Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 6994 ggr
[Carpinus]
7/15/14, 2:12 PM

"Det fina, goda hatet"

"Det finns ett återkommande mönster att de journalister som uppmärksammar den autonoma vänsterns aktioner straffas, inte bara av extremisterna, utan också av kolleger. " ~Janne Josefsson.

Han och många andra bär i Magasinet Neo vittnesmål om dagens debattklimat. Upprörande läsning om mediamänniskor och våldsstiftare i armkrok, och om hur vänsterautonoma grupper kan hota misshagliga politiker utan att sympatiserande journalister lägger sig i.

http://magasinetneo.se/artiklar/vansterns-goda-fina-hat/

Annons:
[Jimmy.L]
7/15/14, 8:43 PM
#1

väldigt tråkig läsning hur man lägger dessa extremister bakom ryggen.

[Carpinus]
7/15/14, 10:52 PM
#2

#1 Det länder de journalister och politiker till heder som fortfarande törs tala om hur illa det faktiskt är ställt, och hur smal den omtalade "åsiktskorridoren" faktiskt är!

Aftonbladet har haft den dåliga smaken att försöka neutralisera det laddade epitetet med att starta en podcast som heter just "Åsiktskorridoren". Den presenteras så här: "Intensiva politiska diskussioner, tuff kritik och högt i tak. Det är ledorden när Aftonbladet nu startar den nya podcasten Åsiktskorridoren". Vilka är det som diskuterar, vad får de diskutera om, vem bestämmer takhöjden?  På Aftonbladet finns sannolikt Sveriges smalaste åsiktskorridor där krönikörer har benhård koll på varandra, det tuktas, tillrättavisas, uppfostras och uppmuntras så att ingen ens kommer på tanken att titta vad som kan tänkas finnas på andra sidan väggen.

Nu kom Neos artikel mitt i sommarledigheten, men man kan vara säker på att det kommer att bli mothugg mot den i diverse krönikor rätt snart. I Sverige skall det talas med en mun - mediaelitens mun. Punkt slut.

[Carpinus]
7/30/14, 8:01 AM
#3

Jag är lite frågande inför väletablerade, tjusiga och fräna debattörer av typen Ametist Azoredegan och Athena Farrokhzad som tycks bära på så mycket outlöst aggressivitet och hat. De har lyckats väl i sina karriärer,  de har fri väg i den svenska åsiktskorridoren och de är påhejade av beundrande sekundanter i kultureliten. Dessa unga radikala kvinnor har ofta rötter i kulturer där kvinnor alltid tvingats tiga i församlingen, och på något sätt känns det som om detta nu måste kompenseras, att allt skall ut och nu i något slags rekyl riktas mot ett samhälle där de själva  har samma självklara rätt att föra sin talan som alla andra.

Jag upplever det som om de puttas på i ryggen av dolda aktörer som vill utnyttja deras ilska och attraktionskraft.  Att spotta på Janne Josefsson och sedan försvara sig med att man "ironiserat" tyder på att man inte riktigt själv är medveten om att man talar från en tribun som ivriga händer hjälpt till att bygga. I det samhället går varje yttrad radikal frasering ut  i extraupplaga i åsiktskorridoren.

När samhällshatet tenderar bli en affärsidé, då känns det inte trovärdigt.

http://rummets.se/blog/ja-jag-jag-hatar-peter-wolodarski-intervju-med-athena-farrokhzad-om-sommar-i-p1/

http://www.aftonbladet.se/kultur/article19273629.ab

[Carpinus]
7/30/14, 12:50 PM
#4

"Man ska "brinna", "störta" och "hata", snarare än argumentera och komma med konkreta politiska förslag. Poeten Athena Farrokhzad svarade efter sitt uppeldande sommarprat i en intervju på sajten Rummet varför man måste vara saklig för att tas på allvar: "de jävla nollorna till vita heterogubbar som sitter vid makten har fått oss att tro att torrhet är lika med sanning".

Mer 2014 än så blir det inte."

Karin Olsson i Expressen

[Carpinus]
7/31/14, 11:07 AM
#5

#3: "I kölvattnet av Athena Farrokhzads sommarprogram i P 1 förra veckan har en debatt om vänsterns överslätande attityd till hat, hot och antidemokratiska metoder blossat upp. Det är på tiden."

"Att revolterande ungdomar, eller en och annan dåre i marginalen, vill provocera och gå över gränser – ja det kan nog ett civiliserat samhälle leva med. Det märkliga med vänsterns våldsromantik är att den så förbehållslöst försvaras i finrummen, inte minst på tidningarnas kultursidor."

Tänkvärd läsning  på DN:s ledarsida idag.

.

[Carpinus]
5/9/15, 9:16 AM
#6

#2 Åsiktskorridoren lever! Några rader från David Eberhard i en gästkrönika i GP idag: "Så vad är då en åsiktskorridor? Och vem har tolkningsföreträde? För mig är det uppenbart att åsiktskorridoren handlar om en skrämseltaktik. Det handlar om att spela på starka känslor. Att få folk att känna sig elaka om de hamnar utanför det som är fint. Vänstern har under flera decennier haft patent på att vara de som är humana och snälla. Åtminstone om man med dessa ord menar kravlös, sentimental och emotionsstyrd. Så åsiktskorridoren hamnar oftare till vänster än till höger."

Annons:
kamera0710
6/3/15, 4:32 PM
#7

Vad gäller David Eberhard tog jag en titt i hans bok Ingen tar skit i de lättkränktas land

Kan bara instämma i följande ord:

"Tur är det att David Eberhard försäkrar att han – till skillnad från majoriteten av sina landsmän – för egen del inte är lättkränkt, för nu måste det sägas: att läsa hans Ingen tar skit i de lättkränktas landär som att vara på party och bli inträngd i ett hörn av någon inte helt nykter person som utdraget, monologiskt och med otaliga upprepningar och omtagningar vill delge en alla sina åsikter på en gång."

http://www.svd.se/david-eberhard-skjuter-pa-allt-som-ror-sig

[Carpinus]
6/3/15, 4:54 PM
#8

Har du läst boken eller har du läst recensionen? Själv har jag läst krönikan han skrev och tyckte det citerade stycket platsar i den här diskussionen. Därmed känner jag ingen skyldighet att i alla stycken  gå i god för honom eller någon annan person som jag råkar citera.

Funderar därför vad en recension (från en icke namngiven recensent) av en av hans böcker gör i det här sammanhanget. Skall det faktum att hon/han inte gillade en av hans böcker minska värdet av det han skrivit i annat sammanhang?

kamera0710
6/3/15, 4:58 PM
#9

#8 Har läst recensionen men  inte boken. Finner Eberhard enbart tröttsam. Ungefär samma brist på självdistans som Peter Birro.

[Carpinus]
6/3/15, 5:01 PM
#10

# Avundas dig som kan fälla omdöme om en bok efter att ha läst en recension. Om inte annat så lär du spara tid! Och har Peter Birro med just det här ämnet att göra?

kamera0710
6/3/15, 5:06 PM
#11

#10 Har hört denne Eberhard en hel del, i debatter med mera. Har även kikat en del i hans böcker. Det finns det som är mer läsvärt, det är utan tvekan nyttigt att läsa det som inte stryker mina åsikter medhårs ibland.

Birro har inget med detta att göra mer än att han och Eberhard verkar ha samma brist på självdistans.

kamera0710
6/3/15, 5:10 PM
#12

Ur en kommentar under denna Neo-artikel:

"Jag vill vidarebefordra en välvillig bedömares relevanta kritik mot din artikel:

”Saker man kan fundera kring vad gäller själva texten: Varför intervjuas ingen ur den autonoma våldsbejakande vänstern? Varför ställs inte de citerade journalister som påstås ursäkta deras handlingar till svars mer direkt? Tackade de nej?

Sedan har jag en invändning också: Att ”den autonoma vänstern” används så svepande är ett problem för artikeln. Största delen av den autonoma vänsterrörelsen är ju fredlig, betydande delar dessutom uttalat pacifistisk. På samma sätt som vi inte får underskatta demokratihotet från grupper som RF och AFA, är det också viktigt att skilja dem från alla aktivister som bokstavligen aldrig gjort en fluga förnär.”

För mig själv som är demokratiskt sinnad så går artikeln inte i direkt dialog med mig, den skjuter bredvid av bland annat de skäl som anges ovanför. Om du är demokrat, varför går du inte i dialog? Varför hörs inte fler röster i artikeln? Varför bedöms autonoma vänstern inte utifrån en helhet utan från dess sämsta element?

Den uppenbara tolkningen är väl att du helt enkelt är en opinionsjournalist och att detta är en partsinlaga som utger sig för att vara undersökande i sitt format. Dess egentliga syfte handlar inte om att förbättra eller undersöka ett samtalsklimat utan verkar handla om att förbättra ditt ”lags” positioner. I mina ögon blir artikeln bedräglig och då blir det svårbedömt om det du fångar här ens är ett problem och utifrån vems perspektiv det är ett problem. Demokratins? Kanske, men då måste en mer balanserad och seriöst sinnad bedömning komma till, enligt mig.

Jag är för ett bättre samtalsklimat, och vill gärna se intellektuell och kritisk diskussion kring politiskt våld. Denna text hade kanske kunnat ta sig in i en sådan diskussion ifall den hade varit mer dialogisk. Dit nådde den tyvärr inte."

[Carpinus]
6/3/15, 5:10 PM
#13

#11 Okej, därmed lämnar vi väl Eberhards böcker - och förhoppningsvis även Birro, och återgår till själva ämnet?

Annons:
kamera0710
6/3/15, 5:12 PM
#14

#13 Gärna för mig.

[Carpinus]
6/3/15, 5:28 PM
#15

#12 Det fanns 103 kommentarer till den artikeln, och jag skulle i min tur lika gärna kunna välja den första, som består av orden "Vad bra du skriver" som den återgivna kommentaren av någon E.L (som du väl f.ö. återger i dess helhet, inte bara citerar ur?) Eftersom det är dig jag diskuterar med lär jag inte få något svar från E.L. om det som står i hans kommentar. Vad i det citerade inlägget tycker du vi skall diskutera vidare?

kamera0710
6/4/15, 12:15 PM
#16

#15 Jag instämmer helt i inlägget jag citerar i #12. Välj själv om du vill diskutera detta. Om jag bemöter beror på vad du har att säga.

[Carpinus]
7/17/15, 7:09 PM
#17

Svensk fundamentalism eller smart marknadsföring - eller både och?

"I går lämnade Adam Tensta studion i protest mot Louise Andersson Boudins tidigare medverkan i ”Nyhetsmorgon”. Efter kritiken sparkar nu TV4 ut Youtube-profilen från det kommande programmet ”Spring”.---

Pelle Porseryd, exekutiv producent på TV4, bekräftar att kanalen avbrutit sitt samarbete med Louise Andersson Boudin. Programmet som Youtube-profilen skulle medverka i heter ”Spring”, ett nytt format där ett antal vanliga svenskar jagas av kändisar som de måste fly från. – Vi kontaktade henne i går och pratade med henne om den uppkomna situationen. Det som har hänt gör att det riskerar att bli helt fel fokus för programmet."

Aftonbladet

_"Louise Andersson Bodin är från Grums och slog igenom när hon förlöjligade mitt Uppdrag granskning-reportage om kommunen. Med grova skämt om sig själv och Värmland fick hon en stor publik. Hon kallades i media för svensk humors framtid och hennes filmklipp hyllades. I ett av filmklippen raljerar hon över n-ordet och när detta uppmärksammades fick hon uppleva en massiv kritikstorm.
För många är det självklart att inte använda n-ordet. För andra är motsatsen lika självklar. Ofta beroende på i vilken kontext man befinner sig i. I fallet med Louise Andersson Bodin blir det plågsamt tydligt hur uppdelat vårt land är."---
_

"I dag har Louise Andersson Bodin blivit uthängd som Sveriges största rasist. När hon drev med mitt reportage om Grums i Uppdrag granskning var jag förbannad på henne. Men jag skulle aldrig ha önskat henne den hatstorm som nu sveper över henne. Hon kallas bonnjävel, hora och fitta och folk skickar meddelanden till henne och meddelar att det vore önskvärt att hon fick lite kuk i röven. De så kallade goda hatarna har återigen visat sitt fula tryne och jag vill bara spy. I mina ögon är Louise Andersson ingen rasist. Hon har ångrat sig, bett om ursäkt och lovat att aldrig mer använda n-ordet. Att ta till sig kritik på det sättet är stort och fler borde ta efter henne, även de som anser sig strida för den goda sidan."---

Joakim Lamotte, Aftonbladet Debatt

"Det finns förstås rasism, men den motarbetas av hela det offentliga Sverige. Det finns också stora problem med utanförskap, men dessa beror inte primärt på diskriminering, utan på annat. Den snabba invandringstakten i kombination med höga trösklar till arbetsmarknaden är en delförklaring."---

"Adam Tenstas incitament är i alla fall givet. Debattartikeln och protesten i tv sammanfaller tidsmässigt med lanseringen av nya albumet ”The Empty”. En påstådd svensk rasism passar väl in i den populärkulturella mall som hiphopen direktöversatt från ett USA som har helt andra problem. Det är beklagligt, för föreställningen om strukturell rasism är farlig, och förstärker utanförskapet. Unga i förorten kan få för sig att det inte är lönt att anstränga sig."

Per Gudmundson, SvD

[sanna70]
7/17/15, 9:45 PM
#18
[Hayabusa]
7/18/15, 9:30 AM
#19

Man kan tycka vad man vill om denna "soppa", men jag kan inte låta bli att tänka på det språkbruk som förekommer inom Rap och Hip-Hop. Själv lyssnade jag en hel del på musik som Dr Dre, Snoop Dogg m fl för ett antal år sedan och…ja, vad säger man? Här förekommer alla möjliga uttryck om både det ena och det andra, milt sagt. Adam Tenstas musik tillhör väl samma genre? Eller ska man vara modern och säga; "struktur"?

Det som är rasism och förtryck i ena fallet är coolt i andra fall.

[sanna70]
7/18/15, 9:57 AM
#20

Ja, språket som används är inte så "rumsrent" men vissa kan uttrycka sig hur dem vill och blir till och med hyllade för detta. .

"Knulla din mamma, Björn Söder,Du kan kalla mig pappa, 

Hälsning från alla blattar plus de svennar som fattar"

_https://www.youtube.com/watch?v=xwEybpXeduk
_

Annons:
kamera0710
7/18/15, 12:21 PM
#21

#17 Ja Gudmundsson är ju den rätte att citera i ämnet det fina goda hatet. Jag citerar gärna följande ödmjuka rader igen:

"Frågeställningar som förr endast återfanns hos haschtomtarna i alternativrörelsen dominerar nu debatten i Almedalen. Om opinionsmätningarna får rätt kommer Stefan Löfven i höst få förhandla med inte mindre än tre partier som alla vill införa sex timmars arbetsdag. Ett av partierna vill dessutom betala fullt arbetsföra människor för att ta ledigt från jobbet och vara hemma under ett så kallat friår."

Mer av detta ödmjuka resonerande är nog vad som behövs för att motverka det hemska hatet.

http://www.svd.se/aret-da-det-alternativa-blev-politisk-norm

[Carpinus]
7/18/15, 12:31 PM
#22

#21 Nu är det ju så att det i det här fallet inte rör den bespottade antivänsterrörelsen, utan de finkulturella som hävdar att allt hat och ont bara finns på den ena sidan.

Ser heller inget som helst fel i ditt repriserade citat. Att åberopa "haschtomtar från förr i alternativrörelsen" stigmatiserar knappast någon, till skillnad från det som Lamotte skriver om i #17.

kamera0710
7/31/15, 8:18 AM
#23

Man kanske bör nämna sabotaget mot SVT i Blekinge även i denna tråd.

"Händelsen igår var extraordinär, men inte unik i sitt uppsåt. Hela veckan harmedarbetare på SVT:s redaktion fått ta emot både mail och telefonsamtal där tonen präglats av ett glödande hat. Det påverkar alla som idag sitter runt bordet.

Brevet igår var med andra ord bara slutet på flera dagars upptrappning. Vad som triggat avsändaren går så klart inte att säga med hundraprocentig säkerhet, men tankarna går till måndagens publicering om Jimmie Åkesson och Ultima Thule."

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/blekinge/vi-fortsatter-att-gora-vart-jobb

[Carpinus]
7/31/15, 8:47 AM
#24

1/ Tror ingen förnekat att det finns hatiska människor på den "fula" sidan, även om en del av det anonyma hatet nog även kan tänkas komma från sådana som passar på att misskreditera SD. Sålunda vet vi ju t.ex. ännu inte vem som skickade potatismjölet.

2/ Men: den här tråden gäller hatet som etablerade vänstermänniskor tillåts ge och har givit uttryck för i den offentliga debatten utan att det ifrågasättas. (Se svar #22.) Att komma dragande med en anonym pöbel på andra sidan  tillför knappast den debatten något, något utan verkar mer som ett tappert försök att förskjuta fokus på välkänt manér.

[Carpinus]
7/31/15, 9:53 AM
#25

#23 För övrigt har du redan skapat en tråd i samma ämne. Det underlättar inte för oss andra debattörer när det länkas till samma text i flera trådar.

[Nomen Nescio]
9/9/16, 12:09 AM
#26

"Om drygt en vecka bjuder Socialdemokratiska Ungdomsförbundet (SSU) in till talarkväll med Rashid Musa, ordförande för Sveriges unga muslimer. Under rubriken ”Islamofobi och rasifiering” kommer Musa, som gjort sig känd för att aldrig missa ett tillfälle att bortförklara islamistisk terrorism, att tala för ungdomsförbundets medlemmar. I beskrivningen av arrangemanget står att: ”OBS! Evenemanget är separatistiskt för rasifierade”.

Vad innebär det då att arrangemanget enbart är öppet för ”rasifierade”? Detta luddiga begrepp betyder ”icke-vit” eller tillhörande en, av majoriteten, rasifierad minoritet. Deltagande på evenemanget kräver alltså att besökaren har "rätt" hudfärg och etnicitet. Har man fel hudfärg blir man inte insläppt.

Socialdemokraterna har ett allvarligt problem när deras eget ungdomsförbund blandar ihop antirasism med rasism. Detta är de emellertid inte ensamma om. Idén är att rasismen är rumsren så länge den har rätt avsändare har börjat leta sig allt längre in i den parlamentariska vänstern.

Att villkora deltagande med rastillhörighet är inte bara moraliskt förkastligt och rasistiskt, det är direkt lagvidrigt. Det paradoxala är att om SDU hade gjort detsamma så hade ramaskriet i offentligheten, med all rätta, varit bottenlöst."---

Adam Cwejman i GP

 "Idén är att rasismen är rumsren så länge den har rätt avsändare har börjat leta sig allt längre in i den parlamentariska vänstern"- det  tål att upprepas!   

Som det står i #17: "De så kallade goda hatarna har återigen visat sitt fula tryne och jag vill bara spy."

[Nomen Nescio]
9/9/16, 9:49 AM
#27

#26 "Jag vill börja med en fråga till statsminister Stefan Löfven: Är detta det Sverige vi ska ha?

Ett Sverige där ditt eget ungdomsförbund exkluderar folk baserat pigmentet på deras hud? Och där öppet rasistiska arrangemang inte bara ordnas av delar av ditt eget parti utan dessutom sanktioneras öppet genom att de hålls på ert partihögkvarter?"---

_"Men det stora problemet med föreläsningen är inte att Rashid Musa håller i den, eller att SSU Stockholm kallar honom ”terrorexpert” när rätt titel är muslimsk opinionsbildare.
_Nej, det anmärkningsvärda är att arrangemanget uteslutande är för rasifierade, det vill säga folk som ser utländska ut.
_De har efter kritik ändrat det till ”eventet arrangeras av SSU Stockholms separatistiska nätverk för rasifierade och är endast till för medlemmar och potentiella medlemmar i nätverket”.
Som om detta gör någon skillnad.
_Det betyder likväl att vita inte släpps in.

Läser man på SSU:s hemsida om nätverket står det ”för de som identifierar sig som vita finns det många andra sätt att engagera sig”. Vita får alltså inte vara med."---

"Tyvärr är sådana här arrangemang inget nytt. SSU Stockholm höll ”vita icke välkomna-arrangemang” redan 2015, även då på Sveavägen 68.
_Det här är inget annat är rasism.
Dessutom är det med stor sannolikhet olagligt. Enligt Diskrimineringslagen (2008:567) kapitel 1 §5 står det under punkt 3: I denna lag avses etnisk tillhörighet: nationellt eller etniskt ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande.
Och i kapitel 2, §12: Diskriminering är förbjuden för den som anordnar en allmän sammankomst eller offentlig tillställning."---

Återigen statsminister Stefan Löfven:
Är detta det Sverige vi ska ha?"_

Rebecca Weidmo Uvell, borgerlig opinionsbildare på SVT Opinion

(Fetstilsmarkeringarna är skribentens egna.)

Annons:
[Nomen Nescio]
9/10/16, 12:21 PM
#28

Man drar sig ju till minnes kampen mellan SD och deras dåvarande ungdomsförbund som slogs upp stort i media. RWU:s fråga till Stefan Löfven om SSU lämnas däremot obesvarad av stadsministern och uppmärksammas inte alls i media. Man kan ju leka med tanken vilket liv det varit om nya SDU hade kommit på motsvarande galna tanke, fast mot sådana med andra pigment…

[Nomen Nescio]
9/10/16, 1:04 PM
#29

"Mot bakgrund av detta är det oroande att separatistiska möten, grupperingar och organisationer blir allt fler. SSU:s talarkväll är ett exempel på detta. De anger klart och tydligt i sin inbjudan att ”evenemanget är separatistiskt för rasifierade”. ---

"Jag kan förstå behovet av ”trygga rum”, för kvinnor, rasifierade och hbt-personer, men jag förstår inte separatisternas aggressiva språk.

Den separatistiska gruppen ”Rummet” deklarerar i sitt manifest att ”vi bygger ett annat vi: genom att utestänga de vita kropparna”. ”Makthavarna” skriver ”hos oss är vita människors åsikter inte välkomna.” Att villkora människor tillträde och rätt att yttra sig med hänvisning till färg och ”ras” är ingenting annat än rasism."---

Ann Heberlein, lektor i etik vid Lunds universitet på Expressen debatt.

#28 Rättelse: "statsministern" skall det förstås stå!

[Nomen Nescio]
9/10/16, 1:37 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Nästa steg?

[Nomen Nescio]
9/12/16, 9:14 AM
#31

Det goda hatet är på krigsstigen. Här kan man läsa hur de i en stor reportageserie jämställer svenska (högerinriktade givetvis) näthatare med jihadister. En desperat attack från den politiska narcissismens högborg för att i en miljon tecken göra anspråk på att formulera vår nutidshistoria.

[Hayabusa]
9/12/16, 9:24 AM
#32

#31 Den avslutande meningen:

"Låt oss veta vad du tycker".

Nja…

[Nomen Nescio]
10/2/16, 8:28 AM
#33

"Jag ska inte tråka ut er med fler exempel ur min mailkorg. Som opinionsbildande invandrad kvinna (med pärlhalsband) som värnar individens rättigheter och skyldigheter, som tidigt problematiserade målkonflikten mellan generös välfärd och stor migration, får man stå ut med en hel del näthat och hot."----

Men för min del har det, tack och lov, blivit allt mindre av detta med åren."---

"Men om hatet och hoten från "mannen på gatan" (läs nätet) minskat så har tonläget i offentligheten hårdnat desto mer. Avgrunden mellan höger och vänster har fördjupats samtidigt som det går att skönja en allt starkare polarisering också inom respektive block. I dag kommer de otrevligaste påhoppen allt oftare från etablerade personer från såväl vänster- som högerhåll. Journalister, kulturpersonligheter och en och annan politiker som ser sin chans; inte att uttrycka en åsikt utan snarare att inta en position. För eller emot."---

"I torsdags skrev kolumnisten Cecilia Hagen en krönika i Expressen som hon valde att rubriksätta "Hur ska man bli av med mänskliga brunråttorna?" (29/9). I krönikan varvar Hagen iakttagelser kring råttinvasionen på Östermalm med den häpnadsväckande frågeställningen: "Hur man ska bli kvitt de mänskliga brunråttorna? Med gift?" Läs den meningen en gång till. Om en väl ansedd kolumnist, i en av Sveriges största tidningar, yttrar sig på detta vis om en meningsmotståndare, vad ska vi då förvänta oss av anonyma hatare på nätet?"---

"…är det på tiden att diskussionen om näthatet nyanseras så att det goda, lite finare hatet som drabbar oss som inte är tillräckligt vänster också kan inrymmas. När Aftonbladets kulturchef Åsa Linderborg berättade om sin vardag av trakasserier, hot och hat var vi många borgerliga opinionsbildare som utan minsta tvekan tog henne i försvar. Inte för att vi sympatiserade med hennes åsikter, men väl med hennes okränkbara rätt att hysa dem. Frågan är hur ofta motsatsen sker? Hur ofta ställer sig vänstern på barrikaderna för en meningsmotståndares rätt att slippa utsättas för hat och hot från vänstertroll?"

Alice Teodorescu på ledarplats i GP

[Nomen Nescio]
10/31/16, 10:36 AM
#34

"Det finns en seglivad idé om att kommunismen är en fin tanke som bara gått lite snett i praktiken. I svensk offentlighet är association med kommunismen fortfarande inget problem. Det anses nästan lite charmigt retro. Som Erik Helmerson påpekade i Dagens Nyheter (23/10) ryter offentligheten till först när personer som Pia Sundhage och Jan Myrdal beblandar sig med Sverigedemokrater och andra på den mörka sidan av den politiska högerflanken. Deras stöd till en massmordsideologi accepteras eller ignoreras men ve den kändis som låter sig fotograferas tillsammans med Sverigedemokrater. "---

"Denna märkliga syn bygger delvis på en tro på att det finns en renare, mer äkta form av kommunism, som skiljer sig från den som tagit livet av uppemot hundra miljoner människor under 1900-talet. Så är det inte."---

"Den fina tanken bakom den totalitära ideologin är en myt, och det är hög tid för svensk offentlighet att släppa alla illusioner om den charmiga, spännande och välvilliga vänsterextremismen. Kommunismens facit har varit både uppenbart och tillgängligt i decennier. Full kontroll över människans vardagsliv, tankar och känslor är dess kärna, ingen olyckshändelse."

Benjamin Katzeff Silberstein i gästkrönika på GP:s ledarsida    

Annons:
[Nomen Nescio]
11/14/16, 9:01 AM
#35

"HARDEBERGA. På ena sidan: ett populärt företag som verkar bry sig om samhället. På den andra: trångsynta grannar som inte gillar invandrare. Så går snacket på Facebook om Sularpsfarmen och deras kritiker. I sociala medier blir domen snabb.Men allt är inte vad det ser ut att vara."---

"Bland följarna på sociala medier är den stora majoriteten enig: det handlar om avundsjuka. Och rasism."---

"Exakt vilka det är som klagat får de veta direkt. Sularpsfarmen lägger nämligen ut deras namn och adresser på sin Facebooksida."---

"När länsstyrelsen till slut bestämde att företaget inte längre fick ha djur gick Sularpsfarmen återigen till attack mot de som klagat. – När de går ut med sina inlägg verkar folk på sociala medier säkra på att företagets version stämmer. Var och en har rätt att tycka precis vad de vill. Men snälla, kolla fakta, säger Ola Larsson. – Det som skrämmer mig är att 60-70 procent av de som skriver elaka kommentarer eller ringer, är omsorgspersonal, säger Katarina Larsson. De är lärare, tjänstemän på kommunen, äldreomsorg, socialchefer från olika kommuner. De hatar oss, men har ingen aning om vår situation."---

KvP

Sularpsfarmen diskuteras även här.

[Nomen Nescio]
11/26/16, 8:48 AM
#36

"Det är häpnadsväckande att vänstervåldet slätas över i myndighetsrapporter. En skribent med kopplingar till den autonoma vänstern har skrivit en rapport om samma grupp för Myndigheten för ungdoms- och civilsamhällesfrågor (MUCF). Det avslöjar författaren och journalisten Anna-Lena Lodenius i en artikel i Dagens Samhälle (24/11)."---

Att MUCF, en statlig myndighet, har låtit Lundstedt skriva en granskning av våldsvänstern – utan att de ens nämner hans bakgrund – tyder på dåligt omdöme. Att rapporten sedan har gått till tryck är än värre. Hade någon med kopplingar till högerextrema grupper tillåtits skriva en myndighets rapport om högerextremism? Knappast. Det är talande för synen på vänsterextrema grupper att det inte ses som något problem i detta fall.

Till skillnad från andra typer av våldsbejakande extremism ses den autonoma vänstern som lite finare, lite snällare. Den vill ju väl, egentligen. Den kämpar ju trots allt mot fascism, rasism och för feminism och jämlikhet. Så brukar det i alla fall låta. Men våldsvänsterns metoder skiljer sig inte nämnvärt från dem som används av högerextremister.

Tidigare i år skrev Expressen om hur rosasvarta anarkistfeminister hotar borgerliga politiker och poliser i flera av landets prideparader. Vissa borgerliga HBTQ-personer vågar inte ens gå i paraden längre. "För flera år sedan var det nazisterna vi var rädda för, nu är det HBTQ-personer från våldsvänstern som är det största hotet.", säger Edith Escobar, vice ordförande för Öppna moderater (Expressen 28/7). Uppdrag Granskning har också uppmärksammat hur vänsterautonoma misshandlar och trakasserar människor i den goda kampens namn (6/5 2014)."----

http://www.expressen.se/ledare/staten-ska-inte-gulla-med-vansterextrema/

[Carpinus]1
4/11/17, 11:52 AM
#37

Det har skett olämpliga inlägg på bland annat på twitter som uppenbarligen haft till syfte att utnyttja dådet på Drottninggatan för att hetsa mot flyktingar och invandrare i gemen. Osmakligt och oacceptabelt, helt klart! Kritik mot svensk invandringspolitik ja, förföljelse - nej!

Men man skall inte glömma att det finns människor med annan agenda som också utnyttjar situationen. Om detta påminner den gästande ledarskribenten Håkan Boström om i GP. Han skriver bland annat: 

"Det finns dock de som främst verkar ha ett behov av att förminska och relativisera det inträffande. Ett dygn efter terrorattacken – där en förmodad IS-sympatisör bakom ratten på en tung lastbil krossade människokroppar på Drottninggatan – fann Svenska Dagbladets journalist Andres Lokko det lägligt att relativisera Islamiska statens illdåd på Twitter: ”är alla nu alltså till slut på det klara med att SD och IS utgör exakt samma hot med intill förvillelse identiska mål och ideal?” Detta budskap retweetades av bland annat av SVT:s programledare Sarah Dawn Finer – som på söndagen obekymrat uppträdde på ”kärleksmanifestationen” på Sergels torg. Budskapet gillades även av t.ex. SVT-profilen Po Tidholm och Sydsvenskanjournalisten Peter Fällmar Andersson."---

"Lokko och hans anhang visar hur relativiseringen av en folkmördarideologi – jihadismen – med tiotusentals liv på sitt samvete sett och ser ut i delar av Sveriges mediala toppskikt. Hur man rycker på axlarna åt det, hur man obekymrat kan stå och manifestera sin kärlek dagen efter. Det är faktiskt stötande att det går att komma undan med det."

_GP: "Dessa satans medlöpare"
_

[Hayabusa]
4/11/17, 1:42 PM
#38

#37 Instämmer.

[Carpinus]1
5/13/17, 9:39 AM
#39

"Vita människor kommer till oss och talar om hur vi ska agera, men vi för vår kamp på det sätt vi vill. Även om det innebär att vi avbryter statsministerns tal."

Jasmin Nur är hijabaktivisten som avbröt Löfvens första majtal i Malmö genom att ropa i megafon. Själv höll hon tal för Vänsterpartiet - utan att bli avbruten. 

Läs gärna Nima Dervish tankar om detta i Dagens Samhälle.

[Hayabusa]
5/13/17, 9:44 AM
#40

#39 Precis den skillnad i hållning till vad som är gott och ont.

[Hayabusa]
5/13/17, 9:48 AM
#41

#39 Nima Dervish text gillas 👍 "Rasgenusvänstern" :)

Annons:
[Carpinus]1
5/15/17, 8:10 AM
#42

Det finns två sidor av myntet, konstaterar Alice Teodorescu på ledarplats i GP. Hat kan komma från såväl höger som vänster, och det är inte bara nättroll som står för det. Precis som Janne Josefsson konstaterade i citatet redan i TS förekommer det i de kretsar som föraktar populasen på nätet men kanske inte är ett dugg bättre själva…

"Det högerextrema hatet som drabbar skribenter på vänsterkanten har länge uppmärksammats. Sämre har det varit med det som vi på högersidan utsätts för. Hatet mot oss, inte minst om vi dessutom har utländsk bakgrund, kommer inte sällan från två håll: dels från högerextrema, dels från den antirasistiska, rasistiska vänstern som kallar oss för "husneger" och "Onkel Tom". 

Men en problematik som det talas lite om, trots att den blir alltmer framträdande, är den som handlar om offentliga rösters ton gentemot meningsmotståndare. Många av de värsta påhoppen som riktats mot mig och denna ledarsida kommer inte från anonyma konton i sociala medier utan från etablerade personer som i sin yrkesroll som journalister, författare, debattörer och politiker borde hålla sig för goda för att sjunka till gyttjebrottarnivå. För debatten är det centralt med en bred och levande diskussion där kritik och ifrågasättanden är självklara inslag. Men dit hör inte Personangrepp. medvetna missförstånd och kampanjer med syfte att smutskasta personer vars åsikter man ej delar."---

[Carpinus]1
6/7/17, 11:39 AM
#43

#37 Den liberale debattören Erik Torstensson på SVT Opinion är en annan som  reagerar över alla debattörer och opinionsbildare som upprepat är snabba upp ur startgroparna efter varje terrorattentat med förståelse- och försoningsmanifestationer till gagn i första hand för jihadismen. Torstensson skriver:

"Så har det hänt igen och frågan är återigen på allas läppar: Hur kunde ännu ett terrordåd ske i hjärtat av Europa? Samtidigt som denna fråga hänger i luften tävlar medierna om att ta fram något positivt i all förtvivlan. Alltid hittar de en sörjande skara åhörare som omfamnar varandra till tonerna av ”We Shall Overcome”. Eller så ringer de upp någon kändis som myndigt förklarar att ”hatet bara kan fördrivas med kärlek”. Efter att ha studerat organisationer som IS och Al-Qaida ser jag detta naiva kärleksbudskap som ett av våra främsta hinder i kampen mot terrorismen. Många av oss har öppnat våra hjärtan så till den grad att vi inte längre ser verkligheten för vad den är. Vi förstår inte att vi har verkliga fiender som hatar allt vi står för, vårt kärleksbudskap inkluderat."---

"Det finns en global jihadistisk rörelse som växt sig allt starkare i Europa, delvis tack vare borttagna gränshinder. Detta har inte skett trots, utan på grund av, vår starka tilltro till kärlekens budskap. Denna naivitet måste få ett slut, annars blir den slutet för oss."

lordgortor
6/9/17, 10:57 AM
#44

Hat är mycket arbetsamt och kräver stor inlevelse. Löje är effektivare och mycket roande. Det är löjligt med dessa gaphalsar utan förstånd som lever rövare på gator och torg. Nästan lika löjligt som pösmunkar till ledarskribenter och mainstreamtyckares svulstigheter.

[Carpinus]1
6/17/17, 8:46 AM
#45

Ann Heberlein, som f.ö. kandiderar till riksdagen för moderaterna nästa år, skriver i GP om det oförmodade mötet med en av sina värsta kritiker på en bensinmack, där hon  passade på att fråga honom om vad han menade med sina återkommande påpekanden om hennes "ondska". Heberlein avslutar sin krönika:

"Jag tror att min kollegas resonemang är representativt för den typ av människor som ivrigt ägnar sig åt att jaga ”fascister” och som vrålar "rasister” i tid och otid. För de här självutnämnda försvararna av godhet är alla medel tillåtna. I sitt nitiska försvar av det goda odlar de sitt hat. Det är en märklig paradox: Att de som anser sig kämpa för godheten är de mest hatiska. ”Vem tycker du är mest hatisk av oss två?”, frågade jag min kollega. ”Du, som skriver att du spyr bara du ser mitt namn, eller jag som anstränger mig för att hålla en anständig ton?”. Märkbart besvärad tillstod han att han inte kunde försvara sina verbala spyor. Sen lommade han iväg till sin bil. Jag drack upp mitt kaffe och tänkte att sanningen alltid vinner över lögnen, också de lögner som formuleras i godhetens namn."

[Carpinus]1
10/23/17, 11:43 AM
#46

Erik Helmerson på DN kultur har tröttnat på brölpöblar.

"I veckan rapporterade Värnamo nyheter om hur debattören Joakim Lamotte bokats av från en föreläsning på ett gymnasium. Orsak: ”Flera personer” hade hört av sig om att Lamotte var olämplig. Och Gislaveds gymnasiechef tyckte visst att det räckte som argument: ”Det finns de som tycker att han … har åsikter som man inte tycker passar bra i det här sammanhanget”, sa hon till tidningen. Det vore en komplicerad diskussion att utreda exakt huruvida Lamotte är lämplig som föredragshållare eller inte."---

"Men: jag skulle hata att leva i ett land, eller gå i en skola, där jag bara får höra saker som jag redan tycker om och instämmer i. Här handlade det dessutom om ett gymnasium där många elever är myndiga. Om de inte klarar att höra Joakim Lamotte, hur ska de då kunna hantera andra, kanske betydligt större, svårigheter på livets bana?"---

Varför ska jag lägga kraft på att sätta mig in i frågor och försöka påverka genom organisering och opinionsbildning, när det kan räcka att jag ställer mig och brölar framför alla som jag inte håller med? I ett sådant samhälle vinner inte den som har vettigast åsikter utan den som kan samla ihop den största mobben."

https://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-lat-inte-de-asiktsintoleranta-vinna/

[Carpinus]1
10/28/17, 1:25 PM
#47

#17 För dryga två år sedan sparkade TV4 ståuppkomikern Louise Andersson Bodin från medverkan i ett lekprogram på kanalen efter en storm inte minst initierad av kändisar för vissa uttalanden på nätet.

"Pelle Porseryd, exekutiv producent på TV4, bekräftar att kanalen avbrutit sitt samarbete med Louise Andersson Bodin. Programmet som Youtube-profilen skulle medverka i heter ”Spring”, ett nytt format där ett antal vanliga svenskar jagas av kändisar som de måste fly från. – Vi kontaktade henne i går och pratade med henne om den uppkomna situationen. Det som har hänt gör att det riskerar att bli helt fel fokus för programmet, säger han och fortsätter: – Jag vill inte recensera några händelser eller hennes åsikter, det här handlar inte om det, men i och med den här debatten riskerar det att göra att det här programmet, som i grund och botten är ett lekprogram, börjar handla om något annat. Enligt Pelle Porseryd handlar det också om en eventuell hotbild mot Louise Andersson Bodin"---, skrev Aftonbladet då.

Alexander Bard, som medverkar i lekprogrammet "Talang" har på Twitter de senaste dagarna sagt sin personliga mening om "#metoo", vilket vållar samma upprörda känslor som  som Andersson Bodins åsikter gjorde.
Nu har Metro talat med Talangs producent, och då låter det så här:

"Lotta Andersson på TV4 är exekutiv producent för ”Talang”. Hon svarar i ett mejl till Metro att de förstår att man kan reagera på saker som Alexander Bard har skrivit på Twitter under de senaste dagarna. – Det har även vi gjort och vi står inte bakom utan tar kraftigt avstånd från saker han uttryckt. Men Alexander är inte en talesperson för TV4, utan en fristående jurymedlem som anlitas för att vara just det. Vi har och tar ansvar för det Alexander Bard gör och säger i vårt program. Men vi vill inte hamna i en situation där vi inte låter människor medverka i våra program och kanaler på grund av sina åsikter. Yttrandefrihet innebär att man får tycka, tänka och uttrycka sina åsikter. Även Alexander Bard."---

https://www.metro.se/artikel/alexander-bard-till-hårt-angrepp-mot-metoo-tv4-tar-avstånd

Citat: "Vi vill inte hamna i en situation där vi inte låter människor medverka i våra program och kanaler på grund av sina åsikter. Yttrandefrihet innebär att man får tycka, tänka och uttrycka sina åsikter. Även Alexander Bard."

Men inte Louise Andersson Bodin?

[Carpinus]1
11/16/17, 12:50 PM
#48

Apropå Alexander Bard så hör han inte till mina ikoner, men han är orädd och kan formulera intressanta frågeställningar. Som här, i Katerina Magasin. (Alexander Bard och Katerina Magasin, vilket Kinderägg för de rättrogna - två hatobjekt i ett skal!)

"De rädda pöblarna är barnungar, flugornas herre, och det är farligt som fan. Dreven kan vändas åt vilket håll som helst."---

"Det sunda förnuftet går förlorat. Men känslor är irrationella, de slår blint. Nästa gång kan det där känslosvallet drabba dig. De utsikterna gör att du blir rädd och då håller du tillbaka. Därför vågar man bara göra utfall i grupp, som att vara trettio personer och skriva under någon kliché i en kvällstidning. Och man slår in öppna dörrar. Man kallar sig antirasister bara för att få kalla andra rasister…"

http://katerinamagasin.se/den-nya-mansrollen-del-2-alexander-bard-genusaktenskap-ar-rena-helvetet/

Annons:
[Carpinus]1
1/8/18, 8:02 AM
#49

#47 "Hittills har över 10 000 personer skrivit på namninsamlingen mot Bard och därmed är målet som var satt av TNKVRT nått. De uppmanar sina följare att använda sig av hashtagen #dontbeabard, fritt översatt till svenska ”var inte som Bard”.--- 

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/jPza8b/10-000-underskrifter-sparka-alexander-bard

Att istället för namnlistor och hashtag använda sig av fjärrmanövern och stänga av eller byta kanal verkar inte ha fallit protestanterna in. Men TV4 får väl tacka för förhandsreklamen…

[Hayabusa]
1/8/18, 8:46 AM
#50

#48 👍

sponny
1/8/18, 10:03 AM
#51

#47 Citat: "Vi vill inte hamna i en situation där vi inte låter människor medverka i våra program och kanaler på grund av sina åsikter. Yttrandefrihet innebär att man får tycka, tänka och uttrycka sina åsikter. Även Alexander Bard."

Men inte Louise Andersson Bodin?

Tror att det är rätt enkelt egentligen. Själv tror jag att då, 2015, var detta nytt och man var sjukt osäkra och nervösa på alla större företag om de olika kampanjernas genomslag. Och nu har företagen insett att; tja, skriv på en haschtag eller en protestlista då. Pengarna rullar ändå in och tittarna kommer.

[Carpinus]1
1/10/18, 9:09 AM
#52

Antibardtruppen lyckades åtminstone blåsa honom på ett jobb…

"TED Talks är föreläsningar med ”idéer värda att sprida” och står för ”Technology Entertainment and Design” (Teknologi, underhållning och design) TEDx är en lokal variant och nu har TEDx Bryssel i Belgien valt att avboka Alexander Bard som föreläsare skriver TEDxBrussels i ett uttalande.

”Vi har uppmärksammats av några av våra följare på vissa uttalanden gjorda av en av våra föreläsare, Alexander Bard. Vi har undersökt ärendet och vi anser att de uttalanden han gör i sina sociala media-kanaler inte överensstämmer med Du sköna nya värld, som vi ser det”, skriver TedxBrussels."---

https://www.svt.se/kultur/tedx-avbokar-alexander-bard

[Carpinus]1
1/10/18, 8:47 PM
#53

#52 Mattias Svensson ifrågasätter på Aftonbladet kultur skvallersabbarna och de uppdragsgivare som lyssnar på dem.

"Det är som vanligt inte saken som är problemet – det finns goda anledningar att anmärka på Alexander Bards twitterteorier såväl som på hans språkbruk. Problemet är att attackera med alla medel, att slå hänsynslöst mot misshagliga genom att ifrågasätta alla deras uppdrag.

Plötsligt ska en gammal musiker inte kunna delta i ett musikprogram på tv för att han vädrat obekväma åsikter på twitter. Han ska av samma skäl inte heller kunna föreläsa på TED i ämnen han skrivit böcker om.

Jag vet var uppropsmakarna kan stoppa sin rättfärdighet. Jag vet bara inte om jag kan säga det längre utan att också mina uppdrag sägs upp."---

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7l5Py4/obehagliga-drev-mot-alexander-bard

[Carpinus]1
1/10/18, 9:02 PM
#54

#52 Även Marcus Birro har synpunkter på pöbeldrevet mot Bard:

"I diktaturer roar sig makten med att stänga ner, släcka ner, avskeda, avrätta, tysta ned, förfölja, fängsla, hota, hata och misskreditera människor som har andra åsikter än de själva. Det är den feges sätt att få tyst på folk."---

"I en demokrati jobbar vi lite annorlunda. Själva demokratins grundbult är mångfalden av åsikter. Sedan är offentligheten ett torg där vi möts, samtalar, ibland höjer våra röster och ibland till och med (hör och häpna) kan lyssna och faktiskt lära oss av varandra. Så går det till i en demokrati.

Så vilket slags land är Sverige när människor i en sorts missbildad vrede beslutar sig för att samla namnlistor för att få tyst på en panelmedlem i ett nöjesprogram i teve för att han tycker och tänker om saker på ett sätt som inte faller dessa människor i smaken?"---

https://nyheter24.se/debatt/901152-birro-drevet-mot-alexander-bard-ar-ett-underbetyg-av-var-demokrati

[Carpinus]1
1/14/18, 2:32 PM
Annons:
[Carpinus]1
1/15/18, 4:37 PM
#56

Krönikören Anosh Ghasri på Dagens Samhälle reagerar över regeringens och godhetens folktribunals gemensamma censuriver och utestängandelusta.

"Närmast räddhågsna vill regeringar, genom ett otillbörligt förmynderi, sila och sortera både nyheter och information för att därefter avgöra vad som är rätt och därmed av godo och vad som är fel och därmed av ondo för medborgarna. I detta döljer sig inte bara risken för ett demokratiskt underskott, utan även en märklig syn på medborgarna. De anses myndiga nog att rösta, och deras röster tas tacksamt emot på valdagen, men de anses inte myndiga nog att värdera information och bilda sig en uppfattning i olika frågor på egen hand.

Å andra sidan ser vi en växande trend med välorganiserade grupper, som vid minsta lilla pust av obehag eller kontakt med oliktänkande mobiliserar för att förskjuta dem från offentligheten, att utestänga dem från just sociala nätverkssajter och allra helst göra dem så oberörbara att de framstår som olämpliga i sina arbetsgivares ögon."---

"Regeringar, myndigheter och påverkansgrupper motiverar sina handlingar med att det är politiskt nödvändigt och moraliskt rättfärdigat. De förenas i tron att de handlar rätt, medan det i själva verket snarare är moralisk klåfingrighet, intolerans, historielöshet och inte minst – när staten ägnar sig åt det – ett demokratiskt underskott."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/nar-staten-gjorde-sig-till-garant-god-smak-20266

kamera0710
1/16/18, 6:28 AM
#57

#56 Ännu ett inlägg där jag undrar om skribenten ser någon skillnad på åsikter och fakta.

[Carpinus]1
1/16/18, 7:39 AM
#58

#57 En krönikör förväntas väl ha och uttrycka åsikter? Under varje krönika står det  "Det här är en opinionstext publicerad i Dagens Samhälle. Åsikterna som uttrycks i artikeln står skribenten för."  Och vad är det för form av "fakta" du förväntar dig - sådana som krönikören tolkar och formar sina åsikter efter, eller sådana som du själv bygger din världsbild på? Eller rent av någon gudomlig/absolut Sanning?

[Hayabusa]
1/16/18, 8:14 AM
#59

#58 I många fall är fakta ett resultat av åsikter i en bestämd riktning.

Att det råder olika åsikter om fakta ser vi många exempel på. Våra politikers faktabaserade åsikter om Sverige står under ett militärt hot eller inte är ett aktuellt sådant.

[Carpinus]1
1/16/18, 8:29 AM
#60

"Fakta" börjar väl ofta som teorier och hypoteser "vilka skulle bevisas"? De behöver inte nödvändigtvis ha något med upphovspersonernas åsikter att göra. Sedan  står det ju oss  fritt att argumentera i strid med vedertagna fakta, eftersom de alltid kan och kanske i en del fall bör ifrågasättas.

[Hayabusa]
1/16/18, 9:44 AM
#61

#60 Sällan eller aldrig huggen i sten. Eller svart/vit.

[Carpinus]1
1/16/18, 9:47 AM
#62

Apropå "hugget i sten" (eller lera) :"ostracism" var i Grekland benämningen på ett förfarande där en grupp människor kunde rösta bort misshagliga meningsmotståndare från samhället genom markeringar på lertavlor. På Sicilien hade man samma folkdomstolar, men där skrev man på blad, och det kallades för "petalismos". (Källa Wikipedia)

Men vad skall man kalla  samma agerande  där drevet använder mobiler istället för blad eller lertavlor - "mobilstening" kanske…

Annons:
[Hayabusa]
1/16/18, 9:51 AM
#63

#62 Bra fråga…

kamera0710
1/16/18, 12:03 PM
#64

#58 Se den diskussion vi hade här, där du själv tog upp frågan om åsikter/känslor kontra fakta.

https://politik.ifokus.se/discussions/54acdddd8e0e740673003e98-kansla-vs-fakta-i-medias-opinionsbildning

kamera0710
1/16/18, 12:10 PM
#65

#59 Visst är det så om man tänker efter. En del tror att barn tillkommer efter samlag/befruktning, andra hävdar att de kommer med storken. En del tror att många judar dödades under andra världskriget, andra hävdar att det hela är en stor myt.

Men naturligtvis är detta till syvende och sist trosfrågor, att påstå att någondera alternativet skulle ha mer stöd i fakta än det andra är naturligtvis förmätet. Det är därför jag vill skippa snacket om kunskap, utan låt var och en tro vad han/hon vill. 🤪

[Carpinus]1
1/16/18, 12:10 PM
#66

#64 Jag har i sak ingen annan uppfattning än jag uttryckte där. Ser en viss skillnad mellan en kolumnist på Dagens Samhälle och vissa journalister i kvällspressen som pendlar mellan journalism och opinionsbildning. Anosh Ghasri skriver ingen nyhetstext vad jag vet.

[Carpinus]1
2/7/18, 10:01 PM
#67

#62 Hamnar Sven Melander på drevets stentavlor nu när han gjort en vänlig intervju med Åkesson?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vm5rEV/har-sluter-jimmie-akesson-och-sven-melander-fred

[Hayabusa]
2/8/18, 8:35 AM
#68

#67 Ja!

[Carpinus]1
2/9/18, 11:14 AM
#69

#67 Kom som ett brev på posten - Melander, falsk som vatten!

"Sven Melanders partiledarintervjuer sponsras av branschorganisationen "Svenskt Vatten", uppger nu vänstersajten Politism. Organisationen vill höja taxorna för vatten och avlopp, och har enligt vd Anna Linusson det uttalade målet att "påverka beslutsfattare och allmänhet". ---

https://www.expressen.se/nyheter/sven-melander-morkade-sitt-sponsorsamarbete/

Svenskt Vatten kan nog förvänta sig en kampanj med krav på att spola Melander, annars slutar drevet att dricka vatten och duscha…

(Vilka som står bakom Politism med det tänkta målet att "påverka beslutsfattare och allmänhet" vet vi ju redan.)

Annons:
[Carpinus]1
2/19/18, 4:15 PM
#70

Så sant som det är sagt i dessa drevens tid:  "Den som inte hänger på när vågen börjar röra på sig riskerar att dömas hårt av dem som i upphetsning över gemenskapens stärkande självkänsla lättat från verkligheten."

Eli Göndör

[Hayabusa]
2/19/18, 4:22 PM
#71

#70 Så sant…

[Göstage]
5/5/18, 11:53 AM
#72

#46 Värnamo kanske har mer angelägna problem än att tysta samhällsdebattörer?

https://brott.ifokus.se/discussions/5ae3530d8e0e742690002fee-grovt-valdsbrott-i-varnamo?discussions-1

[Göstage]
5/25/18, 8:46 AM
#73

#36 "För flera år sedan var det nazisterna vi var rädda för, nu är det HBTQ-personer från våldsvänstern som är det största hotet", säger Edith Escobar, vice ordförande för Öppna moderater (Expressen 28/7 2016).

2018: Magnus Kolsjö, tidigare t.f. förbundsordförande för RFSL, lämnat i bitterhet organisationen och förklarar varför på SVT Opinion:

"RFSL är inte längre en organisation där jag känner mig trygg och efter årets kongress finns det ingen som representerar mig som icke-socialistisk HBTQ-person i den förbundsstyrelse som ska leda förbundet framåt. RFSL har tagit ett stort steg mot att bli en tydligt vänsterorienterad organisation som ser mellan fingrarna på mobbning och kränkande beteenden gentemot personer som på något sätt bryter mot de normer som kommit att bli förhärskande inom den egna organisationen."---

"Om det bara var RFSL:s förbundsstyrelse som röstade i höstens riksdagsval är det högst sannolikt att Gudrun Schyman skulle bli statsminister med ett betryggande parlamentariskt underlag. Det finns flera personer i förbundsstyrelsen som gillar våldsbejakande autonoma vänstergrupper. Det kan ses som smått ironiskt att samma kongress som beslutar att RFSL inte ska samarbeta med antidemokratiska organisationer också väljer in flera personer till förbundsstyrelsen som sympatiserar med just sådana grupper."---

https://www.svt.se/opinion/magnus-kolsjo-om-varfor-han-lamnar-rfsl

RFSL: ”Vår styrka är partipolitisk bredd och mångfald”
”RFSL:s svar visar att de inte tar frågan om mobbning på allvar”

[Hayabusa]
6/19/18, 1:15 PM
#74

Det är möjligt att det här ämnet varit uppe tidigare, men mig har det gått förbi.

kamera0710
6/19/18, 3:52 PM
#75

#74 Har du kollat om alla påståenden som han, utan källhänvisningar, sprutar ur sig stämmer?

[Göstage]
6/19/18, 4:29 PM
#76

Mohamed Omar på DGS läser Nima Gholam Ali Pours bok "Allah bestämmer inte i Sverige".

"I essän ”Mitt liv som antirasist” berättar Pour om sin tid inom den så kallade antirasistiska rörelsen och hur det kom sig att han lämnade den. I flera år verkade Pour som antirasistisk aktivist. Han förstod då att antirasismen egentligen är en fasad för rödgrön politik. Han förstod också att det i stort sett bara är svenskarnas rasism, i ett av världens minst rasistiska länder, som ska bekämpas."---

Det verkliga problemet, menar Pour, är kanske inte att svenskar är intoleranta och hatiska, utan snarare tvärtom – de är för toleranta. Denna överdrivna tolerans har tillåtit den islamistiska intoleransen och det rasistiska hatet mot svenskar att spridas i vårt land."---

"Han tar också upp det som säkert många tänker, men få vågar yttra: ”Förresten, om man nu är så besatt av att hata Sverige och svenskar, så kan man alltid köpa en enkelbiljett tillbaka till den mardröm som man kallar hemland. Ingen har tvingat någon att stanna i Sverige. Antingen lever du i Sverige för att du anser att det här är ditt land och det land du vill leva i eller så är du en förvirrad människa. Om det verkligen är så att det finns något annat land som är ’bättre’ än Sverige så är det väl bara att åka dit. Vem hindrar dig?”

Pour visar hur svenska politiker och journalister underblåser rasismen mot svenskar genom att ständigt hylla främmande kulturer och nedvärdera svensk kultur. Vänsterpartiet har “Ramadan Mubarak” på sin officiella Facebook-sida medan man inte nämner den svenska nationaldagen överhuvudtaget. Pour är modig som vågar stå upp för det svenska i denna tid. Jag hoppas på en framtid där svenska skattepengar används för att främja svensk kultur i stället för mångkultur och där man sätter ner foten mot svenskhatet."

https://detgodasamhallet.com/2018/06/19/antirasismen-inifran/#more-12514

Annons:
[Hayabusa]
6/19/18, 5:29 PM
#77

#75 Upprinnelsen lär stämma, det finns artiklar på t ex HD. Utgår från att det är hyggligt tillförlitlig källa. Vad det gäller övriga källor så rör det sig om skärmdumpar från exempelvis FB. Är dessa fejk & hitte-på? Kanske, kanske inte…

Att vänsterfalangen inte drar sig för att hota med våld är dock inte okänt:

 http://www.smp.se/ledare/stoppa-angreppen-mot-bonderna/

Så, personligen håller jag inte det inte för osannolikt (historian som "Arg Blatte" redogör för).

PS En av personerna som förekommer i YouTubefilmen, Lina Dawood, bekräftar att kommentaren mot Sloberg & Bengtsson har skrivits.

Carmarino
6/19/18, 5:30 PM
#78

#76 Hade författaren hetat Pelle Persson så hade det aldrig gått att skriva så. Han hade fått löpa gatlopp i pressen, och sedan tvingats pudla rejält.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/19/18, 5:35 PM
#79

#78 Det har du helt rätt i! Det är ju fullkomligt galet 😭

kamera0710
6/20/18, 6:16 AM
#80

#77 Noterar framför allt att det är svårt att hänga med i hans tempo. 

Vad gäller hoten mot bönderna kan jag tänka mig att urbaniseringen är en viktig faktor (ett konstaterande, ingen ursäkt). Bland många frågar man sig om de vet var våra livsmedel kommer i från. Eller att i naturen gäller principen "den enes bröd, den andres död".

[Göstage]
7/7/18, 1:32 PM
#81

Ann-Charlott Altstadt i GP tycker att det är dags för De Självutnämnt Goda att se sig om och upptäcka hur de i sin uppblåsta självbelåtenhet lyckats bli SD:s bästa marknadsförare.

"Politiker och politiskt engagerade som demoniserar vanliga människor istället för att bemöta dem som potentiella anhängare. De ses som en sämre sort som måste stämplas med de värsta politiska tillmälen vi känner för att sedan stötas ut. En ritual som också tjänar som ett slags reningsbad som ständigt bekräftar den egna överlägsna identiteten. 

Sverigedemokraterna har inte blottlagt människors inneboende ondska utan fått det symbolpolitiska strategispelet att exponeras i full dager. Och jag hoppas att fallet mot verkligheten blir hårt kvällen den 9 september för alla dem som byggde identitet och varumärke på Sverigedemokraterna och fick dem att växa i takt med sin egen moraliska överhöghet."

http://www.gp.se/ledare/altstadt-symbolpolitiken-har-segrat-1.6958148

sponny
7/7/18, 1:45 PM
#82

Alice Teodorescu är lite inne på samma spår i dagens ledare i GP.

Teodorescu Lyssna till Visbys varningsklockor

_I vår iver att vara mot det som är dåligt och för det som är bra får vi inte tappa proportionerna. Att nazister som saboterar och hotar ska hållas korta av rättssamhället är en sak, men att de påstått toleranta uppvisar sådan intolerans, som i fallet med domprosten, i syfte att tysta en meningsmotståndare som försöker bidra med konstruktiva lösningar på en av de största politiska frågorna är en helt annan sak.
_

(…)

Men i vår iver att markera mot de destruktiva krafterna får vi inte strypa allt som kan utmana konsensus eller som strider mot de egna uppfattningarna. Värden som tolerans och öppenhet får helt enkelt inte reduceras till simpelt positionerande i sociala medier eller bland meningsfränder. Låt Almedalen 2018 bli en varningsklocka för framtiden.

[Göstage]
7/7/18, 1:51 PM
#83

Ja, när de politiska kolumnisterna håller på att samla ihop sig inför vad som verkar bli det naturliga utfallet den 9 september så finns det ett antal som kan göra det med högburet huvud. Alice Teodorescu är en av dem, Anna Dahlberg på Expressen en annan och Sakine Madon i Expressen/VLT en tredje. Kloka och orädda kvinnor som jag högaktar! 👍

Annons:
[Hayabusa]
7/7/18, 3:03 PM
#84

#83 Instämmer.

[Göstage]
7/16/18, 6:25 PM
#85

#73 Det liberalkonservativa partiet MED har uteslutits från att medverka på Pride. Anosh Ghasri, frilansskribent och integrationskoordinator, skräms av den nya tidens normbildare. 

"Det som, för att låna ett uttryck från en vän som är homosexuell och inte tänker delta i Pride, borde vara en närmast anarkistisk karneval förvandlas nu till en ny Almedalen utan att någon besvarar frågan om varför Pride överhuvudtaget blivit en partipolitisk tillställning med offentlig finansiering.

De makt- och systemkritiska tankar som en gång banade väg för att personer som inte tillhör den heterosexuella normen ska få lagstiftade rättigheter, har i dag gått från att vara kritiska till att bli själva den makt som disciplinerar oss alla, däribland personer vars talan man säger sig föra. Och när tillfälle ges, som i föreliggande fall, drar sig den nya överheten inte för att villkora event som finansieras med offentliga medel – medan finansiärerna förläget bara tittar på, trots det tydliga ideologiskt exkluderande inslaget.

Här blottar sig den nya överideologin som vilar som ett lapptäcke över det mesta i det offentliga, vare sig det är under Pride, på universiteten och biblioteken, eller museer som hellre ägnar sig åt normkritik i stället för expertkunskap. Det som utestängningen av MED visar oss, och som är det riktigt oroväckande, är hur jakten på renhet och ideologisk renlärighet får allt starkare fotfäste i samhället och utesluter oliktänkande. Makten behöver aldrig förklara sig. Där har vi det stora problemet. I dag drabbas MED. I morgon kan det vara du och jag."---

"När censurtänkandet sprider sig, vare sig det är kyrkklockor som ringer eller oliktänkande som utestängs, bör många syna den makt som utesluter oliktänkande i stället för att förläget och med karriären eller nästa mandat för ögonen applådera den."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/syna-den-makt-som-utesluter-oliktankande-23122

[Göstage]
9/19/18, 2:27 PM
#86

MP:s personvalskomet får göra första pudeln innan hon hunnit ta plats i riksdagen.

"Leila Ali Elmi blev rikskänd när hon kryssades in i riksdagen. Nu har MP-ledamoten hamnat i blåsväder. På Facebook delade hon ett inlägg där frilansjournalisten och debattören Joakim Lamotte kallas för ”rövhatt och parasit”. – Det bästa jag sett på länge, skrev hon."---

"Nu har Leila Ali Elmi hamnat i blåsväder. Hon delade förra året ett Facebook-inlägg med orden ”det bästa jag sett på länge” där frilansjournalisten och debattören Joakim Lamotte kallas för ”parasit och rövhatt”, bland många andra invektiv. – Vad är det hon tycker är intressant i inlägget? Är det att jag kallas skadedjur, parasit, kukhuvud och jävla as? Eller är det att mina ”jävla barn” dras in i hatstormen? frågar Lamotte på Facebook. Leila Ali Elmis första kommentar på kritiken var att skriva på Facebook: ”So what, det var ett intressant inlägg i en viktig debatt”.

Men nu ångrar Leila Ali Elmi att hon delade inlägget. ”Det är inte inte ord jag står bakom. Jag har nu tagit avstånd från det”, skriver hon i en kommentar till Aftonbladet. Hon har också tagit bort ”so what”–kommentaren. – Jag redigerade mitt inlägg tidigare i dag för att jag tyckte att det var viktigt att förtydliga att jag inte står bakom det hårda språkbruk som riktats mot Lamotte, säger Leila Ali Elmi."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EoMqg3/miljopartiets-stjarnskott-i-blasvader--delade-hatinlagg

Tror Expo missade det.

Carmarino
9/19/18, 2:49 PM
#87

#2 Det var tydligen inte tillräckligt viktigt (att förtydliga att hon inte står bakom språkbruket) för att hon skulle låta bli att dela det från första början - och dessutom följa upp det med "so what".


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
3/18/19, 11:47 PM
#89

#88 Jag är av övertygelsen att det inte finns olika raser av människor, men är det alltså fel..? Är inte hennes uttalande/påstående rasism? Att dela in olika människor i"ras"? Vedervärdigt 🤮

[Göstage]
3/19/19, 6:59 AM
#90

#89 Egentligen är åsikterna Leila Ali Elmi företräder inte så kontroversiella i vänstersammanhang. På Vänsterpartiets partikongress för ett år sedan fick Momodou Malcolm Jallow, Daniel Riazat och Rossana Dinamarca bifall för en motion om att SCB skall åläggas att registrera  "jämlikhetsdata" som deras rasregister kallas, och det är därmed att anse som officiellt krav från  partiet.

https://omni.se/v-vill-ha-scb-statistik-om-etnicitet-och-religion/a/oRWG5j

I grund och botten är det bra att sådana här åsikter som Vänsterpartiet och Leila Ali Elmi företräder kommer upp i ljuset, så att fler upptäcker att "allt inte är svart eller vitt", om uttrycket tillåtes. 

Kanske kan man tänka sig att de som med vänsterögon sett inte tillhör rätt etnicitet och åskådning  med tiden kan förses med ett litet chict tygmärke med texten "oren" att anbringas på klädesplaggen? Det finns ju totalitära åskådningar som tagit till liknande grepp tidigare.

Annons:
[Hayabusa]
3/19/19, 7:48 AM
#91

#90 Stämmer, det har varit på deras agenda tidigare.

[Göstage]
5/16/20, 8:57 AM
#92

#3ff David Rexed ger i Proletären sin syn på Athena Farrokhzad och pigmentvänstern.

"Hon hör till den nya vänstern som är för upptagen av människors pigment i stället för att fästa hänseende vid vilka normer och värderingar mörka, vita, bruna, gula kroppar bär på. I hennes politiska Lexikon kan vita svårligen vara annat än exploatörer och mörka/bruna annat än exploaterade. Det paradoxala är att den rörelse hon tillhör insisterar att ge namn, födelseort, språklig brytning och representation företräde framför innehåll i och mål för sociala rörelser."---

"Den danske journalisten, Martin Krasnik, beskriver Athena Farrokhzad, utifrån hennes artikel i DN efter Yahyas bortgång, med rätta som gravplundrare och att hon helst av allt ville att Yahya inte skrev som han skrev. Faktum är att Athena Farrokhzad gick längre. Hon ville tysta ned Yahya och få åhörare att hålla för öronen medan hon och hennes meningsfränder föll pladask för Rashid Musa, Omar Mustafa, Maimuna Abdullahi, Fatima Doubakil islamiska feminism och antikoloniala röst och blick."---

"Farrokhzad är dock inte konsekvent. Vissa bruna människor är att föredra framför andra. De med rätt pigment och fel värderingar som Yahya springer rasisters ärenden enligt henne. Farrokhzad och hennes meningsfränder bli än mindre trovärdiga då de, mig veterligen, aldrig tagit bruna hedersförtryckta kvinnor i försvar utan snarare tvärtom, stämplat dem som jobbat mot hedersförtryck som rasister, islamofober och husnegrer etc."---

http://proletaren.se/artikel/pigmentsvanstern-som-en-reaktionar-rorelse

LBB
5/16/20, 9:53 PM
#93

Det grundläggande problemet är ju när en individ förlorar respekten för dem som inte delar hans eller hennes åsikter. Då blir lätt nästa steg att ändamålen helgar medlen Vänstern har ju utan tvivel starkast och skickligast fört fram sina ideal alltsedan sextiotalet (då kommunisternas illdåd överskuggats av nazisternas)

Man har alltid haft de skapande människorna med sig (inte de som skapar välfärd och värde) utan konstnärer, författare och musiker. De demokratiska alternativen har inte varit spännande nog och de extremt högerinriktade lyckades vänstern tabubelägga fram tills för ett 20 tal år sedan

Men just tekniken att smutskasta används fortfarande fast med allt mindre framgång. Att skylla SD för att vara rasistiskt rycker de flesta på axlarna åt , som ett förlegat mantra. Det är nog nästan värre att bli skylld för att vara kommunist.

[Hayabusa]
5/17/20, 9:16 AM
#94

#92 Det som  Athena Farrokhzad ger uttryck för är rasism - vilket blir motsägelsefullt eftersom hon kalla sig antirasist.

Fritid
5/19/20, 9:58 AM
#95

Tommie Lindh blev brutalt mördad när han försökte rädda en flicka från våldtäkt. Media är tysta. Varför? Jo Tommie Lindh var sympatisör med AFS. Tystnaden är det fina goda hatets fula ansikte!

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
5/19/20, 9:59 AM
#96

Tommie Lindh var bara nitton år.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
5/19/20, 10:04 AM
#97

Betänk om våldtäktsmannen varit en svensk man och våldtäktsoffret muslimska och mordoffret/hjälten en ung syrisk kille. Är det någon vid sina sinnes fulla bruk som INTE tror att SVT och pressen och politiker skulle göra en mega manifestation av det hela?

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Annons:
Fritid
5/19/20, 10:12 AM
#98

Ursäkta men jag är så j*** förb*** på sveket mot all dessa unga offer som våldtas i grupp, förnedras, pissas i munnen, tvingas kyssa fötter, rånade, misshandlad osv mördas medans pissmedia ägnar drev och hat mot enskilda kändisar och struntar i att ta i de verkliga problemen. DET är det goda fina hatet. Hyckleri och falskhet är dess namn.

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

Fritid
5/19/20, 10:12 AM
#99

Dubbel post

"The Truth is Treason In An Empire of Lies"

[Göstage]
5/25/20, 10:03 AM
#100

#93ff Lidija Praizovic noterar på Aftonbladet kultur att  Athena Farrokhzads oblyga försök att göra sig till tolk för den avlidne danske kulturikonen Yahya Hassan blev väl magstarkt även för många i  kultureliten. 

"Faktum är att hon med stor begåvning lyckats göra sig själv synonym med den antirasistiska feministiska vänstern, med konsekvensen att den som kritiserar hennes riktlinjer blir förknippad med rasism, fascism, islamofobi, husblatteri, heterosexism, liberal privatism, you name it. Farrokhzads makt i kulturvärlden handlar om det."---

#3ff "Hur ska man tolka det faktum att fler röster i kulturvärlden i dag, till skillnad mot 2014, offentligt säger emot Farrokhzad? Jag tror tyvärr inte att mothuggen mot henne markerar slutet för kulturvärldens tendens att premiera ytliga fraser och gester utan markkontakt framför materiella verkligheter och levda erfarenheter.

Däremot ser vi kanske slutet på en tid när alltför många i kulturvärlden sneglat på Farrokhzads mångomtalade och hårt redigerade facebooksida för att veta hur de ska prata för att även fortsättningsvis få tillhöra de goda."---

http://www.aftonbladet.se/kultur/a/0n2EyM/kulturklassens-behov-av-billig-radikalism

#98 Håller helt med dig om det vidriga i vad de här gängen sysslar med (vi har skrivit mycket om det på en annan iFokussajt). Men det dessa ligister sysslar med är inte vad jag vill kalla "det fina goda hatet" utan det råa hatet och föraktet. Däremot har detta klientel många uppbackare  bland "de fina och goda hatarna", som gör deras härjningar icke förhandlingsbara för den som vill få stopp på svineriet.

Upp till toppen
Annons: