Annons:
Etikettkungahuset-kungligheter
Läst 2593 ggr
iwantthis
2014-05-02 20:14

Ska dom verkligen få så mycket pengar...?

Jag undrar vad ni tycker om att kungafamiljen får så mycket pengar?

Läste någon sida att dom fick 123 miljoner förra året eller skulle dom få så mycket i år… kommer inte riktigt ihåg.

Även fast dom är Sveriges kungafamilj så tycker jag att det är fel, varför ska dom få så mycket pengar? hade man halverat vad dom får och lagt pengarna på viktigare grejer som arbetslöshet, psykatrin och så mycket mer hade man kunnat göra väldigt bra för Sveriges befolkning av dom pengarna.

Maddes bröllop var nog inte så billigt… vem betalade för det då? vi som jobbar.

Annons:
RobinEH
2014-05-02 20:21
#1

OT- Ta en titt bland dina tillägg i din webbläsare. Alla smålänkar i ditt inlägg beror sannolikt på något tillägg som letat sig in utan att du menat att lägga till det.

OnT- Jag tycker gott att kungafamiljen kan skära ner på sina utgifter lite. Men slottet och övriga ägo lär inte vara så billigt att hålla i shack.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Eldflickan
2014-05-02 20:21
#2

Håller helt med dig! Kungafamiljen förtjänar absolut inte sin överdrivet enorma lön.

iwantthis
2014-05-02 20:26
#3

1# Det var inte meningen men är inne på morsans dator och hon klickar på vad som helst 🤪

Hoppas att folk högre upp vaknar till och inser hur fel det är att dom får så mycket pengar….

Vad jag har fått reda på så är Vänster det partiet vad jag vet som är emot att dom får så mycket pengar

Leon1973
2014-05-02 20:37
#4

Kungahuset och kungafamiljen är den bästa reklampelaren Sverige har.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

catcult
2014-05-02 20:40
#5

#4 Vad baserar du detta på?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Leon1973
2014-05-02 20:53
#6

Var jag otydlig?

Kungahuset är en bra reklampelare, de är offentligt aktiva och de får mycket uppmärksamhet när de är ute och reser i världen. En kungafamilj är en bättre reklampelare än en president.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Annons:
catcult
2014-05-02 21:05
#7

#6 Jag tror inte att Sverige är kända för sin kungafamilj, åtminstone har jag aldrig upplevt att människor från andra länder utbrister: "Ah, Sweden! I know that country, your king and queen are astonishing!" när de får reda på mitt ursprung. Om de ens känner till något om Sverige brukar det handla om författare, regissörer, skådespelare eller framgångsrika idrottare. 

Jag vet inte hur det är med dig, men jag vill mycket hellre bli associerad med någon eller några av alla de framgångsrika svenskar som finns/har funnits än ett kungahus som ärvt sina titlar. Bara tanken att någon i ett demokratiskt land kan ärva en titel är så bisarr att jag faktiskt skäms lite.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

mwetterstrand
2014-05-02 21:59
#8

#0

Som jämförelse, vad kostar den finska presidenten, inkl. val?

Eldflickan
2014-05-02 22:07
#9

#6 har du någon statistik på detta? Eller en annan trovärdig källa som säger att det faktiskt är så?

Leon1973
2014-05-02 22:09
#10

Statistik? Måste jag ha statistik på det jag tycker och känner?

Om jag vänder på det då? Kan du bevisa motsatsen? nej, det kan du inte, men jag hindrar inte dig att tycka det du tycker. Om du inte tycker om Kungahuset så får du tycka det, jag gillar kungahuset och Kungen med familj.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Eldflickan
2014-05-02 23:06
#11

#10 Jag pratar inte om vad du tycker och känner, det är ganska orelevant, utan frågan är varför de ska ha så mycket pengar. Om de nu faktiskt gör så mycket reklam för Sverige så att vi i slutändan tjänar på det så är det en sak, men jag har fortfarande inte sett någon källa på detta.

Jag kanske känner att alla blonda ska få en lön av staten bara för att jag tycker det är fit med blont hår, gör det saken mer rätt att de ska få en massapengar bara för att jag tycker och känner det? När de inte ens gjort sig förtjänta av det, utan bara har det i släkten? Bara för att Sverige är känt för sina blondiner?

Nej, precis.

Att någon ens ska få kunna ärva en sådan enorm inkomst är sjukt.

Leon1973
2014-05-02 23:11
#12

Skönt att vi får tycka olika då. Jag tycker nämligen att ett kungahus är viktigt för kungariket Sverige. Vi har haft kungar väldigt länge och anser att det är en tradition värd att värna om.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

[PeterWem]
2014-05-03 02:08
#13

Stör mig mer på TS länkar. Rensa datorn från malware, eller installera för guds skull linux som OS åt föräldrarna.

Annons:
vallhund
2014-05-03 05:14
#14

Vi går nog + på kungahusets apanage. De gör väldigt mycket för vår exportindustri.

Oavsett vad man tycker om ärvda titlar/yrken så skulle en president bli mycket dyrare, o alla byggnader skulle behöva underhållas iaf pga deras kulturhistoriska värde.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Didnovarre]
2014-05-03 07:55
#15

Ärligt talat tycker jag varken "Bu" eller "Bä" om vårt kungahus, men jag blir fruktansvärt trött på veckotidningsjollret i kvällspressen om detsamma! I en tid då man trodde att Hagagulligull hörde Veckojournalen, SF-journalen och 50-talet till, då dyker det upp i Expressen och Aftonbladet. Det verkar liksom inte finnas någon ände på sötchocker när det gäller prinsessan Estelle (en upplysning till journalistkåren från coachen: tvååringar är som regel gulliga - åtminstone från lite distans…).

Sedan kan man ju fundera varför Madeleine skall ha bidrag från svenska folket för att leva sitt liv på annat håll. Om hon vill distansera sig från Sverige så är det hennes val, men man borde kanske inte kunna både äta kakan och ändå ha den kvar?

vallhund
2014-05-03 09:59
#16

Fast Madde försörjer väl sig själv nuförtiden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

[Didnovarre]
2014-05-03 14:01
#17

#16 Tja, om det kan man kanske ha olika synpunkter! Prinsessan skall ha apanage när hon "representerar Sverige". Låter befogat, men frågan är hur stor del av "försörjningen" det utgör?

  Sedan kan man ju fundera över kostnaderna för bröllopet mellan prinsessan och mr O´Neill. Det skulle kungen bekosta ur egen förmögenhet: "Det anslag som kungen får för att fullfölja sina uppgifter som statschef, det så kallade apanaget, kommer inte att tas i anspråk", meddelade Hovet i förväg. Nu efteråt har kungen begärt höjt apanage, bl.a. för kostnader i samband med bröllopet, som nu kallas för "statscermoniell angelägenhet", men "exakt hur mycket bröllopet kostade framgår inte", sägs det. Fast bokslutet skall väl komma i dagarna (i slutet av april var sagt), och där kanske undersåtarnas andel preciseras.

I juni är det dop av paret O´Neills dotter, och man kan väl förmoda att det finns lite spelrum för anslagen för det också? Den tidigare så trogne kungahusvännen Herman Lindqvist har uppmanat prinsessan Madeleine att endera flytta hem eller avgå, med hänvisning till successionsordningens fjärde paragraf. Där sägs det att "prinsar och prinsessor av det kungl. huset (skall) uppfödas… inom riket." Då duger det inte att komma hem med Prinsessan Leonore för att låta döpa henne som ingående i successionsordningen men ändå låta henne växa upp i USA.

Låter kanske mossigt, men det gör ju det mesta kring kungahuset…

[Jimmy.L]
2014-05-03 15:44
#18

#7 Besök Slottet står 20-30 turistbussar där varje dag under april-september. Intresset är stort bland turister att besöka Slottet. Drottningholm och Hagaparken. Strömma kanalbolag har fått köpa in större turistbåt till Haga då intresset är stort att få se vart Viktoria och Daniel bor.

vallhund
2014-05-04 02:36
#19

#17 Det där med successionsordning o att man då skall bo o uppfostras i landet håller jag med om, dvs skall apanaget bekosta bröllop o dop så skall de bo i Sverige.

Det där med ärvda titlar/yrken är mossiga kvarlevor sedan årtusenden tbx, anser jag.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

JonasDuregard
2014-05-04 19:48
#20

#14 "Vi går nog + på kungahusets apanage. De gör väldigt mycket för vår exportindustri."

Det tvivlar jag starkt på. Men om det är så kan vi kanske privatisera det? 🙂

Annons:
[vigge_]
2014-05-04 22:19
#21

Är för monarkin! Tycker att det är en speciell tradition som vi ska värna om! Sen får vi inte glömma att vi har mycket turism p.g.a. de! I slotten kryllas det av turister! Och det skulle bli dyrare med president!

Halvdansken
2014-05-05 19:03
#22

123 miljoner är inte så jättemycket, och vad jag vet så betals hovets löner (alltså de anställdas) av de pengarna.
Det är ca 14 kronor per invånare och år.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

olaka
2014-05-05 19:10
#23

#22

Eller 1,26 promille av Nuonaffären…

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Yllhilda]
2014-05-07 19:14
#24

Sett utlands ifrån är kungafamiljen en ganska häftig grej för dem som inte har nån. Det blir liksom ett plus i kanten med nobilitet tillsammans med tallskog, älgar och andra "exotiska" grejer.

Thaeri
2014-05-11 18:25
#25

Varför slutar alla sådana här diskussioner om ifall vi ska behålla kungahuset eller inte? I dagsläget vet vi vad svaret är, och det är att det inte kommer att avskaffas den närmsta tiden i alla fall.

Det vi däremot kan kräva mer konkret är att apanaget redovisas offentligt, inte som det är nu när hovet får en summa pengar och sen vet bara de ansvariga där vad allt går till.

Detta är något alla bör ställa upp på, såväl rojalister som republikaner.

Humbugg
2014-05-12 01:22
#26

I och med att politiker inte redovisar allt deras löner går till så kan vi inte heller kräva att kungahuset skall redovisa allt helt öppet.

Jepp, politikers löner finansieras också av statliga pengar, det vill säga "dina" och "mina" pengar.

Tyvärr blir denna diskussion alltid så enformig då den alltid går ut på att försöka få mer vatten på sina rostiga kvarnar. Vad kungahuset än lägger sina pengar på skulle det bara bli mer och mer ljud från folk som vill ha bort kungahuset, även om pengarna används på ett riktigt strukturerat och effektivt sätt.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Halvdansken
2014-05-12 16:52
#27

#26. Alla somjobbar inom offenlig sektor får ju lön av skattebetalarna. Alltså sig själva till viss del.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Thaeri
2014-05-12 23:07
#28

#26, apanaget är inte kungafamiljens lön utan betydligt större än så.

Som det är idag är det som att UD skulle få x antal kronor per år och sen inte redovisa vad av det som är löner, resekostnader, representationskostnader, underhåll av byggnader och så vidare.

För det är ju just detta hovet gör, de representerar Sverige, precis som UD, fast i en annan roll. Så varför ska UD:s budget redovisas och inte apanaget?

Det monarken lägger den del av apanaget som i praktiken är hens lön på är upp till hen, precis som det är upp till utrikesministern vad hen lägger sin lön på. Men det är en helt annan fråga.

Upp till toppen
Annons: