Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 3485 ggr
[ludden]
4/10/14, 2:08 PM

Protesterade mot utvisning på flygplan

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18696745.ab
Hoppas dom får feta böter som tar sig över staketen.

Annons:
Fialialej
4/10/14, 2:19 PM
#1

De betalar nog med glädje sina böter med vetskapa tt de kan ha räddat en människas liv.

"På natten är alla katter svarta"

olaka
4/10/14, 3:18 PM
#2

#0

En människas liv rikserades att förstöras när han skulle separeras från sin familj och det du tycker är mest upprörande i den historien är att folk forserade ett stängsel!?

Hjältemodigt gjort av alla inblandade, hoppas människor inspireras av det som skedde så civilkurraget sprider sig!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
4/10/14, 3:29 PM
#3

Kan bara hålla med #1 och #2

TS, hur tänker du här?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[ludden]
4/10/14, 4:14 PM
#4

#2 Ja när man leker med döden och flygsäkerheten trött på vänsterextremer som tror att det är okej att begå brott. Det finns lagliga medel om du inte kände till det.

#3 Tänkt till lite med huvudet det är ett flygfält och det råder tillträdesförbud finns en anledning att det finns. Stora flygplan som startar och landar. Alltså kan folk bli skadade eller dödade det finns annat sätt att visa att det är fel att avvisa mannen än att leka med döden. Vad hade hänt om dom dödats på området?

olaka
4/10/14, 4:40 PM
#5

#4

Du tror inte man har uttömt de legala medel som står till buds innan ett avvisningsbeslut ska till att verkställas?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/10/14, 4:54 PM
#6

#5 Så brott är okej? Vad bra jag gillar inte Vänsterpartiet det ger mig alltså rätten att gå till närmsta kontor och tränga mig in där och vägra gå?

Tycker du ska läsa på lite nu. Man stoppade avvisningshotet då man fick in papper det gjorde att man stoppade avvisningen. Stoppade dessa kriminella avvisningen nej man skulle ta bilen ner sa man. Varför sitter du och förvarar dessa kriminella som inte har gjort något annat än att tagit sig in olagligt på en flygplats.

Annons:
Fialialej
4/10/14, 4:57 PM
#7

#6 jag fattar inte vad varesig vänsterpartiet eller vänsterextremister har med det här att göra? Brott är inte ok. Men i vissa fall är civil olydnad befogat. Företrädesvis när det handlar om att rädda liv. Det är inte att likställa med att man kan göra precis hur man vill precis när som helst.

"På natten är alla katter svarta"

[ludden]
4/10/14, 5:02 PM
#8

#7 Läs på lite vilka som stod bakom aktionen "Ingen människa är illegal" stöttas av Motkraft , RF, AFA.

Från artikeln  "Malin Björk, Vänsterpartiets första namn till EU-parlamentsvalet Väl ombord ställde hon sig upp i planet och informerade medpassagerarna om det".

Dom räddade ingen säger det igen ingen det var en överklagan som kom in förstår du?

Fialialej
4/10/14, 5:14 PM
#9

Ingen människa är illegal stöttas av många. Att knäppa upp bältet och ställa sig upp på flyget för att en person ska skickas till ett land där döden väntar - tycker du det är extremism….? Jag håller inte med dig i så fall. I mina ögon är det sunt förnuft och etiskt försvarbart utan vidare. Att de skrev om malin björk är väl en slump tack vare att hon är en högre uppsatt politiker som råkat befinna sig på rätt plats vid rätt tidpunkt. Eller menar du att hon planerat aktionen, köpt biljett till samma plan bara för att kunna uppmuntra till att folk ska vägra knäppa sina bälten? De har ju uppenbarligen gjort hela situationen en tjänst genom att få medialt utrymme som tar upp frågan med utvisning av asylsökande som riskerar livet i sitt hemland. Dessutom skjuts nu avvisningen upp. Det gerr mer tid.

"På natten är alla katter svarta"

Fialialej
4/10/14, 5:15 PM
#10

Ser du på riktigt inte syftet med att protestera i det här läget?

"På natten är alla katter svarta"

[ludden]
4/10/14, 5:22 PM
#11

Så du försvara hot mot anställda på Migrationsverket och skadegörelse mot deras byggnader samt mot företag.

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/ett-20-tal-bussar-vandaliserade

olaka
4/10/14, 5:23 PM
#12

#6

Jag tycker det kan vara rätt att bryta mot lagen då större värden står på spel, villkoret är att man visar öppenhet och inte begår våldshandlingar, som i fallet med civil olydnad.

Det är möjligt att det inte i slutändan förändrar situationen, men det är viktigt att människor visar att man tycker att såna här utvisningar är inhumana och att man inte bara agerar lydiga medlöpare när övergrepp sker. I bästa fall så kommer verkställan att skjutas upp och det kan ju ge mer tid åt att överklaga eller på andra sätt hindra det.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/10/14, 5:31 PM
#13

#12 Som att hota personal, vandalisera kallar du det rätt?

Annons:
Fialialej
4/10/14, 5:31 PM
#14

#11 det har jag aldrig hävdat. Hot och att fredligt tillexempel ställa sig framför en bil/beträda ett område är helt olika saker. Jag hoppas att du förstår min poäng?

"På natten är alla katter svarta"

olaka
4/10/14, 5:31 PM
olaka
4/10/14, 5:32 PM
#16

#13

Läs om vad jag har skrivit, så slipper du göra bort dig själv.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Fialialej
4/10/14, 5:33 PM
#17

Det känns som du blandar in massa saker som inte har med det här att göra.

"På natten är alla katter svarta"

[ludden]
4/10/14, 5:35 PM
#18

#16 Du som gör bort dig och försvarar våld, mer passande sida för dig

https://www.facebook.com/pages/Revolution%C3%A4ra-Fronten/381394458605362?fref=ts

Bland dina vänner.

[ludden]
4/10/14, 5:37 PM
#19

#17 Du som inte vågar stå upp mot kriminella dom har hotat, slagit sönder bilar, bussar och byggnader och du försvarar dom.

Fialialej
4/10/14, 5:39 PM
#20

Det är ju ingen här som har försvarat våld. Tråden handlar ju inte om våldshandlingar utan om civil olydnad.

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
[julatopp7018]
4/10/14, 5:39 PM
#21

#17 och #18 lämnar denna tråd!

#19 Lugnar ner sig tack!

[ludden]
4/10/14, 5:42 PM
#22

#20 är det civil olydnad att mordhota, spraya byggnader med slagord och slå sönder fönster på bussar, bilar och byggnader?

Fialialej
4/10/14, 5:46 PM
#23

NEJ

"På natten är alla katter svarta"

[ludden]
4/10/14, 5:50 PM
#24

#23 Tack det satt hårt inne. För det är vardag hos Migrationsverket.

Fialialej
4/10/14, 5:54 PM
#25

Om du hade läst det jag skrivit innan hade du förstått vad jag menade. Nu ger jag upp och lämnar tråden.

"På natten är alla katter svarta"

[ludden]
4/10/14, 5:56 PM
#26

Om du hade läst tråden att det handlade om kriminella så hade du förstått vad jag menade.

olaka
4/10/14, 6:06 PM
#27

#18

http://sv.wikipedia.org/wiki/Ad_hominem-argument

Jag försöker igen. Jag skrev i #12: "villkoret är att man visar öppenhet och inte begår våldshandlingar, som i fallet med civil olydnad."

Du gör ett felaktigt likhetstecken mellan att begå brott och att utöva våld, jag föreslår att du läser på lite om begreppet Civil Olydnad så kanske det slipper att bli missförstånd.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
[ludden]
4/10/14, 6:19 PM
#28

#27 Varför håller du dom bakom ryggen för? är inte videon i mitt inlägg i #24 tillräcklig eller länken till där man slår sönder bussar? Klättrar man över ett staket trots det står klart och tydligt på gula skyltar att det är skyddsobjekt och tillträde förbjudet.

Titta på filmen en gång till det är ett högt staket med taggtråd och vid sidan syns en tillträdesförbud skylt är det så svårt att fatta att man inte skall klättra över? Klättrar man över staketet begår man ett brott enligt skyddslagen som Länsstyrelsen har delat ut för flygplatser.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfartsskydd

Du försöker prata bort ett allvarligt brott som myndigheterna ser allvarligt på.

olaka
4/10/14, 7:07 PM
#29

#28 Har dessa människor utfört dåd mot migrationsverket? Har dessa människor slagit sönder en buss? Jag bestrider inte brott, jag säger att det kan vara berättigat att begå brott för att förhindra ett större.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/10/14, 7:21 PM
#30

#29  "Ingen människa är illegal" består av löst folk ur flera olika vänsterpolitiska organisationer som tex RF. Titta vad dom har för förflutet så har dom flera domar som mordbrand, skadegörelse, hot, hot mot tjänsteman, olaga intrång, osv.

På vilket sätt begår myndigheterna brott och hur får du till att bussbolag, chefer och anställda hos Migrationsverket har gjort fel nu får du länka till det brottet som myndigheten och bussbolaget har gjort annars är det bara påhitt från din sida.

Vilken lag bryter dom i mot? Ge ett rakt svar på det. Annars kommer du inte undan att dom är kriminella.

Vassna1
4/10/14, 8:01 PM
#31

Finns det någon här som vet varför han är utvisad ?

Sverige utlämnar dessutom aldrig någon till ett land om det finns en risk att personen blir avrättad.

olaka
4/11/14, 12:42 AM
#32

#30

Har du någon källa på att "Ingen människa är illegal" slår sönder bussar, vandaliserar migrationsverkets lokaler och hotar folk till livet?

Vilken lag bryter dom i mot?

Ghalamere skulle avvisas till Iran, trots att han är en småbarnspappa som har bott i Östersund i fem-sex år. Han har flyktingstatus enligt UNHCR, men i Turkiet och inte Sverige.

http://www.etc.se/inrikes/malin-bjork-v-darfor-stoppade-jag-planet

Han flydde från Iran 1998, när han var 17 år och engagerad i kurdisk frigörelse. Han anslöt sig till Kurdiska demokratiska partiet, KDP, och var i flera år gerillasoldat på den irakiska sidan.

http://op.se/lanet/ostersund/1.5729709-ghader-fruktar-att-de-aldrig-kommer-att-ses-igen

Att separera en flerbarnsfar från sina barn strider mot FNs barnkonvension och att skicka tillbaka någon med hans bakgrund till Iran riskerar att orsaka hans död.

(#31 kolla artikeln jag länkar till i Öresundsposten, det besvarar nog ditt påstående med ett "joho då, det gör vi visst det.")

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Persifone
4/11/14, 6:26 AM
#33

TS, om du ser ett barn på ett tågspår, hade du brutit mot lagen och tagit dig in på spåret för att rädda det?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

[ludden]
4/11/14, 8:30 AM
#34

#32 Dom har aldrig tagit avstånd från hot, skadegörelse eller intrång. Dom uppmuntrar till att begå brott som att befria dom som ska utvisas, ställa sig i vägen för polis och tränga sig in på flygplatser.
https://www.facebook.com/pages/Ingen-M%C3%A4nniska-%C3%A4r-Illegal-Stockholm/124647770935985

#32 Varför ställer du en motfråga utan att besvara min fråga!

Svara på min fråga tack!

Annons:
[ludden]
4/11/14, 8:32 AM
#35

#33 Ja det skulle jag men tycker du att dom gör rätt i att mordhota, klottra, slå sönder bilar, bussar och fönster på fastigheter och tränger sig in på flygplatser? Det är inte samma sak så sluta försöka skönmåla några som anser att hot är okej.

olaka
4/11/14, 9:05 AM
#36

#34 På riktigt? Det är dina bevis? Ska de på eget bevåg gå ut och "ta avstånd" från allt dumt som händer i samhället? Återigen, vi vet båda att IMÄI uppmuntrar och begår illegala handlingar, men det finns en klar distinktion mellan det man sysslar med å ena sidan och hot och våld å andra. Ser du verkligen inte den skiljelinjen?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/11/14, 9:27 AM
#37

#36 Och du tycker SD ska ta ansvar för vad deras medlemmar gör? Är det så svårt att säga nej vi tar avstånd från våld och hot samt skadegörelse. Jo det är svårt för vänsterhuliganer som tror sig att dom får göra allt påhejad av IMÄI som vägrar ta avstånd från hot och skadegörelse det är fullt tillåtet enligt deras principer.

olaka
4/11/14, 9:35 AM
#38

#37

Men du har ju inte ens lyckats visa att det är deras medlemmar som har gjort de här sakerna? Jag har sett en massa lösa anklagelser, men kan du styrka dina anklagelser? 

Kan du visa att ett avståndstagande har avkrävts dem? Att en reporter el dyl kontaktat dem ang ett attentat och frågat vad de tycker?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/11/14, 10:18 AM
#39

#38 När det dyker upp text på avpixlat är du snabb med att beskylla SD ligga bakom det. Vart i deras partiprogram finns avpixlat? Fram med det nu. SD får skulden för mycket och man kräver genast dom tar avstånd. Hur vore det om vänstern står upp mot hat och våld? Nej det går inte.

Är det så svårt för IMÄI att ta avstånd från hot och skadegörelse jo man uppmanar sina medlemmar att begå brott därför vill man inte ta avstånd från hot. Dom sprang in på flygplatsen och det är ett brott men du och vänstern ser inte det utan kallar det för civilkurrage. Man har en gripen för det vilken löjlig bortförklaring har du på det och när skall du svara på mitt inlägg i #30? Varför fortsätter du undvika svara?

olaka
4/11/14, 10:46 AM
#40

#39

Sajten drivs av SDs riksdagsman Kent Ekeroth.

http://www.dn.se/nyheter/politik/kent-ekeroth-medger-koppling-till-avpixlat/

Var har man givits chansen att ta avstånd från det du påstår att man inte gjort? Eller tycker du att man på allvar ska sitta och kolla igenom alla polisrapporter dagligen och ta avstånd från allt man ogillar?

#30 svarade jag på redan i #32, men jag kan förtydliga det för dig: Sverige har ratifierat FNs barnkonvention, man har skrivit under FNs flyktingkonvention och FNs mänskliga rättigheter säger man sig stå bakom. Utvisningen strider mot samtliga dessa.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/11/14, 11:05 AM
#41

#40 Gör avpixlat det automatiskt till SD för att en man driver sajten? Du försöker helatiden slingra dig varför?

Klart en sajt kan ta avstånd från våld som förknippas med dom? I Märsta utanför Stockholm ber ingen människa är illegal att folk ska sluta upp och stoppa avvisningar det slutar med.

https://www.youtube.com/watch?v=aPLSZZr7G8I

http://www.dn.se/sthlm/stor-protest-vid-migrationsverket/

Det är två händelser av flera där det krävs stora polisresurser. Efter dom händelserna slår man sönder bussar i Skogås utanför Stockholm en vecka efter slår man sönder bussar igen.

Måste man få en frågan innan man tar avstånd från hot, skadegörelse? Är det inte bättre att vara tydlig med att man inte accepterar hot och skadegörelse men tydligen är det väldigt svårt att göra det. Har man tappat talförmågan eller skrivkunnigheten att kunna skriva en rad eller två att det inte är okej och att man tar avstånd.

Trodde rasisterna var dumma i skallen men det tycks finnas folk på vänstersidan som är lika korkade och försvarar våld dom med. Slå ihop vänster som höger lika kålsupare bägge sidor.

Annons:
olaka
4/11/14, 11:43 AM
#42

#41

Gör avpixlat det automatiskt till SD för att en man driver sajten? Du försöker helatiden slingra dig varför?

Åkesson har vid ett flertal tillfällen beretts plats att ta avstånd från sajten, såhär brukar det låta:

http://www.sydsvenskan.se/sverige/akesson-slar-ifran-sig-kritik/

Åkesson och andra toppar har alltså gång efter annan beretts plats att ta avstånd från sajten, men man vägrar göra det. Däri ligger skillnaden.

Klart en sajt kan ta avstånd från våld som förknippas med dom?

Har du eller nån annan frågat dem om de gör det? Är du säker på att de uppattar det som att våld förknippas med dem? Har du någon källa på det?

två händelser

Jag ser inte tillstymmelse till våld eller hot från demonstranterna i de två länkarna du skickade.

Mitt förslag är att du vänder dig till oranisationen för att fråga hur man ser på till exempel hot riktat mot ämbetsmän. Jag vill vara tydlig med att jag inte har några som helst kopplingar till organisationen, men att jag har en uppfattning om dem som radikalt skiljer sig från dig och det var därför jag inledde den specifika diskussionen i #12.

försvarar våld 

Tragiskt att du känner att du måste ljuga om mig, är det inte bättre att du faktiskt bemöter de argument jag framför istället?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
4/11/14, 11:59 AM
[ludden]
4/11/14, 1:59 PM
#44

#42 Försöker du vara lustig på något sätt?

Har frågat dom flera gånger, standardsvaret är som dina svar "vi kan inte ta ansvar vad andra gör" eller "ditt inlägg bryter mot våra regler" "inga kommentarer" "är du rasist eller".

Du gör exakt då menar jag exakt som extrem vänstern gör att förneka, skyll på annat, förneka och åter förneka. Det är standard hos våldsromantiker. Du försöker snacka bort hot, skadegörelse och intrång som dom gör samma skrot och korn.

Förneka är ert bästa vapen då har ni aldrig fel.

olaka
4/11/14, 2:15 PM
#45

#44

Försöker du vara lustig på något sätt?

Nej

Har frågat dom flera gånger

Hur? För om du håller samma ton som du gör här så kan jag förstå om man inte är speciellt välvillig till att svara. Du drar ju direkt igång på högsta växeln och påstår att jag försvarar våld, trots att jag uttryckligen från början sagt att jag inte gör det.

Hade jag varit våldsromantiker hade jag väl stått för att man använde våld?

Jag förnekar på inga sätt att de händelser som du tar upp i tråden med hot och så vidare sker och att det (ibland) har utförts av extremvänstern, de sakerna är fruktansvärda och meningslösa, men jag ser ingen direktkoppling mellan att bryta mot lagen och att utöva våld eller hot om våld.

Visar du något som stödjer ditt påstående att IMÄI stödjer våldsutövande så kommer jag utan tvekan att säga att de är idioter, men jag ser inget som stödjer det idag. Framförallt ser jag inga tecken på våldsutövning i det fallet vi diskuterar i tråden. Jag ser att man bryter mot lagen i det att man bryter sig in på ett flygfält och det stödjer jag att man gjorde, likväl att flera passagerare på planet vägrade ta sina platser.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Vassna1
4/11/14, 2:26 PM
#46

32# Om han är papperslös i Sverige hur vet en då att han har flyktingstatus i Turkiet? Frågan kvarstår, varför är han utvisad? Eftersom myndigheter har tystnadsplikt så lär vi inte få reda på det och då blir en sådan här diskussion ganska meningslös.

[ludden]
4/11/14, 2:59 PM
#47

#45

Travellers/Bergkvara bussgarage i Skogås attackerades natten till den 30 november som svar på deras inblanding i deportationerna av asylsökande från Migrationsverkets flyktingfängelser. Ett tjugotal bussar fick sina rutor sönderslagna och ”Gör slut med Migrationsverket” sprayades på byggnaden. http://motkraft.net/2013/12/01/aktionsgrupp-gslmm-aktion-mot-bussgarage-i-stockholm/ 

Välkänt att det blir bråk när ingen människa är illegal tar sig till migrationsverket.

http://www.ingenillegal.org/artiklar/blockad-av-forvaret-i-marsta-igen

Ingenstans på deras hemsida tar man upp att våld eller skadegörelse är inte okej bara att det förekom polisvåld.

Buhu så synd om oss, snyft polisen va dum som stoppade oss snyft. Att vi själva hotar, slår sönder fönster och sprayar slagord är inte farligt.

Stackars er så synd om er alla är dumma mot er och förstår inte er.

olaka
4/12/14, 11:35 AM
#48

#47

Visa att ”Gör slut med Migrationsverket” är samma sak som " ingen människa är illegal", annars faller ditt argument.

Blockaden verkar inte ha skett med något form av hot, skadegörelse, eller klotter, alltså faller ditt argument.

Ren generellt så omöjliggör dina resonemang alla former av engagemang, eftersom det kan finnas ruttna äpplen som har samma ståndpunkt men arbetar med vidriga metoder. Allt engagemang mot rasism är omoraliskt på grund av RF till exempel, men det kanske det är det som är mitt syfte?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
olaka
4/12/14, 12:04 PM
#49

#46

Det verkar som man har gjort olika bedömningar, eller så kan det ju vara administrativa hinder tex. Men faktum är ju att UNHCR bedömmer att han har flyktingstatus, så att "Sverige utlämnar dessutom aldrig någon till ett land om det finns en risk att personen blir avrättad" som du skrev i #31 behöver inte vara helt sant, även om man ju vill tro det.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/12/14, 2:21 PM
#50

#48 Ja blundar man för problemet är ett lätt att skylla ifrån sig. Jag skrev tidigare jag frågade dom och dom vägrar svara.

Både ingen människa är illegal och du är samma skrot och korn. Du skyller ifrån dig det gör dom med. Buhu det var andra som förstörde bussarna eller hotar vi gör inget inte vårt fel eller vill ta avstånd från hot och våld snyft snyft. Men att lägga ut telefonnummer och vilken bussbolag som används det kan vi.

Vänsterextrema är fega stackare som inte kan stå för vad dom gör. Dom är inte bättre än SMR. Feg vänstern vågar inte säga ifrån sjukt.

olaka
4/12/14, 4:20 PM
#51

#50 Eftersom du verkar vara antingen oförmögen eller ovillig att föra ett civiliserat samtal utan bara verkar vara ute efter att kasta okvädesord kring dig så väljer jag att avsluta dialogen nu. Jag tror att de som läser förstår vad jag menar, trots dina försök att förvränga och jag tror knappast det finns utsikter att konstruntivt komma framåt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[ludden]
4/12/14, 4:57 PM
#52

I denna tråd http://politik.ifokus.se/articles/5339abff8e0e743450000487-fotbollsvaldet-far-aldrig-vinna?discussions-1 kräver du att sajtvärden tar sin hand från våldet men du sitter och försvarar en grupp där dom inte tar sin hand från skadegörelse och hot. Patetiskt kallar jag det för. Ja folk kan läsa hur du för ut dubbla budskap där du försvarar extremvänstern men delar ut en känga till andra. Det är vidrigt fy för folk som inte kan ta avstånd från hot och skadegörelse.

Magi-cat
4/12/14, 7:16 PM
#53

Jag tycker det var föredömligt och ett underbart exempel på civilkurage det som hände den dagen och förhindrade utvisningen!

Mer sådant engagemang!👍

"Han har papper på att FN:s flyktingorgan UNHCR ansåg att han hade flyktingskäl, men tilldelades aldrig något nytt hemland. I Sverige räcker inte det som asylskäl eftersom han på egen hand tog sig hit."

Rent formella skäl alltså, förödande för en medmänniska som behöver beskydd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mitralis
4/15/14, 10:32 PM
#54

Jag är också lite inne på Vassna1s spår. Varför har personen blivit utvisad?
Jag vet ett fall i en liten by för några år sedan. Familjen skulle bli utvisad och byborna startade namninsamlingar osv. Familjen fick stanna. Sedan fick en släkting till mej veta, lite så där lagom inofficiellt, att det där var den mest kriminella familjen i trakten på många år och Polisen hade fått jobba hårt för att få till en utvisning, som blev stoppad…
Nu behöver det ju inte vara så i detta fall, men det får en ju att tänka.



[Jimmy.L]
4/17/14, 7:19 AM
#55

Malin Björk (V) har polisanmälts för sin aktion på flyget för att stoppa utvisningen av Ghader Ghalamere.

En medpassagerare menar att hon begått en terroristhandling eftersom hon stoppade flygplanet från att lyfta.

http://www.op.se/jamtland/ostersund/medpassagerare-har-polisanmalt-malin-bjork-v

Annons:
olaka
4/17/14, 12:23 PM
#56

#55

terroristhandling

Haha!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
4/17/14, 12:27 PM
#57

#56 Vad är det för roligt? Begår man fel på flyget är det självklart att det ska anmälas luftsäkerheten är inget man ska skratta åt då får man ta bilen eller tåget om man inte kan följa dom regler som finns.

Magi-cat
4/17/14, 12:33 PM
#58

Så en handling i medmänsklighet skulle vara terrorism??

I upp-och-ned-vända världen då….😴


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
4/17/14, 1:17 PM
#59

#58 Brott är brott. Spelar ingen roll vad folk försöker få det som. Alla är lika inför lagen och skall prövas där när man begår felaktiga handlingar.

Magi-cat
4/17/14, 1:24 PM
#60

Ibland är det väldigt noga med intentionen i handlingen…

Man får också göra extraordinära saker för att rädda  liv. I det här fallet gällde det liv. Civilkurage, kallas det då. 

Terrorism är något annat.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[ludden]
4/17/14, 1:28 PM
#61

#60 Hur räddade man liv när man tänkte bila ner personen? Alla andra passagerare som hade anslutningar till flyg tänkte hon på dom? Skulle inte tro det. Hoppas hon inser att hennes handlingar får följder och att flygbolaget kan kräva henne på stort skadestånd.

Magi-cat
4/17/14, 1:31 PM
#62

Jaja, vi säger så, bättre alla tänker på sitt, sitter stilla i sina flygstolar och inte engagerar sig.🤤


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[ludden]
4/17/14, 1:36 PM
#63

Ja men då får man väl stå för konsekvenser av sitt handlande. Varför skall vissa komma undan ett solklart brott medans andra får straffa för det?

Det står när du bokar flygbiljetter vad som gäller och följer du inte dom kan du nekas eller bli anmäld är det så svårt att läsa när man bokar?

olaka
4/17/14, 5:17 PM
#64

#57 Jag är fullt medveten om att hon begick ett brott och jag tror hon utgörde handlingen med den kunskapen också. Vad jag skrattade åt var ordet jag citerade.( det var just därför jag citerade det) Jag skrattade åt det för att det var en sån fullkomlig absurd brottsanklagelse i sammanhanget.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
4/18/14, 7:18 AM
#65

#64 Det är ju en mycket allvarligt brott när man medvetet bryter dom regler som finns då är det ju en terroristhandling med tanke på var dom befinner sig. Dom andra passagerarna tyckte säkert det inte var lika roligt. Är därför en valde att anmäla henne.

olaka
4/18/14, 9:02 AM
#66

#65 Terroristhandling? Verkligen? Tur att vi behåller nyanseringen i språket och inte överdriver i alla fall. För det är ju verkligen motsvarande handlingar att genom att stå upp tillfälligt hindra att ett plan kan lyfta å ena sidan och att krasha ett flygplan in i en skyskrapa å andra…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

fatcat
4/18/14, 10:20 AM
#67

Visst är det nobelt att visa sympatier för medmänniskor men det finns också regelverk i dagens samhälle. Om mannen begått grova brott eller saknar giltigt flyktingskäl så är utvisningen rättvis. Att ta lagen i egna händer och utnyttja massmedier som vapen när myndighetspersonal redan utrett hans fall är ganska naivt. Malin björk är varken biståndshandläggare eller anställd på migrationsverket. Sen om man utför protestaktioner på flygplan så är det inte konstigt att det resulterar i delade åsikter.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[PeterWem]
4/18/14, 10:20 AM
#68

Nej, ingen terrorhandling. Däremot brott mot luftfartslagen genom att inte åtlyda befälhavaren på planet. Böter eller max 6 månaders fängelse. Flygbolaget kan alltid ställa ekonomiska krav på förseningar som hon skapat, och även porta henne från bolaget.

Att ta sig in på ett skyddsobjekt utan tillstånd, d.v.s. klättra över staketet ger böter eller fängelse i ett år. Att sabotera ett luftfartyg kan innebära en terrorhandling.

[Jimmy.L]
4/18/14, 11:19 AM
#69

#66 Är det du eller myndigheterna som avgör vilken lag man ska använda sig av?

Annons:
olaka
4/18/14, 11:39 AM
#70

#69

I det här fallet var det ju ett uttalande som en anmälande medpassagerare gjorde, om jag fattar artikeln korrekt, och den är helt absurd.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
4/18/14, 11:58 AM
#71

#70 Jaha vad är det för fel på det då anmälaren får väl tycka som denna vill. Vill denna kalla henne för terrorist får den göra det ser inga problem med det.

felixhaljeskog
4/20/14, 1:43 PM
#72

Är det någon som har en aning om varför han blev utvisad? Har läst tråden och sett att fler har ställt samma fråga men inget svar har kommit fram.

[Göteborgaren]
4/20/14, 1:49 PM
#73

Han har inte blivit utvisad. Man har överklagat beslutet.

felixhaljeskog
4/20/14, 2:17 PM
#74

#73 Ne jag vet men tänkte på orsaken som skulle ha utvisat honom, varför han satt på planet på väg hem? 😉

[Göteborgaren]
4/20/14, 2:41 PM
#75

#74 Står ju i länken i #0 varför han skulle utvisas.

Vassna1
4/21/14, 9:14 AM
#76

#75 Hur vet en att det stämmer då? Så länge myndigheterna har tystnadsplikt så är det riskfritt att ljuga så i det här fallet så kan man en bara säga att troligtvis är det något annat.

Annons:
[Jimmy.L]
4/21/14, 2:37 PM
#77

#76 Fast hur kom han till Sverige då? Han kom ju hit på någotsätt genom Europa. Någon som vet hur det funkar måste han söka uppehållstillstånd i första EU land han kommer till?

Upp till toppen
Annons: