Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1260 ggr
[Jimmy.L]
2014-04-14 17:53

SD kan portas från Folkets Hus

Nu rekommenderar riksorganisationen Folkets Hus och Parker sina medlemmar att inte hyra ut lokaler till främlingsfientliga och rasistiska grupperingar.

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article18721214.ab

Annons:
[NeferNefer]
2014-04-14 17:57
#1

Glädjande nyheter! :-) Folkets hus och parker ska inte vara forum för hat och fördomar, det ska vara glädjens mötesplatser för alla människor.

Maria
2014-04-14 17:58
#2

#1 Jepp, kan bara hålla med. Heja, heja…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Magi-cat
2014-04-14 19:23
#3

Fler och fler säger ifrån…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-04-14 19:49
#4

Ja, äntligen! :-)

997
2014-04-14 22:50
#5

Snart kommer någon SD:are att säga något i stil med att riksorganisationen Folkets Hus och Parker har varit "taskiga" mot SD.

Hursomhelst är det riksorganisationen Folkets Hus och Parker som själva bestämmer vem som skall använda deras lokaler. Visst kan man tycka att verksamheten de bedriver till stor del är skattefinansierad, men lokalerna måste väl ändå få användas till det de är avsedda för, nämligen att skapa gemenskap mellan människor.

[PeterWem]
2014-04-15 17:27
#6

Är lugnt. Bara dra in skattepengarna från Folkets hus. 1990 var det 13 miljoner i bidrag, och det klarar sig tydligen Folkets hus utan. Privata aktörer får göra vad de vill, och Folkets hus visar nu att de vill bli en privat aktör.

Annons:
Humbugg
2014-04-15 17:49
#7

Då demokrati även rymmer och ska acceptera rasism tycker jag det är fel att blockera åsikter genom att neka Sverigedemokraterna platser att hålla möten.

Gör man det nu så skulle man även i framtiden kunna praktisera detta mot "oliktänkade" partier såsom Piratpartiet eller varför inte det nya Djurpartiet m.m.

Rasism försvinner inte bara för att man försöker sopa den under mattan utan man måste möta den och istället få folk att förstå att rasism inte är den rätta vägen att gå.

Sedan skulle man kunna vända och vrida på Folkets hus tolkning av vad mänskliga rättigheter är: är det inte en mänsklig rättighet att tycka vad man vill i en demokrati? och dessutom inte behöva utsättas för represalier för att man tycker på ett speciellt sätt?

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Magi-cat
2014-04-15 17:55
#8

Det är bara det att tyckandet får konsekvenser när det blir organiserat och går över i handling.

Jag tycker det är bra att fler och fler vågar säga ifrån och visa att rasism och främlingsfientlighet inte är några småmysiga åsikter vilka som helst.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2014-04-15 18:13
#9

Är ju exakt detta SD vill, dom blir utstängda och många blir upprörda och lägger sin röst på dom. Dom får gratis valreklam och väljare.

Magi-cat
2014-04-15 18:18
#10

Fick de inte högre opinionssiffror när de gick med järnrören också? Vad innebär då det?

Jag tror väldigt få röstar på SD för att det är "synd" om dem.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[PeterWem]
2014-04-15 18:22
#11

Hörde senast idag att MP hade förslag på att att förbjuda anonyma bloggar. Ett sätt att tysta oliktänkande i min mening, precis det som Kina och Iran sysslar med om jag ska dra en populistisk jämförelse. Det skulle innebära att visselblåsare, illegala invandrare, SD:are och HBTQ-personer skulle få det svårare om dessa tog steget att publicera sitt material offentligt och digitalt. Med tanke på de protester som visade sig var visst tiden inte mogen för detta ännu, men nu vet jag MP:s intentioner. Jag anser inte att Folkets park, så länge det får bidrag, ska stoppa MP från att ha möten i lokalerna. Den dag bidragen upphör bryr jag mig inte det minsta vad Folkets hus sysslar med i lokalerna.

[Jimmy.L]
2014-04-15 18:23
#12

#10 Dom kom ju in i riksdagen tack vare allt tumult kring dom.

Magi-cat
2014-04-15 18:27
#13

Ingenting blir bättre av att hålla tyst och låta dem marschera vägen fram! Man måste säga ifrån, ju fler som gör det desto fler vågar, och visa på bättre alternativ!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[Jimmy.L]
2014-04-15 18:39
#14

Nej men vi vinner inget på att frysa ut dom heller bättre att ta debatten.

Magi-cat
2014-04-15 18:42
#15

Det lär bli debatter också. :-)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Humbugg
2014-04-15 23:42
#16

#8: Men det är just det som är en riktig demokrati, att ha möjligheten att förändra samhället genom exempelvis kunna begränsa invandringen eller istället släppa invandringen helt fri. Visst framstår inte Sverigedemokraterna som det mest seriösa partiet men de har fortfarande samma rätt att existera på samma sätt som både Socialdemokraterna och Moderaterna har. Att hävda att de får tycka men inte handla är inte demokratiskt, dock delar även Folkets park och de styrande partierna din åsikt.

All politik har konsekvenser, exempelvis när sittande regering införde lärarlegitimation fick detta givetvis stora konsekvenser, att då hävda att de styrande partierna inte borde kunna genomföra detta är givetvis bakvänt, dock skulle ingen riktigt våga hävda detta för åsikten eller tanken är "rumsren" eller politiskt korrekt med ett annat ordval.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

olaka
2014-04-16 00:07
#17

Folkets Hus är en del av arbetarrörelsen, varför ska man inte ha rätt att inte bereda plats till sina motståndare?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[julatopp7018]
2014-04-16 07:28
#18

#17 Får man bidrag måste man låta alla få hyra annars får man väl neka dom bidrag svårare än så är det inte.

olaka
2014-04-16 12:26
#19

#18

Vi har ju inte den ordningen i Sverige, vi ger bidrag till föreningar och liknande med en målsättning om pluralism. Alla föreningar är inte till för alla och vi har fri föreningsbildning, förutsatt att man följer vissa grundläggande demokratikriterier(det var därför inte SDU fick bidrag från ungdomsstyrelsen till exempel). Det finns kvinnoföreningar, ungdomsföreningar och körer som på ett sätt är exkluderande mot män, gamlingar eller stumma, men man är fortfarande del av den svenska folkrörelsen.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Didnovarre]
2014-04-17 14:52
#20

Folkets Hus i Göteborg går emot riksorganisationen. Ordföranden i FH i Göteborg säger att "han tycker att det vore märkligt att stänga ute ett riksdagsparti från lokalerna" och att "vår konferensanläggning är en kommersiell verksamhet som vilken som helst". Enligt uppgift omnämndes inte SD när styrelsen för FH-rörelsen fattade sitt beslut om de nya riktlinjerna - det skedde först i pressmeddelandet. Det finns alltså inget principbeslut att falla tillbaka på enligt den göteborgska tolkningen.

Och lite så är det väl: ibland går tolkningarna isär, och det främjar ingens intressen när tagna beslut och pressmeddelanden inte är samstämmiga. FH förefaller ha kommunikationsstörningar inom organisationen.

Annons:
Magi-cat
2014-04-17 18:24
#21

" Arbetarerörelsen är rasismens största fiende. De generationer som byggt upp Folkets Hus var samma människor som bröt marken för demokratin i Sverige. Som tog strid för allas lika värde i en tid när motkrafterna var betydligt mäktigare än idag."

http://bloggar.aftonbladet.se/ledarbloggen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

fatcat
2014-04-17 18:27
#22

Man borde alltså inte tillåta några politiska partier till folkets hus. Finns ju risk att medlemmar ur övriga partier också har rasistiska åsikter. SD som parti tar ju avstånd från sånt.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[julatopp7018]
2014-04-17 18:29
#23

Att tjafsa om vem som byggde ett hus för flera år sen är löjligt. Vad dom gubbarna hade för åsikter vet vi inte så det är bara vilt spekulerande från den ledaren.

Vassna1
2014-04-17 20:24
#24

Att dela in människor i olika raser är en av nazismens grundidéer. Sverige hade under första halvan av 1900-talet en sådan forskning på rasbiologiska institutet i Uppsala. Nu har forskare slagit fast att Homo sapiens (människa) ej kan delas in i olika raser. Finns det ej olika människoraser kan man följaktligen ej vara rasist.

997
2014-04-20 21:45
#25

Oj, vilken diskussion det blev om detta. Om man, som politisk rörelse, blir portad från ett ställe håller man väl sina möten på andra ställen. Så gjorde arbetarrörelsen väldigt länge, innan de hade egna lokaler (Folkets hus).

Varför kan inte SD göra så?

Intressant fråga - Jag tror jag vet svaret.

Geru
2014-07-22 17:14
#26

#24 Fast du kan ju fortfarande anse att det finns raser, som egen person. Och i så fall, behandlar  du ju andra där efter och på så vis skapar rasism…

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Thaeri
2014-07-31 01:40
#27

Det är helt självklart att Folkets Hus stänger ute SD, för de förra hör till arbetarröreslen medan de senare står för de rakt motsatta åsikterna.

Det kanske kommer som en chock för er som ser Folkets Hus som någon slags mysförening som driver bio och hyr ut lokaler för vuxenutbildning via jobbet, men faktum är att de inte har någon som helst skyldighet att vara neutrala.

Annons:
kamera0710
2014-07-31 12:44
#28

När det gäller framgången för högerpopulistiska partier rekommenderas Magnus E Marsdals bok Högerpopulismen dissekerad, se länk. Jag kunde knappt slita mig från denna bok innan jag läst klart den.

http://www.bokus.com/bok/9789197650724/hogerpopulismen-dissekerad-hemligheten-bakom-fremskrittspartiet-framgangar/

olaka
2014-07-31 13:50
#29

#28

Beställde den omgående på Ord & Bok, den var slut på bokus.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Denna kommentar har tagits bort.
kamera0710
2014-08-01 06:27
#31

#29 Återkom gärna med vad du tyckte när du läst den.

Via länken kan du läsa ett omdöme.

http://haggstrom.blogspot.se/2013/11/lasvard-bok-om-hogerpopulismen.html

Upp till toppen
Annons: