Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 2899 ggr
[Jimmy.L]
2014-07-30 13:46

"Antisemitismen ökar i Sverige - och vi tiger"

Ja så är rubriken där Henry Bronett skriver att hotbilden ökat markant mot judar i Sverige sedan Gazakonflikten blossat upp.

http://www.expressen.se/debatt/antisemitismen-okar-i-sverige---och-vi-tiger/

Tiger politiker om hoten mot judar i vårat land?

Annons:
[Carpinus]
2014-07-30 13:59
#1

Vad som händer i Gaza är förfärligt, men att lasta svenska judar för det som händer där är primitivt. Om det är sant vad som skrivits, att den politiker som fått regeringens uppdrag att utreda extremism synts i samma demonstrationståg som hakkorsbärare och flaggskändare, då är det en stor skandal!

"I lördags deltog Mona Sahlin och förre utrikesministern Jan Eliasson i en demonstration där fanor för Hamas och Hizbollah vajade för vinden. Stora flaggor, fullt synliga. I demonstrationen sågs också hakkors. Senare under protestmötet stacks den israeliska flaggan i brand."

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/mona-sahlin-borde-valja-sitt-sallskap_2312345.svd

[Jimmy.L]
2014-07-30 14:10
#2

Märkligt av just henne att gå under dom flaggorna.

olaka
2014-07-30 14:22
#3
[Carpinus]
2014-07-30 14:35
#4

#1 Får nog göra en oreserverad  pudel här! På SvD: s ledarsida ligger länken jag refererar till uppe bland mest klickade idag, men den aktuella  demonstrationen ägde rum 2009 såg jag när jag gjorde en källkontroll. Förmodligen är det så många som läst den gamla krönikan idag att den därför kommit upp som mest klickad. Förhoppningsvis skulle inte Mona Sahlin gå i en demonstration med liknande upplägg idag…

kamera0710
2014-07-30 14:49
#5

Undrar hur Henry Bronett ser på israelisk ockupationspolitik? Om detta får vi inget veta.

Jag försvarar inte antisemitism på något sätt, men ibland tillgrips uttrycket lite väl reflexmässigt när någon kritiserar israelisk politik.

Halvdansken
2014-07-30 14:50
#6

#5.  Vad har det med saken att göra?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
kamera0710
2014-07-30 14:56
#7

#6 Inledningen handlar om Gazakonflikten.

Halvdansken
2014-07-30 15:18
#8

#7. Ja jag vet. Men Bronett är väl inte ansvarig för vad Israel håller på med?  På samma vis som alla muslimer inte är ansvariga för vad IS eller andra terrororganisationer håller på med.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2014-07-31 23:01
#9

Jag fördömer det Israel gör nere i Gaza, men det har absolut inget med deras religion att göra, utan deras beteende. 

Tycker också att uttrycket antisemitism slängs runt lite för mycket.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Humbugg
2014-08-01 04:54
#10

Det var en amerikan i en intervju som sa: "Om Israel ska representera världens alla judar så vill jag inte längre vara jude"

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Jimmy.L]
2014-08-01 08:38
#11

#10 Det var bra sagt av denna.

[Carpinus]
2014-08-01 14:27
#12

Tonläget verkar närma sig en obehaglig nivå, inte bara i Sverige.

http://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/article4935567.ece

mwetterstrand
2014-08-01 20:59
#13

Insiktsfullt och balanserat av Sam Harris. Delar hans syn på situationen.

http://www.samharris.org/blog/item/why-dont-i-criticize-israel

Annons:
Schnauzertik
2014-08-02 20:29
#14

" #13

Jag delar den inte.

Varför tar han inte upp de illegala bosättningarna? Tycker han att Palestinerna bara ska snällt titta på hur deras förutsättningar att i framtiden få en egen stat bit för bit minskas genom att Israel införlivar ockuperad mark med staten Israel.

Tycker han det är OK att de Palestinier som bor i Israel med medborgarskap där behandlas som andraklass medborgare?

Tycker han det OK att Israel blockerar och isolerar Gaza?

Tycker han det är OK att Israel bygger en "järnridå" på palestinsk mark?

Och oavsett ursäkter och bortförklaringar det är faktiskt Israel som bombar, skjuter och  dödar civila och barn i stort antal och förstör livsnödvändig infrastruktur. Varav mycket infrastruktur har byggts med bistånd av FN, Sverige och andra länder.

Och nu läser jag att Israel tycker att västvärlden ska bidra till att bygga upp vad Israel just har skjutit sönder i Gaza.  Har de fått slut på anläggningar att förstöra eller vad handlar det om?  Förlåt det var lite ironiskt men jag blir så bedrövad.

Värd för Pensionärer

mwetterstrand
2014-08-02 23:24
#15

#14

Jag tycker inte skuldbördan i konflikten är så enkel och ensidig som du vill göra gällande.

Varför får inte Israel existera som stat?

Hamas och kringliggande arabländers enda mål har sedan 1948 varit att utplåna staten Israel.

"No Recognition - No Peace - No Negotiations"

Varför slöt inte Palestinierna fred år 2000 när man hade chansen?

Hamas motto: We love death as much as the Jews love life.

Schnauzertik
2014-08-03 10:38
#16

Varför får inte Israel existera som stat?

Och vad är Israel? De 55% av det historiska Israel som tilldelades Israel av FN 1947 eller de 78% av Palestina som ockuperades av Israel 1948 eller de 100% av historiska Israel som ockuperades 1967 (med golan o västbanken) och som Israel kallar för Israel i sina skolböcker.

Arafat erkände Israels rätt att existera ”i fred och säkerhet” 1988.

Hamas och kringliggande arabländers enda mål har sedan 1948 varit att utplåna staten Israel.

Tror du verkligen på det själv. Både Hamas, PLO och arabstaterna har en känsla för realism även om det inte alltid låter så.

Hamasledaren Khaled Meshal har uttryckt att att Israel är ett historiskt faktum dvs ska fortbestå.

"No Recognition - No Peace - No Negotiations"

Se ovan

Varför slöt inte Palestinierna fred år 2000 när man hade chansen?

Viljan till fred genom att göra eftergifter saknades hos båda parter.

Hamas motto: We love death as much as the Jews love life.

Innebörden är väl att de är beredda att dö för vad de tror på till skillnad från Israel. Sen är det kanske lite djärvt att påstå att det skulle vara Hamas motto, Skulle nog vilja se en pålitlig källreferens till det.

Sen ska tilläggas att varken Israel, PLO eller Hamas är ”Guds bästa barn” utan har gjort sig skyldiga till mycket ont. Skillnaden är kanske mest att Israel har kapacitet att utföra mycket mer.

Värd för Pensionärer

mwetterstrand
2014-08-03 11:47
#17

#16

Sen ska tilläggas att varken Israel, PLO eller Hamas är ”Guds bästa barn” utan har gjort sig skyldiga till mycket ont. Skillnaden är kanske mest att Israel har kapacitet att utföra mycket mer.

Skillnaden är att Hamas är en terrororganisation som lägger större delen av sina resurser på terror. Israel är en demokratisk stat som lägger resurser på försvar.

Skillnaden är också att Israel, trots ett absolut militärt övertag visar återhållsamhet vilket med all sannolikhet inte Hamas hade gjort i samma situation. OBS! Inte menat som försvar för krigsbrott begångna av Israel, för sådant har säker skett.

Halvdansken
2014-08-03 12:45
#18

#16. Judarna har ju bott i det området betydligt mycket längre än muslimerna (i detta fallet Hamas). Så det där med "vem var där först" är ju inte så svårt att svara på.
Sen tycker jag att den där muren är hemsk och borde rivas ner. Murar fungerar inte, det har vi sett i Europa också.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
2014-08-03 13:20
#19

Det kanske är så att Israel, med inofficiellt stöd västerifrån, blickat runt hörnet förbi Hamas och PLO och sett hur Islamska staten ( IS) vinner mark.  Skulle IS, Hamas och PLO alliera sig blir nog Israels situation än mer prekär.

Möjligen är det så att mycket står och faller med hur väl USA och Iran lyckas hitta en minsta gemensam nämnare.

[Jimmy.L]
2014-08-03 13:39
#20

#19 IS kommer aldrig bilda en allians med PLO och Hamas. Till och med al-qaida ser IS som en extremrörelse.

Annons:
Schnauzertik
2014-08-03 13:47
#21

#17

Terrorist eller frihetshjälte den är svår. Israel kan beskyllas för statsterrorism.

Nelson Mandela och ANC stod också på terroristlistan en gång i tiden. Idag finns väl ingen som påstår annat att han var en fantastisk människa? Historien kanske kommer att visa vad som är sant avseende Hamas o Israel.

Hamas är valda i demokratiska val.

Återhållsamhet är det att Israel förvarnar civilbefolkningen att de måste ge sig av för nu ska vi bomba era hem?

Eftersom du skriver att Hamas lägger större delen av sina resurser på terror kan du kanske komma med lite siffror och källor på siffrorna, jag har inte så mycket koll på detta. För jag hoppas att du inte tar det ur luften.

Jag vet att Israel lägger ca 14% av sin BNP på IDF

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
2014-08-03 13:59
#22

#21 Ingen hemlighet att Hamas äger dom flesta tunnlar som går till Egypten där dom smugglar vapen och robotar. Dom människor som har grävt egna tunnlar får betala höga avgifter till Hamas. 

Hamas ber dom civila stanna kvar och använder dom som civila sköldar. Jag tycker inte Israel gör rätt men även dom måste kunna försvara sig mot robotar som avfyras från Gaza. Tyvärr kommer alltid civila att drabbas av konflikter det är inte första gången som vi ser bilder på döda civila. Jag hoppas att Israel drar sig tillbaka nu och förhandlar istället och att Hamas slutar upp med att skjuta robotar och förhandlar om eldupphör.

[Carpinus]
2014-08-03 14:04
#23

#20 Jag tycker att den arabiska våren har visat att det kan gå snabbt att inleda koalitioner som tidigare sett "omöjliga" ut.  Hamas och Fatah var ju t.ex.  för inte så länge sedan splittrade, men har nu återförenats. Jag anser nog att "aldrig" är ett väl starkt ord att ta till om risken fär nya allianser och ny utveckling i regionen.

Schnauzertik
2014-08-03 14:10
#24

#22 Jo visst finns det tunnlar och där förs in inte bara vapen utan också mat, mediciner drivmedel mm.

Har också läst att tunnlarna är en viktig inkomstkälla för Hamas.

Det finns till och med en del som menar att Hamas vill ha kvar blockaden för att kunna behålla dessa inkomster. Men är osäker på trovärdigheten i detta.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
2014-08-03 14:24
#25

#23 Problemet är att IS strider mot grenar i Syrien som har kopplingar till al-qaida. Båda av dessa grupper använder sig av tortyr när man tar krigsfångar av varandra och sedan avrättar fången/fångarna. 

#24 Det är ju en mycket liten del som kommer in som är mat, mediciner mm. Det har länge funnits en brist på byggnadsmaterial i Gaza som betong det väljs bort för att man får in robotar istället.

[Carpinus]
2014-08-03 14:27
#26

#16 Hamasledaren Khaled Meshal har uttryckt att att Israel är ett historiskt faktum dvs ska fortbestå. (Källa?)

Att en ledare "uttrycker" något behöver väl i och för sig inte betyda  att det inte kan finnas andra åsikter inom en organisation, ej heller något hinder för att en ny ledare kan uttrycka något helt annat redan i morgon. Meshals ord är ju på intet sätt någon garanti.

mwetterstrand
2014-08-03 14:44
#27

#21

Terrorist eller frihetshjälte den är svår.

😂

Återhållsamhet är det att Israel förvarnar civilbefolkningen att de måste ge sig av för nu ska vi bomba era hem?

Israel har resurser att utplåna allt levande i Gaza. Det sker inte. Vad hade hänt med samma resurser i händerna på Hamas?

Eftersom du skriver att Hamas lägger större delen av sina resurser på terror kan du kanske komma med lite siffror och källor på siffrorna, jag har inte så mycket koll på detta. För jag hoppas att du inte tar det ur luften.

Exakta förhållanden är naturligtvis svåra att kontrollera när det gäller en terrorgrupp som Hamas. Men här är en ganska grundlig genomgång, från 2011 dock.

http://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/gazas-economy-how-hamas-stays-in-power

En senare och mer kortfattad redovisning.

http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/163764#.U94salZWKpk

Och här är Almonitors senaste genomgång.

http://www.al-monitor.com/pulse/originals/2013/01/hamas-budget-transparency.html#

Bara nätverket av tunnlar beräknas ha kostad runt $90 miljoner. Det är ungefär en tiondel av statsbudgeten som skulle kunna ha använts till skolor, bostäder, sjukhus och skyddsrum.

Annons:
Schnauzertik
2014-08-03 15:07
#28

#26 Källa 

http://www.dn.se/nyheter/varlden/fredssamtalen-vacks-till-liv-i-mellanostern%5C

Visst kan situationer förändras och gör så också både vad gäller Hamas och Isarael. Men det visar på att det kan finnas öppningar.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2014-08-03 15:14
#29

#27 Visst kan Israel använda ännu mer oproportionerlig våld än de gör idag det står klart för alla. 

Säg att Israel agerar återhållsamt till efterlevande till dödade palestinier och alla sårade palestinier och de som fått sina hem förstörda så får du höra vad de tycker. Det Israel gör idag med sin operation främjar inte någon fred utan ökar bara hatet.

Tack för länkarna, kräver utvärdering både av innehåll och trovärdighet.

Värd för Pensionärer

Schnauzertik
2014-08-03 15:17
#30

Två frågor

Ska Israel vara befriade från att följa genevekonventionen, och i så fall varför?

Har Palestinierna rätt till någon egen självständig stat och hur ska det i så fall gå till?

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
2014-08-04 08:13
#31

#30 Självklart inte skall Israel vara befriade från Genévekonventionen den har dom ju skrivit under. Problemet är att FN kan göra väldigt lite när USA sitter och blockerar alla typer av  resolutioner mot Israel.

Klart dom sk ha en egen självständig stat hur det ska gå till är svårt att svara på rak arm. Men jag tror att Hamas måste bort feån den styrande posten om man ska hita en lösning.

[Carpinus]
2014-08-04 09:44
#32

Men hur skall man knyta ihop huvudfrågan, att antisemitismen sägs öka i Sverige,  vilket diskuterades i inlägg 1-12, med händelseutvecklingen i Gaza som diskuterats i inlägg 13-31?

http://www.sydsvenskan.se/malmo/malmorabbin-attackerades-pa-gatan/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/synagogan-utsatt-for-vandalisering/

Halvdansken
2014-08-05 16:30
#33

#14. "Tycker han det är OK att de Palestinier som bor i Israel med medborgarskap där behandlas som andraklass medborgare?"

Är det ok att icke-muslimer ska betala en speciell skatt i muslimska länder? Enbart för att de tror på en annan gud?

"Att tillhöra dhimmi innebär att man inte har samma rättsliga status som en muslim, exempelvis behöver inte en dhimmi tjänstgöra i försvaret, men behöver betala en speciell skatt (jizya) för det militära beskyddet samt har rätt till liv, egendom och att utöva sin religion."

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
2014-08-05 20:00
#34

# 20  (23) Om nu al-qaida ser IS som en extremrörelse så är det tydligen inte värre än att de kan samarbeta…

"Extremister i Syriens inbördeskrig intar allt mer mark – och nästa mål är grannlandet Libanon. Tusentals libaneser flydde på måndagen undan en attack i staden Arsal. Terrorstämplade IS (tidigare ISIS) och al-Qaida tros ligga bakom attacken."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19313904.ab

Annons:
[Jimmy.L]
2014-08-05 20:16
#35

#34 Ai-qaida består av många grenar. Hur varje gren tänker är svårt att säga.

"al-Qaidaledaren Ayman al-Zawahri, tog formellt sin hand från Isis i februari som nu strider mot flera rebellgrupper i landet."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19041375.ab

[Carpinus]
2014-08-05 20:30
#36

#35 Jag tror som sagt (#23)  att man inte skall ta något för givet angående dessa organisationers möjliga samröre. 

http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/middleeast/iraq/10897392/Iraq-crisis-is-ISIS-part-of-al-Qaeda.html

JonasDuregard
2014-08-05 20:34
#37

#33 "Är det ok att icke-muslimer ska betala en speciell skatt i muslimska länder? Enbart för att de tror på en annan gud?"

Dina uppgifter är några hundra år gamla verkar det som, så vitt jag kan avgöra finns det ingen muslimsk stat som tillämpar någon sådan skatt idag. Eller?

Om någon muslimsk milis använt begreppet för att råna icke-muslimer är det så klart lika fel som alla andra sorters förtryck.

[Jimmy.L]
2014-08-05 20:49
#38

#36 Kan vara så,  hur Is är uppbyggd är få som vet. Dom tycks rekrytera många utländska medborgare.

Halvdansken
2014-08-05 22:09
#39

#37. Det är på väg tillbaka.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
2014-08-09 09:20
#40

För att återknyta till trådstarten - citat från en debattartikel av Salomon Schulman i Expressen. "I dag har judar ingen religionsfrihet i Sverige. Agget har förstärkts av islamister, ivrigt påhejade av vänsterelement. De mobiliseras vid varje konflikt i Mellanöstern.

Medan demokrater förut visat sin avsky mot hatattackerna förhåller de sig numera så neutrala att vi judar kämpar i all vår ensamhet. Före detta Malmökommunalrådet Ilmar Reepalu och hans gelikar väckte en storm som ännu inte bedarrat!"

Jag tycker att det är bra att det börjar diskuteras i termer av rasism om vissa grupperingar i Sverige som brukar vara frikostiga att placera andra i rasistfållan. Rak fråga: hur utbredd är rasismen inom vänstern idag?

YtterligareEnMedlem
2014-08-10 23:06
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#41

En sak är dock säker. Antisemitisens mångtusenåriga historia kommer knappast att upphöra under 2000-talet heller.

Hela Israel-frågan är för komplex för att kunna ta en ensidig och tvärsäker ställning.  Men att alla har en åsikt om saken är då absolut.  Det som är viktigast just nu är att tala om konflikten istället för att tala om judarna. Kan ju knappast fråga Scarlett Johansson eller Natalie Portman om varför de gör som de gör mot Palestina. 

Antisemitismen är djupt rotad och förblindar ofta till sådan grad att man inte särskiljer individen från politiken.

Någon måste ha förtalat Josef K.

Annons:
YtterligareEnMedlem
2014-08-10 23:08
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#42

Eller…….

Någon måste ha förtalat Josef K.

YtterligareEnMedlem
2014-08-10 23:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#43

Eller ska vi tala om detta?

Någon måste ha förtalat Josef K.

[Jimmy.L]
2014-08-20 16:02
#44

Vill påminna om att det inte är tillåtet på iFokus att ladda upp bilder som man inte äger.

Upp till toppen
Annons: