Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 21736 ggr
[Jimmy.L]
2014-12-26 11:46

Fyrverkerier

För många djur och människor innebär fyrverkerier en plåga men för andra en glädje. 

Hur väljer du att fira in det nya året med eller utan fyrverkeri ?

Annons:
woopwoop
2014-12-26 11:59
#1

Vi smäller/skjuter inte själva, men tittar gärna när det skjuts. Vår hund har ingen skotträdsla och tar allting med ro, men är ändå inomhus med honom, vi tittar genom fönstret. :)

tlover
2014-12-26 12:07
#2

Vi firar utan fyrverkerier, jag själv tycker inte om dom heller (tycker inte om smällarna). Vi är också sällan uppe till 12 slaget men är vi det och är i en by (vi bor i en ensamgård) så brukar vi kolla på andras fyrverkerier (på lagom avstånd).

l'm back

Rumblebee
2014-12-26 12:11
#3

Firar utan. Visst är fyrverkerier fint men tycker inte det är värt det med tanke på alla skotträdda djur etc.

[Carpinus]
2014-12-26 12:55
#4

För egen del blir det aldrig några fyrverkerier, men bor man i en större tätort så blir det som med passiv rökning - man kan inte påverka omgivningen. Som tur är finns det inga djur i hushållet.

[Söderort]
2014-12-26 15:31
#5

Vad finns det för fyrverkerier som inte avger knall det är väl skonare mot djur?

Rumblebee
2014-12-26 15:39
#6

#5 vet inte vad de heter men det finns ju de som stannar på marken brukar väl oftast bara vissla eller hur jag ska beskriva ljudet. Finns ju diverse lyktor, men dom får man tänka på att förankra

Annons:
[Söderort]
2014-12-26 15:43
#7

Tänkte på rislykta med men hört att dom är skadliga för kor. Romerska ljus, fontäner, vattenfall funderar jag på.

tlover
2014-12-26 15:46
#8

#7 Det är ståltråden som inte är bra för korna (vad jag förstått) men det finns ju ekologiska rislyktor utan ståltråd att hitta ibland.

Fontäner m.m borde ju vara svårt på vintern då det fryser.

l'm back

[Söderort]
2014-12-26 15:49
#9

#8 Finns fyrverkerifontäner som man sätter upp mellan två träd som sedan bildar gnistrande regn.

tlover
2014-12-26 15:53
#10

#9 Ja det kanske men det kan ju inte funka på nyår eftersom det oftast är riktigt kallt då (och fryser vattnet så funkar det ju inte) eller häller man i nått i vattnet? typ alkohol el liknande?

l'm back

[Söderort]
2014-12-26 15:57
#11

#10 Finns ingen vatten i den.

tlover
2014-12-26 16:05
#12

#11 Aah, jag missförstod totalt vad du menade.

l'm back

[Söderort]
2014-12-26 16:10
#13

🙂

Annons:
Silvestris
2014-12-26 16:48
#14

Inga fyrverkerier här. Har ett gäng katter, tack och lov reagerar ingen av dem på de fyrverkerier som ändå bränner av i omgivningen.

[Emma--]
2014-12-26 17:19
#15

Inga fyrverkerier. Har en katt som varit rädd i flera år men det har gått bättre och bättre för varje år.
Men det är så många som mår dåligt av sånt, både djur och människor så ska aldrig smälla en enda raket.

viktoria91
2014-12-27 09:32
#16

Inga fyrverkerier för oss. Har # katter som gärna sitter i fönstret och kollar på, min ponny blir irriterad av oljudet, inte rädd men tycker man ska ha matro. ;) Hundens första nyår så vet inte hur hon reagerar.

Kommunerna borde anordna fyrverkeri själva så inga privatpersoner använder raketer. Så kan dem som har rädda djur undvika platsen och smällare/raketer undvuks att skjutas upp veckor innan.

Levijo
2014-12-27 09:40
#17

Firar utan. Har valp nu och ska göra allt jag kan för att det inte ska bli en läskig grej, så planerar att sitta med henne i soffan och kolla på någon film på netflix med hämtmat till mig och något smarrigt ben till henne

[JenniN]
2014-12-27 10:49
#18

Blir nästan lite förargad av dom som skriver att de inte blir något för alla stackars hundar och katter som är skotträdda. Har alla glömt de vilda djuren? så som rådjur och räv. Inte en ends själ bryr sig om hur rädda de måste vara för sånt skit som människan uppfunnit. Vi kan faktiskt träna våra djur att inte vara skotträdda eller låsa in den så de inte kan få panik. En del ger till och med sina djur lugnande. Men de vilda djuren får leva i paniken som VI skapar.nej fyfasen De som nu absolut måste se nyårsraketer kan väl då hållasig till att bara skjuta på nyår,men så är det inte. Folk smäller flera dagar innan och flera dagar efter,varför ? Är det finare två dagar innan nyår? Knappast, därför av respekt för andra borde det inte vara något problem att vänta. SUCK

Silvestris
2014-12-27 14:52
#19

#18

Självklart ska man tänka på de vilda djuren också. Du gör det dock allt för enkelt när du påstår att tamdjur kan tränas till att inte vara skotträdda eller att de kan låsas in så att de inte får panik. Skotträdsla och rädsla för fyrverkerier är för det första inte samma sak. Jag är uppvuxen med jakthundar som varit fullständigt skottfasta. Några av dem har dock varit fullständigt livrädda för fyrverkerier, det är ju en helt annan sak. De tjuter och ger ifrån sig ljus och smällar.

Att låsa in djuren funkar föga såvida man inte har ett helt ljudisolerat och mörkat rum, det har få av oss. Att träna kan ta olika lång tid och en hund under träning är fortfarande rädd och fyrverkerier bränns av inte bara en gång om året och varje exponering är ett bakslag i träningen.

[Jimmy.L]
2014-12-27 15:05
#20

Ett alternativ till raketer är så kallade rökbomber. Finns olika färger och ryker i ca 2 min ingen knall avger dom.

Annons:
Halvdansken
2014-12-27 15:17
#21

Jag tycker det borde förbjudas för amatörer/vanligt folk. Lägg lite skattepengar på ett kommunalt fyrverkeri som hanteras av proffs, och som dessutom är mycket maffigare.
Det är inte bara djur som mår dåligt, det är alltid några som skjuter söner en hand, eller förlorar ett öga varje år. Idioti. Dessutom smutsar det ner en hel del (kemikalier, metaller osv), och sätter eld till hus om det vill sig riktigt illa.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Jimmy.L]
2014-12-27 15:27
#22

#21 Då kommer folk köpa smällare, fyrverkerier via nätet här i min hemstad har det smällt hela sommaren med smällare som är förbjudna i Sverige då det beställs på nätet. Polisen kan inget göra dom är maktlösa mot ungdomarna som sticker eller dumpar grejorna. 

Tror LT i år har skrivit mer än 20 artiklar om detta.

http://lt.se/nyheter/blaljus/1.2566211-flera-stordes-av-smallare-igen

[Carpinus]
2014-12-27 15:50
#23

Det känns lite oroande med explosionerna i Malmö de senaste veckorna. Även om en kille är gripen för det senaste attentatet befarar jag att det finns risk för att det kan komma att smälla rejält på nyårsafton! Nu rör det sig i och för sig inte om "fyrverkerier", men bomber kan ju smygas med i det allmänna skjutandet.

http://www.tv4.se/nyheterna/klipp/spr%C3%A4ngattentaten-har-f%C3%B6rdubblats-i-malm%C3%B6-3018143

http://www.expressen.se/kvallsposten/kraftig-explosion-vid-rattscentrum-i-malmo/

viktoria91
2014-12-27 22:23
#24

#18 Klart det är synd om dem vilda djuren! Bara för att en hund är skottfast betyder det inte att dem klarar fyrverkerier. Min morfar har en drever som har gått jakt i 12 år, hela sitt liv och inte klarar av fyrverkerier. En nyår smällde grannarna tidigt för att barnen skulle sova (väck ungarna sen eller så får dem sköta i att glo då!!) Servern blev fruktansvärt rädd, försökte hoppa genom ett litet fönster i hundgården och fastnade ca 1,6 meter upp och fastnade.

[Twiggys]
2014-12-27 23:16
#25

Vi har aldrig raketer. Jag tycker att det borde förbjudas att sälja till privatpersoner. Storstäderna kan ha uppskjutning av raketer på vissa platser som kumunerna står för, det hade nog blivit snyggare och pampigare raketer än de billiga småfisar som många köper

Silvestris
2014-12-28 01:08
#26

#21

Jag håller med. Enbart proffs borde få hantera fyrverkerier och smällare. Både av säkerhetsskäl och av miljöskäl.

#22

Må så vara att det kommer ske illegalt då, men då kan vi ju strunta i åldersgräns också? Föräldrar köper ändå ut smällare till sina ungar. Man kan argumentera på samma vis kring alkohol också, ungarna får ändå tag i sprit så det är väl bättre att de kan handla på systemet än att de ska köpa "fulsprit".

För mig handlar det om att få till en attitydförändring. En normerande lagstiftning. Det ligger i tiden också, många butiker har slutat sälja fyrverkerier och smällare, allmänheten är mer skeptisk idag så det vore bra timing nu.

[Jimmy.L]
2014-12-28 07:47
#27

#26 Risken är att vi då får en okontrollerad handel och att folk handlar kraftigare pjäser än vad som är tillåtet idag. Smällare som är förbjuden idag i Sverige köps på nätet många väldigt kraftiga. Det smälls här året runt det kan snabbt sprida sig över landet och kan bli värre än idag. Finns väl ca 3 nätsidor idag bara i Polen som folk köper av, vad händer om det blir ett förbud det 10 dubbla och än kraftiga smällare som folk köper året runt det kommer bli som här att ungdomarna smäller året runt och polisen står maktlösa.

Annons:
[Jimmy.L]
2014-12-29 16:46
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#28

Köpte Enola Gaye i olika färger ska vara miljövänligare än fyrverkerier och låter inget.

Martin
2014-12-29 17:00
#29

#23 Håller med dig. Vi får väl se vad som händer. För tre år sedan avrättades en 15åring i Malmö vid tolvslaget och förra året rymde två stycken från ett av stans fängelser vid 12-slaget.

Malmö, staden där det händer. På gott och ont.

Själv är det nog 20 år sedan jag handlade raketer. Firandet brukar bestå av god mat och i bästa fall sällskap. Det skjuts ju konstant dagarna innan och egentligen under hela kvällen så själva nyårsfyrverkeriet försvinner lite i mängden kan jag tycka även om det såklart är mer mellan 23-01 än annars. Eftersom att jag själv inte kan sova då så blir det nog att invänta 12-slaget och försöka komma i säng rätt snabbt efter. blir väl även att ha lite koll på både katterna och vår lilla om hur de tar smällandet.

Jobb nyårsdag.

mvh Martin

[Twiggys]
2014-12-29 17:41
#30

#22 Det är ett dåligt argument mot att förbjuda, då hade man lika gärna kunna sälja Marijuana av samma skäl. Det blir en markering om det förbjuds sen att vissa ungdomar smäller/"röker på" trots förbud får man ta…dryga böter hade svidit gott.. Fast vissa är ju puckade, det går inte att komma ifrån.

[Jimmy.L]
2014-12-29 18:12
#31

#30 Polisen har jagat ungdomar under ett helt år som smäller smällare och kammat noll. Det enda dom har hittat är ett gäng smällare på ett tak till en skola det är allt. Ett förbud gör att ungdomar då kan köpa riktigt tunga pjäser som är förbjuden i Sverige på nätet och dom pjäserna kan orsaka stor skada. Är en okontrollerad marknad att föredra där du får uppleva smällare året runt på nätterna där polisen kommer efter nån timme när dom har tid?

[Twiggys]
2014-12-29 19:09
#32

Jag vill inte höra smällare, jag vill ju förbjuda dem?!

[Söderort]
2014-12-29 19:10
#33

#30 Tog mig två minuter att hitta ett 10-tal sajter i Europa som säljer smällare som kan spränga bort en hand som har en 130 decibel ljud så kallade bangers kostnaden låg ca på 100 kr för 10 st. 

Även polisen varnar för dessa. Jag vill se begränsning av fyrverkerier som endast får säljas 1 dag innan Nyårsafton.

http://www.mitti.se/polisen-varnar-for-kraftiga-smallare/

[Twiggys]
2014-12-29 19:19
#34

Det kan inte möjligen vara så att man kommer på att det är kul att skjuta raketer vid Nyår och gärna vill fortsätta med det även efter nyår? Är det per automatik 100% säkert att skjutningarna kommer att öka pga ett avvändar/säljförbud i Sverige? Det är inte helt ovanligt att kids i 10-13 års ålder håller på med raketer , vem har köpt ut till dem,? Det skjuts raketer /smällareMalmö på sommaren ( hoppas iaf att det är raketer/smällare iaf, man vet ju aldrig här nere) Det händer inte ofta men senast i somras hörde jag.

Annons:
[Söderort]
2014-12-29 19:21
#35

#34 Smällare är förbjuden i Sverige och säljs inte i butik men folk köper dom på nätet.

[Twiggys]
2014-12-29 19:23
#36

Ja, det förstår jag.

[Jimmy.L]
2014-12-29 19:26
#37

#34 Man förbjöd smällare efter år av smällterror och olyckor i Sverige. Dom så kallade bangers (smällare) dök upp på fotbollsmatcher för några år sen nu sprids dom bland ungdomar som köper dom på nätet billigt som Söderort nämner.  Men även andra fyrverkerier köper ungdomarna som inte får säljas här.

[Söderort]
2014-12-29 19:35
#38

#34 På nätet finns det ingen som kontrollerar vem som köper fyrverkerier i affären måste du vara 18 år då är det lättare att köpa på nätet vilket man gör att det smälls året runt är för att det är lätt att köpa i webbutiken som säljer året runt och det tar ca en vecka att få paketet som tullen inte kontrollerar.

[Twiggys]
2014-12-29 19:38
#39

Japp, så är det kanske men då får man kanske be föräldrarna att ha lite koll på vad deras älsklingar beställer hem från nätet . Det är inte lagligt att sälja till tonåringar i Sverige men ändå har de sådana vid nyår, tror många föräldrar ger raketer till sina små darlings vid nyår. Min mor som växte upp på 70-talet berättade att det inte var ovanligt att man fick raketer och smällare av sina föräldrar, det fanns tydligen små vita som de stoppade i munnen och bet i, då small det och gjorde ont.. Men de tuffa gjorde sååå gjorde även de mesiga det ^^ vet inte om det var så mkt bättre förr

[Carpinus]
2015-01-01 08:04
#40

#29 Det verkar ha varit förhållandevis "lugnt" i Malmö, även om stämningen kring främst Möllevångstorget beskrevs som "kaotisk" vid midnatt, där raketer avfyrades urskiljningslöst i folkmassan. 

"Andras rädsla kan vara en del av grejen. Det är roligt att se hur folk hukar sig när det smäller", som en ung malmöbo uttrycker det.

I Göteborg däremot fick ett tiotal polispatruller skydda utryckande brandmän mot raketbeskjutning kvällen före nyårsafton.

Martin
2015-01-02 09:49
#41

Ja, det verkade vara ett lugnt firande i Malmö, i alla fall i de delarna där jag var.

Dock fanns det en del idioter som inte hade vett att hantera raketer så bland annat fick en vattenläcka stå och läcka längre än nödvändigt eftersom att reparatörerna besköts med raketer och även i Malmö fick polisen biträda räddningstjänst när de besköt med raketer.

http://www.sydsvenskan.se/malmo/raddningstjansten-attackerades-med-raketer/

http://www.sydsvenskan.se/malmo/reparatorer-beskots-med-raketer/

mvh Martin

Annons:
[Thiah]
2015-01-02 14:38
#42

Jag ser ingen anledning till att själv fyra av raketer. För mig skulle det vara ypperligt att kommunen hade hand on ett rejält firande där vid 12. Här i Finland är det bara tillåtet att skjuta raketer från kl.18 -någon gång efter midnatt på nyårsafton och det hålls ganska bra. Hört enstaka smällar innan. Mina katter bryr sig inte men jag tänker på alla de som bryr sig både i djur och människoform.

[Jimmy.L]
2015-01-02 15:36
#43

#42 Det vore bättre att göra det lika allvarligt som att langa alkohol till ungdomarna. Att förbjuda fyrverkerier är bara att flytta problemen till olaglig handel och att fler skadar sig med att bygga egna fyrverkerier.

[Thiah]
2015-01-02 16:39
#44

#43 här är dom inte förbjudna under dom timmarna och det fungerar som sagt bra. Hörde smällar redan på julafton medan jag var i stockholm och det är inte trevligt.

[Carpinus]
2015-01-04 08:56
#45

"En match i Gothia Innebandycup avbröts och ytterligare två fick flyttas sedan utomstående ungdomar slängt in smällare i Sjumilahallen. Incidenten inträffade vid 19-tiden på lördagskvällen i det under jul- och nyårshelgerna oroliga Biskopsgården.Sju-åtta tonårskillar som inte deltog i turneringen kom in i sporthallen och tände på fyrverkerier."

Det är kanske dags att börja tillämpa lagtexten om hantering av föremål som är ägnat att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa vad gäller smällare och fyrverkeripjäser?  "Allmänfarlig vårdslöshet" kan också tillämpas, men när fyrverkeripjäserna används medvetet som vapen ägnat att vålla skada och skrämsel är det mer än bara vårdslöst…

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2591213-fyrverkeri-attack-mot-innebandycup

[Jimmy.L]
2015-01-04 13:32
#46

#45 Man rapporterar dom som hanterar fyrverkeri på felaktig sätt den heter  "Brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor".

[Carpinus]
2015-01-04 14:29
#47

#46 Fast jag anser nog att det finns en distinktion i "felaktig hantering"  av fyrverkeri och uppenbart medveten användande av det som vapen. Kanske är straffsatserna likvärdiga, men jag tror ungdomen bättre förstår innebörden i en vapenliknelse bättre än den andra lagen.

http://www.expressen.se/gt/attackerade-polis-med-smallare-och-raketer/

[Carpinus]
2015-01-05 06:51
#48

Cockerspanieln Lady i Jokkmokk skrämdes av fyrverkerier på nyårsafton och sprang till skogs. Men historien fick en lycklig upplösning - tack vare ortsbor kunde hon återfinnas i skogen efter tre dagar. "Hon var trött och tovig, hon hade gnagt av päls på framben och bröst. När hon såg mig blev hon jätteglad och slickade mig. Jag vill tacka alla som har hjälpt till", säger matte till Expressen.

Annons:
[Carpinus]
2015-01-05 09:14
#49

Filmen på den här länken tycker jag visar ett exempel på när det inte bara rör sig om felaktig hantering av fyrverkeripjäser utan direkt bruk av dem som vapen.

Åsa S
2015-01-05 09:30
#50

Nått många föräldrar är omedvetna om är att det är olagligt låta nån under 18år  smälla av fyrverkerier. Det är t.o.m olagligt även om målsman är med, det som skulle krävas är dock att polisen blev bättre på att agera men gissar de inte vill ha allt pappersarbete som skulle bli ifall de skulle åtala alla som låter mineråriga köpa och smälla av fyrverkerier.

Martin
2015-01-05 09:54
#51

#45, 46

Enligt polisen har ingen anmält händelsen så då kvittar det hur lagtexten ser ut, någon måste ta kontakt och anmäla vilket inte verkar vara gjort.

Gällande vad man rapporterar beror det såklart på hur det har använts. Det kan röra sig om den lagen #46 hänvisar till men kan också vara brott mot lokala ordningsstadgan (ser olika ut i olika kommuner) eller försök till misshandel osv.

mvh Martin

[Carpinus]
2015-01-05 11:18
#52

#51 Men gäller det brott som faller inom allmänt åtal så räcker det väl egentligen med att  polisen får kännedom om att ett brott kan ha begåtts så är de skyldiga att själva upprätta en anmälan och inleda förundersökning ? I det här fallet hade de uppenbarligen kännedom om det inträffade, att det sedan inte ledde till något är inget jag grubblar över - det var mest i en känsla av en viss handfallenhet från polisens sida som jag skrev inlägget.

Martin
2015-01-05 11:40
#53

#47 I min värld skulle det kunna klassas som våldsamt upplopp.

#52 Visst är det så (inte att inleda förundersökning men att upprätta en anmälan). Nu vet jag ju inte hur det lagts fram här men som jag tolkar det har media ringt ledningscentralen och frågat om de varit på plats/upprättat anmälan och har de då inte kännedom förrän media ringer och frågor så har man ju ganska dåliga uppgifter att upprätta en anmälan på, men visst skall man kanske enligt lagen göra det. Det slarvas dock en hel del med det och det är såklart inte bra. Det är många telefonsamtal till polisen som det inte upprättas anmälningar på eller skickas patrull för att kontrollera.

För mig rimmar t.ex. smatterband illa med rökutveckling (i den meningen jag menar med rökutveckling), och den erfarenheten jag har av raketer är att de ryker sällan om det nu inte är någon form av rökbomb eller dylikt. Sen så är det klart, all pyroteknik som är avbränd ryker ju litegrand. Frågan är vilken typ av rökutveckling det är, rökutveckling kan ju vara mordbrand t.ex. men det verkar ju inte direkt vara i den omfattningen.

mvh Martin

[Jimmy.L]
2015-01-05 12:47
#54

#50 Nu under Nyår har Södertälje polisen varit mycket aktiva och rapporterat många ungdomar vet inte hur det ser ut i resten av landet men här har vi haft problem med smällandet hela sommaren.

https://www.facebook.com/polisen.sodertalje/photos/a.521812314563897.1073741829.177320612346404/738614636216996/?type=1&theater

#51 Här har man både rapporterat ungdomar och en affär fick sitt lager av raketer beslagtagen av polis sen man spanade på dom.

https://www.facebook.com/polisen.sodertalje/photos/a.521812314563897.1073741829.177320612346404/738679299543863/?type=1&theater

[Carpinus]
2015-01-06 10:24
#55

I Landskrona greps en nittonåring  med brottsrubriceringen "försök till misshandel" när han sköt av fyrverkeripjäser mot bollsparkande barn och passerande bilar. Han misstänks även för brott mot lagen om brandfarliga och explosiva varor då han inte införskaffat tillstånd för att skjuta raketer enligt Sydsvenskan.

Annons:
[Carpinus]
2015-01-06 19:07
#56

"Med några minuters mellanrum attackerades tre lägenheter med smällare och raketer i Hammarkullen i Göteborg under måndagskvällen."--- – "Man har kastat sten på rutan. När den sedan öppnas skjuts det in en raket och det tar eld i en gardin, säger Björ Blixer, presstalesman vid polisen i Västra Götaland."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20114051.ab

[Carpinus]
2015-03-29 10:40
#57

Hästen Helge som försvann efter att ha skrämts av nyårsraketer har nu återfunnits drunknad i en sjö. Hans matmor säger att han "redan begravts på en mycket vacker plats där det aldrig skjuts några raketer". Så vila i frid, Helge!

http://norrteljetidning.se/nyheter/nyheter/1.2906301-hasten-helge-ar-hittad-drunknad

[Carpinus]
2015-03-29 11:38
#58

#0 Aktualiserar frågan från TS: "Hur väljer du att fira påsk - med eller utan fyrverkeri ?"

[Jimmy.L]
2015-03-29 11:45
#59

#58 Utan ska äta gott tillsammans med familj och vänner.

[Hayabusa]
2015-03-29 12:23
#60

Har aldrig firat påsk, tänker inte börja nu heller. Fyrverkeri vid påsk? Kan inte minnas att jag sett det i mina hemtrakter.

[Jimmy.L]
2015-03-29 12:27
#61

#60 När jag var mindre minns jag en affär som sålde fyrverkerier vid påsk. Idag tror jag det är ganska olönsamt att sälja med tanke på kraven och dom få dagar som tillståndet gäller och efterfrågan minimalt.

[Carpinus]
2015-03-29 12:34
#62

#60 Nej, här på västkusten är det också sällsynt med skjutande på påsk. Firandet i övrigt blir likaså blygsamt , ägg, kokt skinka, prinskorv, lilla nubben och någon påsköl - that´s it!

Annons:
tlover
2015-03-29 14:15
#63

#58 va? finns det folk som skjuter fyrverkerier vid påsk? det har jag aldrig hört talas om (så du kanske kan gissa mitt svar)

l'm back

[Jimmy.L]
2015-03-29 14:28
#64

Tycks ju finnas flera butiker som säljer nu under påsk.

http://www.sveafireworks.se/easterstores.php

[Carpinus]
2015-03-29 14:47
#65

#63 Det har ju skett en förskjutning (ursäkta vitsen…) från påsksmällare till övriga sorters smällare efter 2002. Nu är det till en del andra bomber som smäller, en del nödtorftigt omdöpta till fyrverkeripjäser.  Och att det inte bara är privatpersoner som skjuter fyrverkerier på påsk kan man ju se på nätet.

[Jimmy.L]
2015-03-29 14:51
#66

Importen av olagliga smällare ökar ju det smälls året runt här i staden även hört många berätta samma sak från andra städer

[Carpinus]
2015-03-29 15:01
#67

#66 Ja, det verkar inte vara några svårigheter att köpa över nätet.

[Jimmy.L]
2015-03-29 15:30
#68

#67 Nej verkligen inte jag känner till minst 5 sidor där det säljs via postorder.

Cragan
2015-03-29 15:44
#69

#67 aldrig ens tänkt på sådant o va tvungen att googla lite o jisses hittade pjäser med upp till 60gram blixtpulver är ju rena dynamit gubbarna ju 😮

Annons:
Humbugg
2015-03-29 21:06
#70

Jag har oftast firat nyår med raketer och förr i tiden även smällare och jag tycker dessutom att det är intressant att både se och höra när andra gör det. Jag skulle givetvis vilja att detta fortsätter och att det fåniga smällarförbudet tas bort.

Det är tragiskt om vi skulle gå mot det tysta samhället, där ingenting någonsin får låta, då skulle nyåret förvandlas till vilken dag som helst.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Zyperior
2015-03-29 23:57
#71

Jag ser Hammargrens fyrverkerifabrik  från mitt fönster där jag sitter nu. Visserligen är det ca 500 meter åker och äng emellan. Skjuts upp lite fyrverkerier titt som tätt, antar att de testar nya grejer och så. Mest inför nyår dock. Har inte sett något nu inför påsk.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-03-30 00:05
#72

#71 Fast de har väl större tidspann än så mellan produkttester och leverans? Det som skall brännas av i påsk är nog ute i butikerna sedan en tid…

Lite OT kanske, men "Hammargrens" väcker minnen om en explosion i fabriken i Anneberg på 70-talet som fick marken att skaka där jag bodde, flera mil därifrån…

Zyperior
2015-03-30 00:16
#73

Jo men jag menar inte just nu utan även en tid tillbaks. Inför nyårshelgen skjuts det alltid upp ett par stycken. Med inför så menar jag november-december perioden. Inte bara veckan innan. =) Kan tro att de importerar eller utvecklar nog inget nytt för marknaden mellan nyår och påsk utan kör på samma sortiment.

För övrigt så känns det som att folk i allmänhet tappat intresse för fyrverkerier de senaste 20 åren. (Jag kan inte tala för något annat tidsperspektiv då min barndom/födsel kommer i vägen lite). Folk inser mer och mer hur korkat det är att skjuta upp 1000-lappar i skyn.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2015-03-30 00:39
#74

#73 Tittade in på Hammargrens hemsida, och där gör de reklam för "nyheter 2014" fortfarande. Man skryter där om dessa nya produkter, så man kanske inte har ersatt dem med något annat sedan dess?

Sedan kan man ju alltid hoppas att du har rätt i att folk besinnat sig med fyrverkeriskjutandet. Fast när det gäller nyårsraketerna så tycker inte jag mig ha sett någon minskning, tvärtom så tycks utbudet bara bli bli alltmer kraftfullt och avancerat. (På påsk har det däremot alltid varit lugnt med smällandet här i Göteborgstrakten under det halvsekel jag bott här.)

[Jimmy.L]
2015-03-30 07:44
#75

#70 Smällarna togs ju bort efter många ungdomar kom över det och smällde i månader innan nyår. Det kastades i brevlådor, postlådor, bussar och på människor samt djur. Jag tycker det är bra nu att det finns ett förbud mot smällare.

Humbugg
2015-03-30 12:27
#76

#75 Det där är struntprat, det var ett beslut som byggde på trygghetsnarkomani och dess lögner.

Jämför man skadan en smällare gör kontra fyrverkerier så gör fyrverkerierna mycket större och allvarligare skada, bara för att smällare förbjöds betyder det inte direkt att folk under 18 sitter snällt och inte gör någonting vid nyår. 

Att förbjuda allt som är farligt och leva i en bubbla är fel väg att gå.

Hey, I just met you,
And this is crazy,
But here's my number,
So call me, maybe!

Annons:
[Jimmy.L]
2015-03-30 13:06
#77

#75 Jaså det var det?

http://www.dt.se/dalarna/ludvika/fyrverkerier-lockar-och-skrammer

Kristina Jernlås, veterinär på Ludvika Veterinärpraktik, menar att situationen för de djur som lider av fyrverkerier förbättrades avsevärt efter att smällare förbjöds år 2002.

**http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/02/firecracker.html
**

**Det är okynnessmällandet vi vill få bort, säger Lars Ljung.
**

Vanja
2015-03-30 15:48
#78

Absolut inte! Ser ingen som helst vits med det. Däremot ser jag fram emot all god mat som serveras .

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
2015-03-30 17:57
#79

#77 Jag kan tänka mig att det stämmer. Nu har jag inte läst artiklarna men logiken talar för sig själv. Ungdomar/barn som smäller konstant över en bra mycket längre period måste skapa mycket större kollektiv skada. Synd dock att de inte är harmlösa för det va ju trots allt väldigt kul att smälla, framför allt spränga sina gamla leksaker i luften på alla möjliga sätt och vis. =)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Jimmy.L]
2015-03-30 18:05
#80

#79 Ja hade ungdomarna skött det på ett snyggt sätt och smällt under en dag tror jag få hade klagat. Även jag som grabb köpte smällare men smällde bara under nyårsafton. Men ungdomarna och butikerna började redan i oktober och utsatte alla för smällarterror då fick ju många nog och ett förbud kom.

[Carpinus]
2015-12-26 20:34
#81

"Kravallutrustad polis har ryckt ut till stadsdelen Navestad i Norrköping efter att en grupp ungdomar skjutit fyrverkerier mot polisen.

– Det är väldigt många patruller på plats, säger Aftonbladets fotograf.

Enligt uppgift till Aftonbladet blev en polispatrull, som åkte till Navestad efter larm om rökutveckling, beskjuten med fyrverkerier av en grupp ungdomar."---

Aftonbladet

[Carpinus]
2015-12-26 20:58
#82

"Gänget på tio tonåringar kastade fyrverkerier på en balkong.

Den började brinna – och ytterligare två våningsplan skadades av den anlagda branden.

– Man måste tänka sig för. Sådana saker kan sluta illa, säger Stephan Söderholm vid Skånepolisen.

Branden började med att någon slängt in fyrverkerier på en balkong i Kristianstad.

Vittnen säger till polisen att ett gäng på omkring tio tonåringar skjutit raketer mot huset, varpå en raket landat på balkongen på första våningen."---

Kvällsposten

Honestyisdead
2015-12-26 21:19
#83

Firar med tomtebloss :)

Annons:
[Carpinus]
2015-12-26 21:43
#84

_"Det började på Arlanda. Nu får även hundar i Göteborg, och deras hussar och mattar, en chans att fira ett lågmält nyår i en fyrverkerifri flygplatsmiljö."---

"För tre nyår sedan tog ledningen för Clarion Hotel Arlanda Airport fasta på detta faktum och lanserade konceptet fyrverkerifritt nyår för hundägare och deras fyrbenta vänner.
I fjol checkade 360 hundar, och deras ägare, in på hotellet."---

"I Malmöområdet kan hundägare med skotträdda skyddslingar söka sig till Sturup Airport Hotel."---

"I Göteborg är det hotellet vid den numera tämligen övergivna flygplatsen Göteborg City Airport i Säve som bjuder in hundfamiljer på nyårssupé med övernattning."---

"Hotellet vid Landvetter Airport har sagt nej till "hundnyår" på grund risken för allergier. Amanda Drufve är medveten om det problemet.
- Men vi kommer att allergisanera alla rum efter nyår. Vi är ett hundvänligt hotell och det här initiativet är värt det besväret, säger hon.
Runt om i landet finns en rad hotell som erbjuder ett lugnt nyårsfirande med jycken. På många håll står också hundklubbar för garanterat smällarfria arrangemang i en tyst och avskild miljö.
Sedan ett par tillbaka pågår också det så kallade Smällarupproret på Facebook. I skrivande stund har gruppen nästan 9 000 medlemmar i landet."_

GP

[Carpinus]
2015-12-26 22:18
#85

"Upploppsliknande scener utspelar sig i Växjö. Där attackeras poliser med raketer och stenar.

– Vi kan inte ingripa, säger Stephan Söderholm, informatör på polisens ledningscentral.

Klockan 20.40 på lördagskvällen larmades räddningstjänst om en containerbrand i området Växjö i Araby. Polisen kom före räddningtjänst till platsen – och blev direkt beskjutna av grön laser och fyrverkeripjäser.

– Vi attackeras av raketer och stenar. Just nu väntar på förstärkning från grannområden, säger Stephan Söderholm."---

Kvällsposten

[Carpinus]
2015-12-27 11:06
#86

Ser ut som om beskjutning med smällare och fyrverkerier mot polis och räddningstjänstpersonal riskerar att nå nya nya toppar detta årsskifte. Början har varit illavarslande…

Vanja
2015-12-27 18:11
#87

Ja herre jösses, är det de nya nu då? Istället föra att bränna bilar tänker jag.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[helga21]
2015-12-27 19:22
[Daisy-Moa-Elsa]
2015-12-27 21:33
#89

Då flesta är… ursäkta mitt språkbruk är fyllskaft så ja det borde förbjudas.

Fyrverkerier är absolut vackert att se på, under kontrollerade former av dem som  avfyrar, resten av oss borde avstå.

[Carpinus]
2015-12-27 21:47
#90

"Flera personer har blivit beskjutna med nyårsraketer på olika platser i Malmö under söndagskvällen.

En hemtjänstarbetare på väg till en vårdtagare blev beskjuten på Stensjögatan och vid Högaholmsskolan var det två väktare som fick fyrverkerierna mot sig, enligt tidningen Sydsvenskan.

– Det kommer många samtal om raketskjutningar i kväll i Malmö och från andra platser, säger Stephan Söderholm vid polisens ledningscentral."---

Aftonbladet

Annons:
Katarina97
2015-12-27 22:42
#91

För er som tycker att fyrverkerierna borde begränsas finns en namninsamling ni gärna får skriva på med snart 50 000 underskrifter! 

http://www.skrivunder.com/fyrverkeribegransningar

[Carpinus]
2015-12-28 08:05
#92

#90 "Ungdomar sköt också raketer mot en skola och en väktare i Sigtuna, enligt Upsala Nya Tidning. I Helsingborg uppger räddningstjänsten att det slängdes smällare mot dem när de åkte ut på ett brandlarm vid Dalhemsskolan. Det kastades även in smällare i skolan, skriver TT.

Vid 21.15 ryckte polisen ut till Märsta då en ruta i en skola krossades och raketer sköts in i lokalerna. Ingen har frihetsberövats och ingen ska ha kommit till skada, enligt polisen."---

Aftonbladet

[Carpinus]
2015-12-28 16:44
#93

"Det börjar närma sig nyårsafton och många planerar inköp av fyrverkerier. Men några butiker väljer att stoppa all försäljning av raketer – för djurens skull. – Vi känner att det är vårt ansvar att inte sälja de här produkterna, säger Thomas Ljungberg, butikschef på Ica Maxi Norrköping."---

"Det är att fyrverkerier ger ifrån sig ett onaturligt ljud som gör att både husdjur och vilda djur blir rädda, berättar Johanna Sandahl (SNF). Dessutom skadar de miljön med sina kemikalier och tungmetaller. – Om man nu nödvändigtvis ska skjuta fyrverkerier kan man tänka på att inte skjuta alltför många pjäser. Man kanske kan gå ihop med grannen eller vänner till exempel."

Expressen

 "Ica Supermarket i Staffanstorp slutade att sälja fyrverkerier för över tio år sedan – på uppmaning av kunderna. – Vi lyssnade på vad kunderna sa. Hela opinionen var sådan och jag tror att de flesta livsmedelsaffärer slutade sälja fyrverkerier då. Jag har själv hundar och vet att det är ett gissel, säger Lars Roslund. Därför gillar han inte att fyrverkeriförsäljare tillåts att stå precis utanför hans butik. Förra året gav kommunen tillstånd till en försäljare att stå på Bråhögsplatsen, mellan Ica och Systembolaget. Lars Roslund säger att många då uppfattade det som att det var Ica som sålde fyrverkerierna. – Jag tycker att det är olyckligt att de står precis utanför butiken."---

Sydsvenskan

[Carpinus]
2015-12-28 16:50
#94

#87 Vissa gör bådadera…

"Vid 22-tiden uppstod en mindre brand i en bil, enligt ett vittne slängde någon en smällare mot bilen och lämnade platsen i hög fart i en bil."---[
]( Vid 22-tiden uppstod en mindre brand i en bil, enligt ett vittne slängde någon en smällare mot bilen och lämnade platsen i hög fart i en bil.)

[TT]( Vid 22-tiden uppstod en mindre brand i en bil, enligt ett vittne slängde någon en smällare mot bilen och lämnade platsen i hög fart i en bil.)

Vanja
2015-12-28 19:51
#95

#94 Blä!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Carpinus]
2015-12-28 23:46
#96

Landskrona: _"Räddningstjänsten ryckte ut på ett automatlarm i Dammhagsskolan. När de kom fram till platsen för att kontrollera och slå av automatlarmet blev de attackerade. Även polis attackerades. I Helsingborg krossades en ruta – och personal som sedan skulle laga rutan blev också attackerade av fyrverkerier."---
"En 16-åring blev hemkörd till sina föräldrar efter händelserna kring Dammhagsskolan, meddelar Jimmy Modin. Polisen har även genomfört ett antal kontroller i området.
– Man har kontrollerat ett antal ynglingar med anledning av det ärendet, säger Jimmy Modin."---

"Även i Helsingborg, Dalhemsskolan, har polis och räddningstjänst fått rycka ut i ett fyrverkerirelaterat ärende. Ett flertal patruller var på plats vid Dalhemsskolan vid 20-tiden. Stämningen beskrevs som "allmänt stökig".---

"– Vi är på plats där uppe. Det har varit en del fyrverkeriskjutningar där tidigare under kvällen, en glasruta ska ha gått sönder. Personer som ska ha försökt laga glasrutan har blivit beskjutna av raketer. Vi är på plats där med ett par patruller, säger Jimmy Modin vid 22.30."---

"Han (ett inre polisbefäl) uppfattar det som att det varit ovanligt mycket fyrverkerirelaterade händelser hittills i år.
– Det brukar inte vara så tidigt heller, men de har väl börjat sälja fyrverkerier nu. Då brukar det bli problem för skolorna, framförallt för att det är stora öppna ytor. Vi försöker ha lite tillsyn på skolorna, säger han.
Strax innan 23-tiden lämnade räddningstjänsten Dalhemsskolan, meddelar Lars Anderberg. Raketer ska ha skjutits in i skolans lokaler och rutor ska ha krossats.
– Man har slagit sönder en hel del rutor. Jag kan inte säga hur många, men rätt många rutor på olika byggnader, säger Anderberg."_

HD

[Carpinus]
2015-12-30 11:14
#97

#85 "En 20-årig man har begärts häktad misstänkt för inblandning i upploppet i Växjö i lördags, skriver Smålandsposten. Mannen misstänks för att ha skjutit en raket mot en polisman.

Våldsamheterna utbröt i stadsdelen Araby vid 21-tiden i lördags kväll när polis och räddningstjänst larmades till en containerbrand. De första poliserna som kom dit blev attackerade av ett antal personer.

_– Vi attackeras av raketer och stenar, sa Stephan Söderholm vid polisens ledningscentral då.
_

Enligt uppgift handlade det om ett 50-tal personer som deltog i stöket."---

Kvällsposten

Annons:
[Carpinus]
2015-12-31 10:33
#98

_"Det var vid åttatiden på onsdagskvällen som ett flertal ungdomar ägnade sig åt att skjuta raketer mot butiker i Geneta centrum. En av raketerna träffade en liten pojke. Pojkens identitet och var han befinner sig är ännu oklart."---

"Polisen vill inte uppge den anhållnes ålder men meddelar att han är född under den senare delen av 90-talet. Mannen misstänks nu för grov misshandel, försök till grov misshandel, försök till mordbrand och våldsamt upplopp."_

LT

Whateverbitchesidfc
2015-12-31 10:43
#99

Jag smäller absolut inga fyrverkerier själv och skulle helst slippa att behöva höra dem alls. Jag tycker mest synd om djuren, även om jag kan hålla med om att dem är fina att titta på. Men som sagt är jag emot det på grund av djuren.

[Carpinus]
2015-12-31 11:59
#100

De officiella fyrverkerierna i Bryssel är inställda på grund av terrorhot,  hos en gripen fanns konkreta planer på att slå till mot Grand- Place under nyårshelgen.  Med tanke på att det fanns 100.000 ute på gatorna i Bryssel förra nyår förstår man åtgärden. Samtidigt så faller ju pratet om att terroristerna inte skall få lyckas skrämma oss utan att vi skall leva våra liv som vanligt.

Känns faktiskt olustigt inför den här nyår - det är bara att hoppas att vi slipper attentat och självmordsbombare bland alla firande människor…   😕

Edit: Ytterligare sex personer har gripits för attentatsplaner i Bryssel under nyår enligt färska uppgifter.

Fillifjonkan60
2015-12-31 13:37
#101

Jag smäller aldrig själv och lider med alla djur. Men det är fint att se fyrverkerierna. Men slipper helst alla smällar som jag inte gillar.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


[Carpinus]
2015-12-31 16:04
#102

#100 "Även i Paris är fyrverkerierna inställda. Istället är 11 000 poliser, militärer och också brandmän utkommenderade på gatorna och avenyerna."---

"Den österrikiska huvudstaden Wien uppges också ha extra poliser och militärer utkommenderade den här kvällen.

I Ryssland har myndigheterna till och med stängt av Röda torget i Moskva, som normalt är en stor samlingsplats för nyårsfirande ryssar.

I Turkiet ska två personer ha gripits för att ha planerat självmordsbombningar i huvudstaden Ankara ikväll, dock är uppgifterna från turkiska myndigheter knapphändiga."---

SR

[Carpinus]
2016-01-06 10:13
#103

Några tidningsartiklar i nyårsfyrverkeriernas spår:

"Nyårsnatten fick ett tragiskt slut på Borgsjö lantbruk utanför Ånge. Utanför en hage där det fanns tolv kor hittades spår av att någon hade skjutit raketer trots fyrverkeriförbudet. – Korna skrämdes in i en annan hage där det var is och halkade. En ko bröt ena benet och en bröt två ben. Vi kunde inte rädda dem, säger Alice Hultin."---
ST

"En nioårig flicka på Öland skadades vid en olycka med en så kallad fyrverkeritårta på nyårsafton. Nu ska Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) utreda fyrverkeritårtorna – och ta ställning till om produkten ska förbjudas, skriver Land Lantbruk & Skogsland. Flickans familj ska ha hållit säkerhetsavståndet, men trots det ska ett eller flera skott ha gått iväg längs med marken och skadat flickan i ögat. Hon fördes till universitetssjukhuset i Linköping med allvarliga skador Flera incidenter med tårtorna ska ha rapporterats till MSB."---
Kvällsposten

"Tre personer är misstänkta för allmänfarlig vårdslöshet vilket ledde till att en stor del av Götetorpsskolan brann ner till grunden på nyårsaftonen. Den tekniska utredningen på platsen fortsätter. Två av de misstänkta ungdomarna, en 19-årig man och en 16-årig flicka, har fått varsin offentlig försvarare. De misstänks i dagsläget för allmänfarlig vårdslöshet. Enligt polisen visar förhören att någon eller några lagt smällare eller raketer i en soptunna vid skolan och tänt på, vilket ledde till att skolan fattade eld."---
VF

[Carpinus]
2016-01-08 14:53
#104

_"Nu får det vara nog! Stoppa fyllverkeriet.
Jag undrar vilken politiker som först tar tag i eländet och motionerar om att fyrverkeriplågan totalförbjuds? Barn måste ha hjälm när de cyklar men folk tillåts att avfyra raketer i kolmörkret när de är som allra mest berusade, med fatala konsekvenser. Den nedbrunna Götetorpsskolan på Hammarö är senaste exemplet liksom de stackars kossorna i Ånge som skenade iväg och bröt benen under artillerielden. Fyrverkeri misstänks också ligga bakom storbranden i Arvika.
Det här är ofattbart.
En majoritet av svenska folket älskar våra hundar, katter, kossor, hästar och alla andra husdjur. Vi är alla emot djurplågeri - utom på nyår och påsk. Då är det festligt."---

"Och ni som mot förmodan blir sura: det är väl mycket vettigare att skänka pengarna till behövande än att spränga dem i luften?"_

Per Mårtensson i NWT

Annons:
[GIKmio]
2016-01-08 18:41
#105

Ska dom skjuta raketer så gör det på behövligt avstånd från tätbebyggelsen. Och strax efter tolvslaget på nyårsnatten, och inte 28 december eller 2 januari.

Honestyisdead
2016-01-09 22:08
#106

#105 Hur skulle folk ta sig dit?  De flesta har ju druckit alkohol

[Nomen Nescio]
2016-12-13 10:34
#107

"Varje jul och nyår kommer rapporterna om hundar som skräms av fyrverkerier. Nu slutar ännu en butikskedja i Sverige att sälja de smällande varorna. Det är byggvaruhuskedjan Bauhaus som från och med i år slutar att sälja fyrverkerier i sina svenska butiker. Man gör det, enligt marknadschefen Johan Saxne, av tre anledningar: för djurens skull, för miljön och på grund av olycksrisken. – Vi har nog känt lite i magen att vi skulle ha tagit det här beslutet tidigare, men nu kände vi att: nä, det här går emot allt vad vi tror på, så nu får det fasen vara slut, säger Johan Saxne. Enligt honom brukar kedjan sälja fyrverkerier för 10–15 miljoner kronor i Sverige varje år."---

"Tidigare har exempelvis Plantagen, Rusta, City Gross, Coop och Axfood (Hemköp, Willys) lagt av med försäljningen. Ica lämnar över beslutet till varje enskild handlare, men sedan några år finns en överenskommelse hos kedjans största butiker – Ica Maxi – att inte sälja fyrverkerier."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/m2nnv/slutar-salja-fyrverkerier-for-hundarnas-skull

[Nomen Nescio]
2016-12-25 21:38
#108

"En familj fick evakueras från sin lägenhet i stadsdelen Gottsunda i Uppsala på juldagen, sedan ett ungdomsgäng krossat rutor och senare skjutit raketer in i lägenheten. Oroligheterna inleddes på eftermiddagen med att en ruta krossades, rapporterar UNT. – I samband med att vi gripit en person så accelererade det. Man slog ut fler rutor och sköt in fyrverkerier. När vi kom till platsen blev vi beskjutna med fyrverkerier, säger Mats Öjdahl, vakthavande befäl i polisregion Mitt, till TT. En person har gripits misstänkt för försök till grov misshandel för att ha skjutit fyrverkerier."---

TT

Hoppas att detta inte är något förebud om vad pyroteknik kan komma att användas till kring nyår….

[Nomen Nescio]
2016-12-26 17:24
#109

"Polisen i Malmö har under kvällen fått in många samtal om ungdomar som skjuter raketer mot bilar och i farlig närhet av människor. Ingen ska ha träffats av någon fyrverkeripjäs. Man skjuter mot bilar och längs med marken. och det är rejäla pjäser det handlar om, säger Stephan Söderholm, pressinformatör vid polisen i region Syd.

Oroligheterna rapporteras från området kring Rörsjöskolan och från Arlöv. När räddningstjänsten ryckte ut efter larm om brand vid Vårboskolan i Arlöv blev de beskjuta med raketer. Det var bland annat bänkar och en moped som stuckits i brand."---

"Egentligen ska man ju ha tillstånd för att skjuta fyrverkerier, säger Stephan Söderholm."

Metro 161222

Carmarino
2016-12-26 18:15
#110

#109 Tycker det låter rätt "mesigt" när Söderholm säger "Egentligen ska man ju ha tillstånd för att skjuta fyrverkerier". Varför inte bara säga "Man ska ha tillstånd för att skjuta fyrverkerier"? "Egentligen" låter som om han ursäktar ungarna för att de skjuter raketer.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-12-26 18:33
#111

#110 Precis! Samma när han säger att "vi försöker visa upp oss och kontrollera gäng som drar omkring för att stävja detta." Jag tror inte de här gängen blir särskilt skräckslagna över att polisen "visar upp sig" eller gör kontroller som inte leder till ett smack. Man "stävjar" ju ingenting, utan ger bara gängen förvissningen att polisen inte kan göra någonting åt dem

Annons:
Martin
2016-12-27 07:03
#112

Håller med. Det är enkelt; Det krävs tillstånd bortsett från på nyårsnatten. Det är inte något "egentligen".

Det är bara att kontrollera och ta raketerna från de som har dem, sen är det tyvärr ogörligt i alla fall där jag bor att kontrollera ungdomsgängen fullt ut eftersom att resursen inte räcker till det.

mvh Martin

micki78
2016-12-27 14:41
#113

Vi smäller inga raketer, tycker synd om alla djuren. Om man begränsade smällandet till endast nyåret, men en vecka innan och efter är fördjävligt illa tycker jag.  Jag tycker att smällarna endast borde säljas på samma dag som det nya året. Då slipper vi åtminstone smällarna veckan innan.

[Nomen Nescio]
2016-12-27 17:45
#114

Kennelklubben uppmanar till bojkott av de varukedjor som säljer fyrverkerier.

Martin
2016-12-28 07:23
#115

Egentligen är det väl förbjudet med smällare som bara smäller, eller det var i alla fall en diskussion om att det skulle vara så. Kanske inte gick igenom?

mvh Martin

[Nomen Nescio]
2016-12-28 08:43
#116
Carmarino
2016-12-28 09:25
#117

#116 Den här meningen "Raketer som skjuts upp i luften kan också smälla, men om ljudet bara är en bieffekt är de tillåtna." verkar inte någon bry sig om. Tycker att det är alldeles för många raketer som låter som en bombkrevad, och det enda man ser är en liten futtig stjärna uppe i luften. Då kan man inte påstå att "ljudet är en bieffekt".

Smällare finns det dessutom rätt gott om verkar det som, så det märks inte så mycket att det är förbjudet. Undrar var smällarna kommer ifrån, om det inte är tillåtet att sälja dem? Här har det redan börjat smälla, och det blir mer och mer ju närmare nyårsafton vi kommer. Sedan fortsätter det oftast 1-2 veckor efter också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-12-28 09:38
#118

#116 Ja, man kan ju undra vem som  bedömer om krevaden är en bieffekt eller rent av huvudsaken?

Det lär privatimporteras en hel del smällare från bl.a. Polen - kan man plocka in handgranater så lär det inte vara några problem med smällare ("bangers") heller… 

I mitt kvarter har det varit en väldigt skjutande på en skolgård på andra sidan gatan, och det brukar ske med början redan tidigt i december fram till februari  sedan minst femton år tillbaka, men i år har det faktiskt varit relativt lugnt så här långt.

Annons:
Carmarino
2016-12-28 10:02
#119

Såg den här länken på Hittekatter iFokus. Mina katter är som väl är inte särskilt rädda när det börjar smälla, men de blir lite oroliga när det smäller som värst. Därför är jag alltid hemma hos dem nyårsafton.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-12-28 10:02
#120

Utöver att framkalla skräck hos "folk och fä" så orsakar raketer och smällare personskador och bränder varje nyårshelg.

"Varje år skadas cirka 100 personer så allvarligt av fyrverkerier att de behöver uppsöka en akutmottagning. De vanligaste skadorna från fyrverkerier är bränn- och sårskador. Skador på händer och fingrar är vanliga liksom skador på huvudet, där framförallt ögonen är utsatta."---

"Av dem som vårdas på sjukhus till följd av fyrverkeriolyckor är nästan 95 procent män och drygt 40 procent av dem är yngre än 18 år."---

"Det är nästan lika vanligt att det är en åskådare som skadas som att det är den som avfyrar pjäsen. Den fyrverkeripjäs som leder till flest skador är raketer följt av så kallade tårtor. Trots att smällare är förbjudna så ligger de fortfarande bakom sju procent av olyckorna."---

"Förutom personskador, orsaker fyrverkerier också bränder i bland annat byggnader och bostäder. Mellan 50 till 100 bränder orsakas varje år till följd av fyrverkerier där de kommunala räddningstjänsterna har fått rycka ut. Hit räknas också bränder som startat utomhus till följd av gräsbrand som uppkommit när man skjutit fyrverkerier."---

Brandskyddsföreningen

Carmarino
2016-12-28 10:09
#121

#120 Med tanke på hur vanligt det börjar bli att personer medvetet skickar iväg raketer och smällare mitt inne i en folkmassa - gärna längs med marken istället för uppåt - så lär nog skadorna bli fler och fler.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-12-28 10:52
#122

Som vanligt finns det två sidor av myntet, och det finns en rätt stor "lobby" för fyrverkerierna:

"Enligt en ny undersökning från försäkringsbolaget If är fyra av tio svenskar negativa till fyrverkerier. Dagarna inför nyårsafton säljs och skjuts mer fyrverkerier än någon tid under året.

Av de 3.500 personer som deltagit i enkäten är 39 procent mycket eller ganska negativa till fyrverkerier.

28 procent svarar motsatsen – att de är ganska eller mycket positiva."---

SVT

Media verkar ha en fot i varje läger: samtidigt som man skriver om farorna med fyrverkerier och smällare så har man stort uppslagna tester av "de snyggaste fyrverkeritårtorna".

Carmarino
2016-12-28 11:28
#123

#122 Media har alltid en fot i varje läger. På ena sidan i tidningen kan det stå en artikel om de bästa sätten att gå ner i vikt. Bläddrar man sedan framåt några sidor så finns det massor av recept på kakor och bullar. 😃


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2016-12-28 11:32
#124

#123 Så sant! 😃

[Nomen Nescio]
2016-12-28 21:34
#125

#108 Tyvärr verkar de onda aningarna besannas…

"Fyrverkeripjäser för flera hundra tusen kronor har stulits i Södertälje. Nu gör polisen extrainsatser bland ungdomar – och i går beslagtogs nästan 200 smällare. – Vi upplever att det är värre i år än vanligt, säger Ann-Kristin Gunnarsson, kommunpolis i Södertälje."---

"I går kom minst 26 larm in om ungdomar som sköt fyrverkerier och smällare i Stockholms län. Raketer och smällare sköts mot gående, bussar och butiker men ingen person rapporterades skadad. I Södertälje och Salem togs några ungdomar på bar gärning. – Vi får in många samtal från upprörda boende som blir störda av smällare. Det är ett jätteproblem som skapar otrygghet och ofta ser man inte vem som kastar eller varifrån det kommer. Det finns även risk för hörselskador, säger Ann-Kristin Gunnarsson. Enligt henne är det internethandeln med fyrverkerier och den svarta marknaden som orsakar problem."---

http://www.expressen.se/nyheter/polisens-insats-for-att-ta-fast-fyrverkeritjuvarna/

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-12-28 22:23
#126

"Under onsdagen har polisen i Västra Sverige fått in ett 30-tal larm om att folk attackeras med smällare och raketer.

– En av våra patruller attackerades, det här kommer att sluta med att folk blir allvarligt skadade, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesman i Region Väst.

Trots att det är mer än tre dygn till nyårsslaget smälls det för fullt redan nu runt om i Västsverige. Och många gånger handlar det om att smällarna och raketerna riktats mot personer.

– Vi får in larm om detta hela tiden. Bara i dag onsdag har vi ett 20-tal, just nu är vi uppe i 48 de senaste dagarna, berättar Stefan Gustafsson, polisens presstalesman i Region Väst."---

http://www.expressen.se/gt/polis-attackerades-med-raketer-och-smallare/

[Nomen Nescio]
2016-12-29 10:20
#127

"En skola i Trollhättan har vandaliserats av ett ungdomsgäng. Ett 40-tal fönsterrutor krossades och en grävmaskin ska ha satts i brand. Väktare som kallades till platsen attackerades med raketer och nyårsfyrverkerier, uppger lokala medier. - Väktarna ska inte ha skadats eller träffats av raketerna, men bilen träffades. Ett par polispatruller begav sig till platsen men då hade det hunnit lugna ner sig, säger Rickard Lejon, inre befäl på polisen i Trollhättan, till TTELA."---

"Tidigare under kvällen besköts en fastighet och en privatperson med nyårsraketer. Om samma personer ligger bakom händelserna är oklart."

TT

[Nomen Nescio]
2016-12-29 20:05
#128

"En fyraårig har blivit beskjuten med fyrverkerier, det skriver Borås Tidning. Fyrverkerierna ska ha exploderat bara några meter från flickan. – Hon grät och var helt livrädd. De siktade på henne – det är för jävligt, säger flickans mormor till tidningen. Händelsen ska ha inträffat sent på eftermiddagen på Hässleholmen, enligt Bt.se. En flicka, hennes mamma och moster var på stan när flera yngre pojkar i tonåren avfyrade raketer mot dem."---

"Enligt Hans Lippens, polisens presstalesperson i Region väst, har man fått in flera larm om ungdomar som skjuter raketer i området. – Utanför ett bibliotek där, bland annat, har vi fått in att fyra maskerade killar skjuter med raketer och smällare, säger han. Polisen har under de senaste dagarna haft problem med ungdomar som skjuter raketer. De tycker se sig en kraftig ökning av riktandet av raketer mot människor och föremål. – Det går inte att åka på alla. Vi får prioritera ganska hårt. Vi åker på det som är fara för liv och hälsa först. Då kommer raketer i andra hand, säger Hans Lippens. Under Torsdagskvällen kom det in larm om ungdomar med raketer i hela Västsverige. – Just nu sitter jag med nio i Göteborg, tre i Borås och på flera andra ställen. Risken är ju att en raket kan gå fel, säger Hans Lippens."---

http://www.expressen.se/gt/fyraarig-flicka-beskjuten-av-fyrverkerier/

[Nomen Nescio]
2016-12-29 22:04
#129

"Polis och räddningstjänst har på kvällen stora problem med raketbeskjutningar i syd. I Halmstad har en skola blivit rökfylld efter raketskjutning – och i Kristianstad blev räddningstjänsten beskjutna när de höll på att släcka en annan brand. Även den var orsakad av raketskjutning. – Det är ett 30-tal ungdomar som kastat lite bomber och raketer där, så vi fick kalla på polisen, säger Patrik hos räddningstjänsten i Kristianstad."---

 "Från klockan 18.00 fram till klockan 20.00 har vi fått in drygt 20 olika inrapporteringar om ungdomar som skjuter raketer och kastar smällare i region Väst. Ungdomarna skjuter mot hus, skolor, spårvagnar, Älvsnabben och förbipasserande i olika bostadsområden, personer som väntar på kollektivtrafik vid hållplatser". Halmstad tillhör region Väst, som framförallt arbetar i norra Halland och Västergötland. Händelserna som refereras ovan har hänt i bland annat Göteborg."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/raddningstjanst-attackerad-med-raketer/

[Nomen Nescio]
2016-12-29 22:45
#130

"Raketattackerna från ungdomar blir allt värre på många håll i Västsverige. Under torsdagen har spårvagnar, färjor, skolor, blåljuspersonal och privatpersoner blivit beskjutna. – Det är bara en tidsfråga innan någon blir blind eller förlorar sina fingrar, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson i Region Väst. Över hela Västsverige fortsätter det att strömma in larm om raketbeskjutningar från ungdomsgäng. Redan i går tog problemet fart på allvar då bland annat en polisbil attackerades. I bara Göteborg rapporterades det in över 20 bara på tre timmar mellan klockan 18-21. – Man håller på att kasta mot spårvagnar, färjor och in i butiker. Raketerna går ju inte att kontrollera och det är bara en tidsfråga innan någon blir blind eller förlorar sina fingrar, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson i Region Väst."---

"Polisen rapporterar att raketattackerna är flest i Göteborg, men man har också fått larm från bland annat Borås, Partille, Kungälv, Skara och Halmstad. Onsdag kväll var problemet störst i Göteborg och Trollhättan."

http://www.expressen.se/gt/raketattacker-mot-farja-och-sparvagnar/

kamera0710
2016-12-30 07:08
#131

Önskar att det krävdes någon form av tillstånd för fyrverkerier. Där jag bor (Södertälje) är det ibland som en bombmatta på nyårsnatten och vid ett tillfälle såg jag några rådjur komma springande, helt vettskrämda.

[Nomen Nescio]
2016-12-30 07:38
#132

#131 För en del år sedan såg jag en flock sångsvanar komma på låg höjd i stadsljuset en stund efter tolvslaget, till synes helt förvirrade efter allt skjutande.

Det förekommer säkert en hel del tragedier i djurvärlden på grund av smällandet som vi aldrig får kännedom på samma sätt som med husdjur, hästar och boskap. Tyvärr verkar det dåligt forskat på det här området.

Annons:
[[eskils_]]
2016-12-30 12:16
#133

#125-130 Otäckt när slynglarna börjar skjuta raketer mot människor och bostadshus!! Och så onödigt lidande för alla djur med känslig hörsel!!

Här kan man skriva under ett upprop för att privatpersoner inte längre ska få köpa och hantera fyrverkeripjäser:

https://djurensratt.se/blixtaktion/fyrverkerier-och-smallare-skadar-djur#!/

[Hayabusa]
2016-12-30 13:51
#134

Jag har i princip inget emot fyrverkerier, men frågan är om inte ett förbud borde vara rimligt.

[Nomen Nescio]
2016-12-31 07:20
#135

"Nyårsraketer har blivit ett stort problem i Västsverige de senaste dagarna På flera orter har människor attackerats av ungdomsgäng som skjuter raketer och smällare. Det vanligtvis kvällsöppna köpcentrumet Nordstan i Göteborg kommer att stänga tidigare på nyårsaftonen, efter uppmaning från polisen som tipsats om att ungdomar planerar att skjuta raketer och kasta smällare inne i köpcentrumet."---

"Två busshållsplatser drogs in under fredagskvällen efter att de hade beskjutits av raketer."---

"Även i Halmstad och Laholm har polisen fått in många anmälningar om ungdomar som skjuter raketer från fordon. – Framförallt märker vi tyvärr att man nu allt oftare siktar raketerna mot människor, byggnader och bilar, och det är väldigt allvarligt. Antalet attacker mot räddningstjänst, ambulanser, polis och väktare ökar också, säger Christer Fuxborg, presstalesperson vid polisregion Väst till Hallands Nyheter."

TT

[Nomen Nescio]
2016-12-31 11:26
#136

#135 Inte bara i Göteborgstrakten det skjuts mot människor. Bara att hoppas att det inte kommer att kastas handgranater också…

"I Västmanland har polisen märkt en markant ökning av larmen om raketer. - Vi har fått mycket samtal om ungdomar som använder raketer på ett farligt sätt under gårdagen, kvällen och natten. Man spränger brevlådor, skjuter mot folk och bussar för att skrämma människor och husdjur, säger Christian Galante, LKC-befäl.

Även i Östersund har polisen under natten blivit nedringd med samtal om ungdomar som skjutit raketer mot förbipasserande och andra, skriver LT. I Gävle fick patruller från Uppsala hjälpa till i går kväll när ett 30-tal ungdomar sköt raketer mot balkonger, husfasader och bilar. Det kastades också föremål mot polisbilarna, rapporterar GD.

Tidigare i veckan satte polisen i Norrköping in extra patruller i stadsdelen Klockaretorpet sedan smällare kastats mot ordningsvakter, skriver NT. På Hässleholmen i Borås attackerades en man med hund efter att ha bett ett ungdomsgäng sluta att skjuta raketer från en balkong."--- "En kvinna i Vänersborg fick en tjutraket skjuten in genom brevinkastet, som sedan smällde, skriver TTELA. Hon skadades inte fysiskt."---

TT

Martin
2016-12-31 15:31
#137

2½ timme tills det är ok att skjuta fyrverkerier utan tillstånd. Får väl se om det blir värre då. Tror det knappt. Här har de skjutit hela dagen. :)

mvh Martin

kamera0710
2017-01-01 10:18
#138

Var trött i går (nyårsafton) och kröp ner vid 10-tiden. Då var det faktiskt ganska lugnt, glädjande nog. Hur det var vid tolvslaget får vara osagt.

[Nomen Nescio]
2017-01-02 23:03
#139

#136 "Det var vid midnatt på nyårsaftonen som polisstationen på Djulögatan i Katrineholm skakades av en kraftig explosion, där delar av entrén samt fyra parkerade bilar skadades. Förutom det fick flera personer i hyreshuset på andra sidan gatan sina balkongfönster krossade. Även en av kommunens busskurer förstördes.

Polisen kunde efter en teknisk undersökning på nyårsdagen bekräfta att det rörde sig om en skarp handgranat. – Det rör sig troligen om en splitterhandgranat. Man har bland annat hittat själva sprinten och grepen från granaten, säger jourhavande förundersökningsledare Gustaf Langer. Det tycks heller inte råda någon tvekan om att det är mot polisstationen som handgranaten kastats. – Teknikerna hittade en grop en halvmeter utanför entrén. Det är rimligt att anta att den detonerade just där, säger Gustaf Langer."---

http://kkuriren.se/nyheter/katrineholm/1.4642266-splitterhandgranat-kastad-mot-polisstationen-i-katrineholm

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-02 23:15
#140

"Sjuksköterskan Oliver Grens ambulans besköts med raketer när de ryckte ut under nyårsaftons kväll.

Det hela rörde sig troligen om ett falsklarm – för att locka ambulansen till platsen.

– De har ringt en ambulans i ett enda syfte: att skjuta på oss, säger Oliver Gren.

Vid flera tillfällen under förra året attackerades personal från räddningstjänst och ambulanssjukvård när de befann sig på utryckning. "---

http://www.expressen.se/kvallsposten/olivers-ambulans-lurades-ut--beskots-med-raketer/

[Nomen Nescio]
2017-01-03 00:04
#141

"De senaste dagarna har det varit rejält stökigt i Gävle där ungdomar attackerat folk med smällare och skjutit raketer. Enligt Mikael Hedström, presstalesperson vid polisen i Gävle. har han aldrig varit med om något liknande under sina 30 år som polis. – Det har skett många obehagliga händelser, säger han till Arbetarbladet. Kvällen innan nyår skedde en av de allvarligaste händelserna. Då kastades en smällare i en barnvagn med en sovande bebis. – Som tur var hann pappan få tag i smällaren och kasta bort den innan den smällde. Annars hade det kunnat gå illa, säger Mikael Hedström."---

"Det är inte bara i Gävle som det har varit stökigt under nyårshelgen. Runt om i landet har det kommit in rapporter om raketer som skjutits mot människor, enligt polisen. Bland annat sköts en man i ögat av ett ungdomsgäng i Mölndal när han sa ifrån. I Örebro blev Polisen beskjutna och dagen innan nyårsafton sköts raketer in på ett öppet McDonalds i Lidköping."---

Aftonbladet

Nyår blev väl ungefär som befarat (#108), och dessvärre lär det väl pågå en tid framöver…

[VCG1997]
2017-01-03 05:05
#142

Jag måste erkänna att jag tycker att fyrverkerier är spännande och vackra att titta på men jag tycker synd om djuren som blir rädda. Både vad gäller husdjur och ännu mer djuren i det vilda som inte har någon som tar hand om dem. Det är därför ingenting som jag älskar, och skulle aldrig köpa egna men jag kollar på dem och tycker det är vackert för att vara helt ärlig.

[Bermudas]
2017-01-03 10:21
#143

#142 Tror "helt ärligt" att alla människor tycker att fyrverkerier är vackra att se på. Man vill bara inte få dem på sig. ( eller bli öronbedövad och få sin hund vettskrämd )

[Hayabusa]
2017-01-04 16:13
#144

"Om jag ställer mig på balkongen och drar iväg ett dussin raketer sent en kväll skulle troligen polisen komma direkt. Sedan skulle jag åtalas för allmänfarlig vårdslöshet. Straffet blir dagsböter eller fängelse.

Detta gäller inte på nyårsnatten."

http://www.hd.se/2017-01-04/enastaende-flathet

Martin
2017-01-04 22:15
#145

¤144 Kul debattinlägg men faller ju på att det aldrig skulle hålla med allmänfarlig vårdslöshet för den typen av brott. Oavsett vilken natt.

Däremot finns det en massa andra brott (framförallt på nyårsnatten med mycket folk ute) som skulle vara mer aktuella.

mvh Martin

[Hayabusa]
2017-01-04 22:50
#146

#145 Må hända, men tanken med Kennys text var nog att belysa att det här med fyrverkerier har en tendens att spåra ur. Utan att det egentligen får några verkliga följder för "raketskjutarna".

Annons:
Martin
2017-01-04 22:54
#147

#146 Det håller jag med om, kanske fel formulerat med "kul debattinlägg". Menade mer att det var ett vettigt debattinlägg.

Själv skulle jag nog rösta för ett förbud om det blev omröstning, men jag tror inte på det i realiteten. Ungefär som alkohol. Ser man till de kostnader och skador det medför för samhället så vore det rimliga att klassa det minst på samma sätt som narkotika och förbjuda det, men så kommer det inte att bli.

mvh Martin

[Hayabusa]
2017-01-05 08:02
#148

#147 Nä, inte jag heller tror på förbud. De som vill skaffar fyrverkerier kommer att göra det ändå. AK-47:or är ju inte direkt legala, men de finns på gatan ändå. Dock tycker jag att det är bra att ämnet kommer på bordet, så att säga. På det stora hela, tror jag, handlar det om attityd & inställning. 

Läser att fyrverkeribranschen ska ha ett möte idag (05.01) om situationen.

[Nomen Nescio]
2017-01-05 11:09
#149

"Dagarna före nyår brann det i Gamlegården i Kristianstad. Räddningstjänst som kallades till platsen besköts med raketer. Under nyårsafton attackerades räddningspersonal igen i staden, denna gång en ambulans som kallats till området Charlottesborg via ett falsklarm."---

"Polisen bekräftar bilden av unga killar som ger sig på blåljuspersonal för att locka fram polisen. – De verkar inte göra någon skillnad på blåljuspersonal. Man kan tänka sig att de har mer aggression mot polisen än de har mot räddningstjänst och ambulans, utifrån att de ser oss som en typ av konfliktpart. Men ambulansen borde de flesta begripa att de är där för att rädda, säger Anders Haak, lokalpolisgruppchef i Kristianstad. Enligt Anders Olofsson, lokalpolisområdeschef i Kristianstad, vet polisen på ett ungefär vilka som är inblandade. – Det är ungdomar vi pratar om. Vi har en ganska god uppfattning om vilka ungdomar det handlar om, säger han."---

http://www.expressen.se/kvallsposten/raketgangets-taktik--locka-ut-polisen/

#148 Undrar vad fyrverkeribranschen kan tänkas ha för förslag annat än sådana som försvarar deras egna intressen? Det är givetvis inte deras fel med missbruket av produkterna, så vad kan de göra? Tidigare skärpningar och förbud har ju inte varit direkt populära i branschen, så gissningsvis kommer man fram till tillsättandet av något slags utredning tillsammans med myndigheterna.

[Hayabusa]
2017-01-05 11:31
#150

#148 Tror inte heller att något kommer att förändras. Man enas om att "något borde göras" men det är väl i stort sett allt, kan tänkas.

Carmarino
2017-01-05 13:55
#151

#149 Fyrverkeribranschen verkar faktiskt ha sett längre än till sina egna intressen den här gången.

På mötet har branschrepresentanterna kommit överens om att begränsa tiden för försäljning av raketer vid tiden kring nyår.

– Man ska inte sälja långt i förväg. Den stora försäljningen ska ske nära, säger Erik Nilsson.

Inte heller ska de sälja klassiska raketer.

SFB, Sveriges Fyrverkeribranschförbund, säger i ett pressmeddelande  som SVT först tagit del av, att branschen självmant vill sluta sälja fyrverkeripjäser som skjuts iväg på en pinne och exploderar med kraft i luften.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Nomen Nescio]
2017-01-05 13:58
#152

#151 Såg just det, och det är bara att erkänna att jag underskattade branschens vilja till självsanering! Nu gäller det "bara" att få hejd på piratimporten också…

Carmarino
2017-01-05 14:06
#153

#152 Ja, det är ju trevligt att åtminstone någon lyssnar till "folkviljan", när nu inte de styrande gör det. Väldigt många har ju sagt i flera år att det vore bra om fyrverkeriförsäljningen begränsades till att bara säljas 1-2 dagar innan nyår, men det har inte varit något som lyssnat då. Tråkigt att det måste till sådana här mängder av livsfarliga beskjutningar för att "de som bestämmer" ska få upp ögonen för problemet.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-06 08:30
#154

"Problemet är inte raketer utan  ligister", skriver Aleksandra Boscanin i GP angående raketupploppen, och Ann-Charlotte Marteus i Expressen menar att "inga poliser i världen rår på normlöshet".

Martin
2017-01-06 09:17
#155

Bra med fyrverkeribranschen men vissa bitar är ju redan införda, i vart fall i Malmö (tidsbegränsad period som man får skjuta raketer). Svårt för dem att ha koll på men jag inbillar mig att mer än Malmö har de reglerna införda.

Bra att även de reagerar och inser att deras produkter inte bara är av glädje. Kanske är det för att försöka förhindra att det förbjuds helt som de själv vill begränsa. Det är ju ingen bra PR om deras produkter orsakar skada, används vid brott eller dödar någon.

mvh Martin

[Hayabusa]
2017-01-06 12:31
#156

Ett litet efterspel har fyrverkeriet på Möllan (Malmö) fått. Två män är identifierade av Polisen:

"Nils Norling berättar att männen använde fyrverkerilådor som skjuter ut flera pjäser, som de riktade rätt ut mot torget.

– Jag kan inte svara för vad påföljden i så fall blir, men man ska inte kunna bete sig så här farligt utan att det får konsekvenser för en. 

Att polisen tar hjälp av filmer som sprids på sociala medier är inte ovanligt. Metoden används ofta vid stora fotbollsmatcher.

– Jag vet inte om vi gjort detta tidigare vid just nyårsfirandet på Möllan men det är ett mycket väl använt koncept att vara aktiv, göra observationer och filma. När den akuta situationen sedan är över kan vi via filmerna identifiera personer. Nu hoppas vi kunna identifiera fler personer som var på plats under nyårsfirandet."

Saxat från Kvp. Norling är presstalesman vi Polisen i Malmö.

[Nomen Nescio]
2017-01-06 12:37
#157

#156 Bra om de lyckas ta åtminstone någon av drägget…

Tårtorna tror jag inte företrädarna för branschen varit inne på att reglera. Vänder ligisterna upp hela lådor så lär problemet eskalera…

[Hayabusa]
2017-01-06 13:07
#158

#157 Ja, jag reagerade själv på de som sköt med dessa pjäser likt ett vapen. Ofattbart korkat.

[Nomen Nescio]
2017-01-06 13:16
#159

På lång sikt tror jag att alla djurägare som är oroliga för sina skotträdda kompisar kan sända en tacksamhetens tanke till ligisterna som härjat i helgen. De senare har på några veckor lyckats föra förbudskraven mycket längre än vad andra skulle ha fått jobba för i flera år. Branschorganisationerna som i åratal slagit dövörat till har äntligen lyft på luren och svarat!

[Hayabusa]
2017-01-06 13:20
#160

#159 Ja, det är rätt. Det "roliga" är att de är så glada för att framträda på YouTube etc. Ett skott i foten (!).

Annons:
[Nomen Nescio]
2017-01-07 21:25
#161

"Klockan 17.26 på lördagen fick polisen larm om att flera ungdomar skjutit smällare och raketer mot snöröjare i Hovsjö i sydvästra Södertälje. – Snöröjarna avbröt sitt arbete och vi mötte dem på en bensinstation, säger Albin Näverberg. Ingen skadades fysiskt. – Men snöröjarna förklarade att de inte kommer röja snön i området där de blev attackerade. De kommer inte snöröja området under kvällen. Det var inte värt risken att fortsätta, säger Albin Näverberg.

Polisen misstänker att inbrott i fyrverkeributiker kan ligga bakom flera av den senaste tidens raketattacker i Södertälje. Vid ett inbrott i en affär i Hovsjö som upptäcktes den 26 december kom tjuvarna över fyrverkerier för 87 000 kronor. Kort därpå blev Södertälje färghandel av med smällare och raketer för 150 000 kronor. I flera dagar därpå kom larm om ungdomar som sköt fyrverkerier mot bussar och bilar i bland annat Hovsjö centrum."---

http://www.expressen.se/nyheter/snorojare-beskots-med-nyarsraketer/

[Nomen Nescio]
2017-01-08 16:45
#162

"Västtrafik har stängt av kollektivtrafiken mellan fem hållplatser i Angered i Göteborg efter att bussar beskjutits med raketer.  – De skjuter in raketer på våra bussar, säger Martina Andersson på Västtrafiks störningsjour."---

"Joakim Hansson, är vakthavande befäl vid polisens ledningscentral i region Väst. Han uppger att polisen har informerats om raketattackerna. – Det är ungdomar som skjuter raketer och smällare. Vi har informerats om det här av bussbolaget, men det är inget som vi åker på som det ser ut i nuläget. Ingen person har kommit till skada, säger Joakim Hansson."---

GP

[Carpinus]1
2017-11-10 10:38
#163

Det börjar gå mot nyår, och annonserna med fyrverkeripjäser börjat dyka upp igen. Och fortfarande står intressen mot varandra. En fråga är om kommuner bokstavligen skall bränna av skattepengar i ett tjugo minuter långt evenemang, är det verkligen deras "uppdrag"?

Så här står det bland annat i svaret från Varbergs kommun till en orolig djurägare:

"Tack för er skrivelse om fyrverkerier på nyår. Gemensamt firande av traditioner som alla kan delta i oavsett ålder eller kulturell bakgrund, enar och stärker gemenskapen. Fyrverkeriet vid Varbergs Fästning är sedan många år uppskattat av tusentals varbergare. Vi förstår och sympatiserar med att ljudet från fyrverkerier kan vara besvärande för djuren. Vårt uppdrag är att skapa en fyrverkeriupplevelse som gör nyårsfirandet festligt för varbergarna och nyårsfirande besökare".

https://www.expressen.se/gt/ingrids-forslag-skrota-fyrverkerierna-pa-nyar/

[Carpinus]1
2017-11-15 15:01
#164

 "Någon har kastat in smällare på en gård till en förskola i centrala Göteborg. – Personalen tvingades ta in alla barn som såklart blev väldigt rädda av smällen. När polisen kom till platsen kastades ytterligare en smällare eller ett knallskott in mot gården, säger Ulla Brehm, presstalesperson vid polisen i region Väst. "---

GP

[Carpinus]1
2017-11-26 08:43
#165

Även om man förbjuder och försvårar inköp av smällare så finns det de som försöker ordna det på annat sätt:

"En skola i Stenungsund sätter upp varningar för en ny bombtrend efter att mellanstadieelever förts till sjukhus. Räddningstjänsten uppger att de (eleverna) hittar instruktioner på nätet och tillverkar det själva. – Eleverna var jätterädda, säger Helena Zell, rektor på Stora Höga-skolan."---

"De senaste veckorna har det kommit larm om hemmagjorda bomber som detonerat på olika platser i Stenungsund. För två veckor sen hade två mellanstadieelever tillverkat en bomb som de tog med sig ut. När den smällde fick de vätskan på sig och fick föras till Östra sjukhusets barnakut. De fick lindriga skador på hud och ansikte. Men det hade kunnat gå värre. Bomben innehöll kaustiksoda som är starkt frätande och kan orsaka allvarliga skador."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OnbwAO/barn-i-stenungsund-gor-bomber--tva-fordes-till-sjukhus

landsbygdsbo
2017-11-26 10:06
#166

Vi byggde själva, efter en gammal bok jag hittade på vinden hemma när jag var 13/14 år.

Avskjutningsröret grävde vi ner i backen innan tjälen slog till, ca 30 cm i diameter.

Bomben bakades in i pappersremsor doppade i tapetklister

Det small utav h-e , bra mycket värre än vad vi räknat med. Stjärnan briserade på ca 100 meters höjd. Ingen fick reda på vem som var skyldig, man pratar fortfarande om vem som köpt en så dyr nyårsraket..😃

Vid en efterkontroll var receptet baserar på hemgjort svartkrut, då jag hade tillgång till rökfritt krut (farsgubben laddade själv) så hade vi laddat med flerdubbelt kraftigare laddning.

[Stockholmare]
2017-11-26 18:05
#167

Förbjud skiten, trött på att det låter som tredje världskriget flera dagar före och efter nyårsafton.

Annons:
landsbygdsbo
2017-11-26 18:10
#168

#risken är väl uppenbar att företagsamma individer laddar ner både recept på krut och hyr man tillverkar dylika pjäser.  Så gör vi idag och det är nästan lika roligt som det var att bränna hemma…

[Carpinus]1
2017-11-30 23:11
#169

På en månad har Tullverket i Malmö beslagtagit 1100 bangers som skickats per post.

Källa.

Carmarino
2017-12-01 18:29
#170

#169 Misstänker att de har missat ännu fler, tyvärr. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-01 19:23
#171

#170 Säkert!

kamera0710
2017-12-03 12:15
#172

Här i Södertälje small det en hel del i natt.

[Hayabusa]
2017-12-03 12:23
#173

Här i Skåne skjuts det året om…

[Stockholmare]
2017-12-04 14:59
#174

Lugnt än så länge i Nacka.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-17 17:57
#175

Säsongen är i gång: två väktare i Landskrona besköts med raketer på söndagseftermiddagen av ett  gäng som var maskerade. Tilllkallad polis förhörde ungdomarna, men inga uppgifter om gripna. Ingen skadades vid beskjutningen.

Källa.

[Carpinus]1
2017-12-21 09:56
#176

Polisen i Västsverige rapporterar om dagliga påringningar om höga smällar och påföljande oftast resultatlösa utryckningar som medför ökad belastning.

"Rapporter om smällar kommer från polisen, men det skrivs även en del av oroliga medborgare på olika forum på sociala medier. Och smällarna har hörts i Vänersborg, Trollhättan, Uddevalla och Åmål. – Det här sker egentligen i hela regionen. Det är inget isolerat fenomen. Och vi får in larm om det här hela tiden, säger Stefan Gustafsson, polisens presstalesperson i Väst.

Bangers, hemmagjorda bomber, smällare och andra explosiva detonationer har polisen stött på i samband med att vittnen larmat om högljudda smällar. – Många smällar är vanliga smällare. Sen finns det en hel del som importeras via nätet, genom tullen, så kallade bangers. Och en del av explosionerna är egentillverkade, säger Stefan Gustafsson. Bangers är en högljudd smällare, förbjudna i Sverige. Och har jämförts av polisen i styrka med en handgranat."---

SR

[Carpinus]1
2017-12-26 13:41
#177

Polisiär oro i Växjö:

"2015 stals fyrverkeripjäser för cirka 150 000 kronor som senare användes för att skjuta mot polisen i Växjö. Med det i minnet ser polisen i Växjö allvarligt på stölden som inträffade på juldagen.

På eftermiddagen stals en container fylld med fyrverkeripjäser utanför Harald Nyborg i staden. En utredning för att få tag i gärningsmännen har startat, men än så länge finns ingen misstänkt – och godset har inte återfunnits."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/fyrverkeripjaser-stulna-kan-anvandas-mot-polisen/                                                                                  .

Carmarino
2017-12-26 13:53
#178

Inga beskjutningar här ännu, men smällandet började lite innan jul. Inte så mycket ännu, men det lär väl bli mer om några dagar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-27 09:36
#179

Ser vi slutet av oreglerat raket(be)skjutande?

"Efter oroligheter i bland annat Malmö förra nyårsafton har nu Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, beslutat att det ska krävas tillstånd för att skjuta raketer. Men de nya reglerna ska inte träda i kraft förrän mitten av 2019."---

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-tillstand-ska-kravas-for-att-skjuta-fyrverkeriraketer

Carmarino
2017-12-27 11:07
#180

#179 Man kan ju alltid hoppas. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-27 12:48
#181

Kanske är lasershower framtiden -åtminstone i organiserade sammanhang.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddlxKo/de-byter-ut-nyarsraketerna--for-djurens-skull

Annons:
Lona
2017-12-27 17:40
#182

#179, Å andra sidan ÄR det redan förbjudet att skjuta raketer hur som helst i tex bostadsområden, det hindrar inte folk direkt…😕
Jag är absolut för ett förbud, med tanke på miljön, vilda djur, skotträdda hundar, traumatiserade personer och så vidare, men är rätt cynisk med hur väl det kommer att efterlevas.
Polisen har definitivt annat för sig än att jaga folk som skjuter raketer…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Carmarino
2017-12-27 17:45
#183

#182 Om det blir ett förbud så kommer de ju inte att säljas i affärerna längre. Då blir det lite svårare att få tag i dem också.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

landsbygdsbo
2017-12-27 19:42
#184

Såg ngt intressant nyss.

Fyrverkerierna kritiseras ju oftast för att djur o människor lider av ljus och ljudblixtarna. Bara som information. Det fina damm som dessa pjäser skapar motsvarade nyåret 2016/16 i flera tyska städer samma utsläpp som trafiken inklusive dieselbilarna skapade under 2 månader.  Man skulle alltså kunna minska stoffutsläppen i städerna med ca 15% genom ett förbud av fyrverkerier….

[Carpinus]1
2017-12-28 09:17
#185

#178 Här har det varit lugnare med skjutandet än på många år. Jag bor intill en skolgård, och så länge jag bott här (vilket är flera decennier) har skjutandet börjat redan i november. Och visst har det skjutits här även i år, men långt mindre än tidigare. Kanske har det skett en generationsväxling med yngre som inte tycker det är särskilt vettigt att låta pengarna gå upp i rök? Hoppas kan man, som sagt…

Carmarino
2017-12-28 12:14
#186

#185 Det är fortfarande relativt lugnt här faktiskt, även om det smällt några gånger. Så jag gör som du; hoppas på att det blir fler och fler som hellre lägger pengarna på saker som varar lite längre än fyrverkerierna gör.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-28 17:54
#187

Trista fakta:

"Brandskyddsföreningen har sammanställt statistik från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) och räddningstjänsterna runt om i landet. Den visar att omkring hundratalet personer varje år skadas så allvarligt av fyrverkerier att de måste uppsöka vård. 40 procent av dessa – alltså cirka 40 personer – är minderåriga."---

"I nästan samtliga fall handlar det om män i kombination med alkohol, även sett över alla ålderskategorier."---

"Utöver detta orsakar fyrverkerier även cirka 250 bränder varje år, enligt Brandskyddsföreningen."---

Källa

[Carpinus]1
2017-12-29 10:04
#188

"Ungdomar sköt, natten mot fredag, fyrverkerier mot förbipasserande i Kristianstad. När polisen stannar skingras ungdomsgänget – som dock kommer tillbaka för att skjuta fyrverkeripjäser mot polispatrullen. Och det är bara en av flera händelser de senaste dagarna. – Det är åt helvete får man säga, att tonåringar inte förstår bättre, säger Stephan Söderholm, polisens presstalesman i Sydsverige."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/ungdomar-skot-raketer-mot-folk-och-polisen/

Tycker att det är en väldigt välvillig inställning när man säger att "de förstår inte bättre". Att de i och för sig är idioter är det väl inget tvivel om, men att de inte skulle begripa vad det är de håller på med tror jag man kan utesluta. Tvärtom är de nog mycket medvetna om vilka konsekvenserna kan bli för målen för deras raketer vid en träff.

Annons:
Carmarino
2017-12-29 11:54
#189

Ungdomsgäng sprider skräck och oro med fyrverkeripjäser

Att användningen av fyrverkerier är reglerad i lag tycks inte ha någon större avskräckande effekt.

Polisen kommer under resten av veckan i samarbete med ordningsvakter, väktare och fastighetsägare att ha ökad tillsyn i flera områden. Eva-Lotta Hermansson Trudesson efterlyser dessutom insatser från allmänhet och föräldrar.

– Lite mer föräldraansvar hade inte skadat. Man kan undra var 15-åriga ungdomar får pengar ifrån att köpa fyrverkerier för. Det kan ju handla om ett barnbidrag per kväll som går upp i rök, säger hon.

https://www.hd.se/2017-12-29/ungdomsgang-sprider-skrack-och-oro-med-fyrverkeripjaser


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2017-12-29 12:24
#190

"Jag har bevakat ett par nyårsnätter på Möllevångstorget den senaste tioårsperioden. Djupt olustigt, obehagligt, obegripligt. Ingen verkar ha direkt kul heller. Det bara brakar loss i alla riktningar, gärna längs marken, utan omdöme, utan minsta hänsyn till alla som kan träffas. Småungar, ungdomar och vuxna om vart annat. Och runt om lallar kroggästerna, den ena fullare än den andra."---

https://www.expressen.se/kvp/kronikorer/lars-klint/forbjud-omedelbart-raketer-pa-pinnar/

#40 "Tvärtom kan andras rädsla det vara en del av grejen, sa en av killarna. Det är roligt att se folk huka sig när smäller.

"Vi är i Malmö. Det finns inget du kan göra åt det. Nästa år kommer det vara exakt likadant."---

https://www.sydsvenskan.se/2014-12-31/raketkarleken-som-forsvann

Och nästa, och nästa, och…samma visa i år på Möllevångstorget?

[Hayabusa]
2017-12-29 12:37
#191

#190 Malmö i ett nötskal.

[Carpinus]1
2017-12-29 14:27
#192

Till högen…

"Under natten till fredagen sköts flertalet fyrverkeriraketer mot en bensinmack på Vasavägen i Eskilstuna." ---

Flertalet anmälningar har strömmat in till polisen under veckan om hur ungdomar skjuter fyrverkerier mot folk. Men när personalen på bensinmacken fick utstå raketskjutningar mot serveringsluckan valde de att anmäla. Händelsen rubricerades som försök till misshandel. – Ungdomarna flyttade inte på sig när polis kom vilket förhindrade dem att köra hela vägen fram, säger Benny Ljungkvist på Eskilstunapolisen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/en-omhandertagen-efter-fyrverkeriattack-mot-mack

Lona
2017-12-29 15:06
#193

#182, Förvisso, och jag håller egentligen med dig, men det finns saker som är förbjudna att använda men tillåtna att sälja
För övrigt är det väl i nuläget inte tillåtet att sälja till barn under 15 eller nåt sånt - och det görs rätt friskt i många affärer.
Vill man ha tag på något så går det alltid, inte minst på nätet - men det kräver ju lite framförhållning, inte "Nu j-vlar går vi ut och smäller skiten ur folk!"
Dock borde försäljningen och tillgången gå ner rejält om det blir ett förbud, det finns ju laglydiga personer.
Jag är som sagt absolut inte mot ett förbud, tvärtom, men ganska skeptisk till om det verkligen kommer att funka just mot "bussmällandet".

Har inte hört en enda smäll hittills - men även om jag har grannar så bor jag mer eller mindre i skogen, utanför ett pyttesamhälle där det är ganska mycket skötsamt folk.
Det var lite skillnad när jag bodde på Hisingen, så att säga.

Jag fattar inte heller var ungarna får pengarna från?! Det är inte billigt med fyrverkerier direkt, och det är ofta i områden som ligger lite sämre ekonomiskt som det smäller mest.

Det bästa man kan hoppas på är väl ett riktigt skitväder kring nyår, inte lika kul att vara ute på ofog då…


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Carpinus]1
2017-12-29 19:15
#194

Kravallungar lite varstans…

"En polis kände sig så ansatt av ungdomarnas fyrverkeriskjutande att polisen drog sitt tjänstevapen. Händelsen har fått lokalpolischefen Anders Olofsson i Kristianstad att rikta en allvarlig uppmaning till föräldrarna att prata med sina barn. – Att rikta en nyårsraket mot någon på kort avstånd är livsfarligt, säger han till Kristianstadsbladet."---

"Även i Landskrona har det varit stora problem med fyrverkerier dagarna före nyår. Sju dagar i sträck har räddningstjänsten attackerats med fyrverkerier när de åkt på larm. Nu får brandmännen där polisskydd på utryckningar, enligt SVT Nyheter."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/polis-hotades-med-smallare-tvingades-dra-sitt-vapen/

[Carpinus]1
2017-12-29 21:56
#195

#192 Gripanden har skett i Eskilstuna efter att bl.a. polis beskjutits med fyrverkeripjäser:

"Polisen har lyckats gripa fyra personer i åldrarna 17 till 21 år. Tre av dem misstänks för våldsamt upplopp alternativt försök till grov misshandel. Den sista misstänks för våld mot tjänsteman."--- 

https://www.expressen.se/nyheter/raketer-skots-mot-polis-fyra-personer-gripna/

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-30 14:13
#196

#7 #8 Rislyktor som ersättning för fyrverkerierna har sina nackdelar, men sådana med bambupinnar istället för ståltråd anses mindre farliga för djuren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/thailyktor-dodsfalla-for-djur

[Carpinus]1
2017-12-30 17:39
#197

"Polisen har kallats till en galleria i Växjö efter larm om brand.

Det ska enligt larmet vara rökfyllt inne på gallerian – på grund av någon har smällt raketer inomhus.

– Jag har inte så mycket mer i nuläget, säger Anna Göransson, polisens presstalesperson i syd."---

"På torsdagen besköts bilister med fyrverkeripjäser i Araby i Växjö. Ingen skadades, men flera bilar var nära att träffas, rapporterar Smålandsposten."

                                                                                        .

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-galleria-rokfylld-av-raketer/

#177 Verkar som stöldgodset kommer till användning…

[Stockholmare]
2017-12-30 18:14
#198

Torsdagskvällens fyrverkeriskjutningar i Årby i Eskilstuna var en dramatisk historia. En boende i området filmade upploppet från sin balkong.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sormland/se-fyrverkerikaoset-i-arby

[Carpinus]1
2017-12-30 19:22
#199

"Han erkänner att nyårsafton är en utmaning.1. Att skicka ut socialtjänstens fältarbetare eller föräldrar på stan skulle till exempel vara alldeles för riskabelt. – Alla myndighetsperson riskerar att bli måltavlor. Det är en verklighet som vi har att hantera, säger Jonas Hult (säkerhetshef i Malmö stad)."---

KvP

1 Man kanske rent av skulle kunna säga att det är ett problem, inte utmaning?

[Carpinus]1
2017-12-31 06:48
#200

#149 "Same procedure as last year", som det heter i ett i dagarna aktuellt program…😕

"Räddningstjänst och polis upplever en allt mer hotfull arbetssituation runt nyårsafton. Den senaste tidens fyrverkeriattacker, riktade mot blåljuspersonal, har fått räddningstjänsten att höja sin skyddsnivå."---

"De senaste dygnen har blåljuspersonal i bland annat Landskrona, Helsingborg och Kristianstad berättat om ungdomsgäng, som riktat fyrverkerier mot räddningstjänst och polis. Vissa gånger börjar det hela som ett falsklarm, för att lura räddningspersonalen till platsen."---

"När räddningstjänsten får larm om utryckning behöver de i vissa fall eskorteras till platsen med polis. – Vi tar nu hjälp av polisen om vi måste åka in i somliga områden, så att de kan bistå med skydd för oss. Det här är ingen rolig situation för oss, vi åker ut i tron om att någon behöver hjälp och för att skydda egendom och liv. Sedan resulterar det att vi får massor av smällare mot oss, det kan medföra stora risker, säger Milinko Doslic, insatsledare vid räddningstjänsten i Landskrona."---

"Även polisen ser allvarligt på raketattackerna, som kan ge allvarliga konsekvenser. – I år har vi märkt av stora problem i bland annat Kristianstad, det kulminerade på torsdagen när ungdomsgängen gick på en polisbil. Om en polispatrull blir slagen ur spel får vi en mindre i verksamheten och det ger ringar på vattnet. Det är fullständigt ofattbart att man väljer att skjuta fyrverkeripjäser på någon överhuvudtaget, och otroligt dumt att skjuta på polis, säger Ewa-Gun Westford, presstalesperson i polisområde region syd."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/blaljuspersonalens-radsla-efter-raketattackerna/

[Carpinus]1
2017-12-31 09:06
#201

"Polisen har under natten mot nyårsafton haft fullt upp på flera håll, när det gäller raketskjutande ungdomar.

I Staffanstorp, Landskrona och Malmö har det brunnit bilar – och på flera andra håll har det varit skadegörelser och mängder med larm om raketskjutningar.

– Det är riktigt, riktigt besvärligt faktiskt, säger Åsa Emanuelsson, presstalesperson hos polisen region syd."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/enorma-problem-med-raketskjutningar-i-natt/

"Vilket jävla ofog alltså", säger Polisens presstalesperson i syd spontant, och det känns mest som ett understatement. Det är väl mer "hot mot samhällsordningen" än "ofog" vid det här laget?

Carmarino
2017-12-31 10:51
#202

Vet att man inte ska önska olycka över andra, och det gör jag egentligen inte heller, men när man läser om sådant här så är det inte utan att det sitter en liten 😈 på axeln och säger "hoppas det drabbar någon av ligisterna så att de kanske inser vad de håller på med".

Tänkt t.ex. att en av ligisternas mamma blir akut sjuk, men att räddningspersonalen inte kommer fram i tid på grund av fyrverkeriattackerna. Eller att någon av raketerna snedtänder och träffar dem som kastar dem istället. Jag hade tyckt synd om mamman, men inte om ligisterna.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-31 11:02
#203

Även i Västmanland verkar det stökigt med skjutandet, bland annat kastades det smällare mot en polisbil igår.

http://www.vlt.se/vastmanland/vasteras/stora-problem-med-storande-fyrverkerier-i-lanet-smallare-kastades-mot-polisbil-det-ar-ett-foraldraansvar

#202 Javisst infinner sig den tanken när man läser om allt skjutande. Bävar faktiskt inför vad som kan ske den här nyårsnatten…

[Carpinus]1
2017-12-31 15:26
#204

Vidare till Västra Götaland: "Trots att nyårsfirandet inte börjat har polisen fått in mängder med larm kopplade till raketer och smällare."---

 "Lördag klockan 15.43 larmas polis till en idrottshall i Vänersborg. Två personer hade kastat in kraftiga smällare medan en inomhusturnering i fotboll för barn pågick. De två som fördes till sjukhus befann sig närmast smällarna och klagade på att det ringde i öronen. Några andra skador rapporterades inte.

Klockan 20.23 pågick något som kunde liknas vid ett raketkrig mellan två ungdomsgäng i Trollhättan. Enligt polisrapporten sköt två grupperingar med ungdomar raketer mot varandra. En väktarbil ska också ha attackeras med raketer, men ingen person rapporteras skadad här.  Dessutom hade Christer Fuxborg ytterligare 52 incidenter kopplade till raketer fram till klockan 13.30 på nyårsafton."---

https://www.expressen.se/gt/54-larm-om-attacker-med-nyarsraketer-och-smallare/

[Carpinus]1
2017-12-31 19:10
#205

Nyårskravallerna påbörjade redan under eftermiddagen…

                                                                                                                                                                              .

"Polisen har ryckt ut på flera orter efter att raketkaos brutit ut på nyårskvällen.

Ungdomar har avfyrat fyrverkerier mot polis och bostäder, i trapphus och mot tåg på olika håll i landet. 

– De sköt rakt upp mot mig när jag stod på balkongen. Vi är livrädda, säger en boende i Skövde.

Polis på flera orter i landet har larmats efter att ungdomar skjutit raketer mot personer och byggnader. 

Södertälje-polisen svarade vid 16-tiden på ett larm i Hovsjö om ungdomar som besköt personer med raketer. När polis kom till platsen blev de själva beskjutna med fyrverkerier.

– När vi kom dit avfyrades smällare mot polispersonal och allmänhet, säger Anna Westberg, presstalesperson vid Stockholmspolisen."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/ungdomar-skjuter-raketer-i-trapphus-polis-har-ryckt-ut/

[Carpinus]1
2018-01-01 07:58
#206

Så är nyårsnatten gången, och nu kommer rapporterna om fylla och bråk. Inget nytt i det - "det hör till", tragiskt nog.

Det nyaste är bruket av fyrverkerier och smällare som vapen. Det skjuts mot såväl civila som blåljuspersonal, mot husfasader och fordon och det upphör inte med nyårsnatten. Skönt i alla fall att det inte verkar ha skett några dödsskjutningar med raketerna, något som man annars kunde befara.

TT sammanfattar nyårsnattens oroligheter här.

[Carpinus]1
2018-01-01 09:04
#207

Känns nästan overkligt när man läser nattens polisrapport från Gästrikland: "Polisen rapporterar om en natt utan allvarliga händelser. Det har inte heller kommit några larm om olyckor eller bränder." 

Imponerande! 👍

[Carpinus]1
2018-01-01 10:56
#208

Rådhustorget Umeå: 

"En flicka under 15 år befann sig på torget när hon träffades i ansiktet av en raket.

Trots att raketen briserade rakt i hennes ansikte hade hon tur och klarade sig utan allvarligare skador, enligt polisen. Flickan ska ha fått sårskador i ansiktet.

Polisen har inga större förhoppningar på att hitta någon misstänkt gärningsperson. I stället uppmanar polisen till aktsamhet:

– Man måste tänka igenom vad det kan leda till om man skjuter en raket inom ett förbudsområde mot en folkmassa. Den som sköt raketen har brutit mot förbudet och i det här fallet skadat en mycket ung flicka. Det är ytterst beklagligt och allvarligt, säger Mats Bruhn till tidningen."

https://www.expressen.se/nyheter/flicka-fick-nyarsraket-i-ansiktet/

Avsiktligt riktat mot människomassan eller fyllevåda, det lär vi aldrig få veta…

Annons:
Carmarino
2018-01-01 14:41
#210

I Tyskland har två personer dött av raketer.

https://www.sydsvenskan.se/2018-01-01/tva-doda-av-tyska-nyarsraketer


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-01 14:56
#211

#210 Tydligen polska smällare i båda fallen, pjäser som privatimporteras och som marknadsförs rätt flitigt på bl.a. YouTube. 

Expertutlåtande.

Carmarino
2018-01-01 15:00
#212

#211 Ja, det verkar inte ha varit några pjäser som är tillåtna i Tyskland i alla fall. Fast övriga skadade drabbades nog av "vanliga" raketer låter det som.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
2018-01-01 23:05
#213

I Danmark uppges 117 personer ha fått skador efter fyrverkerierna under nyår. Värst drabbat är huvudstadsregionen, varifrån 74 personer har skaderapporterats.

Källa

[Carpinus]1
2018-01-01 23:05
#214

Också i Danmark beskjuts räddningspersonal med raketer och smällare, och nyårshelgen i år har varit värre än tidigare, uppger sekretariatschefen vid Danske Beredskaber Bjarne Nigaard. Man har hittills fått in tio rapporter om sådana incidenter under nyår. Även danska poliser har utsatts för liknande överfall.

Källa

Lona
2018-01-02 23:13
#215

Verkligen dags att ta krafttag mot detta!!!

På sociala medier sprids nu dessutom inläggen om de djur som tragiskt dött/fått avlivas på grund av svåra skador de ådragit sig när de fått panik av fyrverkerierna.

Hur många fler djur ligger skadade i skogen?!


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Carpinus]1
2018-01-11 12:01
#216

Dyrt "nöje"…

"Efter den omfattande branden på Sandsbro skola den 1 januari 2016 erkände två då 13-åriga pojkar att de orsakat elden genom att skjuta fyrverkeripjäser i en ventilationstrumma. Nu har skolans försäkringsbolag Protector skickat brev med krav på skadestånd till pojkarnas vårdnadshavare.

– Det totala beloppet räknar vi med kommer ligga på 25 till 26 miljoner kronor, säger Mikael Hellberg som är skadechef för egendom och ansvar på Protector."---

"Om familjerna inte kan betala får parterna försöka hitta en förlikningslösning. – Då får vi försöka komma fram till en lösning, men det är för tidigt att säga hur den skulle se ut, säger Mikael Hellberg.---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/foraldrar-kravs-pa-miljonskadestand-efter-skolbrand

Annons:
[Carpinus]1
2018-01-15 09:26
#217

76-åring i Brandbergen besköts med raket av ungdomsgäng i nedre tonåren . Han upplever att de sköt för att skada.

https://mitti.se/nyheter/brott/ungdomsgang-fyrverkeripjas-aring/?omrade=hela-stockholm

[Carpinus]1
2018-01-28 19:01
#218

I ett inlägg på Aftonbladet debatt kräver 314 undertecknare ett stopp för privatpersoner att skjuta fyrverkerier. De har även öppnat en Facebooksida för sin kampanj.

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/A23Om5/nu-har-vi-fatt-nog--stoppa-fyrverkerier

[Carpinus]1
2018-02-02 20:14
#219

Utdraget nyår i år…

"Elever på Angeredsgymnasiet har avfyrat fyrverkeripjäser inne på skolan under två dagar. – I torsdags fyrades tre pjäser av, då beslutade vi att stänga skolan, berättar Patrick Gladh, rektor. Den drivande eleven har gripits, men också i dag fredag ryckte polis ut till skolan sedan en fyrverkeripjäs fyrats av inne på skolan."---

https://www.expressen.se/gt/elever-skot-raketer-skolan-fick-stanga/

[Carpinus]1
2018-02-04 14:30
#220
[Göstage]
2018-04-05 09:57
Carmarino
2018-04-05 16:58
#222

#221 😢


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-06-21 13:08
#223

_"Nu får fyrverkerier bara smälla under två timmar per år i Södertälje. Kommunfullmäktige har fattat beslut om att begränsa användningen av fyrverkerier.
_

Att skjuta fyrverkerier, inte bara på nyårsafton, tycker många är festens höjdpunkt. Djurägare brukar däremot inte vara så glada i smällandet. Nu sätter kommunpolitikerna stopp för raketfesten. Fyrverkerianvändningen kommer nu endast tillåtas på nyårsafton mellan 23.00-01.00, skriver kommunen i ett pressmeddelande. Tidigare år har fyrverkerier fått smälla i Södertälje klockan 15.00-03.00 och även på påskafton och valborgsmässoafton."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/sodertalje/kommunen-skarper-regler-fyrverkerier-tillats-max-tva-timmar-om-aret

Undrar a/ hur många som kommer att respektera begränsningen och b/hur många av de som överträder den som kommer att fällas för det? Fasst visst, ett steg på vägen är det väl alltid…

Annons:
Carmarino
2018-06-21 14:25
#224

#223 Det blir säkerligen inte fler som kommer att bry sig om det nya förbudet, än det var som rättade sig efter tiderna som gällde innan.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-07-09 11:46
#225

"En 16-årig pojke åtalades för framkallande av fara för annan efter att ha avfyrat en fyrverkeripjäs inne på en skola i Ljungby."---

 "Växjö tingsrätt friar pojken eftersom inga personer fanns i skolkorridoren när fyrverkeripjäsen avfyrades och menar att det därför inte fanns någon konkret fara."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/smaland/elev-skot-fyrverkeripjas-pa-skola-frias-av-tingsratten

Med andra ord får du skjuta med fyrverkeripjäser inne i skolan om korridoren är tom?

[Hayabusa]
2018-07-09 11:52
#226

#225 Jajamen!!!

Carmarino
2018-07-09 15:22
#227

#225 Ja, vad gör det om skolan brinner ner. Så länge inga personer finns i skolan är det helt okej. 🤪


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-02 11:04
#228

Inga fyrverkerier vid bockinvigningen i Gävle idag. I stället satsar man på elektroniska effekter.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/gavleborg/slut-med-fyrverkerier-vid-bockinvigningen

LBB
2018-12-03 06:47
#229

Som vuxen är fyrverkerier likgiltiga för mig. Men som grabb var de en höjdpunkt. Vi hade hittat en gammal handbok på vinden där man förklarade hur man tillverkade krut och sedan byggde raketer o bomber med olika effekter. Höjdpunkten i karriären blev, när vi grävde ner ett papprör i backen (ca 250 mm i diameter och 1/2 meter långt, Det gjorde vi innan tjälen kom. Sedan tillverkades en bomb med flera hekto krut. och under den en tändsats som skickade upp den i luften.  Marken skakade, bollen for upp, ett hundratal meter och kreverade i en kaskad av färg och ljud. Succé! Problem var att den äldre generationen inte gillade vårt tilltag varför vidare experimenterande avbröts..

LBB
2018-12-03 06:47
#230

Som vuxen är fyrverkerier likgiltiga för mig. Men som grabb var de en höjdpunkt. Vi hade hittat en gammal handbok på vinden där man förklarade hur man tillverkade krut och sedan byggde raketer o bomber med olika effekter. Höjdpunkten i karriären blev, när vi grävde ner ett papprör i backen (ca 250 mm i diameter och 1/2 meter långt, Det gjorde vi innan tjälen kom. Sedan tillverkades en bomb med flera hekto krut. och under den en tändsats som skickade upp den i luften.  Marken skakade, bollen for upp, ett hundratal meter och kreverade i en kaskad av färg och ljud. Succé! Problem var att den äldre generationen inte gillade vårt tilltag varför vidare experimenterande avbröts..

Annons:
[Göstage]
2018-12-13 12:36
#231

Åmåls kommun förbjuder avfyring  av raketer, fyrverkerier och smällare inom kommunens gränser under nyår.

Källa. 

Carmarino
2018-12-13 15:15
#232

Heja Åmål! 👍


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-14 17:40
#233

Inget officiellt fyrverkeri på Götaplatsen i Göteborg vid tolvslaget på nyår.  Den angivna anledningen här är dock inte hänsyn till djur och andra skotträdda, utan att man inte kan garantera allmänhetens säkerhet.

Källa.

Carmarino
2018-12-14 17:49
#234

#233 Oavsett orsak så är det bra att det inte blir något. Fast tyvärr lär det väl bli en massa "inofficiella fyrverkerier" istället.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-12-14 17:54
#235

#234 Tydligen så är de inofficiella skjutningarna en av anledningarna till att det officiella skjutandet ställs in, eftersom det har smällts av en hel del "eget" i skydd av det stora fyrverkeriet. Kanske har man förhoppningen att polisen kan ha bättre koll på det illegala skjutandet nu, men det är nog bara just en förhoppning i dessa polisbristens tider…

Men jag instämmer - bra att det minskas på skjutandet, oavsett anledning.

[Göstage]
2018-12-26 22:29
#236

Här där jag bor (i Göteborgstrakten) brukar det skjutas rätt friskt hela december, men faktiskt har det varit knäpptyst från den skolgård där det annars brukar smälla och blixtra rätt oavbrutet vissa kvällar. Törs man hoppas på ett trendbrott? 

2015 var det 41 företagare i Storgöteborg som sökte tillstånd att sälja fyrverkerier, medan det endast var 13 förra året  och kanske är de ännu färre i år. Visserligen går det att importera illegalt, men tullen har nog blivit bättre på att hitta sådana försändelser också. Från den första november förra året gäller nya regler, där Tullen har rätt att stoppa försändelser med s.k. bangers.

Och den nya ordningen är i så fall helt i linje med vad en majoritet av svenska folket tycker - enligt en undersökning vill 8 av 10 se hårdare tag mot fyrverkerier.

https://www.metro.se/artikel/nya-siffror-åtta-av-tio-vill-ha-hårdare-tag-mot-fyrverkerier

[Göstage]
2018-12-27 07:36
#237

Så var det igång 😕:

"Tumult utbröt i stadsdelen Kronogården i Trollhättan, sent på onsdagskvällen. Maskerade ungdomar sköt raketer och kastade smällare mot allmänhet, väktare och polis. – Det är en föraning om vad som eventuellt kan komma under helgen och nyår, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson i region Väst."---

https://www.expressen.se/gt/maskerade-ungdomar-skot-raketer-mot-polis/

Annons:
[Göstage]
2018-12-27 09:08
#238

"I år är det sista gången som de traditionella raketerna med pinne får användas hemma i hushållen. Från och med 1 juni 2019 så kommer det att krävas tillstånd för att få köpa dem. Ett initiativ som kommer från branschen själv. – Vi såg att raketerna var överrepresenterade när det gäller skador. Vi har också sett resultaten ifrån Norge där man gjorde det här för nästan tio år sedan. Där fick man en kraftig reduktion av antalet skadade personer, säger Erik Nilsson."

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sista-nyaret-med-raketer

Känns som om "branschen själv" omvänder sig lite under galgen inför insikten att många vill ha ännu mer långtgående inskränkningar. Men "tårtorna" är branschen knappast beredda att slopa…

[Göstage]
2018-12-28 08:18
#239

#237 Dags igen…

"Polis tillkallades under natten då 20-30 ungdomar sköt raketer mot ordningsvakter och allmänheten i Trollhättan. När polis anlände kastades även smällare mot patrullen. – De förhindrar blåljusverksamheten att genomföra sitt arbete, på så sätt är det ett samhällsproblem, säger Hans Lippens, polisens presstalesperson. Under natten till fredagen larmades polis till ett område i Trollhättan då ett stort gäng ungdomar sköt raketer och kastade smällare mot ordningsvakter och boende i området. En liknande händelse inträffade tidigare i veckan då en väktare skadades av en smällare."---

 http://www.gp.se/nyheter/västsverige/ungdomar-sköt-raketer-mot-polis-och-vakter-1.12029032

monstermash
2019-01-15 14:18
#240

#236 Intressant iakttagelse! I min del av Gbg har det skjutits minst lika mycket som innan. Lite mindre på själva nyårsafton vid tolvslaget men desto mer veckorna innan.

[Göstage]
2019-11-12 22:53
#241

Polisen kommer nog att  få det extra problematiskt nu den här tiden fram till nyår och veckorna därefter med att hålla isär rapporter från allmänheten om smällar och skjutande när fyrverkerier och liknande kommer att fyras av.

Många kommuner har beslutat att ställa in de egna fyrverkerierna, men "buskskjutandet" lär bestå…

[Hayabusa]
2019-11-12 22:55
#242

Ja, vi har fått nog av smällande…det räcker nu.

[Göstage]
2019-11-19 10:18
#243

Kristianstad vill förbjuda fyrverkerier, men lagen hindrar dem, säger de.

https://www.expressen.se/kvallsposten/vill-forbjuda-raketer-lagen-satter-stopp/

LBB
2019-11-19 14:19
#244

" Det finns bred enighet om att det är ett oerhört störande inslag. Vi kan förbjuda alkohol genom ordningslagen, varför kan vi inte förbjuda det här, säger Anders Tell (S), oppositionsråd, till Kristianstadbladet."

Ingen kan väl förbjuda en vuxen person att intaga alkohol på icke allmän plats.  I egen bil (passagerarsätet, på egen tomt eller i eget hus. Samma sak gäller väl fyrverkerier. På kommunens mark kan man väl införa ett förbud, men inte på privat mark.

Annons:
Lona
2019-11-21 17:26
#245

#244, Men det måste man väl kunna göra? Kanske inte med gällande lagstiftning (vet inte riktigt hur den ser ut?) men det finns många saker du inte får göra på egen mark - till exempel avfyra skjutvapen hur du vill även om du har licens för vapnet i fråga.
Du får, mig veterligen, inte heller framkalla fara för annan även om det är på egen mark - vilket fyrverkerier faktiskt skulle kunna klassas som, även om det kanske behövs en modifiering i något regelverk.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

LBB
2019-11-21 18:45
#246

#245  Inom stadsplanerat område gäller naturligtvis hårdare regler. Men även där råder inte storebror över allt.  Utom stadsplanerat området får jag, övningsskjuta med hagel o kula. Jag får även använda dessa vapen skarpt dvs mot vilt och lösöre (hundar katter etc om jag äger dem.  Naturligtvis är jag ansvarig för att ha rätt kulfång. Vad det gäller fyrverkerier så finns där inga hinder.  Året om. Och fyrverkerier, rätt avlossade utgör liksom skjutvapen under samma omständigheter ingen fara för allmänheten. Men jag har kollat, har för mig att i Frankrike skjuter man inga smällare till påsk eller nyår..så har man extremt skotträdda hundar vore kanske en tripp dit att föredra…

Pyttelite
2019-11-21 19:39
#247

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Pyttelite
2019-11-21 19:39
#248

Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


LBB
2019-11-22 09:38
#249

#248  Jag talade om det privata bruket (privatpersoner får inte skjuta av raketer under samma fria villkor som ex i Sverige)av fyrverkerier, inte om de stora Vilket gör att det är lättare att undvika dem. Som här i Sverige börjar runt Jul och håller på en vecka in på det nya året.

Dessutom har jag för mig att man begränsat till 2 datum. 14.7. och 31.12.

Till detta kommer att man i bla Paris förbjudit det pga skaderisken på gamla byggnader. Med ett par undantag.

Det hindrar dock inte det ljud-crescendo bilarna utövar vid olika tillfällen med sina signalhorn.

Lona
2019-11-22 19:05
#250

#246, Jo, fast det är knappast Nilsson som bor ute i ett torp utanför stadsplanerat område som är det stora problemet med fyrverkeriernas vara eller icke vara. Det är väl redan förbjudet att avfyra raketer i vissa typer av bostadsområden men det görs i alla fall. Förbjud försäljning av skiten, självklart kommer det gå att få tag på ändå som det mesta som är olagligt men det skulle försvåra rejält. Där har dock vi konsumenter en viss makt, alltfler butiker väljer att INTE sälja fyrverkerier. Stöd de affärerna, bojkotta de andra - och gör din röst hörd. Sociala medier som Facebook har stor genomslagskraft, använd den! Det handlar ju dessvärre inte bara om skotträdda hundar utan även om andra djur, både vilda och tama. För att inte tala om rädda människor och de skador som uppkommer på både folk och materiel - vare sig det är med uppsåt eller inte.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2019-12-08 19:17
#251

En kvinna i Köpenhamn som passerade över Blågårds plads i Nörrebro på lördagseftermiddagen fick en smällare ("kanonslag") kastad mot sig från ett gäng på tjugotalet personer. Kvinnan plockade dessvärre upp pjäsen som exploderade i hennes hand och slet den i stycken. Polisen försöker nu hitta personer som ingick i gängbildningen.

Källa

Annons:
[Göstage]
2019-12-08 20:01
#252

#127ff Det årliga fyrverkeriupproret har tagit sin början på Kronogården i Trollhättan.

"Vid 19-tiden på söndagskvällen bröt oroligheter ut i stadsdelen Kronogården i Trollhättan. Polis har ryckt ut med flera patruller, man använder sig även av hundar i insatsen. – Det är ett gäng på åtta till tio personer som skjuter raketer och smällare i området. Vi är där och ser till att det lugnar ner sig, säger Johan Josarp, vakthavande befäl vid polisen i region Väst. Gänget ska även ha slagit sönder bakrutan på en polisbil."---

https://www.expressen.se/gt/gang-har-slagit-sonder-polisbil-stor-insats/

Lona
2019-12-08 20:09
#253

#251, Fy tusan! 😲


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

[Göstage]
2019-12-14 06:57
#254

#252 Oroligheterna  i Kronogården i Trollhättan verkar ha spridit sig till grannstaden Vänersborg.   Polis och allmänhet utsätts för beskjutning med fyrverkeripjäser och bangers,  och kastade stenar och flaskor har träffat såväl poliser som deras bilar.

"Polis attackerades av ett 30-tal ungdomar i Vänersborg på fredagskvällen. – De har skjutit raketer både mot polis och mot bilister, säger Morten Gunneng, vakthavande befäl vid polisen i region Väst. Fyra personer omhändertogs efter vad som av polis beskrivs som ett våldsamt upplopp."---

https://www.expressen.se/gt/polis-beskots-med-raketer-av-maskerade-ungdomar/

LBB
2019-12-14 08:49
#255

Är man villig att skjuta eller kasta bangers, raketer mot polisen så är man nog beredd att ta hem  bankers o raketer från Polen med. Frågan är väl om detta inte redan görs, eftersom många av de sk. bangers som används är större än vad svensk lagstiftning medger idag..

[Göstage]
2019-12-14 17:40
#256

I år har rekordmånga hundägare bokat in rum under nyår på ett hotell vid Arlanda flygplats, där det råder fyrverkeriförbud inom en mils radie. I år kommer 380 jyckar (plus mattar/hussar) att fira  nyår på hotellet, vilket är 60 mer än förra året. Även  katter, papegojor och en sköldpadda har tidigare tillbringat nyåret på hotellet.🐶

Källa

[Göstage]
2019-12-15 06:22
#257

Enligt gammalt känt mönster:

"Ungdomar satte eld på en container i Lövgärdet i Angered under lördagskvällen. När räddningstjänsten anlände till platsen blev de angripna. – Det har kastats sten och skjutits raketer mot räddningstjänsten. Det var mellan tio och 20 personer. Vi har även hittat stenar som var upplagda för att användas på ett eller annat sätt, säger Johan Ljung, vakthavande befäl vid polisen i region Väst till tidningen. Västtrafik har ställt in busstrafiken i området."---

https://www.expressen.se/gt/ungdomar-skot-raketer-mot-raddningstjansten/

kamera0710
2019-12-16 14:16
#258

Håbo kommun ändrade de lokala ordningsföreskrifterna med att endast tillåta fyrverkerier under en begränsad tid på nyårsafton. Föreskrifterna upphävdes då de ansågs vara för långtgående och lägga ett onödigt tvång på allmänheten på ett sätt som riskerade att undergräva respekten för bestämmelserna.

Källa via länken, men troligen är det betalvägg.

https://databas.infosoc.se/rattsfall/K1901866

Annons:
LBB
2019-12-16 17:02
#259

Men dessa förbud som införts gäller ju bara i stadsplanerat område.  Ute på landet får vi ju fortsätta panga på. Jag kan tom. fixa till en privat skjutbana för eget bruk..Både för skeet och älgstudsaren.

[Göstage]
2019-12-18 16:31
#260

Arbetsförbudet för väktare i Kronogården i Trollhättan får konsekvenser för hemtjänsten.

"Hemtjänstpersonal blev attackerad med raketer på Kronogården. Sedan slutade väktarna åka in i området. Nu tvingas kommunen agera. – Raketer tog i kläderna på en av dem och small nära örat på den andra, säger Fredrik Rydell, på fackförbundet Kommunal."---

TTELA (betalartikel)

LBB
2019-12-18 18:57
#261

#  260 den formen av agerande har väl aldrig varit tillåten…eller?  Så där påverkar knappast ytterligare ett förbud. Det är ju som att förbjuda stenar…trots att det redan idag är förbjudet att kasta sten på folk, o blåljusfordon.

[Göstage]
2019-12-21 17:34
#262

Återigen alternativt bruk av fyrverkeripjäser.

"Under fredagen sköt ungdomar, som enligt polisen är från den kriminella gängmiljön i Helsingborg, fyrverkeripjäser mot människor ur allmänheten, polismän, fordon och byggnader."---

Nu har polisledningen i Helsingborg, inom ramen av pågående Operation Rimfrost, beslutat att använda drönare i tre områden: Dalhem, Drottninghög och Fredriksdal. Det omedelbara beslutet gäller från den 20 december till den 15 februari 2020."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/helsingborgspolisen-satter-in-dronare-med-omedelbar-verkan

#261 Nej, det har aldrig varit tillåtet, men det fanns en tid för inte så länge sedan när ytterst få skulle komma på tanken att beskjuta andra människor med fyrverkeripjäser, lagar eller ej.

Lokaltidningen 2017:

"De senaste åren har dock raketer börjat användas som ett direkt vapen mot blåljuspersonalen. Tunga fyrverkeripjäser skjuts direkt mot dem.

– Det kan vara direkt livsfarligt eller ge mycket allvarliga skador om någon träffas, jag undrar om de som håller på så här inser hur farligt det är, förklarar Stephan Söderholm. Han berättar att det varit ett antal händelser i både Helsingborg och framförallt Kristianstad där allmänheten beskjutits. Raketer har bland annat skjutits mot bilar och när polisen kommit till platsen har de beskjutits med fyrverkeripjäser."---

https://www.lokaltidningen.se/nyheter/2017-12-29/-Raketattacker-mot-blåljuspersonal-kan-vara-livsfarliga-455889.html

[Göstage]
2019-12-21 19:07
#263

#262 Grannstaden skall förstås inte vara sämre:

"Räddningstjänsten larmades på lördagskvällen till Dammhagshallen i Landskrona efter en misstänkt brand."---

 "Räddningstjänsten blev beskjutna i samband med kontrollen och har därför kört från platsen. Polisen är på väg dit, säger Ola Nilsson, teamledare vid SOS Alarm."---

https://www.skd.se/2019/12/21/raddningstjansten-beskjutna-vid-brandutryckning/

[Göstage]
2019-12-22 17:00
#264

En strängare lag träder i kraft vid årsskiftet tillämpbar på raketskjutarpatrasket. Må den komma till användning!

"Den nya brottsrubriceringen heter sabotage mot blåljusverksamhet. Det är den tillsammans med våld mot tjänsteman som är till för att skydda blåljuspersonal. Från årsskiftet kommer även straffet för våld mot tjänsteman att skärpas. 

Straffet för sabotage mot blåljusverksamhet kommer ge fängelse i upp till fyra år. Grovt sabotage kan ge upp till livstids fängelsedom enligt regeringen."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/attacker-mot-blaljus-kan-ge-livstid-i-fangelse/

LBB
2019-12-22 18:00
#265

Göstage det du beskriver är väl redan idag förbjudet..om dessa förbud inte hjälper, hjälper det då att tillföra ytterligare förbud?

Annons:
[Göstage]
2019-12-22 18:48
#266

Ja, om man tillämpar dem kan det göra skillnad.

Vad anser du själv, LBB- skall samhället rycka på axlarna åt den här användningen av fyrverkeripjäser? 

Om människor skjuter ihjäl varandra på öppen gata och någon bara i undantagsfall kan fällas  för det, är det då någon idé att ha en tillämpbar lagparagraf för brottet?

LBB
2019-12-22 19:27
#267

Jag anser att man ska implementera de lagar som finns. Ta ex militära handeldvapen. Det krävs idag mycket speciella omständigheter för att lagligt få inneha ett sådant. Har det hjälp mot skjutningarna? Vad det gäller kraftigare fyrverkerier, så upplever vi samma sak som man upplevt i Tyskland. Att killar plockar hem grejorna från Polen där de är lagliga + att man lätt kan få tag i ytterligt kraftiga grejor där.   Det är, så vitt jag vet förbjudet att rikta pyroteknik mot människor, fordon och hus..

Men visst skulle man kunna nypa till ordentligt. stäng av området där kravaller med pyroteknik äger rum. Låt polisen, från skyddade fordon beskjuta "raket-killarna med "paintball" kulor och vid utsläpp från området nyper man de markerade killarna. Naturligtvis ska allt filmas så att åklagaren har på fötter.

Påföljden ska vara förödmjukande. De har grabbarna har oftast inte egna pengar.

Men man kan ju exempelvis tvinga dem att gödsla ut broilerstallar ´+ att göra klart för dem att de inte kommer att få bostäder i vissa områden . Att hyra ut bostad till en av dem skulle betyda att hyresgästen förlorar egen hyresrätt.  Värdesaker , där skulle de få deklarera hur de lagligt tjänat in pengarna..kan de inte det så skulle de skönstaxeras och värdesakerna skulle då få betala skatten..Hade enligt dem själva lånat klockan från kusinen skulle kusinen tvingas genomgå samma process.

Så nöp man Capone, så kan man nypa buset idag.

[Göstage]
2019-12-22 19:48
#268

Dina förslag  kräver också en aktiv tillämpning. Så länge man inte griper förövarna spelar konsekvenserna ingen roll. 

"Felet" är att ingen kunde föreställa sig att det skulle uppstå en situation där fyrverkeripjäser används som vapen. (#262

Som Paulina Neuding uttrycker det i en intervju på Axess TV: "Det här är en speciell svaghet i svenska samhället - vi har en sådan vana vid det här laget av låg brottslighet och så vidare att när vi får den här typen av social oro och problem så stänger systemet så att säga ner. Vi vet inte vad vi skall göra - vi vet inte hur vi skall bemöta det."---

Eller som det heter på Löfvenska: "vi såg det inte komma".

[Göstage]
2019-12-23 08:47
#269

#262 Fortsatt raketbeskjutning mot polisen i Helsingborg trots utökad bevakning.

"Under natten har ett stort antal ungdomar i Helsingborg terroriserat omgivningen med fyrverkeripjäser. 

Flera polispatruller har varit på platsen för att försöka hålla ordning. – Ungdomarna har betett sig störande även mot polispersonal på olika sätt, även med hjälp av de här fyrverkeripjäserna, säger Katarina Rusin, presstalesperson vid polisens ledningscentral för Region syd."--- 

#266 "Är det någon som är gripen?
– De skingrade sig när vi kom nära nog. Det har gjorts vissa kontroller av personer men det är ingen som har blivit gripen."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-ungdomar-skot-raketer-mot-polis/

[Göstage]
2019-12-23 09:37
#270

#269 I ett tänkt polishem:

- Läste att ni blev utsatta för beskjutning med raketer idag. Då tog ni väl i med hårdhandskarna?

-Det kan du lita på! Vi bad flera av dem att få se deras ID.

LBB
2019-12-23 12:40
#271

#268 javisst det är ju det jag pekar på. Men att stifta en massa nya förbudslagar som inte implementeras är ju rätt löjligt egentligen. likaså kravet på nya lagar, så länge de gamla  inte följs upp och tillämpas.

[Göstage]
2019-12-23 13:04
#272

Att jag redovisar det här alternativa sättet att använda fyrverkeripjäser är för att jag ser ett samhällsproblem och risk för liv i det, samt att påvisa att det i regel inte får några konsekvenser för gärningsmännen.

Lagar är verkningslösa så länge de inte tillämpas, och det finns anledning att uppmärksamma, inte förtiga,  när det sker attacker med fyrverkeripjäser och bangers. 

Det är inte fel att det stiftas lagar, men när det väl skjuts är de inte till någon nytta för stunden. Det finns inga fel på lagstiftarens intentioner och polisens goda vilja, problemet är och förblir de som skjuter. Och där står samhället handfallet på grund av att man inte haft förmågan att  förutse utvecklingen, lika lite som man såg skjutningar, sprängningar och annan kriminalitet komma som tidigare var  undantag men nu blivit vardagsmat.

Annons:
[Göstage]
2019-12-26 06:15
#273

Ett tjugotal ungdomar i Skarpnäck besköt på juldagskvällen civilpersoner med fyrverkeripjäser och smällare, och när polis kom till platsen besköts även de, detta vid flera tillfällen under kvällen. En minderårig har rapporterats för försök till våld mot tjänsteman.
Under kvällen har flera fall av vårdslöst hanterande av fyrverkeripjäser rapporterats från länet.

Källa

[Göstage]
2019-12-27 21:13
#274

Från Polisens hemsida om unga förmågor som roar sig:

"Samtal inkommer till Ledningscentralen om att det avfyras raketer och smällare på flera håll i länet. I vissa fall har fyrverkerierna och smällarna avfyrats på ett vårdlöst sätt då de har kastats mot personer, byggnader och djur.

Bland annat fick en person i Farsta under kvällen en raket i ansiktet. Personen blev lindrigt skadad och har tagits omhand av sjukvårdspersonal. En hundägare i Haninge fick en smällare kastat efter sig då denne sagt åt ungdomar att sluta kasta fyrverkerier."---

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/december/27/27-december-2030-ofog-barnungdom-stockholms-lan/

Carmarino
2019-12-28 10:59
#275

#274 Det är väl bland annat det som är problemet med att man inte vågar säga ifrån; man riskerar att bli nedslagen eller skadad eftersom nu för tiden är det ingen som tål tillsägelser, oavsett om man säger dem på ett vänligt sätt. 😕


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
2019-12-28 11:08
#276

#275 Precis. Gränsen för att ta till våld av den grövre kalibern har sannolikt sjunkit. 

Att skjuta raketer mot folk & blåljuspersonal är ett "kul" sätt att jävlas och de som gör detta vet mkt väl att sannolikheten att åka dit är väldigt liten. Den som går ut på gatan och skjuter någon till döds kommer i stor utsträckning undan "lagens arm", så vad är en simpel raket..?

[Hayabusa]
2019-12-28 11:42
#277

Ett kort klipp från Nørrebro:

[Hayabusa]
2019-12-28 11:42
#278

Ett kort klipp från Nørrebro:

[Göstage]
2019-12-28 11:49
#279

#277 Och på den här sidan vinner det alternativa bruket av fyrverkeripjäser också ökad terräng:

https://polisen.se/aktuellt/handelser/2019/december/28/28-december-0253-skadegorelse-helsingborg/

Annons:
[Hayabusa]
2019-12-28 11:51
#280

#279 Ja, det är ju komplett galet.

[Göstage]
2019-12-28 20:50
#281

#279ff Även i Helsingborgs grannstad finns den här "kulturen":

"Polisen i Landskrona har i flera år upplevt problem med vårdslösa raketskjutningar. Nu sätts extra resurser in för att råda bot på problemen, skriver Helsingborgs Dagblad. – Det skjuts mot människor och djur, och offentliga byggnader, säger Mathias Witting, vid polisen till HD.---

https://www.expressen.se/kvallsposten/polisen-satter-in-extra-resurser-mot-raketkaos/

[Göstage]
2019-12-28 22:32
#282

"Ekots rundringning till samtliga polisregioner i Sverige visar att region Syd, region Väst, region Stockholm och region Öst har fått cirka 25-30 inrapporteringar vardera det senaste dygnet om olagliga och störande smällare och fyrverkerier.

"Det är många som ringer om smällar som de är övertygade om att det är skottlossning och de är oroliga då över att det är just skottlossning och inte fyrverkerier. Så det tar resurser och det är svårt för oss att avfärda den här typen av samtal för skulle det visa sig att vi missar en skottlossning med skjutvapen så skulle det vara förödande, säger Tomas Agnevik, presstalesperson på polisen i region Öst."---

SR

Som väntat. #241ff

[Göstage]
2019-12-28 23:09
#283

#279 Raketskjutandet mot Räddningstjänsten är inte den enda incidenten de senaste dagarna, så nu har Helsingborgspolisen beslutat att utöka den redan inledda drönarövervakningen i staden. 

"Det var dock inte den enda incidenten i Helsingborg under natten mot lördagen, skriver polisen på sin hemsida under lördagskvällen. Under natten sattes flera bilar i brand samtidigt som fyrverkerier sköts mot byggnader och fordon.

”Under fredagen och lördagen den 27-28 december besköts både polis och allmänhet av fyrverkeripjäser från ungdomar i den grova kriminella gängmiljön”, skriver polisen på sin hemsida."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/kriminella-skot-raketer-mot-polis-och-allmanhet/

[Göstage]
2019-12-30 22:08
#285

Upplopp i Örebro på måndagskvällen, där det sköts raketer inomhus, och där fyrverkeripjäser och bangers riktades mot poliser.

https://www.expressen.se/nyheter/hundratals-personer-har-stormat-fotbollsplan/

Fortsatt oroligt i Skåne, där det återigen beskjutning med fyrverkeripjäser ägde rum mot räddningspersonal på utryckning.

"När räddningstjänst kom fram till en brand vid en förskola på Järvgatan i Landskrona blev de beskjutna av fyrverkeripjäser. Polisen har även varit på Gamlegården i Kristianstad med flera patruller där det också har skjutits fyrverkerier under måndagskvällen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/ungdomar-skot-raketer-mot-polisen-i-landskorna

[Göstage]
2019-12-31 08:45
#286

Rapporter från fronten:

"Ett ungdomsgäng har utsatt flera personer på olika håll i Örebro för attacker med raketer och smällare under måndagskvällen. – De skjuter urskillningslöst mot både människor och djur, säger Lars Hedelin vid polisen."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/4qKGQo/larm-om-raketattacker-i-orebro-skjuter-urskillningslost

"Framme vid den brinnande förskolan i Landskrona blev brandmännen beskjutna med raketer. I stället för att börja släcka backade man tillbaka i väntan på polis."---

"Mats Olsson uttrycker besvikelse över fyrverkeribeskjutningen. – Det är inte roligt. Man blir ledsen. Vi är här för tredje man och försöker göra så gott jobb vi kan och så blir vi beskjutna, säger han."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Op20JA/brandman-beskjutna-med-raketer-vid-utryckning

Annons:
[Göstage]
2019-12-31 09:12
#287

Samba, en av många drabbade  i fyrverkerikriget:

"När raketer smällde av alldeles intill huset i Grimmered blev hunden Samba rädd och flydde. Hela natten har husse Johan Gratschew letat efter henne – men Samba är fortfarande försvunnen. Nu vädjar han till göteborgarna om hjälp."---

https://www.expressen.se/gt/hunden-samba-blev-radd-for-fyrverkerierna-ar-forsvunnen/

LBB
2019-12-31 10:08
#288

Det kommer förmodligen att brännas av fler och större raketer i år, än förra årets nyår. Eftersom raketer med styrpinne inte längre får säljas och brukas av vem som helst, så reades befintligt lager av den här typen av raketer ut straxt före förbudet.

Sedan lär det inte dröja länge för än "buset" kommer på att de lagliga "tårtorna kan tiltas i horisontal-läge och med liknande resultat som claymore-minor riktas mot folk, bilar och hus…..

[Göstage]
2020-01-01 06:44
#289

Fyrverkerisummering av en nyårsnatt som Polisen betecknar som relativt lugn:

"Bråk, rattfylleri, rån, knivskärning, brand, mordförsök – och raketer avfyrade mot polisen i bland annat Husby, Borlänge, Borås och Kristianstad."---

"Polis i Kristianstad blev under nyårsaftonen beskjuten av fyrverkeripjäser. Två ungdomar omhändertogs. Ingen person skadades. Även i Landskrona har polis beskjutit av fyrverkerier."

https://www.expressen.se/nyheter/polisen-om-nyarsafton-som-en-vanlig-helgkvall/

"I Husby omhändertogs två personer efter att poliser beskjutits med nyårsraketer-"--

"Även i Borlänge besköts polis och räddningstjänst med raketer. Efter att ha åkt ut på ett larm om en balkongbrand strax efter midnatt möttes man av stenkastning och raketbeskjutning, skriver Dalarnas Tidningar."---

"I Linköping attackerades en väktare med raketer och stenar av ett ungdomsgäng, skriver Corren."---

TT

Ary
2020-01-06 16:16
#290

Jag har lagt av. Inte köpt på åratal. För min, djuren och även räddningspersonal så kan de gärna få förbjudas.

LBB
2020-01-06 22:03
#291

Ett förbud skulle alltså förhindra de skador och det lidande som fyrverkerier åsamkar folk.

Fine.

Vad finns det mer vi kan förbjuda för att förhindra skador och lidande.

Cyklar…ngt av det farligaste som finns i trafiken..och de flesta svåra skador är singelolyckor..så förbjud cykeln så….

Mopeder,  motorcyklar, Ja hästsport är ju jäkligt farligt..

Är det då inte bättre att vi dels har ett regelverk (som i de flesta fall redan existerar) och ser till att vi genom våra myndigheter skärper implementeringen av detta?

Då kan man, under vissa förutsättningar fortsätta bränna raketer, cykla, rida och köra motorcykel…  😎

Ary
2020-01-06 23:39
#292

Ok förbjuder och skärper implementeringen om vi nu ska klyva hårstrån. Anledningen till att jag inte gillat fyrverkerier sedan jag blev vuxen är att jag inte litar på fulla människor med saker som smäller på ngt vis. Det var nära att en raket flög in genom balkongdörren på en nyårsfest jag var på en gång. En annan gång var jag på en O'Learys en våning upp i en lokal med förfriskade människor när en raket flög in och skapade panik och rökfyllde lokalen.

Polisen kan inte vara överallt på en och samma gång. En lösning vore ju att inte sälja några helt enkelt.

[Göstage]
2020-01-07 08:41
#293

Gissar att tråden kommer att fyllas upp till limit med rapporter  om fyrverkeriunderstödda kravaller innan säsongen är slut…

"Det fortsatte att vara stökigt i stadsdelen Gränby i Uppsala även under måndagskvällen. Polisen larmades till området Råbyvägen/Atterbomsgatan efter att larm inkommit om att flera personer avfyrat fyrverkerier mot bilar."---

"Det var andra kvällen i rad som polisen larmades till samma område. Även under söndagskvällen larmades polisen till platsen efter att flera personer skjutit raketer över Råbyvägen."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/oroligheterna-i-granby-fortsatte-under-mandagskvallen

Annons:
LBB
2020-01-07 09:44
#294

#292 Och jag var tvungen att kasta min mig och min bil in på ett gärde för att en helt nykter cyklist körde som om han var totalt berusad.. Tack vare 4x4 kunde jag komma upp på vägen, stoppa stollen, samtidigt som jag ringde polisen. Så att cyklisten fick stå för skadorna. Beviset hade jag på min dasch-kamera så han höll för gott att inte neka.  Så förbjud allt som är farligt

[Göstage]
2020-01-22 08:03
#295

Strax efter 04.00 i morse larmades polis och räddningstjänst  till stadsdelen Sätra i Gävle, där minst 14 bilar stod i brand. I samband med att bränderna startade ska ungdomar ha setts avfyra fyrverkeripjäser.

Källa

[Göstage]
2020-09-15 14:14
#296

Långt till nyår, men lokala förberedelser pågår.

"Med nyårsafton kommer även fyrverkerier. Något som inte alltid uppskattas av djurägare. Karlskrona kommun vill nu ta bort de traditionella fyrverkerishowerna – och ersätta med en mer tyst sådan. ”Trenden är tydlig. Allt fler kommuner frångår traditionella fyrverkerier”, skriver kommunens säkerhetschef."---

Aftonbladet

Fornöga
2022-12-06 15:51
#297

Tyvärr ett aktuellt ämne fortfarande.


Re:tired.

Djurskydd.ifokus är forumet där vi tar upp lagstiftning, djurvälfärd, etologiska och etiska frågor samt ger praktiska råd och diskuterar med andra intresserade. Har du frågor? Här kan du hitta svaren!
  • Redigerat 2022-12-06 15:52 av Fornöga
CFIT
2022-12-06 22:46
#298

Framtida generationer i västvärlden kommer för första gången uppleva att de har det tråkigare än de föregående.

Varför?

OberonsMatte
2022-12-07 12:31
#299

#298 Är dumhet och okunskap något att vara avundsjuk på?

Sajtvärd Katter iFokus

Lona
2022-12-07 14:03
#300

#298: Om de får det tråkigare än tidigare generationer på grund av att pyroteknik eventuellt förbjuds så vore det tragik på högsta nivå.🙄😏


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Annons:
Carmarino
2022-12-07 16:49
#301

#300: Ja, särskilt som det finns så många andra sätt man kan använda för att lysa upp nyårshimlen. Här har det redan börjat smälla så smått, men tack och lov bara sporadiskt än så länge.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Honestyisdead
2022-12-08 00:50
#302

#298: en person som baserar sin syn på livet på fyrverkeriers vara eller icke varande har större problem än att livet är tråkigare än förr när man smällde allt som gick.

Att göra en sådan kommentar när vi idag har laserteknik som kan göra gigantiska projiseringar i 3d, drönarteknik och virtual reality till och med i våra hem, är ganska verklighetsfrånvänt och rent pinsamt. För även om det inte hade existerat skulle ingen ha tid att ha tråkigt i vårt stressamhälle.

Honestyisdead
2022-12-08 01:18
#303

Jag begriper inte att vi år 2022 fortfarande tillåter fyrverkerier, och då till och med för privatpersoner.

Vansinnigt att något som dödar, skadar, skrämmer och skräpar ner utan att bidra till något bra som kan göra det värt riskerna, inte förbjöds för flera år sedan. Istället sitter man och delar ut tillstånd till fotbollsklubbar, festanordnare mm så dom kan göra det lagligt övrig tid på året när det inte är lagligt som på nyår. Man tillåter försäljning av det och reklam om det.

Lika hemskt varje gång det smäller, för djuren som drabbas. Och den ilskan jag känner mot människor som inte bryr sig om djuren utan prioriterar att smälla fyrverkerier är nu extrem. Det finns inga vettiga argument för det. Bara en massa som visar varför det borde vara förbjudet. Ändå kämpar vissa neandertalare för att det får fortsätta göras, som att det inte går att fira saker utan det. Nyår måste man smälla på, för det har vi alltid gjort….

Nä fy för för beslutsfattarna som varit med hittills och tillåter det fortgå.

CFIT
2022-12-09 23:30
#304

#299: och frammåt: Jag baserar självklart inte förutsättningar för ett lyckligt liv på fyrverkerier. Jag baserar det på er!

Lona
2022-12-10 10:48
#305

#304: Så varför skulle framtida generationer få det tråkigare för att vi vill ha bort fyrverkerier? Enlighten me! 😇


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CFIT
2022-12-10 22:04
#306

#305: För att ni berövar framtida generationer från något totalt meningslöst, för djur skrämmande, för miljön skadligt och för plånboken mycket kostsamt men samtidigt väldigt roligt och något ni själva fått uppleva.

Vad ger er den rätten?

Lova mig i så fall att aldrig mer prata om fyverkerier i positiva sammanhang för någon som är yngre än er själva och därmed heller aldrig fått uppleva det!

CFIT
2022-12-18 01:54
#307

Snälla, låt inte mig vara den som dödade denna tråd från 2014-12-26❤

Annons:
Syntium
2022-12-18 05:25
#308

#306 För att det dåliga totalt överskuggar det roliga. Tycker du det är värt miljöförstörelsen, djur och människor som lider för att det lyser färg några sekunder på himlen?


"I'm too old for this shit."


OberonsMatte
2022-12-18 09:23
#309

#306: Det är naturligt att nöjesutbud, företeelser och traditioner förändras med tiden. Jag är 57 år och det är väldigt mycket som har förändrats om jag jämför utbudet för dagens unga jämfört med hur det var under mina barndoms- och ungdomsår. För mina föräldrar och deras föräldrar är det ännu mer som förändrats.

Jag tror att de flesta som gör en sådan jämförelse mellan då och nu inser att "roligheterna" är betydligt fler nu och att väldigt få ungdomar skulle byta bort dagens nöjen, företeelser och förströelser mot möjligheten att få skjuta livsfarliga fyrverkerier.

Sajtvärd Katter iFokus

  • Redigerat 2022-12-18 09:23 av OberonsMatte
Pyttelite
2022-12-26 15:19
#310

I Sverige måste du vara 18 år för att köpa, sälja eller använda fyrverkerier. För att få skjuta smällare eller raketer med pinne i Sverige måste du även ha tillstånd och utbildning. Det är även olagligt att ge fyrverkerier till en person som är yngre än 18 år.

Här finns fler bestämmelser:

https://www.msb.se/sv/rad-till-privatpersoner/fyrverkerier/regler-for-att-skjuta-fyrverkerier/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


I Sverige måste du vara 18 år för att köpa, sälja eller använda fyrverkerier. För att få skjuta smällare eller raketer med pinne i Sverige måste du även ha tillstånd och utbildning. Det är även olagligt att ge fyrverkerier till en person som är yngre än 18 år.
Lona
2022-12-26 16:16
#311

#310: Tänk om både affärer och folk följde de bestämmelserna. 😞😠


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CFIT
2022-12-28 00:18
#312

#308: #309: Absolut, jag förstår att NI numera tycker att detta är mer skadligt än roligt och att NI hoppas på att kommande generationer ska acceptera detta och det av er därför ändrade nöjesutbud.

Men jag undrar fortfarande vad det är som ger ER den rätten?

CFIT
2022-12-28 00:29
#313

#308: #309: Och missförstå mig inte när jag säger att det är ERA kommande generationer jag pratar om.

Syntium
2022-12-28 05:32
#314

#312 Med vilken rätt ändrar vi något alls? Om vi som inte tycker att det är värt miljöförvaltningen och att djur och människor lider, vore i majoritet, då skulle det ändras. Vi är inte där än men jag tror det kommer så småningom.

Denna tråden är lång och skitseg, du kan väl göra en ny där du skriver några argument För fyrverkerier?


"I'm too old for this shit."


Annons:
Fornöga
2022-12-28 08:17
#315

Två pojkar besköts med fyrverkeripjäser på en skolgård i Bjuv igår kväll. Mer sådant lär inträffa även på andra håll de närmaste veckorna.


Re:tired.

Polisen larmades till en parkering vid en skola i Bjuv där flera tonåringar avfyrade fyrverkerier.
OberonsMatte
2022-12-28 11:13
#316

#312: "Rätten" att ändra synen på vad som är lämpligt och inte beror på naturlig utveckling som baseras på ökad kunskap och ökad medvetenhet jämfört med tidigare generationer. Förr fick man t.ex. röka hur mycket man ville i offentliga lokaler, men det får man inte heller göra längre. Jättetrist och jätteorättvist, eller…??

Jag tror faktiskt inte att framtida generationer kommer kämpa för att återinföra "rätten att röka på restauranger" och inte heller rätten för vem som helst att varsomhelst hantera fyrverkerier. Jag tror att de kommer vara betydligt klokare än så.

Sajtvärd Katter iFokus

kamera0710
2022-12-28 14:31
#317

#312 Borde andra ha rätt att stå utanför din bostad och skjuta fyrverkerier så länge de vill? Eller ha fester med musik på högsta volym?

Fornöga
2022-12-28 18:00
#318

"Antalet bränder orsakade av fyrverkerier ökar igen", skriver Brandskyddsföreningen i ett pressmeddelande.


Re:tired.

Genom åren har räddningstjänsten ryckt ut till omkring 200 bränder orsakade av fyrverkerier, och
Pyttelite
2022-12-30 12:56
#319

Nyårsafton 2022 kommer att gå till historien för vad som kan komma att bli ett av Nordens genom tiderna största fyrverkerishow. – Det kommer braka på ordentligt, tre gånger större än föregående år, säger Eje Berglund, 75, som med denna show säger tack och hej efter en snart 40 år lång karriär.

Läs mer här:

https://www.expressen.se/nyheter/nordens-storsta-fyrverkeri-i-gavle--pa-nyar-hoga-forhoppningar-/


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Nyårsafton 2022 kommer att gå till historien för vad som kan komma att bli ett av Nordens genom tiderna största fyrverkerishow. – Det kommer braka på ordentligt, tre gånger större än föregående år, säger Eje Berglund, 75, som med denna show säger tack och hej efter en snart 40 år lång karriär.
CFIT
2023-01-06 00:02
#320

#314:, #316: # 317:
Ni får såklart gärna uppröras över mig.❤
Men jag tror tyvärr att kommande generationer kommer att uppröras mer över er……😢

Honestyisdead
2023-01-06 00:11
#321

#320: tro vad du vill. Nya gererationer är mer miljötänkande och lär inte bli kedsna när pyroteknik en dag förbjuds för privatpersoner.

Annons:
CFIT
2023-01-06 00:27
#322

#321: Du kan absolut ha rätt. Men min fråga till dig:
Vilken generation tillhör du?

Syntium
2023-01-06 04:32
#323

#320 Varför skulle dom det?


"I'm too old for this shit."


  • Redigerat 2023-01-06 04:32 av Syntium
Honestyisdead
2023-01-06 13:43
#324

#322: åttiotalist

Lona
2023-01-07 01:12
#325

#320: Om de upprörs av oss på grund av eventuellt fyrverkeriförbud så är det väl suveränt - har de inget värre att bekymra sig över så torde de ha ett ganska okomplicerat liv.

Det finns nog värre saker de kan lasta tidigare generationer för än att ha berövat dem okynnesanvändning av fyrverkerier.🙄

#316: Bra jämförelse! 👍😃


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

CFIT
2023-01-21 00:46
#326

#325: Jag tror tyvärr att kommande generationer kommer att tvingas gå genom så mycket större utmaningar än vad du gjort. Och jag kan bara hoppas att de inte kommer anklaga dig för det❤

Lona
2023-01-21 01:02
#327

#326: Du vet knappast vilka utmaningar jag har gått igenom?
Eller menar du min generation i stort?
Vilken generation hör du till och vad har du gjort eller inte gjort för kommande generationer?


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

  • Redigerat 2023-01-21 01:17 av Lona
CFIT
2023-01-21 01:36
#328

#327: Självklart menar jag inte de utmaningar som du tvingats gå igenom som person. (För detta kan vi självklart starta en egen tråd och sen gråta tillsammans om❤) fy fan er lyckligt lottade jävlar som ännu inte drabbats av verklighetens totala obarmhärtlighet!! Jag är för övrigt 70-talist.

Nej, jag menar såklart generationer. Och mitt mål är att mina efterkommande generationer ska få det bättre än vad jag har haft. Men nu handlar det mest om att rusta dem för att det tyvärr inte kommer att bli så……💔

Annons:
Syntium
2023-01-21 05:06
#329

#326 Tycker du att inte få skjuta fyrverkerier är en utmaning? Då säger jag samma, har man inte större problem så är det nog bra.


"I'm too old for this shit."


OberonsMatte
2023-01-21 14:05
#330

#328: Vad är det för utmaningar du mumlar om nu? Menar du att det kommer bli en utmaning för efterkommande generationer att inte få skjuta fyrverkerier?

Tror du att teknikutvecklingen på nöjesfronten avstannade i samband med att fyrverkerier uppfanns och att det inte kommer finnas något annat att roa sig med för efterkommande generationer om det tas bort?

Jag tror att du överskattar fyrverkeriers betydelse för dagens ungdomar. Om du är 70-talist så såg nöjesutbudet helt annorlunda ut när du var ung och skillnaden idag jämfört med då är främst nöjesutbud som tillkommit och som du och de som föddes före dig inte hade tillgång till.

Sajtvärd Katter iFokus

  • Redigerat 2023-01-21 14:06 av OberonsMatte
Upp till toppen
Annons: