Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 4813 ggr
Zyperior
2014-12-01 04:29

Tiggarkaos i Gbg

Såg denna artikeln länkad från Fria Tider. 
http://nyheteridag.se/arrangoren-om-kaoset-kallade-min-fru-rasist-nar-hon-ville-behalla-sina-handskar/

Arrangören som är namngiven i artikeln skriver i kommentarsfältet under att han fick ta bort eventet från FB då det även där ska ha skränats ut att de va rasister med mera.

Seriöst? Folk vill va snälla och på egen fritid utan några som helst förtjänster ge behövande gratis kläder och mat. En del av dessa får detta och har ändå mage att bete sig så jävla otacksamt. En del behövande vågade sig inte ens dit på grund av dessa gamar.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Carpinus]
2014-12-01 08:36
#2

Vad gäller "tiggarkaos" i Göteborg så har nog många som till fots tagit sig från Nordstan till Gustaf Adolfs Torg längs Norra Hamngatan upplevt ett sådant. Jag har tidigare gått den sträckan när jag besökt Göteborgs innerstad, men gör det inte längre efter några tumultartade upplevelser i somras.

Konkurrensen mellan tiggarna var så stor att det här inte var fråga om några passiva tiggare, utan det rycktes och slets i armar och händer och flera blockerade medvetet gångriktningen för att få en slant. För övrigt är det inte bara på denna korta vandring man upplever påstridiga tiggare, de uppträder i hela Nordstan, från Centralen till G A Torg, men situationen är nog värst på Norra Hamngatan på grund av trängseln. Den erfarenheten delar jag med många andra, men det skrivs sällan något om det i tidningarna, eftersom det numera är en naturlig del av gatubilden. 

http://blogg.gp.se/ledarbloggen/2014/11/07/intressekrock-i-vantrum-for-resande/

Zyperior
2014-12-01 10:27
#3

#1 Med tanke på hur vänstermedia de senaste åren normaliserat användning av ordet rasism spelar det föga roll om detta är en påhittad historia eller inte. Det stämmer mycket väl på den verkliga samhällsbild som kippar efter andan mellan kvävande förvrängningar från pk-eliten. Att de oskyldigt anklagas för att vara rasister är så ofantligt mycket mer sannolikt idag än att de skulle vara skyldiga. Den största typen av rasism som finns idag är "du är rasist för att du är vit".

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
2014-12-01 10:30
#4

#2 Jag har varit med om att någon sträckt fram en kopp och mumlat några ord ett par gånger, men mer påstridiga än så har i alla fall inte jag mött någon tiggare som varit i Göteborg. 

Om någon "rycker och sliter" i dig tycker jag du ska tillkalla polis. Om det bara är en färgstark beskrivning för att någon knackat dig på axeln är det en annan sak.

JonasDuregard
2014-12-01 10:35
#5

#3 "Med tanke på hur vänstermedia de senaste åren normaliserat användning av ordet rasism spelar det föga roll om detta är en påhittad historia eller inte."

Vilken intressant inställning till sanningen. Bara för att du uppfattar att journalister driver en vänsteragenda så ser du det som acceptabelt att ljuga för att kompensera. 

"Den största typen av rasism som finns idag är "du är rasist för att du är vit"."

Det håller jag inte med om. Den största typen av rasism är rasism, tycker jag.

Zyperior
2014-12-01 11:19
#6

#5 "Driva en vänsteragenda" är idag synonymt med lögn. Så att "ljuga" om motsatsen är väl att tala sanning?

Fel ordval av mig, inte störst, men mest hotfull åt något håll. För den är accepterad. När svennebanan sysslar med sin vardagsrasism mot diverse minoriteter kommer vänsterkängan direkt och sparkar in dörren med högaffeln i högsta hugg. Dvs, vardagsrasismen är INTE accepterad.
Sen har du det som du själv applåderar. Det är ok att kalla folk grundlöst för rasist idag. När vänsterkängor och högafflar delas ut på gator och torg i Sverige och det propageras för häxjakt på oliktänkande. Så länge du är vit/västerländsk är du rasist tills du bevisat motsatsen. Inte tvärt om. Skrämmande.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[Carpinus]
2014-12-01 11:30
#7

#4 Nej, det är ingen "färgstark beskrivning" utan en egen upplevelse! Fast jag är ju medveten om att på Politik i Fokus är kraven på bevisning stark -  det är viktigt att citera godkända källor, och egenupplevelser tillhör uppenbarligen också det som en granskare kan se skeptiskt på. Att du lyckats gå oantastad från tiggare i Göteborg är kanske en garant för att någon inte haft andra upplevelser?

Har du kallat på Polis i Göteborg någon gång? Det har jag dessvärre tvingats göra vid något tillfälle, och sedan fått vänta i över en timme på att de skulle komma på plats, trots att det den gången rörde sig om ett våldsbrott, om än inte grovt. Att stå med en gm som sannolikt försöker avvika, hur löser man det? Genom envarsrätten, där man kvarhåller någon som ryckt en i armen? Skulle du själv vilja stå i en folksamling och kvarhålla en tiggare?

Andra alternativet är då att låta honom avvika och lämna en anmälan till den polis som eventuellt infinner sig så småningom, eller gå till en polisstation och anmäla. Hur många minuter tror du det skulle ta innan en sådan anmälan vore avskriven? Nej, om jag upplever att några inte respekterar min personliga sfär undviker jag att vistas i deras territorium, det är inte värre med det…

JonasDuregard
2014-12-01 11:58
#8

#6 "Det är ok att kalla folk grundlöst för rasist idag."

Det håller jag inte med om.

#7 "Att du lyckats gå oantastad från tiggare i Göteborg är kanske en garant för att någon inte haft andra upplevelser?"

Nej, men om det verkligen stämmer att folk "rycker och sliter" i dig så hoppas jag att du ringde polisen. 

Och det är inte så att jag kräver bildbevis men jag vet att människor läggor olika tyngd i orden. 

Men när vi talar allmänt om hur det ligger till i Göteborg så är ju min upplevelse lika mycket värd som din, och min upplevelse är att det inte är så illa som du säger.

"Att stå med en gm som sannolikt försöker avvika, hur löser man det?

Jag tänker att det räcker med att du berättar för dem (polisen) hur illa det är ställt på Norra Hamngatan så att de kan öka sin närvaro. De måste ha missat det.

[Carpinus]
2014-12-01 12:30
#9

#8 Polisen har redan, med viss rätt, gjort klart att tiggarna är en politisk fråga, inte polisiär. Att ha poliser patrullerande kring Brunnsparken skulle bara vara slöseri med resurser och ge dem som anser att tiggarna är förföljda av myndigheterna vatten på sin kvarn.

http://www.helahalsingland.se/allmant/halsingland/tiggeri-ar-ett-politiskt-ansvar

JonasDuregard
2014-12-01 12:53
#10

#9 "Polisen har redan, med viss rätt, gjort klart att tiggarna är en politisk fråga, inte polisiär."

Jag tror att de talar om själva tiggandet då. Du säger att de rycker och sliter i dig, då blir det en annan sak och en tydlig lagöverträdelse.

Zyperior
2014-12-01 14:29
#11

#10 Du har ett pinsamt naivt högt förtroende för polisen. Även om de skulle ha resurser till det skulle de ändå inte kunna göra något för det beteende som tiggarna har backas upp av vänsterns häxjakt på rasister. Tiggarna har en armé av journalister bakom sig som bara väntar på att få skriva om hur tiggarna diskrimineras av polisen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
2014-12-01 14:34
#12

#11 "Du har ett pinsamt naivt högt förtroende för polisen"

Du vet pinsamt lite om mig 🙂.

Jag är ganska säker på att andra på det här forumet skulle anklaga mig för att hata och underskatta polisen. Sanningen är väl någonstans däremellan.

"Tiggarna har en armé av journalister bakom sig som bara väntar på att få skriva om hur tiggarna diskrimineras av polisen."

Det är din bild av verkligheten. Jag ser det kanske inte riktigt så.

Zyperior
2014-12-01 15:05
#13

#12 Jag är fullt medveten om hur lite jag vet om dig. Men att tolka av dina meddelanden här så "är det ju bara ringa polisen" om någon våldför sig mot dig på stan. Svårt att se hur det inte är ett ganska högt förtroende för polisen?

"Det är din bild av verkligheten. Jag ser det kanske inte riktigt så."

Tror du jorden är platt också, det ser ju onekligen så ut om man tittar sig omkring?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
JonasDuregard
2014-12-02 00:33
#14

#13 "Men att tolka av dina meddelanden här så "är det ju bara ringa polisen" om någon våldför sig mot dig på stan."

Jag sa aldrig att det med säkerhet skulle lösa problemet, men ja - om du blir attackerad på stan så tycker jag du ska ringa polisen. Om inte annat framstår du som mer trovärdig när du ondgör dig över det hela på internetforum senare.

Zyperior
2014-12-02 03:02
#15

#14 Personen ifråga kanske inte tycker att just ryckandet och slitandet i sig är problemet och kan hantera situationen på ett bra sätt utan myndigheters direkta inblandning. Problemet kanske snarare är den eskalering av respektlöshet hos vissa typer av individer generellt. Det ska inte påverka ett vittnesmåls trovärdighet om personen ringt polisen eller inte i detta fallet. Vill du ha konkreta bevis, ta en promenad varje dag i nämnt område i en vecka. Finns där tiggare hela tiden så har du ditt bevis antingen för eller emot beroende på om det händer något liknande eller inte.

Jag är personligen inte förvånad för eskaleringen är uppenbar. För några år sedan fick man leta efter tiggare på stan i princip. Sen plötsligt ploppar de upp lite varstans. Sen överallt, inte bara på stan utan i mindre samhällen också. Tillslut slutar de sitta, ensamma och tysta framför sin insamlingsburk. Nu går de omkring fler på samma plats och trycker upp dem i fejset på folk. Om vittnet ovan beskriver ytterligare eskalering genom handgemäng eller liknande så är jag som sagt inte förvånad och känner inget större behov av att ifrågasätta det.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2014-12-02 07:09
#16

Jag tycker att jag klargjorde redan i #7 varför jag ansåg det som lönlöst och  och  kanske en smula onödigt resurskrävande att kontakta polisen, och hur jag istället valt att tackla problemet, som inte är oöverstigligt. (Så här års har jag f.ö. sällan vägarna åt det aktuella hållet, och gatubilden kanske är lugnare under icke turistsäsong - det är fullt möjligt!)

Varför JD valt att fortsätta att älta frågan får han kanske själv svara på, men den lite speciella debattekniken från det hållet är väl ganska välkänd för trägna PiF-besökare vid det här laget. Själv ser jag ingen anledning att dra frågan i långbänk utan låter andra spinna vidare på ämnet. Jag tycker #15 ger en bra sammanfattning av läget.

JonasDuregard
2014-12-02 07:34
#17

#15 "Vill du ha konkreta bevis, ta en promenad varje dag i nämnt område i en vecka."

Gjort.

"Om vittnet ovan beskriver ytterligare eskalering genom handgemäng eller liknande så är jag som sagt inte förvånad och känner inget större behov av att ifrågasätta det."

Intressant det där, att vi har lättare att tro på sådant som bekräftar våra förutfattade meningar.

Zyperior
2014-12-02 07:49
#18

#16 Jo tack. Jag känner igen retoriken jag med. Man kanske borde lägga ner också. Lite som att stå framför en röd vägg som inbillat sig att den är gul och försöka övertala den att den faktiskt är röd. Hur många ögon du än ger den, kommer den aldrig kunna titta på sig själv och inse sanningen.

#17 När är eskaleringen en förutfattad mening? När du går på dessa promenader osv. är du säker på att du gör det på riktigt då och att du inte bara sitter pårökt hemma och inbillar dig hela promenaden? För du verkar inte va utomhus speciellt mycket om du missat eskaleringen av tiggeri i Sverige.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

olaka
2014-12-02 08:02
#19

Hatbrotten och hotet och haten mot EU-migranter har ökat lavinartat, inklusive mordbränder. Att detta verkar vara mer upprörande hos vissa är helt otroligt?!

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Carpinus]
2014-12-02 08:30
#20

#19 Du verkar företräda ettämnesregeln - att man inte skall tillåtas ha flera bollar i luften? Vem har påstått och tycker att "detta verkar mer upprörande" - vilka är "vissa"? Vi är vad jag kan se fyra debattörer i den här tråden, varav två Riddare Av Den Rätta Läran. Inte svårt att gissa vilka det är som skall fysprejas då…

Personligen upprörs jag givetvis av övergrepp mot utsatta människor. (Sedan vet jag inte om man skall se just tiggarna som "immigranter", de utnyttjar väl i regel helt enkelt sin legitima rätt till fri rörlighet inom Schengenområdet för att sedan återvända hem, permanent eller temporärt?) Vi får många bevis i tidningarna på övergrepp och orättvisor mot mindre lyckligt lottade medmänniskor och det är alldeles utmärkt att sådant kommer fram. Men vissa vakar som hökar när minsta missfärgning på myntets baksida omnämns, och det är väl därför småpartier som V och MP hörs så oproportionerligt mycket i debatten - de är ju våra självpåtagna förmyndare. Det är väl på grund av det senare som en del höjer sin röst mot det åsiktsmonopol av gammalkommunistisk struktur som håller på att växa fram i vårt land. Medierna förefaller redan vara vunna i det samhällsbygget.

 Allt är inte svart och vitt här i världen. En av de mest invandringskritiska signaturerna här visar sig vara en varm faddertillskyndare av ett barnhem i Asien. Däremot har ingen av pekpinneviftarna på sidan  visat sig vara mer än en läpparnas bekännare av de rätta åsikterna här i världen, mer än att man talar om att man minsann lägger en slant i en pappmugg då och då. (Lika bra att konstatera att jag inte är ett dugg bättre själv på den punkten - vi kan nog alla göra mer!)

 Vad man kan reta sig på är att vi har en begränsning av yttrandetillfällena (inte yttrandefriheten!) för vissa ämnen i vårt land, och att denna övervakarmentalitet gör sig påmind även på detta forum. De höga hästarna vädras ofta, och de rynkade pannorna och näsorna exponeras flitigt!

Annons:
JonasDuregard
2014-12-02 10:50
#21

#18 "När är eskaleringen en förutfattad mening?"

Det är en förutfattad mening att tro att eskalering i omfattning kommer innebära eskalering till våldsamheter. Jämför: Försäljare på stan har också eskalerat men de har ännu inte börjat anfalla människor.

Men framför allt så är det ju förutfattade meningar att säga som du gör (det jag egentligen syftar på, se den citerade biten i mitt inlägg). Du skrev ju uttryckligen att du är mindre kritisk när du hör berättelser som bekräftar det du själv misstänkt skulle hända. Den sortens snedvriden källkritik är ju själva kärnan i fördomsfullhet. 

"är du säker på att du gör det på riktigt då och att du inte bara sitter pårökt hemma och inbillar dig hela promenaden? För du verkar inte va utomhus speciellt mycket om du missat eskaleringen av tiggeri i Sverige. "

Men det är bara i din pårökta fantasi som jag förnekat en sådan eskalering.

olaka
2014-12-02 15:05
#22

När man kollar med fler källor än en enda person(så som riktig media gör till skillnad från rasistiska hatsajter) så får man tydligen en mycket annorlunda bild av situationen:

http://www.metro.se/nyheter/vittnen-om-kaos-vid-kladutdelning-till-hemlosa-rasistiskt-vinklat/EVHnlb!qyrFbdEIOrjs/

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2014-12-02 15:48
#23

Här är det en bra analys om hela debaklet och en hel del avslöjanden om de som ligger bakom. Den här formen av välgörenhet som hon tycker hon sysslar med kan vi vara utan!

http://robenil005.wordpress.com/2014/12/01/73/

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Zyperior
2014-12-02 17:51
#24

#21 Jag trodde inte alls att eskaleringen skulle utvecklas till våldsamheter. Men nu när jag får höra att den gjort det och man lägger in de faktorer som spelar roll (stressade människor på stan, desperata människor, pengar, barn, kulturskillnader etc.) så är det som sagt inte förvånande när man tittar i backspegeln om det skulle utvecklas till det.

#22 Metro, riktig media? Que?
En ledare från han som skrev den "rasistiskt vinklade anti-romska" artikeln 
http://nyheteridag.se/han-som-skrev-artikeln-om-kaosande-romer-ar-sjalv-zigenare/

Personligen hade jag blivit lika förbannad oavsett kulturell tillhörighet hos de som betedde sig så som vittnesmål säger att de gjorde. Sen har vi ju det som kallas jantelagen i sverige, så chansen att denna typ av beteende kommer från folk utanför svensk kultur är väl större. Men jag vet att långt ifrån alla romer beter sig så här. De som gör det förtjänar dock en rejäl känga i röven. Vänsterextremisters kommentarer som "De ska väl inte behöva bocka och niga". Nej det ska dem inte, men de ska fanimej ha respekt. Speciellt för ideella initiativ som detta.
Sen att detta exploderar till något större är både högerextrema och vänsterextremas fel.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Maria
2014-12-02 18:09
#25

Personligen känner jag inte igen mig alls. Jag har bott 52 år i Göteborg.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Carpinus]
2014-12-02 18:27
#26

#25 Jag kom till Göteborg för 48 år sedan och känner heller inte igen mig. Längre.

Mysan59
2014-12-02 18:46
#27

Det jag tycker är värst, det är att vissa försvarar vilka tilltag som helst, vilka kriminella handlingar som helst, bara man inte är vit och svensk…

Annons:
[Jimmy.L]
2014-12-02 18:56
#28

#18 och #21 skippa snacket om att vara pårökt det hör inte hemma här!

olaka
2014-12-02 18:58
#29

Jag känner heller inte igen Sverige, att svenskar begår så allvarliga hatbrott som mordbränder är nåt helt nytt. Eller ja, vi har inte sett det sedan fyrtiotalet. Hoppas vi andra tillsammans kan visa att man i Sverige inte skiljer på folk bara för att de råkar komma nån annanstans ifrån, utan ser att det handlar om medmänniskor och att vi inte är ett samhälle som låter våra svaga svälta eller frysa ihjäl.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Mysan59
2014-12-02 19:33
#30

Känner inte heller igen Sverige, så mycket gruppvåldtäkter, vapen, bränder, stenkastning mot polis och brandmän(!) som det har blivit.

Och dessutom dessa hatbrott mot dom ursprungliga svenskarna som tagit emot och hjälpt folk från andra länder där det är krig och svält. 

Kallar oss svennehora osv. Jodå jag känner en som bor i ett invandrartätt område, varit mycket där och hälsat på och blivit kallad för det ena och det andra, utan att vi gjort nånting mer än gått runt i området (rastat hund). Dessutom slängt smällare mot hunden och oss, och det var inga småglin och grabbar i 17-20 årsålder ca. 

Sånt kallar JAG rasism mot oss svenskar!

olaka
2014-12-02 19:38
#31

#30

Okvädesord är värre än mordbrand enligt dig?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Twiggys]
2014-12-02 19:46
#32

#31 va snackar du om?

olaka
2014-12-02 19:52
#33

Brottsligheten i samhället(speciellt per kapita) har inte ökat. Kvar är hens upplevelser om att får utsättas för okvädesord, jag pratade om specifika grova brott som utförts av svenskar mot eu-migranter, nämligen mordbränder.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2014-12-02 19:57
#34

#33 Problemet är ju att dom som känner sig utsatta kommer rösta på tex SD tar man inte tag i dom problemen med kommer vi få se fler rasister. Vi kan inte sopa problemen under mattan oavsett hur små eller stora problemen är.

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2014-12-02 20:05
#36

#35 Sådant vill jag inte läsa. Du får ha en åsikt om Romer men det betyder inte att kalla folk för råttor annars ber jag dig lämna sajten!

Mysan59
2014-12-03 00:07
#37

#31 Mordbränder?! Det jag mest har läst om så är det ungdomar i invandrartäta områden som sätter eld lite överallt och när polis och brandmän kommer så blir dom mottagna med stenar kastade mot sig.

Men förstår att det inte är det du menar? Annars så har det ju varit mycket sånt. Och mycket skjutningar och annat skit i Malmö t.ex. vilket inte var sååå jättevanligt för 10-15 år sen.

JonasDuregard
2014-12-03 00:11
#38

#30 "jag känner en som bor i ett invandrartätt område […]"

Ja men då så 😃.

olaka
2014-12-03 00:52
#39

#37

Tragiskt att du inte vill se verkligheten för vad den är.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/430201?programid=3052

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

olaka
2014-12-03 00:54
#40

#4

Vem pratar om att sopa problemen under mattan? Men om folk upplever en brottsökning som inte är reell så riskerar man ju att genomföra reformer baserat bå en verklighet som inte finns.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Mysan59
2014-12-03 09:44
#41

#37 OK har missat det. Men att du skriver att jag inte vill se verkligheten för vad den är, det stämmer nog minst lika mycket in på dig. 

http://www.expressen.se/nyheter/stenkastning-mot-polisen-i-rinkeby/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/brandman-avbrot-insats-pa-grund-av-stenkastning/

#38 Också detta hån då´rå, skrattar för att jag säger att "jag känner en i…." MEN jag har också vistats där mycket och det "lustiga" är ju att både du och olaka tycker att det är ok att bli kallad fula saker för jag är vit och svensk.

DÅ är det tydligen ok. 

Men att säga negerboll osv. det är rasistiskt…

Annons:
[julatopp7018]
2014-12-03 09:52
#42

#38 Får en varning för sarkasm.

olaka
2014-12-03 09:53
#43

#41 Du har helt rätt där, att säga eller skriva n***rboll är rasistiskt. Jag skrev inte att det var okej att bli kallad saker, allra minst n-ordet som du verkar vilja använda dig av. Konstigt att du inte kan bete dig på ett sätt du vill att andra gör. Okvädesord är illa, kravaller är värre, men att tycka det är ens i närheten av de mordbränder mot romer som sker och verkar vara organiserade är helt absurt.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2014-12-03 10:08
#44

#40 Verklighet som inte finns?  Vad bygger du det på. Fråga dom som bor i problemområden. Här i Södertälje smäller dom smällare hela sommaren.

Länstidningen i Södertälje har säkert 30 artiklar om detta 

http://lt.se/nyheter/blaljus/1.2562469-smallarterror-i-flera-stadsdelar

Läs kommentarerna folk tröttnar och rasismen tar vid tack vare att man inte tar tag i "verkligheten som inte finns". I november lovade polisen krafttag alltså hela sommaren har man släppt det. 

Verkligheten är att du besöker förorten eller invandrar täta städer du är välkommen hit så kan vi besöka problemområden så får du uppleva problemen.

olaka
2014-12-03 10:31
#45

#44

Vi har en social utslagning som blivit värre och klassklyftor som har ökat under en åtta år lång borglig regering, att koppla det till en(eller fler) etniska grupper är inte sant, sen är det ju så att statistiken inte ger stöd till kraftit ökad brottslighet. 

Om man då väljer att se det hela som ett invandrarproblem eller ett ordningsproblem missar man vad det hela hamnar om och man kommer inte att nå några bra lösningar.

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

[Jimmy.L]
2014-12-03 10:43
#46

#44 Att det inte skulle ha funnits problem i Rosengård, Tensta, Rinkeby, Södertälje med fler under MP. S och V styre är fel problemen har funnits där i mer än 20 års tid.  

När det kommer till problemet med tiggare får dom vara här i tre månader att tro det inte finns kriminella bland dom med som det finns bland vanliga svenskar ar naivt. Finns flera rapporter om att dom får betala stora summor för att tigga på vissa platser. Det ordnas bussresor till Sverige där man dumpar folk på olika platser då är det ju organiserat. Någon tjänar pengar på att köra hit dom.

Mysan59
2014-12-03 11:02
#47

#43 Och du tycker inte att det kan liknas vid mordbrand när man kastar sten på brandmän som kommer för att släcka bränder, man själv satt igång?!

Att inte bry sig om det är lika absurt i mina ögon.

olaka
2014-12-03 11:20
#48

#47

Det är fruktansvärt. Men nu handlade det ju om hatbrott mot romer, det låter nästan som att du stödjer dem?

Medarbetare på Skepticism.

Finns på Twitter som @Ola_i_Lyckan. Medlem i VoF, Vänsterpartiet samt GAST Spelförening.

Annons:
JonasDuregard
2014-12-03 14:20
#49

#42 "#38 Får en varning för sarkasm."

Oj, är det förbjudet med sarkasm? 🤔

Snacka om felprioritering, när det finns så mycket direkta personangrepp på sidan.

Maria
2014-12-03 15:43
#50

Här kommer en annan artikel från metro där man tycker att det hela är vinklat och det stöds av vittnen.

http://www.metro.se/nyheter/vittnen-om-kaos-vid-kladutdelning-till-hemlosa-rasistiskt-vinklat/EVHnlb!qyrFbdEIOrjs/

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Jimmy.L]
2014-12-03 15:50
#51

#49 Börjar trötta på dig säger vi till dig så är det bara att lyssna. Passar det inte så finns det 300 andra sajter här som kan passa dig bättre om du vill leka troll!

[Carpinus]
2014-12-03 15:51
#52

#50 Finns det något i den artikeln som skiljer sig från den metroartikel som det länkas till i #22?

Maria
2014-12-03 15:53
#53

#52 Nej, det verkar vara samma artikel. Sorry jag missade detta.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
[Jimmy.L]
2014-12-03 19:08
#58

Vill göra det klart för vissa här som håller på och försöker provocera. Sluta upp med det om reglerna inte passar er så kan ni skriva på andra sidor på iFokus.

Mysan59
2014-12-03 20:09
#59

#48 Vadå nu handlar det om romer? Tråden handlar väl från början om tiggare och det är väl inte bara romer som tigger?

Dessutom kan jag säga detsamma till dig faktiskt, verkar som om du stödjer dom som hatar svenskar. För oavsett vad man länkar till eller talar om vad dom med invandrarbakgrund (vissa, absolut inte alla!) ställer till med, så verkar du bara skaka av dig det. 

Och sånt tycker jag är läskigt…

Zyperior
2014-12-03 20:52
#60

#59 Precis. Jag skrev min OP neutralt tycker jag. Att det handlade om individerna som betett sig illa. Sen kommer dessa vänsterextremister och beter sig inte ett dugg bättre än sin motpart, högerextremisterna och kallar folk grundlöst för rasister med mera. Typiskt för dagens debattklimat.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Southpaw
2014-12-04 01:28
#61

#43

Nu är detta avvikande från den originella inlägget, men eftersom alla verkar vilja avvika lite här och där:

Men nej, jag anser inte att neger är ett rasistiskt ord.

Dock skulle jag vilja höra dina anledningar/förklaringar till varför då tror så Olaka; då jag inte vet hur mycket det då tror går ihop med vad andra tror, och därmed undvika 'red herrings' och stråmän gentemot dig som meddebattör.

Fast som sagt, irrelevant till OI, och är inget du Olaka behöver diskutera just i denna tråd ifall du inte vill. Dock om du vill diskutera; snälla förklara dig, jag har diskuterat med dig förr och jag VET att du älskar att slänga ut åsikter utan argument och vägrar sen att förklara dig. Så om du inte vill hamna i positionen där jag involverar andras argument i sakfrågan istället…

tarantass
2014-12-04 01:53
#62

Problemområden har alltid funnits. Långt innan vi hade någon invandring att tala om och utan att det behövde bo inhemska romer eller resande i dem heller. På den tiden var det vanartiga helsvenskar "bättre folk" var rädda för. Orsaken kallas klasskillnader eller sociala orättvisor.

Att man skyller på syd- och utomeuropeisk bakgrund idag beror på att ingen kan sin historia i kombination med att man skyller på det särdrag man ser först. (Precis som arbetsgivare gör när de vägrar anställa folk med sådana bakgrunder och skolkuratorer när de säger till dem "du har ingen chans".)

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Zyperior
2014-12-04 03:00
#63

#62 Så du förnekar att det eskalerat de senaste åren?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Inkanyezi
2014-12-04 12:18
#64

#63 Att retoriskt antyda att någon säger eller förnekar någonting, där det inte framgår av vad personen har sagt eller skrivit, är en mycket smutsig debatteknik, som vi borde slippa att se här.

Min uppfattning om det sättet att slänga ur sig en anklagelse mot den man upplever som motpart, är att det är lögn, helt enkelt. Som jag ser det ljuger du när du påstår att den tidigare talaren påstår en viss sak som inte direkt är vad som har sagts.

Tvärtom visar ju inlägget som du kommenterar att det har skett en eskalering av vissa saker, vilket vi också kan se i den här tråden.  Det sker fler hatbrott nu än tidigare. Det visas mer öppen rasism än vad vi har sett under lång tid. Och jo, visst har det eskalerat. Ingenting i inlägg #62 antyder att det inte skulle ha gjort det.

Att du sätter ett frågetecken efter ditt påstående gör det inte till en fråga. Du har definitivt påstått det, satsen är inte en fråga, utan ett påstående. tarantass har egentligen inte orsak att försvara sig mot innehållet i frågan, eftersom det är en lögn.

[Björn.B]
2014-12-04 12:33
#65

Fria tider är ingen bra källa att använda sig av. Sen vill jag uppmana folk att respektera varandras åsikter som sajtvärden tidigare har sagt till om.

Zyperior
2014-12-04 15:30
#66

#64 Nu biter du dig ganska rejält i svansen tycker jag.  Du gör precis samma sak i ditt inlägg som du påstår att jag gör i mitt. Ut efter det som beskrevs i #62 kunde man antyda ur min synpunkt att det inte varit en eskalering av invandrartiggeri, utan att vi alltid haft denna mängd av tiggeri och att svennebanan bara inbillar sig. När de anser att majoriteten av tiggeriet utanför ICA och systembolaget är invandrare är det bara baserat på fördomar. (Personligen har jag aldrig sett en svensk tiggare sitta där de senaste 5 åren). Jag ville veta om det va en korrekt bild baserat på en fråga. Han hade mycket väl kunnat svara "Nej, vad jag menar va att…" och det är fullständigt fair and square. Din typ av inlägg är den man ska betacka sig för när du påstår dig ha rätt att påstå vad andra menar egentligen. Det innebär i sådana fall att du är omöjlig att debattera med.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Inkanyezi
2014-12-04 15:45
#67

#66 Om du hade någon hut alls i kroppen, skulle du inte fortsätta slänga ur dig anklagelser på det sättet för att försvara ditt tilltag. Det mest klädsamma vore om du bad om ursäkt för ditt felsteg.

Zyperior
2014-12-04 16:16
#68

#67 Tack desamma.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Inkanyezi
2014-12-04 16:21
#69

OK, jag ber om ursäkt för att jag har tillfört OT-inlägg i tråden.

Därmed hoppas jag att den kan återgå till ämnet.

Annons:
Zyperior
2014-12-04 16:25
#70

Jag kan också be om ursäkt för att jag med min fråga försökte säkerställa om min bild av hens inlägg va korrekt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2014-12-04 16:28
#71

Kommer stänga tråden om tjafset fortsätter. Folk måste fundera på vad ni håller på med. Är det så svårt att respektera varandras åsikter klarar ni inte av det föreslår jag att ni skriver om något annat, vi ska inte behöva tjata 1000 gånger på er!

Upp till toppen
Annons: