Annons:
Etikettpolitiska-skandaler
Läst 1098 ggr
Saqu
9/17/14, 10:36 AM

Jag förstår inte

Jag förstår mig inte på politik över huvudtaget om jag ska vara ärlig. Hade inte åldern inne att rösta heller för den delen. 

Men kan någon förklara för mig hur det kommer sig att vi står inför en rödgrön regering när dem inte har majoritet?  

Vad är egentligen problemet med partiskiftet? Varför säger alla att detta är en sådan stor skandal? Hur ser hela situationen ut? Vad kommer att hända alternativt inte hända? 

Tacksam för svar :)

Annons:
Niklas
9/17/14, 10:50 AM
#1

Det brukar vara den största grupp/parti som vill regera tillsammans som får bilda regering. Det är därför det inte alltid blir en majoritetsregering.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

Saqu
9/17/14, 10:54 AM
#2

Okej, men innebär detta något problem på något sätt? Kan man få igenom förslag och så vidare?

Niklas
9/17/14, 10:56 AM
#3

Det kan bli problem om de "övriga", som tillsammans har en majoritet, röstar emot regeringens förslag. Då får de problem att driva sin politik.


Vänliga hälsningar, Niklas
Är du intresserad av runstenar och runristningar?

[Carpinus]
9/17/14, 11:06 AM
#4

#0

  • Du kan läsa en del om hur det fungerar på nedanstående länk. Det är talmannen som  givit Löfven i uppdrag att försöka bilda regering, men det är inte säkert att det blir en rödgrön lösning, det beror på vad riksdagen sedan säger. Får inte Löfven ihop en regering som godkänns av riksdagen går uppdraget vidare till någon annan att försöka.

  • "Problemet med maktskiftet" är att inget av blocken fått egen majoritet, och därmed får vi en "svag regering" där SD kan bli vågmästare.

  • Om det är en "skandal" eller inte  beror nog på vem man pratar med - det är ju väljarna som sagt sitt…

  • Hur "hela situationen" ser ut kan man följa i media - de rapporterar fortlöpande om vad som händer och vad som kan hända.

https://www.riksdagen.se/sv/Sa-funkar-riksdagen/Fragor--svar/Sa-bildas-regeringen/

[JenniN]
9/17/14, 12:20 PM
#5

Jag tycker personligen att det är ren idioti. FP exempelvis som fick mindre än de tre största borde inte få större inflytande än M S eller SD. 

Sverige har röstat på de som de tycker ska regera, inte på de som ska bestämma vilka som ska få regera.

Halvdansken
9/17/14, 1:32 PM
#6

Mja… Vi har valt de som vi anser ska representera oss.  Nu är det upp till dem att försöka göra det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Farwuq
9/17/14, 3:02 PM
#7

Om jag inte fattat allt fel:

Om Löfven misslyckas att få i hop ett underlag i Riksdagen, så går väl bollen över till Alliansen, och om de får SDs stöd få har vi fortfarande en borgerlig regering?

🤔

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

LeJ
9/17/14, 5:23 PM
#8

#5 Det är ju så detta systemet funkar, men du vill alltså avskaffa det? Vad vill du ha istället?

LeJ
9/17/14, 5:23 PM
#9

#5 Det är ju så detta systemet funkar, men du vill alltså avskaffa det? Vad vill du ha istället?

Saqu
9/18/14, 10:22 AM
#10

Tack för svaren! Vad behöver vår nya stadsminister göra för att lösa situationen? För att få majoritet? Är det ens möjligt?

[Carpinus]
9/18/14, 10:40 AM
#11

#10 Sverige har haft minoritetsregeringar med några undantag sedan enkammarriksdagen infördes, så det här läget är inte unikt. Däremot verkar blocken sitta hårdare än någonsin, trots att Reinfeldt aviserat sin avgång.

Vi har ingen ny statsminister ännu, men Löfven söker ju stöd för att kunna bli det.   (De svar du får här är nog mestadels hämtat från media, så vill du ha förstahandsinformation är det nog bättre att kolla tidningar och TV/radio.)

Bagtjesen
9/19/14, 5:28 PM
#12

Varför man samlar majoriteter? Jo därför att även om S är största parti, med ca 31%, så kan ju riksdagsmän i andra partier rösta lite som dom vill (fast de tvingas enligt partipiskorna att rösta enhetligare än vad kanske deras personliga övertygelse skulle få dem till). Så om ett parti med 10% får fram ett väldigt bra förslag, så kan det vara 3-4 andra partier som röstar med dem så att de åtminstone får mer än S 31%.

Problemet kan då uppstå att 10%-partiets förslag kanske kostar en del pengar, speciellt det första året, även om det kan vara "lönsamt" på sikt. Så finns inte de pengarna i budgeten, d v s staten tar via MOMS och "Löneskatter" m m, inte in så mycket pengar som skulle behövas, och då skulle regeringen mot sin vilja tvingas att låna pengar.

Därför är det så viktigt att man tror att man kan få igenom en budget, och att de största kostnaderna inte bjuder på några överraskningar.

Det faktiska läget är alltså att regeringen blir svagare, men att riksdagen och varje enskild riksdagsman blir mer betydelsefull.

/Bägtjesen


Upp till toppen
Annons: