Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 3535 ggr
[vigge_]
2014-04-21 23:13

Vilket Parti Kommer Du Att Rösta På?

Ifall det var valdag idag, vilket parti skulle ni rösta på då? Motivera gärna era svar! :)

Annons:
Fialialej
2014-04-21 23:15
#1

Jag hade röstat på Feministiskt Initiativ om det vore val idag.

"På natten är alla katter svarta"

[Jimmy.L]
2014-04-22 08:28
#2

Har inte riktigt bestämt mig än.

Magi-cat
2014-04-22 09:12
#3

Har inte bestämt mig i riksdagsvalet. Röstade blankt (ffg) förra valet, men bilden är en annan i år. (med SD)

Lyssnar på argument för att rösta.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fialialej
2014-04-22 11:00
#4

#3 jag har fortfarande inte hittat ett enda vettigt argument till att rösta på sd, som överväger allt dåligt med dem. Vad är ditt? Alla partier har bra och dåliga idéer naturligtvis, men sd tycks ju ha ett orealistiskt stort antal negativa sidor… Det jag kan komma på som är bra är att de villa skärpa djurskyddet. That's it, liksom - och väger absolut inte upp all skit. Eller hur tänker du?

"På natten är alla katter svarta"

Magi-cat
2014-04-22 11:08
#5

#4 Jag uttryckte mig synnerligen oklart, ser jag nu. Det blir lätt så när man tycker något är självklart och utelämnar flera tankeled, men det kan ju ingen annan veta förstås. ☺️

Jag skulle för liv och pin aldrig rösta på sd! 😮Förra gången röstade jag blankt och hade inte en tanke på att SD skulle ta plats. Nu har de gjort det och genom en blankröst eller ickeröst bidrar man indirekt till att de får mer plats.

Det är lite så jag tänker, fast det blev kryptiskt. Sorry. ☺️

Stoppa SD, inte rösta , alltså. 🙂Hoppas jag klargjort nu. 🤫


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Fialialej
2014-04-22 11:16
#6

JAHA! Ursäkta missförståndet. Nu blev jag lite lättad, haha.. ;)

"På natten är alla katter svarta"

Annons:
Halvdansken
2014-04-22 11:16
#7

Vet inte om jag röstar alls denna gången, jag bor ju i Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2014-04-22 11:20
#8

#6 Hehe, tack snälla för att du reagerade så jag fick förklara! 🌺🙂🥵


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

MagArne
2014-04-22 11:44
#9

Har svenska folket röstat fram SD så är det ju bara att gilla läget. Svenskarna vill ha detta parti.

Jag tycker det är fel att försöka utesluta partier som är framröstade även om jag inte stöder många av dem.

De andra partierna får väl tänka till och locka till sig fler röster vilket är bästa lösningen på problemet.

Fialialej
2014-04-22 11:55
#10

#9 naturligtvis är det så. Men samtidigt så måste ju vi andra, som inte ser fördelarna med att rösta på ett (iallafall alldeles nyligen, vad de än är nu) nazistiskt parti. Yttrandefriheten är ju inte begränsad åt ena hållet. :) Dessutom är jag väldigt intresserad av att höra argunent för att rösta på sd, eftersom de jagh ittills frågat faktiskt inte haft några alls mer än klassikern "de ärd e enda som vågar ta upp invandrarfrågan". Vilket ju inte är sant. Eller möjligen "jag tror de skulle röra om i grytan". Inga argument nog att rösta på ett fd nazistparti som fortfarande representerasa v en stor del nazister. Det är inget man bara kan bortse ifrån.

"På natten är alla katter svarta"

[SirKnasen]
2014-04-22 14:40
#11

Man kan väl inte rösta på gamla kommunistpartier som fortfarande representeras av en stor del kommunister?

Vassna1
2014-04-22 19:48
#12

Jag röstar på SD.  #10 Vilket annat parti än SD tar upp invandrarfrågan då? Fast ännu underligare är det enligt min mening att ingen tar upp utvandrarfrågan. Den är ju lika viktig.

997
2014-04-22 19:54
#13

#12 Även om jag hade tyckt att invandringen måste begränsas hade jag inte röstat på SD p g a deras fascistoida tendenser - kan helt enkelt inte rösta på ett parti om människor är rädda för att mordhotas om de kritiserar det.

Nu finns t ex Framstegspartiet om man anser att minskad invandring skall prioriteras.

Annons:
[SirKnasen]
2014-04-22 20:26
#14

#13 Förstår inte riktigt vad du menar. Är du rädd för att bli mordhotad om du kritiserar SD?

olaka
2014-04-22 20:58
#15

Alla partier "pratar om invandrarfrågan", men det är bara ett parti som skyller alla problem på invandrare.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Göteborgaren]
2014-04-22 21:10
#16

#15 Samtidigt är det en spark i arslet på alla partier att många anser att invandrarfrågor är viktiga.

Fialialej
2014-04-22 21:13
#17

#11 det kan man ju om man vill, eftersom man får rösta på just vilket parti man vill. Men de flesta som sympatiserar med vänsterpartiet (utgår ifråna tt det är dem du menar) har, som jag uppfattat saken, en solidarisk inställning till sina medmänniskor och sin omvärld och därför röstar på vänsterpartiet som ju strävar efter en utopi där alla lever lyckliga.

"På natten är alla katter svarta"

Vassna1
2014-04-22 21:26
#18

#15 SD skyller ej alla problem på invandrare. Det är politiker som har en okontrollerad invandring som är största orsaken till de problem som Sverige har idag. Vad tycker du om den höga utvandring som Sverige har idag?

olaka
2014-04-22 22:35
#19

#18 Fri rörlighet för individen är en viktig princip, det är tråkigt att det försvinner folk och det är ju bra om vi kan locka tillbaks dem men jag tycker intw vi bör göra något rent juridiskt. Sen tror jag knappast emigrationen beror på att vi har en immigration om du undrade något åt det hållet.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Didnovarre]
2014-04-23 07:18
#20

Jag hör till dem som "utan att skämmas" kan tänka mig att rösta på SD i Riksdagsvalet. Visst, det har varit mycket negativa skriverier om partiet, många befogade, andra "småtterier" som fått motsatt verkan mot de avsedda i fråga om sympatier. Det finns bruna rötter hos SD, det skall man inte sticka under stil med, men det verkar finnas en intention åtminstone hos partiledningen att göra upp med sin historia. Sedan har det ju funnits en del "messmälingar" som kommit in i partiet inte minst på lokal nivå, men man får samtidigt tänka på att det är ett ungt parti. Vi som såg Miljöpartiet växa fram minns deras tidiga partistämmor med gott om ytterlighetsfigurer i bänkarna, numera har ju även det partiet slimmats en hel del - kanske på gott och ont.

Men: med allt detta sagt tycker jag mig se oroande tecken inför EU-valet. Nationalistiska och neonazistiska krafter är på framväxt i Europa, inte minst i arbetslöshetens spår. Vad jag förstår är dessa inget som SD tar avstånd ifrån, utan de förefaller beredda att liera sig med dem. Jag tycker inte att det verkar förtroendeingivande att ta avstånd från sina rötter på nationell nivå samtidigt som man gladeligen är beredd att hoppa i samma tunna som brunskjortor i EU-parlamentet. För min del är EU-valet något av en ögonöppnare som gjort att jag börjat dra öronen åt mig inför vårt Riksdagsval. Vilka krafter är det egentligen som jag riskerar att stödja? Kanske är det inte de som vågar ställa de icke tillåtna frågorna om invandringspolitiken, utan ett parti som putsar fasaden men som har det rätt skräpigt bakom den? Det blir nog till att tänka några varv till innan det är dags att gå till valurnan!

(Och apropå EU-valet så blir det blankröst där för min del. Delegaterna är alltför lika varandra kring köttgrytorna i EU-parlamentet för att det skall kännas meningsfullt att stötta någon av dem.)

Annons:
997
2014-04-23 15:26
#21

#20 Man kan tycka olika, men jag tycker dina resonemang är väldigt vettiga. Troligen skulle jag inte hålla med dig politiskt (eftersom jag själv är så långt från SD man kan komma). Men det är just detta som är problemet med SD: De har inte släppt sin "bruna" ådra och kommer aldrig att kunna göra. 

#14 Många har blivit mordhotade när de kritiserat SD - Har du lyckats missa det?

[SirKnasen]
2014-04-23 17:22
#22

Man blir mordhotad och registrerad om man sympatiserar med SD också. AFA kallar de sig visst.

olaka
2014-04-23 17:24
#23

#22

Skillnaden där är ju att de övriga partierna med kraft tar avstånd från till exempel AFA, medan SD-företrädare lite lojt mumlar om att det inte är deras ansvar.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

997
2014-04-23 17:29
#24

#22 Ja, och det är precis lika illa! Fast skillnaden är, såsom olaka påpekar, att AFA inte har stöd av något av riksdagspartierna.

Snacket om att inte mordhoten skulle vara SD's ansvar är precis samma snack som att svartskjortornas våld och hot inte var fascisternas ansvar.

[SirKnasen]
2014-04-23 17:32
#25

så det är SD själva som parti som mordhotar de som kritiserar dem?

olaka
2014-04-23 17:44
#26

#25

Läs vad jag skrev igen. Det uppseendeväckande här är alltså att man inte tar tillfället i akt att fördöma de som till exempel mordhotar de läkare som protesterat mot att Jimmie hälsar på. Det var ingen som sa att det var partiet eller dess medlemmar som gör det, men om det sker hot om våld uttryckligen pga SD så bör ju SD höja rösten! Men det är klart, börjar man såtvingas man ju i konsekvensens namn också avsäga sig banden till hatsajten Avpixlat och så vidare…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[SirKnasen]
2014-04-23 18:02
#27

Vet inte vad SD kan/ska göra mer än att ta avstånd vilket de sagt att de gör. Precis som alla andra partier tar avstånd mot våld och hot.
Det är ju inte så att Vänstern, Sossarna, Moderaterna, centern osv gör något mer än att ta "avstånd" när deras väljare är ute och slåss och motdemonstrerar.

Men håller i övrigt med. SD och många av deras pajasledare kan gott ta åt sig av kritiken då den är befogad.

Annons:
Vassna1
2014-04-23 23:00
#28

#19 Jag tror inte att utvandringen beror på invandringen, jag vet att det är så och till skillnad från den stora utvandringsvågen som varade under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet så är det högutbildade människor som flyttar. Det börjar att likna råttor som lämnar ett sjunkande skepp som en liknelse.

997
2014-04-24 08:18
#29

#27 Linus Bylund säger så här om hoten mot SD's moståndare: "- Det här är anonyma personer, det är inte ens sannolikt att de är sverigedemokrater."

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/protester-och-hot-kring-sds-besok_3439824.svd

Jag tror inte att Jimmie Åkesson och Linus Bylund har någon som helst aning om vem som framför hoten. Men så funkar det med fascistoida rörelser. Det finns "Stormtrupper" som agerar på egen hand och består av "råa typer". Vad man skulle förvänta sig av ett demokratiskt parti är att de klipper banden med dessa "råa typer" (t ex Avpixlat). ….men SD verkar inte vara ett demokratiskt parti. Det är omöjligt för SD att komma ifrån sin bruna bakgrund, då den är så grundläggande för hela strukturen inom SD.

[Göteborgaren]
2014-04-24 10:08
#30

#23 Att man skulle ta avstånd från RF och AFA är ju bara lögn då skulle man kasta ut dessa vid sammankomster det har man inte gjort. Som sent som för några veckor sen tackade Vänsterpartiets ungdom Stockholm det våldsamma extremgruppen RF att dom hindrade SD från att ta sig in på en skola.

olaka
2014-04-24 10:13
#31

#30

Som sent som för några veckor sen tackade Vänsterpartiets ungdom Stockholm det våldsamma extremgruppen RF att dom hindrade SD från att ta sig in på en skola.

Källa på det?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2014-04-24 10:15
#32

#28

Jag tror inte att utvandringen beror på invandringen, jag vet att det

VET du det? Har du en källa som du grundar den kunskapen på?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Maria
2014-04-24 10:20
#33

Personligen vet jag inte vad jag ska rösta på mer än ABSOLUT INTE SD. Sist röstade jag på Miljöpartiet.

Det enda jag vet är att ju äldre jag har blivit desto "rödare" har jag också blivit.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
olaka
2014-04-24 10:39
#35

#34

Var står detta? Vem är "man"?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Göteborgaren]
2014-04-24 11:16
#36

#35 Du får leta lite. Du kan väl läsa jag ska väl inte behöva läsa för dig.

[NeferNefer]
2014-04-24 11:27
#37

#28: Högutbildade människor? Var har du läst det? Källa, tack (Avpixlat godtas inte som källa). De som lämnade var till övervägande del fattigbönder utan jord.

mwetterstrand
2014-04-24 11:33
#38

#35

Är "blockad" av politiska meningsmotståndare OK?

[Didnovarre]
2014-04-24 11:44
#39

Att in- och utvandring har ett samband stöds av SCB:s statistik för 2012, där det visade sig att 69% av de som emigrerade det året var  återutvandrare, d.v.s. personer som främst återvände till landet man emigrerat från efter att i genom­snitt ha till­bringat sex år och sju månader i Sverige. Av alla som utvandrade var majoriteten, 62 procent, också födda utom­lands. (Att inte också den siffran är 69% kan bl.a. bero på att en del är födda i Sverige men flyttat ut t.ex. med sina föräldrar, sedan återvänt hit för att nu flytta ut på nytt.)

Många av dessa återvändare kommer givetvis från våra nordiska grannländer, men det är Irak som växer mest procentuellt som destination av de största utvandringsländerna. Man kan utgå från att det finns sådana som återvänder till vissa länder i takt med att levnadsvillkoren förbättrats där.

olaka
2014-04-24 11:55
#40

#36 Jag letade men hittade inget, Du gjorde ett påstående så Du får backa upp det?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2014-04-24 12:41
#41

Sluta upp med pajkastningen om länkar hit och dit. Ta er tid att leta själva istället för att tjafsa!

Annons:
olaka
2014-04-24 12:54
#42

#41 Det var ett ärligt påstående, jag satt med RF-sidan på Facebook och letade i typ fem minuter men hittade inget som berörde St Eriks gymnasium. Jag vill gärna veta, det är väl inte fel?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2014-04-24 13:10
#43

#42 Jag struntar i vilket, tråden blir söndermosad med tjafs. Trött på sådant nu så lägg ner det bara.

mwetterstrand
2014-04-24 14:03
#44

#35

olaka, jag repeterar, är "blockad" av politiska meningsmotståndare OK?

Magi-cat
2014-04-24 14:05
#45

Om den här tråden vore representativ så skulle SD vinna valet.😕

Tänka sig, hur skulle det bli då? Med ett parti som "kommit fram" med huvudsakligen en fråga!?  🤫Och vilken "fråga" sedan!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
olaka
2014-04-24 14:35
#47

#44

Det skrev jag inte, men en blockad är inte samma sak som att tacka eller att bjuda in RF, något jag finner väldigt uppseendeväckande att Ung Vänster skulle göra.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Göteborgaren]
2014-04-24 14:45
#48

#40 Hur ska du försöka trolla bort detta klipp där man säger "vi har gemensam linje". Så hur ska du ha det stöder man eller inte RF?

Annons:
olaka
2014-04-24 14:55
#49

#48

Det gör jag inte, men eftersom det blev ett sånt jävla liv när detta hände i Örebro och en person till och med blev utesluten för det så tycker jag det var väldigt konstigt om det du sa hände i Sthlm faktiskt har hänt men inte uppmärksammats.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

997
2014-04-24 14:56
#50

För att föra tillbaka ämnet till det som frågan från början gällde.

På följande länk:

http://www.svd.se/nyheter/valet2014/testa-dig-i-svds-valkompass_3493650.svd

Kan man testa sina partisympatier utifrån vilka åsikter man har i olika frågor. Det finns ett annat test som är ganska kul (=intressant) som testar politiska värderingar, men det får bli i en annan tråd (jag skall nog starta en sådan tråd idag typ).

I testet där man kunde testa partisympatier stämde mina åsikter till 61% överens med Vänsterpartiet och 52% överens med Miljöpartiet och till 0% med Sverigedemokraterna. 

Jag velar faktiskt just mellan v och mp. V är det parti som tar social rättvisa på störst allvar och MP är det parti som tar stundande peak oil på mest allvar.

Intressant är att det parti som idag talar mest om individuell frihet på allvar är Vänsterpartiet (jag vet att det är "kontroversiellt" för vissa att säga så - argumentera gärna emot).

[Didnovarre]
2014-04-24 16:04
#51

#50 Kul test på SvD! Jag fick V 45, S 41, FP 37, SD 33, MP 31, KD 29 och C 29. M fick 0%, eftersom jag valde bort dem som röstalternativ. 

Rösta på vänsterpartiet? Ja, de har den i mina ögon bäste partiledaren, men är lite för populistiska för mig. (Skall jag säga som funderar att rösta på SD, de värsta populisterna av alla…)

mwetterstrand
2014-04-24 16:25
#52

#47

Det skrev jag inte, men en blockad är inte samma sak som att tacka eller att bjuda in RF, något jag finner väldigt uppseendeväckande att Ung Vänster skulle göra.

Jag vet att du inte skrev det. Jag bara undrar om du tycker det är OK.

olaka
2014-04-24 17:00
#53

#52

Jag skulle säga att det beror lite på, generellt nej.

Men SD är ju (även här) lite speciella, genom att man på Kent Ekeroths hatblogg Avpixlat har uppmuntrat till och instruerat hur man avslöjar och anmäler papperslösa så finns det värden som väger tyngre är SDs rättighet att få komma in på skolan, nämligen elevernas rätt till trygghet.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Martin
2014-04-24 20:23
#54

Pratar vi EU-valet, Riksdagsvalet eller kommunalvalet?

mvh Martin

997
2014-04-24 20:42
#55

#51 Varför funderar du på att rösta på SD - Du verkar mer vara på den andra sidan av skalan?  

Är bara nyfiken.

Annons:
[Didnovarre]
2014-04-24 22:00
#56

#55 Ja, i grund och botten är jag i andra änden av skalan! Men någonstans på vägen har jag blivit så trött på detta åsiktsetablissemang vi har i Sverige, opinionsmannekänger i form av av politiker, journalister, olika former av andra samhällsdebattörer, konstnärer och "intellektuella" som kritat upp sidolinjerna för den s.k. åsiktskorridoren.

Ta det enkla faktum att fyra av tio svenskar anser att vi tar emot för många flyktingar i vårt land (källa SOM-institutet). Det innebär inte att fyra av tio svenskar är främlingsfientliga, men det innebär att fyra av tio svenskar inte får komma till tals i frågan. (Om man nu inte räknar glipor som "ring P1", där ovana debattörer ur folkdjupet som kämpar med att försöka uttrycka sin åsikt får finna sig att mästras av förnumstiga programledare.)

Säg mig det politiska riksdagsparti utöver SD där du som förtroendevald eller medlem kan ställa dig upp och framföra åsikten att det är dags att frispråkigt våga diskutera flyktingproblematiken (för det är ett problem!) utan att du blir föremål för sneda blickar och sparkar på smalbenen? Blir du som politiker inte utesluten ur partiet så kan du nog åtminstone räkna med att rasa ner några placeringar på nästa valsedel…

Hur skall vi få en meningsfull debatt i flyktingfrågan när opinionen styrs av en kamratkrets med exklusiv tillgång till de kanaler där det som räknas i debatten framförs? Att det finns andningshål som nätet sticker givetvis i deras ögon, och då är det synnerligen bekvämt att tillgripa epitet som "näthat". (Ja, det förekommer dessvärre riktigt "näthat", men det är alltför ofta också en missbrukad etikett använd med syfte att täppa till en fri debatt som man inte kan komma åt på annat sätt.)

Jag skulle vilja se en fri och frejdig debatt i Vilhelm Mobergs anda, där debattens fönsterluckor skruvas av och frisk luft släpps in i dunkla kammare igen. Det innebär inte nödvändigtvis att jag egentligen vill rösta på SD, utan att jag och andra kanske måste lägga våra röster på dem för att visa att det finns en skuggdebatt som det inte är bra för demokratin att kväva. Om detta och mycket annat skulle jag kunna breda ut mig ännu mer, men nu har jag i alla fall motiverat mitt ställningstagande.

mwetterstrand
2014-04-25 08:30
#57

#53

Jag tycker inte att uppmaning till anmälan av papperslösa på en anonym blogg ger någon rättighet att odemokratiskt hindra ett riksdagsparti till samma rättigheter som övriga.

Vad menar du med elevernas trygghet? Hade den varit hotad om SD i demokratisk ordning hade fått besöka skolan? Jag följer inte riktigt med i den tanketråden.

fatcat
2014-04-25 09:30
#58

Underbart att det finns riktiga liberaler i detta forum, tack mwetterstrand och Didnovarre!🙂

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

olaka
2014-04-25 13:01
#59

#57

Hatsajten Avpixlat är inte vilken anonym blogg som helst, den finansieras och drivs delvis av den sverigedemokratiska riksdagsledarmoten Kent Ekeroth. (Ekeroth har i riksdagen lagt fram en motion om att bland annat personal i bland annat vården skall tvingas anmäla papperslösa, ett motion som samtliga sverigedemokrater röstade för 2011.)

Om det finns papperslösa elever på en skola så finns det ett uppenbart hot mot dessa om såna individer kommer dit, om man tar deras förslag på allvar vill säga.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
2014-04-25 13:43
#60

#59

Att det fanns SD sympatisörer på Avpixlat kände jag till. Men också ljusskygga individer från andra partier. Däremot var det med Kent Ekeroth och dennes delaktighet en nyhet. Källa på det?

Jag tycker ändå den hypotetiska hotbilden du beskriver är extremt överdriven. Finns det exempel på andra officiella SD besök där man samtidigt aktivt deltagit i jakten på papperslösa?

Jag är trygg i min övertygelse att Ung Vänsters utspel görs för att vinna politiska poänger, inte för att skydda papperslösa.

olaka
2014-04-25 14:53
#61

#60

http://expo.se/2013/ekeroth-har-ljugit-om-sin-roll-i-avpixlat_5995.html

I övrigt kan jag säga att du kan tycka det är överdrivet, men det finns många rasifierade elever(som inte är politiskt aktiva) som har vittnat om att man känner sig väldigt utsatta och otrygga av SDs närvaro och även om jag inte säger varken bu eller bä till just den här aktionen så tycker jag att man ska ta såna känslor på allvar och att elever har en rättighet att känna sig trygga på sin skola.

Det finns naturligtvis argument som du ger om SDs rättigheter som också väger in, men jag menar att frågan inte är så enkel och svartvit som vissa vill påskina.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
2014-04-25 15:06
#62

#61

Tack för länken. Det var intressant och nyheter för mig.

Det är naturligtvis tragiskt och olyckligt att människor känner sig utsatta och otrygga vid besök av politiska partier. Nu är ju inte människors upplevelse en garant för att det verkligen är på det sättet. Jag vidhåller alltjämt att det är politiska poänger som fiskas och att ett officiellt besök av SD i vilken skola som helst inte utgör ett direkt hot mot någon av eleverna. Jag anser att den demokratiska rätten för samtliga partier vida överväger i detta fall.

Annons:
[Emma--]
2014-04-26 12:59
#63

Har inte bestämt mig än. Sist blev det miljöpartiet. 

Jag vill inte se moderaterna som vinnare igen i alla fall!

razzel-sazzel
2014-04-26 19:24
#64

SD är ett nazistiskt parti. Kärnan i SD är nazistisk fast klädd i fina kostymer och Jimmie Åkesson är en mycket bra retoriker och det är farligt för en historielös ungdom.

Jag såg ett program i kanal 10 igår om den växande nazismen som växer fram i USA och DET var rena rama rysaren. Personer som var dumma i huvudet och oerhört brutala och dom använder internet för att värva medlemmar över hela världen och att starta Celler.

UG visade hur nazismen ser ut i Sverige idag. Brunskjortor och svartskjortor tar plats och stöveltrampet hörs allt tydligare i EU och USA tränger sig allt närmre och rustar upp i EU.

Det som händer i Sverige och i Europa idag är verkligen skrämmande. Om vi inte hade varit med i EU och inte hade haft internet hade det inte ens varit möjligt. Jag blir alltmer negativ till internet med allt som händer där. Megahack är snart vardagsmat där vi får våra liv stulna.

I EU växer nazismen och högerextremismen explosionsartat och i bland våra styrande i Bryssel finns många högerextremister. 

Alliansen har monterat ner skyddsnäten i Sverige och det ser vi där Sverige blir alltmer segregerat. Ju mer ojämlikt ett samhälle är desto mer brottslighet och otrygghet finns det och det vi ser i Sverige idag.

Ungarna idag är helt historielösa. Allmänbildning vet dom inte ens vad det betyder. Och DET är allvarligt. 

SD med sitt följe av nazistiska partier måste bort så även Alliansen. Blockpolitiken är pesten.  Det tog 100 år att bygga upp Sverige och det har tagit 8 år för Alliansen att riva det. Vi behöver inga fler högerregeringar inkl. nazistiska partier i vår Riksdag.

mwetterstrand
2014-04-26 20:09
#65

#64

Jag vill heller inte se nazistiska partier i vår riksdag, lika lite som jag vill se kommunistiska.

razzel-sazzel
2014-04-26 21:04
#66

Nej mwetterstrand, det vill inte jag heller se. Vi har inget kommunistiskt parti i Riksdagen idag. Vi har Vänsterpartiet men det är ett socialistiskt parti. Beroende på vilken utgångspunkt man har så finns det personer som till och med tycker att Socialdemokraterna är ett kommunistiskt parti. 🙂

mwetterstrand
2014-04-26 21:23
#67

#66

Så ser inte jag det. För mig är (V) ett kommunistiskt parti. Man får avskriva sig det hur mycket som helst i idéprogram och riksmöten. Fortfarande kryllar det av revolutionära ideologer i partiet och bland dess sympatisörer. Det finns dessutom gott om (V)-sympatisörer som kallar sig kommunister.

razzel-sazzel
2014-04-27 22:31
#68

Det går ju inte att jämföra Vänsterpartiet med kommunismen i Kina eller forna Sovjet eller Nordkorea eller KPMLr. Det finns ju SD-anhängare som kallar sig för demokrater m.m.

Hur vet du att det finns gott om vänsterpartister som kallar sig för kommunister? Aktiva? Exempel?

mwetterstrand
2014-04-28 01:19
#69

#68

Det går ju inte att jämföra Vänsterpartiet med kommunismen i Kina eller forna Sovjet eller Nordkorea eller KPMLr.

Det är klart det gör. Det finns en gemensam historia.

Hur vet du att det finns gott om vänsterpartister som kallar sig för kommunister?

Jag känner dom.

Annons:
olaka
2014-04-28 07:58
#70

#69 Har du frågat dessa hypotetiska peroner vad de tycker och hur de definierar begreppet innan du blev så där rädd? Jag tycker idag att det är ett efterblivet epitet att använda. Men för nästan tjugo år sedan, när jag var engagerad i UV så kunde det hända att jag definierade mig som kommunist, men då handlade det om att jag hade snöat in på Rosa Luxenburg och gillade den eurokommunistiska rörelsen. Jag tycker idag att jag var en idiot som kallade mig kommunist, men knappast en farlig idiot. När det gäller frågan om Vs kopplingar så är det kanske lämpligt om man kom med konkreta exempel, när jag i en tråd skrev att SD skillde ut sig exemplifierade jag det bland annat med att visa att en tredjedel av riksdagsledarmöterna hade ett beteende som inte skulle accepteras i andra partier, samt ett antal partimotioner som var problematiska. Kan du visa på liknande saker med V?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

mwetterstrand
2014-04-28 09:03
#71

#70

Min närmsta granne sitter i kommunfullmäktige för V och kallar sig för kommunist. Tidigare medlem i KPML(r) (nuvarande Kommunistiska Partiet) ska tilläggas. Jag har inte diskuterat hans val av parti eller definition närmare med honom.

Jag har inte sett din redogörelse av vad ledamöter från SD gör som skulle diskvalificera dom från andra partiers riksdagslista (länka gärna). Helt klart är att det finns en samling nötter på gräsrotsnivå inom det partiet, säkert även i partitoppen. Men det ändrar inte det faktum att jag mycket ogärna vill se V i någon som helst maktposition. Inte p.g.a. vad deras ledamöter gjort eller gör, eller för att dom skulle vara farliga personligen, utan p.g.a. den destruktiva politik man bedriver.

mwetterstrand
2014-04-28 09:15
#72

#70

Hej igen olaka. Vad i V politik har förändrats från tiden då man kallade sig för ett kommunistiskt parti? Vad gör dom nu till ett icke-kommunistiskt parti? Det är en ärlig fråga eftersom jag är för dåligt påläst och jag upplever att du faktisk är kunnig. Tack.

olaka
2014-04-28 09:28
#73

#71

Länk till mina axplock av riksdagsledarmöters oacceptabla beteende:
http://politik.ifokus.se/discussions/50d3643d88f4725cab0007d8-hur-staller-sig-sd-till#26

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2014-04-29 08:11
#74

#72

Tack för frågan, du behöver inte be om ursäkt för att du ställer vassa frågor, det är bara SD som blir kränkt av sånt. Det tog tid pga jobb, renovering och trötthet.

Jag vill nog vända på det och säga att man strök K'et för att man hade bytt världsbild och omvärld. Om man skalar bort de fruktansvärt dumma internationella kontakterna så övergav man ju både realsocialistiska och maoistiska ambitioner under sextiotalet("nån jävla ordning" osv), man var helt enkelt inte ett parti som i de breda lagren ville revolutionera samhällsordningen helt enkelt.

Idag är partiet i den klassiska höger-vänsterskalan reformsocialistisk i de flesta fall och socialliberalt i vissa. Förutom det har man en ideologisk grund i feminism och hållbar utveckling. "uspen" gentemot socialdemokraterna skulle jag säga att man dels har en solidare grund i socialistiska tankar, att man faktiskt har en utilitaristisk syn på amhällsbygget och att man är mindre benägen att se samhällets stabilitet som nåt sorts egenvärde. Men i sakfrågor ligger man ju ofta ganska nära.

Jag känner att det blir en hel del politikfloskler nu och det är svårt att uttrycka sig konkret med en sån öppen fråga. Vilka konkreta frågor känner du att du oroar dig för Vänsterpartiet?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Didnovarre]
2014-04-29 10:20
#75

Min uppfattning om Vänsterpartiet (ex VPK) är att det i min röda ungdom var lika mycket en happening som ett parti. Man var fräcka och frimodiga, och något dåligt samvete för "det där på andra sidan muren" verkade inte finnas. Så kom Hermansson med sina direktiv om rättning i leden och "någon jävla ordning", vilket delvis fick en motvåg under Werner. Men så föll muren och Schyman kom med sin intellektuella framtoning och feministiska inriktning som splittrade partiet.

Trots tungornas bekännelse i avståndstaganden från kommunismen  förefaller vänstern mer östtyskt influerat idag än det gjorde -68. Det känns jämngrått, och med en benhård tro på ett av rättrådiga politiker och tjänstemän detaljstyrt liv för medborgarna. "Tyvärr" har man en rätt bra partiordförande i Jonas Sjöstedt, men samtidigt är han stöpt i en form som skulle göra honom som en passande ledare i vilket riksdagsparti som helst (med undantag av SD). Han är som klippt och skuren för att vara programledare i Go´kväll - artig, representativ och rätt menlös…

Inget spretar ut i detta konformistiska parti, inga "sköna lirare", bara tråkiga predikningar om det förlovade landet med föräldraledighetens och könskvoteringarnas millimeterrättvisa som goda ideal. Kvar är ett orwellskt rike i folkhemsupplaga, utan plats för bohemer och levnadskonstnärer…

ElisabethB
2014-04-29 19:36
#76

Miljöpartiet. (Är dessutom medlem och bl.a. fd. riksdagskandidat för mp)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Annons:
fatcat
2014-04-30 08:25
#77

Miljöpartiet vill ju bara införa högre skatter för oss på landsbygden. De bedriver kort sagt en storstadspolitik, vill att folk åker kollektivt och köper ekologiskt som ingen har råd med. Finns nog en hel del drogliberaler i MP också så hade aldrig lagt min röst på dom, tyvärr.😕

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

[Didnovarre]
2014-04-30 09:03
#78

Jag sympatiserar en del med MP, men samtidigt tycker jag att många av deras företrädare visar upp en sorts självbelåten moralism. När man hör något anförande av deras lokala företrädare i fullmäktige på min ort får man intrycket av att värna om miljön, det är en uppoffring, och att mycket av det de säger är ägnat att få andra att känna dåligt samvete. När Goës & Co drog in i riksdagskorridorerna första gången skröt de om att de var de enda politikerna som dansade i korridorerna. Deras efterträdare idag verkar mest att släpa runt på kors och domedagspredika…

Jag tycker att partiet borde försöka att sprida lite mer positivism omkring sig, idag känns det mer som om att rösta på MP är det samma som att bekräfta att vi lika gärna kan ge upp - allt är ändå för sent. Ett parti som pratar med dyster röst om "klimatterapi" - går det att ta på allvar? Och samtidigt som man talar om småskalighet så skriver man i sitt budskap att "Vi vill möta klimatutmaningen med stora politiska beslut. Ansvaret för framtiden ska inte ligga på den enskilda individen." De vill väl sitta i sina klimatmöten som ständigt utmynnar i ingenting och bygga byråkrati, medan vi som enskilda individer tyst ser på. Fast vi kan ju alltid gå på "klimatterapi"

Loveradio
2014-04-30 13:34
#79

Härligt att SD leder omröstningen. Visar att folket har fått nog!

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

ElisabethB
2014-04-30 13:45
#80

#77 Har själv bott på landsbygden, bor för tillfället i en småstad.. Det är sant att mp vill höja bensinskatten och att folk ska åka mera kollektivt. Varför jag väljer att vara med i mp beror på att det är partiet som jag delar åsikter med.

Ekologiskt är också bra!

Däremot finns det många fler frågor mp driver… :)

😊 Det är bättre att fråga och verka obildad, än att vara tyst och förbli obildad. 😉

Humbugg
2014-05-01 13:39
#81

Det läskiga med miljöpartiet är att deras förslag och tankar oftast är orealistiska. Exempelvis hade Miljöpartiet ett lagförslag som skulle gå ut på att balansvikter av bly skulle förbjudas på alla däck "för bly är farligt för naturen och det lossnar så många blyvikter från bilar". Sanningen är dock att det inte finns något alternativ till att ha blyvikter som balansering på däck, så skulle Miljöpartiet få igenom sitt lagförslag skulle det betyda att landets alla fordon med hjul skulle få åka med obalanserade däck. Miljöpartiet slog ifrån sig kritiken och menade att det finns alternativ eller att det kommer komma alternativ när det väl är förbjudet. Och det är detta som är det läskiga: Miljöpartiet menar att det ligger i deras ansvar att rädda miljön men vill inte finna sig i konsekvenserna deras handlingar får utan konsekvenserna får vi medborgare ta hand om "i miljöns namn".

Miljöpartiet skulle vara så mycket bättre om de dels kunde lämna sin vänsterideologi och verkligen befria sig från vänster/högerskalan samt började grunda sina idéer på verkligheten och ha verklighetsbaserade konsekvensutredningar.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Didnovarre]
2014-05-01 15:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#82

Gjorde SvT:s valkompass, där det visade sig att sju av de tio EU-kandidaterna som passade mig mest tillhör Djurens Parti, som jag aldrig hört talas om. Så kan det gå…

Svarttusch
2014-05-04 20:24
#83

Den stora frågan är till vilket val du menar? För menar du till EU-valet är det synd att Piratpartiet som har två mandat i EU inte är med som val. Oavsett vilket val du menar så kommer jag rösta på Piratpartiet i alla fall :)

Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida

Annons:
[Didnovarre]
2014-05-05 08:03
#84

(Korrigerat inlägg: uppfattade det som att #83 var ett svar på föregående, men det var nog avsett som svar på ingressen, så jag stryker #84. Man kan ju inte redigera bort det själv.)

Gullan_J
2014-05-24 13:44
#85

Vänsterpartiet utan tvekan! Usch spyr när jag hör SD, kändes så skönt att vända Jimmie ryggen när han var här. Men hur kan SD leda röstningen här på iFokus? Trodde fler än så insett vilket rasistiskt och nazistiskt parti det är. SD är ett skämt enligt mig. Om dem vinner valet flyttar jag utomlands bokstavligen och hoppas att fler hakar på!

-Bättre ökänd än okänd

MagArne
2014-05-24 13:55
#86

#85 Då motståndarrörelsen saboterar för SD hela tiden kanske många blir förbannade och röstar på just SD för att markera att sabotage inte är politiskt korrekt?

Gullan_J
2014-05-24 14:12
#87

#86 Att vända ryggen är inte sabotage tycker jag, men jag kan hålla med dig i att det är dumt att sabotera för SD och att det kan bidra till att folk röstar på SD. Men som sagt tycker jag inte det är sabotage att vända ryggen till, det visar bara att JAG är ointresserad och inte vill höra på Jimmie. Om SD vinner tror jag det däremot blir riktiga protester och ordentligt med sabotage och då inser folk hur dumt det var att rösta på SD i ren protest mot dem som saboterade för SD under valet.

-Bättre ökänd än okänd

Maria
2014-05-24 14:15
#88

#85 Jag hoppas och tror att människor har större förnuft än så.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MagArne
2014-05-24 14:22
#89

Nä vända ryggen till tycker jag inte är sabotage men att störa så mycket att polis måste skingra folkmassor och talare evakueras tycker jag är att gå för långt.

Lika så hör man ju att t.ex. brevbärare vägrar dela ut reklam och valsedlar för SD. Så även det är sabotage tycker jag. Och jag skiter fullständigt i om det var SD, hade blivit lika besviken på dem om det var vänstern eller moderaterna.

Vassna1
2014-05-24 18:43
#90

#37 Just vad jag skrev. Mest lågutbildade flyttade på slutet av 1800 och början av 1900-talet Idag är det mest högutbildade. I och för sig beror den låga utbildningen för i tiden på att vanliga pigors och drängars barn saknade möjlighet till utbildning. Tyngdpunkten låg på religion. De fick lära sig lilla katekesen utantill. Det verkar som vi är på väg åt det hållet igen. Kanske inte lilla katekesen men så låg utbildning att gymnasium, högskola och universitet blir utom räckhåll.

Annons:
olaka
2014-05-24 22:44
#91

Obehagligt att SD vägrar berätta vilken grupp de kommer att ingå i, man har ju funderat på att samarbeta med de här: www.svd.se/nyheter/utrikes/le-pen-ebola-kan-losa-demografi_3584466.svd

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Sukram
2014-05-25 00:04
#92

Röstade Fi!

Ralph
2014-05-25 19:25
#93

Och jag röstade INTE på Fi.

mwetterstrand
2014-05-25 20:45
#94

#93

Inte jag heller 😂.

[NeferNefer]
2014-05-26 05:56
#95

Det gjorde jag, och det är jag mycket glad och stolt över.

Farwuq
2014-05-26 05:56
#96

Tydligen gick SD framåt, de tredubblade sina röster.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[NeferNefer]
2014-05-26 06:08
#97

#96: Ja det är tråkigt att se. Över lag verkar rasister och nazister i EU ha gått framåt. Bedrövligt och skrämmande.

Annons:
Magi-cat
2014-05-26 08:21
#98

#97 Fruktansvärt, bedrövligt…när man ser resultaten i Europa och kaxigheten hos vissa…🥶

Men det bestående intrycket är ändå glädjen över att partier som MP och F! gick framåt och visar vilka frågor människor värnar om….


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[NeferNefer]
2014-05-26 11:05
#99

Jag håller med, Magi-cat! Helt och fullt. Och jag gläder mig åt att de gröna och feministerna går framåt.

thenameless
2014-05-26 17:19
#100

För friheten och rätten att tycka och säga vad man vill. Fanns bara ett val Piratpartiet.

Jag vägde emellan dem och Miljöpartiet då miljön är det viktigaste vi har.

Tyvärr höll allt för få av er med mig vad gällde Piratpartiet,  Ni verkar trivas med Fras och NSAs övervakning.

Storebror fortsätter att titta på allt ni gör Grattis!

All that is left are memories, and the pieces of a shattered existence….

JonasDuregard
2014-05-26 17:31
#101

#100 "Ni verkar trivas med Fras och NSAs övervakning."

1. Det hade inte ändrats av att rösta på PP.

2. Att jag blir övervakad av NSA är inte ett nämnvärt problem i min vardag, jämfört med andra politiska frågor.

[Jimmy.L]
2014-05-26 17:40
#102

#100 Alla länder bedriver spaning på internet inte bara FRA och NSA. Ryssarna bygger upp en stor anläggning 5 mil från den Finska gränsen där man sysslar med signalspaning.

Kommer Fi och SD göra sig hörda i Bryssel? Nog en bortkastad röst dom som röstade på dom.

Magi-cat
2014-05-26 17:46
#103

Jag tror inte en röst på F! är en bortkastad röst. Om man ska tänka alltför taktiskt, kommer intresset för att rösta att minska ännu mer, tror jag.
Även om inte F! och Miljöpartiet är jättestora, gick de framåt mycket och det i sig påverkar politiken och lyfter fram frågorna de driver.

Jag lyssnade på radion på hemvägen idag med alla valanalyserna. Vartenda parti pratade om att nu ska de "lyfta fram" miljöfrågor, jämställdhetsfrågor och blabla. Så nog har det rörts om i grytan.

Beträffande Piratpartiet var det synd att de gick tillbaka, men har de inte varit väldigt osynliga också?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

JonasDuregard
2014-05-26 17:52
#104

#103 "Beträffande Piratpartiet var det synd att de gick tillbaka, men har de inte varit väldigt osynliga också?"

De föredrar att kalla det "svårövervakade" tror jag… 🙂

Annons:
[Jimmy.L]
2014-05-26 17:53
#105

103 Och vilka skall Fi samarbeta med i Bryssel för att göra sig hörda? Det krävs stort samarbete för att få igenom lagförslag i EU och resten av Europa har ju inte samma åsikter som Fi. Visst kan dom samarbeta med dom gröna men dom har ju inte slagsida om man säger så. Tittar man på den politik som Fi vill genomföra finns det ingen större stöd för det i andra länder i EU.

Magi-cat
2014-05-26 17:54
#106

#105 Vi får väl se. Hoppas de hittar nya bra vägar.

#104 😃


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Didnovarre]
2014-05-26 19:25
#107

Eftersom Fi inte kom med bland partierna man kunde klicka för i #0 - här är alla partier som beställt valsedlar hos Valmyndigheten till höstens Riksdagsval: Arbetarepartiet Socialdemokraterna, Centerpartiet, Direktdemokraterna, Djurens parti, Enhet, Feministiskt initiativ, Folkpartiet liberalerna, Fredsdemokraterna, Högerpartiet de konservativa, Klassiskt liberala partiet, Kristdemokraterna, Landsbygdspartiet Oberoende, Miljöpartiet de gröna, Moderaterna, Nya Partiet, Piratpartiet, Reformist Neutral Partiet, Skånepartiet, SPI Välfärden, Svenskarnas parti, Sverigedemokraterna, Vägvalet, Vänsterpartiet.

Farwuq
2014-05-26 19:40
#108

Man skulle kanske göra en ny undersökning, där man fick välja det parti som man verkligen röstade på.

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Nelley
2014-05-26 20:37
#109

#108 Det var en bra idé! Någon?:) ;)

[Didnovarre]
2014-05-26 20:48
#110

#108 Fast tråden handlar väl om Riksdagsvalet, eller har jag missuppfattat något?

Maja
2014-05-27 10:26
#111

Jag kan ju säga så här - det finns bra och mindre bra sidor hos alla partier precis som det finns bra och mindre bra kandidater i varje parti. Och ja, det gäller alla val - oavsett om det är riksdagsval, EU-val, kyrkoval eller vad som helst.

Jag är dock lite trött på alla så kallade debatter som består av mer pajkastning (mer fokus på vad "de andra" inte har gjort) än verkliga fakta på vad partierna verkligen vill. Därav har jag lagt mer fokus på att själv läsa mig in i respektive partis idéer, åsikter, synpunkter, önskemål och förslag. Och just här tror jag att många väljare tyvärr är lite för bekväma av sig. Man sätter sig helt enkelt inte in i vad varje parti står för i respektive område. Men det är en annan fråga att ta upp, så den ska jag inte gå in på för djupt här för då kommer jag att sväva iväg i låååånga inlägg… 😉

Jag röstade på Folkpartiet i EU-valet eftersom det är det parti som överensstämmer mest med var jag står. Jag kryssade även en person som stod lite längre ner på listan då h*n är den person som matchar mina åsikter bäst. Det lutar även åt Folkpartiet i valet i höst om ingen annan övertygar mig med deras politik.

Annons:
Elcyion
2014-05-27 11:28
#112

#20 Vad betyder neonazistiska?

Jag röstade på SD, och jag har inga som helst problem med att motivera varför.

Invandringsfrågan är för mig väldigt viktig. Jag anser att vi idag (iaf i vissa kommuner) tar emot fler invandrare än vi klarar av. Södertälje är ett perfekt exempel.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/sodertalje-tar-emot-fler-irakier-an-usa-och-kanada/

Rosengård är inte mycket bättre

http://www.metro.se/nyheter/sodertalje-har-blivit-lilla-irak/Objgcm!22_1850-45/

Soc. hyr lägenheter i en av trappuppgångarna här till nyanlända flyktingar. Personer som verkar ha noll förståelse för att de har grannar. En kompis till mig bor vägg i vägg med dem, och vi hör deras musik fram till småtimmarna. De skriker i alla sina konversationer. De röker i trapphuset och kastar soporna på balkongen. Det där är bara senaste gruppen av de som anlände.

Skyller jag på invandrarna som "fenomen"? Nej, det gör jag inte. Men vi måste vara bättre förberedda på att ta emot de flyktingar som kommer.  Idag har vi inte ekonomi att ta emot alla de flyktingar som kommer. Inte så som fördelningen ser ut idag. Skulle samma antal flyktingar komma men delar upp på alla kommuner, skulle det kanske se annorlunda ut.

F! vill ha fri invandring till Sverige. Alla ska få lov att komma hit. Men på SD's helt legitima fråga om jobb/sysselsättningen svarar F! att det fixar vi väl. Hur då? Vi klarar inte av det idag som det är.

https://www.youtube.com/watch?v=-4NZapzMoVg&feature=share

I grunden håller jag med om det som SD skriver om invandringspolitiken i sitt partiprogram(?) https://sverigedemokraterna.se/var-politik/vara-viktigaste-fragor-2/invandring/

Deras tänkta lösningar har jag mindre koll på.

Någon länkade ovan till en artikel om att väljare inte är korkade. De har en anledning att rösta som de gör. När då invandrare röstar på SD, kan de då kallas för främlingsfientliga/(smyg) rasister/nazister/alla andra kategorier SD väljare klassas som?

Min pojkväns arbetskamrat tycker jag har en sund syn på att invandra till Sverige (oberoende av anledning till att invandra). Han är kanarier, röstar på SD (eftersom det enligt honom är det ända vettiga partiet) och är så trött på alla "svartskallar".

Svartskallar för honom är alla de som kommer till Sverige, men inte är intresserade av att bli en del av Sverige. Sen har han absolut inget emot flyktingar.

Den politik som drivs idag av de andra partierna, skapar (tyvärr) många gånger mer främlingsfientlighet. När jag gick i mellanstadiet (ca. 15 år sedan) fick vi inte längre hissa svenska flaggan eller sjunga svenska nationalsången på nationaldagen. För det kunde uppfattas som rasistiskt av av invandrare. Vi skulle sluta fira skolavslutningen i kyrkan då många av dem som skulle fira där tillhörde andra religioner. Jag tillhör inte någon religion. Jag föraktar de flesta av dem. Redan då. Jag växte upp i en familj där hela vår familj samt närmaste släktingarna på pappas sida (+min svägerska med familj) tillhör pingstkyrkan/Filadelfiaförsamlingen.

Men inte ansågs det som ett problem att tvinga in de icke troende i kyrkan. Är det verkligen rätt väg att gå när vi förbjuder svenska traditioner för att inte vara "rasistiska"? Vi görs ändå till rasister. Vi blir rasistiska mot oss själva.

Det har gjorts många idiotier genom åren i antirasistisk anda. Nogger black skulle tas bort då black kunde få svarta att känna sig kränkta. Men ingen reagerar mot 88:an (som användes under ww2 för att förmedla HH = heil Hitler).

Den svarta dockan i Disney's kalleanka på julafton skulle tas bort (då den var rasistisk). Samma sak med tintin-böckerna. Svarta människor var porträtterade på fel sätt. Hade de här bilderna gjorts idag, hade jag hållit med. Men nu gjordes Kalle ankas jul 1958 http://sv.wikipedia.org/wiki/Kalle_Ankas_julafton och Tintin började publiceras 1929 http://sv.wikipedia.org/wiki/Tintins_%C3%A4ventyr

Någon annan ovanför beklagade att svensk ungdom inte har någon kunskap om historien(?). Men hur ska vi ge dem den, om vi utesluter saker ur vår historia?

Medarbetare på jack russel terrier

fulifuli
2014-05-27 12:09
#113

#111 vill bara säga att ditt inlägg "Jag kan ju säga så här - det finns bra och mindre bra sidor hos alla partier precis som det finns bra och mindre bra kandidater i varje parti. Och ja, det gäller alla val - oavsett om det är riksdagsval, EU-val, kyrkoval eller vad som helst." är bland det vettigaste jag hört när det kommer till politisk debatt.

Jag brukar säga att vi lever i ett demokratiskt land och där har alla rätt att rösta på vad de själva anser är rätt. Och detta ska de ha rätt till utan att någon klankar ner, gör personangrepp eller pajkastar varandra. 

Själv rösta jag inte på EU-valet då sambon av misstag råkade slänga in våra röstsedlar i braskaminen. Som det kan gå. Men i hösten ska jag banne mig rösta, har dock inte läst in mig tillräckligt på de olika partierna än för att ha klart för mig på vilket jag ska lägga min röst på än.

JonasDuregard
2014-05-27 12:42
#114

#113 "Själv rösta jag inte på EU-valet då sambon av misstag råkade slänga in våra röstsedlar i braskaminen."

Till nästa gång: Du behöver inte röstkortet för att rösta.

fulifuli
2014-05-27 13:12
#115

#114 jaha, där ser man. Tack för upplysningen. 👍

mwetterstrand
2014-05-27 13:13
#116

Missade tydligen en minnesvärd intervju av fenomenet Soraya Post igår kväll. Summan av kardemumman ska ha varit att allt är vårt fel, alltså männens. Kan någon vänlig själ peka mig i rätt riktning? Har sökt utan framgång.

Elcyion
2014-05-27 14:11
#117

#115 Min kompis hade inte fått hem sitt röstkort. Vi ringde till kommunen och de mailade ut ett nytt som vi kunde skriva ut och ta med oss.

Medarbetare på jack russel terrier

Elcyion
2014-05-27 14:12
#118

#116 Kan det vara att Soraya har fel och anser att män ska låsas in i testlabb så att kvinnorna kan sno sperma och leva lyckliga i alla dagar med er som sexslavar?

Medarbetare på jack russel terrier

Annons:
Upp till toppen
Annons: