Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 1012 ggr
[Carpinus]
9/20/14, 11:49 AM

Fördjupat om IS(IS)

"Om ISIS och det blodiga kalifatet, en utmaning för arabvärlden och muslimer över hela världen. ISIS framgångar på slagfältet sker i Allahs namn, men vems gud kämpar de egentligen för? Vilken roll spelar religionen i de strider som sliter sönder Mellanöstern? Hur påverkar det som sker muslimer i Sverige?"

"Konflikt" i radions P1. Programmet har sänts, men kan bl.a. avlyssnas här. Den som vill höra om det religiösa budskapet hos ISIS ur svenskmuslimsk aspekt kan börja lyssna 19:40 in i programmet.

Annons:
Nicollan
9/20/14, 11:53 AM
#1

Tack för det 👍
Skrämmande tycker jag. Religioner måste väl vara den största orsaken till krig?

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Schnauzertik
9/20/14, 12:01 PM
#2

#1 Tror jag inte. Det finns så klart en del där religionen är orsak, men många gånger används religion som ursäkt för att starta krig.

Varken 1:a eller 2.a världskriget hade religiösa orsaker. Inte heller Vietnamkriget, mm mm

Inte de krig som orsakades av folkvandringar, inte Djingis Kahn mm mm

Värd för Pensionärer

HeavyL
9/20/14, 12:42 PM
#3

Ingen religion kan ställa sig bakom De handlingar IS utför. De är ju komplett GALNA människor som tolkar en saga.

Nicollan
9/20/14, 12:51 PM
#4

Håller med om att det inte är religionen i sig som är problemet, det är som du säger galna människor med en hel snedvriden syn på religion. Men att det är så många människor som kan tolka så "fel", Det är skrämmande.

En av de vanligaste orsakerna till många krig! vill jag förtydliga 😇 känns så i alla fall. Eller kanske snarare konflikt än krig..

_"Innan du dömer mig, ta på dig mina skor. Snubbla på alla stenar som jag snubblat på. Res dig alltid upp igen och gå precis samma väg som jag gjorde."
_
🌺

Upp till toppen
Annons: