Annons:
Etikettkultur
Läst 2551 ggr
[Liitenflicka]
4/7/14, 1:00 AM

Politisk musik

Söker lite politisk musik som är modern gärna vänstervriden allmänt less på Ebba grön och internationalen alla tips är uppskattade!

Annons:
[Liitenflicka]
4/7/14, 1:00 AM
#1

Självklart ska de stå musik!

olaka
4/7/14, 8:15 AM
#2

Doktor Kosmos!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Halvdansken
4/7/14, 5:14 PM
#3

Det mesta från 70-talet…. Hoolabandola tex.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Mustangcab]
4/7/14, 6:54 PM
#4

Nationalteatern.

Halvdansken
4/7/14, 6:57 PM
#5

Bra artikel om du vill googla lite…

Hatar cancer och älskar vårlökar.

vallhund
4/10/14, 6:51 AM
#6

Hoola Bandoola klassades inte som proggare, ens på den tiden.

Kul artikel, satt just o funderade på om Samla mammas manna kunde platsa, gick på musikfolkhögskola med Lars Hollmer en gång i världen. Vilka nyårskalas vi hade i deras studio på den tiden. Såg nu på Wikipedia att han varit död i några år.

Nynningen, Musiktatergruppen Oktober, Fred Åkerström till viss del samt Cornelis Vresvik. Kjell Höglund, den unge Pugg Rågerfeldt. Dan Hylander/Py Bäckman, Sillstryparn är de jag kommer på just nu, Peps Blodsband, förutom de som redan nämnts.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
Halvdansken
4/10/14, 6:28 PM
#7

#6. "Fred Åkerström till viss del samt Cornelis Vresvik" var progg? Pugh Rogefeldt var väl heller inte särskilt progg.

Hoola var möjligen aningen för kommersiella, men annars står ju Wiehe/Afzelius idag mer eller mindre som symboler för proggen.

Ganska bra wiki.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Maria
4/10/14, 6:40 PM
#8

Gamla band som jag minns:

Nationalteatern, Eldkvarn, Fläsket brinner, Kebnekajse, Trettiioåriga kriget.

Ola Magnell var jag och lyssnade på i höstas. Jag tror han kan räknas som gammal proggare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sukram
4/10/14, 11:44 PM
#9

Nationalteatern sjöng väl mer om sociala frågor än om politik. De ansågs ju heller inte rumsrena i början då de inte hade en tydlig politisk agenda och spelade rock!

Politisk progg: Knutna nävar, Nynningen, blå tåget, Dan Berglund.

[Mustangcab]
4/11/14, 10:29 AM
#10

# 9 Jaså säger du det? Jag såg kabarén Harrejävla i Göteborg och den var definitivt politisk. 

http://sv.wikipedia.org/wiki/Nationalteatern

http://www.nationalteatern.nu/

vallhund
4/11/14, 11:44 AM
#11

Dan Berglund hade jag glömt! Hans tolkningar av Ruben Nilsen är fantastiska. Någon som nämnt Lasse Tennander? I min värld är sociala frågor väldigt politiska.

Ragnar Borgendahl "Hum, hum från Hummlegårn" Arja Sajonmaa som tolkar/sjunger Theodorakis.

Rune Andersson/Lena Nyman. Kebnekajse (?, går igenom gamla skivbackar).

Tommy Körberg & Stefan Nilsson tolkar tolkar Jaques Brel.

En intressant skiva är "blandat band" som inleds med "Hum hum från hummlegårn".

Totta Näslund. Sen får man inte glömma alla äldre o modernare tolkningar av Dan Andersson.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[vigge_]
4/16/14, 7:20 PM
#12

Svarta duvor och vissna liljor :)

olaka
6/11/14, 1:42 PM
#13

!!!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[Didnovarre]
6/11/14, 2:16 PM
#14

Vad gäller skivor som är väl det inköp som jag mest ångrar i efterhand när jag införskaffade och dessvärre gillade "En järnarbetares visor" med Dan Berglund. Hans senare avståndstagande från sitt tidigare liv var fullt i klass med Göran Skytte - det var inte utan att man kände sig sviken…

Fast när jag googlade på skivan nyss såg jag att det betalas flera hundra för den, så det kanske var en bra affär? Sådan är kapitalismen!

(Bäst på skivan var Dan Anderssonparafrasen "Våren i Backadalen".)

Mera politisk musik:

parsley
6/13/14, 2:51 PM
#15

Billy Bragg

Stefan Sundström mfl vissångare

Bob Dylan, speciellt tidiga Dylan

Love Antell / Florence Valentin

monstermash
6/16/14, 6:06 PM
#16

Kartellen (Sebbe Staxx) - "hälsning till höger", "svarta duvor och vissna liljor", "underklassmusik", "dom säger", "bort med alliansen"… 

Labyrint - motattack.

+ Röda kapellet, Stor, Roffe ruff. Ken Ring målas ofta ut som vänster också…

[Carpinus]
9/13/14, 9:08 AM
#17

Kom ihåg  i morgon när du går till valurnan att  din röst är bara din!

"_Och när dom sagt hur du ska vandra
och delat ut alternativ
Så finns det ändå många andra
men från ett annat perspektiv

För ingen människa på jorden
kan bestämma över ditt liv…"_

[Carpinus]1
8/1/17, 6:36 AM
#18

Popskribenten Annah Björk i GP tycker att Håkan Hellström ägnar sig åt eskapism när han inte utnyttjar sitt konstnärs- och kändisskap åt att vara samhällskritisk, t.ex. genom att sjunga om "flyktingbåtarna på Medelhavet, om ensamkommande barn som inte får stanna i Sverige eller om normaliseringen av rasismen". Hon citerar Hellströms ord från en intervju där han säger: ”Ska jag vara helt ärligt så tänker jag inte så mycket på det alls, jag skriver ju mest kärlekslåtar. Jag har ingen tydlig politisk agenda, ingen partipolitisk fana jag håller i.” Uppenbarligen retar det Björk.

Anna Pihl på Expressens ledarsida tycker att Håkan skall få sjunga sina kärlekslåtar i fred. Pihl påminner om föraktet mot ABBA på sin tid, där mindre musikaliskt begåvade men politiskt verbala artister öste sitt förakt över de kommersiella Abborna. Hon ser också exempel på kommersiella artister idag är lyhörda för vilka budskap som säljer, och anför Zarah Larsson som exempel. Pihl skriver: "Huruvida musiken är bra eller inte kommer på andra plats i bedömningen. Huvudsaken är att det finns en uppmaning till kamp av något slag.

Jag har läst hundratals hyllningar till Zara Larsson. Nästan samtliga handlar om vilken modig feminist hon är. Det är den twittrande snarare än den sjungande Larsson som står i fokus för glädjeropen. 

Hade hon inte haft sitt politiska engagemang hade hon kanske avfärdats som vilken listartist som helst, men nu är hon helt rätt i den politiskt överladdade samtiden."---

Kanske är det vår tids progg - kommersialism på scen och skiva men radikalism på presskonferenserna? Men som Zarah samtidigt säga saker som: "Jag vill bli miljardär innan jag är 25." Så brukade aldrig de gamla proggarna säga. Kanske är Zarah bara lite ärligare? Och yngre - de var oftast redan 25 när de blev kända…

[Carpinus]1
8/1/17, 6:45 AM
#19

#18 Mick Jagger är nog redan miljardär, men var det kanske inte innan 25.  På sin senaste skiva intar han plats på barrikaderna genom att sjunga om Brexit och Trump. Vid en presskonferens i samband med skivsläppet tyckte Jagger att  ”oavsett allt som händer ska man fortsätta leva sitt liv, vara sig själv och skapa sitt eget öde”. Är det okej, Annah?

[Hayabusa]
8/1/17, 9:53 AM
#20

#18 Själv tycker jag att det är befriande att Håkan inte är politisk i sina texter.

Annons:
[Carpinus]1
8/1/17, 10:07 AM
#21

#20 Ja, jag är beredd att gå så långt att jag tror att han skulle bli outhärdlig om han började blanda in politik i sina låtar. Tycker det är illa nog som det är…

[Hayabusa]
8/1/17, 10:15 AM
#22

#21 Jag är inget stort fan av Håkan, håller med dig. Sedan får man väl se de gästartister som han valde att ta med, nu i helgen som gick, pekar åt ett visst håll. 

Silvana Imam, texternas Vincent van Gogh (om hon får säga det själv). Ok…

[Carpinus]1
8/1/17, 3:42 PM
#23

#18 "Är det inte i själva verket så att Björk vill att Hellström ska bekräfta just hennes politiska uppfattning? Skulle hon tycka att han gjorde sin plikt som artist om han tog loss micken och förklarade för sina lärjungar att han har funderat en hel del på världsläget och till sist insett att Sverige inte kan ta emot alla flyktingar i hela världen och samtidigt vara en fungerande välfärdsstat – att det är nödvändigt att sätta stopp någonstans?

Nej, det är nog bättre för världen att Hellström lägger all sin kraft på att göra bästa möjliga låtar istället för att försöka snickra på ett manifest han egentligen inte känner för."---

Statsvetaren och författaren Alexander Havelda i GP anser att Annah Björck borde ifrågasätta Hellström på konstnärliga grunder istället för på politiska, när han inte längre ger henne samma kickar som han en gång gjorde.

[Hayabusa]
8/1/17, 4:14 PM
#24

Saxat från länken i #18:

"Det finns en person som alla lyssnar på. Han heter Håkan Georg Hellström. Han kanske inte har hela kungariket, men i Göteborg är han sedan mer än tio år tillbaka Messias, David och Goliat. Alla tre på samma gång."

Då säger jag - aah, nä…Hört talas om In Flames? En redigt bra rock-orkester från Göteborg 👍

[Carpinus]1
8/1/17, 4:26 PM
#25

Håller även med Havelda i stycket  "…en alltför slö och slentrianmässigt Hellström-hyllande journalistkår kan bidra till att hans tidiga raka brutala bildspråk förflackas än mer…"

In Flames: jag upptäckte häromdagen att pappa till en av medlemmarna med största sannolikhet är en gammal arbetskamrat till mig. Det är allt jag vet om den gruppen…

[Hayabusa]
8/1/17, 4:33 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#26

#25 Haha, världen är liten :) Ett väldigt bra band (enligt mig). Såg dem på Pustervik i mars i år, dags igen i november (Scandinavium).  Ett populärt band, inte bara i Sverige.

[Carpinus]1
8/1/17, 4:44 PM
#27

#26 Provlyssnade, men det var lite för hårt för mig…😮

Annons:
[Hayabusa]
8/1/17, 6:20 PM
#28

#27 Jaja…😉

Upp till toppen
Annons: