Annons:
Etikettpolitiker
Läst 2489 ggr
[sanna70]
2014-12-05 08:13

Äntligen lite sanning. .

Måste säga att jag är förvånad att just Expressen skriver om detta ämne (kanske behöver dem släta över alla orättvisor och påhitt genom åren) dock är det bra att sanningen börjar komma fram 

http://www.expressen.se/ledare/eric-erfors/mobbningen-av-sd-baddade-for-nyval/

Annons:
Mia-45
2014-12-05 08:29
#1

Kunde inte sagt det bättre själv. 👍Tack för länken..

spirit33
2014-12-05 08:36
#2

Det är Erik Erfors som skriver en ledare om alla orättvisor stackars SD har utsatts för. Det har givetvis inget med många andra artiklar som på ett oftast korrekt sätt beskriver verkligheten om SD.

[sanna70]
2014-12-05 08:43
#3

#33 Verkligheten av SD är svårt att se i media för det enda det går ut på är på att smutskasta, nedvärdera och förlöjliga.

Nu har flera partier "plötsligt" kommit till samma insikt som SD, ska vi börja kalla dem rasister nu för det är ju så det har varit hittills när någon har vågat att yttra sig om massinvandringen. 

http://www.dn.se/debatt/sa-kan-vi-gora-upp-med-sd-om-migrationspolitiken/

[sanna70]
2014-12-05 08:46
#4

Och nu börjar dem ploppa upp mer och mer. .  Vilken dubbelmoral, att komma till dessa insikter först nu. . 

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/smalandsnytt/bo-frank-m-alla-maste-diskutera-flyktingpolitik

Mia-45
2014-12-05 08:48
#5

#3

"Nu har flera partier "plötsligt" kommit till samma insikt som SD, ska vi börja kalla dem rasister nu för det är ju så det har varit hittills när någon har vågat att yttra sig om massinvandringen. "

Exakt!

[sanna70]
2014-12-05 08:59
#6

Jag vill åter igen påpeka att jag inte är rasist, inte på något sätt dock kan jag inte låta bli att  må illa av denna sjuka maktspel som våra politiker spelar.

Här kan vi höra Staffan Danielsson från Center. Märkligt nog säger han exakt samma sak som Sd har sagt hela tiden. 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19970716.ab

Annons:
Schnauzertik
2014-12-05 09:02
#7

Nu är det inte partierna utan enstaka politiker och ett gäng före detta politiker som lyfter fram för att diskutera flykting och integrations frågor.

Deras inställning är inte heller i närheten av SD´s extremistiska åsikter.

Värd för Pensionärer

Mia-45
2014-12-05 09:04
#8

#6 
Sanna..man är inte rasist för att man är realist och tänker på Sveriges framtid. 
👍
Men det är som du säger….nu kanske då när andra börjar inse att de måste ha en invandringspolitik för att Sverige ska må bra, ska även de börjas kallas för rasister nu då?🤔

[sanna70]
2014-12-05 09:32
#9

#7 Våra maktgalna politiker gör vad som helst för att få sitta kvar. Det är bara en tidsfråga innan det börjar pratas om dessa katastrofala mängder av asylinvandringen. 

Kan inte låta bli att dela denna länken, lite kul blev det faktiskt med Stefans uttalande men han har ju rätt om detta. .

[Carpinus]
2014-12-05 09:35
#10

#2 Verkar som om du vill ha tolkningsföreträde om ledarens innehåll? Jag tror nog att de flesta kan läsa och bilda sig en uppfattning själva om den…

Så då detta med "stackars SD" och den s.k. offerkoftan som ofta vädras här. Ja, SD har tagit emot rätt mycket hån och ovett. Detta kom inte minst till uttryck vid Åkessons sjukskrivning. Som Erfors skriver: "Det utbredda hånet mot Jimmie Åkesson i sociala medier - efter att han blivit sjukskriven - var också vedervärdigt att följa. De självutnämnda ”goda” SD-hatarnas brist på allmänmänsklig empati var ytterligare ett bidrag till omröstningsbeslutet."

"Spottar man tillräckligt länge på en sten blir den våt" som ordspråket säger, och när SD till sist gav igen så verkar indignationen inte veta några gränser. Uppenbarligen hade de etablerade partierna och deras fans i stugorna förväntat sig att SD skulle nöja sig med att vara deras spottkopp. Vänsterpartiet, den tidigare strykpojken i riksdagen, blev så till sig att de verkade prata med egen majoritet i ryggen istället för sina 6%, och MP, som för inte så länge sedan själva var enfrågeparti verkade helt ha glömt sin historia när de hånade SD för deras smala utbud. Nu är läget som det är, och nu är det många som slåss om den där offerkappan bland de som nyss var mobbare! Sossarna och MP gråter krokodiltårar, och de borgerliga ville ha en ursäkt av regeringen för gamla oförrätter för att ens prata med dem. Nu tror politikerna att det löser något att återigen skicka väljarna till valurnorna utan att för ett ögonblick se sin skuld i den låsta situationen.

spirit33
2014-12-05 12:52
#11

#10

Verkar som om du vill ha tolkningsföreträde om ledarens innehåll? Jag tror nog att de flesta kan läsa och bilda sig en uppfattning själva om den…

Hur menar du då? Jag har inte tolkat något, det är väl Eric som har tolkat något i så fall.

Du som pensionär blev väl jätteglad åt SD:s agerande? 😂

Silvestris
2014-12-05 13:35
#12

Det är helt i sin ordning att demokratiska partier inte vill ha med odemokratiska partier att göra. Vad säger ni om stackars mobbade SDs inställning att inte under några som helst omständigheter kunna samarbeta med Mp eller F!? Mobbar SD Mp och F!? Nej, jag trodde inte det.

[Carpinus]
2014-12-05 13:43
#13

#11 Ja, du talar ju om för oss att det är Erik Erfors som skriver en ledare, och det framgår ju ändå. Sedan talar du om att det finns många andra artiklar som har ett annat budskap, och det är nog också välkänt. Frågan är då vad du egentligen ville ha sagt?

Ja,skall vi tala om mig så är jag  förvisso pensionär (bra personkoll där!) men inte s.k. fattigpensionär (utan att ha det särskilt fett i och för sig). När sossarna pratade om att pensionärerna skulle få det bättre visade det sig bara gälla de allra mest utsatta, vilket jag absolut unnar det gänget, men de är långt ifrån de enda pensionärerna. När sossarna väl kommit till makten flyttade Magdalena Andersson skatterättvisan för pensionärerna som grupp  fram i en diffus morgondag. Förmodligen så långt fram att en stor del av oss hinner avlida innan dess.

Tycker f.ö. att SD hade en acceptabel förklaring till att det de sämst ställda pensionärerna skulle få ut skulle ätas upp genom MP:s företagarnegativa och samhällsutvecklingshämmande politik.

Det kändes därför snudd på löjligt när den gamle sossen Curt Persson på PRO gick ut och talade om att SD hade hans 400.000 medlemmar emot sig och Aftonbladet skrev att pensionärerna "var i uppror". (Hela styrelsen i PRO sägs f.ö. vara avdankade sossar). Som gammal fackföreningspamp är han väl van att tala i andras namn, men åtminstone min talan för ingen pensionärsorganisation…

Annons:
Mysan59
2014-12-05 14:31
#14

#10 Så bra skrivet

[Carpinus]
2014-12-05 15:12
#15

#13  För den som är specifikt intresserad av  hur det ligger till med de tilltänkta skattelättnaderna för pensionärerna kan läsa mer i denna tråd:

http://politik.ifokus.se/discussions/5481bbadce12c41357001887-pensionarerna-och-skatten?discussions-1

spirit33
2014-12-05 17:51
#16

#13

Ja, du talar ju om för oss att det är Erik Erfors som skriver en ledare, och det framgår ju ändå. Sedan talar du om att det finns många andra artiklar som har ett annat budskap, och det är nog också välkänt. Frågan är då vad du egentligen ville ha sagt?

Om du läser sanna70:s inlägg i #0 där hon skriver att Expressen kanske skriver detta bara för att släta över alla orättvisor och påhitt, så tyckte jag att det var på sin plats att påpeka att detta var en ledare som Eric skrivit… Alltså vad en person just tolkat har försiggått kring SD.

Detta innebär givetvis inte per automatik att några tidigare artiklar skulle vara osanna.

Förstår du, eller ska jag skriva långsammare så att gamle man hänger med(hoppas du tål skämt).😉

Skönt att du inte är en fattig pensionär.

[Carpinus]
2014-12-05 19:23
#17

#16 Nej, än är väl fattningsförmågan OK, eller åtminstone inte sämre än den varit tidigare…

Känns lite tragiskt i grund och botten att medan vi kan hålla en öppen debatt och försöka förstå och någorlunda respektera varandras synpunkter så här på gräsrotsnivå så tycks våra politiker vara helt blockerade och i affekttillstånd. Vad är det för surdeg vi har placerat i Riksdagshuset egentligen?

spirit33
2014-12-05 20:31
#18

#17

Det är väl som det altid har varit med politiker.

Jag tror om vi nu ska se positivt på SD:s framfart, att nu håller inte resterande partier igen med migrationspolitiken inför extra valet(har vi redan börjat se), för nu har de lärt sig att de måste lyfta fram sin egen migrationspolitik som de faktiskt haft hela tiden men har valt att inte lyfta fram den p.g.a. SD gastande.

Nu blir det nog öppet krig mot SD angående migrationspolitiken… SD får nog huka sig nu(hoppas jag). Alla utom SD trodde att folket var mer pålästa och mer intelligenta angående främlingsfientlighet än de faktiskt var. Så nu bör dom ladda på ordentligt och skjuta SD:s politik i sank, där den hör hemma.

Jag får erkänna att jag är lite  omvänd(i inriktningen) p.g.a. hur för stor del av folket som  sympatiserar med SD (som det verkar)och fortfarande vägrar att se vad de är för några. 

Kan man inte ignorera ett i grunden nazistiskt och rasistiskt parti som SD genom att inte diskutera flyktingfrågor… Så är enda utvägen att köra över dem med sin egen migrationspolitik. Och givetvis ifrågasätta alla galna ideér som de kommer upp med. Gör allt tvärtom denna gången, lär svenska folket vad ett främlingsfientligt parti har för grund att stå på när det väl kommer till kritan.

[Carpinus]
2014-12-05 23:41
#19

#18 Även om jag förvisso tycker att SD kan ifrågasättas på många sätt (jag gör det inte minst själv)  så tycker jag att det är tröttsam retorik med det där mantrat "nazistiskt och rasistiskt parti" som du och andra upprepar här, liksom det är när en rookie som Magdalena Andersson kastar ur sig att SD är "nyfascistiskt". De senaste dagarna har Fridolin, Magdalena Andersson och Löfven tappat all polityr, och det kanske är lika bra att svenska folket får se dem i all sin barnslighet - tyvärr tror jag att de enbart förstör för sig själva. Det lär bli en smal sak för Alliansen att provocera sossarna om de inte lugnar ner sig innan det är dags för valdebatterna…

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6038312

spirit33
2014-12-06 11:48
#20

#19

Nog för att jag inte gillar Magdalena A, men hon har ju inte fel med uttrycket nyfascister. Det mantrat som du kallar det, kallar jag påminnelser, nutid- och dåtids historia samt korrekt beskrivning av SD. Jag förstår att det känns jobbigt som SD-väljare att höra det om och om igen, och jag hoppas ni blir ständigt påminda i framtiden också vad det är för några ni röstat på.

Nu hoppas jag att båda blocken kommer överens om att köra över SD med list inför extra valet.

Annons:
[sanna70]
2014-12-06 12:44
#21

#20 Min fråga till dig är - Har alla partier ren bakgrund?

[Carpinus]
2014-12-06 14:08
#22

#20 Den där plakatpolitiken känns rätt så kontraproduktiv! Tror du verkligen att dina upprepningar utgör någon form av "påminnelse"? Ingen förväntar sig ju annat än det där raspiga spåret, och det snarare ökar övertygelsen att man röstar på något meningsfullt om man lägger sin röst på SD.

spirit33
2014-12-06 16:29
#23

#21

Vad menar du? Tror du någon går på att SD inte är ett främlingsfientligt och i grunden ett nazistiskt och rasistiskt parti. Tror du brunrockarna försvinner under en valkampanj? Så dumma hoppas jag inte alla 13% är. 

Är det så illa att lika många(eller fler) röstar på SD igen… Så måste verkligen en enorm del av budgeten gå till kompetenshöjning i skolorna.

spirit33
2014-12-06 16:37
#24

#22

Vadå kontraproduktivt? Du pratar om barnsliga politiker, hur är det med barnsliga väljare som minsann ska rösta på SD igen bara för att någon påpekar kärnan i deras politik. Det är löjligt om något.

Du har ju röstat på SD, så det är väl klart att du inte indirekt vill höra att du är korkad som röstade på SD, och ännu mer korkad om du röstar på dem igen. Det är lättast att ta på sig skygglappar och inte ta det där missbrukade ordet… Ansvar.😃

[Carpinus]
2014-12-06 18:08
#25

#24 Ja, vi är en del här inne som röstar på SD, och de flesta är öppna med det och  försöker att tydliggöra varför. Du däremot ägnar dig ständigt åt personangrepp och hånfulla kommentarer om hur "korkade"  vi är i stället för att diskutera i sak.

Vilka röstar du på själv? Trots att du dyker upp i snart sett varenda tråd med dina negativa tyckanden tror jag aldrig du talat om det, men du håller väldigt väl reda på vilka andra röstar på. Jag roade mig med att titta på de 105 senaste trådarna på Politik i Fokus. Inte någon av dessa är startad av dig, men du dyker upp "överallt" med samma nedlåtenhet och ringaktning.

Nu har jag gått på person, precis som du har för vana att göra. Det är ett undantag från min sida, men du lär fortsätta som tidigare. Vill du diskutera politik på ett civiliserat sätt så är du välkommen, om inte så kommer jag inte att ta notis om dina kommentarer fortsättningsvis.

Zyperior
2014-12-06 19:19
#26

#25 Tyvärr är det så i dagens debattklimat. Önskar också man möttes av ett bredare och mindre trångsynt utbud av motargument. Håller man sig saklig fakta och till uppenbara sanningar bemöts man av en attityd likt "bläää, dumma dig". Det mest naiva i deras inställning är att sålänge inget görs åt den extrema invandringspolitiken så växer SD. Får dem deras regeringsalternativ att ändra kurs från sin insnöade taktik att rättfärdiga sig själva genom att smutskasta SD och istället rättfärdiga sig själva med fungerande argument kring invandringspolitiken så skulle SD nog snabbt tappa stora skaror väljare. Ibland undrar man om folk som spirit33 och de som argumenterar likvärdigt gör det i hemlighet för att gynna SD. Om inte är de verkligen blinda för verkligheten som nu utspelat sig sedan valet 2006.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

spirit33
2014-12-06 19:22
#27

#25

Läs om, läs rätt… Indirekt betyder just indirekt. Sen kanske du kan bemöta mina inlägg istället för att ägna dig åt att gissa om mig som person. Vad spelar det för roll om jag har startat trådar eller inte? Måste man starta trådar för att vara tillåten att diskutera? Nu är du så där barnslig som du anklagar vissa politiker att vara.

Vill du ha reda på vilka jag röstade på får du väl starta en ny tråd.

Annons:
spirit33
2014-12-06 19:25
#28

#26

Haha, du är rolig du… Ja givetvis röstade jag på SD.😃

Zyperior
2014-12-06 19:31
#29

#28 Haha ja precis. Det va ett skämt. Såklart du gjorde det för du är ju inte naiv och blind inför verkligheten. 😉

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2014-12-06 21:53
#30

#25 Bra skrivet 👍 Personligen drar jag en parallell mellan dagens politiska diskussioner och det som föregår på en hockey- eller fotbollsmatch. De bästa tränarna sitter alltid på läktaren.

[sanna70]
2014-12-06 23:15
#31

#23  Spirit 33 Att komma med motargument är inte samma sak som att svara på frågan. Alltså min fråga till dig  kvarstår -  "Har alla  partier ren bakgrund?"  

spirit33
2014-12-07 00:47
#32

#31

Hmm, ja en bra fråga som kanske inte är relevant för vad vi diskuterar tycker jag. Det relevanta i nutid är SD och dess fantastiska humanistiska syn på människor. Det går givetvis utmärkt att använda retorik som "ja men se på dem då", men det är totalt fruktlöst och ett sätt att försöka lägga sitt eget ansvar(uttjatat, jag vet) någon annanstans.

Vi diskuterar SD och deras idioti till politik, det går inte som jag skrev innan att tvätta bort brunrocken under en valkampanj. Så visst finns det smått och gått hos alla partier om man går tillbaka nog långt i tiden… Men vi vill väl lära oss av tidigare misstag och inte köra på med skygglappar hoppas jag.

spirit33
2014-12-07 00:59
#33

#29

Haha ja precis. Det va ett skämt. Såklart du gjorde det för du är ju inte naiv och blind inför verkligheten.

Det var väl bra att det var ett skämt, det tar jag. Jag röstade på SD för att jag tycker att de har en så genomtänkt politik och för att jag inte tycker om att judarna tjänar pengar på min döda mormor. Det var tydligen en med stor näsa(inte Zlatan) som slank in på krematoriet och stal allt guld som hon hade på sig. Det borde finnas en slutgiltig lösning på sådana här bekymmer.

[sanna70]
2014-12-07 09:51
#34

#32 Jag tycker att det av största betydelsen att lyfta fram hela sanningen för den visar att det finns partier som har väldigt mycket mera mot sig om man går till historia..

Om vi då bortser från detta för ett ögonblick och kollar hur verkligheten ser ut i nuläget så bör vi ställa oss frågan, vad är bäst att göra utifrån dem valmöjligheter som finns. 

Jag utgår ifrån att alla som röstar går till val med önskan om något slags förbättring. Mer personal till skolorna, sjukvården, hemtjänsten, barnomsorg, någon är kanske arbetslös och önskar att det fanns mer jobb, någon kanske åker tåg ofta och önskar att det var mera tillförlitligt, någon kanske är sjukskriven och önskar få mera hjälp i form av rehab eller annat, någon pensionär kanske önskar lite mera i plånboken så att dem kan försörja sig själva, någon kanske önskar mer bostäder, mm mm mm Detta är vad jag tänker på när jag väljer parti. 

Alla har rätt att välja det parti som dem tycker gynnar dem och deras behov mest men det vore på sin plats att faktiskt sätta sig i i dess budget och se om dem kan hålla det som dem lovar för väldigt ofta händer det efter valet att människor blir besvikna när dem inser att det bara var tomma löften för pengarna finns inte till dem förbättringar som dem önskade.

Annons:
Silvestris
2014-12-07 20:50
#35

Alla partier har inte en ren bakgrund, men SD har ju inte ens en "ren" nutid!

[sanna70]
2014-12-07 23:04
#36

#35 Och du tror fullt ut på allt som sägs om SD? Du tror inte att det skulle vara så att 90% av all kränkning, felvridna tolkningar av  diverse uttalande, felvridna siffror som visas upp, felvriden bild som visas upp mm mm är del av en propaganda?

Låt oss tänka efter för ett ögonblick.Sveriges folk har röstat SD som tredje största parti.  Stefan Löfven kunde inte tänka sig ett samarbete, ingen annan utom MP och SD räckte fram handen. I stället för att lämna över så väljer han att ingå ett samarbete med MP och utlyser nyval.

Det är i högsta grad Stefans förtjänst till denna politiska kaos som råder och det är enbart för att han ville behålla makten och styret. Det är Stefan Löfven som bär det yttersta ansvaret att valet har blivit en invandrings fråga för att Stefan har med sitt val av samarbete med MP ställt två extremistiska partier mot varandra. MP som tycker att dörrarna ska stå på vid gavel för alla och SD som vill begränsa invandringen. 

Risken finns att resultatet av valet i Mars blir likvärdig, vad ska Stefan göra då? Troligtvis kommer han att köra med blocköverskridande.

Bra, kanske många tycker. . Man bör då ställa sig frågan hur ska 7 partier med 7 olika inriktningar kunna leda vårt land och återställa alla skador som redan finns? Dessutom om dem sju partier fortsätter att ignorera folkets röster i längden  så tyder det mer på diktatur än demokrati och det finns många länder som har hamnat i riktigt upprör när människor blir överkörda.

Zyperior
2014-12-08 02:04
#37

#36 Precis. Blocköverskridande samarbete är oundvikligt. Vi har haft  minst 8 år hittills av ignorans mot den frustration som nu manifesterats i ett ökat väljarantal hos SD. Så visst, låt SD stå utanför 4 år till. Det kommer absolut inte missgynna SD inför nästa riksdagsval.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2014-12-08 08:04
#38

SD skulle absolut inte missgynnas vid en bred blocköverskridande koalition,  de har själva sagt att det skulle göra dem till "det enda oppositionspartiet". Haken är ju att inte ens Löfven tror på ett samarbete med Moderaterna, och att Lööf verkar bergfast emot en koalition för Centern med Socialdemokraterna. Att sossarna kommer med MP i släptåg, som är tillväxtfientliga" enligt Alliansen, underlättar knappast förhandlingsviljan.

Kanske måste man göra som Ola Ullsten försökte 1978, att tillsätta en minoritetsregering med inslag av opolitiska tjänstemannaministrar? Talmannen beslöt den gången "att till ny statsminister utse Ola Ullsten, som avser att bilda en folkpartiregering i vilken kan komma att ingå personer utan partipolitisk förankring". Om partierna i de båda blocken åtminstone kan acceptera en sådan neutral lösning med ledaren för det största partiet som "t.f." statsminister och resten "neutrala" men ansvarskännande ministrar kanske man skulle kunna få det att hanka sig fram i brist på bättre lösningar?

[sanna70]
2014-12-08 09:13
#39

Blockpolitik låter mest som en salig röra.

"Ola Ullsten hör de till politiker som menat att hård blockpolitik i längden är till skada för landet."

[sanna70]
2014-12-08 09:18
#40

När ullsten bildade regering    

http://www.gd.se/nar-ullsten-bildade-regering

[Carpinus]
2014-12-08 09:29
#41

#40 Intressant läsning på länken, tack!

Annons:
Silvestris
2014-12-08 10:00
#42

#36

Nu handlade ju mitt korta lilla inlägg om SDs ideologi, både det ideologiska ursprunget och den nutida ideologin. Jag behöver bara läsa deras principprogram för att kunna utröna deras nutida ideologi men du kanske menar att jag inte ska tro på deras principprogram?

Sedan har vi för allt i världen deras ideologi fångad i praktiken både på film och stillbild.

[sanna70]
2014-12-08 10:07
#44

#42 Ska det vara så klart..

[sanna70]
2014-12-08 22:03
[sanna70]
2014-12-08 22:11
#47

Linda Eriksson har en önskan att sanningen om denna händelsen kommer fram så därför delar jag denna länken i förhoppning att hon slipper trakasseras mera. 

Ytterligare ett bevis på hur media kan fördärva för en människa för att det som hände inte passar in i deras bild av verkligheten. Tragiskt.

https://www.facebook.com/linda.eriksson.54943/posts/10152643610143401?fref=nf&pnref=story

Mysan59
2014-12-09 12:53
#48

#45 Från 2006

Annons:
[sanna70]
2014-12-09 17:48
Upp till toppen
Annons: