellre gå åt skogen.

Annons:
Winrey
2014-01-11 17:32
#21

Detta är en hemsk händelse som inte borde få hända. Men ingenstans står det att dessa personer tillhör/sympatiserar med SD. Därför är det löjligt att genast säga att det är en SDare som har gjort det när det inte ens finns bevis för det. Ser ut som ett desperat sätt att smutskasta SD att dra in dom i en sån här händelse.

#5 Röstboskap? Du som påstår att du ser alla människor som människor kallade precis SD väljare för boskap?

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-11 19:06
#22

#21 Nej, det står ingenstans att det var en sd:are som gjorde det och det finns inte heller någon i denna tråd som påstått det. Du har kanske inte läst hela tråden - förståeligt i så fall, då man inte alltid hinner läsa allt. Jag skrev: "Anmärkningsvärt! Politiskt våld (inkl. hot om våld) verkar ha ökat sedan fascism fått en ökad spridning i Sverige. Precis som i Italien och Tyskland på 1920-talet.". Jag tror inte, och det är förmodligen inte så många andra heller som tror, att det är sd-politiker som ligger bakom misshandeln. Däremot verkar det vara en mer extremt fascistoid gruppering. 

Det är Linus Bylund (sd) som sagt att SD drar till sig "idioter", vilket ger en hint om att sd:arna själva betraktar människor som röstboskap.

Winrey
2014-01-11 19:44
#23

#22 Bara för att ni inte nämner ordet SD så är det ju tydligt att det är dom ni menar. Detta är från ditt inlägg i #3 ''Positivt i vår situation idag är ju att sverigedemokraterna verkar sakna sådana strategier. Vad de åstadkommit är mest i nivå med att springa med järnrör på stan.'' Alltså så drog du in SD i denna händelse.

Det är ni som kallar SD väljare för boskap.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[NeferNefer]
2014-01-11 19:48
#24

#23: Är det inte så att Jimmie Åkesson i sin bok menar på att SD:s väljare är röstboskap, då?

Winrey
2014-01-11 19:48
#25

#24 Har ordet röstboskap skrivits?

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-11 19:49
#26

#23 Ja, det är bra att sverigedemokraterna verkar sakna strategier, men tyvärr vet jag inte om det verkligen är så. 

Vad jag menar här är att ett fascistoit parti i Riksdagen kan öka fascistoida aktiviteter, såsom hot och misshandel av oliktänkande. De mer extrema rörelserna blir liksom uppmuntrade av sd's framsteg.

[NeferNefer]
2014-01-11 19:50
#27

#25: Inte vet jag, det är ju därför jag frågar dig.

Annons:
Winrey
2014-01-11 21:01
#28

#27 Har inte läst hans bok, och uppenbarligen inte du heller så då har du bara hittat på det ordet.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Magnuz
2014-01-11 21:45
#29

Självklart kallar inte Jimmie Åkesson sina väljare för "boskap". Vad är det här för dagisnivå?!

SD behöver ingen strategi, annat än att driva sin politik på samma sätt som man gjort under den nuvarande mandatperioden och finslipa den ytterligare.

Ni är ju helt otroliga i era konspirationsteorier om vad SD egentligen vill och vad man egentligen har för agenda.

blombuketten
2014-01-12 00:58
#30

#28 "Ni är ju helt otroliga i era konspirationsteorier om vad SDegentligen vill och vad man egentligen har för agenda."

Tja, det är ju ditt sätt att se på oss som inte är SD-anhängare. Själv tycker jag det verkar som du är rätt konspiratorisk vad gäller människor som lutar åt vänster. Det är mitt sätt att se på dig och många andra SD-anhängare.

Tycker också du har en tendens att dumförklara oss som inte är särskilt förtjusta i SD. Lite längre upp i tråden får man lätt känslan av att du liksom tror att vi är indoktrinerade av media. Det känns som du inte tror att vi är kloka nog att dra egna slutsatser och välja och ha åsikter därefter. Det känns lite konspiratoriskt enligt mig.

997
2014-01-12 09:28
#31

Det ligger i fascismens natur: "Vi har rätt! De som inte tycker som oss har blivit indoktrinerade och dem skall vi överhuvudtaget inte lyssna på". 

#28 Är det konstigt att man inte riktigt litar på en partiledning i ett parti där medlemmar:

1) Sjunger vitmaktsånger (2009). Bl a Erik Almqvist gjorde detta

2) Springer på stan med järnrör (2010)

3) Kallar kvinnor för avelskossor (2013)

4) Önskar livet ur ensamkommande flyktingbarn (2013)

5) …

Det är liksom för mycket….. Våldstendenserna och hatet är väldigt tydligt.

Magnuz
2014-01-12 13:34
#32

#31

Fast det där gäller ju alla politiker eller politiska diskussioner eller hur? Hur många gånger har du själv t.ex. sagt nåt i stil med; 

"Nej Magnuz, det har du rätt i, SD har faktiskt en bra politik här och övriga borde ändra sig, jag har ändrat min åsikt där"?

SD-motståndare är enligt min uppfattning betydligt mer rabiata i sitt motstånd och kan överhuvudtaget inte resonera på ett öppet sätt där man ger och tar i en debatt. Det är mestadels smutskastning, konspirationsteorier, namecalling och mytbildning som förs fram, väldigt lite ren sakpolitik. Det leder naturligtvis till ett understundom trist debattklimat.

Dina exempel är både kraftigt överdrivna och representerar inte partiet utan enskilda individers tyckande. Man kan ju hitta idioter i alla partier men dessa idioter framställs aldrig som representativa för partiet, det görs bara i SD:s fall. Dessutom är ju t.ex. Erik Almqvist utesluten.

http://na.se/nyheter/orebro/1.2340026-na-avslojar-18-arig-vansterpartist-misstanks-for-grov-misshandel

"Den 18-årige mannen från Örebro som har kopplingar till den Revolutionära Fronten och som misstänks för en grov misshandel är även medlem i Vänsterpartiet."

Varför kallar du inte vänsterpartiet för fascister? De har ju bevisligen kopplingar till RIKTIGA våldsbrott. Din logik;

SD-representanter skriver en överilad kommentar på facebook = de är fascister.

Vänsterpartister misshandlar meningsmotståndare på stan = de är inte fascister.

997
2014-01-12 13:47
#33

#32 Anledningen till att jag aldrig har sagt:

"Nej Magnuz, det har du rätt i, SD har faktiskt en bra politik här och övriga borde ändra sig, jag har ändrat min åsikt där"?

Är att jag tolkat det som att SD anser att staten skall styra människor i en riktning mot att landet skall ha en viss "kultur", vilket är en åsikt som jag alltid har tyckt väldigt illa om - långt innan SD fanns faktiskt.

Det är på denna punkt skon klämmer!

Ett annat problem är att det som gör SD unikt (i förhållande till de andra riksdagspartierna) är att de vill minska invandringen. Inget fel i att yttra detta, då vi lever i en demkrati med yttrandefrihet. Problemet är att denna fråga överskuggar allt annat. Att vilja minska invandringen kan betraktas som egoistiskt, men absolut inte fascistiskt (märk väl att jag inte kommer med detta begrepp gällande denna fråga)

För övrigt finns det frågor jag håller med SD om:

1) Trygghet gällande A-kassa o s v

2) Kärnkraft (som jag förstått att SD vill ha)

Magnuz
2014-01-12 14:04
#34

#33

Men kan du inte alls se någon poäng i SD:s nationalism? Låt mig ge några exempel ur historien som manar till eftertanke;

1. Jugoslavien – alla vet vad som hände.
2. Tjeckoslovakien delades i två länder.
3. Sovjetunionen delades i arton självständiga stater efter språkliga, religiösa och etniska grupperingar..
4. Kina har problem med de muslimska uigurerna som bedriver terror.
5. I Belgien förs diskussioner om att dela landet i två delar efter språklig och kulturell tillhörighet.
6. Kurderna vill bilda ett land med delar från Turkiet, Iran och Iraq.
7. Mexiko kräver utifrån etnisk tillhörighet att få Texas, Arizona, Kalifornien och New Mexico.
8. Indien delades i Pakistan, Bangladesh och Indien efter religiös tillhörighet.
9. Nordirland, inbördeskrig på grund av två olika religioner.
10. Sudan blev 2012 Nordsudan och Sydsudan utifrån etnicitet.
11. I Bolivia vill en grupp mestisoindianer bilda en egen etnisk nation.
12. Spanien bekämpar basker och katalaner som vill ha självständighet utifrån språklig och kulturell tillhörighet.
13. I Libanon kan kristna, muslimer och druser inte enas.
14. I Kaukasus slåss Naghorno-Karabach, Tjetjenien och Armenien för etniska och nationella gränser.
15. Hela Afrika består av en enda lång serie av stamkrig efter att kolonialmakterna skapade nya länder vid kartbordet och vägrade inse problemet med att blanda folk med olika kulturell och etnisk tillhörighet.
16. Skottland kämpar för självständighet.
17. Från mitten av 60-talet gick USA från att vara ett mångetniskt land till att bli mångkulturellt. Vi kan vänta oss stora motsättningar som tyvärr kommer att blandas ihop med rasism när det egentligen handlar om mångkulturalism.
18. Påskön bestod på 1700-talet av två folkgrupper. En grupp var polynesier. Den andra något obestämt var de kom ifrån. Alla polynesier utom en dödades.

Etc…man kan förmodligen fylla på listan med åtskilliga fler exempel.

Är dessa exempel totalt irrelevanta och förtjänar inte ens en sekunds funderande och övervägande gällande att omforma hela vårt land till ett mångkulturellt, mångetniskt, splittrat och segregerat land?

Annons:
997
2014-01-12 14:11
#35

#34 Har du inte reflekterat över att dina exempel kanske inte alls har med "kultur" att göra, utan handlar om inflytande och makt?

[Calle64]
2014-01-12 14:31
#36

Ska vi dela upp Sverige så blir det ju ännu bättre? Samerna får Lappland, Skåne och Blekinge kan vi ge till Danmark Värmland bildar eget land etc.. Är det då bättre? Indien är de helt plötsligt monokulturella? Skottland vill ha självständighet? En del skottar förmodligen, inte alla. Nordirland två religioner? Nä knappast, om nu inte islamister tagit över på senaste tiden. Blir bara löjligt att räkna upp alla fel du har.

olaka
2014-01-12 14:32
#37

#34

Stöder du de som vill ha ett fritt Sápmi?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Winrey
2014-01-12 14:47
#38

#31 Många utav dom har fått avgått som har gjort det där. För det första så var det ordet ''röstboskap'' som jag diskuterade att ingen annan än ni kallar SD väljare för boskap. Det jag då undrar är då hur ni som jämt tjatar om hur goda ni är som ser alla människor som människor kan kalla en grupp väljare för boskap endast för att ni inte tycker om deras åsikter?

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Remix]
2014-01-12 14:54
#39

Om vi återgår till rubrikfrågan, själva misshandelsfallet, så har Södra Tullgatan enligt Malmö stads hemsida "blivit en av Malmös populäraste platser". Det innebär att det klockan 15.00 en torsdag eftermiddag bör ha befunnit sig gott om vittnen på plats, och inte minst den kvinna som skrämde gärningsmännen på flykten kommer rimligtvis att höra av sig. Vidare finns det sannolikt åtminstone några övervakningskameror som kan ha fångat gärningsmännen.

Den misshandlade flickan säger att "polisen kunde se på min mage att jag hade blivit slagen" - jag utgår från att hon inte nöjde sig med det utan att hon sökte läkarvård för att dokumentera skadorna, inte minst som knäande mot magen alltid medför risk för inre skador. Att misshandelsmännen kände flickan vid namn bör innebära att de endera är politiskt aktiva eller känner henne på annat sätt. Bevisläget är alltså minst sagt gott, och fallet bör därmed kunna vara löst inom några dagar. Den saken bekymrar mig inte det minsta! 

Men: så länge som inga vittnen har hörts av i media, inget har sagts om övervakningsbilder och inga läkarrapporter åberopats så tycker inte att det finns skäl att rusa åstad och ta för givet att alla detaljer är vad de just nu påstås vara. Att börja dra jämförelser med Mussolinis och Hitlers strategier för att komma till makten känns med förlov sagt rätt så överhettat i det här läget…

[Calle64]
2014-01-12 14:55
#40

#38 Det är vanlig term med boskap i negativ bemärkelse, det fanns långt innan SD ens var BSS, sluta gråtvalsen nu! http://en.wiktionary.org/wiki/röstboskap

997
2014-01-12 15:09
#41

#38 Jag tycker du fick svar i #40.

För övrigt så är det ingen som sagt att de människor som sympatiserar med SD är boskap. Däremot har Linus Bylund (sd) själv sagt att SD drar till sig "idioter". Givetvis har Linus Bylund fel. Undersökningar i andra länder visar tydligt att de fascistoida partiernas väljare yttrar sitt missnöje med politiken genom sitt röstande och att de inte delar de fascistoida partiernas värderingar. Missnöjet med politiken skall politikerna i de icke-fascistoida partierna ta på allvar! Däremot inte de åsikter som framförs av de fascistoida partierna.

Annons:
997
2014-01-12 15:11
#42

#39 Vem skulle det annars vara om inte anhängare till en fascistoid rörelse? Bevisligen har hon blivit misshandlad. Förövarna har använt samma språkbruk som förekommer på fascistoida boggar o s v.

Denna tråd är ingen domstol. Hade den varit det hade du haft helt rätt i ditt inlägg.

[Remix]
2014-01-12 15:24
#43

# 42 "Vem skulle det vara" - vet vi att det faktiskt har skett, har hon "bevisligen" blivit misshandlad, finns dessa personer med sitt fascistoida språkbruk i sinnevärlden?

Jag har läst artiklarna och tycker att man kanske bör vara lite återhållsam. Vi har flickans skakande återgivande, men inga uttalande från polisen, bara att man utreder en anmälan om misshandel.

Det här är som du helt korrekt säger ingen domstol, faktum är ju att det ännu så länge inte finns några anklagade. Vi kanske bör avvakta lite och spara de feta rubrikerna till dess vi fått veta lite mer? Men som sagt, spaningsläget verkar vara gott, kanske allt visar sig vara vad vissa redan tycks ha tagit för givet. "I rest my case" till dess och är beredd att göra en rejäl pudel om det visar sig att jag har fel. Om det visar sig att jag haft fullgoda skäl till mitt ifrågasättande lär jag å andra sidan också låta höra av mig…

Magnuz
2014-01-12 16:14
#44

#35

Det spelar ingen roll för diskussionen. Oavsett vad det beror på så är detta fakta från historien och nuet. Samma sak kan självklart hända i Sverige, oavsett grundorsak och för den enskilda människan spelar det mindre roll vilken grundorsak som ligger bakom att jag får en kula skjuten mot mig.

[Calle64]
2014-01-12 16:37
#45

Diskussionen är väl ändå #0!

997
2014-01-12 16:40
#46

#44 Det spelar mindre roll för X om det var danskar, svenskar, japaner eller italienare som rånade hen under natten till fredagen. 

Däremot spelar det roll att strukturer i samhället leder till att människor utsätts för olika saker.

[Calle64]
2014-01-12 16:45
#47

Magnuz är verkligen i högform denna vecka! Rasistiska inslagen haglar i de sista inläggen och trådstarter. Rena Flashbackforumet här nu.

[NeferNefer]
2014-01-12 16:48
#48

#47: Valspurt?

Annons:
Magnuz
2014-01-12 16:51
#49

#47

Som sagt…ägd.

[NeferNefer]
2014-01-12 16:53
#50

Mog1 …

[Calle64]
2014-01-12 17:02
#51

Får väl sänka mig till din nivå, Körd!

Winrey
2014-01-12 17:35
#52

#40 Jisses, för att jag tycker det är fel att kalla en grupp väljare för boskap så kör jag gråtvals? Hahaha, herregud du tolkar ju vridet och har inte mycket ord i ditt ordförråd! Spelar ingen roll vilken grupp väljare man kallar röstboskap, ändå fel.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Winrey
2014-01-12 17:38
#53

#41 Sen när blev ''idioter'' ordet ''röstboskap''? 

Detta är från inlägg #5 ''Vad vi vet är att de har snyggat till sin fasad och påstår att de inte är rasister längre (trots alla "misstag" och "fyllegrejer" som ständigt dyker upp), och jag litar inte för en sekund på dem. Om deras röstboskap är så korkad som de själva påstår, det är en sak, men de har smarta strateger i toppen, så det är ett misstag att räkna bort dem.''

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-12 17:40
#54

#52 Instämmer i det du underförstått säger: Att alla människor har rätt att bli respekterade oavsett vad man röstar på. Problemet är att yttrar man åsikter som inte går i linje med SD's fascistoida åsikter riskerar man bli förföljd och hotad av sd:are och andra fascistoida mänskor. 

Se:

http://www.interasistmen.se/hotad-av-sd/

Så därför är det anmärkningsvärd att det är en sd:are som säger "Spelar ingen roll vilken grupp väljare man kallar röstboskap, ändå fel. "

[Calle64]
2014-01-12 17:51
#55

#52 Du skrev att det bara var SDare som kallades för röstboskap. Då är det väl du som har dåligt ordförråd om du inte vet att det används allmängiltigt långt innan SD ens fanns. Gråtvalsen är alltså onödig från ditt håll, valsen; #38 av Winrey #31 Många utav dom har fått avgått som har gjort det där. För det första så var det ordet ''röstboskap'' som jag diskuterade att ingen annan än ni kallar SD väljare för boskap. Det jag då undrar är då hur ni som jämt tjatar om hur goda ni är som ser alla människor som människor kan kalla en grupp väljare för boskap endast för att ni inte tycker om deras åsikter?

Annons:
Magnuz
2014-01-12 18:25
#56

#54

Här har vi dubbelmoralen igen. Aldrig någonsin ser jag dig skriva något om alla de hot, trakasserier, vandalism och misshandlar som drabbar SD eller andra som för tillfället råkar hamna i vänsterextremisternas skottlinje.

IRM eller du har ju heller inga bevis för att det är Sverigedemokrater som står för dessa hot, det kan lika gärna vara politiskt obundna personer, nazister från SMR eller SvP. Om de ens ägt rum alls. Det är egentligen klockrent förtal, som om det gällt någon annan grupp i samhället direkt lett till anmälningar för hets mot folkgrupp eller något annat.

[Calle64]
2014-01-12 18:32
#57

#56 Folk tappar ju respekten för dessa hot när flera av dem visar sig falska. Nazistkorset i pannan på killen i Malmö, nu har väl inte han någon framträdande roll i partiet längre i och för sig. Mannen i Ängelholm som fick sin kolonistuga nedbränd verkar ju inte finnas några som helst bevis på politiskt våld, dessutom har ju han en del ouppklarade affärer från tidigare. Riksdagsmannen som anklaga riksdagsvakten för stöld och gav rasistiska kommentarer osv. osv.. Nu handlar inte denna tråd om vänsterextremistiskt våld, även om du vill det.

Winrey
2014-01-12 19:22
#58

#54 Ledsamt är det att man blir förföljd för sina åsikter, både SDare och icke SDare blir det. Varför är det konstigt att höra det ifrån mig? Bara för att jag sympatiserar med vissa punkter från SD? 

#55 Säg mig, ser du någonstans att jag skrev BARA SDare? Att jag skrev SDare nu var för att NeferNefer skrev det om SD väljare. Läs om, läs rätt.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Calle64]
2014-01-12 19:26
#59

#56 Du skrev att SD väljare var de som kallades boskap, därför antar jag att du menade alla SD väljare. (Inlägg #38)

Winrey
2014-01-12 19:28
#60

#59 Jag skrev att det var dom som kallade SDare för röstboskap för det påstods att Åkesson hade gjort det vilket han inte har gjort. Inte att andra inte hade kallats för det.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Calle64]
2014-01-12 19:31
#61

Du skrev att ni kallade SD väljare för röstboskap, är ni en hänvisning till Åkesson?

Winrey
2014-01-12 19:40
#62

#61 Jag skrev att andra som inte är SDare härinne kallade SD väljare för röstboskap, inte Åkesson då h*n i inlägg #24 påstod att Åkesson hade skrivit det i sin bok när h*n i själva verket inte ens har läst boken.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Annons:
997
2014-01-12 22:51
#63

#58 Ja, SD är ett parti med fascistiska tendenser. Därför.

Ditt beteende här är typiskt SD-igt på följande vis:

Långt före SD:s tid fanns begreppet "röstboskap" och användes i alla möjliga sammanhang. Ingen har reagerat speciellt starkt över att det använts tidigare, men så kommer sd:are och säger att man inte får använda begreppet om SD's väljare. "Offerroll" kallas det.

Att kalla egna medlemmar och väljare för "idioter" som Linus Bylund gör borde vara självdestruktivt, men ingen av SD:arna har reagerat över detta för det kommer ju från "Ovan". Innebär detta att man betraktar sig själv som "idiot"?

[Calle64]
2014-01-12 22:57
#64

#62 Då får du väl ta disussionen med den personen, skriver du ni härinne så tar jag åt mig. Struntar fullkomligt i vad Åkesson kallar sin flock av foliehattar.

Winrey
2014-01-12 23:34
#65

#63 Det jag mest funderade över hur människor som säger sig att vara så goda och se alla människor som människor kan kalla väljare för boskap. Det är lustigt för mig

#64 Det var ju du som slängde dig in i diskussionen? Arg?

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-12 23:47
#66

#65 Nu tycker jag du håller på att glida över för mycket i järnrörslogik.

1) Vem är "ni"?

2) Vem har sagt att någon är god? Har jag sagt att jag är god?

Jag tycker det är du som reagerar känslomässigt. Det är, vad jag kan se, ingen på detta forum som har kallat SD's väljare för boskap. Det man har menat är att SD's ledning behandlar väljarna som röstboskap…och det menar jag också.

Winrey
2014-01-12 23:59
#67

#66 ifrån inlägg #5 ''De verkar inte ha strategier, men vi vet inte vad som sker bakom kulisserna. Vad vi vet är att de har snyggat till sin fasad och påstår att de inte är rasister längre (trots alla "misstag" och "fyllegrejer" som ständigt dyker upp), och jag litar inte för en sekund på dem. Om deras röstboskap är så korkad som de själva påstår, det är en sak, men de har smarta strateger i toppen, så det är ett misstag att räkna bort dem.''

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-13 00:11
#68

#67 Återigen: Det är Linus Bylund som sagt att SD drar till sig "idioter". Någon i toppen av SD har alltså sagt detta. Det är inte jag eller någon annan icke-sd:are på detta forum som kallat sd-väljarna "korkade". Jag tycker du skall försöka släppa detta med "röstboskap" nu. 

Förklara istället hur du kan sympatisera med ett parti med drag av fascism.

Winrey
2014-01-13 00:51
#69

#68 Har inte sagt det heller? Sen när är ordet ''idioter'' och ''röstboskap'' samma ord? Du förstår ju inte ens vad jag menar.

May the spirit of the wolf guide me in life.

Annons:
997
2014-01-13 07:28
#70

#69 Nej, jag förstår inte vad du menar. Jag har svårt att förstå järnrörslogik.

Winrey
2014-01-13 14:26
#71

#70 Och jag har svårt att diskutera med en som ständigt kommer med dryga kommentarer. ''Järnrörslogik'' också något påhittat antar jag? 

Det enda jag undrade är hur en människa som säger sig se alla människor som människor kan kalla en grupp människor för boskap, vilket NeferNefer gör i inlägg #5. Hade jag undrat oavsett vilken grupp väljare hon hade kallat det för.

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-13 14:35
#72

#71 Upprepning av en och samma fråga riskerar att leda till dryga svar.

Det har hela tiden, fram till nu, varit otydligt vem du riktat frågan till. Det är flera som har svarat på den redan. Förmodligen har NeferNefer gjort tolkningen att det är SD som ser sina egna väljare som röstboskap. Begreppet "röstboskap" har aldrig (vad jag vet) använts för att nervärdera väljarna, utan för att påpeka att politikerna nervärderar väljarna.

Hoppas jag har lyckats svara på frågan denna gången.

[Calle64]
2014-01-13 17:17
#73

#65

Snarare trött, trött på folk som inte fattar vad de pratar om.

Winrey
2014-01-13 18:08
#74

#73 Då borde du bli trött på dig själv?

May the spirit of the wolf guide me in life.

Winrey
2014-01-13 18:14
#75

#72 Jag upprepar då du inte verkar förstå vad jag menar.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Calle64]
2014-01-13 18:27
#76

#74

Det är ju uppenbart vem som inte förstår i denna tråd. Hur mycket du än upprepar dig.

Annons:
Winrey
2014-01-13 18:32
#77

#76 Ni förstår inte vad jag menar så ja, det är uppenbart att det inte är ni som förstår.

May the spirit of the wolf guide me in life.

997
2014-01-13 18:39
#78

#77 Eller så är det du som inte förstår våra svar.

Jag misstänker att det här är typisk SD-taktik: "PK-människorna är taskiga för de förstår inte vad vi menar!"

Winrey
2014-01-13 18:53
#79

#78 Och nu hittar du på något jag inte har sagt. Har aldrig sagt att någon är taskig. Patetiskt.

May the spirit of the wolf guide me in life.

[Remix]
2014-01-15 11:25
#80

Är det inte rätt märkligt hur en sådan händelse som denna misshandel först slogs upp så stort för att sedan drabbas av vad som tycks vara en medial pyspunka? Vi har vant oss vid att polisens lokale presstalesman uttalar sig i samband med uppmärksammade brottmål, att tidningarna återkommer om spaningsläget o.s.v., men här är det knäpptyst.

Har svårt att tro att det beror på något känsligt spaningsläge - sådana detaljer brukar inte avhålla media från att skriva. Så var är TV-debatten, uppföljningar på ledarsidorna, förnyade reaktioner från partiföreträdare o.s.v?

fatcat
2014-01-15 11:43
#81

#80 Inte konstigt, denna incident var perfekt för så kallade "anti-rasister" att använda som slagträ mot högerextrema, såklart SD.

Har några sossar bland mina facebookvänner, flertalet länkade till artikeln med samma utgångspunkt.

Tråkigt att man utnyttjar utsatta personer för politisk smutskastningskampanj.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-01-15 14:26
#82

Konstaterar andra tongångar i tråden nolltolerans!

fatcat
2014-01-15 14:47
#83

Har egentligen ingenting o göra med rasism, vi känner inte till gärningsmännen eller motiven. Incidenten utnyttjas precis som allt annat för politisk pajkastning.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Remix]
2014-01-15 15:20
#84

Utan att definitivt ta närmare ställning i just detta fallet så finns det tyvärr tidigare en del märkliga fall där media utnyttjas, och där vissa hetsporrar inte är sena att springa i den riktning det pekas. Inristade hakkors i huden, okända besökare under natten hos personer som kommit i hetluften på obekväma kommunala beslut etc. är några märkliga ouppklarade fall på sistone. Att det nu är valår kan medföra fler liknande incidenter där rubriker kan vara bra att ha i valkampanjerna, både den personliga och resp partis.

Detta borde få media att agera mer ansvarsfullt, och vi läsare borde kanske inte ta saker och ting för givet "bara" för att det stått i tidningen. "Jag har lärt mig att man inte alltid ska tro på allt man läser", som en känd förläggare uttryckte det häromdagen.

[Calle64]
2014-01-15 17:16
#85

Vem yttrar vad och varför? Det är grunden för mig. På det här forumet ser man ju hur andra skriver i olika trådar. Vilka trådar engagerar, vilka andra hjärtefrågor har man? Naturligtvis är det olika för olika personer, men man ser ju om det är samhällsengagemang eller propaganda som gör att man skriver.

[Remix]
2014-01-15 18:23
#86

#85 Förvisso finns det ingen anledning att avkräva deltagarna en absolut objektivitet, det är en omöjlighet, och dessutom skulle det bli rätt tråkigt här. Men när man läser rubriken på den här tråden, eller tvärsäkra påståenden som i #42 i tråden, då känner man att debattklimatet är en smula tendentiöst här.

Vi vet att det finns rasister, vi vet att det finns anhängare till fascistoida rörelser i vårt land, men vet vi ännu att några sådana åstadkommit någon misshandel i just detta fall? Att som i #42 påstå att något "bevisligen" skett kanske kräver att man faktiskt kan precisera vilka bevis det rör sig om, annars är man inte trovärdig.

Samhällsengagemang i all ära, men när man bygger det på vad som verkar vara rätt lösa boliner, då inbjuder man till pajkastning. 

Ja, man lär sig känna igen vissa återkommande debattörer från olika trådar, men att man i grunden kan ha olika käpphästar och hjärtefrågor innebär ju inte att man automatiskt behöver misstro dem bara man ser deras nick dyka upp. Då blir man lika stelbent som partipatrioterna, som bara törs tycka det som andra teaterviskar till dem.

[Calle64]
2014-01-15 20:09
#87

#86

Pratar inte om misstro, men om de propagerar eller vill diskutera. Som du i detta fall, misstror (vad det verkar) sanningshalten, men ställer sig på en annan sida när det gäller andra partier, i andra trådar (nolltolerans).

Därför tar jag personligen det du skriver med en nypa salt, precis som jag förmodar att du gör med mina inlägg. Det är naturligtvis upp till var och en.

[Remix]
2014-01-15 22:18
#88

# 87 Skillnaden mellan det tidigare fallet och detta är att domstolen avkunnat dom i det förra, medan det, åtminstone vad som hittills rapporterats, inte verkar finnas några misstänkta i lördagsfallet. Så visst, en viss skepsis känner jag.

997
2014-01-15 23:38
#89

#88 Som jag sagt innan: Detta är ingen domstol; det är en tråd på ett diskussionsforum. Vi kan inte lösa frågan om vilka de skyldiga är och skall inte spekulera i det heller. Däremot använde förövarna samma skällsord som mänskor från fascistiska grupperingar gör. Det säger sig självt att detta inte heller är något vi vet, men det finns saker som tyder på det.

[Calle64]
2014-01-15 23:54
#90

Likheten är ju att vi inte vet resultatet, spekulera i att de inte blev det men här hävda att flickan snarare hittat på allt. Det om något visar väl att det beror på vilken politisk sida man tillhör är viktigare än själva brottet. För inte är det väl skillnad på män och kvinnors trovärdighet får vi hoppas.

Annons:
997
2014-01-16 00:00
#91

#91 "För inte är det väl skillnad på män och kvinnors trovärdighet får vi hoppas."

Man vet aldrig med sd:are …..

[Remix]
2014-01-16 08:07
#92

"Vi vet ju inte vilka förövarna är". Nej, vi vet i nuläget faktiskt inte ens om det finns några förövare! I det läget kanske man skall vara försiktig med att framföra påståenden som "Vem skulle det annars vara om inte anhängare till en fascistoid rörelse? Bevisligen har hon blivit misshandlad." Nej, bevislägen har hon gjort en anmälan. Inget annat framgår på grundval av mediauppgifterna. Som någon nyligen sagt i tråden: "Vem yttrar vad och varför? Det är grunden för mig." Kan finnas skäl att begrunda det.

Det finns tillräckligt med redan inträffade och utredda fall av politiskt våld  att åberopa och oroa sig för istället för att spekulera i det här fallet. Som jag redan påpekat borde bevisläget vara gott.

  • Händelsen uppges ha skett mitt på dagen i en tättrafikerad del av en storstad

  • En kvinna skall ha ingripit och skrämt förövarna på flykten

  • Offret skall ha utsatts för misshandel som bör ha gått att dokumentera.

  • Förövarna skall enligt anmälan ha kallat kvinnan vid namn, vilket bör betyda att de känner henne eller tillhörande någon politisk fraktion som bör vara registrerad.

Bland annat detta borde ha varit godsaker för vilken redaktion som helst. Men ännu har vi inte sett några intervjuer med den rådiga kvinnan, inte läst några vittnesmål från andra i närheten, inte sett några bilder på skador och inte läst några uttalanden av polistalesmän. I själva verket har vi inte hört ett knäpp sedan de braskande rubrikerna i lördags, där det endast fanns uttalanden från en person: målsägaren.

Jag säger som er: detta är ingen domstol. Däremot tycks det finnas vilja att förvandla den till en folktribunal. Calle, du skriver "Det om något visar väl att det beror på vilken politisk sida man tillhör är viktigare än själva brottet." Jag skulle vilka säga att det här tycks vara viktigare vilka som begått brottet om det skett än om det faktiskt ägt rum. Nuläget här verkar med andra ord vara att vi vet vilka det är som har gjort det om någon nu faktiskt gjort det. Eller?

Det enda som kan få mig att ändra uppfattning är rubriken: "malmöfascisterna gripna". Jag skulle känna det som en lättnad istället för den gnagande misstanken om "tänk om det inte fanns några våldsmän?"

[Jimmy.L]
2014-01-16 08:53
#93

Skärpning av vissa i tråden vi har högt i tak men ibland blir det sandlåda. Kommer inte och sitta och plocka bort massa inlägg då försvinner väldigt mycket av tråden, men fortsätter detta låser jag tråden.

[Remix]
2014-01-16 09:10
#94

Jimmy, du behöver kanske precisera exakt vilka du avser i stället för att dela ut lagstraff? Eftersom jag skrev det senaste inlägget innan ditt påpekande avstår jag t.v. från att skriva eftersom jag möjligen tillhör dem som rafsar runt i sandlådan. Det är ju svårt att förbättra sig om man inte vet när man gjort fel…

[Jimmy.L]
2014-01-16 09:25
#95

Gäller främst 997 och winrey längre upp i tråden.

Upp till toppen
Annons: