Annons:
Etikettinvandring-och-integration
Läst 6813 ggr
[Söderort]
2014-12-14 12:21

Söder: Invandrare ska få betalt för att flytta

Samer, kurder och judar kan få leva i Sverige – men de är inte svenskar, enligt SD:s partisekreterare Björn Söder.

http://www.dn.se/val/nyval-2015/den-leende-nationalismen/

När blir man svensk då?

Annons:
Saffran0Spice
2014-12-14 12:32
Aristarcos
2014-12-14 12:39
#2

Fantastiskt… hur tänker den mannen… Men hallå, och samer, de är ju en del av sveriges historia. Hur tänkte han ???

Saffran0Spice
2014-12-14 12:41
#3

#2 Det är SD - dom tänker inte alls 😎

Farwuq
2014-12-14 12:43
#4

Nästa steg blir nog vi skåningar.

Den svenske "hjälte kungen" Karl XI ville tömma Skåne på folk och flytta dit svenskar. Vem vet sådan dagar kommer kanske igen.

😕

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

Aristarcos
2014-12-14 12:52
#5

Fy F-n alltså, jag hoppas verkligen en del av dem som röstat på SD verkligen fattar vad de gör om de stödjer det partiet igen. Värsta scenario vore om de tom får ökat stöd vid nyvalet..

Aristarcos
2014-12-14 12:53
#6

Det kan gå vidare också till funktionshindrade att de inte skulle vara fullvärdiga heller… usch det är så man ryser..

Annons:
Farwuq
2014-12-14 12:59
#7

Skåning, MS-sjuk och statlig tjänsteman, jag lever tydligtvis farligt.

😮

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

[Carpinus]
2014-12-14 13:28
#8

Ganska förskräckliga uttalanden de senaste dagarna från SD! Dels detta, dels Ekeroths krav på att fångarnas föräldrars nationalitet skall registreras. Verkar som om det är brått att flytta fram positionerna för den "hårda kärnan" medan den mer medgörlige Mattias Karlsson är t.f. partiledare. Tror inte Åkesson hade accepterat sådana uttalande lika lätt.

Aristarcos
2014-12-14 13:32
#9

8# nä, vad säger du, det har väl inget att göra- med vilken nationalitet sina föräldrar har ?? Hur tänkte de inte igen ?

[sanna70]
2014-12-14 13:46
#10

Tycker mer att det är sunt förnuft om man ska kunna leva här. (jag gjorde det)

"Vi är för ett inkluderande samhälle, så alla som vill får plats. Vi har en öppen svenskhet som inkluderar även människor med rötter utomlands. Men man måste anpassa sig till det svenska och assimileras för att kunna bli svensk."

Jag ser fortfarande inte problemet.

" Jag tror att de flesta med judiskt ursprung som blivit svenskar lämnar sin judiska identitet. Men gör de inte det behöver inte det vara ett problem. Man måste skilja på medborgarskap och nationstillhörighet. De kan fortfarande vara svenska medborgare och leva i Sverige. Samer och judar har levt i Sverige under lång tid."

Och här kommer ett vanligt fenomen. När SD tycker något så är det "gud så hemskt" när någon annan journaliset säger samma sak - men ja visst. . 

Lite som när Mattias Karlsson sa att han inte såg Zlatan som svensk?

– Lite så. Men det var lustigt det där med Zlatan, att alla gick i taket för det. För vid samma tid, när Mattias svarade på den frågan, var det fullt av journalister och tyckare som sa hur härligt det var att han var så osvensk. Nu är det annorlunda. Zlatan är säkert svensk, om han känner sig som svensk. Det är en grundförutsättning.

Och till sist, orsaken till senaste hysteri . . 

Att invandrare ska få betalt för att flytta tillbaka? Det föreslår SD i Malmö idag.

– Ja, och det är bra. Vi måste underlätta för dem som överväger att flytta tillbaka till hemlandet. Då får vi bättre förutsättningar att skapa ett samhälle med gemensam identitet.

[sanna70]
2014-12-14 13:56
#11

Vad det gäller registreringen av namn så är det för att minska brottsligheten.Redan idag sänder man tillbaka grova brottslingar (även om det sker i en liten skala) Det SD syftar på är att om någon begår grov brottslighet som mord, grov misshandel med men för livet, grov våldtäkt med men för livet. . Då ska dessa brottslingar sändas till ursprungslandet.

[Carpinus]
2014-12-14 14:44
#12

#11 Professorn i kriminologi Jerzy Sarnecki kallar förslaget ett "slag i luften", eftersom man genom att samköra redan befintliga register kan få fram de uppgifterna. Man måste dock ha tillstånd av en regional etikprövningsnämnd för forskning, och Jerzy Sarnecki som själv sitter i en sådan nämnd håller det inte för otroligt att det går att få ett sådant tillstånd om man kan motivera ett forskningssyfte.

Om man har utländska föräldrar men är svensk medborgare finns det inget ursprungsland att skickas tillbaka till.

[sanna70]
2014-12-14 14:55
#13

Jag antar att dem syftar på landet som föräldrarna kommer ifrån.  

Känsligt ämne, jag vet.

 Även för mig som är född i ett annat land men jag ser det som så - har man inget att dölja så har man inget att vara rädd för. 

Jag och mina barn misshandlar ingen, saboterar inget, eldar inte upp bilar, skolor mm för att vi känner oss utanför, ingen av oss har någonsin  använt våld i något form så jag / vi känner oss inte hotade om det skulle gå till öppen registrering.

Annons:
Zandrama
2014-12-15 02:21
#14

Kan vi då skicka ut alla "etniska" svenskar som beter sig likadant och ibland värre?

//Belinda aka Zandrama

[sanna70]
2014-12-15 08:16
#15

#14 Nej, men det kanske kan införa "riktiga" lagar med "riktiga" straff. 

En människa som kommer från utlandet och väljer att stanna här hade en orsak att komma från början. Troligtvis krig eller missförhållanden, om samma människa beter sig illa, vandaliserar, förstör, dödar, våldtar och skadar det landet som har gett den personen möjlighet till ett bättre liv ja, då tycker jag att dem ska ut.

[Carpinus]
2014-12-15 09:44
#16

"Utlänningar som döms till två år i fängelse eller mer, eller döms till fängelse tre gånger ska alltså automatiskt utvisas ur landet. Brott som hedersmord, våld mot kvinnor, medverkan till könsstympning, barnäktenskap och tvångsäktenskap ska alltid leda till utvisning, enligt förslaget."

Partiets  flyktingpolitiske talesman yttrade i samband med att det här förslaget att "det ska inte gå att missbruka gästfriheten i Sverige". Sverigedemokraterna? Nej, Folkpartiet, 2005.

En av de hårdaste kritikerna av förslaget var advokaten Thomas Bodström , dåvarande justitieministern. Han gjorde det med kommentaren  "Folkpartiet försöker flirta med de främlingsfientliga och sno moderatröster men här högg de i sten." Om detta skrev kvinnorättsaktivisterna Bahareh Mohammadi Andersson och Maria Hagberg 2011: "Här kan man tydligt se att än en gång används orden främlingsfientlighet och rasism för att skrämma kritiker till tystnad. Försiktighet och rädsla - eller populism från svenska politiker som Thomas Bodström m.fl - resulterar i ett samhälle som präglas av våld och kriminalitet och förstärker desintegration och kvinnoförtryck. Tack vare Thomas Bodströms agerande när Folkpartiet kom med sitt förslag så fick Sverigedemokraterna och liknande partier kraft för att komma fram med sin politik."

Silvestris
2014-12-15 10:01
#17

#11

Men vart ska du skicka svenska medborgare vars ena förälder (eller båda) råkar vara invandrare? 

Utvisning blir redan idag ibland en följd (om man har dömts för ett allvarligt brott) så hur tror SD att registrering av dömda brottslingars ursprung kommer minska brottsligheten?

#15

Men varför ska invandrare särbehandlas? Om en blond och blåögd svensk begår samma brott som en invandrare ska de behandlas olika… så funkar inte ett rättssäkert samhälle. Det är själva definitionen av diskriminering.

[sanna70]
2014-12-15 12:03
#18

#17 

För att invandrare begår fler brott.

Jag köper inte alla dessa snyfthistorier om hur svårt dem har det här och att dem känner sig utanför mm mm och därför ska det eldas på. . 

Dem har i 99,9% själva valt att bo tillsammans och på så sätt skapat invandrar rika områden. Dem har själva valt bort det Svenska språket (i många fall) många har också valt att umgås med varandra . . .  Ja, listan kan göras lång.

Att sedan komma och skylla på Sverige att man känner sig utanför är bara löjligt. 

https://www.youtube.com/watch?v=-lFnDa9ckRM

[PeterWem]
2014-12-15 13:10
#19

Man kan förstås göra som Kuwait och införa landsförvisning. Känns bra konstigt att han som dödade sin polare i Helsingborg på gröningen för 50 spänn hasch får stanna kvar i Sverige.

jeessiikaa
2014-12-15 14:08
#20

#18 Inser du hur ologiska dina påståenden är? Vad har du använt för källor för att styrka dem? 

Invandrar-rika områden har skapats då bostäderna där oftast är billigare än i områden där majoriteten är svenskar. Och varför är det så? Jo för att sättet som bostäder har byggts i Sverige har varit att hyresrätter finns i ett områden, villor i ett annat, osv. Det är klart att en nykommen flykting inte har råd att flytta in i ett rikt villaområde direkt när de kommer hit. Det där påståendet har ingen grund alls. 

 Med lite logik är det ju enkelt att se varför varför de väljer att umgås med varandra. Om du skulle åka till Kina och vara i en grupp där 4 st pratar mandarin och en pratar svenska, vem skulle du dra dig till? Det är klart man finner vänner där man har något gemensamt, det är faktiskt inte så svårt att förstå.

Annons:
[sanna70]
2014-12-15 14:36
#21

#20 jag är en av dem 🙂 

Fast jag har valt en egen väg. .  Språket, arbete, blandat socialt umgänge. .

[Jimmy.L]
2014-12-15 14:56
#22

#20 Jag tror denna artikel kan vara intressant att läsa "- De säger inte att de ska fly till Sverige, utan till Södertälje."

http://valkommen.aftonbladet.se/2012/12/valkommenmenintehit/

Jag är för en lag där man sprider ut invandrare till landsbygden många gleskomuner avfolkas så där finns det plats.

Schnauzertik
2014-12-15 15:25
#23

#22 Så länge invandrare lever av bidrag kan man kanske jämföra med vanliga arbetslösa som måste flytta till orter där det finns arbete, så ur den synvinkeln kan man försvara att sprida ut dem.

Däremot är jag tveksam om placering i glesbygd det skulle vara bra för deras möjligheter att hitta jobb och komma in i samhället. Glesbygd är ju inte precis känt för att ha något överflöd av arbetstillfällen.

Värd för Pensionärer

[Jimmy.L]
2014-12-15 15:44
#24

#23 Förorten idag som många invandrare som kommer hit bosätter sig vid har ingen chans att få jobb. Vissa lär sig aldrig svenska heller, vore det inte bättre att dom får chansen att få en bostad där dom slipper bo 5-15 stycken i en lägenhet.

Det finns många duktiga invandrare som startar eget företag så jobb blir inga problem. utan det är bostäder som är det största problemet. Även invandrare som kommer hit inser att det varken finns jobb eller bostäder tlll dom i invandrartäta områden.

http://lt.se/nyheter/sodertalje/1.2545911-de-vill-flytta-men-kan-inte

[Jimmy.L]
2014-12-15 17:38
#25

Söder fortsätter med sina grodor.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20025488.ab

Halvdansken
2014-12-15 18:05
#26

Men det där med att invandrare får pengar för att åka hem är inget nytt. Varken i Sverige eller andra länder. Artikel i DN. http://www.dn.se/nyheter/allt-farre-irakier-soker-atervandarbidrag/

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Gronstedt
2014-12-15 19:23
#27

#10: Men vad är då "det svenska" som man ska anpassas och assimileras till? Vilka sedvänjor är det som är gemensamma för alla etniska svenskar? Vilken kultur är det som förenar? Är det ostron, champagne och opera i aftondräkt? Eller kanske en tjock korv med extra allt och Göta kanal på DVD? Ska alla som inte äter ostron och korv utvisas för osvenskhet? Ska vi utvisa alla vegetarianer till att börja med?

Så kom igen, ni som pratar om svenskhet och gemensam kultur - tala om vad det är som är godkänt svenskt, så man vet om man är svensk eller inte!

Annons:
Zyperior
2014-12-15 19:36
#28

Nu börjas det igen. Nytt val, ny smutskastning av SD.

Jag står fast vid att rösta SD oavsett vilken jävla propaganda som sprids, speciellt när det riktas mot enstaka individer. Massinvandringen är fortfarande problemet, inte de kulturella skillnaderna enligt mig. Där av är inte min röst en rasistisk sådan utan en för Sveriges och framför allt min dotters framtid. Men för all del, ge mig ett alternativ som lovar att sänka invandringsnivåerna (kommer aldrig att hända). Tills dess är SD det enda alternativet för en fungerande välfärd.

Jag vill leva i ett samhälle där skolan fungerar, där vården fungerar, där det går att få en bostad, där det går att få ett jobb. Ni som inte röstar SD, vill alltså inte ha detta utan vill bara ha ett rent samvete, även om det innebär att ni får leva i ruinerna av ett en gång fungerande samhälle.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2014-12-15 20:07
#29

#28 Så du ser inget fel på att man ser ner på samer och judar eller vill förbjuda  fri abort för kvinnor?  Ja jag vill ha en bra vård och skola samt jobb och bostäder men inte till varje pris.

Silvestris
2014-12-15 20:59
#30

#28

Det tacksamma med SD är att ingen smutskastning behövs. De sköter jobbet så bra själva. Jag trodde inte att de kunde kläcka ur sig fler dumheter men när Söder tar i och säger att samer och judar inte är svenskar… 

Jag röstar också för mina barns skull och för mina barn önskar jag ett fortsatt aktivt jämställdhetsarbete, något som SD och KD är de största hoten mot. Jag vill att min dotter, vid behov, ska kunna genomgå en abort utan att bli ifrågasatt av sjukvården. Utan att behöva ange några särskilda skäl för det.

Jag vill att mina barns kusin ska behandlas precis likadant som mina barn även fast hans mamma är invandrare och jag önskar att min mans kusiner fortsatt ska få gifta sig och skaffa barn fast de är homosexuella.

Solidaritet och jämlikhet är vad jag önskar mina barn.

[Carpinus]
2014-12-15 22:52
#31

För min del har Björn Söder passerat all anständighets gräns. Det innebär inte att jag inte kommer att fortsätta att vara kritisk mot svensk invandringspolitik, men det får bli röstskolk den här gången om han sitter kvar.

Zyperior
2014-12-15 23:50
#32

#29 Absolut är det fel. Inget jag ställer mig bakom. Jag pratar inte bara om en "bra" skola. Jag pratar om skola över huvud taget. Likaså vård och bostadsmarknad. Men som sagt, ge mig fler alternativ. Idag har jag bara ett.

#30 Din dotter kommer garanterat inte bli ifrågasatt av vården om hon vill göra abort. Men när hon väl får tid är ungen född för 2 år sedan.

Kanon för dig. Då kan de gå och va homosexuella och gifta sig och bli lika behandlade. Dock utan utbildning och utan bostad och utan jobb. Vilket fantastiskt liv du önskar dina barn.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2014-12-16 07:56
#33

#32 Dom flesta partierna vet om att det saknas resurser till skolan, vården och bostäder det är en viktig fråga. SD vill låna till sig sina löften, är ett ökad stadsskuld du vill se där vi i framtiden måste skära ner än mer än vi har gjort nu eller att vi slutar som Grekland.

Silvestris
2014-12-16 09:08
#34

#32

Med SD i bestämmande position kommer inte min dotter ha tillgång till fri abort ens om Sverige är rikt som ett troll. Människor som avviker från SDs heterosvensknorm kommer diskrimineras systematiskt, även om skolan har sjukt mycket pengar.

Jag bor hellre i ett jämlikt fattigt land omgiven av människor som bryr sig om varandra än i ett rikt land där människor sorteras och behandlas olika beroende på kön, sexuell läggning, ursprung osv.

Ingenting kommer bli bättre om SD får makt. Absolut ingenting.

Annons:
[sanna70]
2014-12-16 09:41
#35

Angående SD och abort 

"Vi ser med stor oro på de höga aborttalen. Vi vill få till stånd en nationell handlingsplan för att minska aborttalen. Partiet förordar, liksom de flesta länderna i Europa, fri abort fram till den 12:e graviditetsveckan. För abort efter den 12:e veckan till följd av medicinska eller andra tungt vägande skäl ska det krävas tillstånd av Socialstyrelsen."

Angående arbete

http://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/135353/skyddsombud-skickar-nodrop-till-regeringen

Kommuner går på knäna

http://www.svt.se/nyheter/sverige/moderat-om-invandringen-kommunerna-gar-redan-pa-knana

Och till sist, angående Björn Söders uttalande. 

http://sdkuriren.se/med-anledning-av-pastaenden-i-medier-kring-judar-och-samer/

[sanna70]
2014-12-16 17:13
#37

#36  Mycket skrivs om SD och jag föredrar att hålla mig till deras nuvarande politiska inställning. Det behöver påpekas att det ibland (som häromdagen) kom ut en nyhetstoff om ett uttalande från SD. (inget konstigt med det) dock visade det sig att det uttalande gjordes för nio år sedan men journalisterna smällde upp det i tidningar och fick det att låta som att det var nytt. Det bör också påpekas att alla partier har gjort uttalanden som dem ångrar i efterhand eller som var dåligt formulerat. Jag orkar inte lägga ner energi på att leta alla felsägelse dock är det uppenbart vad journalisterna försöker att göra men jag tror också att det retar många människor för det är som att omyndigförklara nästan en miljon människor. 

SD och försvarspolitik

https://sverigedemokraterna.se/var-politik/forsvarspolitik/

[Jimmy.L]
2014-12-16 17:21
#38

#37 Det är den senaste försvarsbudgeten som SD har gett ut se även denna tråd där vi diskuterar om deras budget.

http://militarhistoria.ifokus.se/discussions/546f451bce12c44981000199-sds-forsvarsbudget-existensforsvar-2025

[sanna70]
2014-12-16 18:06
#39

#37 Tack.

Jag kan ärligt säga att försvar är inte min starka sida dock har till och med jag förstått att det behöver både förstärkas och förbättras och Rysslands "påhälsningar"  är direkt provocerande.

Annons:
Silvestris
2014-12-16 19:30
#42

Det finns många samer som identifierar sig som svenskar och som samer. Det råder ingen konflikt där emellan. Däremot har samer en juridisk särställning och har Sametinget och rätt till utbildning i samiska.

Det är inte någon annans uppgift att definiera vem som är svensk och inte. Om en same anser sig vara same och inte svensk är det okej, precis som det är okej att anse sig vara svensk. Vem av er vill bli definierad av någon annan?

Söder (med fler SDare) har någon slags vanföreställning att man måste vara på ett speciellt sätt för att vara svensk. Att man inte kan ha olika identiteter. Att det skulle vara något slags problem att ha flera identiteter att kunna vara både svensk, jude och homosexuell.

Jag vill inte vara en del av "Söders svenska nation".

[sanna70]
2014-12-16 19:33
#43

#40

#41

Ja, lite kul blev det till slut. Jag gissar att "aftonblaskan" har fullt upp att leta små otäcka kryphål hur dem ska vända och förvrida detta uttalande så att det blir "rätt" tolkat.

Zyperior
2014-12-16 19:36
#44

#35 

"Angående arbete

http://www.skaraborgslanstidning.se/artikel/135353/skyddsombud-skickar-nodrop-till-regeringen

Kommuner går på knäna

http://www.svt.se/nyheter/sverige/moderat-om-invandringen-kommunerna-gar-redan-pa-knana"

Ta sedan och lägg in ca 600.000 nya flyktingar som beräknas komma de kommande 4 åren till Sveriges nota. Kul land att bo i.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
2014-12-16 19:55
#45

#44 Om du läser mina inlägg så ser du att jag är högst medveten om detta och landets kostnader. Det är rent skrämmande att inte folket reagerar mer än vad dem gör med tanke på hur det ser ut i kommunerna.

Det sägs att man ibland måste nå botten för att märka hur illa det är men det är onekligen svårt att bara sitta och titta på medans politiker leker med människors liv.  

Min gissning är att S vinner valet, M kommer tvåa och SD oförändrat tredje plats och dem ska naturligtvis motarbetas i ytterligare fyra år till.

Nu är det så med tanke på alla siffror och all information som finns och dessutom på alla kommuner som ber om hjälp, olika distanser mm mm så tror jag inte att S kan göra särskilt mycket åt situationen i landet. Oavsett vad dem än lovar. .   För att det ska ske förändring så krävs det tydliga återgärder och pengar dessutom. Att höja skatten kommer inte att räcka, att låna pengar kommer inte att räcka och när det gäller besparingar så har Moderaterna redan sett till att det sparas på precis allt som får samhället att snurra. Men vi får väl se, jag hoppas att jag har fel men jag tvivlar starkt på en positiv utveckling till det bättre.

[VSK]
2014-12-16 20:07
#46

#43

Jag orkar inte bry mig om all smutskastning och lögner som florerar överallt, men tyckte det kunde vara på sin rätt med den länken.

Råkade faktiskt läsa den länken före den här tråden, inget annat.

Schnauzertik
2014-12-16 20:34
#47

Tagit bort skulle vara i annan tråd.

Värd för Pensionärer

[sanna70]
2014-12-16 21:50
#48

#43 Ja, den länken var helt på sin plats.

Annons:
Silvestris
2014-12-16 22:07
#49

#44

86% av världens flyktingar bor i exil i u-länder. Flyktingar i dessa flyktingläger bor inte där tillfälligt utan i snitt i 17 år!

Och ni gnäller över att den rika västvärlden tar emot övriga 14%! Skämmes…

Zyperior
2014-12-16 22:40
#50

#45 Jag vet att du och jag är på samma sida. Ville bara påpeka hur absurd situationen är här i absurdistan.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2014-12-16 22:42
#51

#49 Va vill du vi i Sverige ska göra då? Bli ett u-land pga av invandring först, sen får vi gnälla? Jag tycker det är bättre att gnälla innan det händer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
2014-12-17 07:54
#52

#49. Visst finns det en och annan som har det riktigt bra ställt men dem allra flesta sliter hårt för brödfördan. Ja, människor har hus men dem har jobbat hårt för det och dem har dyra lån på sina boenden.  Det är också stor arbetsbrist, det talas ofta med ett stort leende från Moderaterna hur duktiga dem var som skapade 300 arbeten men dem glömmer att nämna hur många som blev arbetslösa under samma period och dessutom glömmer dem att nämna hur många flyktingar det har tillkommit. 

Om du ser dig runt, verkligen kollar upp fakta så ser du att det är inte "bara" gnäll när man säger att vi är för många och vi borde minska kraftigt på flyktingströmmen . När kommuner går ut och ber människor ta flyktingar till sina hem för det finns inga boenden, då är det illa för att inte snacka om alla stackars människor i detta land som blir drabbade pga alla dessa nedskärningar. Senast igår kunde man se på nyheter att en sjukstuga i Dorotea stänger pga kostnader. Detta är inget unikt, det finns ex antal äldreboende som redan har stängt av samma orsak och många andra myndigheter. Psykiatri (BUP), socialförvaltningen går på knäna och klarar inte av att hjälpa barn som är i nöd, sjukhusavdelningar stänger pga personalbrist (besparingar) , behöver jag nämna att våra tåg står still ganska ofta?, arbetslösheten är väldigt stor, bostadsbristen är enorm, ja listan skulle kunna göras mycket, mycket längre. .  Jag förstår bara inte var du ser den "rika Sverige"?  

fatcat
2014-12-17 08:41
#53

Björn Söder må vara intelligent men sådana uttalanden har ingenting i ett demokratiskt samhälle att göra. Främlingsfientligt och arrogant.

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Silvestris
2014-12-17 09:10
#54

#51

Vad vill jag att vi ska göra? Hjälpa de som ber om hjälp. Det har vi råd med. Vi har skolor som ger bort surfplattor och datorer till alla elever. Det närmar sig jul och våra barn kommer översvämmas av leksaker av varav hälften de har glömt bort att de har om en kort stund. Vi har dyra smartphones, datorer, TV-apparater, ljudsystem, bilar osv. Vi har genomgående en sjukt hög levnadsstandard i Sverige, men vi gnäller. Vi har inte rååååååd att hjälpa de som har det som allra, allra sämst i världen. Nja, vi vill nog inte ens höja skatterna så att vi kan satsa mer på skola, vård och omsorg.

#52

Sverige är ett rikt land relativt… ja, t.ex. de u-länder som tar emot majoriteten av världens alla flyktingar.  Jag många sliter hårt i Sverige också men ha inte mage att jämföra det med att fly för sitt liv till ett flyktingläger där du bor i ett tält i lera. Där det råder kriminalitet inom lägren pga. brist på grundläggande resurser som säg…. mat? Barnen har i bästa fall en skola att gå till, men tyvärr inte alltid. De tappar hoppet om framtiden. Hur ska de kunna bygga upp sina hemländer när kriget är över och de återvänder hem? Utan utbildning? Vem ska bygga deras vägar? Deras hus? Bygga upp sjukvården, ett utbildningsväsende? 

Vi har det bra! Ja, jag har levt under existensminimum, jag har varit arbetslös, jag har haft tre olika arbeten parallellt med varandra… jag vet hur jävligt det kan vara men även det är lyx jämfört med att bo i ett flyktingläger utanför Djibouti eller i Libanon.

Öppna ögonen och se hur det ser ut i världen.

Gronstedt
2014-12-17 09:50
#55

Arbetslös utförsäkrad under existensminimum i Sverige är fortfarande alldeles otroligt mycket bättre än våldtagen och stympad på flykt undan IS efter att ha sett sina kära dödas. Och det finns många i Sverige som lever en bra bit över existensminimum.

Om alla som lever över säg socialbidragsgränsen i Sverige skulle avsätta hälften av sin julbudget till mottagande och integration av invandrandrare, hur mycket pengar skulle det bli då?

Och hur mycket sämre skulle deras liv bli om de åt vardagsmat över jul och gav varandra vänlighet i stället för saker?

Sverige blir inte ett u-land för att svenskar får klara sig med 3 par skor om året och nödgas använda sin mobiltelefon i ett par år innan den byts. Det är inte ett u-land för att det finns barn som inte har råd med utlandssemester varje år. Verklig nöd är något helt annat.

Annons:
[sanna70]
2014-12-17 12:06
#56

Folk lånar pengar till sina hus, dem tar kredit för sina möbler, datorer, bil, jag vet att många tar lån (dumt nog) och köper julklappar, mobilerna är i regel på avbetalning/abonemang. .   Om man är två så har man möjlighet till en resa om året (kanske) om man är ensam, sjukskriven, pensionär, arbetslös, utförsäkrad så har man inte råd till något alls. Om man tillhör den nedersta kategori OCH har dessutom barn, då lever man ofta med stor oro hur man ska få pengarna att räcka till räkningar, mat och kläder till barnen . .  

Nej, jag ser fortfarande inte det rika Sverige som ni talar om.

Ska folk skämmas för att dem vågar säga att dem har det svårt här, för att det finns dem som har det svårare? Det är en absurd tanke! Hela mellanöster är i krig,det är krig i flera av Afrikas länder. Sedan har vi Ukraina som är på gränsen till vad dem klarar av.  Vi behöver faktiskt inte ens gå så långt när jag tänker efter. . Ukraina, Rumänien, Ungern, Serbien, Albanien, ja listan skulle kunna göras lång på länder där barn och vuxna sover i trappuppgång och lever i nöd. 

Jag tror att dem flesta inser att Sverige har en begränsad yta och även budget och jag är också övertygad att många inser att vi kommer inte att må bättre när vi kört vårt land i botten och tvingas själva se våra medmänniskor på gatan.  Eller?

Magi-cat
2014-12-17 12:38
#57

Åh, det här är kul!

Talmannen hälsas - på samiska!👍

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20035657.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2014-12-17 13:09
#58

#57 Humor 😃.

Silvestris
2014-12-17 14:18
#59

#56

Jag är inte av åsikten att fortsatt invandring är=köra Sverige i botten.

Du har problem att se världen relativt, då förstår jag din svårighet att förstå att Sverige är ett rikt land men faktum är att Sverige är rikt. Även de som har det kämpigast har en hög levnadsstandard relativt de flesta människor i världen.

Det är också ett problem att du ser ekonomin som något konstant. Det är inte så. Intäkter kan öka och minska, likaså utgifter. Det är inget som är konstant. Ju fler människor vi blir ju fler kommer arbeta. Människor startar företag och genererar skatt. Människor med företag anställer människor, som betalar skatt. Högre skatter (vi kan börja med att avskaffa jobbskatteavdragen) genererar mer pengar in.

Människor köper varor och tjänster=pengar in i skattekistan.

Och begränsad yta, du skämtar? Vet du hur mycket outnyttjad yta vi har i Sverige? Har du hört talas om avfolkning av glesbygden? Det finns hur mycket plats som helst. Vi är inte trångbodda i Sverige. Det är bland det sista vi är.

Halvdansken
2014-12-17 14:36
#60

#59. Hur många % skatt tycker du att vi ska betala, Silvestris? 80-90-100%

Plats finns rent fysiskt, det konstaterade även Reinfeldt, men ska invandrare bo i skogen under en gran? Och numera är det ju bostadsbrist i kommunerna.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Silvestris
2014-12-17 15:22
#61

#60 Vi kan börja med att ta bort jobbskatteavdragen så att alla betalar lika stor andel skatt. Och det råder inte bostadsbrist överallt. Det finns kommuner som river flerfamiljshus. Bostadsbristen är främst ett storstadsproblem och alla behöver väl inte bo i storstäderna?

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Silvestris
2014-12-17 17:04
#63

Om vi vill ha bättre välfärd får vi betala för det, via skattesedeln. Det ger mindre utrymme till materialism men det får vi ta. Om flyktingar får flytta ut till glesbygden skapas arbetstillfällen. Det behövs människor som arbetar med flyktingar: psykologer, kuratorer, lärare, samordnare, lotsar och allt möjligt. Det skapar arbetstillfällen! Det gynnar hela bygden. När fler jobbar på orten är chansen större att affären, skolan, förskolan, frisören, caféet osv. blir kvar kanske tom. utökas.

Magi-cat
2014-12-17 17:10
#64

Det stämmer så utmärkt bra vad Silvestris skriver! 
För vår bygd har flyktingarna betytt mycket, för skolan som får vara kvar och t.o.m. anställer mer personal, för förskola, för butik och allt det andra…Och inte minst mänskligt. Barnen får höra kompisarna berätta hur det var i flyktinglägret…

Jag förstår inte hur alla ni räknar som får Sverige till att stå någonstans på utarmningens brant! Tror ni på det där? Till och med räknar ni bara invandring som något som kostar när vad det ger är kanske oändligt mycket större…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2014-12-17 17:12
#66

#63

Om vi vill ha bättre välfärd får vi betala för det, via skattesedeln. Det ger mindre utrymme till materialism men det får vi ta.

Vad är det för kvalificerat skitsnack? Du vet väl inte hur många människor det finns som inte ens har normen. Vad vet du vad de har för saker eller inte? För vissa så kanske det tar ett år att ens kunna köpa ny tv om den gamla gått sönder. Då pratar jag den billigaste tv som finns.

Vet du hur många som inte ens har råd med att gå till läkare, än mindre att köpa mediciner?

😡

Zyperior
2014-12-17 17:21
#67

#63 Det skapar arbetstillfällen inom den kommunala sektorn möjligtvis. Inga inom den privata sektorn där dessa individer som kommer kan få jobb. De får istället gå på bidrag + att samhället även ska betala för allt detta extra stöd som tillkommer. Det du talar om är bara ökade kostnader helt enkelt och ökad påfrestning för välfärden. 100.000 på ett år, 600.000 på fyra år. Är det verkligen så svårt att fatta att vi garanterat inte kommer klara av detta?

För att använda dina egna argument mot dig själv. 
"86% av världens flyktingar bor i exil i u-länder. Flyktingar i dessa flyktingläger bor inte där tillfälligt utan i snitt i 17 år!"
Då kan väl dessa 14% avstå sig "lyxen" att komma till oss rika länder så vi lägga all denna "lyx" vi hade gett dem på de som är kvar i flyktinglägren. Varför ska dessa ynka få, få det så otroligt mycket bättre och lyxigare än så otroligt många?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Halvdansken
2014-12-17 17:23
#68

#61. "Vi kan börja med att ta bort jobbskatteavdragen så att alla betalar lika stor andel skatt. "

I Sverige är det progressiv skatt, alltså ju mer du tjänar, ju större andel skatt betalar du.  Tror att många skulle välkomna en sk platt skatt, att alla tex betalar 40%. Sen är kommunalskatterna olika, och över en viss inkomst betalar du även statlig skatt (vi bortser från momsen).  Så nån lika andel är vi långt från.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Silvestris
2014-12-17 17:27
#69

Bättre välfärd innefattar ju att hjälpa söka inom landet, så att alla har råd att gå till läkare och få de läkemedel de behöver. Något vi faktiskt redan har rätt tik. Erhåller man försörjningsstöd får du pengar för nödvändiga läkarbesök och läkemedel (jag vet, been there done that). Men välfärden måste bekostas av bl.a. vi som arbetar. För min del får man gärna beskatta höginkomsttagare mer istället för mindre (ja, jag och min man faller in där och vi betalar gärna högre skatt). Och får vi fler människor som arbetar i landet får vi mer pengar till välfärd. Nyckeln är inte att stänga ute människor utan att få in fler i gemenskapen.

Annons:
Zyperior
2014-12-17 17:35
#70

#64 Ger otroligt mycket mer? 
Jag är för invandring, inte emot. Men vi ska ta emot invandrare när vi KAN göra det. När skola, vård, bostadsmarknad och arbetsmarknad fungerar. Vad du och dina medtyckare gör är att slänga på onödigt många vedträn i famnen på en gammal dam när det redan är vinter. Det spelar ingen roll hur mycket eld dessa vedträn ger i framtiden om den gamla damen ramlar ihop och inte orkar fram till dörren. Då fryser hon ihjäl. Det är väl bättre hon får så hon klarar sig över vintern OCH orkar ta sig hem. Sen kan hon samla på sig extra ved under det varmare halvåret istället.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Halvdansken
2014-12-17 17:40
#71

#69 "Men välfärden måste bekostas av bl.a. vi som arbetar".

Bland annat?  Alla pengar som kommer in till stat/kommun är skattepengar. Inget annat.

"Och får vi fler människor som arbetar i landet får vi mer pengar till välfärd". Om de arbetar, ja. Arbetslösheten är hög i Sverige, vad ska alla jobba med? Det är inte alla som kan eller vill starta firmor.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zyperior
2014-12-17 17:45
#72

#69 Bättre välfärd innefattar mycket mer än så. Det innefattar att inte bara att folk ska ha råd. Det innefattar att vi ska få tid hos läkaren över huvud taget. Att vårdpersonal inte ska gå på knäna. Att lärare ska orka med sitt arbete, att klasser minskas och betygsnittet hamnar på en acceptabel nivå. Att vi inte ska behöva lägga skattepengar på att låna ut hotell till Bert Karlsson medans ungdomar inte kan flytta hemifrån för att det inte finns bostäder. Att det ska finnas gott om arbeten så att folk inte behöver gå arbetslösa flera år i sträck. Tyvärr är situationen helt omvänd i Sverige idag och då tycker du att vi ska belasta detta ännu mer genom att ta hit 100.000-tals individer till?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Silvestris
2014-12-17 18:06
#73

#67

Fast det skapas ju ofta en privat näring runt omkring t.ex. mataffären, bageriet med tillhörande café, frisörsalongen, byggföretaget, fotvårdsspecialisten, kanske t.o.m. en liten veterinärklinik med tillhörande djuraffär osv. En ort som överlever kan bli en ort som växer.

Ingenting bara blir utan det måste ju ges tid att växa till.

Problemet med att ta emot färre flyktingar och ge mer pengar till t.ex. UNHCR är att det inte finns ett direkt samband mellan mer pengar till området och färre som söker sig hit. Människor kommer alltid söka sig mot säkerhet och sträva efter en bättre framtid. Väldigt få anser nog att resten av livet i ett flyktingläger är en bättre framtid eller ens säkert. Mer pengar till ett flyktingläger ökar inte  avståndet mellan konfliktzonen och flyktingarna. Mer pengar gör inte området säkrare. Mer pengar till flyktingläger stoppar inte IS framfart osv.

UNHCR och liknande organisationer finns inte ens på plats överallt. Det är inte heller någonting som mer pengar kommer lösa. 

Dessutom är det ett direkt resursslöseri att inte ta vara på människors potential, oavsett varifrån de kommer.

Det är dessutom inhumant att neka människor som flyr för sina liv en säker tillvaro.

Halvdansken
2014-12-17 19:59
#74

Det är väldigt få av de som sitter i flyktingläger som kommer hit. Det kan kosta hundatuentals kronor att anlita en människosmugglare, så det är tyvärr inte de mest nödställda människorna som lyckas ta sig hit.  Så de pengar som går till lägerna gör säkert en stor skillnad.

#67. Flyktingarna får inte nån större summor pengar direkt i handen, så nån fotvård tror jag inte att de kostar på sig. De får skattepengar i bidrag, som går till småkonsumtion, som till stora delar går tillbaka tll staten som skatt. Dessutom ärdet valdigt få som bor kvar i glesbygden, de flyttar mot städerna så fort de kan.  Och  genomsnitt tar det 7 år för en invandrare att få jobb i Sverige.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-12-17 20:09
#75

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Zyperior
2014-12-17 21:37
#76

#74 Det ger ju bara större anledning för oss att se till att mer pengar går till flyktingläger och mindre går till de som tar sig hit. Gissar att ditt inlägg va riktat åt #73 och inte mitt inlägg?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Silvestris
2014-12-17 21:40
#77

#74

Nu är ju inte flyktingarna de enda som bor på orten. Jag trodde jag hade varit tydlig med att flyktingförläggningar och liknande för med sig att andra människor får arbete och det är hos de människorna köpkraften ligger.

Jag vet att det kostar pengar att ta sig hit. Jag vet att många familjer därför inte har råd att åka allihop utan man skickar en person (ofta en man som man hoppas kommer kunna etablera sig och sedan kan resten av familjen komma senare). Jag vet att de som inte har pengar inte tar sig hit, men de som tar sig hit behöver fortfarande hjälp.

Min systers f d svärmor tillhörde nog de som hade det bättre ställt när hennes hemland drabbades av krig. Hon blev satt i fångläger (vad hon utsattes för där behöver vi inte diskutera) och hon tog sig ut genom att gömma sig bland döda kroppar. Sedan tog hon sig till Sverige. Vi skulle kanske ha skickat tillbaka henne för hon hade ju råd att ta sig hit, hur mycket hjälp kan hon vara i behov av?

Zyperior
2014-12-17 21:55
#78

#77 Sluta försök inbilla dig att Sverige skulle tjäna på detta. Hur lång tid kommer det inte ta innan de invandrare som tar sig hit genom värdeskapande arbete betalat igen de kostnader som vi behöver lägga ut i snitt? Visst, vi har jättemånga invandrare som kommit hit och utan dem skulle Sverige stannat för länge sen. Det innebär inte att 100-tusentals nya individer kommer lyfta Sverige helt magiskt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[PeterWem]
2014-12-17 22:07
#79

"Judar finns inte."

Litet förvånad att Aagård är den som påstår detta.

Silvestris
2014-12-17 22:38
#80

#78

Hur lång tar det för en svensk att betala tillbaka för allt hen har kostat? En del kommer aldrig göra det. Vissa kommer inte kunna arbeta en dag i hela sitt liv. Solidaritet handlar om att vi tar hand om varandra oavsett.

Den anströmning av flyktingar som förväntas handlar huvudsakligen om flyktingar från Syrien och vad jag vet är det inte analfabeter det handlar om (än, men får de bo tillräckligt länge i flyktingläger riskerar vi just det). Vi har dessutom redan konstaterat att de är de som har en viss ekonomi som kan ta sig hit, sannolikt inte landets lägst utbildade då.

Barnen som kommer hit får gå i skola här, de kan bli precis lika välutbildade som mina barn (eller dina om du har några).

Du kan sluta försöka inbilla folk att invandring kommer köra Sverige i botten. Det är inte svart eller vitt. Det är hur vi bemöter människor när de kommer hit som kommer avgöra vad som kommer hända. Du vill inte ens ha hit dem. Det finns ingenting som skulle kunna få dig att ändra åsikt.

Zyperior
2014-12-18 01:14
#81

#80 Jadu, bra fråga hur lång tid det tar. Vi har visserligen generationer här bakom oss som betalat skatt och byggt upp en välfärd åt oss. En välfärd vi idag ser i förfall så inte ens den ekvationen går ihop längre. När det handlar om 100-tusentals som ska in i ett system som inte fungerar, då är det ganska svart/vitt. Det kommer inte funka.

Barnen som kommer hit får gå i en skola som inte håller måttet enligt PISAs undersökning, den kommer inte bli bättre av att den blir chockbelastad heller.

Jo jag skulle mycket väl kunna tänka mig att ta emot, iaf en större mängd invandrare men jag skulle nog hellre se att den totala flyktingströmmen hit delas upp jämnt över de nordiska länderna i något sorts avtal. Oavsett tycker jag vi i princip ska stänga gränserna HELT ett tag och få grepp om situationen här i vårt eget land, få välfärden att fungera och få integrationen att fungera. SEN kan vi ta emot flyktingar, och göra det på ett jävligt BRA sätt. Under tiden ökar vi biståndet till flyktinglägren istället.
Jag har inget emot invandrare, det är den extrema, långt över extrema, invandringspolitiken som jag har något emot. 
Jag gör inte som dig och ställer mig utanför dörrarna och ropar "Kom in!" utan att vända mig om och se att folk kvävs här inne. Jag är en av dom där inne som ropar "Släpp inte in mer! Vi kvävs här inne!". Hoppas någon hör innan det är för sent.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2014-12-18 07:33
#82

Söders uttalande om bl.a. samer har lett till en lite oväntad debatt om vad som egentligen är "svenskhet". Den samiske folkrättsjuristen Mattias Åhrén säger t.ex.

"Jag blir personligen nästan mer bekymrad när alla andra partier från höger till vänster tar debatten och säger att samer är svenskar – för det är vi inte."

- - -

"Han menar att det i grund och botten är mer farligare argument att säga att samer är svenskar.

– Därför att det i leder till assimilering och i slutändan till att den samiska kulturen försvinner, menar Åhren", skriver SvT Nyheter.

Silvestris
2014-12-18 07:50
#83

Varken Söder eller Åhrén ska hålla på och definiera människor. Det finns samer som identifierar sig som svenska och de som inte gör det. Deras juridiska särställning (som i många avseenden bara gäller den lilla andelen som äger renar) har inte med svenskhet att göra.

Annons:
[Carpinus]
2014-12-18 08:12
#84

#83 Varför skall inte Åhrén få uttrycka sin mening? Jag skulle tro att han är mer insatt i frågan än de flesta, inte minst på detta forum! Han säger ju faktiskt vad han "personligen" anser, medan du säger att "han inte skall hålla på", vilket låter rätt övermaga…

[Jimmy.L]
2014-12-18 08:33
#85

Vill påminna om våra trivselregler och att skippa Caps när ni skriver det ser illa ut och är helt onödigt vi kommer plocka bort alla inlägg som innehåller stora bokstäver det funkar utmärkt att skriva ett ord utan det!

Magi-cat
2014-12-18 08:56
#86

#85 Men "jäkla pladder" funkar? Bara så man vet.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2014-12-18 09:03
#87

#86 Det finns en anmälningsknapp och PM vi kan inte sitta här dygnet runt och bevaka allt.

Silvestris
2014-12-18 09:08
#88

#84

Åhrén får gärna berätta hur han identifierar sig själv men han har ingen rätt att tala för alla samer. Många samer betraktar sig (även)  som svenskar.

Han gör samma misstag som Söder, tror att det finns något specifikt "svenskt" och får för sig att det inte går att ha flera identiteter.

[Carpinus]
2014-12-18 09:11
#89

#88 Du kanske skall ta kontakt med Åhrén och klargöra detta?

[Twiggys]
2014-12-18 22:28
#90

lite småroligt.

Annons:
Zyperior
2014-12-18 22:52
#91

#90 Klockrent! 👍

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zyperior
2014-12-18 23:09
#92

#61 Anledningen att hus rivs i glesbygden är för att det inte finns några jobb där.

Allt du säger om "rikt land" syftar enbart till materiella ting. Sveriges välfärd går på knäna och dämmer man inte upp utgifterna går det bara ännu snabbare utför. Och nej, vi kan inte höja skatterna mycket mer. Det uppmanar bara företag och högutbildade att söka sig till andra länder.

(Tycker det för övrigt är intressant att man med petitesser som språkbruk försöker tysta sina meningsmotståndare istället för med konkreta argument. Bevisar mer att det inte finns några vettiga motargument och att jag har rätt i det jag säger. Mer för övrigt respekterar jag sitevärdarna här men tycker att en varning borde varit mer lämplig än borttagande av inlägget då det förstör argumentationstråden. Har ni inte möjlighet att redigera inlägg i efterhand istället för att ta bort dem?)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2014-12-19 09:02
#93

#92 Vi låter tidigare inlägg vara kvar med caps, Vill man vara tydlig finns det fetmarkera och understryka inlägg!

[VampireGirlElvira]1
2014-12-19 09:09
#94

Det är det jag menade med det jag skrev i ett annat inlägg här i politik.ifokus. SD är inte bra att ha med här!

Gronstedt
2014-12-19 11:32
#95

#56: "Folk lånar pengar till sina hus, dem tar kredit för sina möbler, datorer, bil, jag vet att många tar lån (dumt nog) och köper julklappar, mobilerna är i regel på avbetalning/abonemang. .   Om man är två så har man möjlighet till en resa om året (kanske) om man är ensam, sjukskriven, pensionär, arbetslös, utförsäkrad så har man inte råd till något alls." Du jämställer fortfarande stympning, våldtäkt och död med att ha bolån som gör att man inte har råd att resa mer än en gång om året?

#92: "Sveriges välfärd går på knäna och dämmer man inte upp utgifterna går det bara ännu snabbare utför." Samordning och rationellt utförande av vård och välfärd blir inte ett dugg bättre av att man nekar människor hjälp.

Zyperior
2014-12-19 13:28
#96

#95 Samordning och rationellt utförande av vård och välfärd blir inte ett dugg bättre av att man nekar människor hjälp.
Så om man avvarar välfärd som inte finns men som behövs för den redan befintliga befolkningen i landet till ännu fler människor samt lägger kopiösa mängder skattepengar på dessa människor så blir det bättre?

Jag är ingen nationalekonom direkt men man behöver endast allmän kunskap om logik för att förstå att det resonemanget inte funkar.

En stor del av skattepengarna som idag ska användas till extrem invandringspolitik vill jag lägga på att skapa mer välfärd där det inte finns tillräckligt till de som redan befinner sig här, så som vård, skola, bostäder och jobb. När det finns ett överflöd av välfärd, då har vi ju något att ge till de som vill komma hit. Idag har vi inte det, vi har inget att ge dem som kommer hit utan att ta från redan befintlig välfärd och vi vet hur knaper den är idag.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2014-12-19 13:45
#97

Tyvärr fungerar inte önsketänkandet. Det blir inte så att de behövande får mer, att glesbygdsskolor får mer pengar, att det går mer resurser till primärvård, att sjuka, hemlösa och pensionärer får det bättre för att man sluter sin dörr för de allra mest behövande.

Se på hur mycket skolpengar som går till riskkapitalbolag utomlands! Och alla feta miljoner skattepengar som hamnat i Luxemburg när de skulle gå till sjukhusbygget nya Karolinska!

Konstigt att ni inte klagar på det? 🤦‍♂️ DÄR finns pengar att hämta in!
Tror ni verkligen att SD:s politik skulle göra någonting bättre för de mest utsatta?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
Zyperior
2014-12-19 13:50
#98

#97 Ja för de mest utsatta finns inte ens här, de finns i flyktingläger. Ditt SD vill ge mer pengar än något annat parti.

Du pratar om "miljoner" i skattepengar. När vi pratar invandringspolitiken pratar vi 10-tals miljarder.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Denna kommentar har tagits bort.
[Söderort]
2014-12-19 14:10
#100

Plockade bort ett inlägg som innehöll caps! Det blir en trevligare ton om man inte använder caps.

Magi-cat
2014-12-19 14:20
#101

#100 Haha, jag skrev miljarder i stora bokstäver! 😃

För att förtydliga det jag skrev innan. Blev det otrevligt

Var snäll och skicka mig inlägget i pm så ska jag ändra på bokstäverna.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Söderort]
2014-12-19 14:25
#102

#101 Det kommer jag inte göra sajtvärden skrev i #93 om att ni inte skulle skriva med stora bokstäver hur tydliga måste vi vara för att du ska förstå? Respektera reglerna eller lämna tråden.

Silvestris
2014-12-20 11:50
#103

#98

Men om vi inte hjälper de som tar sig hit och söker hjälp kommer de hamna i flyktinglägren också dvs. det blir en högre börda på flyktinglägren. UNHCR har redan gått ut och förkastat SDs "fina tankar" om att sluta ta emot människor och istället ge UNHCR mer pengar. 

Och mer pengar hjälper inte när IS närmar sig flyktinglägren…

Gronstedt
2014-12-20 14:18
#104

#96: "Så om man avvarar välfärd som inte finns men som behövs för den redan befintliga befolkningen i landet till ännu fler människor samt lägger kopiösa mängder skattepengar på dessa människor så blir det bättre?" Vem har påstått något sådant?

Att kunna resa hör knappast till vare sig välfärd eller mänskliga rättigheter - det är en lyx för dem som har det gott ställt.

Innan man börjar snåla in på de "kopiösa" mängderna pengar som "läggs" på invandrare, bör man använda de medel som finns på förnuftigt sätt. Om det inte blir bra ens när man gjort det, kan man börja fundera på sätt att skaffa ytterligare medel. Men först då.

Annons:
[Carpinus]
2014-12-21 08:01
#105

Enligt årets sista väljarbarometer från GP/SIFO har någon "Södereffekt"  inte märkts av i utfallet.  GP skriver: "Varken Björn Söders uttalanden om samer och judar eller diskussionen om hans lämplighet som talman tycks ha haft någon negativ effekt. Snarare får SD ökat stöd av de personer som intervjuades av Sifo den senaste veckan."

997
2014-12-21 09:47
#106

#105 - Detta är inte konstigt - Alla vet att Björn Söder är fascist och ingenting förvånar.

Silvestris
2014-12-21 11:36
#107

#105

Det stärker bara min övertygelse att folk inte har missnöjesröstat på SD utan att de som har röstat på SD faktiskt är främlingsfientliga.

[Carpinus]
2014-12-21 12:08
#108

#107 Tror mer att det är ett uttryck för förakt för etablissemanget. Alla skriverier om SD bl.a. inför Riksdagsvalet har medfört immunitet mot allt vad som skrivs och sägs, oavsett om påståendena är korrekta.

997
2014-12-21 23:28
#109

#108 SD's ökande röstandel kan inte bero på misstro på etablisemanget, än mindre på förakt för etablisemanget. SD representerar etablisemanget (patriarkatet, kyrkan, kungahuset). SD är, som de själva säger, konservativa i dessa avseenden. Det är en självmotsägelse att säga att någon är konservativ och föraktar etablisemanget på samma gång.

[Carpinus]
2014-12-22 06:14
#110

#109 Kyrkan och kungahuset är knappast något "etablissemang" längre, det är rödvinsvänsterns arvtagare som utgör makten idag. Sedan tror jag att det finns en skiljelinje mellan partiledning och missnöjesröstarna - tror att ytterst få av de senare är insatta i partiprogrammet.

En ledare i

Arbetarbladet

(S) som spekulerar i Åkessons efterträdare skriver: " Det betyder att klyftan mellan partieliten och väljarna inte får bli för upp­enbar, eftersom rösterna på Sverigedemokraterna, till en inte obetydande del även är en röst mot etablissemang och politisk elit.

”Folklig” är helt enkelt ett grundkrav även på näste ledare, om Sverigedemokraterna skall lyckas upprätthålla den egenhändigt ihopsnickrade underdog-stämpel som distanserar dem till övriga partier, och tjänar dem sympatier."

http://www.arbetarbladet.se/opinion/ledare/ordforande-akesson

I senaste valet visade det sig att i vissa Norrlandskommuner där S gjorde stora tapp så ökade SD i motsvarande grad. "Det är en trend i hela Europa att främlingsfientliga partier tar röster från socialdemokratiska partier", sade en statsvetare då. De här väljarna är knappast några kyrkliga rojalister.

http://www.expressen.se/nyheter/val2014/s-tappar-stort--dar-sd-gar-mycket-starkt/

997
2014-12-22 15:07
#111

#110 Kollar man på väljarkårernas utveckling, så minskar de kristdemokratiska (och/eller konservativa) partierna samtidigt som de högerextrema ökar. Så ser det ut i t ex: Frankrike, Storbritannien, Nederländerna, Schweiz, Österrike, Belgien, …..

Annons:
tarantass
2014-12-22 15:33
#112

#21: en variant av det vanliga Henry Ford-argumentet "jag började minsann med två tomma händer, och om jag klarade av att bli en av världens rikaste män klarar alla av det, i alla fall alla som förtjänar det, det är bara en fråga om vilja".

Nej minsann, på enstaka vittnesbörd om enskilda personer kan man inte bygga någonting. Vi har alla massor med omständigheter i våra liv som är svåra eller omöjliga att rå över, och det gäller även bland de invandrare och invandrarbarn som är eller kunde ha blivit bättre människor än vilken Svensson som helst. Det är därför vi har vetenskapsgrenar som sociologi eller kulturgeografi, som tittar på många människor och räknar fram genomsnitt och därmed kan ge en bild av hur det är för de flesta och dessutom, om man vill, av variationsbredden mellan individer.

Än mindre kan man använda det argumentet när det faktiskt är många människor som inte har klarat det man själv påstår att man klarade med samma förutsättningar. Ju fler det är som inte har klarat det, desto sannolikare är det att man misstar sig och faktiskt inte hade samma förutsättningar. Alternativet vore ju att de flesta andra (i det här fallet invandrare och invandrarbarn från vissa områden i världen) vore dåliga människor. 

Är det vad man vill påstå så stå för all del för det, även om det är en människosyn som bara skapar problem. Är det inte det man vill påstå, då får man komma med något annat än Henry Ford-argumentet.

Kanske kunde man istället försöka ta reda på vad som skiljer mellan ens egna förutsättningar och de flesta andras, som vid första påseendet såg ut att sitta i samma sits, och därefter försöka hjälpa dem genom att förbättra deras förutsättningar.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Magi-cat
2014-12-22 20:48
#113

Inte underligt det blir dyrt med invandringen, med den växelkursen! 😃

https://www.youtube.com/watch?v=OUv1Fgj8PLY


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2014-12-23 09:42
#114

#113 Man behöver inte vara matematiker för att se alla fel. Alla nedskärningar som sker får påföljder, även fast det försöker tonas ner. Om  Aftonbladet hade skrivit om alla dagliga missförhållanden så hade kanske verkligheten tett sig annorlunda. 

https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2014/Juni/Fyraaring-dog--foraldrarna-upplevde-personalen-som-stressad/

Magi-cat
2014-12-23 10:18
#115

#114 Men snälla nån, det är åt skogen med mycket inom vården, men många av bristerna botas inte automatiskt med mer pengar. Lastar man in pengar till en dålig organisation blir det inte bättre.

Men det är ju inte invandringens fel! 😴

En del av er fortsätter tjata om hur illa ställt allt är, som ett mantra nästan,  och hur mycket pengar som går till invandringen, denna invandring som verkar ses som  något  diffust hot. (istället för att se till människors behov). Tror ni verkligen att det finns en säck att ösa ur och om vissa inte får något, går allt till just det ni vill?

Se på bygget av Karolinska, flaggskeppet inom den moderna vården. Där kan man snacka om miljarder skattepengar som går till - Luxemburg, till penningstinna magnater och skatteplanering.
Lustigt att ingen av er har rest några invändningar i sådana frågor. Nej, det är människor på flykt man ska strama åt för, "icke-svenskar" 🤪.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
2014-12-23 12:15
#116

#115. Även behov kostar pengar. Anser du inte att det finns en gräns för hur många som kan komma till Sverige? Pengamässigt alltså.

Och ja, det finns en säck att ösa ur - skattepengasäcken.  Om man lägger mer på en sak blir det mindre till en annan. Det är ju ren logik. Oavsett om man gillar det som pengarna går till, eller inte.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
2014-12-23 13:29
#117

Det går inte att säga till folk "du ska ha det sämre för att någon annan ska få det bättre" Detta är exakt vad som sker i Sverige nu och allt fler börjar bli medvetna om detta fenomen. Sverige har inte obegränsade resurser och 88% av Sveriges kommuner klarar inte mer nedskärningar.

Magi-cat
2014-12-23 13:54
#118

Att ge till någon mindre lyckligt lottad är inte att ta ifrån en något, det är att göra båda lyckligare.

Om pengarna går till skatteflykt blir ni inte upprörda, men om de går till behövande blir ni det. Konstigt.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[sanna70]
2014-12-23 16:24
#119

#"118  Att ge till någon mindre lyckligt lottad är inte att ta ifrån en något, det är att göra båda lyckligare. 

Du kan fortsätta att tala om det för dem hundratusentals människor som går arbetslösa (det finns inga arbeten) du kan också fortsätta att tala om det för dem stackars pensionärer som inte får pengarna att räcka till. Och du kan säga det till alla dem stackare som sliter inom hemtjänsten och får inte tid till lunch pga besparingar i form av personal. Det är på sin plats att tala om samma sak till alla dem som arbetar på våra sjukhus, dem ska inte klaga för att det är stressigt utan dem ska springa ännu fortare och ta hand om ännu fler (även om några dör med på kuppen) Alla som är beroende av tåg borde få höra samma sak varje gång tågen står still (dagligen) Du kan också säga det till alla dem barnskötare som knappt hinner med blöjbyten på daghem pga för många barn och för lite personal. Skolan behöver också höra dem orden, det spelar ingen större roll att många inte kan räkna eller läsa när dem slutar nian (personalbrist) Ja, det finns många, många, många fler som skulle behöva höra dina ord. Listan kan göras lång men det viktigaste för dig verkar vara att hjälpa andra.

Gronstedt
2014-12-23 16:42
#120

#119: Exakt vilka av de problem du beskriver kommer att försvinna för att vi låter fler lida och dö i andra länder? Exakt hur ser de magiska mekanismerna ut, som gör att hemtjänsten blir mindre stressad för att vi låter ytterligare några flyktingar drunkna? Vilka magiska pengar handlar det om och hur kommer de att göra att tågen plötsligt börjar gå? Förklara det, så kanske det blir lite trovärdigare.

Magi-cat
2014-12-23 17:53
#121

#119 Vilket jämrande! Du tror kanske inte jag vet hur det är att vara arbetslös? Eller hur det är i skolan eller vården?

 Inte fasen är det invandrarnas fel i alla fall det du beskriver! Du kan ju inbilla dig att pensionärerna får de resurser man sliter ifrån människor på flykt!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[sanna70]
2014-12-23 19:16
#122

Ok, låt oss gå bakåt i tiden några år. Vad ser vi? Håller det ekonomiska läget i landet att förbättras på något sätt? Svar nej.

Det enda vi kan konkret säga är att det har blivit försämringar åt alla håll och kanter och det är högst realistiskt att faktiskt våga prata om siffror (även fast det kan kännas obekvämt) och se läget som det är i stället för att vifta bort det.

Har vi det bra ställt i Sverige? Svar nej.

Har vi en fungerande välfärd i nuläget? Svar nej.

Får kommunerna den ekonomiska stöd som dem så väl behöver? Svar nej.

Har vi råd med fortsatt massinvandring trots att vi redan nu lånar pengar för att klara läget. Svar nej. 

Halvdansken
2014-12-23 21:29
#123

Men hur många har Sverie råd med? Alla som vill? På vad sätt kan vi hindra folk att drunkna genom att skänka pengar - vart?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
2014-12-23 21:39
#124

#23 Nej, vi kan inte stoppa alla krig i världen. Tyvärr, krig har alltid funnits och så länge det finns sjuka politiker med sjuka ideologi och maktbegär så kommer det att krigas runt om i världen.

Vi kan hjälpa folk så gott det går ,där det går men låt oss vara realistiska samtidigt. 

Skulle Svenska folket bli lyckligare av att skapa ett U land av Sverige för att vi kör slut på våra resurser? 

Nej, vi är inte där än men om man ser på utvecklingen så ser vi att det går utför och det går inte längre att vifta bort det faktiska problemet.  Pengarna räcker inte till både till välfärden och till massinvandring. Det har det inte gjort på länge och det märks, det är få människor som faktiskt kan blunda för det faktum nu.

Silvestris
2014-12-24 12:47
#125

#124

Pengarna räcker visst till, det handlar om prioriteringar (en del vill satsa på försvaret andra på människor, som exempel). Dessutom är pengapungen inte konstant utan innehållet varierar. Fler människor i landet innebär ökad konsumtion och större behov av olika tjänster vilket innebär mer pengar i form av ökad konsumtion men även i form av människor i arbete vilket inbringar skatt.

#123

Sverige har råd med väldigt många fler. Vi är ett glesbefolkat land och vi har en liten population. I övrigt, se ovan.

Annons:
Halvdansken
2014-12-24 13:50
#126

Var ska alla bo om vi tar in en miljon till (som exempel). Vem ska betala för de bostäderna som måste byggas? Vad ska den nya miljonen invånare jobba med? Hur ska vi bygga ut sjukvården, skolan? Faktiskt kan hela jordens befolkning få plats i Sverige. Det är inte samma sak som att vi har råd med det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Twiggys]
2014-12-24 16:58
#127

sanna70; jag tycker som du i allt det du skriver :) Vi köper in arbetslöshet, det är det folk inte förstår..

[sanna70]
2014-12-24 17:10
#128

#125 "Pengarna räcker visst till, det handlar om prioriteringar "

Idag har vi nedskärningaralla områden och det har vi haft i flera år, skillnaden är att det har blivit mer och mer åtstramningar och det drabbar allt fler människor i samhället. 

Sanningen är att ju fler vi blir ju värre blir det för alla. Man kan inte konsumera mer om man inte har ett arbete, är sjukskriven eller är flykting.  Dessa ser vi av mer och mer och det går inte runt för skattepengarna som ska täcka våra behov räcker inte till och har inte gjort det på länge.

Vad det gäller glesbygden så är det glest för att det finns inga arbete dessutom så byggs det ingenting för det finns liksom inte pengar till bygge så vart ska människor bo tycker du? Idag bor det 11 000 flyktingar kvar anläggningar trots att dem skulle lämnat dessa för länge sen pga bostadsbrist och vi tar emot ca 2 500 i veckan nu. 

**http://www.dn.se/debatt/vi-maste-borja-diskutera-grans-for-antalet-flyktingar/
**

**http://www.etc.se/inrikes/sa-vill-kdu-skarpa-kraven-pa-invandrare?utm_source=sprinkle&utm_medium=widget&utm_content=www.etc.se
**

Silvestris
2014-12-24 23:19
#129

#126

Nu handlar det inte om en miljon invandrare som kommer nästa år så du kan sluta med överdrifterna.

Vart ska alla bo? Jag har redan nämnt det i flera trådar (kanske redan i denna, jag orkar inte gå tillbaka och kolla), det finns tomma flerfamiljshus i glesbygden. Det rivs fullt funktionella flerfamiljshus i glesbygden. Flyktingar som inte ska direkt ut i arbetslivet kan lika gärna bo i glesbygden och utbilda sig som i storstadsområden.  Det kommer dessutom att locka arbetstillfällen till orten, både statligt, kommunalt, inom landstinget och inom privat sektor. Glesbygdsorten jag växte upp på har rivit flera hyreshus de senaste åren. Hus som hade kunnat husera många flyktingar. De skulle dessutom haft en direktlinje (tåg) till en större stad så de skulle inte vara strandade ute i skogen när de är redo för arbetsmarknaden. På mindre orter misstänker jag att integrationen kan gå lättare än i storstäder också eftersom man faktiskt lär känna varandra på mindre orter. I storstäder kan man leva i många år utan att ens veta vilka grannar man har. 

Ensamkommande barn ska inte institutionaliseras, de ska ut i familjer (på den punkten har jag stöd från bl.a. chefer på BUP).

Och ja, byggande av billiga hyresrätter måste stimuleras och där behövs det ändras lite i reglementen. 

#127

När man väljer att stänga ute flyktingar väljer man att utelämna människor till tortyr, våldtäkt, svält, sjukdom och död. Känns det bra?

När ska ni öppna ögonen och se att vi relativt sett har det jäkligt bra här i landet? Ni vill inte ens hjälpa de mest utsatta som tagit sig hit.

"Hjälp dem på plats" låter så himla bra i teorin, men mindre bra i praktiken.

[sanna70]
2014-12-25 09:02
#130

Om dina glesbygd förslag hade varit bra så hade det redan varit flyktingar i dessa i stället uppmanas folk att "öppna sin dörr" och ta emot en flykting i sitt eget hem.  Detta tyder på desperation och det visar samtidigt att det inte finns boende.

Bygga mera? Ja, det skulle tas tacksamt emot inte minst av dem som redan bor här och kan inte flytta hemifrån pga bostadsbrist.

BUP? Ja, det är bra att dem finns och och dem hade nog med pengar skulle dem kunna hjälpa dem hundratusentals ungdomar som bor här och behöver hjälp men får ingen pga besparingar av personal och nedläggningar. I min stad la dem ner för några veckor sedan pga just det, ekonomi brist. 

Ja, jag tycker att vi ska hjälpa andra så mycket vi kan men inte på bekostnad av dessa människor som bor här, i detta land och som  får det allt värre för varje år som går. 

Om sjukvården börjar fungera och alla som söker kan få hjälp (utan att behöva vänta i månader och utan att dö), när Svenska skolan har blivit fungerande och barn får faktiskt chans att lära sig det dem så väl behöver, när barnen få den hjälp som dem behöver och det anställs fler lärare, när det finns flera barnskötare som tar hand om våra små medans vi jobbar och när dem hinner med blöjbyten och annat utan att stressa ihjäl sig, när det finns tillsräckligt med undersköterskor inom hemtjänsten och våra gamla kan få den hjälpen dem behöver utan att be om ursäkt för att dem finns till (personalen är ibland gråtfärdig hemma hos dem när dem tvingas säga nej till hjälp pga tidsbrist), när det finns tillsräckligt med sjuksköterskor och läkare på våra sjukhus så att dem faktiskt kan ta hand om oss när vi är sjuka, när dem stackars pensionärer faktiskt får råd med både mat och medicin varje månad, när våra tåg börjar rulla (det skulle väl gynna miljö om något, hjälper inte att straffbeskatta människor som kör bil när det inte finns bra alternativ), när våra socialkontor faktiskt kan hjälpa alla dem stackars utsatta  barn som lever under hemska förhållanden i sina hem (alkohol och misshandel bla), när arbetsförmedlingen faktiskt kan och hinner  hjälpa människor att hitta ett arbete så att dem kan försörja sig och sina familjer, när polisen får resurser så att dem kan klara av/förhindra våldsbrott , när människor som lever här kan känna sig trygga på gatorna (i alla områden), när vi inte behöver ge kläder och mat till ensamma föräldrar för att kommunen har vänt dem ryggen och dem får ingen ekonomisk hjälp och mycket annat sorgligt som förekommer i landet nu.

Då kan vi hjälpa andra att komma hit. 

Halvdansken
2014-12-25 10:00
#131

#129, du skrev "Sverige har råd med väldigt många fler. Vi är ett glesbefolkat land och vi har en liten population." Därför undrade jag hur många du anser vi har råd med. Hur många är "väldigt många fler"?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Silvestris
2014-12-25 10:20
#132

#130

Den aktuella kommunen (dock inte orten jag växte upp på) har börjat ta emot flyktingar och det har redan börjat genererat jobb.

Du får det att låta som att att vi lever u ett u-land men vi är långt därifrån. Jag har barn från 1-6 år. Jag har varit arbetslös, student, sjukskriven och är idag egen företagare. Jag har mycket erfarenhet av förskolan, skolan, sjukvården, FK och AF och även om det kan bli bättre så (det kan alltid bli bättre) är det inte alls så illa som du vill utmåla det.

Och bland barnskötare och uskor hittar vi många just invandrare. Vill vi ha flera av dem behöver vi invandrare. Vi föder för få barn i landet för att vi ska kunna bära upp framtida välfärd. (Minskat barnafödande är ett vanligt fenomen i länder med hög levnadsstandard och där kvinnor kan styra över sin reproduktion.)

Vad gjorde SD i budgetomröstningen för att bättra allt du har gnällt på? Hjälpte de pensionärerna, gjorde de sitt bästa för att fixa järnvägen, vad gjorde för att få fler lärare i skolan och vad gjorde de för att ensamstående föräldrar skulle få högre inkomster?

Ja just det, de röstade neeeer sådant med den rödgröna budgeten.

#131

Det finns ingen absolut gräns.

Annons:
[sanna70]
2014-12-25 10:40
#133

#132 Jag är glad att du håller med om att det kan bli bättre i många av dem viktiga områden. Om vi skrapar lite under ytan så kan vi se att det faktiskt är mycket värre än vad som sägs. Jag vet för jag har själv varit med om och skapat diagram (fick det i uppgift) på mitt arbete då vi skulle göra mätningar på hur bra det är så jag vet exakt hur lätt det är att manipulera verklighetsbilden.

 Ja, du har rätt att det är många med invandrarbakgrund som arbetar inom vård och omsorg men du glömmer alla dem som finns här och är arbetslösa. Vi behöver knappast ta in mer folk till arbetslöshet som 7 klöver önskar. Vad har dem för framtid i ett land där arbetslösheten är skyhög, där det inte finns bostäder så det räcker och där dem får leva på skattebetalarnas pengar. Dessa pengar som verkligen behövs ute i samhället .Det känns totalt meningslöst att fortsätta denna diskussionen eftersom det enda man får höra är samma mantra "Sverige har råd" Jag och många med mig håller inte med om detta. Jag och många fler tycker att det är bättre att göra tillvaron bättre för alla dem som finns här nu och lever i nöd. Nej, Sverige är inte ett U land men jag har lagt fram så mycket fakta om hur illa ställt det är här och jag har även lagt upp länkar, video. .  men  det är helt meningslöst när man väljer att blunda för verkligheten. 

Ja, SD har röstat ner den rödgröna budgetförslag. Om du faktiskt orkar bry dig och tar reda på varför dem gjorde det så kommer din förståelse att öka.

Silvestris
2014-12-25 11:44
#134

#133

Jag vet varför SD röstade ner den rödgröna budgeten och jag vet varför de skulle har röstat ned Alliansen om situationen hade varit omvänd. Det handlar enbart om att SD vill att alla andra partier ska dansa efter deras pipa i invandringsfrågan och om de andra inte ställer upp på det tänker man trotsa som en 3-åring.

Du lever i någon slags illusion om att vi måste trycka på en slags paus-knapp så att vi kan förbättra situations i Sverige innan vi kan hjälpa andra människor. Men verkligheten är inte Sims. Man kan inte trycka på paus, bygga upp allt till perfektion och sedan trycka på start och så fortsätter allt i frid och fröjd.

Du ser på människor i form av siffror, du sätter deras värde i vad de kan göra. Jag anser att alla människor har samma värde alldeles oavsett vad de kan göra. Även de som aldrig kommer kunna arbeta en dag ska ha rätt till en säker och trygg och tillvaro. 

Och invandrare är en del av vår befolkning och de är med och bygger vårt land till ett bättre ställe att leva i.

Gronstedt
2014-12-25 13:51
#135

sanna70: "… jag har lagt fram så mycket fakta …".  Du har inte lagt fram några som helst fakta, du har kommit med påståenden utifrån din egen uppfattning, vilket inte är samma sak.

Ingenting av det du skriver antyder vilket sambandet skulle vara mellan invandring och det du beskriver som Sveriges väg mot U-landsstatus. Att göra påståenden fetstilta varken fördjupar eller förklaras.

Alltså: Hur ser den mekanism ut som får svenska tåg att gå i tid för att fler människor måste stanna i länder där de förföljs för sin religion? Hur ser den mekanism ut som får fler svenska sjuksköterskor i arbete för att fler människor blir kvar där de riskerar att dödas för sin sexuella läggning? Upprepa inte samma påståenden nu, utan förklara hur det skulle hänga ihop. För det är ju inte som om fungerande administration av inhemska system plötsligt och magiskt skulle uppstå ur intet bara för att vi sätter näsan i vädret och dömer andra till plåga och död.

"Om dina glesbygd förslag hade varit bra så hade det redan varit flyktingar i dessa  …  Detta tyder på desperation och det visar samtidigt att det inte finns boende." Nej, det tyder på att befintliga resurser hanteras mycket illa. Som många ovan påpekat, så finns det ingen bostadsbrist i Sverige. Bara brist på bostäder precis där man vill ha dem. Bostäder och jobb går åt båda hållen - där det finns många människor finns det jobb och tvärt om.

"Ja, det skulle tas tacksamt emot inte minst av dem som redan bor här och kan inte flytta hemifrån pga bostadsbrist." De kunder ju flytta någon annan stans då, så är det inget problem. Men det vill de inte, för de vill bo nära släkt, vänner och bekanta områden. Alltså exakt det som man fördömer invandrare för, när man klagar på att så många söker sig till samma områden.

"Jag vet för jag har själv varit med om och skapat diagram (fick det i uppgift) på mitt arbete då vi skulle göra mätningar på hur bra det är så jag vet exakt hur lätt det är att manipulera verklighetsbilden." Det har du absolut rätt i. Både SD och mer renodlade enfrågepartier har länge vetat och utnyttjat hur lätt att manipulera verklighetsbilden så att den stöder nationalistisk skräckpropaganda.

Halvdansken
2014-12-25 14:32
#136

#132. "Den aktuella kommunen (dock inte orten jag växte upp på) har börjat ta emot flyktingar och det har redan börjat genererat jobb."

Ja, det gör det säkert, i det två år som migrationsverket/staten står för kostnaderna för de flyktingar som kommer. Efter två år försvinner de pengarna och kommunen får själv betala. Eftersom det i genomsnitt tar 7 år för en flykting att få jobb, så ska kommunen betala för bostad, sjukvård, skola osv utan att få in några skattepengar resten av tiden. Detta har redan börjat ställa till det, o många kommuner går nu på knä för att lösa problemen.

Om vi öppnar gränserna helt, och lägger ner migrationsverket, så kan du räkna med en ökad invandring. Hur ska detta finansieras?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Halvdansken
2014-12-25 14:36
#137

Och jo - det är faktiskt bostadsbrist i många kommuner nu.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Silvestris
2014-12-25 15:14
#138

#132

Öppna gränser är inte ett praktiskt problem om man har ett krav på försörjning (vilket vi har idag). Det är flyktingar och människor som av någon anledning (sjukdom, funktionsnedsättning mm.) inte kan försörja sig vi kan behöva behovspröva eftersom vi försörjer dessa människor (åtminstone under en viss period) med våra gemensamma medel. Det är ingen bra idé att lägga ner Migrationsverket.

Det tar i genomsnitt 7 år för att få en flykting i arbete. Är inte det en rätt schysst siffra om du jämför hur lång tid det tar för en infödd svensk att få jobb? I bästa fall snackar vi jobb efter gymnasiet dvs. efter 19 år. För de flesta tar det längre tid än så, säg 23 år? Man kanske arbetar lite på somrarna där emellan men ofta är det skattereducerat så man bidrar inte med så väldigt mycket pengar under sin "utbildningsperiod".

Upp till toppen
Annons: