Annons:
Etikettpolitiker
Läst 3468 ggr
[Jimmy.L]
2014-10-17 14:07

Åkesson sjukskriven på obestämd tid

Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson är sjukskriven på obestämd tid. ”Han har det som brukar kallas utmattningssyndrom, det är så läkarna beskriver det”, säger Jimmie Åkessons pressekreterare Henrik Vinge.

http://www.dn.se/nyheter/politik/akesson-sjukskriven-pa-obestamd-tid/

Annons:
997
2014-10-17 14:24
#1

Det är ju inte helt ovanligt att politiker bränner ut sig. Det hände t ex Norges f d statsminister Kjell Magne Bondevik (http://sv.wikipedia.org/wiki/Kjell_Magne_Bondevik). Att vara politiker på riksnivå är säkert väldigt påfrestande på många sätt. Bara man föreställer sig hur många olika områden man måste kunna, allt från kärnkraft till barnomsorg. En enda person måste i alla situationer verka bemästra allt, samtidigt som det är helt omöjligt att ha kunnande på precis alla områden.

Inkanyezi
2014-10-17 14:25
#2

Jag kan tänka mig att han har haft det stressigt, och han har onekligen mycket skickligt navigerat sig igenom frågorna om partiets grundläggande främlingsfientlighet och att anpassa partiprogrammet efter den mycket tunga kritik som har riktats mot SD, vilket kanske inte helt har uppskattats av alla partiets huvudfigurer. Det kan inte vara en lätt situation, och jag förstår mycket väl att han kan bli vad man kallar "utbränd". En chef som sparkar många underställda mår sällan bra.

VildaVittra
2014-10-17 14:27
#3

Det är tråkigt att han mår dåligt, jag har själv råkat ut för att bli riktigt rejält utbränd (glömde hur man läste och lyckades få ett hjärtfel). Det var dock tråkigt att han drog på sig offerkoftan genom att skriva om att folk skulle hävda på att det var en offerkofta, för det var verkligen inte min tanke innan han skrev det själv. 

Vi får väl hoppas att han inte drabbas på det sättet som vi vanliga dödliga, då han och hans parti aldrig röstat för att ge oss livskvalitet. Han har väl tur att det är en rödgrön regering nu, då kanske han får behålla jobbet, tillskillnad från vad jag fick under den blå.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

997
2014-10-17 14:47
#4

#3 Synd att du har drabbats av detta! 

Däremot har jag inte mycket empati för J. Åkesson - Jag har faktiskt svårt för att tycka synd om en figur med fascistiska och rasistiska åsikter. 

Det är sannolikt inte sista gången offerkoftan åker på och SD:arna påtalar att anledningen till sjukskrivningen är att journalister och åsiktsmotståndare har varit "taskiga" mot J. Åkesson när de ifrågasatt hans åsikter.

VildaVittra
2014-10-17 14:53
#5

#4 Man bekämpar inte människor som gör skillnad på människor genom att göra skillnad på människor. 🙂

Jag tycker synd om honom, även om jag inte tror det gått så långt som det faktiskt gick med mig. Han hade nog råd med en bättre läkare som stoppade i tid, för jag hade aldrig kunnat att formulera ett så långt brev som han gjorde.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

997
2014-10-17 15:32
#6

#5 "Man bekämpar inte människor som gör skillnad på människor genom att göra skillnad på människor" 

Du har givetvis rätt! Jag pratade om vad jag kände (=0 empati för Åkesson), vilket förvisso kanske egentligen inte hör till tråden. Hur som helst tycker jag också att man inte kan bota en sjukdom (t ex rasism) med samma mekanism.

Annons:
spirit33
2014-10-17 17:50
#7

Min första impulsiva skeptiska reaktion… Var att detta är ett spel för gallerian och att det är ett medvetet politiskt utspel för att få sympati. Tänkte också att det kanske är lite taktik inför ett eventuellt extra val? Men förmodligen är det precis vad det verkar att vara… En utbränd partiledare?

Inkanyezi
2014-10-17 19:35
#8

Jag har aningen svårt att tro att han klarar att lämna det helt. Motsättningarna som finns inom partiet är stora, och även om Åkesson själv startade med en främlingsfientlig agenda, har han med största sannolikhet putsat av de värsta hörnen vid det här laget och siktar mot att partiet ska vara rumsrent.

Men många av sympatisörerna, och en stor del av de ledande personerna inom partiet är mer uttalat främlingsfientliga än Åkesson och partiet skulle kunna utvecklas till något annat än vad han skulle vilja ha, ett parti som knappast skulle samla fler väljare till nästa val.

Jag tror att i stort sett har SD och SvP fångat de mest rasistiska strömningarna bland allmänheten, och det finns knappast fler väljare att vinna på en främlingsfientlig agenda. Åkesson har jobbat hårt för att göra sitt parti rumsrent, och jag har svårt att tro att det kan lämnas över i andra händer, eller åtminstone inte hos dem som i ännu högre grad vill betona skillnaderna på folk och folk eller framhäva vissa religioners mindre värde än andra.

Vem som helst skulle bli utbränd i den kampen, och det återstår att se om SD blir mer långvarigt i politiken än Ny Demokrati. Jag gissar att det kanske inte blir så, men att Åkesson kommer att fortsätta med politik. Han har ju gjort en lysande start, och han skulle vara en tillgång om han anslöts till något av de andra mindre partierna, om det skiter sig med hans eget.

spirit33
2014-10-17 20:29
#9

#8

Åkesson kanske kan stjäla lite välfärdsanhängare från S, i.o.m. hans nuvarande sjukskrivning? Han kommer "bara" få högst 15 000 kr från FK och kanske kan få över lite sympatiserande Sossar efter Löfvens svettiga start som statsminister? Långsökt kanske, men SD har bevisat sig vara väldigt "smarta" i sin positionering gentemot svenska folket och kanske ingår detta i en plan i ett extra val?

Nej usch, nu känner jag mig som en konspirationsteoretiker… Och dem har jag inte mycket till övers för.😮

997
2014-10-17 22:07
#10

För min del tror jag inte att utbrändheten är fejkad (men vem vet?). Däremot kommer vi säkert att se förklaringsmodeller som går ut på att "PK-media" har varit taskiga mot Åkesson och att det är förklaringen till utbrändheten. Jag kommer bara att vänta tills det dyker upp 😃

[JenniN]
2014-10-18 16:13
#11

Med allt hat han har fått utstå och all skit han har behövt ta så är jag inte ett dugg förvånad. Men skönt att se att han är mänsklig han också. Jag har länge funderat på hur sjutton han orkar med allt hat och alla hot.

Inkanyezi
2014-10-18 16:34
#12

Hat? Mot Åkesson? Närdå?

[JenniN]
2014-10-18 18:37
#13

12# Har du aldrig träffat någon eller hört talas om någon som hatar Åkesson? Då är du nog den första isåfall :)

Annons:
Inkanyezi
2014-10-18 18:43
#14

Du menar inte möjligen Åkessons "invandrargäng" i Sölvesborg?

[JenniN]
2014-10-18 18:47
#15

Vaa? :) Nu hänger jag faktiskt inte med ^^

Inkanyezi
2014-10-18 20:25
#16

Nä, det är ju inte lätt att hålla reda på Åkessons alla lögner, men den som kanske är mest känd är just den om invandrargängen i Sölvesborg när han var yngre, och som sägs ha format hans hat mot (eller rädsla för) invandrare. 

Om du gör ett webbsök på Åkesson invandrargäng Sölvesborg får du en himla massa träffar. Här är några:

http://www.svt.se/nyheter/val2014/akesson-konfronterades-av-sin-larare

http://www.interasistmen.se/dumheter/akesson-ljog-om-invandrargangen-solvesborg/

http://www.aftonbladet.se/kultur/article18475875.ab

http://www.interasistmen.se/granskning/gymnasiekamrat-det-var-jimmie-akesson-och-hans-kamrat%C2%ADgang-som-betedde-sig-hotfullt/

http://www.etc.se/inrikes/jimmie-akesson-ljog-om-uppvaxten-i-tv-intervjun

http://www.svt.se/nyheter/val2014/later-svt-jimmie-akesson-ljuga-i-tv

JonasDuregard
2014-10-18 22:51
#17

#11 "Med allt hat han har fått utstå och all skit han har behövt ta så är jag inte ett dugg förvånad."

Jag är inte övertygad om att det främst har med det att göra. Alla partiledare (och en stor del av andra offentliga personer) har stora skaror som hatar dem och ger uttyck för det. Klart det måste vara extra jobbigt att vara illa omtyckt av en så stor del av befolkningen som Åkesson är, men i det stora hela är han ändå inte i någon unik eller ens särskilt ovanlig situation. 

Det verkar mer sannolikt att han drabbats av utbrändhet på ungefär samma sätt  som andra gjort det.

[JenniN]
2014-10-19 11:19
#18

17# Jodå, han är i en unik och ovanlig situation. Enbart i riksdagen blir han mobbad på dagisnivå. De andra fryser ut honom och vägrar arbeta med honom. 
Skriker rasist så fort de inte har ett svar på hans frågor eller påståenden. 
Så gör dom inte mot varandra. Och sen kanske det kan vara så att jag har ett väldigt stort umgängesnätverk och det kan vara därför jag ser allt hat mot honom. Jamena, folk jämför honom ju för sjutton med hitler. Vilket enligt mig är otroligt skrattretande. 
Med allt detta i huvudet hela dagarna så kanske det blir svårt att vara en sambo och en pappa, så ja. där kommer utbrändheten. 

Jag vill poängtera att jag inte röstade på SD och att jag absolut inte favoriserar Åkesson på något sätt. Men jag tänker inte nedvärdera honom som människa för att han har andra åsikter och synpunkter än vad jag har. Inte ens om han ljuger tänker jag nedvärdera honom, för de ljuger hela bunten, oavsett parti.

Denna kommentar har tagits bort.
JonasDuregard
2014-10-19 14:10
#20

#18 "De andra fryser ut honom och vägrar arbeta med honom."

Öhh, hur tänker du att en riksdag ska fungera? Att alla ska samarbeta med alla, oavsett var de står politiskt?🤔

Givetvis samarbetar man inte i särskilt hög grad med sina politiska motståndare. 

"Skriker rasist så fort de inte har ett svar på hans frågor eller påståenden.  Så gör dom inte mot varandra. "

Men du kanske märkt att det finns andra frågor som till exempel sossarna och moderaterna inte är överens om, och att de ibland grälar offentligt om dessa?

Annons:
997
2014-10-19 16:02
#21

Det är anmärkningsvärt att tusentals människor får diagnosen utmattningsdepression varje år i Sverige - Utan att det diskuteras så mycket och utan att man försöker göra något åt att så många drabbas. Vissa förlöjligar de utbrända och säger saker som "det är inne att vara utbränd", "det är svaga människor", "det är en välfärdssjukdom"….jag håller inte reda på allt. 

Plötsligt en dag får ledaren för SD diagnosen och då skall det visas omsorg: andra partiledare tycker synd om honom och det får inte skämtas om J: Åkessons hälsa. 

Ingen pratar om alla de, rasifierade såväl som icke-rasifierade, svenskar som faktiskt mår dåligt p g a J. Åkessons SD. Många människor är rädda idag! 

Istället för att prata om J. Åkessons hälsa borde vi visa lite mer omsorg om de som faktiskt är rädda för vad SD-inflytande kan komma att innebära för deras del. Jag menar framför allt bl a människor från Mellanöstern, människor från Afrika, HBT-personer,  o s v. Men även jag, som inte tillhör någon av dessa grupper, är rädd för vad SD-inflytande över politiken kan leda till för egen del. 

Nej, J. Åkesson är inte den person det är mest synd om i sammanhanget!

Inkanyezi
2014-10-19 16:08
#22

#21 Må vara att andra mår dåligt av Åkessons verksamhet, men den här tråden handlar ju faktiskt om hans sjukskrivning. Inte ser jag det som dalt när man faktislt har en viss medkänsla av rent mänsklig art. 

Frågan här är inte vem som mår mest dåligt, utan det är ett forum för politik, och Åkesson är en förgrundsfigur i svensk politik. Därför är ämnet relevant för Politik i Fokus, och det kan också det ämne som du berör här vara, att det finns mängder av människor som mår dåligt över SD:s framfart i Sveriges politik och deras agerande i övrigt.

Helt klart mår karln dåligt, även om han i stor utsträckning själv har bäddat för det, men det gäller ju också en himla massa andra som mår dåligt. Den som röker till sig KOL mår dåligt, och det är inte dalt att ha medkänsla. På samma sätt är det inte dalt när man har medkänsla med Jimmie Åkesson. Han har en familj att tänka på, och sjukdomen kanske ger honom ett annat perspektiv på vad han egentligen sysslar med. Det kanske inte är värt det?

997
2014-10-19 16:18
#23

#22 Har bytt ut ordet "dalta" i mitt inlägg då det uppenarligen inte var det mest rättvisande för vad jag menar. 

Jag menar att det inte är rimligt att ge J Åkessons hälsa dessa proportioner och samtidigt försumma alla de människor som mår dåligt p g a J Åkesson. 

SD tar, gång på gång, på sig "offerkoftan" - men det är inte de som är offren!

Allamej
2014-10-19 20:14
#24

Med tanke på att SD röstade med Moderaterna att utöka Fas 3 så får man ju hoppas att han kommer tillbaka till arbetslivet fort och starkt så att han inte hamnar där, även om jag skulle finna ett visst nöje med det.

Jag kan ha medlidande med Åkesson som pappa och sambo men inte nånstans som politiker.  Han borde kanske ta med sig polarna på en finlandsfärja och sjunga sådana gamla sköna låtar som Olof Palme gick på bio och vad som helst av Ultima Thule. 

Det skulle han säkert må bra av. kanske följa med polarna när dom ska misshandla en full kille som knappt kan stå och kalla nån ung tjej som vågar ställa sig upp mot dom för hora. Det skulle säkert höja hans självkänsla och välmående.

För han har ju trots allt slutat med allt som han tycker är roligt. Han måste dessutom avskeda och ge reprimander åt de som bara gör det som han gjorde innan han ville in i riksdagen.

Uppsnofsad och städad eller bomber jacka och boots med ståltå, samma skit, annan kostym.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Mysan59
2014-10-20 09:58
#25

#18 Håller med dig

Martin
2014-10-20 11:54
#26

Åkesson är varken den första eller sista politikern/ministern/offentlige personen som har drabbats eller kommer att drabbas av utbrändhet.

Jag tror inte det är för "hatet" som någon skriver, utan jag tror det handlar om den pressen han har levt med. Det schemat han/hans Medarbetare har skapat för honom under det här året med två valrörelser där han besökt 120-150 orter (eller om det var ännu fler). Det är klart som fan att det sliter, jag vet folk som reser mycket mindre än så och som klagar på att det sliter.

Jag har sett på nära håll folk som är utbrända, "arbetsnarkomaner" så man kan bli det av flera skäl och man behöver inte ha varken en valrörelse eller mycket resor för att bli det.

Jag är övertygad om att det är hans arbetsbelastning som ligger bakom.

Jag tycker inte (nu följer jag inte SD så jag kan ha missat mycket) att de tagit på sig någon offerkofta, han har väl skrivit någon form av personligt brev/pressmeddelande och visst där var två stycken som kan hänföras till meningsmotståndare och kanske är det vad man här i denna tråden kallar offerkoftan) att det är SD som gjort en stor grej av det, utan som med allt annat runt SD är det ju medierna som väljer att blåsa upp det stort.

Men det hade de nog gjort oavsett vilken partiledare som tog timeout/blev sjukskriven.

För min del är det helt självklart att man kan tycka synd om en sjuk person oavsett hans/hennes värderingar.

För mig är det klart att det med hänsyn till trådens ämne inte är mest synd om Åkesson, utan kanske skulle man passa på att synliggöra alla som drabbas av detta fenomen, till följd av allt större krav och färre resurser på ett flertal arbetsplatser.

T.ex. tror jag bara det är en tidsfråga innan vi ser stora påverkningar av den här formen i vården bland undersköterskor och sjuksköterskor, även bland läkarna som på flera håll har horribelt mycket övertid. Detfinns såklart i alla branscher, inte bara vården eller politiken.

De som mår dåligt av SD's politik är det ju också synd om, men inte om vi pratar utbrändhet. Det är lika synd om dem som alla andra som mår dåligt av politiker eller deras åsikter/beslut. Och det är nog ganska många.

mvh Martin

997
2014-10-21 08:36
#27

#26 "Jag tycker inte (nu följer jag inte SD så jag kan ha missat mycket) att de tagit på sig någon offerkofta," 

Ja, du har missat mycket!

Annons:
Martin
2014-10-21 09:56
#28

#27 Kanske var otydlig, men menade med sjukskrivningen. Fortfarande har jag kanske missat mycket men utifrån ditt selektiva citat kan det vara bra att förtydliga sig.

mvh Martin

JonasDuregard
2014-10-21 10:15
#29

Jag uppfattar inte att Åkesson enbart skyller sin sjukskrivning på att alla andra är elaka mot honom. Även om han nämner något åt det hållet i sitt öppna brev så talar han också om flera andra faktorer som är mer typiska orsaker till den sortens problem han lider av.

Däremot finns det många andra SD-sympatisörer som reflexmässigt skyller Åkessons problem, precis som allting annat, på ett inbillat systematiskt förtryck Sverigedemokrater, konspirationer i media och så vidare.

olaka
2014-10-22 18:50
#30

Tydligen kan man inte använda fejjan för att rapportera sjukskrivning…

http://www.dn.se/nyheter/politik/ingen-sjukskrivning-fran-akesson/

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

VildaVittra
2014-10-22 18:59
#31

#30 Snart skyller SD på att han är ju utfryst, då de på regeringskansliet inte blivit vänner med honom på facebook och därför inte ser hans statusuppdateringar. Givetvis tror ju pojkarna att alla andra skulle få göra så.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Inkanyezi
2014-10-22 19:02
#32

Den där missen kan man göra om man inte är så van att sjukskriva sig. Det är inte lätt att veta allting, men den normala gången är ju att man anmäler till arbetsgivaren, som ju ändå måste veta. Det reder nog ut sig. Någon snäll person kanske kan puffa lite på honom och påpeka det?

[Carpinus]
2015-01-27 09:50
#33

Åkesson är fortsatt sjukskriven, nu till 31 mars 2015.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20224693.ab

Farwuq
2015-01-27 10:22
#34

Det finns kanske en kronisk sjukdom i bakgrunden.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Annons:
Upp till toppen
Annons: