Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 8189 ggr
[Carpinus]
9/8/14, 4:19 AM

Svensk flyktingpolitik skapar nordisk oro

För en tid sedan skrev Folkpartiets ledargarde  ett inlägg på Aftonbladet debatt, där de påpekade att flyktingarna till EU måste fördelas mer solidariskt. "Det är hög tid att samtliga EU-länder och våra nordiska grannar tar ett betydligt större ansvar för de människor som nu tar sig till Europa", skrev man bl.a.

Nu kan man väl säga att svaret har kommit från vårt grannland Danmark. Den danska justitieminstern Karen Hækkerup (S) säger till Berlingske: "Jag tror att jag måste vara försiktig med vad jag som medlem av en danska regeringen om Sveriges invandringspolitik (snygg passning till Björklund där! Min anm.), men jag skulle vilja säga att regeringen aldrig kommer att tillåta något liknande hända här hemma, eftersom jag inte tror att ett land i vår storlek kommer att kunna integrera så många människor på så kort tid och det kommer säkert att hota sammanhållningen i Danmark".

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/utrikes/article19493910.ab

Annons:
Tjeja
9/8/14, 5:43 AM
#1

Ja de flesta europeiska och västerländska länder har en helt annan syn på "snälla" Sverige's invandring än vad vår göliga och snedvridna debatt i Sverige vill få folk att tro.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Humbugg
9/8/14, 12:16 PM
#2

Danmark är det mest invandringskritiska landet i Norden (till och med kanske hela EU?), så att kalla det för nordisk oro är fånigt, ungefär som att säga "nazismen allt mer vanlig bland svenska kommunpolitiker" så syftar man på svenskarnas partis kommunmandat.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

[Carpinus]
9/8/14, 1:26 PM
#3

#2 Redan vid näst senaste årsskiftet  uttryckte det norska Utlendingsdirektoratet (UDI) oro över den svenska invandringspolitiken. Man befarade att asylsökande kunde söka sig vidare till Norge. Antalet asylsökande har ju inte minskat sedan dess…

"Det vi er mest usikre på, er Sverige, for de får formidabelt mange for tiden, mellom fem og seks ganger så mange som oss. Velger bare noen av disse å komme hit i stedet kan det få store betydning for ankomstene her i landet, sier direktør Frode Forfang i UDI" (till NRK.)

Den danska oron är således inte unik, den är bara det senaste exemplet.

http://www.dagbladet.no/2012/12/25/nyheter/politikk/krig_og_konflikter/24976645/

P.S. Var har du hämtat påståendet att "Danmark är det mest invandringskritiska landet i Norden (till och med kanske hela EU?)" ? Jag skulle gärna ta del av den undersökningen! Vad är skillnaden mellan Danmark och Finland t.ex?

JonasDuregard
9/8/14, 3:49 PM
#4

#3 "Man befarade att asylsökande kunde söka sig vidare till Norge."

Varför skulle de göra det? Menar du att de är oroade för att Sverige ger för många avslag? 🤔 Känns inte som det var dit du ville komma riktigt.

[Carpinus]
9/8/14, 4:07 PM
#5

#4 I  länken till Berlingske i #0 finns upplysningen att med de avtal vi har i Norden finns det inget som hindrar att den som beviljats uppehållstillstånd i vårt land därefter kan flytta och bosatta sig i något annat nordiskt land med rätt till understöd, utan att behöva införskaffa uppehållstillstånd där. Det är i så fall samma förhållande för Norges del som för Danmark. " Velger bare noen av disse å komme hit i stedet kan det få store betydning for ankomstene her i landet", som UDI uttrycker det.

Vad Sverige företar sig i asylpolitiken är därmed ingen isolerad svensk angelägenhet, men grannländerna kan inget göra med mindre än att de säger upp avtalet.

JonasDuregard
9/8/14, 4:10 PM
#6

#5 Jag förstår.

Annons:
[Carpinus]
12/7/14, 9:27 AM
#7

Slitningarna i Sverige fortsätter att oroa och förbrylla bedömare i våra grannländer. Den förre danske finansministern Claus Hjort Frederiksen (V) som är gift med en svenska och följer den svenska debatten sedan länge säger i en artikel i Politiken att det på sikt inte kan vara hållbart att negligera ett parti med tvåsiffrigt väljarstöd.

"Genom att vägra att samarbeta blåser man under oron för ökad invandring. Det ger väljarna intrycket att man inte lyssnar på folket. Man förstår inte att de är bekymrade. Det är ett misslyckande", säger Hjort Fredriksen, som fortsätter:  "Och det förefaller mig lite naivt om man tror att den svenska befolkningen är helt annorlunda än övriga befolkningar i Europa. Givetvis kommer verkligheten ikapp de svenska politikerna."

#0 Intressant f.ö. att läsa vad den danska justitieminstern Karen Hækkerup (S) sade i september, nämligen att "Jag tror inte att ett land i vår storlek kommer att kunna integrera så många människor på så kort tid och det kommer säkert att hota sammanhållningen i Danmark". Det är väl precis den utvecklingen vi just nu ser i Sverige?

[Carpinus]
12/7/14, 11:10 AM
#8

#7 Jag översatte meningen "Ved at nægte at samarbejde puster man til bekymringen for øget indvandring" med "Genom att vägra att samarbeta blåser man under oron för ökad invandring", men enligt vad jag sedan läst skall det rätteligen vara "Genom att vägra samarbeta fnyser man åt oron för ökad invandring" (vilket i och för sig ger samma resultat…).

[Carpinus]
12/7/14, 2:48 PM
#9

Håvard Rem är en norsk författare och litteraturkritiker. I Schibstedskoncernens kvällstidning Aftenposten skriver han att olikheter i att göra upp med sitt förhållande till nazismen hos norrmän och svenskar speglar de nuvarande inställningarna till flyktingfrågorna länderna emellan. "Olikheterna åskådliggör varför norska immigrationsskeptiker blir statsråd medan svenska stigmatiseras", skriver Rem under rubriken "For hver tyske soldat som fikk reise gjennom Sverige, får en utlending reise inn i Sverige".

Rem utvecklar det så här: "Men det er i beste fall uhyre kortsiktig å tenke at fremtidens flyktninger til Sverige er tjent med at svenske politikere ikke vil snakke om migrasjon og heller ikke vil snakke med dem som vil snakke om det.
I stedet sones svenskesynden stedfortredende.
For hver tyske soldat som fikk reise gjennom Sverige, får en utlending reise inn i Sverige.
Drøyt to millioner tyske soldater passerte mens svenskene så en annen vei og holdt munn. Også i dag ser de en annen vei og holder munn mens de plasserer skylden hos dem som åpner munnen.
Skyldfrihet er en komfortabel følelse. Men når rundt 15 prosent av befolkningen åpner munnen, i form av demokratisk stemmegivning, blir det likevel ukomfortabelt."

http://www.aftenposten.no/meninger/kronikker/Havard-Rem-For-hver-tyske-soldat-som-fikk-reise-gjennom-Sverige_-far-en-utlending-reise-inn-i-Sverige-7814182.html

Tjeja
12/7/14, 3:02 PM
#10

Jag tycker att detta är bra skrivet av Tove Lifvendahl rörande övriga partiers retorik mot SD!

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/ett-sverigefientligt-parti_4169465.svd

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
12/7/14, 4:15 PM
#11

#10 Kanske dock lite "OT", eftersom just denna tråd handlar om hur grannländerna ser på den svenska situationen, inte hur vi själva tacklar den.

Tjeja
12/7/14, 4:22 PM
#12

Sorry blandade ihop trådarna!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Carpinus]
12/8/14, 8:42 AM
#13

Den prisade norske författaren Karl Ove Knausgård intervjuades förra året av den norska tidskriften Klassekampen. Enligt GP sade K. där  "att i Sverige domineras den offentliga debatten av en kulturell överklass. Den norska däremot tillåter att det politiskt inkorrekta är en del av den offentliga diskussionen.

- Skall vi lägga locket på det vi inte gillar, och vädja till anständigheten. Det är den svenska modellen, där rätt är det samma som gott och fel är det samma som fascistiskt", tyckte Knausgård i intervjun. Idag känns den analysen än mer glasklar…

http://www.gp.se/kulturnoje/1.1608957-svensk-norskt-forfattargral-om-fascism

Annons:
Halvdansken
12/8/14, 11:20 AM
#14

#8.  "Ved at nægte at samarbejde puster man til bekymringen for øget indvandring"

Tycker din översättning är bättre. At puste på ilden är att blåsa på den för att den ska ta sig bättre.  Har inget med fnysningar att göra. Puste kan också betyda "sucka".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
12/8/14, 11:31 AM
#15

#14 OK tack för tillrättaläggandet! Ja, att man inte riktigt kan lita på tidningarna uttrycks ju i andra trådar, så jag tar det här som en liten bekräftelse på det..😉

[Carpinus]
1/3/15, 10:53 AM
#16

I de 56 kommentarerna under den här artikeln märker man inte mycket av dansk folklig förståelse för svensk  asylpolitik. Som någon förskräckt konstaterar:"På bare 1 år har svenskerne modtaget flere asyl-ansøgere, end der bor folk i Esbjerg - Danmarks femtestørste by!"

[Hayabusa]
1/3/15, 11:56 AM
#17

#16 När 2015 är slut så har Sverige, sannolikt, under 4 år tagit emot ett antal asylsökande som motsvarar landets (Sveriges) 3:e största stad. Min spontana känsla är att systemet närmar sig totalt överbelastat.

[VSK]
1/3/15, 12:34 PM
#18

#17

Räknar du med anhöriga så räcker drygt 1.5 år.

[Hayabusa]
1/3/15, 12:42 PM
#19

#18 Ja, svårt att få grepp om exakt hur många det rör sig om - men satt i relation till Sveriges befolkning är de inte få. Tvärtom, kan man nog påstå utan att överdriva. Går det överhuvudtaget att hantera på ett vettigt sätt?

[VSK]
1/3/15, 12:47 PM
#20

#19

De det har spårat ur för ett antal år sedan. Den där lilla snöbollen som var högt upp i backen, är ingen liten snöboll längre. Det räcker att (börjar bli lite tjatigt att skriva) att kolla skola, vård och omsorg.

Efter det så kan man besöka några ålderdomshem och intervjua dessa människor om hur bra de har det.

Och efter det så kan man……………………

Annons:
[Hayabusa]
1/3/15, 12:52 PM
#21

#20 Så är det. Har ett äldreboende som granne, så jag har hyfsad insyn. Ingen vacker syn och jag dör hellre i förtid än slutar mina sista dagar där. Att "går-ej-av-bussen-protestera" lär inte löna sig.

Frågan om invandring & flyktingpolitik har blivit en prestigefråga som ingen, eller väldigt få, vill kliva av. Kvittot får vi hur som helst, det är bara en fråga om tid.

[VSK]
1/3/15, 1:07 PM
#22

#21

Frågan om invandring & flyktingpolitik har blivit en prestigefråga som ingen, eller väldigt få, vill kliva av. Kvittot får vi hur som helst, det är bara en fråga om tid.

Det ligger nog ingen större feltolkning i det du skriver skulle jag tro.

[VSK]
1/3/15, 1:13 PM
#23

Här är en artikel om att D.Ös samarbete kommer att haverera. Frågan är inte om utan när.

[Carpinus]
1/4/15, 10:59 AM
#24

För att återföra tråden till om hur övriga Norden ser på svensk flykting- och integrationspolitik så har den av det svenska etablissemanget så avskydda  Pia Kjærsgaard, ordförande i Dansk Folkeparti (Danmarks största parti enligt opinionsmätning  nov. 2014) , skrivit följande i ett debattinlägg på danska tv2:

"De asylsökande i Grytan har blivit ännu en irriterande sten i skon för det officiella Sverige. Detta exempel visar tillsammans med många andra hur saker och ting har gått snett i Sverige, där den parlamentariska demokratin faktiskt har avskaffats - bara för att utesluta ett visst parti och 800.000 svenskar som röstade på det från inflytande. Det är groteskt. Det är sorgligt. Det är en stor olycka för Sverige. "

Halvdansken
1/4/15, 12:44 PM
#25

Jag bor i Danmark och många danskar fattar inte vad Sverige håller på med. Varför är man så rädda for SD? Varför tar man in så många invandrare och ger dem PUT med en gång?   Varför är man rasist så fort man kritiserar invandringspolitiken? Varför får man inte peka på att invandringen kostar pengar osv.

Tja, vad ska man svara på det? Jag tror att media har en stor skuld i detta. Så fort nån tycker annorlunda i Sverige, så blir det stora rubriker.

En av anledningarna är helt klart att Danmark och Norge var ockuperade under 2a världskriget. Det är ok att vara nationalistisk/patriotisk, det är ok att vara lite misstänksam mot främmande, det är ok att använda danska flaggan vi alla tillfällen det är möjligt (födelsdag, jul osv). Medans svenskarna har dåligt samvete för att vi tillät tyskarna åka tåg i Sverige, och att det svenska kungahuset var väldigt tyskvänligt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

spirit33
1/4/15, 12:50 PM
#26

#25

Varför är man så rädda for SD?

Jag tror du kan svaret på det själv. Skulle du rösta på ett parti som sympatiserar med ockupanterna som intagit ditt land? Det är inte nationalism, snarare förräderi.😉

Halvdansken
1/4/15, 12:59 PM
#27

Det där får du nog förklara lite? Vilka sympatiserar SD med som intagit Sverige?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
spirit33
1/4/15, 1:09 PM
#28

#27

Det är ingen direkt hemlighet att SD i grunden är ett rasistiskt/nazistiskt  parti, vilket då innebär att de skulle  sympatisera med Tyskarna under andra världskriget. Danskarna borde väl ändå tycka att SD inte är något att hänga i granen med tanke på ockupationen.

Halvdansken
1/4/15, 1:16 PM
#29

Mja… nu ser de nog inte så mycket till SDs bakgrund, mer till vad de sägerjust nu, vilket är ungefär detsamma som Dansk Folkeparti.  Så danskarna är inte rädda för SD.

DF anses av en del vara främlingsfientligt men absolut inte nazistiskt.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
1/4/15, 1:16 PM
#30

#26

De som valt att rösta på SD kanske är emot:

barnäktenskap är tillåtet, koran 65:4
där hustrumisshandel är tillåtet, koran 4:34
är månggifte är tillåtet, koran 4:3
där kvinnans arvslott är hälften mot mannens, koran 4:11
där en kvinnans vittnesbörd är hälften värd mot mannens, koran 2:282
är det krävs fyra mäns vittnesbörd vid en våldtäkt för att kvinnan skall bli frikänd, koran 24:13
där en kvinna är mannens åker vilken han kan nyttja efter eget behag, koran 2:223
där en kvinna måste täcka sig, koran 24:31 och 33:59
där ifrågasättande av Koranen och Muhammed straffas med döden, koran 33:57
där stöld straffas med amputation av höger hand och vänster fot, koran 5:38
är den som avsäger sig sin Islamska tro skall dödas, Sahih Bukhari hadith 5, bok 88
där inga andra religioner än Islam är accepterat, koran 3:85
där muslimer är de bästa människorna som Allah har skapat, koran 3:110
där det endast skall dömas enligt Allahs lag, 5:44-45 och 5:49
där judar och kristna är de vidrigaste varelser som skapats, koran 98:6
där judar och kristna är jämställda med grisar och apor, koran 5:60
där muslimer som inte lever efter Koranen är hycklare och skall straffas med döden, 9:73
där muslimer inte får ta judar och kristna till vänner även om det är dina familjemedlemmar, koran 3:28, 5:51 och 58:22.

-

Bara en tanke som slog mig.

spirit33
1/4/15, 1:22 PM
#31

#29

Du får läsa på lite om Vidkun Quisling, så kanske du förstår vart jag vill komma och varför det rimmar illa att ta upp ockupationer under andra världskriget, och sedan koppla ihop det med SD.

Halvdansken
1/4/15, 1:23 PM
#32

#30 Nu är det ju sharialagen du hänvisar till, jag tror att de som röstar SD snarare tänker på pengar och välfärd och grupper som ställs mot varandra än en överhängande risk att börja stena kvinnor för otrohet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[VSK]
1/4/15, 1:32 PM
#33

#32

Jag är övertygad om att den större skalan som röstar på SD (missnöjesväljare) tänker på det du hänvisar till.

Eftersom det hela tiden tas upp om hur rasistisk/nazistiskt SD är så ville jag bara påpeka att vissa kanske är emot att sharialag skall gälla här. Som sagt, en tanke som slog mig hux flux.

spirit33
1/4/15, 1:37 PM
#34

#30

Vart har du kopierat det där ifrån?

Annons:
Halvdansken
1/4/15, 1:54 PM
#35

#31. Qvisling var från Norge, SD finns i Sverige, så jag fattar fortfarande inte hur du får ihop detta med att danskarna skulle bekymra sig om SD . Vilket de alltså inte gör, tvärtom. Det tycker att de har ganska klart för sig. De har ungefär samma politik som Sossarna eller DF  i Danmark.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

spirit33
1/4/15, 2:02 PM
#36

#30

Det var som jag trodde, att du inte orkade skriva det där själv. Mona Walter, känns det namnet bekant? Edit: Det var alltså Mona Walters tanke som slog dig.😃

spirit33
1/4/15, 2:09 PM
#37

#35

Förstår du verkligen inte att SD står närmare Quisling med nazistiska sympatier och att det bara blir dumt att ta upp ockupationen av Danmark och Norge under andra världskriget i samma inlägg. 

De som var med på den tiden borde tycka att det är oerhört oförskämt att ens nämna SD i samband med Nassarnas intåg i Danmark och Norge.

[Carpinus]
1/4/15, 2:11 PM
#38

 Jag vet inte hur många trådar som du, spirit33,  spridit ditt mantra om SD som "ett rasistiskt och nazistiskt parti", och jag ser det som försök att orsaka allmän munhuggning med påföljande låsning från administratörerna av trådar som du inte gillar.  Jag vill därför uppmana er som försöker att föra en seriös debatt att inte involvera er i diskussioner med denna trådhaverist.  

Vad vi har att förhålla oss i den här tråden är debatten i övriga nordiska länder om svensk flykting- och immigrationspolitik, inte vad SD är för och står för.

[VSK]
1/4/15, 2:14 PM
#39

#38

Jag vill därför uppmana er som försöker föra en seriös debatt att inte inleda i er i  diskussioner med denna trådhaverist.  

Jag har förstått det för länge sedan.

Denna kommentar har tagits bort.
[Söderort]
1/4/15, 2:18 PM
#41

#37 Även om SD och flyktingpolitik är ett hett ämne så använder vi inte sådant språk det är viktigt att vi här inne använder vårdat språk.

Annons:
spirit33
1/4/15, 2:27 PM
#42

#41

Nu hänger jag inte med, vad menar du? Vilket är inte vårdat språk? Menar du mitt senaste inlägg som togs bort? 

Jag svarade bara Carpinus på hans ohyfsade inlägg och påminde honom om att han inte bestämmer vad andra ska skriva och inte kan censurera och att jag förstår hans frustration eftersom han själv har skrivit att han röstar på SD. Klart som korvspad.

spirit33
1/4/15, 2:29 PM
#43

#39

Är det du som har förstått eller Mona Walters?😉

[Söderort]
1/4/15, 2:32 PM
#44

#42 Läs din text i början av ditt inlägg i #37 sådant leder lätt till hårda ord. Jag föreslår om du inte fixar att diskutera sakligt att du lämnar tråden så slipper vi plocka bort inlägg och varna. Detta gäller naturligtvis alla vilket vi tvingas tjata om ofta om.

spirit33
1/4/15, 2:40 PM
#45

#44

Ok,tack för svar. Jag tog bort "spelar dum"-meningen som jag inte trodde skulle uppfattas så farligt när jag skrev det. Jag försöker allt som oftast diskutera sakligt, vilket jag också gjort i denna tråden. 

Att det sedan finns många SD-anhängare i detta forum som är väldigt aktiva i trådarna, förklarar den ibland uppkomna frustrationen kring mina inlägg, inget konstigt.

[Söderort]
1/4/15, 2:46 PM
#46

#45 Ofta är det sådan mening som leder till ordkrig även om man inte menar det. Visst finns det många SD anhängare så som det finns människor som röstar på andra partier här.

Denna kommentar har tagits bort.
[Söderort]
1/4/15, 3:08 PM
#48

spirit33 Du gör om samma sak igen som jag bad dig inte göra vad det så svårt att förstå? Varning utdelad nästa leder till 7 dagars vila från sajten.

Annons:
spirit33
1/4/15, 3:10 PM
#49

#48

Vad menar du? Vad har jag gjort nu?

[Söderort]
1/4/15, 3:16 PM
#50

#49 Bad dig att inte skriva provocerande inlägg men ändå dök detta upp.

"eftersom VSK inte var man nog att kliva fram och rätta sitt misstag."

Ta nu och lämna tråden om du inte klarar av att följa min uppmaning.

spirit33
1/4/15, 3:22 PM
#51

#50

Ok, jag tyckte han hade fått gott om tid att korrigera sitt misstag, samt att han själv gillar att vara spydig. Hur som helst är det ett jäkla otyg att kopiera text utan hänvisning, vilket inte är första gången.

Ska försöka trippa på tå hädanefter i denna tråd, men ta bort inlägg #30 eller hänvisa till Mona Walters, tack.

[Söderort]
1/4/15, 3:26 PM
#52

#50 Jag kan inte avgöra vart texten är skriven och om källan är just från Mona Walters dess utom kan VSK vara utloggad låt denna svara när denna kan. Släpp detta nu och åter till ämnet!

Halvdansken
1/4/15, 3:27 PM
#53

#37  Jag bor i Danmark sen 16 år. Jobbar i Danmark. Är gift med en dansk. Danskarna har inga problem med SDs politik. De fattar inte varför svenskarna är så anti-SD.  Jag har aldrig hört en dansk som kopplar SD samman med tyskarnas invasion eller nazism. 

Jag fattar fortfarande inte vad det är du menar.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
1/4/15, 3:31 PM
#54

"Både Norge och Sverige är i behov av en rationell offentlighet, i dag mer än någonsin. Vi behöver den för att prata om en av de största samhällsförändringarna i vår historia, som vi kanske varken bör eller kan undgå: den nya massinvandringen. Samtalet kring detta måste vara fritt, inte genom att `våga vägra debatten”.

Skrivet under rubriken "Är Sverige en demokrati?"av översättarna till boken "Fostra Folket" av krönikören Bjørn Stærk på norska Aftenposten.

spirit33
1/4/15, 3:33 PM
#55

#53

Har danskarna glömt sin historia menar du? Eller vad är det du inte förstår?

Annons:
snigelpiga
1/4/15, 4:01 PM
#56

#53 Du är inte ensam som inte fattar. Jag fattar inte heller fast jag bor i Sverige.

spirit33
1/4/15, 4:04 PM
#57

#56

Vad är det du inte fattar?

[Jimmy.L]
1/4/15, 4:21 PM
#58

#37 Ser ingen koppling mellan SD och Tysklands invasionen av Danmark kan du utveckla det?

SD bildades 1988 vad jag kan läsa. Rasistisk var dom då idag har dom även problem med det men kopplingar så långt bak i tiden hittar jag ingen.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Sverigedemokraterna

Halvdansken
1/4/15, 4:50 PM
#59

Danskarna har inte glömt sin historia, vilket jag påpekade i #25.  Däremot är SD ett svenskt parti, vars politik påminner till stor del om danska S och DF.  Danskarna struntar i var svenska SD började, de ser till nuvarande svensk politik.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
1/4/15, 5:21 PM
#60

Såg att Pia Kjærsgaard nyligen blivit tilldelad  "kommandørkorset af Dannebrogordenen". Hade hon bott i Sverige som partiledare för ett motsvarande parti lär hon varken ha fått någon orden eller kommit på audiens (och förstås heller inte gått på Nobelfesten…)

 "Jeg har fået den ære at blive udnævnt til Kommandør af Dannebrogordenen af Hendes Majestæt Dronningen. Jeg synes, det er et meget smukt kors, og jeg glæder mig til at takke Dronningen til den næste audiens, som foregår mandag den 8. december", skrev hon med anledning av utnämningen.

spirit33
1/4/15, 5:34 PM
#61

#59(#58)

Ok, jag ska försöka igen får vi se…

Du skrev i #25 bl.a varför man är så rädd för SD och:

En av anledningarna är helt klart att Danmark och Norge var ockuperade under 2a världskriget. Det är ok att vara nationalistisk/patriotisk, det är ok att vara lite misstänksam mot främmande, det är ok att använda danska flaggan vi alla tillfällen det är möjligt (födelsdag, jul osv). Medans svenskarna har dåligt samvete för att vi tillät tyskarna åka tåg i Sverige, och att det svenska kungahuset var väldigt tyskvänligt.

Du tycker alltså att det är ok för danskarna att vara nationalistiska p.g.a ockupationen under andra världskriget, vilket jag förstår och håller med till viss del. Men att koppla ihop den nazistiska ockupationen med SD:s politik är precis så fel det kan bli. 

SD som har själva sitt grundfundament i nazism/rasism(ja, de har maskerat det lite bättre idag) skulle ha mer kopplingar till nazismen likt Quisling i Norge än att vara patrioter för sitt land, om man nu ska blanda in andra världskriget i att förklara att det är ok att rösta på SD.

Jag försöker alltså få fram att SD troligen skulle vara allierade med nazisterna, istället för att värna om sitt land, likt Quisling. Och då menar jag att danskar som upplevde ockupationen borde känna sig väldigt illa till mods att höra dessa kopplingar mellan SD och nazistisk ockupationsmakt och att vara nationalistisk /patriotisk.

Och som jag skrivit förut, det går inte att i en handvändning tvätta bort alla brunskjortor i SD över en natt, om någonsin. De har gång efter gång påmint oss om vilket sorts parti de är när tungorna slinter. Det går inte att hålla svenska folket i totalt mörker, men det går att försöka få svenskar att blunda.

[Jimmy.L]
1/4/15, 5:51 PM
#62

#61 Patriot och nazism är ju två olika saker, amerikanerna är ju väldigt patriotiska av sig men det gör ju dom inte till nazister eller hur?

Annons:
spirit33
1/4/15, 5:53 PM
#63

#62

Ja, absolut… Tror inte jag skrev att det skulle vara samma sak, i så fall har jag skrivit väldigt fel.

[Jimmy.L]
1/4/15, 5:57 PM
#64

#63 Tror ändå inte man kan koppla SD hur än rasistisk dom än är till nazismen. SMR skulle jag säga är mer vänliga till nazismen och har hyllat Hitler.

snigelpiga
1/4/15, 6:29 PM
#65

#57  Jag skrev ingenting till dig.

spirit33
1/4/15, 6:45 PM
#66

#65

Det är mina inlägg du refererar till, därför undrar jag vad det är du inte fattar, så kanske jag kan förklara lite bättre.

[Carpinus]
1/4/15, 6:46 PM
#67

Jag skall inte lägga mig i den här senare debatten  (som för mig känns lite OT)  mer än med här inlägget.  Jag tänker på den där regeln om att "visa respekt för olikheterna" och funderar samtidigt över vad som skrevs på DN:s ledarsida idag, att "Vi ser i den samtida politiska debatten en ström av intolerans från de föregivet toleranta". Skall man skuldbeläggas i det här forumet för att man till skillnad från många andra avslöjat vilket riksdagsparti man röstade på i senaste valet? Mitt val där hänger kvar bland hos vissa debattörer, däremot inte att jag i flera debatter tagit ställning mot partiet och även gjort klart att jag inte avser att rösta på dem efter Björn Söders grodor. (Tyvärr gjorde decemberöverenskommelsen det omöjligt som kritiker av svensk invandringspolitik att stödja något annat alternativ i stället, men det är en annan historia.) Det här är mitt enda inlägg i frågan, och jag hoppas att diskussionen nu kan återgå till vad som står i rubriken.

spirit33
1/4/15, 6:51 PM
#68

#64

Klart man kan det, SD har ju sin grund från nazismen bl.a. Man behöver inte vara raketforskare för att förstå att det inte är åsikter som tvättas bort under en valkampanj eller två. Speciellt inte med tanke på hur de försäger sig titt som tätt.

Det ligger där och pyr under ytan och kommer förmodligen numera bara fram under strikta former, som typ finlandsfärja eller liknande.

snigelpiga
1/4/15, 6:59 PM
#69

#66  Jag kommenterade till Halvdansken, inte dig, men jag borde ha skrivit #25 istället. Den fattade jag för sent att kunna förändra.

Annons:
spirit33
1/4/15, 7:03 PM
#70

#67

Du får givetvis tycka vad du vill, och en eloge till dig som tar avstånd från SD… Inte lätt kanske att erkänna men bra.

"Visa respekt för olikheter"… Menas det att man inte ska ägna sig åt att i tråd efter tråd skriva massa tramsiga smygrasistiska kommentarer(menar inte dig) utan sakinnehåll om t.ex. en flyktingbuss i Norrland, eller om ett fotografi som visar en flykting med jacka(!) och ett svältande barn i Afrika?

spirit33
1/4/15, 7:06 PM
#71

#69

Ok, jag tror att jag äntligen fattar vad du inte fattar… Du fattar inte likt danskarna påstås göra, varför vi är rädda för SD.

[VSK]
1/4/15, 7:21 PM
#72

spirit33

För det första så har jag annat för mig än att sitta här hela dagarna, så nu vet du att man kan vara offline.

För det andra, så är det väl ganska ointressant vem Mona Walters är eller vad hon hette. Det intressanta är väl ändå innehållet jag påpekade gällandes sharialagen  eller hur? Vill du ha källhänvisning, bläddra i dina sagoböcker.

För det tredje så besvarar jag bara inlägg som jag anser vara givande.

[Carpinus]
1/4/15, 7:23 PM
#73

#70 Nu gör jag ett enda avsteg från att jag inte skulle ägna mig mer åt det här ämnet, men OK; vi kan var och en bidra till att upprätthålla en hyfsad debatton, och att andra gör sig skyldiga till övertramp är ju ingen ursäkt för att man själv kör på i samma stil. För övrigt har jag inga problem med att "erkänna" när jag tar avstånd från SD, lika lite som jag hade några problem med att "erkänna" att jag röstat på dem. Jag tror f.ö. inte att SD i asylpolitikfrågan står särskilt långt från de danska socialdemokraterna.

Denna kommentar har tagits bort.
spirit33
1/4/15, 8:02 PM
#75

#73

Vad bra, då är vi hyfsat överens. När det kommer till danskarnas politik så är jag tyvärr allt för dåligt insatt för att kommentera. Känner att det är fullt upp att hänga med den svenska… Så danskarna får vänta.

Silvestris
1/4/15, 10:16 PM
#76

#30

Ja, SD vill ju att Sverige ska vila på kristna värderingar så ska vi börja citera Bibeln också?

I SDs Sverige inskränker vi på den fria aborten och homosexuella människor ska diskrimineras men eftersom du inte är intresserad av att läsa SDs principprogram är det svårt för dig att ha koll på deras ideologi. Som är rasistisk, kvinno- och HBTQ-fientlig.

Annons:
[Carpinus]
3/23/15, 8:31 PM
#77

"Om inte övriga Europa tar emot fler flyktingar kan det bli aktuellt att kräva ersättning av EU". Det sa statsminister Stefan Löfven i onsdagens "Aktuellt", skriver Expressen.

Skall man gå efter vad danska Ekstrabladets läsare tycker så finns det inget större stöd att hämta hos danskarna. På frågan "Skal Sverige have EU-støtte til de mange flygtninge?" svarar 85,55% "nej", 11,56% "ja" och 23,89% "ved ikke".

[Carpinus]
8/21/15, 8:52 AM
#78

_"På området ”vad hände, vem gjorde vad, hur och varför” är svenska medier absolut ledande. Varje gång ett brott med koppling till invandring, asyl och integration har begåtts, sänker sig mörkret över medierna. Allt förvrängs, vissa detaljer utelämnas, avgörande förtydligande frågor ställs helt enkelt inte.
Var det terror i Västerås? Frågan avfärdas som irrelevant. Läsarna leds aktivt bort från sanningen, eller från det alla fruktar. Romer bli ”EU-migranter”, muslimska gäng är ”ungdomar” eller ännu mer anonymt endast ”personer”, såvida de inte kallas ”utsatta grupper”.
Praktiskt taget allt som har någon som helst anknytning till invandring är inflammerat, farligt, tabu. Att läsa svenska medier är som att se på natten."---

"Årtionden av socialdemokrati och kulturliberalism har skapat ett moraliskt imperium, som är i färd att kollapsa, och nya röster utmanar status quo, även i delar av de etablerade medierna. Detta är nytt: att det centrala inte längre håller, att landet stadigt blir alltmer splittrat, uppdelat och kluvet i block. Svenskarnas säkerhet är till stor del avhängig av om de kan lösa problemen politiskt. Om inte så kommer lösningarna att bli anti-politiska, det vill säga våldsamma och blodiga. När makten inte längre är legitim, riskerar samhället att hamna i våldsamheter. Det sker i Syrien, men det kan också hända i Sverige med 9, 15 eller 30 miljoner invånare."_

Dansk debattartikel, citerad på"Det Goda Samhället"

Tjeja
8/21/15, 5:53 PM
#79

😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Bagtjesen
8/21/15, 6:11 PM
#80

Sprit 33: i t ex #37: Din jämförelse med Quisling är högst ohistorisk, inte ens nazisterna från Tyskland vill ha att göra med honom, de utnyttjade honom ett tag men sedan fick det vara nog! Inte ens nazisterna tyckte egentligen om landsförrädarna i de länderna de okuperade. Finns ännu större skillnad mellan nazister och de vanliga soldater eller yrkesofficerare från Tyskland som var i Norge! Läs på om Quisling och Norge och förhållandet till nazisterna!


Bagtjesen
8/21/15, 6:22 PM
#81

Som #59 Halvdansken säger så har danskarna absolut inte glömt sin historia, framförallt inte den som handlar om andra världskriget. Snarare tvärtom, du kan prata med en dansk på en camping eller på utefiket på ströget så vet de mycket mer om kriget än vad en svensk vanligen gör. Danskarna gör också filmer om sin kamp och det skrivs böcker, som reder ut det som är oklart. Det är länge sedan det gjordes en svensk film om andra världskriget och ofta är det med en lite komisk underton. Den klart bästa spinen i Sverige mot tyskarna var en tysk kvinna, på den tyska legationen i Stockholm - annars hade vi inte mycket att komma med folk som ställde upp. Det finns en bok skriven av henne själv som är bra och som är lite äldre (90-talet) sedan en bok som till titeln efterliknar men säger sig vara en roman, men den är illa skriven och just en roman…som våldför sig och snyltar på den tidigare boken.


Bagtjesen
8/21/15, 6:36 PM
#82

#76 Silvestris : Jo, i en annan tråd är jag helt med på att göra det, men själv tolkar jag  bara det som står i #30, som ännu ett bevis för att när religionen kommer in går all sans och vett ut! Och SD och Svenska kyrkan! Svenska kyrkan är nog den organisation av alla som utövat största terrorn över svenska folket under snart 1000 år.


Zyperior
8/22/15, 10:14 AM
#83

#76 Var är SDs politik rasistisk?

Här har du exempel på rasistisk politik som faktiskt praktiseras;
Invandrare får skattesubventionerade körkortsutbildningar
Varför har man inte varit beredd att göra detta för svenska ungdomar som har svårt att få jobb?

Invandrare får pengar för att lära sig svenska
Som svensk förväntas du ha gått ca 12 års utbildning i svenska språket, får du inte godkänt har du inte en chans på arbetsmarknaden.
Som invandrare räcker en kort kurs, som de samtidigt får pengar för att gå.
Varför ska vi behöva muta folk till att lära sig svenska, medans det ställs som krav att kunna på oss infödingar?

Instegsjobb för nyanlända
Varför skulle en arbetsgivare ta hänsyn till kompetens eller annan lämplighet när din härkomst avgör om du får 80% av lönen subventionerad från staten?

Ingen av denna politik är SDs. Men ändå är det SD som är rasister, trots att jag aldrig fått något konkret bevis på att deras politik skulle vara rasistisk när jag bett om det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Tjeja
8/22/15, 11:13 AM
#84

Rent globalt är svenska folket och skandinaver över h t i minoritet.

Andra minoritetsfolk värnar om sig själva utan att kritiseras för det utan tvärt om uppmuntras.

Varför ska svenskarna inbilla sig vara världens ledande majoritet och se dem som invandrar (som faktiskt  oftast kommer från betydligt större folkgrupper än scandinaverna) som minoriteter? Det är ju helt bakvänt..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Silvestris
8/22/15, 6:25 PM
#85

#80 Läs SDs principprogram om etnisk homogenitet och om olika folkgruppers "inneboende essens". Själv är jag trött på att behöva citera SDs principprogram för alla anhängare som inte bemödat sig läsa det själva.

Zyperior
8/22/15, 8:01 PM
#86

#80 Här är det stycket #85 syftar till;

" Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst.Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen. Någon komplett förteckning över vad som ingår i denna mänskliga essens har vi ännu inte och kommer kanske heller aldrig att få"

Silvertris och hens medhållare har försökt få det stycket att handla rasism flera gånger förut. Det är ganska återkommande det stycket, för att det är det enda som pekar på någon sorts skillnad mellan olika etniciteter i hela SDs politik. På grund av detta enda stycke är hela SDs värdegrund rasistisk. Dem är också främlingsfientliga och anti-demokratiska på grund av detta stycke.

Det finns dock inget i det stycket som påvisar någon sorts jämförelse mellan etniciteter. Man ställer dem inte mot varandra, utan försöker endast förklara en del av den ganska komplicerade mekaniken till att mångkulturen är dömd att misslyckas. Inte att någon etnicitet vare sig är sämre eller bättre än någon annan. Man förklarar att blåbär har en färg, och jordgubbar har en annan och då försöker meningsmotståndare på något märkligt sätt vända det till att SD hatar blåbär.

Jag har efterfrågat bevis och citat om att SDs politik är rasistisk väldigt länge på den här sidan, detta betydelselösa exempel i sammanhanget är det enda man kommit med.

Ganska tragiskt om du frågar mig.
Väldigt tragiskt om man tänker efter, med tanke på att jag här ovan kunde ta fram tre konkreta exempel på DÖ-politik som redan praktiseras och som är rasistiska på riktigt. Så, ja rasismen frodas i Sverige idag, utan tvekan. Under ett baner som vi kallar "Det goda hatet".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Silvestris
8/22/15, 10:37 PM
#87

En essens som inte går att underteycka i hur hög utsträckning sim helst utan konsekvenser… Sättet det skrivs på visar att det handlar negativa konsekvenser dvs. vissa folkgrupper/etniciteter har en (för oss) nedärvd negativ essens. Det mina vänner är precis vad rasism (eller främlingsfientlighet) handlar om.

Zyperior
8/23/15, 12:00 AM
#88

#87 Jaha, det är på det märkliga sättet ni får det till att SD hatar blåbär.

"Sättet det skrivs"..eller "Sättet du väljer att tolka det bara för att det är SD"?

Det är ganska givet för mig att du lägger värderingarna på SD, snarare än att de skulle ha dem själva. Du inför negativiteten på ett helt felaktigt sätt, enbart för att ha något att komma med när man ber om något rasistiskt i deras politik. Är det så långsökt så vettefan hur seriöst det resonemanget är alltså. Som sagt, jag kunde ta fram tre konkreta exempel på rasistisk DÖ-politik som praktiseras idag, vilket får ditt resonemang om detta enda lilla stycke att blekna ganska fort när vi pratar om rasism inom politiken.

Så klart det får negativa konsekvenser, vi ser dem dagligen idag. Bomber i malmö, antisemitism, utanförskap och segreration, stenkastning på polis/brandkår/ambulans, försök till terrorism, bostadsbrist, ökande socialbidrag, ökad kriminalitet. Allt i enlighet med den fantastiska mångkulturen. Det mina vänner, är hur man föder rasism, främlingsfientlighet och ett otryggt samhälle från alla håll och kanter.

När man föser ihop kulturer och inbillar sig att de ska magiskt passa ihop som pusselbitar och de inte gör det, då skapas undertryckandet av denna essens. Då måste den ena maka på sig för den andra. Det är detta SD pratar om här.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Silvestris
8/23/15, 10:24 AM
#89

För vi har inga "etniska" skandinaver som bombar, kastar stenar och lever i utanförskap? Hade man velat ha en positiv anklang i principprogrammet hade man valt ett annat ord än konsekvens. Men självklart avser man negativt när man strävar efter etnisk homogenitet (vilket man också kan läsa om i principprogrammet).

[Carpinus]
8/23/15, 10:26 AM
#90

#89 Jo, vi har ju AFA.

Annons:
Zyperior
8/23/15, 11:23 AM
#91

#89 Minns inte att jag skrev någon specifik etnicitet på de som undertrycks. Det står heller inget om det i SDs principprogram.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Silvestris
8/23/15, 8:18 PM
#92

#91

Okej, de har snyggat upp texten till:

"För att nämna några konkreta exempel så menar vi bland annat att de flesta människor är sociala och kollektiva varelser som har ett nedärvt behov av att tillhöra en större gemenskap, att de flesta människor primärt identifierar sig med andra individer som påminner om en själv och att de flesta människor har lättare att utföra solidaritet och empati med individer som man upplever är en del av samma gemenskap som man själv tillhör.  Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."

Men essensen är densamma som när de tidigare talade om "etniskt homogena samhällen".

Hade människan varit sådan av naturen hade någon utveckling till det moderna samhället aldrig skett…

Zyperior
8/23/15, 8:26 PM
#93

"Hade människan varit sådan av naturen hade någon utveckling till det moderna samhället aldrig skett"

För att…?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Tjeja
8/23/15, 9:20 PM
#94

nu låter det bra snurrigt här..

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Silvestris
8/23/15, 9:26 PM
#95

#93

Sug på den du. Jag hoppas och tror att en person som har klarat sig igenom svensk grundskola med godkända betyg kan lista ut detta.

Zyperior
8/23/15, 9:30 PM
#96

#95 Faktiskt så va det lättare än jag trodde att förstå. Du snackar bara och kan inte backa upp dina påståenden med argument. Snyggt jobbat!

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Halvdansken
8/24/15, 11:20 AM
#97

#95. Det är du som kommer med påståendet, då får du väl också förklara vad du menar, vi kan inte sitta o gissa oss till hur du tänker.

Jag undrar också. Fast att jag tom gått på universtitet.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Zyperior
8/24/15, 5:07 PM
#98

#97 Jag tror det är ganska safe att säga att den där meningen bara är tomma ord. Det är ju vanligtvis så man argumenterar mot en realistisk men kanske obekväm politik. Man hittar på saker som låter fint, utan någon som helst verklighetsförankring eller vettig tanke bakom det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Silvestris
8/24/15, 5:09 PM
#99

#96

Förklara för mig hur ett samhälle skulle kunna utvecklas om människan rent biologiskt var inställd på att hålla sig till "sin sort" och undvika de som är olika? Hur skulle det ha sett ut i Sverige om vi aldrig hade fått några influenser från människor utifrån? 

Finns det något modernt samhälle idag som är och har varit isolerat under en lång tid?

Zyperior
8/24/15, 5:16 PM
#100

#99 Varför skulle jag förklara det. Det är ju inte det som stycket avser.
Stycket påpekar att de gemensamma strukturerna inom ett visst geografiskt område, dvs t.ex. kultur, som utvecklats av de människorna som bott där, är det som håller det samman. Det betyder inte att det inte får influeras av andra kulturer och påverkas, sålänge det sker gradvis och sakta. Det man argumenterar emot med stycket, är att andra kulturer hux-flux ska komma och upprätta hela sina strukturer, helt oanpassat inför de som redan råder. Så kallad mångkultur.

Man ska ha en gemensam kultur som alla strävar efter. Det är poängen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
8/24/15, 5:29 PM
#101

Jag menar det stycket du fetmarkerat behöver man inte ens gått klart grundskolan för att förstå logiken bakom.
_"ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."
_
Skillnader i språk, skapar mindre förståelse = större risk för konflikt
Skillnader i kultur, skapar mindre gemensamma målsättningar = större risk för konflikt.
Skillnader i religion är det samma som skillnader i kultur.

Hur är det då inte logiskt att det blir ett mer sammanhållet, tryggare och stabilare samhälle om man minimerar dessa skillnader? Är detta en dålig målsättning? För motsatsen är just det som 7-klövern argumenterar för, nämligen mångkulturen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Halvdansken
8/24/15, 7:21 PM
#102

#92. "Av detta drar vi slutsatsen att en stark nationell identitet och ett minimum av språkliga, kulturella och religiösa skillnader har en gynnsam effekt på sammanhållningen, tryggheten och stabiliteten inom ett samhälle."

Men essensen är densamma som när de tidigare talade om "etniskt homogena samhällen".

Hade människan varit sådan av naturen hade någon utveckling till det moderna samhället aldrig skett…"

Så du menar att påverkan av andra kulturer alltid för samhällena framåt, och en "etnisk homgenitet" alltid är dålig, och utan den skulle det moderna samhället inte uppstått?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Silvestris
8/25/15, 8:47 AM
#103

#102

Nej, självklar inte alltid men det är nödvändigt för utveckling. Etnisk homogenitet menar jag på sikt alltid är sämre än det motsatta ja. Tekniskt, kulturellt och genetiskt. Vill man inte stå och stampa på samma punkt måste man våga förändra saker. Det är precis det SD inte vill. De vill snarare gå tillbaka i utvecklingen, till en romantiserad bild av hur det var en gång i tiden. De ser bakåt, inte framåt. Något de har gemensamt med många av de grupper de demoniserar.

Om etnisk homogena samhällen vore den framgångsfulla vägen fram borde vi se det i praktiken. Det gör vi inte.

Zyperior
8/25/15, 12:36 PM
#104

#103 Etniskt homogena samhällen existerar inte och därför kan man inte avgöra om det inte skulle fungera. Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara en utopi. Men med slutsatsen att minimerade skillnader ger trygghet och gemenskap istället för splittring och utanförskap, så kan det vara eftersträvansvärt. Kom nu inte med paralleller till Stalin eller Hitler. Självklart ska man sträva efter det inom ett demokratiskt ramverk med hänsyn för mänskliga rättigheter. Motsatsen, dvs den mångkulturen vi ser idag kan vi utan tvekan säga leder till just splittring och utanförskap och ligger till grund för väldigt mycket konflikter ur allt från ett globalt till kommunalt perspektiv. Att det receptet leder samhället framåt är inget annat än tomma ord.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Halvdansken
8/25/15, 12:40 PM
#105

#103. "Nej, självklar inte alltid men det är nödvändigt för utveckling. "

Vilket betyder att det var positivt för urinnevånarna i bla  Amerika och Australien att de fick lite mångkultur in i sina samhällen, annars skulle de områdena leva kvar i nån sorts stenålder nu? Samma sak kan man väl säga om stora delar av Afrika och Asien.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
10/22/15, 5:35 PM
#106

"Jag ömkar inte svenska väljare för detta kaos, de är medbrottslingar. De också måste nu inse att "folket har de tyranner det förtjänar".

~Søren Espersen, DF, tweetar om den svenska flyktingkalakaliken

#0 Idag finns det f.ö. även anledning att dra sig till minnes vad den danska justitieministern  Karen Hækkerup (S) sa i den där intervjun för ett drygt år sedan:

"Jag skulle vilja säga att regeringen aldrig kommer att tillåta något liknande hända här hemma, eftersom jag inte tror att ett land i vår storlek kommer att kunna integrera så många människor på så kort tid och det kommer säkert att hota sammanhållningen i Danmark" .  Det låg mycket diplomati i det uttalandet…

[Carpinus]
10/28/15, 7:28 PM
#107

"Regeringens och Stefan Löfvens politik på migrationsområdet ifrågasattes öppet av politiker från flera nordiska länder när Nordiska rådets session öppnade i Reykjavik. Statsministern medgav då att både socialdemokratiska och borgerliga regeringar misslyckats.

– Vi har inte klarat det tillräckligt bra.

Sedan vädjade han på nytt om hjälp för att klara situationen."---

Expressen

[Carpinus]
12/4/15, 3:59 PM
#108

#107 "Norges statsminister Erna Solberg tackade Sverige, men framhöll samtidigt att de val som Sverige gör framöver kan komma att påverka grannländerna.

Särskilt, menade hon, är det viktigt att Sverige får kontroll över dem som får avslag.

– Man måste få till returen av dem som fått avslag på sin asylansökan, annars kan vi få människor utan rättigheter som flyttar sig mellan våra länder, säger Solberg.

Hon slog fast att denna grupp är en stor utmaning framöver. Om man misslyckas med att lösa problemen ser hon en risk att Norden får en utveckling med människor som lever vid sidan av samhället, försörjer sig på svartarbete och flyttar runt mellan länderna."---

Aftonbladet 151028

[Carpinus]
1/7/16, 9:25 AM
#109

_"Regeringen måste hoppa ner från sina höga hästar och lappa ihop relationen med Danmark.
Den danska skadeglädjen efter Sveriges 180-gradersvändning i migrationspolitiken går inte att ta miste på. Under hela hösten har svenska ministrar råskällt på den danska flyktingpolitiken. Men när statsministern Stefan Löfven nu infört ID-kontroller och transportöransvar är rollerna plötsligt omvända. Lillebror läxar upp storebror.
I måndags kritiserade exempelvis integrationsminister Inger Støjberg Sverige hårt för hur id-kontrollerna drabbar ensamkommande barn. Och det är bara det senaste i raden av skarpa uttalanden som slungats över Öresund."---

"Den svenska helomvändningen i migrationspolitiken skulle dock kunna bli startpunkten för varmare relationer. För efter höstens utveckling kan Sverige knappast bara fortsätta att föraktfullt se ner på de danska grannarna.
En bra start för bättre relationer vore mer av nyfikenhet och ödmjukhet. Danmark (och våra övriga nordiska grannar) står nu inför samma frågor som vi. Hur kan fler invandrare komma i arbete? Vilka reformer krävs av välfärdsstaten? Kanske finns det något att lära av Danmark som har ett lägre sysselsättningsgap mellan in- och utrikesfödda än Sverige.
De nordiska länderna måste börja samarbeta. Förre utrikesministern Carl Bildt var något på spåren på Twitter häromdagen: "Man borde låsa in Sveriges och Danmarks statsministrar i ett litet skjul i en öde trakt ett tag. Sedan fick de bara komma ut hand i hand."---_

Ledare i Expressen

[Hayabusa]
1/7/16, 9:43 AM
#110

#109 Så sant. Får mig att tänka på de danska ståuppkomikerna Frank Hvam & Casper Christensen:

"Hur känner ni att ni blir mottagna i Sverige?

- Åt helvete. Vi skickade vår första film till Göteborg Filmfestival. Den kom tillbaka med ett meddelande om att de inte ville ta emot eller visa filmen, vi var heller inte välkomna dit, säger Casper Christensen.

Casper Christensen: ”Svenskarna gillar det helt enkelt inte. Det som har hänt med svenskarna är att de är mycket korrekta. De har gett sig ett egenvärde, att de är höjda över alla i resten av Norden. De känner sig lite bättre än alla andra. Det gör att de ser ner på det som kan upplevas som pinsamt och platt”. Och det är det som vi ser i Sverige, just nu””

Frank Hvam: ” Jag påstår, att de missförstår det sätt som vi tar upp tabubelagda ämne på. Jag tror inte att de ser färdigt ett avsnitt.”

[Carpinus]
1/7/16, 9:50 AM
#111

Tycker danskarna uppträder mycket hänsynsfullt mot Sverige. De skulle i mycket högre grad kunna ropa "vad var det vi sa" - det räcker att gå tillbaka till trådstarten för att kunna konstatera att de (liksom norrmännen) förutsett vad som skulle komma att ske. Ändå bibehåller de svenska politikerna samma höga svansföring - det är faktiskt rätt pinsamt…

Annons:
[Bermudas]
1/7/16, 9:56 AM
#112

#111 bra med gamla trådar som man kan se med facit i hand. Ja visst är det pinsamt.

[[eskils_]]
1/7/16, 9:58 AM
#113

#108 Bra sagt! Avvisningen av dessa (ca 50.000 personer?) måste prioriteras, dels för att frigöra bostäder till alla nykomna och dels för att få ner brottsligheten.

"Särskilt, menade hon, är det viktigt att Sverige får kontroll över dem som får avslag.

– Man måste få till returen av dem som fått avslag på sin asylansökan, annars kan vi få människor utan rättigheter som flyttar sig mellan våra länder, säger Solberg.

Hon slog fast att denna grupp är en stor utmaning framöver. Om man misslyckas med att lösa problemen ser hon en risk att Norden får en utveckling med människor som lever vid sidan av samhället, försörjer sig på svartarbete och flyttar runt mellan länderna."---"

Här skulle t ex en aktivering av den nedlagda beredskapspolisen kunna göra stor nytta. DN

[Hayabusa]
1/7/16, 9:59 AM
#114

#111 Helt rätt. Såg du det sista avsnittet av "SVT Debatt"? Där man bjudit in sina danska kolleger från "Debatten". Pinsamt att se hur de svensktalande deltagarna skällde som bandhundar på de dansktalande (som var väldigt sakliga). 

De komiker som jag tar upp i #110 blir så total missförstådda av sina svenska motsvarigheter. Det är som att de (svenskarna) från början bestämt sig för att ogilla vad de (Hvam & Christensen) gör. Samtidigt som det på svensk TV visas "Paradise Hotel" mm. Snacka om att sätta sig på höga hästar.

[Bermudas]
1/7/16, 10:11 AM
#115

#114 Visst har Sverige blivit PK-fanatiskt. Hur blev det så? Ibland är det så ängsligt att det blir riktigt komiskt, som om vi levde i en religiösa stat med strikta regler mot blasfemi. Klart att våra grannländer småler åt oss.

[Carpinus]
1/7/16, 10:19 AM
#116

#114 Ja, man blir bedrövad över den brist på ödmjukhet som visas från svensk sida, precis som påpekas i Expressens ledare.

Sedan är det otäckt med den svenska likformigheten som till och med nått ut på standupgenren - personer som annars brukar kunna skryta över sin frispråkighet går lydigt fot i PK-koppel.  Det skulle nog vara mer eller mindre harakiri för en svensk artist att ens våga ironisera över svensk flyktingpolitik, t.o.m. sådant verkar vara "rasistiskt" enligt det normpaket som växt fram. Man såg ju vad som hände Christer Sandelin, som blev bespottad  och t.o.m. kallad "rasist", även av komiker som annars själva gärna roar sig på andras bekostnad, och detta för ett ärligt ifrågasättande tweet …

[Carpinus]
3/3/16, 9:53 AM
#117

_"– Vi har sett vad som har skett i Sverige där man har fått stora problem. Vi önskar inte sluta som Sverige med de utmaningar det innebär. Därför har vi Norge haft en mer restriktiv linje i invandringspolitiken i många år, säger invandringsministern.

– Vi har också haft en debatt som har tagit tag i en del problemställningar som är viktiga att diskutera. I Sverige ser man just nu själva starten av det._

– Jag hoppas att den svenska debatten nu ska leva vidare, att man tar tag i de utmaningar som finns och har en öppen diskussion. Det är väldigt bra för demokratin."

 Norges invandringsminister Sylvi Listhaug till SR. Snygg knorr där på slutet om den öppna diskussionen som är bra för demokratin…

[Carpinus]
4/9/16, 10:24 AM
#118

Mer nordisk oro över situationen i grannlandet:

"Flykingström, kriminella gäng och religiös extremism pressar svensk polis. Polischef fruktar att systemet bryter samman. Åtgärderna är inte tillräckliga, menar forskare."--- 

Kristeligt Dagblad i Danmark  15 februari i år.

Under rubriken "Svensk terrorforskare: situationen katastrofal" ger norska sajten HRS (Human Rights Service) vid samma tidpunkt en grundlig sammanställning av läget i Sverige.

Annons:
[Carpinus]1
4/12/17, 11:24 PM
#119

Just när det talas om lättnader i gränskontrollen från Danmark från svensk sida så överväger danskarna att införa gränskontroller mot Sverige på grund av att man upplever situationen här som osäker. Kvällsposten skriver:

"Efter terrordådet i Stockholm i fredags överväger Danmark att för första gången införa gränskontroll för svenskar som reser till Danmark. – Det är klart, att om utvecklingen i Sverige förvärras kommer regeringen inte att tveka på att införa gränskontroll mot Sverige, säger utlännings- och integrationsminister Inger Stöjberg till Jyllands-Posten."---

 "Dansk Folkeparti och Socialdemokraterna säger sig vara bekymrade över att de tusentals försvunna utlänningar som finns i Sverige och som fritt kan resa in över gränsen till Danmark. Man menar att det kan hota säkerheten i Danmark. I Danmark finns i dag minst 1 900 efterlysta asylsökare, enligt Trine Bramsen (S). – Vi måste få regeringen att redogöra för om det finns en ökad risk att några av de 12 000 människor som är eftersökta i Sverige kan resa mot Danmark. Det måste vara bättre kontroll på var de illegala och efterlysta är, säger Bramsen till Jyllands-Posten."

http://www.expressen.se/kvallsposten/danmark-overvager-att-infora-granskontroller-mot-sverige/

[Hayabusa]
4/13/17, 7:27 AM
#120

#119 Jag har förståelse för den inställningen.

[Carpinus]1
4/26/17, 8:15 AM
#121

#119 Den danske justitieministern Søren Pape Poulsen  har kallats till till ett utskottsförhör i Folketinget idag ned anledning av de gängrelaterade morden i Malmö, då danska politiker oroar sig att det skall sprida sig över sundet (även om Köpenhamn förvisso har sina egna kriminella gängkrig). Även i detta sammanhang verkar det faktum att det nu råder ensidig svensk gränskontroll inte självklar.

Från polisiärt håll i Danmark ser man det dock som ett lokalt svenskt problem, och där tror man inte att det finns någon akut spridningsrisk. Man följer dock utvecklingen noga.

Norsk polis å sin sida oroar sig över situationen i Göteborg, i sin senaste årliga trendrapport framförde man farhågor över att utvecklingen där kan medföra säkerhetsrisker även för norskt vidkommande.

Källa.

[Carpinus]1
4/26/17, 8:25 AM
#122

#120 Införandet av en dansk gränskontroll mot Sverige tror jag skulle vara en riktig tankeställare för svenska politiker, som tycks ha svårt att ta till sig grannländernas oro över den svenska situationen.

[Hayabusa]
4/26/17, 9:52 AM
#123

"Peter Kofod Polusen, talesperson för Dansk Folkeparti, kopplar det han kallar en "explosion av kriminalitet" till svensk invandringspolitik.

– Det är otroligt tragiskt att vi 2017 har ett samråd om vad som händer i ett land som vi annars har upplevt som tryggt. Det är otroligt tankeväckande, säger han."

[Hayabusa]
4/26/17, 9:56 AM
#124

#122 Kanske, men Sverige har alltid haft en attityd av att vara "lite bättre" på det mesta. När SVT sände sista avsnittet av "Debatt" så blev de danska deltagarna tämligen uppläxade.

[Carpinus]1
4/26/17, 9:56 AM
#125

Märkligt att den här danska debatten inte uppmärksammas mer i Sverige. Tyvärr nonchalerar media och politiker våra grannländer…

Annons:
[Hayabusa]
4/26/17, 9:58 AM
#126

#125 Jaja…vi vet ju hur danskarna är.

[Carpinus]1
4/26/17, 4:26 PM
#127

Så har Malmös kommunalråd Katrin Stjernfelt Jammeh svarat danskarna.
"Lösningen är inte mer tjafs!", säger hon bland annat. Och: "Vi vet att smugglingen av vapen, narkotika, illegal sprit och annan kriminalitet är massiv via Danmark till Skåne och vidare in till resten av Sverige. Vi vet att flera organiserade gäng ”rocker og bandekriminaliteten” kommit till Sverige från Danmark"---

Inget mer tjafs var det ja…

http://www.expressen.se/kvallsposten/slar-tillbaka-mot-danska-politiker-inte-mera-tjafs/

Även:

http://www.dr.dk/nyheder/udland/malmoes-borgmester-svarer-igen-vaaben-narko-og-bander-kommer-danmark

[Hayabusa]
4/26/17, 4:33 PM
#128

#127 Men vänta nu…säger Katrin Stjenrfelt Jammeh alltså att vapen, narkotika, illegal sprit och annan kriminalitet kommer från utlandet?!!! Att kriminella gäng kommer från utlandet till Sverige - Usch, vilket främlingsfientligt utlåtande :(

[Carpinus]1
4/29/17, 7:25 AM
#130

Grannfolkens bekymmer över situationen i vårt land når ibland även fram till kvällspressens ledarsidor, som här Expressen:

"Danskarna och norrmännen oroas över att svensk kriminalitet spiller över gränsen. Sveriges öppna syn på immigration riskerar ironiskt nog att leda till isolering."---

"Orsaken till detta är givetvis att Sverige har bedrivit en radikalt annorlunda politik jämfört med de övriga länderna. Den svenska ambitionen att ha Europas mest öppna gränser har ironiskt nog lett till att våra närmsta grannländer vill stänga dem."---

http://www.expressen.se/ledare/karin-pihl/var-oppenhet-kan-leda-till-stangda-granser/

[Carpinus]1
6/28/17, 10:01 AM
#131

Jonna Sima, Aftonbladets "Lill-Lindberg", upptäcker yrvaket att Sverige anförs som ett avskräckande exempel i Norge, bland annat under epitetet "det svenska tillståndet". Inte oväntat tycker hon att det är baktaleri när Siv Jensen säger:  "Våld och kriminalitet ska slås ned hårt på. Vi ska inte ha svenska tillståndet i Norge."

Sima har nog missat Rikspolischefens konstaterande att "läget är akut"  och hans rop "hjälp oss, hjälp oss". Eller är det också baktaleri?

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/GV0Qx/norska-ministrar-baktalar-sverige

Tjeja
6/28/17, 10:45 AM
#132

😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Carpinus]1
8/29/17, 11:58 AM
#133

Norges invandrings- och integrationsminister Sylvi Listhaug besöker i dag Rinkeby och uttrycker inför det sina betänkligheter "om det svenska tillståndet" på Aftonbladet debatt.

"Länge har jag och andra politiker i Norge varit bekymrade för utvecklingen i vårt kära grannland Sverige. Rapport efter rapport har blivit nedtystad, men de visar alla en skrämmande utveckling. Denna utveckling vill vi inte ha i Norge.

”Det svenska tillståndet” är i mina ögon laglösa områden som har kommit ut av okontrollerad innvandring och dålig integration. Det är områden där polisen inte har kontroll och tryggheten är starkt reducerad på grund av kriminella gäng, mord på öppen gata, bilbränder och stenkastning. Andra lagar än de svenska regerar i dessa områden."---

Bara för att problemen gäller invandring, har det närmast uppstått en beröringsskräck. Man vågar inte ta tag i det. Men det måste vi om vi ska klara att göra något åt det."---

"Nu är jag själv i Sverige för att lära mig hur Norge inte ska hamna i samma situation. Jag vill inte att det som nu är ett bekymmer för Norges framtid ska bli en realitet. Det norska samhället ska vara tryggt och fritt, oavhängigt vilken bakgrund du har. Ska vi lyckas med det, måste vi kämpa för våra värderingar och inte låta laglösa områden växa fram. Jag vill inte ha ”det svenska tillståndet” i Norge."

http://www.aftonbladet.se/debatt/a/GdBK4/er-asylpolitik-ar-ett-totalt-misslyckande

[Carpinus]1
8/29/17, 4:27 PM
#134

#133 Verkar som om det fanns en öm svensk tå på vägen till Rinkeby…

"I dagsplaneringen ingick bland annat att hon skulle besöka Rinkeby och träffa Sveriges migrationsminister 13:45 på eftermiddagen – ett möte som har varit inskrivet i kalendern i veckor. Det mötet är nu inställt, rapporterar den norska tidningen VG.

– Vi fick besked när vi landade att mötet med statsrådet är inställt på grund av oförutsedda orsaker. Mer vi vet vi inte, säger Sylvi Listhaugs kommunikationsansvarige Raheela Chaudry till VG."---

http://www.gp.se/regeringen-nobbar-norsk-minister-1.4580229

[Carpinus]1
8/29/17, 4:42 PM
#135

#134 En riktig soppa… UD (!) skvallrar för Aftonbladet att någon i den norska regeringen som Listhaug själv sitter i  tipsade om att det är ett besök ingående i den norska valrörelsen.

Listhaug själv säger till VG att hon åkt hit för att Aftonbladets Jonna Sima uppmanat henne till det och att hon inte kunnat åka tidigare på grund av att hon fått barn.

Norska statsministern Erna Solberg säger att det är beklagligt att den svenska ministern Helene Fritzon inte vill träffa sin kollega, men att det inte spolierar samarbetet mellan länderna.

[Göstage]
4/26/18, 5:03 PM
#136

Jenny Sonesson på GP:s ledarsida gör samma konstaterande som många av oss andra, och som våra nordiska grannar: "Sverige är den udda fågeln" i migrationspolitiken. 

"Finland har rekordsnabb asylprocess och är bland de mest effektivt i Europa vad gäller att verkställa avvisningar av de som fått avslag. Norge anser att det är självklart att föra statistik över kopplingen mellan brott och invandring. I Danmark förs diskussion om att låta flyktingmottagande ske endast via kvotsystem, med argumentet att det är mer rättvis för alla de i världens flyktingläger som inte har resurser att ta sig till Europa."---

"Även Sverige behöver en sansad migrationspolitik som är stabilt förankrad hos stora delar av väljarkåren. Den rättsosäkra gymnasielagen, som sågats av Lagrådet, är ett symptom på regeringens och Centerns tondövhet och brist på långsiktigt ansvar. Våra nordiska grannar skakar med rätta på huvudet och förstår inte vad svenskarna håller på med. Låt oss ödmjukt lyssna på deras åsikter. Sverige har en del att lära."

http://www.gp.se/ledare/sonesson-lär-av-våra-nordiska-grannar-om-migration-1.5755995

[Göstage]
4/29/18, 11:08 AM
#137

Fogh Rasmusen talar klarspråk, 1:

[Göstage]
4/29/18, 11:09 AM
#138

Fogh Rasmusen talar klarspråk, 2:

[[eskils_]]
4/29/18, 12:48 PM
#139

#137 och #138 Skönt med klarspråk från våra sunda grannländer! Bra att man kan tala fritt där åtminstone. För dem som inte orkar/hinner lyssna själva kommer här ett par citat.

Klarspråk 1. "Vi har en öppnare debatt i Danmark. … Det görs inte samma försök från den politiska elitens sida att lägga locket på debatten. … Jag använder ofta Sverige som avskräckande exempel…"

Klarspråk 2. "… min generella uppfattning är ändå att det i en demokrati aldrig kommer något gott ur att isolera någon. Man får göra det bästa av situationen. Alla som har valts in i en riksdag har trots allt fått röster i ett demokratiskt, fritt och öppet val. Därför bör de också räknas med."

(Fogh Rasmussen var dansk statsminister 2001-2009.)

Annons:
[Göstage]
5/4/18, 11:10 AM
#140

Förra året publicerades en rapport på hur Sverigebilden förändrats i sju länder under flyktingkrisen, och det är framförallt i grannländerna Norge och Danmark som den genomgått en markant försämring. Anledningen är väl att de genom sin närhet till Sverige kunnat följa utvecklingen på närmare håll än man gjort i de de andra undersökta länderna.

"Respondenter i Danmark och framför allt Norge har blivit alltmer negativt inställda till Sverige generellt. 53 % av de norska och 26 % av de danska respondenterna anser att deras syn på Sverige har försämrats. Den alltmer negativa bilden av Sverige kopplar respondenterna till ”problem med invandring” och ”faror” eller ”osäkerhet” i det svenska samhället."---

"Bland dem som blivit mer negativa är ett framträdande tema att Sverige tagit emot alltför många invandrare och att det lett till problem, som ofta uppges ta sig formen av mer utbrett våld i samhället. Ett närliggande tema är att Sverige har blivit ett politiskt korrekt land, där få vågar säga vad de egentligen anser om händelseutvecklingen."--- 

"De stora undantagen i studien återfinns bland respondenterna i Danmark och framför allt i Norge. Bakom de danska och norska respondenternas syn på Sverige och den svenska migrationspolitiken ligger sannolikt uppfattningar om Sverige som naivt, politiskt korrekt och överdrivet ”gott”. Det är troligt att norrmän och danskar har tagit del av en mer frekvent och möjligtvis mer kritisk medierapportering om flyktingkrisen i Sverige på grund av deras geografiska och kulturella närhet. Det är även möjligt att medier och politiska aktörer i Danmark och Norge för fram en mer negativt orienterad bild av Sverige."---

Källa

[VSK]
5/4/18, 11:29 AM
#141

Det är väl snart dags för pass igen då man skall resa inom Norden.

[Göstage]
6/17/18, 8:32 AM
#142

Den nordiska misstron mot Sverige består.

_"Naivt, politiskt korrekt och ett land med omfattande samhällsproblem."
_

Så ser norrmän och danskar på Sverige. Inte alla och inte i samtliga frågor, men när det handlar om Sveriges migrationspolitik är våra grannar mycket kritiska. 36 procent har ändrat sin uppfattning om Sverige de senaste åren, och hälften av de norska och en fjärdedel av de danska svarandes syn på Sverige har försämrats sedan flyktingkrisen 2015. Det visar Svenska institutets sammanfattande rapport av Sverigebildsstudier gjorda 2015–2017.

Att skepticismen finns just hos våra grannländer har att göra med att de tagit del av medierapporteringen i högre grad än länder på längre avstånd, menar Henrik Selin som är chef för avdelningen för interkulturell dialog på myndigheten."---

https://www.svd.se/norrman-och-danskar-mer-kritiska-till-sverige-naiva

[Hayabusa]
6/17/18, 8:41 AM
#143

*

[[eskils_]]
6/24/18, 6:54 PM
#144

Den danske historikern och författaren Mikael Jalving ger sin syn på saken:

"Sverige har tagit emot en procentuellt stor andel immigranter, jämfört med många andra EU-länder. Varför har det blivit en så stor konfliktfråga i Sverige?

– Därför att den politiska adeln inte har velat tala om det på tre decennier. Den har marginaliserat kritiken med hjälp av vad den tyske författaren Alexander Grau kallar "hypermoral" och ett våldsamt behov av harmsenhet. Det är därför de missnöjda och missanpassade blev reducerade till rasister och främlingsfientliga. Vad vi upplever nu är en sorts bumerang-effekt, där eliterna satts under press att steg för steg inse att de haft förstånd som barn.

Sverige är ett av världens mest sekulariserade länder och har uppenbara problem att hantera att människor lever med en stark religiös identitet. Hur ser du att det moderna Sverige kommer att hantera detta?

– Ärligt talat vet jag inte. Sverige är med journalisten Lars Åbergs träffande boktitel "Landet där vad som helst kan hända". Det är mycket konstigt. I årtionde efter årtionde var Sverige det mest socialdemokratiskt och etniskt homogena samhället i hela världen, känt för reformpolitik och samhällsplanering. Det var hugget i granit – trodde vi. Plötsligt började det falla isär. Det gör det svårt att förutse framtiden bland annat för att kristendomen blev ersatt av en politisk religiositet med definierande ideal om mångkultur. Men religionen har inte försvunnit. Den är bara flyttad åt sidan, samtidigt som islam både som religion och normsystem gör sig mer och mer gällande."

Svenskar, bland annat en före detta statsminister, har haft svårt att definiera vad som är svensk kultur. Vad ser du som svensk kultur?

"En gång i tiden var ni krigare och bönder, i dag förnekar ni er egen historia och landets både ekonomiska och sociala framgång. På ett mycket underligt sätt blev svensk kultur från mitten av 1970-talet plötsligt något som kom utifrån, från Mellanöstern och Afrika och inte inifrån, från språk, geografi, familjer, väder, egna erfarenheter eller kristendomen i Sverige. Här börjar självförnekelsen som är en förutsättning för underkastelsen under ­islam och mångkulturen."

"– Allt som inte stämmer med mainstream-kulturens självförståelse förvånar svenskarna. Det förklaras med att eliterna under mer än trettio år varit så framgångsrika i att sälja sin självbild, till den stora massan. Men denna bild har samtidigt krackelerat under dessa år. Fler och fler svenskar upplever och förstår att det är något ruttet i staten Sverige.

Vad ser du som Sveriges största utmaning de närmaste åren?

– Att ge ett bara någorlunda igenkännligt Sverige vidare till nästa generation, men jag är rädd att det inte är möjligt.

Vad kan Sverige lära av Danmark?

– Att det kanske inte är för sent."

https://www.svd.se/fler-forstar-att-nagot-ar-ruttet-i-staten-sverige

[Göstage]
9/8/18, 2:01 PM
#145

Våra grannländer ägnar det svenska valet stort intresse. Här är några utdrag ur en ledare i Jyllands-Posten igår.

"Det är ett ängsligt och skräckslaget Sverige som går till val på söndag. Vad som ursprungligen var ett europeiskt exempel att följa har blivit ett europeiskt skrämselexempel på hur det kan bli när ett lands politiker inte vågar genomföra nödvändiga beslut.

Det svenska folkhemmet, som såg sig själv som en garant för trygghet och säkerhet, härjas av en politisk och social polarisering, som är själva motbilden mot vad som var ambitionen. Ur detta har det vuxit en förljugenhet i den svenska debatten, som inte endast politikerna utan dessvärre också många medier bidragit till på ett obehagligt sätt.

Det är invandringen som det handlar om, och den kommer att avgöra valet. Korken har gått ur flaskan, och det som har ignorerats, bortförklarats, relativiserats och försökts gömmas längs vägen återvänder som något värre än en bumerang. Sverige har utsatts för ett regelrätt politiskt jordskalv. De starka socialdemokraterna, under generationer enarådiga i svensk politik, står inför ett historiskt katastrofval, medan de invandringskritiska Sverigedemokraterna väntas att ta hem en lika historisk valseger. 

Den korta diagnosen: Sverige har under alltför kort tid tagit emot alltför många ej västliga invandrare utan någon nödvändig politisk debatt om hur det kan komma att påverka det svenska samhället, vad som kan göras och om det överhuvudtaget är önskvärt."---

"Det demokratiska problemet har varit att först under senare år har det uppstått en någorlunda ärlig debatt om vad den kolossala invandringen- relativt sett jämnstor med Tysklands- innebär för Sverige."---

"Sverige är redan ett negativt paradexempel på den gamla sanningen att man inte samtidigt kan ha öppna gränser och öppna socialkassor."---

Det skulle vara alltför enkelt att ge den rent ut sagt svage statsministern Stefan Löfven skulden i den interna socialdemokratiska partianalysen som säkert väntar redan kommande vecka. Ansvaret är alla de stora partiernas. De har blundat för en tendens, som i grunden kommer att förändra det svenska samhället. De har inte önskat tala om det, och de är fortfarande svaret skyldiga på den mycket enkla frågan: Varför?"

https://jyllands-posten.dk/debat/leder/ECE10850347/et-aengsteligt-og-usikkert-sverige-gaar-til-valg/

Emo
9/8/18, 3:41 PM
#146

Så bra skrivet i Jyllands-posten.
Tänk om svenskarna kunde lämna tillbaka Skåne.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

Annons:
[Göstage]
9/11/18, 1:42 PM
#147

Danska journalister är lite förvånade att inte SD fick fler röster, men att de ändå påverkat samhällsutvecklingen i en riktning som liknar den danska.

"Bilden av Sverige som ett land med ett politiskt korrekt samhällsklimat har inte förändrats av valresultatet 2018, enligt Gaarslev (Anm. Anna Gaarslev är dansk radiojournalist). – De danskar som verkligen hade velat se Sverige ramla av sina höga hästar är lite besvikna idag. De hade hoppats på högre siffror för Sverigedemokraterna. För det blev en skakning men ingen jordbävning, säger hon."---

"– Om den moraliska supermakten är ett hus, så har man väl länge i Danmark tyckt att fundamentet under huset hållit på att rasa. Sitter man inne i huset så kanske det kan vara svårt att se. Men står man utanför så ser man sprickorna, säger hon."---

"De danskar som följt utvecklingen i Sverige ser nu ett land som är på väg att gå igenom samma politiska utveckling som Danmark: Ett snabbt växande parti som går före och får de andra partierna att strama åt sin migrationspolitik.

Men i Danmark har många även reagerat på hur valrörelsen varit, menar Jes Stein Pedersen (litteraturredaktör på danska morgontidningen Politiken) som tycker att svensk media är alltför politiskt korrekt. Att SVT valde att ta avstånd från ett uttalande av partiledaren Jimmie Åkesson i slutdebatten är något som aldrig hade kunnat hända i Danmark, menar han.

– I Danmark är det en utbredd uppfattning att man i Sverige undviker att prata om hur man kan bevara ett modernt, humanistiskt samhälle i en situation där många väljare är skeptiska till invandring. I Danmark har vi inte samma beröringsskräck."---

https://www.svt.se/kultur/sa-tycker-danskarna-om-det-svenska-valresultatet

[Göstage]
6/27/20, 6:40 PM
#148

#0  Till sist kanske de svenska sossarna tvingas sluta tala nedlåtande om sina danska partikamrater och nordiska grannar. Synd att man inte insåg realiteterna långt tidigare! (Samma sak kommer att sägas om coronastrategin, men det är en annan fråga.)

"Vi skulle inte prata volymer och inte bli som Danmark. Nu ska vi ha ett volymmål för invandringen, i syfte att bli mer som Danmark."---

"Det skadar inte att påminna om vilken dråplig färd det varit. Vi skulle absolut inte tala om invandrare som volymer, och vi skulle absolut inte bli som populismens Danmark. Nu slutförhandlar samma partier om ett ”volymmål” för invandringen – med nordiska (alltså danska) asylnivåer som uttalat riktmärke."---

https://www.expressen.se/kronikorer/viktor-barth-kron/med-ett-volymmal-gar-u-svangen-i-mal/

[Göstage]
9/14/20, 8:14 AM
#149

"Valet om två år kommer att bli en folkomröstning om huruvida Sverige ska bli som Danmark, sägs det. Tyvärr tror jag att brottsligheten har vuxit sig för svår för att det ska vara möjligt", skriver Susanna Birgersson, bosatt i Köpenhamn, på Expressens ledarsida.

Om detta får fortgå bara ett litet tag till kommer de som räds att Sverige ska bli som Danmark, innan 20-talet är slut bitterligen önska att Sverige verkligen hade blivit som Danmark."---

https://www.expressen.se/ledare/susanna-birgersson/det-ar-for-sent-for-sverige-att-bli-som-danmark/

För att citera dåvarande danska justititieministern Karen Hækkerup (S) i trådstarten för sex år sedan:

#0 "Jag tror att jag måste vara försiktig med vad jag som medlem av en danska regeringen om Sveriges invandringspolitik, men jag skulle vilja säga att regeringen aldrig kommer att tillåta något liknande hända här hemma, eftersom jag inte tror att ett land i vår storlek kommer att kunna integrera så många människor på så kort tid och det kommer säkert att hota sammanhållningen i Danmark".

  • Redigerat 9/14/20, 8:48 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/14/20, 8:50 AM
#150

Arin Karapet, riksdagsledamot för Moderaterna ser Sverige som "Nordens sjuke man" och hoppas att vi fortfarande hinner lära av våra grannländer.

"Våra problem handlar inte om en enskild förort eller en viss del av landet, problemen finns i nästan varje stor stad och landsända. Sverige har blivit Nordens ”sjuke man”, med en illasinnad spridning av gängvåld och parallella samhällen."---

"Hur börjar vi bota den ansatta samhällskroppen hos Nordens sjuke man? För att stoppa gängen behöver Sverige ta sin beska medicin och kasta godhetssignaleringens glädjepiller i papperskorgen.

I Danmark har man länge tagit den beska medicinen genom en långvarigt stram migrationspolitik och genom att inte dalta med gängen. Det blev den svenska ”Dödspatrullen” varse när de möttes av den danska domstolens stränga straffsatser och minimala straffrabatter, i stället för den raka motsatsen som hade mött dem i en svensk domstol. Danmarks gängdomar har gjort mer för Rinkeby än vad den svenska regeringen gjort på länge."---

"Vi måste lära oss av våra grannländer, återupprätta rättsstaten i förorterna och kraftigt begränsa migrationen till hållbara nordiska nivåer. Vi måste visa att vi står upp för alla skötsamma förortsbor mot gängen och våldet. Annars kommer vi aldrig kunna råda bot på de parallella samhällen som plågar våra förorter."

https://www.expressen.se/debatt/regeringen-lofven-saknar-sjukdomsinsikt/

[[eskils_]]
9/14/20, 1:02 PM
#151

#150 Bra artikel! Visst är Sverige Nordens "Sjuke man"! 🤒

Den som inte vågar se verkligheten som den är kan ju aldrig lösa några problem.

Och om det är regeringen som är fegisen ifråga (av rädsla för risken att förlora regeringsmakten) så får hela folket lida.

  • Redigerat 9/14/20, 1:10 PM av [[eskils_]]
[Göstage]
9/20/20, 7:28 AM
#152

Så det kan bli…😉

"Plötsligt hörs det överallt: ”Vi har tittat på Danmark”👀, ”Danmark har hittat en lösning som gör att…”, ”i Danmark har de lyckats med…”

Vad var det som hände? Danmark var ju för oss motsvarigheten till en vanartig kusin. En som aldrig riktigt har kunnat uppföra sig och sedan hamnade i dåligt sällskap. Någon man gärna jämförde sig med för att framstå som lite bättre och finare själv."---

"Jag vet inte om ni minns, eller ens vill minnas, hur det har låtit genom åren. Hur Danmark i otaliga sammanhang har framställts som känslokallt, vulgärt och rasistiskt."---

"Men det anmärkningsvärda med exemplet Danmark är ju att landet har på ganska kort tid har gått från att vara den svenska debattens självklara spottkopp till att nu allt oftare användas som positiv referens i det offentliga samtalet. Och inte nog med det: Danmark håller på att bli en förebild av exakt samma skäl som landet tidigare var ett avskräckande exempel. Hur de hanterar frågor kring migration och gängkriminalitet beskrivs allt oftare som något Sverige borde ta efter."---

Jörgen Huitfeldt på Kvartal: "När Danmarks sak blev vår."

  • Redigerat 9/20/20, 7:30 AM av [Göstage]
[Göstage]
6/9/21, 8:24 PM
#153

#0 ff Danskarna fruktar den "svenska sjukan", och då är det inte pandemin man menar.

"Han pekas ut som hjärnan bakom ”bandepakke” – Danmarks hårdare tag mot gängkriminella. Nu oroas den tidigare justitieministern Sören Pape Poulsen över läget i Sverige.

– De svenska problemen kommer bli ett danskt problem om ni inte löser det, säger han i en intervju med SVT:s Politikbyrån."---

"Nu är Sören Pape Poulsen orolig att gängproblemen ska komma tillbaka till Danmark i större utsträckning – via Öresundsbron.

– När du har ett svenskt pass är det bara att åka till Danmark… jag vet att det jag säger kanske är kontroversiellt, men jag tror att många danskar oroas av det här. Om vi skulle bli lite som Sverige vore det en katastrof.---

"Integration och segregation är inte ord i Sören Pape Poulsens danska vokabulär. Det är istället vad han beskriver som Sveriges ”massiva invandring” som är förklaringen till det ökade gängrelaterade våldet."---

Han pekas ut som hjärnan bakom ”bandepakke” – Danmarks hårdare tag mot gängkriminella. Nu oroas den tidigare justitieministern Sören Pape Poulsen över läget i Sverige. – De svenska problemen kommer bli ett danskt problem om ni inte löser det, säger han i en intervju med SVT:s Politikbyrån.
  • Redigerat 6/9/21, 8:25 PM av [Göstage]
Annons:
[Göstage]
8/25/21, 9:26 AM
#154

#0 Danske invandringsministern (S) i en intervju på Bulletin med Lars Åberg. (Skynda att läsa- den lär bli läslåst inom kort.)

"–Jag anser att det existerande europeiska asylsystemet inte kan försvaras vare sig moraliskt eller politiskt. Asylsystemet används till migration i en omfattning som vårt välfärdssamhälle inte kan absorbera, och det utmanar samhörigheten i Danmark. Därför är vi tvungna att få asylinvandringen under kontroll."---

Det är missriktad solidaritet att ta emot så många asylsökande som möjligt, hävdar den danske integrationsministern Mattias Tesfaye (S). Det nuvarande systemet är omoraliskt, säger han i en intervju med Bulletins Lars Åberg.
  • Redigerat 8/25/21, 9:36 AM av [Göstage]
[Göstage]
9/26/21, 10:28 AM
#155

#154 "Danmarks styrande socialdemokrater strävar till ”noll asylinvandring”. Sverige tar trots strängare regler fortfarande in flest asylsökande i Norden. I Norge är politikerna ännu tillfreds med landets position mittemellan, men många norska politiker sneglar på de danska åtgärderna", säger den norska sociologiprofessorn Grete Brochmann i en betalartikel i HBL. Brochmann har lett två kommittéer som har utrett invandringens konsekvenser på det norska välfärdssamhället.

Danmarks styrande socialdemokrater strävar till ”noll asylinvandring”. Sverige tar trots strängare regler fortfarande in flest asylsökande i Norden. I Norge är politikerna ännu tillfreds med landets position mittemellan. Det säger den norska professorn Grete Brochmann som har lett två stora statliga utredningar om invandringen och dess kostnader.
Pyttelite
9/26/21, 10:32 AM
#156

ANALYS. Danska regeringar för gärna en ”stram” linje mot invandring, flyktingmottagande och integration. Men när ett riksrättsåtal nu väntar en tidigare migrationsminister har det gått för långt. Den hårda invandringslinjen biter såväl vänsterregeringen som högeroppositionen i svansen, skriver journalisten Staffan Dahllöf, baserad i Köpenhamn.

Läs mer här:

https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2021/februari/nar-dansk-utlanningspolitik-straffade-sig-sjalv/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
9/26/21, 10:37 AM
#157

Från pågående rättegång mot tidigare minister Inger Støjberg.

Läs mer här:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/konklusionerne-i-omstridt-notat-blev-diskuteret-saa-blodet-sproejtede-men-det


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Inger Støjbergs tidligere departementschef, Uffe Toudal Pedersen, er blevet afhørt i Rigsretten.
[Göstage]
9/26/21, 10:51 AM
#158

Vad var det då den dåvarande ministern i det borgerliga partiet Venstre Inger Stöjberg anges ha gjort sig skyldig enligt åtalet?

"Det var i egenskap av invandrings- och integrationsminister som Støjberg i februari 2016 gav en olaglig instruktion om att skilja asylsökande par åt där ena parten var minderårig. En utredande kommission har kommit fram till att även om det inte finns några bevis på att Støjberg gav en direkt instruktion om att bryta lagen har hon varnats för att åtgärden var olaglig."---

De danska socialdemokraterna har ställt sig bakom talan mot Stöjberg, så det kan knappast ha något samband med den asylpolitik de själva för 2021, det rör sig snarare om att hon begick ett formellt lagbrott. Det har heller inget samband med trådrubriken.

Den tidigare danska invandringsministern Inger Støjberg, Venstre, kommer att ställas inför riksrätt. Socialdemokratiet s
  • Redigerat 9/26/21, 11:00 AM av [Göstage]
Pyttelite
9/26/21, 11:05 AM
#159

#158: Låt riksrätten bedöma dess olaglighet eller inte.

Självfallet hör inlägget till tråden eftersom ni berömmer Danmark.

Så du menar om ministern gjort ett formellt fel som invandrarminister har det inte med Danmarksinvandringspolitk att göra!


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 9/26/21, 12:01 PM av Pyttelite
[Göstage]
9/26/21, 11:35 AM
#160

#159 Ja.

Annons:
Pyttelite
9/26/21, 11:41 AM
#161

#160: Så riksrätten kom inte till för att invandringsminister gjort tjänstefel utan är bara en privatsak?

Borde det då inte vara ett civilmål?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
9/26/21, 11:45 AM
#162

Här allmän information om riksrätt:

https://www.ft.dk/da/folkestyret/domstolene/rigsretten


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 9/26/21, 11:49 AM av Pyttelite
[Göstage]
9/26/21, 11:59 AM
#163

#161 Vem har påstått att det är en privatsak? Typisk falsk retorik.
Bryter det mot den danska grundlagen så gör det. Nog sagt om detta.

  • Redigerat 9/26/21, 12:02 PM av [Göstage]
Pyttelite
9/26/21, 12:04 PM
#164

#163: Du svarade ja på denna fråga

Så du menar om ministern gjort ett formellt fel som invandrarminister har det inte med Danmarksinvandringspolitk att göra!

När en minister som lagt grunden till dagens invandrarpolitik kommer upp till riksrätt så har det inte med landets trovärdighet när det gäller invandring.

Riksrätt är som tidigare nämnts allvarligt och hör inte till vanligheterna men det tycker inte du.

Jag hänvisar till följande information, igen.

https://www.ui.se/utrikesmagasinet/analyser/2021/februari/nar-dansk-utlanningspolitik-straffade-sig-sjalv/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 9/26/21, 12:12 PM av Pyttelite
[Hayabusa]
9/26/21, 12:06 PM
#165

#155 "Den danska statsministern Mette Frederiksen (S) vill att färre personer söker asyl i Danmark – betydligt färre än nu.

Målet är att landet ska noll asylsökande.

– Vi kan inte ge ett löfte om noll asylsökande, men vi kan gott och väl ställa upp den visionen, som vi också gjorde inför valet (2019). Nämligen att vi önskar ett nytt asylsystem och vi gör vad vi kan för att införa det, säger Frederiksen i en debatt i folketinget."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kRpp0Q/frederiksen-malet-ar-noll-asylsokande

Den danska statsministern Mette Frederiksen (S) vill att färre personer söker asyl i Danmark – betydligt färre än nu. Må
Pyttelite
9/26/21, 12:17 PM
#166

#165: Så Danmark ska utträda ur EU då?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Göstage]
9/26/21, 12:20 PM
#167

#164 Om en dansk politiker självsvåldigt bryter mot deras grundlag så har det inte ett smack med dansk asylpolitik att göra. Det talar inte minst det faktum för att hennes dåvarande parti (hon är nu politisk vilde) ansåg att det är befogat att ärendet prövas inför riksrätt. Slutältat!

Annons:
[Hayabusa]
9/26/21, 12:23 PM
#168

#166 Det har jag inte hört/läst något om. Vad tror du?

[Hayabusa]
9/26/21, 12:24 PM
#169

#167 Netop!

Pyttelite
9/26/21, 12:25 PM
#170

#167: Du har inte koll på vad riksrätt innebär och dessutom har ministern varit ansvarig för den invandringspolitik som fortfarande gäller.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


  • Redigerat 9/26/21, 12:37 PM av Pyttelite
Pyttelite
9/26/21, 12:28 PM
#171

#168: Hört talas om kvotflyktingar?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
9/26/21, 12:29 PM
#172

"Frederiksen säger att tidigare politiker har "gjort helt fel" eftersom de har ställt för få krav på invandrare som kommer till Danmark, som krav på att de ska kunna försörja sig och ta till sig de "danska värderingarna".

Statsministerns uttalade mål är en upprepning av vad den danska integrations- och invandringsministern Mattias Tesfaye nyligen sade till tidningen Politiken."

Länk, se #165

[Hayabusa]
9/26/21, 12:31 PM
#173

#171 Jag hör vad Danmarks statsminister säger.

Pyttelite
9/26/21, 12:33 PM
#174

#173: Så de ska inte följa EUs och FNs beslut avseende kvotflyktingar då när de eftersträvar 0 asyler?


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Annons:
[Göstage]
9/26/21, 12:33 PM
#175

#170 😊

[Hayabusa]
9/26/21, 12:34 PM
#176

#174 Du får väl ställa den fråga till Mette Fredriksen eller Mattias Tesfaye.

Denna kommentar har tagits bort.
Pyttelite
9/26/21, 12:40 PM
#178

#176: Jag ställer den till dig eftersom det är dig jag debatterar med.

Sen är det ju lustigt att ni lovordade den nu riksrättsåtalade ministerns metoder och ändå är det numera Mette ni håller på. 🤗


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
9/26/21, 12:59 PM
#179

#178 Frågan är alltså: "Så de ska inte följa EUs och FNs beslut avseende kvotflyktingar då när de eftersträvar 0 asyler?"

Mitt personliga svar är att jag vet inte exakt hur de har tänkt sig praktisera sin invandringspolitik. Inte heller vet jag om de avser lämna EU.
Det är frågeställningar som jag inte har skyldighet att kunna svara på heller.
Vad jag däremot vet, är vad Danmarks Statsminister samt Integrations- och Invandringsministern utrycker i frågan.

Mette Fredriksen eller Inger Støjberg ? Tja, den ena utesluter väl inte den andra?

  • Redigerat 9/26/21, 1:00 PM av [Hayabusa]
Pyttelite
9/26/21, 1:07 PM
#180

#179: Mettes anförande är inte ett beslut utan ett inspel i debatten.

Om Danmarks politiker säger att de strävar mot en nollvision så är det en sak men tolkas det som att inga asyler får komma in så bryter dom både mot EU och FNs överenskommelser eller också ser de sig som allsmäktiga och har makt att skapa fred i hela världen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


[Hayabusa]
9/26/21, 1:11 PM
#181

#180 Nej, vem har påstått att det är ett beslut?

Tja, hur Danmarks politik kommer att kunna praktiseras återstår att se.

Annons:
[Göstage]
2/5/22, 7:30 AM
#182

De svenska socialdemokraterna som högljutt brunmålar SD:s migrationskritiska hållning ligger lågt i dessa frågor i kontakterna med sitt danska systerparti, som genomför delar av den politik som SD vill se hos oss. "När de nordiska systerpartierna nyligen möttes för att diskutera migrationsfrågan hördes ingen kritik från svenskt håll", säger Danmarks utlännings- och migrationsminister i Kvartals Fredagsintervju.

"De svenska Socialdemokraterna har varit påfallande tysta i frågan. Trots att partiets tonläge varit högt mot Sverigedemokraterna, som man många gånger anklagat för att inte värna asylrätten, har kritiken mot systerpartiet i Danmark i stort sett uteblivit."---

Sverige ska inte ses som ett skräckexempel, enligt Danmarks utlännings- och migrationsminister Mattias Tesfaye.
Fornöga
12/21/23, 9:13 AM
#183

2023

"Så går beslutsamhetens friska hy i eftertankens kranka blekhet över."
William Shakespeare: "Hamlet"

#182 "Från Socialdemokraterna framhålls Anderssons utspel som en tydlig markering inför en kommande regeringsbildning – inte minst mot övriga oppositionen.

Flera ur S-ledningen har under hösten varit på besök i Danmark och fört samtal med sitt danska systerparti, som dragit upp en typ av röd linje när det gäller migrationen – att den inte är förhandlingsbar.

– Det vi gör här är i praktiken samma sak. Migrationen är inte förhandlingsbar, säger en källa i partiet."---

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/magdalena-anderssons-utspel--far-stark-kritik-hyckleri/


Re:tired.

Moderaterna kritiserar Magdalena Anderssons strama migrationslöfte. Moderaterna anser att löftet om stram migration saknar trovärdighet och är hyckleri.
  • Redigerat 12/21/23, 9:14 AM av Fornöga
Upp till toppen
Annons: