Annons:
Etikettpolitiska-skandaler
Läst 2187 ggr
[Jimmy.L]
2014-01-28 08:59

Ex-kanslichef: SD fuskade med bidrag

Sverigedemokraterna ska ha sökt och beviljats miljonbidrag för ett kvinnoförbund som inte fanns.
Det uppger Daniel Assai, SD:s förre kanslichef, för Aftonbladet.
”I så fall har vi blivit vilseledda”, säger partibiragsnämndens ordförande till tidningen.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ex-kanslichef-sd-fuskade-med-bidrag_8936236.svd

Annons:
[Calle64]
2014-01-28 09:18
#1

Ja då har även SD sällat sig till bidragsfuskarna, inte ett dugg förvånad. Har själv jobbat ideellt med djurskydd, stört omöjligt att få bidrag från det offentliga. Man fullkomligt öser ut bidrag till politiska föreningar, trots fuskande. Det är alldeles för lätt att starta en förening, dessa är alldeles för lätta att manipulera och hålla skadeslösa. De står ju nästan utanför lagen.

olaka
2014-01-28 12:26
#2

Ska bli kul att se hur SD-apologeterna på forumet ska förklara bort det här. 

Det är otroligt hur de som säger sig missnöjesrösta mot det politiska etablissemanget så totalt struntar i att avkräva nåt form av ansvar från de de faktiskt röstar på.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2014-01-28 12:34
#3

#2 Då ska människor inte rösta på dem övriga partierna heller som också bidragsfuskat? Moderaternas ungdomsförbund eller Håkan Juholts lilla skattefinansierade lägenhetsaffär.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-01-28 12:38
#4

Hoppas människor bildar egna politiska uppfattningar utifrån partiprogrammen och inte ger sig för billiga nyhetsskandaler som drabbar nästan alla partier.

* Håller självklart med om att detta är fel, bidragen måste kontrolleras bättre.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-01-28 12:53
#5

Verkar vara ganska tydligt att Sverigedemokraterna haft eller har interna oenigheter. Många avhoppare känner sig kränkta och vill kanske få upprättelse genom att föra detta till ytan.'

Följer Aftonbladets live-debatt med Paula Bieler. Tydligen har partibidraget gått till avsedda ändamålet för kvinnor. Skillnaden är väl att det inte fanns någon formell förening som hette Sverigedemokraternas kvinnoförbund, däremot ett nätverk.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
2014-01-28 13:01
#6

#5

Så varför låtsades man som det var det då?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
fatcat
2014-01-28 13:02
#7

Vet ej, förtidigt att säga något. Får väl se vad utredningarna visar.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-01-28 13:09
#8

Verkar som att ord står mot ord. En avhoppad partimedlem sprider mycket obekräftade uppgifter. Finns många som vill se Sverigedemokraterna bli stekta. Deras ungdomsförbund har ju nyligen också blivit nekade bidrag.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-01-28 13:20
#9

Skillnaden är ju att de fått pengar för något som inte fanns.

fatcat
2014-01-28 13:25
#10

Det fanns tydligen ett kvinnonätverk sedan 2007 som sedan, året efter bidraget gavs 2010 bildades till Sverigedemokraternas kvinnoförbund. Tydligen räckte det också att nätverket fanns för att partibidraget utbetalades. Nu säger dock nämnden något annat.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-01-28 13:27
#11

Avhoppade Sverigedemokrater blir säkert rika på detta 😎Mediedrevet fortsätter, får se vad som kommer fram..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-01-28 13:41
#12

Kanske finns en anledning till alla avhoppade SDare. Vore ju otroligt korkat att gå ut med detta om de inte visste vad de pratade om. Det finnssäkert anledning, precis som med andra partiers ungdomsförbund som också fuskade.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18245777.ab

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article18250723.ab

fatcat
2014-01-28 13:43
#13

Kanske att få upprättelse som sagt? Att rentvå samvetet är aldrig fel.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
olaka
2014-01-28 13:49
#14

Smutskastningarna har redan antagit riktigt otäcka former, SD framstår alltmer som en sekt.

http://nyheter24.se/nyheter/politik/761139-fullblodsidiot-och-psykopat-sd-lackan-vantar-sig-hatstorm

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2014-01-28 13:51
#15

Frågan är om en avhoppad partimedlem som spyr galla över partiledningen är tillförlitlig? Men förmodligen finns det mycket sanning i Daniel Assais ord.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

997
2014-01-28 18:45
#16

Jo, fusk förekommer överallt. Säkert i alla partier, då och då. En skillnad som jag befarar vi kommer att se är att SD:are snart kommer att förklara hur taskiga "pk-media" är mot dem, som avslöjar dem. Hoppas jag har fel och att SD kan bemöta avslöjandet på ett sansat sätt.

[Mustangcab]
2014-01-28 23:10
#17

Jo dessvärre så förekommer fusk överallt. Tänk Mona Sahlin.

fatcat
2014-01-28 23:12
#18

Blev precis sugen på Toblerone.. 😉

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
2014-01-29 00:24
#19

Att jämföra en toblerone på fel kort med att fuska ihop ett kvinnoförbund för att få halvannan miljon av skattepengar är ju fan helt jävla otroligt. Kålsuparretoriken från de SD-flälsta är ju helt barrock?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2014-01-29 00:27
#20

Menar att jag faktiskt blev sugen på Toblerone.. 👍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Southpaw
2014-01-29 11:02
#21

#19

Jag tror att Fatcat blev sugen på Toblerone för att han just associerade Toblerone med Mona Sahlin och därmed ville skämta lite över att han blev sugen. Själv tolkar jag inte som att han ville jämföra dessa skandaler som du verkar göra. För då tror jag att Fatcat i alla fall skulle försöka förklara sig (om än dåligt då det är verkligen är 'äpple eller päron' i detta fall)..

Att tolka allting som något offensivt är inte det smartaste heller Olaka. Inte undrar på att du inte förstår vad människor pratar om då du inte verkar klara av att läsa mellan raderna. Och att du sen har mage att förolämpa personer när det är du som misstolkar… Bra jobbat!

olaka
2014-01-29 11:18
#22

#21

Och vilka andra fusk associerar du med Mona Sahlin?

Det fanns en anledning till att jag inte skrev någon siffra längs upp i mitt inlägg, repliken skall ses som ett allmänt svar mot lika-kålsuparretoriken.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Southpaw
2014-01-29 11:34
#23

#22

Men så synd att du öppnade inlägget med: "Att jämföra en toblerone på fel kort med att fuska ihop ett kvinnoförbund för att få halvannan miljon av skattepengar är ju fan helt jävla otroligt." Låter för specifikt för att vara allmänt enligt mig..

Och spelar det ens någon roll? Om sista meningen var kopplad till din tidigare mening, då förolämpade du honom (och många andra) baserad på din misstolkning. Om det var riktat allmänt; får jag då fråga: Varför? Om den meningen hade ingenting att göra med det föregående; varför var du tvungen att visa en sådan fientlighet? Kopplat till ditt missförstånd kan jag i alla fall förstå din ilska. Men allmänt bara sådär… Varför?

Faktum att han är SD sympatisör och visar mer respekt gentemot andra än vad du gör är rätt sagt märkligt..

[Calle64]
2014-01-29 11:42
#24

#23

Nu var det väl lika onödigt att dras in en toblerone som försvar för bedrägeri. Det är så löjligt när pro SDare fullkomligt spammar trådar med oväsentligheter. Tråden handlar om SD fusket, inte Tobleroneaffären.

Southpaw
2014-01-29 11:51
#25

#24

Själv tolkade jag hans inlägg som ett försök till att lätta upp stämningen. Och inte menad som ett försvar för bedrägeriet. För annars tror jag att han hade försökt resonera om varför Tobleroneaffären var just relevant.

Men visst, definitivt irrelevant.

#18

Dum Katt, du får inte skämta! Lägg av med det, annars kommer dessa personer förmodligen att anmäla dig för spam!😉

olaka
2014-01-29 11:53
#26

#23

Därför att jämförelsen inte håller, Sahlinaffären handlade om att hon varit oaktsam när det gällde vilket kort man skulle betala med och det är allvarligt och viktigt att det fick konsekvenser. Men i detta fall handlar det inte om oaktsamhet utan att man med brått bod skapat en pappersprodukt för att lura till sig pengar. 

Varje gång det är en SD-skandal, och det är OFTA, så ska detta bagateliseras, relativiseras eller på annat sätt bortförklaras. Jag menar att SD fundamentalt skiljer sig från andra partier, och att detta är ytterliggare stärker den tesen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2014-01-29 11:56
#27

Ville faktiskt lätta på stämningen😇 Debattklimatet blir ibland väldigt cyniskt. Kommenterade Toblerone med ironi, just eftersom det är en jättejämförelse 👍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
Southpaw
2014-01-29 12:06
#28

#26

Och det var just därför som jag inte hade gjort ett tidigare inlägg om detta. Fatcat försöker försvara SD och du försöker göra det motsatta.

Inget fel med det. Jag själv tycker att du har rätt i det flesta argumentationer.

Men att ta ett tolka ett litet skämt som ett fientligt resonemang och blåsa upp dig så väl att du "allmänt" förolämpar folk är lite väl hårt. SD:are brukar inte resonera så bra. Men bara för det betyder inte det att dina egna resonemang är automatiskt bra. "Två fel gör inte ett rätt" brukar man säga väl..

fatcat
2014-01-29 12:09
#29

Rätt ska vara rätt, om förundersökningen (inte massmedier) påvisar att bedrägeri begåtts så vore det rimligaste att SD betalar tillbaka hela summan.

Man ska ändå minnas att flera partier bidragsfuskat, betyder inte att det är mer acceptabelt men är ändå förekommande. 

Debatten borde också handla om skärpning av bidragsreglerna. Dessutom, används pengarna till avtjänat syfte?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
2014-01-29 12:10
#30

#27

Jag förstod det, som jag skrev så var kommentaren inte stränkt riktad till dig, sorry om du missförstod det.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2014-01-29 12:11
#31

#28 Ibland räcker ett litet skämt för att paletten ska trilla ner🐖😉

*skämt åsido*

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
2014-01-29 12:35
#32

Förövrigt är den mörka tobleronen bäst…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
2014-01-29 12:36
#33

#30 Tar sällan åt mig, förstod att kommentaren skulle väcka lite uppståndelse.. Var väl också tanken 🙂Men nu borde vi återgå till ämnet, ingen poisoning the wall retorik från mig.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2014-01-29 13:49
#34

Sahlin ha de obeskattade, obesiktigade fordon, ej betalad dagisavgifter, kronofogden i hälarna. Hade använt fel kontokort för privata inköp och det var  betydligt mer än toblerone vill jag lova och betalade inte tillbaka trots påminnelser från riskdagens revisioner. På en sammanlagd inkomst på 100.000 kr i månaden. Det var därför som S förlorade valet. Många ville inte ha henne som partiledare.

Annons:
olaka
2014-01-29 13:51
#35

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Mustangcab]
2014-01-29 13:51
#36

Hur var det med den centerpartistens om använt bidragspengar? Det blev tyst om det?

Eller Ove Rainer som lånade 18 miljoner för att undgå att betala skatt. Det finns en lag för detta "tack" var honom.

olaka
2014-01-29 13:57
#37

#36

Trams, det skrivs om det hela tiden:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18175275.ab

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/abir-al-sahlani-c-till-svdse-jag-ar-oskyldig_8893652.svd

etc, mm.

Dessutom är det en skillnad här, parallellen till dessa fall inom SD är typ hon kvinnan som hade köpt smink för partikassan(helt ointressant imo).
http://nyheter24.se/nyheter/politik/760783-kopte-klader-och-smink-for-100-000-av-partiets-pengar-sd-topp-far-ga 

I detta fall handlar det om att partiets ledning fuskat, något helt annat.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Calle64]
2014-01-29 15:40
#38

Vad andra gjort ursäktar ju inte bedrägligt beteende. Särskilt ett parti som bygger på missnöje mot andra partier, och allmänt missnöje överhuvuctaget. Passar ju sandlådenivån dock.

997
2014-01-29 16:57
#39

När jag i #16 skrev om att snart kommer SD:are att säga att det är "pk-media" som är "taskiga" mot dem, så hoppades jag att jag skulle ha fel, men en del inlägg visar en viss tendens mot att SD-sympatisörer börjar föra resonemang om att SD blir orättvist behandlat. SD skall granskas precis som alla andra partier. Mona Sahlin blev hårt granskad och det har talats om hennes affärer fler år efter att de ägt rum.

Kanske är inte SD värre än andra partier, de kanske t o m är mer hederliga. Själv tror jag dock att deras attityd om sin egen förträfflighet, enligt dem själva, berättigar dem att fuska sig till svenska folkets pengar. Men detta är bara vad jag tror.

fatcat
2014-01-29 18:10
#40

#38 Men efter alla skandaler, alla grodor och all kritik så förtjänar dem väl ändå lite medkänsla? ;)

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Mustangcab]
2014-01-29 18:42
#41

# 39 Sahlin lyckades med konststycket att får det just blöjor och toblerone. SD är inte i närheten av en statsministerpost ännu.

Annons:
[Calle64]
2014-01-29 18:59
#42

#41

Inte Mona Sahlin heller efter den skandalen. KREAB fixade ju det, Vem vet om sju år så kanske också någon inom SD köpt en Toblerone och åker dit. Inte ens att använda SÄPO för att köpa sprit tycks ju vara fel i deras värld.

[Mustangcab]
2014-01-29 21:51
#43

# 42 Jaså , var hon inte statsministerkandidat för de rödgröna förra valet?

[Calle64]
2014-01-29 21:55
#44

Det gick ju inte så bra, dessutom var hon partiledare i S.

[Mustangcab]
2014-01-30 12:20
#45

# 44 Nej med det var mellan henne och Reinfeldt det gällde eller hur? Hade S haft en mera trovärdig ledare så hade vi kanske inte haft en borgerlig regering.

[Calle64]
2014-01-30 14:11
#46

#45

Precis, hennes förtroende var kört i bott. I och för sig har jag aldrig hört ett vettigt ord från henne, maken till person att prata utan att säga något får man leta efter.

[Mustangcab]
2014-01-30 15:07
#47

# 46 Instämmer till fullo😂

fatcat
2014-01-30 15:11
#48

Minns en debatt där hon hyllade Obama som någon fredskämpe likt Martin Luther King, förmodligen på grund av hudfärgen.. Åren senare har Barack Obama inte uppträtt nämnvärt bättre än Bush själv.

Men han fick trots allt Nobels fredspris.. Konstigt nog.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
[Mustangcab]
2014-01-30 15:23
#49

¤# 48 Ja  innan han hunnit göra något öht😃

fatcat
2014-01-30 16:10
#50

En allmänbildad människa genomskådar sådant hyckleri. Obamas segerretorik har varit just att associeras med M. L King. Vet inte om ni läst presidentens memoarer "Min far hade en dröm", bilden klarnar ganska snabbt..

Fast är inte bara Sahlin som lovordade Obama, västerländska massmedierna avtecknade honom som en hjälte - i ett vit-dominerat och förtryckande samhälle, såklart.

Nåväl, nu kanske vi ska återgå till huvudämnet.. 🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

RobinEH
2014-02-04 11:27
#51

Förundersökningen läggs ned. Inget brott anses begåtts. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18293918.ab

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[Calle64]
2014-02-04 11:31
#52

Lik förbaskat är det moraliskt fel.

fatcat
2014-02-04 15:30
#53

Wow vilken artikel..👍 Först krigsrubriker på grund av det påstådda bidragsfusket sen en liten fjärt som säger att brott inte begåtts.

Förmodligen godkände nämnden att ge SD-kvinnor bidrag eftersom nätverket faktiskt bevisligen existerade. Vill ni sätta dit ansvariga politiker så får ni propagera för tuffare bidragsregler.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-02-04 15:36
#54

Förmodligen?

Förmodligen är det svårt att bevisa att man förfalskat datumen. Ord står mot ord. Med tanke på SDUs (l)illa planerade kupp  härom dagen så verkar de sugna på bidrag de inte förtjänar.

fatcat
2014-02-04 15:43
#55

Datumen stämmer kanske inte när SD-kvinnor formellt skapades (2010), däremot fanns ju nätverket innan. Nämnden godkände väl bidragsstödet till nätverket som bildades 2007?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2014-02-04 15:53
#56

Såhär skriver Svd i en artikel:

"Ett riksdagsparti kan söka pengar, i en form av partistöd, från riksdagen för arbete med kvinnofrågor. Det kan handla om ett kvinnoförbund – men också andra så kallade sammanslutningar inom partiet, som nätverk eller särskilda utskott."

Alltså har ju inget brott begåtts. Ansökningen (2011) för SD-kvinnor var mycket riktigt för en "sammanslutning", inte ett förbund.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

fatcat
2014-02-04 16:07
#57

Att dem sedan bildade ett "förbund" bevisar väl snarare det faktum att pengarna användes till avsedda ändamål.. ?

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-02-04 16:16
#58

#56

Var det för en sammanslutning? Varför var det så viktigt med ett årsmöte?

Det är inte så enkelt att man träffas och sedan, eller före i detta fall får pengar av staten. Vissa kriterier ska uppfyllas.

fatcat
2014-02-04 16:27
#59

Som det ser ut i dagsläget har kvinnonätverket bevisligen existerat inom Sverigedemokraterna från 2007. Åklagaren fann inget brottsligt att väcka åtal mot.

"Det är inte så enkelt att man träffas och sedan, eller före i detta fall får pengar av staten. Vissa kriterier ska uppfyllas."

Kriterierna har tydligen uppfyllts, annars skulle väl inte partibidragsnämden godkänna utbetalningen? Tror du överskattar systemet Calle.. Tänk Håkan Juholts lägenhetsskandal, hur svårt var inte det? 

Politiker är väl inte direkt kända för att snåla med våra skattepengar..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-02-04 16:37
#60

Juholts lägenhetsbidrag? Det är skillnad på nätverk och förening, bidraget ges till förening,inte nätverk.En förening har stadgar medlemmar och konstituerat årsmöte i demokratisk ordning med val.

Juholts lägenhet har väl inget med det att göra. Ska man blunda för allt som har med SD att göra men dra upp sådant som inte har med saken att göra från andra partier? Din skickade present med toblerone kommentaren kan eller vill jag inte skicka tillbaka med järnrörs kommentar.

fatcat
2014-02-04 16:42
#61

Allt jag säger är att partibidragssystemet har brister.. I detta fall var ju SD-kvinnor en sammanslutning vilket också godkändes enligt nämnden. Juholt-tesen exemplifierar väl att det finns luckor som politiker utnyttjar. Vissa gör det undermedvetet medans andra kanske gör det medvetet.

En järnrörspresent-kommentar klarar jag mig utan, tack! 👍

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-02-04 16:51
#62

Vilken relevans har Juholt i detta fall,blev han fälld?

Jag klarar mig utmärkt utan Toblerone hälsningar!

Annons:
RobinEH
2014-02-04 16:56
#63

#62 Att han inte blev fälld har ju relevans i detta sammanhanget. Han begick inget bidragsbrott, precis som SD i detta fall.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

fatcat
2014-02-04 17:06
#64

#62 Den postades med skattebidrag.. 🤫

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Calle64]
2014-02-04 19:55
#65

Ja du leverväl på sådana.

fatcat
2014-02-04 20:18
#66

Bor inte i Danderyd.. 😕

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Nomen Nescio]
2016-12-19 09:41
#67

Tråden är förvisso några år gammal men problemet kvarstår uppenbarligen och rör den här gången andra ungdomsförbund:

"Vänsterpartiets ungdomsförbund Ung Vänster blir av med sitt statliga stöd. Även organisationen Sveriges Unga Muslimer får stödet indraget. – Vi har tagit beslut om bidrag till ungdomsorganisationer och det är ett antal som har fått avslag, säger Johnny Lindqvist, kommunikationschef på MUCF.

MUCF, Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor, delar varje år ut bidrag till ungdomsorganisationer i Sverige. I fredags tog myndigheten beslut om att ge avslag till ett par stycken, där ibland Ung Vänster och Sveriges Unga Muslimer. MUCF motiverar avslaget med att Ung Vänster ”inte har god ordning på sin ekonomiska hantering och därför inte kan beviljas organisationsbidrag”.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/PJxAR/ung-vanster-blir-av-med-statligt-miljonstod

[Nomen Nescio]
2016-12-19 12:53
#68

#67 "Den striktare bedömningen gör bland annat att Sveriges Unga Muslimer (SUM) inte får något bidrag för 2017, vilket Aftonbladet var först att rapportera om. Enligt MUCF:s motivering har SUM och dess medlemsorganisationer vid flera olika tillfällen "pekats ut som en miljö" där det finns individer som inte respekterat exempelvis jämställdhet och förbud mot diskriminering. MUCF nämner också kopplingar till andra organisationer som Muslimska brödraskapet och en skatteskuld som grund för avslaget. Förra året fick SUM 1,36 miljoner samt en halv miljon extra till ett projekt mot rasism."---

"Även det numer fristående ungdomsförbundet Sverigedemokratisk ungdom, SDU, mister bidraget för nästa år. MUCF skriver i sitt beslut att man av idéprogrammet och politiken kan utläsa att "SDU:s tolkning av svenskhet, vem som kan betraktas som svensk samt tolkning av nationalism inte är förenligt med respekten för demokratins idéer, jämställdhet och förbud mot diskriminering".

TT

[helga21]
2016-12-19 13:26
#69

Finns det något ungdomsförbund som inte fifflat?

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-19 13:38
#70

#69 Det kan det nog finnas, men det  oroar lite att det verkar svårupptäckt och att man inte tycks ha annat att förlora än själva bidragen/anslagen (vilket förstås svider i sig). Vore kanske motiverat med djupare granskning redan vid ansökanstillfälle/tilldelning, och att polisanmälan och åklagarprövning alltid blev följden vid uppenbart fiffel.

(Och så denna Mona Sahlin, aktuell som nu…) 🤫

[helga21]
2016-12-19 19:25
#71

SSU Norrbotten låg väl risigt till ett tag och de som fick gå sa att det gick in partiet och flera skulle fått gå.

http://www.svt.se/nyheter/amne/SSU-fusk%20Norrbotten

fatcat
2016-12-19 19:25
#72

Religionspolitiska förbund borde inte erhålla statligt stöd över huvudtaget då religiösa trosuppfattningar från gamla pergament ofta inte är förenliga med demokratiska principer som jämställdhet och annat. Nekar man SDU bidrag på grund av detta yrkande så borde man ju kunna ge många fler avslag tycker jag..

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[helga21]
2016-12-19 19:29
#73

# 72 SDU har inget moderparti utan detta heter Ungsvenskarna.

fatcat
2016-12-19 22:38
#74

#73 SDU blev uteslutet från moderpartiet (SD) på grund av att de har olika syn på nationalitet. Kan man ge avslag för att nationalistiska förbund inte anses vara förenligt med demokrati och jämställdhet så bör man inte heller tillåta religiösa förbund som grundar idéer på tusenåriga skrifter där kvinnor är mindre värda.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[helga21]
2016-12-20 13:49
#75

# 74 Det är helt riktig men de har inget moderparti det är det som ärdet fina i kråksången 😂

fatcat
2016-12-20 19:52
#76

#75 👍😅

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Annons:
fatcat
2016-12-20 19:54
#77

#75 Sant!

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Upp till toppen
Annons: