Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 2964 ggr
Huygens
2014-08-10 12:05

MH17 - Falsk Flagga som gick snett

Enligt en artikel i DM skulle nedskjutningen av MH17 ha varit resultatet av en rysk falsk flagga som gick galet.

När det gäller storpolitik och maktstrukturer kan man inte veta vad som är sant.

Enligt Valentyn Nalyvaichenko, Ukrainas säkerhetschef, hade ryska trupper fört in ett BUK-missilsystem i Ukraina. Målet var att ta BUK-systemet till den ukrainska byn Pervomaiskoe.

Pga missförstånd mellan (pro-)ryska trupper togs istället BUK-systemet till den andra byn Pervomaiskoe, som hade samma namn, men som låg mera in i rebellkontrollerat område.

Alltså två ukrainska byar med samma namn och dom (pro-)ryska trupperna råkade av misstag köra BUK-systemet till fel by.

.

Ja-ja…

Det finns 7 (sju) byar i Donetsk som heter Pervomaiskoe.

.

Målet med den ryska falskflaggan var att skjuta ner ett ryskt Aeroflotflygplan över Ukrainskt kontrollerat område. Men istället stod BUK-systemet på pro-ryskt rebellkontrollerat område och sköt därför av misstag ner MH17, som misstogs för att vara ett Aeroflotflygplan från Moskva till Larnaca i Cypern.

Om falskflaggan lyckats, hade Ryssland kunnat lägga skulden på Ukrainas militär och Ryssland kunde därefter ha motiverat en invasion av Ukraina.

Hur kan Ukrainas säkerhetschef veta allt det här?

NSA-avlyssning?

.

Addendum.

Nu finns det underligheter kring MH17. Den ändrade flygrutten, den ändrade flyghöjden, inget nödmeddelande osv. Man kan fundera på om det var en typ av falskflagga som iskallt omvandlades till en annan typ falskflagga?

Och den politiska effekten fick precis motsatt effekt av vad Rysslands politiska ledare avsett.

Vad tror ni?

Annons:
Huygens
2014-08-22 20:43
#1

För några dagar sedan hade DN en krönika där ämnet MH17 och den svenske politikern Carl Bildt togs upp.

DN:s Krönika använde kraftuttryck som "svek mot läsarna".

Jag får säga att det var en förvånansvärt klarögd Krönika av DN. Media och journalister kritiserades. Och frågan hur MH17 störtade, restes.

"…utrikesminister Carl Bildts tvärsäkra tv-uttalanden om att ryska separatister ”självklart” låg bakom nedskjutningen av det malaysiska passagerar­planet MH17 tog det hus i helsicke. Carl Bildt var visserligen först i hela världen med att kunna peka ut de skyldiga, utan några som helst bevis…"

Ja, inga bevis.

Ändå visste Bildt säkert vad som hänt.

.

Vidare skriver DN:

"…malaysiska tidningen New Straits Times har publicerat flera intressanta artiklar som menar att MH17 kanske inte alls träffades av en så kallad Buk-missil utan sköts ned av ett annat flygplan… …dessutom kan planet också ha utsatts för mycket kraftig maskingevärseld – det finns bilder som ganska tydligt pekar i den riktningen."

Hålen i flygplanskroppen på MH17 behöver inte vara av maskingevärskulor. Dom kan ju komma från missilsplitter också, fast i så fall hade det varit uppfriskande med ett klargörande på den punkten.

DNs Krönika konstaterar lite torrt att det varit tyst om MH17 i veckor och funderar kring svensk journalisms feghet inför politiker och makthavare.

Tankeväckande.

Zepp
2014-08-27 14:27
#2

Så gott som alla luftvärnsrobbotar har hårdmetallkulor i sin stridsspets, för maximal verkan!

Jag tror på klantskallehypotesen.. rysk eller rebell!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2014-08-28 10:03
#3

Ryska trupper finns i Ukraina. Man har hittat ryska soldaters ID kort och tagit ett antal till fånga. Från ryskt håll hävdar man att ryska soldater råkat gått fel.

Huygens
2014-10-27 22:24
#4

En åklagare i Holland som utreder MH17 tror att det mest troliga är att en missil skjutit ner MH17. Men åklagaren kommer även att undersöka om MH17 t ex sköts ner av ett ukrainskt militärflygplan.

Längre artikel på (tyska) engelska om åklagarens arbete.

Frågan är vad som finns i den "svarta lådan". Konstigt att man inte fått mer klarhet i MH17-kraschen ännu.

Zepp
2014-10-27 23:55
#5

Den svarta lådan kommer iallafall inte att förklara vad det var som träffade planet.

Självklart skall en åklagare undersöka alla möjliga alternativ.. allt annat vore förkastligt!

För när det väl kommer till förhandling så skall alla alternativ redovisas och värderas angående deras sannolikhet.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2014-11-14 01:58
#6

RT släpper "läckta" radaruppgifter kring planen som var i luften. Ett plan sägs ha varit kvar i området 20 minuter efter MH17 slog i marken. Återstår att se hur väl dessa uppgifter sammanfaller med den Internationella/Holländska utredningen.

Annons:
[Söderort]
2014-11-27 21:04
#7

Blogg som skriver det var Ryssland som sköt ner planet.

http://ukraineatwar.blogspot.nl/2014/11/unnoticed-video-of-26-downing-confirms.html

Huygens
2014-11-28 03:49
#8

#7 Lite svårt att se något på dom bilderna. Skulle du kunna utveckla? Finns ett annat obekräftat videoklipp någonstans, som visar ett suddigt plan som faller ner i ett stycke med rykande motorer.

Det var tydligen Ryssland som sköt Palme också och hade miniubåtar i skärgården nyligen.

[Jimmy.L]
2014-11-28 08:37
#9

#8 Står ju även text i länken, som tex dom sista bilderna där man visar BUK systemet på marken.

[Söderort]
2014-11-28 10:16
#10

#8 Tittar du bara på bilder?

Huygens
2014-11-28 11:46
#11

#10 Jag vet inte riktigt vad du vill. Din länk innehåller bilder och jag antog att du ville bevisa något? Jag försökte hitta spår efter en kraftig explosion av en BUK-missil plus flygbränsle i ett gigantiskt eldklot från den stora Boeing 777, men kunde inte se något. Ganska svårt att säga exakt vad det är som syns på bilderna.

#9 Det är möjligt att det finns någon brist i min kunskap hur jag ska tolka Google Earthbilder, men jag har väldigt svårt att se exakt var det finns ett BUK-system. Jag kan mycket väl tänka mej att det finns BUK på bilderna. Fast jag har inte kunskap nog att kunna bekräfta att satellitebilderna faktiskt verifierar ditt påstående. För mitt otränade öga är googlebilderna lika svaga som svenska marinens "bildbevis" på miniubåtar.

[Jimmy.L]
2014-11-28 12:11
#12

#11 Brukar man inte läsa och titta på bilder. Om du har svårt att se på din skärm så föreslår jag att du zoomar in bilden. Konspirationsteorier får du syssla på tex utomjordisk iFokus som säkert passar dig bättre sagor passar inte in här.

Joppo
2014-11-28 12:23
#13

För första gången i världshistorien så håller jag faktiskt med Huygens. Google maps-bilden är ju helt värdelös och bekräftar knappast det som artikelförfattaren hävdar. Hur ofta uppdateras dessa bilder förresten? Är det ens säkerställt att GM-bilden är tagen runt den aktuella tidspunkten?

Sen finns det säkert annat som talar för att det är Ryssland som ligger bakom det hela. Men jag tycker man har rätt låg källkritik om man accepterar dessa bilder som bevis.

Annons:
[Jimmy.L]
2014-11-28 12:41
#14

#13 Har du kollat hela sidan? Finns tunga svenska försvarsbloggare som anser att sidan har en hög sanningshalt i det man skriver om men såklart bör man själv granska innehållet finns säkert mycket som är tvivelaktigt.

Huygens
2014-11-28 12:50
#15

#12 Alltså, jag tror på att det funnits BUK-system i det där området. Rebellerna/ryssarna har ju faktiskt skjutit ner ukrainska stridsflyg. Men GE-bilderna som visar 8-20 pixlar stora "lastbilar" och påstår BUK, det är knepigare.

[Jimmy.L]
2014-11-28 13:01
#16

#15 Så du vet hur BUK ser ut från luften? Hur vet vi att det inte är omladdnings lastbilar som behövs för systemet eller radar?

[Jimmy.L]
2014-11-28 13:05
#17

Dom är säkra på att BUK fanns i området dagarna innan.

"This AN-26 was the first Ukrainian plane that was shot down by a BUK and it happened 3 days before MH17 was shot down by a Russian BUK from Ukrainian territory."

Längst ner i länken som postas i #7

[Söderort]
2014-11-28 13:16
#18

#11 Hitta spår har man gjort men det går inte fastställa vad det var utan att man måste studera Buk-systemet och gå igenom data från den men det kommer inte hända Ryssland kommer inte lämna eller erkänna sig skyldig.

Angående bilderna titta på denna videon och sen bilderna i länken jag postade i 9 omöjligt att säga om det är lastbilar eller Buk-missiler.

Huygens
2014-11-28 13:23
#19

#18  Låt oss anta att det fanns BUK i området, antingen på ryskt eller ukrainskt (rebell) område. Så långt kan vi nog vara överens. Men hur bevisar vi att det var just BUK som sköt ner MH17?

MH17s svarta låda?

[Söderort]
2014-11-28 13:33
#20

#19 Planets svarta låda berättar inte vad det var som sköt ner planet utan du måste få tag på den exakta systemet som sköt ner planet alltså den Bukenhet som sköt ner planet i den finns det data med målangivelse som operatörerna knappade in. Det går inte bara avfyra missilen på skoj utan den måste ha ett mål som någon har gett den via en dator.

Annons:
Huygens
2014-11-28 13:43
#21

Jag kan tänka mej att inspelningen på den svarta lådan i alla fall kan indikera om det var en plötslig sekundsnabb katastrof eller en successiv utdragen katastrof.

Borde det inte finnas en massa metallbitar från BUKenheten i MH17-vraket? Rester efter ryskt sprängmedel?

[Söderort]
2014-11-28 13:48
#22

#21 Alla är nog överens att planet sköts ner.

Proyska rebeller plundrade planet och tillät inga komma i närheten av den. Dom gick i dagar och samlade ihop resterna tror du dom skulle lämna över solklara bevis på rester av en missil? Det skulle ju vara som att dom erkände nerskjutningen. Kom ihåg att officiellt medverkar inte Ryssland i Ukraina det är vi som hittar på det.

Huygens
2014-12-09 23:49
#23

Verkar inte som om alla MH17s anhöriga har det direkt stora förtroendet för holländska myndigheter. Anhöriga till MH17 har begärt att FN ska utreda kraschen av MH17. Holländska myndigheter har avslagit begäran.

Nu lär det finnas en skriftlig överenskommelse mellan dom länder som ingår i utredningen av MH17. En klausul i avtalet är att om ett enda av dom 11 ingående länderna vill mörka utredningen av MH17, kommer utredningen aldrig fram i offentlighetens ljus. Jag har försökt finna bättre källa på detta påstående, men inte hittat nåt. Kanske måste man vara i Holland för att kunna komma över en kopia på det internationella basavtalet som ligger till grund för haveriutredningen av MH17?

"Dom anhöriga anklagar Nederländerna för att ha underlåtit att öppna ett rättsfall för att kunna åtala de skyldiga till kraschen."

[Jimmy.L]
2015-04-15 19:46
#24

Ryskt museum sägs ställa ut en bit av det nedskjutna flygplanet MH17 till segerdagen.

Länk

[Carpinus]
2015-06-01 10:22
#25

"Ryssland har manipulerat de bilder som man visat upp för att peka ut Ukraina som lögnare i samband med att det malaysiska flygplanet MH17 med 298 personer ombord sköts ner förra sommaren. Det hävdar brittiska organisationen Bellingcat, som använder sociala medier för att undersöka kriser."---

"– Den forensiska analysen visar entydigt och otvivelaktigt på att dessa satellitfoton [från Ryska försvarsministeriet] är felaktigt daterade och har förändrats genom mjukvaran Adobe Photoshop CS5, står det bland annat i rapporten."---

SVT

Huygens
2015-07-03 12:57
#26

Ett norskt förlag fick tillbaka ett paket som fanns med ombord på MH17. Det otroliga är att paketet är oskadat. Nötta hörn och några mörka fläckar på utsidan av paketet är enda synliga påverkan. 

Undra var paketet varit?

Edit: Fixade bättre länk.

[Jimmy.L]
2015-07-11 16:55
#27

Ryssland säger nej till en FN-tribunal för att döma de skyldiga till nedskjutningen av det malaysiska passagerarplanet MH17 över östra Ukraina förra sommaren.

DN

Annons:
[Jimmy.L]
2015-07-16 07:31
#28

Bevis pekar på att proryska rebeller sköt ner det malaysiska passagerarplanet MH17 över östra Ukraina för nästan precis ett år sedan.

DN

Huygens
2016-04-25 18:57
#29

BBC har gjort en dokumentär om nedskjutningen av MH17. BBC funderar på om MH17 sköts ner av ett ukrainskt stridsflyg.

[Nomen Nescio]
2016-09-28 16:22
#30

"Passagerarflygplanet MH17 sköts i juli 2014 ned med en luftvärnsrobot som förts in i landet från Ryssland, enligt en ny rapport från utredare. Explosionen orsakade 298 civila personers död. Anhöriga säger att roboten avfyrades från rebellkontrollerat område i Ukraina. Den internationella gruppen med åklagare kom fram till sina slutsatser efter att ha analyserat tusentals samtal. Man har skrivit över 6 000 rapporter. Till slut har man slutit sig till att planet sköts ned av en styrka som befann sig på marken. De som sköt ned flyget ska ha varit proryska separatister, säger anhöriga till AP. Den missil som användes för att skjuta ner planet ska ha förts in från ryskt territorium. Enligt en tidigare utredning ska missilen ha varit en BUK-missil, men man har tidigare inte kunnat konstatera var den avfyrades ifrån. – Vi har samlat så mycket bevismaterial att vi, som gjorts tidigare, kan svara på vilket vapen som använts och varifrån det avfyrats, säger utredarnas talesman."---

"Utredningen har visat på att man sköt ned flygplanet av misstag. De som sköt ner planet ska inte ha förstått att planet var civilt, vilket bland annat framgår i sms-konversationer."---

"Det här är oerhört detaljerade uppgifter, säger Gunnar Johansson som tidigare varit Rysslandkorrespondent för Expressen under många år. Med hjälp av bevisen har man kunnat styrka hur missilen förts med lastbil från Ryssland in i området. Man har också kunnat se hur den förts bort från området efteråt. – Det belägger precis hur den här missilen fördes över gränsen. Det är enormt detaljerat belagt. Och det är ju för att det ska kunna vara en grund i nästa steg i domstol, säger Gunnar Johansson och fortsätter: – Allt tyder på att Ryssland var inblandat, eftersom man överlämnade den här missilen."---

Expressen

Upp till toppen
Annons: