Annons:
Etikettpolitiska-partier
Läst 1039 ggr
[Carpinus]
2014-12-18 08:07

Hägglund på röstfiske

 Ledande KD-politiker började redan inför förra valet visa från Alliansen avvikande tankar om svensk integrationspolitik, och nu är det självaste partiledaren Göran Hägglund som utropar "Värna asylrätten, men minska kostnaderna!"

Han vill se "lägre bidrag, tillfälliga uppehållstillstånd och snabbare avslag". Kanske spelar det faktum in att partiet i de senaste opinionsundersökningarna ligger under riksdagsspärren? Att även FP slåss för sin överlevnad som riksdagsparti kan innebära att taktikrösterna inte kommer att räcka för alla i extravalet, och då går det inte att vara fin i kanten längre! Gissningsvis är han ute efter de marginalväljare som står mellan M och SD…

Annons:
Silvestris
2014-12-18 09:12
#1

Jag har alltid sagt att SD och KD är väldigt lika varandra. Stockkonservativa och det går ofta bra ihop med främlingsfientlighet.

fatcat
2014-12-18 09:52
#2

#1 Kådisarna är väl inte speciellt främlingsfientliga? 

Man ska vara försiktig med att generalisera. Endast för att en del kristdemokrater uttalat sig kritiskt mot rådande invandringspolitik så betyder det inte att alla inom partiet besitter främlingsfientliga åsikter.. 🚬

"If anything can go wrong, it will." - Murphys Law

Magi-cat
2014-12-18 21:34
#3

KD är ute och jamsar med SD för att ta över röster, är ganska tydligt.

Redan nu finns möjlighet till tillfälliga uppehållstillstånd, så det är inget nytt. Om deras förslag om minskad etableringsersättning går igenom blir det kanske lägre kostnader för staten, men högre för kommunerna. Det kommer inte att göra att de som kommer får jobb snabbare. Det tar tid att komma in i samhället och att lära sig språket.

Mycket kan naturligtvis bli bra mycket bättre, men eftergifter för SD  är fel sätt.

"SD:s vikarierande partiledare Mattias Karlsson jublade:

– I någon mening är det ett genombrott för oss."

ur: http://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/lenamellin/article20045842.ab


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Zyperior
2014-12-19 01:33
#4

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Magi-cat
2014-12-20 08:41
#5

"Att göra det sämre för samhällets svagaste är ett problem, inte lösningen"

http://www.dn.se/kultur-noje/kronikor/hanna-fahl-att-gora-det-samre-for-samhallets-svagaste-ar-ett-problem-inte-en-losning/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VictoriaR]1
2014-12-20 09:26
#6

KD vill ha instegsjobb, vilket är en diskriminering av svenskar.  Därför är jag säker på att väldigt få kommer att gå över från SD till KD, I så fall ev att borgarna som förut röstade på M men tycker att deras invandringspolitik är för extremem väljer att gå över till KD.  Jag tror inte att KD kommer kunna plocka vänsterväljare vad tror ni?

Annons:
Silvestris
2014-12-20 11:56
#7

#6

Nej, instegsjobb är en utjämning av orättvisa. Många invandrare har svårare att få arbete än en icke-invandrare och därför behöver de mer hjälp.

Lika behandling är inte alltid rättvis. Det vore inte rättvist av mig att ge min 6-åring lika lite mat som 1-åringen eftersom de har helt olika behov. Jag måste anpassa matportionerna efter deras individuella behov. Det är rättvist när båda får sina behov tillgodosedda, inte när de får exakt lika mycket mat.

Det är likadant på arbetsmarknaden, alla har inte samma förutsättningar och då får vi gå in och anpassa hjälp efter behov. En människa med en funktionsnedsättning kan behöva mer hjälp en en utan, en människa som inte är etablerad i Sverige kan behöva mer hjälp än den som är etablerad här osv.

[VictoriaR]1
2014-12-20 12:44
#8

Instegsjobben  är en direkt diskriminering av svenskar. Det är inte rättvist att det ska vara 5 gånger dyrare att anställa en svensk. Att vi sen också ska behöva betala för våran egna diskriminering med skattepengar är helt vansinnigt.

Det ska vara lika vilkor för alla på arbetsmarknaden, finns det en svensk och en nyanländ som konkurerar om samma jobb ska de också få göra det under rättvisa omständigheter.

Silvestris
2014-12-20 14:04
#9

#8

Men det råder inte lika villkor. Etablerade svenskar har en fördel genom att vara etablerade svenskar (grundläggande utbildning, språket, kontakter osv.). Människor med "icke-svenska" namn diskrimineras också.

Det är liksom det som är grundproblemet, även om alla spelar efter samma spelregler så råder fortfarande inte lika villkor. Hört talas om att ge handikapp i vissa sporter/spel?

Det är inte att diskriminera en priviligerad grupp när den får stiga åt sidan lite till fördel för en utsatt grupp. Det är solidaritet.

Men det här är problemet med SD-retorik, de erkänner öht inte att vi har diskriminerande strukturer i samhället som behöver bekämpas. Och invandrare gör fel hur de än gör, kommer de hit och jobbar tar de våra jobb. Om invandrare inte jobbar parasiterar de.

[VictoriaR]1
2014-12-20 14:27
#10

Det är därför vi ska koncentrera oss på att ta  in kvotflyktingar och högkvaliciferad arbetskraft Varför är det så extremt att minska invandringen till samma nivåer som våra nordiska grannländer har? Är de också rasister och nazister?  Hade vi gjort det hade vi inte behövt ha några instegsjobb över huvud taget. En diskriminering av svenskar är en politik som jag aldrig kommer att stödja.

Silvestris
2014-12-20 15:15
#11

#10

Svenskar diskrimineras inte, det är andra grupper som diskrimineras på svensk arbetsmarknad och då får vi stiga av sidan i ren solidaritet. Det råder även diskriminering inom gruppen "svenskar". Åldersdiskriminering, könsdiskriminering och diskriminering pga. sexuell läggning eller pga. funktionshinder. 

För att vara nationalister vill SD göra förvånansvärt mycket precis som andra europeiska länder. Vi ska minska invandringen till andra länders nivåer och vi ska anpassa gränsen för fri abort till andra länders. Varför då? Varför ska vi göra som andra bara för att? När vi istället kan göra precis som vi vill, utefter våra värderingar och efter våra förutsättningar?

Det kanske inte är vi som ska minska invandringen, det kanske är andra som borde öka på sin? Och visst finns det både rasister och nazister i andra länder också. Det är tyvärr inte bara i Sverige som de visa sina fula nunor.

[VictoriaR]1
2014-12-20 16:30
#12

Jag förstår att folk kan diskrimineras pga sitt efternamn, men man ska inte lägga stora summor skattepengar på dem bara för det. Det är inte rätt lösning.

Sådant är också förbjudet så då får man ta upp det med rätt myndighet. Man kan få hjälp.

Tycker du inte det är märkligt att hela norden och många andra länder skrattar åt Sverige? Våran välfärd har blivit bedrövlig och segregationen otroligt stor pga invandringen, tycker du inte detta är fel? Hur långt ska det gå innan människor vaknar? Välfärden är redan i botten.

Magi-cat
2014-12-20 16:32
#13

#12 Var får du det ifrån, att andra länder skrattar åt Sverige??

"Välfärden i botten"…Tycker du verkligen det, om du ser dig omkring lite?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[VictoriaR]1
2014-12-20 16:37
#14

Ja det tycker jag. Sveriges skola har försämrats otroligt mycket om du kollar på pisa undersökningen. Pensionärer har inte råd med mat och riskerar att bli hemlösa. Antalet vårdplatser ligger under EU-snittet, Många främst kvinnor tvingas att jobba deltid. Minre vårdpersonal på äldreboenden. Högkostnadsskyddet för medicin och läkarbesök har blivit dyrare. Långa köer för att få vård.

Har du sett dig omkring själv?

[VictoriaR]1
2014-12-20 16:40
#15

Kolla runt vad övriga nordiska partier tycker om Sveriges invandrarpolitik och jämför deras partiers invandringspolitik med den svenska sjukövern (och nu pratar jag om sådana partier som motsvarar socialdemokraterna i Sverige) så får du se.

Magi-cat
2014-12-20 17:16
#16

#14 Jämfört med vad? Se dig omkring och det är rätt så mycket bättre än i ett flyktingläger, tycker du inte?

#15 Om andra är sämre är det ingen orsak att sänka sig till en lägre nivå. Bli ett föredöme istället.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VictoriaR]1
2014-12-20 17:47
#17

Menar du att du tycker välfärden är ok så länge våran situation inte liknar u-länders? Vill du inte att Sverige ska satsa på att ha en så bra välfärd som möjligt? Eller du kanske tycker att det är ok att ligga under EU-snittet?

Silvestris
2014-12-20 19:49
#18

Hur ska vi motverka diskriminering då? Hur ska vi få ut diskriminerade grupper på arbetsmarknaden? Vad är värt att lägga pengar på om inte på jämlikhet? Att skolan har försämrats och att välfärden försämrats är inte invandrarnas fel. Att lärare och läkare spenderar allt mer tid åt pappersarbete är inte invandrarnas fel. Att vårdcentraler i Stockholm säljs till privata aktörer som i sin tur gör miljonvinster på att sälja dem vidare är inte invandrarnas fel. Att kommuner ger bort campingar så att privata aktörer tjänar multum är inte invandrarnas fel. Men det är invandrare du vill straffa.

Schnauzertik
2014-12-20 20:04
#19

Det var inte bättre förr.

Visst finns det brister också nu, men vi har gått framåt. Sörgårdsidyllen som verkar vara ett mål  för SD var inte alls särskilt idylliskt så var för ska vi gå 50-100 år bakåt?

Jag upplever inte alls att vi har fått det sämre utan tvärtom.  Ur välfärdssynpunkt vill jag absolut inte tillbaka till 1950-talet.

Värd för Pensionärer

[VictoriaR]1
2014-12-20 20:26
#20

Silvestris, kontakta DO

Om vi lägger ner resurser på välfärden så kommer den såklart att bli bättre, det är ju I och med brist på resurser som kvaliten har sjunkit. Får man mer pengar så att man kan anställa fler och sätta ut fler vårdplatser är det klart att vården blir bättre. Om man ger kvinnor rätt till heltid blir det mer jämnställt.

Tar man bort straffskatten från pensionärerna är det klart att de får mer pengar över. Sänker man högkostnadsskyddet är det fler som har råd att hämta ut mediciner osv…..

Stoppar man invandringen blir det mindre segregation och fler barn har möjligheten att klara av skolan.

Annons:
Silvestris
2014-12-20 20:49
#21

#20 

Vad ska DO göra när du helt enkelt bara inte får svar på dina arbetsansökningar för att arbetsgivarna inte gillar namnet som står på dem? Inte ett skit.

Det här med att hushålla med pengar handlar om många faktorer. I vårt samhälle försvinner mycket pengar pga. dåliga beslut på kommun- och landstingsnivå (frågan är om vi öht behöver landsting). Även dåliga beslut på regeringsnivå. Lärare får inte mer tid med eleverna för att det blir färre invandrare. Skolan har idag mer resurser än den haft men så länge resurserna läggs på fel saker blir det inte bättre. Hur mycket har stockholmarna förlorat i form av pengar till välfärden när vårdcentraler såldes ut miljoner under marknadsvärdet?

Det blir inte mindre segregation för att vi minskar invandringen. Den segregation vi har kvarstår nämligen. För att minska segregationen behöver vi planera bostadsbyggande på ett helt annat sätt. Det säger sig självt att områden med gamla, sämre skötta och billiga hyreslägenheter kommer bli områden som huserar de mer ekonomiska utsatta. Det behövs byggas fler hyresrätter (framförallt billigare sådana) och man måste börja bygga integrerade bostadsområden dvs. hyresrätter blandat med bostadsrätter och villor. Det är ett bra sätt att minska segregation.

SD röstade bl.a. emot att sänka pensionärernas skatt, att höja A-kassan och att ge barn gratis receptbelagda mediciner. Grattis, jag hoppas att du är nöjd.

Schnauzertik
2014-12-20 20:57
#22

#20 Inte alls självklart att det blir bättre för att man lägger mer pengar, det är till en inte obetydlig del beroende av styrning och organisation. Se på hur ineffektivt det har varit att ge polisen mer pengar.

Landstingen kan  inte heller sägas vara några stjärnor. Det behövs en annan syn och friska ideer från landstingens sida för att räta upp situationen.

Pensionärer är ingen homogen grupp. Jag är själv pensionär men har råd med allt jag behöver och en hel del  till, min svärmor som  är över 90 och väl bara har grundpension har råd att spara en slant varje  månad. Det beror alltså rätt mycket på ekonomiskt sinne och levnadsvanor. Sen kan jag iofs hålla med om att det känns orättvist att skatten för pensionärer ska vara som den är.

Skolan är till en stor del beroende av misstag som har gjorts under lång tid och att tro att en stoppad invandring skulle lösa dess problem är mer än lovligt naivt.

Värd för Pensionärer

[Carpinus]
2014-12-21 08:26
#23

För att återgå till trådstarten: att det skulle dyka upp likhetstecken mellan SD och KD efter de senares integrationsutspel var inte oväntat.  Anna Dahlberg konstaterar på Expressens ledarsida:

"Problemet är, vilket KD fick erfara i veckan, att många inte vill ha en debatt i sak. I stället ägnar man sig åt avsiktliga misstolkningar och att sätta SD-stämplar på sina meningsmotståndare.

På vänsterkanten finns ett nästan kusligt ointresse för verklighetens integrationsproblem och, omvänt, en ren besatthet av ett visst parti. Det presenteras knappt ett argument som inte har SD som sitt bärande element.

Detta bör alliansen och Socialdemokraterna ta med ro. Denna fråga är alldeles för viktig för att avgöras av positioneringshänsyn till SD. Bara för att man har målat in sig i ett hörn betyder inte det att man måste stanna där. Det visade KD i veckan."

997
2014-12-21 09:45
#24

Tycker att Anna Dahlberg har gjort en bra analys!

Vi måste kunna ha olika åsikter utan att få SD-stämpel på oss. Det är viktigt för att demokratin skall fungera.

[sanna70]
2014-12-21 09:47
#25

#4 Klockrent! Han lyfter fram hela problemet på ett väldigt bra och konstruktivt sätt.

[VictoriaR]1
2014-12-21 15:32
#26

Hej! Nu har jag inte mycket tid på mig men ska se igenom hela tråden senare och försöka kommentera på allt :)

kommunerna går ju på knäna pga invandringen, inte undra på att man inte har pengar över till annat. Ni som inte orkar läsa budgeten kan fuska genom att titta på Reinfeldts uttalande: "öppna era hjärtan, vi kommer inte ha pengar över till något annat förutom invandringen framöver"

Silvestris
2014-12-21 16:23
#27

#26

Alla kommuner går inte på knä. Vissa kommuner med god ekonomi vägrar ta emot flyktingar. Det är osolidariskt och fel.

Annons:
[VictoriaR]1
2014-12-21 16:29
#28

Hinner svara snabbt :) Vi har en dum lag som gör att man kan välja I vilken kommun man vill bo I så länge man har någonstans att ta vägen. Detta gör att manga kommuner blir populära för nyanlända, då deras famijer redan finns där.

Man bosätter sig 15 pers I en tvåa, finns Inga jobb att gå till och stackarna kan inte ens sova någonstans. Inte harman en chans att lära sig språket heller eller ens försöka komma in i samhället när man bara lever bland sina landsman. En mycket dum regel. Sen finns det såklart kommuner som inte har stora problem, men dit söker sig oftast inte nyanlända. Jag håller med dig om att man borde dela upp ansvaret mycket bättre,

Upp till toppen
Annons: