Annons:
Etikettpolitiker
Läst 5646 ggr
[Carpinus]
2014-09-17 10:42

Vilka partiledare är kvar 2018?

Valresultatet blev en besvikelse för flera partier, och det är väl troligt att det blir en del  förändringar på partiledarposterna. Fredrik Reinfeldt har ju redan aviserat sin avgång, men vilka av övriga försvinner före valet 2018? Här är fritt att spekulera! Så här stor chans tror jag att det är för partiledarna att vara kvar till nästa ordinarie val - motbud emotses!

Jan Björklund 25% (Knorrades en del redan före valet)

Annie Lööf 75% (Stärkte sin ställning i valspurten)

Göran Hägglund: 25% (Även där finns det en del muller i leden)

Jonas Sjöstedt: 50% (Hänger kanske mest på om han själv vill fortsätta)

Jimmy Åkesson 50% (Gick stärkt ur valet, men orkar han?)

Stefan Löfven 50% (Känns som en parentes, har en del att bevisa!)

Nya moderatledaren ? % (se nedan*)

Åsa/Romson/Gustaf Fridolin 50% (Se nedan**)

*Den nya moderatledaren, oavsett vem det blir, kan nog se fram emot en skakig åktur. Normalt sett borde det vara 100% kvar, men, som sagt…

** Vad gäller MP skulle jag inte bli förvånad om man går ifrån språkrörsmodellen och utser Fridolin till partiledare.

Annons:
Schnauzertik
2014-09-17 11:38
#1

Mitt motbud.

Jan Björklund 10% (Har gjort sitt, är ett hinder för nytänkande)

Annie Lööf 60%  (har lyft på slutet men det kan lätt vända igen)

Göran Hägglund: 10%  (Känns förbrukad)

Jonas Sjöstedt: 65% (har moderniserat V, får nog fortsätta)

Jimmy Åkesson 80% (Finns ingen annan som är rumsren i SD)

Stefan Löfven 70% (Kan inte se något alternativ just nu)

Nya moderatledaren ? %  (med tanke på ministerkarusellen så kan det bli samma sak med partiledare hos M)

Åsa/Romson/Gustaf Fridolin (Sitter sin period ut, trist om MP skulle överge iden med tidsbegränsade språkrör)

Värd för Pensionärer

997
2014-09-18 08:00
#2

Här kommer mitt bud:

Jan Björklund: 10% - Har inte mycket att komma med (Är Jan Björklund verkligen en företrädare för en socialliberal ideologi?)

Annie Lööf: 70% - Är en väldigt osympatisk (vilket väljarna märker), men skicklig politiker 

Göran Hägglund: 25% - Duktigt, men, instämmer i Schnauzertiks kommentar, känns förbrukad.

Jonas Sjöstedt: 75% - Har definitivt kapacitet, väcker sympati hos väljarna och är den som väldigt många vill skall företräda dem.

Jimmie Åkesson: 75% - Har identifierats med SDś framgångar. Många tror att det är p g a Åkesson som SD gått så stort framåt. Det tror inte jag. Åkesson är klart överskattad och kan göra bort sig ordentligt under de närmaste fyra åren. Det finns andra inom SD som kan ersätta honom och leda SD mot nya framgångar….om man inte fortsätter att visa på SDś, i grunden, fascistoida ideologi.

Stefan Löfvén: 50% - Duktig politiker, men det spelar inte så stor roll om han sätts i omöjliga situationer.

Moderaterna vågar jag inte ens spekulera om.

Miljöpartiet kommer inte att lämna sin princip om språkrör. Det är en princip i alla/de flesta länder med gröna partier att gröna partier har språkrör som byts ut efter några år. Det hände i Tyskland att det var ett språkrör som vägrade lämna sin post, men det gick inte så bra.

[Carpinus]
2014-09-18 08:16
#3

#2 Vad gäller MP så föreslog partiledningen 2002 att man skulle avskaffa språkrören till förmån för en partiledare, men det fick man ett nej från kongressen på. Fast det visar ändå att principen kan och får ifrågasättas…

997
2014-09-18 10:35
#4

#3 Jo, du kan ha rätt i detta; "gröna internationalen" kan inte tvinga svenska Miljöpartiet att ha språkrör. Jag tror ändå att Miljöpartiet kommer att hålla fast vid sina språkrör, då det är en viktig del i partiets identitet (~"gräsrotsdemokrati").

[Carpinus]
2014-09-18 10:51
#5

Jag tror att Romson förspillde en hel del sympatier för sitt parti med sitt Almedalstal i somras (även om hon kanske snodde enstaka Fi-röster). Samtidigt har Fridolin genomgående fått höga resultat i förtroendeundersökningar på sistone. MP skulle förmodligen tjäna på att ta tillvara på honom bättre, men jag är inte medlem i partiet eller röstar (längre) på dem, så för min del spelar  egentligen inte valet mellan språkrör och partiledare någon roll. Fast spekulera kan man ju alltid…

[Carpinus]
2015-02-05 09:15
#6

Kan vara kul att väcka liv i den här tråden och se vad vi trodde för ett halvår sedan om partiledarnas "överlevadsmöjlighet" till nästa val. Detta med tanke på Hägglunds avskedsbesked, Åkessons osäkra prognos och Björklunds kris.

Annons:
997
2015-02-05 21:22
#7

Vi har gjort bra förutsägelser alla tre! Schnauzertik och jag var något mer optimistiska om Jonas Sjöstedt - Han sitter tryggt kvar än. Vi får se om han sitter kvar 2018. Jag tror dock det fortfarande.

Vad gjorde ni för analyser av Jan Björklund som fick er att göra förutsägelsen att han inte skulle vara kvar?

Själv drog jaag slutsatsen att Jan Björklunds egenskaper och person gör att den "folkpartistiske" väljaren har svårt att identifiera sig/sympatisera med honom.

[Carpinus]
2015-02-05 21:40
#8

#7 Angående Björklund så tyckte jag att det fanns en del ifrågasättanden av honom redan före valet från röster i det egna partiet. Skolfrågorna, som partiet ju drivit med nästan ensamrätt, var inte längre någon paradgren för Björklund, och då kändes det ju som om marken kan börja rämna under fötterna på honom. Men han tänker uppenbarligen inte lämna sin post utan strid, så osvuret är bäst om hans framtid som partiledare…

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/s-gar-om-fp-i-skolfragan_3423134.svd

997
2015-02-05 22:12
#9

Jo, osvuret är bäst, men jag tror inte att Jan Björklund har så fast grepp om partiet att han kan motverka de krafter som vill ersätta honom.

[Carpinus]
2015-04-01 07:45
#10

"Flera FP-distrikt vill diskutera Björklunds framtid som partiledare."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20558740.ab

Zyperior
2015-04-01 08:26
#11

Om decemberpakten går åt skogen hänger nog Löfven rejält löst. Jag hoppas det iaf. Karln är synonym till ordet inkompetens.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-04-01 08:36
#12

#11 Det verkar allmänt skakigt kring Löfven, och den ofta utpekade kronprinsen näringsminister Mikael Damberg har att bevisa sin handlingsförmåga nu i samband med ett par stora industrinedläggningar. Lyckas han inte bra där är det nog en öppen historia vem som står överst på rankingen som arvtagare. Wallström befinner sig väl "out of bounds" nu…

[Carpinus]1
2017-02-24 08:22
#13

Så trodde vi då! Men nu lär väl de kvarvarande partiledarna bli kvar över valet - eller…?

Annons:
mangemani4
2017-02-24 13:25
#14

Åkesson är en garanterad vinnare, han sitter säkert. Löfven, ja, jag behöver nog inte ens skriva det, ett under att han inte har blivit utbytt för länge sedan. Batra kan omöjligt ha imponerat på varken sina väljare eller det svenska folket, så det är bara en tidsfråga innan hon ryker. Lööf pratar så starkt, men känns ända så svag, floskler och smutskastning istället för att ingjuta förtroende. Sjöstedt, jadu, vad säger man, kommunisterna jublar väl efter hans sviniga attacker om och om igen på SD, så han sitter nog säkert, men utav helt otroligt fel anledningar. Fridolin, nej men gud nej, vad gör de ens i riksdagen, pinsam både i och utanför riksdagen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Zyperior
2017-02-24 17:04
#15

Haha. Älskar din helt "objektiva" bedömning! =)

Jag tror lite som du, dock hänger det också på vilka alternativ som erbjuds när partierna väljer ledare internt. Jag tror ändå Löfven sitter säkert. Han löste ändå regeringsposition för dem igen efter rekordlånga 8 år utan sosse-regering och 2 kickade partiledare i rad.

Jag tror också Lööf sitter kvar om väljarsiffrorna motsvarar dagens opinionsiffror (tyvärr). Lyckas hon haverera partiet till valet ryker hon illa kvickt, om inte annat borde hon avgå självmant.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

mangemani4
2017-02-24 17:29
#16

hade det funnits något bra hos de andra, tro mig, då hade jag skrivit det;), men nu tycker jag att det negativa överväger det goda. finns nog ingen som är, eller kan vara 100% objektiv då det är många ömtåliga punkter som berörs som träffar alla på ett eller annat sätt, väldigt svårt att vara helt objektiv.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-05-31 18:37
#17

Anna Kinberg Batra, som inte ens hunnit bli partiledare när denna tråd startades, verkar sitta allt lösare och det förefaller att vara en öppen fråga om hon kommer att få uppleva någon valrörelse som partiledare. Men skall man byta så hastar det nog, om den nya partiledaren skall hinna etablera sig inom och utom partiet  i god tid inför valet.

[Carpinus]1
2017-06-01 06:21
#18

Liberalerna i Uppsala län kommer att vid landsmötet i november föreslå att Jan Björklund ersätts av Birgitta Ohlsson.

Källa.

kamera0710
2017-06-01 06:49
#19

#18 Hon är nog i alla fall smartare än en femteklassare.

[Carpinus]1
2017-06-01 07:56
#20

Så sent som förra året var det Ohlssons avgång som krävdes, nu vill uppsalaliberalerna avsätta hela ledningen. Att det finns en outlöst konflikt inom Liberalerna kommer nog att tydliggöras vid landsmötet i höst, om inte förr…

Annons:
[Carpinus]1
2017-06-01 08:48
[Carpinus]1
2017-06-01 21:32
#22

Birgitta Ohlsson meddelade i kväll i SVT:s Aktuellt att hon ställer sig till förfogande som partiledarkandidat för Liberalerna..

Källa.

[Carpinus]1
2017-08-23 17:03
#23

#17 AKB åter ifrågasatt. Inte bra för Liberalerna och Moderaterna med inbördes fraktionsbildningar så nära valet…

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/bpmm5/flera-m-distrikt-kraver-akbs-avgang

[Carpinus]1
2017-08-23 17:07
#24

Fördel Björklund mot Ohlsson. Min gissning är att om hon hade haft is i magen och väntat till efter valet så hade hon haft någorlunda chans att bli partiledare, nu riskerar hon att ha bränt några av sina skepp.

kamera0710
2017-08-24 07:10
#25

Ska Kindberg-Batra gå hand i hand med Juholt och Maria Leissner (FP-ledare en kort period) och inte ens få sitta kvar över ett enda val?

[Carpinus]1
2017-08-24 07:49
#26

#25 Ja, när drevet nu är igång brukar det vara svårt att hejda det! Men som det sagts är det ont om motkandidater - Ulf Kristersson är väl den som nämns oftast, fast honom var det ju ett gäng som ville sparka bara för ett halvår sedan…

http://www.expressen.se/nyheter/hemlig-kampanj-for-att-sparka-m-toppen/

[Carpinus]1
2017-08-24 17:15
#27

#26 Kristersson är inte kandidat. Säger han.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/kristersson-inte-kandidat

Annons:
kamera0710
2017-08-25 05:53
#28

#27 Det sa i och för sig också Göran Persson en gång…

[Carpinus]1
2017-08-25 09:04
#29

#28. Ja.

[Carpinus]1
2017-08-25 09:41
#30

Anna Kinberg Batra  har, efter ett mitt tycke bra tal, tillkännagett att hon meddelat valberedningen att hon avgår och att en extrastämma skall utlysas för att utse en efterträdare.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/anna-kinberg-batra-haller-presskonferens-efter-avgangskraven

[Hayabusa]
2017-08-25 09:45
#31

#30 Instämmer.

[Carpinus]1
2017-08-25 10:01
#32

I TS, när en ny moderatledare inte ens var utnämnd, förutspåddes att *Den nya moderatledaren, oavsett vem det blir, kan nog se fram emot en skakig åktur." Känns som åtminstone den profetian härmed är uppfylld med råge…

[Hayabusa]
2017-08-25 10:13
#33

#32 Sannerligen. Skulle nog vilja påstå att det är fler än en som åker med på den åkturen.

http://politik.ifokus.se/discussions/5998171ece12c40cbb000d49-oscarsson-siar?discussions-3

[Carpinus]1
2017-08-25 10:41
#34

#33 Ja, kanske är det några fler som spänt fast livbältena lite extra? 

För moderaterna gäller det nog nu att rädda vad som räddas kan fram till valet, för var skall man hitta en partiledare med karisma nog att återta flykta(n)de väljare?

Annons:
[Carpinus]1
2017-08-25 11:45
#35

Egentligen borde väl en naturlig följd av partiledaravgången vara att partistyrelsen också ställer sina platser till förfogande, eftersom partiledaren inte ensam är ansvarig för den förda politiken. (Sedan kan ju de som vill meddela att de är beredda att kandidera för plats i styrelsen på nytt.) Kanske kommer det något besked under dagen om hur de ser på sin situation?

kamera0710
2017-08-25 13:13
#36

Så även Kinberg-Batra sällar sig till den lilla skara av partiledare som inte ens får vara kvar över ett val.

[Hayabusa]
2017-08-25 13:15
#37

#25  &  #36

kamera0710
2017-08-25 15:36
#38

Aftonbladet i dag:

"Frågan om vilken roll jag själv kan komma att spela för moderaterna i framtiden har inget svar idag, skriver Ulf Kristersson på Facebook."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/RW58a/kristersson-stanger-inte-dorren-till-partiledarposten

[Carpinus]1
2017-08-25 15:53
#39

#38 Små, små steg…

kamera0710
2017-08-25 15:54
#40

Riksdagsledamoten Maria Abrahamsson är upprörd och stödde i går Kinberg-Batra:

"I morgon är det jag som smyger in i kammaren @Sverigesriksdag iförd motorsåg och strimlar Stockholms länsbänk. Ge er för f-n!"

https://www.etc.se/inrikes/hotar-med-motorsagsmassaker-efter-avgangskraven-mot-akb

[Carpinus]1
2017-08-25 16:08
#41

#40 Dags att döpa om motorsåg till moderatsåg?

Annons:
[Carpinus]1
2017-08-25 17:18
#42
[Carpinus]1
2017-09-15 21:33
#43

#24 Birgitta Ohlsson förlorade provvalet i Stockholm mot Jan Björklund och tar nu konsekvenserna av detta och lämnar politiken. Hon sitter dock kvar i Riksdagen sin mandattid ut.

http://www.expressen.se/nyheter/birgitta-ohlsson-lamnar-politiken-/

kamera0710
2017-09-17 09:15
#44

Blir överraskad när det gäller Ohlsson, på sikt hade hon säkert kunnat bli partiledare.

[Carpinus]1
2017-09-17 09:33
#45

#44 Ja, som jag var inne på i #24: hade hon bara haft tålamod att vänta över valet kan hon ha fått chansen. Men samtidigt hör man ju invändningar från Liberaler att hon hellre kör sitt eget race  än vilja företräda en grupp.

[Carpinus]1
2018-01-20 05:46
#46

Bah Kuhnke förs fram som nytt språkrör istället för Fridolin. Är man beredda att gå ifrån principen med  ett manligt och ett kvinnligt språkrör?

https://www.expressen.se/nyheter/starkt-stod-i-mp-for-bah-kuhnke-som-nytt-sprakror/

kamera0710
2018-06-17 09:17
#47

Liberalen Mattias Svensson (ej medlem i partiet liberalerna) funderade lite i går om partiledarstriden i nämnda parti.

”I Sverige, brukar det sägas, kan vi bara hålla en tanke i huvudet samtidigt.

För den som tänker på något helt annat finns det parti som numera heter Liberalerna. Partiet för den som brinner för att införa euron och förbjuda mobiltelefon i skolan.

Ett parti, som sagt, för den som tänker på något helt annat. Ständigt utkämpandes strider som få bryr sig om.

Som vid ordförandestriden nyligen.

Jan Björklund ville gå med i Nato och ha kvoterad föräldraförsäkring. Birgitta Ohlsson ville ha kvoterad föräldraförsäkring och gå med i Nato. De stred oförsonligt om olika betoning av samma politik.

Viktigt för alla i partiet – och för ingen annan.”

”Att Dagens Nyheters ledarsida tar ställning för att Liberalerna borde åka ur riksdagen är också logiskt. Ännu ett starkt ställningstagande i en fråga där ingen utanför partiet bryr sig.”

https://www.aftonbladet.se/kultur/a/7lGnz8/ingen-bryr-sig-om-liberalerna

[Göstage]
2018-06-17 10:03
#48

#47 "Ingen bryr sig om liberalerna". Jo, jag vet en.

Annons:
[Göstage]
2018-09-17 11:15
#49

Kanske dags att tänka på refrängen för vissa efter valresultaten - Björklund och språkrören kan ha passerat bäst-före datum nu. Fast Björklund är ju något av en överlevnadskonstnär, och språkrören verkar inte ge upp utan strid

Även Åkesson har fått "intern kritik" (från av media uppfunna medlemmar?), men han sitter nog rätt säker. Sitter nog kvar till efter EU-valet, sedan är det nog upp till honom själv.

Löfven borde vara uträknad, men trots att S gör det sämsta valet i historisk tid blev det bättre än väntat, så osvuret är nog bäst där.

Kristersson verkar som ett ganska svagt kort, men blir han statsminister så lär han väl vara förlåten i partiet…

Så vilka partiledare är kvar 2022? Annie, Ebba och Jonas känns ha stabilt förtroende, resten är osäkra kort- tror jag.

Aktuell låt för partiledarna i dessa tider.

[Göstage]
2018-09-29 21:14
#50

"I takt med att utsikterna för en ren alliansregering börjar se mörkare ut, inte minst med tanke på partiernas olika förhållningssätt till SD, ökar den interna pressen på Jan Björklund att säkra en plats i en regering – oavsett vilken. 

– Enda sättet för Jan att hålla sig kvar som partiledare är att bli minister. Han måste in i regeringen. Det har han vetat hela tiden, säger en källa med insyn i L."---

https://www.expressen.se/nyheter/internt-krav-pa-bjorklund-bli-minister-eller-avga/

Håller det på ett tag till kanske han sätter sig i en regering där SD ingår, bara han får sin så hett eftertraktade ministerpost…

[Göstage]
2018-10-28 19:24
#52

Gudrun Schyman omnämns inte i tråden, men hon har nu meddelat att hon inte ställer upp för omval vid Fi:s nästa partikongress.

https://www.dn.se/nyheter/politik/gudrun-schyman-slutar-som-partiledare-for-fi/

[Göstage]
2019-02-06 14:27
#53

#50 "Liberalernas partiledare Jan Björklund avgår som partiledare, erfar Di. Enligt ett pressmeddelande som låg ute en kort stund på Liberalerna Ulricehamns hemsida ställer Jan Björklund inte upp till omval. Liberalernas gruppledare Christer Nylander förnekar uppgiften. – Det stämmer inte, säger han till Expressen. Men Liberalerna har kallat till pressträff klockan 15.00 i riksdagen. Beskedet kan få stora konsekvenser för regeringen Löfven."---

"Det interna missnöjet mot Björklund har varit stort under regeringsbildningen. Enligt Di:s källor lämnar han för att föregå avgångskrav."---

https://www.expressen.se/nyheter/di-erfar-jag-bjroklund-avgar-som-partiledare-/

Oh, Happy Day!🥳

kamera0710
2019-02-06 14:56
#54

Blir intressant att se om Björklunds avgång (om det nu stämmer) påverkar opinionssiffrorna. De kan ju i alla fall knappast bli lägre…

LBB
2019-02-06 18:20
#55

Jag tror att de flesta partierna kan kompensera en ev. Partiledaravgång…med undantag av SD. Där hänger så mycket på partiordföranden , att man köper i stprt sett vad som helst, bara för att han ska fortsätta.  Inget annat parti befinner sig i den situationen att man accepterar att ordföranden månadsvis tillbringar tid i rehabilitering. Han är den gemensamma nämnaren för stora delar av partiet.

Annons:
kamera0710
2019-02-06 19:50
#56

Ser på text-tv att en ny opinionsundersökning ska presenteras på torsdag. Där ligger L på ynka 2,7 procent.

[Hayabusa]
2019-02-07 07:37
#57

Den JÖKEN blev kostsam för L…😮 Enligt SVT Nyheters väljarbarometer ligger MP på 3,4%.  Som en hypotes - utan L och MP ritas kartan om rätt rejält.

Upp till toppen
Annons: