Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 3030 ggr
[sanna70]
1/5/15, 9:16 AM

Bara sorgligt. .

Jag kan inte påstå att jag är särskilt aktiv i Svenska kyrkan dock är det något speciellt med den.

Det är ett ställe där man upplever/delar både glädje och sorg.  Det är ett fridfullt ställe där alla är välkomna. Några kanske besöker kyrkan bara vid vissa livshändelser andra är där ofta och får tröst genom sin tro.

Det är dit många av oss går när vi får barn, en underbar ceremoni i sällskap med våra nära och kära och där det lilla barnet blir döpt. Många går dit när dem gifter sig, även det är ett stort  händelse i våra liv. Vi samlas i kyrkan och brudparet står längst fram medans prästen ger dem välsignelse. Väldigt vacker ceremoni och  jag personligen blir lika rörd varje gång jag får äran att bevittna det.  Sedan möts vi i kyrkan vid begravningsceremoni, släkt och vänner är där och även det är en vacker, känslosam och fridfull tillställning. Där ges vi tillfälle att ta ett sista farväl och vi hör prästen läsa bön och ge tröstande  ord. 

Många skolor går fortfarande till kyrkan på skolavslutning, det har varit en tradition i Sverige i många år och själv tycker jag att det låter underbart att höra barnen sjunga Idas sommarvisa bla. 

Därför läser jag med sorg hur Svenska kyrkan vandaliseras mer och mer och jag hoppas/önskar att det går att göra mera för att skydda och på så sätt förhindra fortsatt sabotage av kyrkan. 

http://karlskronabloggen.se/

Annons:
Åsa S
1/5/15, 9:24 AM
#1

Tror det är föräldrarna som måste bli mer aktiva. Man måste ta med barnen till kyrkan och lära dem vad kyrkan/mosken och religion mm. betyder för många. Så länge religion och kyrka är nått barn och unga knappt vet vad det är (eftersom många skolor numera faktiskt inte besöker kyrkan eller har avslutning där) så förstår de inte vad de gör när de vandaliserar de har ingen aning om vad man gör i kyrkan. Man behöver inte vara troende för att ta med barnen till kyrkan utan man kan se det som allmänbildning och en grund för att förklara religion för sina barn, och vad religiösa samlingsställen betyder för olika traditioner i vårat samhälle ex. bröllop.

[sanna70]
1/5/15, 9:32 AM
#2

Naturligtvis ska man lära sina barn om "rätt och fel" det tror jag att dem allra flesta föräldrar gör. 

Det som förvånar mig är att kyrkan har blivit utsatt för sabotage på alla möjliga tänkbara sätt. Allt från krossade rutor till misstänkt bomb. . Och ändå kunde vi inte läsa om det i våra större medier.  Det handlar alltså om 45 lokala händelser men det räcker ändå inte för att lyfta fram frågan i dagsljuset. 

Tre bränder i Moske orsakade första sidan stoff i dagar. . 

Åter igen - bara sorgligt

Bill&Bull
1/5/15, 9:48 AM
#3

Hemskt! :/ Kyrkan är något man låter stå ifred bara tycker jag, men finns ju folk till allt..

||My Love For Animals Is Immortal||

densomundrar
1/5/15, 9:51 AM
#4

Det är ju dock inte bara svenska kyrkan som blir vandaliserad, utan även andra religiösa byggnader. Bristande respekt för andra, skulle jag snarare vilja kalla det för.

[sanna70]
1/5/15, 9:56 AM
#5

Ja, det är alltid lika tragiskt när religiösa byggnader vandaliseras men jag kan inte låta bli att förundras över antalet av sabotage mot Svenska kyrkan och det utan någon större reaktion eller intresse av media.

45 Kyrkor - ingen reaktion

3 Moske - första sidan i flera dagar och dessutom kärleksbombas det

[sanna70]
1/5/15, 1:39 PM
#6

Och dessutom kopplas säpo in för utredning efter dessa 3 tillfällen. .   Då kan man ta detta som jämförelse med 45 tillfällen mot kyrkan. .

Annons:
Silvestris
1/5/15, 1:59 PM
#7

Skillnaden kanske ligger just i att de flesta svenskar som brukar kyrkan för dop, bröllop osv. egentligen inte är engagerade i kyrkan. Det handlar mer om att använda sig av kyrkans tjänster än om att vara aktiv i församlingen. Kanske är muslimer som går till moskén mer engagerade i sin församling? 

Då är det ju inte konstigt att församlingsmedlemmarna visar sin avsky för illdåd samt stöd för sin församling.

Och räkna procentuellt. Hur stor andel utgör 45 kyrkor av totalen? Hur stor andel utgör 3 moskéer av totalen?

Halvdansken
1/5/15, 2:37 PM
#8

Nu kärleksbombades ju mosken  i Eskilstuna också av en massa svenskar som inte var muslimer.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[Carpinus]
1/5/15, 2:50 PM
#9

Det finns kyrkor som råkar värre ut än våra egna gamla helgedomar!  Dagarna runt jul rapporterade utländska media att "den islamiska staten utnyttjar kristna kyrkor i Irak och Syrien som fängelsehålor och tortyrkammare efter att ha plundrat dem på ovärderliga artefakter för försäljning på den svarta marknaden". Tidningar som Guardian och Daily Mail uppmärksammade detta stort, men nyheten verkade inte intressera den svenska presskåren.

http://www.foxnews.com/world/2014/12/22/isis-reportedly-selling-christian-artifacts-turning-churches-into-torture-1596164509/

[sanna70]
1/5/15, 2:56 PM
#10

Fruktansvärt att läsa om vad dem gör med människor i kyrkor dessutom.  . Stackars människor som blev utsatta för detta lidande.

Silvestris
1/5/15, 3:34 PM
#11

#8

Antagligen för att polisen hade gått ut med information om att det kunde handla om ett hatbrott (ja, jag vet att att man nu har tagit tillbaka det)? För att visa solidaritet. Hur ofta utsätts kyrkor för vandalism som kan härledas till hatbrott?

Halvdansken
1/5/15, 4:29 PM
#12

Hakkors, hot  och och sönderslagagna fönstr på en moske hade nog räknas som hatbrott. Varför inte så på en kyrka?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Silvestris
1/5/15, 4:45 PM
#13

#12

Och jag frågade hur många fall av vandaliserade kyrkor som kan härledas till hatbrott dvs. hur ofta handlar det om hot mot kristna eller om hakkors (som väl iofs främst brukar användas mot judar).

Annons:
[sanna70]
1/5/15, 11:13 PM
#14

Tydligen så hände slags sabotage med hakkors även på kyrkor som man kan läsa om i länken som finns i början på mitt inlägg.

En annan sak är frågan - hur många Moske finns det i Sverige i propotion till Kyrkor?

Jag bifogar en länk med alla Sveriges moske men då ska man också känna till att varje stad har minst ett moske men det kan vara i form av en lägenhet som har byggts om så det finns faktiskt oerhört många Moske och dem ligger inte i lä i jämförelse av antal med Svenska kyrkan. Trots detta så blir det första sidan stoff efter 3 sabotage (om ens det) 

http://www.bonetider.se/moskeer-i-norden/

[VSK]
1/6/15, 8:15 AM
#15

Det spelar ingen roll hur många moskeér det förstörs eller kyrkor. Idiotiskt att jämföra procenttal. En enda kyrka, moské,  bil, skola som brinner, är en för mkt.

Att jämföra så, vore som att säga att det är mindre hemskt att 100 kineser drunknar i en båtolycka än 10 svenskar.

Mycket naiv och rasistisk jämförelse mao.

[sanna70]
1/6/15, 9:43 AM
#16

#15 Jag håller med fullständigt! 

Dock var det en som ifrågasatte just detta med proportioner så då tog jag fram lite fakta om antal. .

densomundrar
1/6/15, 10:49 AM
#17

#15 amen på det!

[VSK]
1/6/15, 11:33 AM
#18

#17

Nu är jag förvisso religionslös, men visst. Amen.

😃

densomundrar
1/7/15, 4:30 PM
#19

#18 inte jag heller, på långa vägar. Men det passade bra in tyckte jag :-)

[VSK]
1/7/15, 4:44 PM
#20

👍😃

Annons:
[Nomen Nescio]
11/11/16, 5:40 PM
#21

"Den 40-årige mannen som slog sönder fönster och attackerade poliser inne i Sankt Pauli kyrka i somras åtalas nu. Mannen bedöms som psykiskt sjuk och driven av religiösa motiv."---

”Brottet bör bedömas som grovt eftersom Sankt Pauli kyrka har stor kulturell betydelse samt skadegörelsen för gärningsmannen synes haft religiösa motiv." – Det är med utgångspunkt i det som det står i förundersökningen att han säger och skriker vid tillfället, och lite som han säger i förhör – han vill hämnas på kyrkan, han hatar Sverige och det är någonting om kristna också, säger åklagare Jimmy Serrano."---

"Direkt efter att mannen gripits gjorde en polis bedömningen att mannen mådde psykiskt dåligt. Mannen själv påstod att han mådde bra, när han satts in i en arrestcell, skriver polisen i ett pm. "Han skrek att han mådde utmärkt eftersom hans gud hade placerat honom i kyrkan för att hämnas på Sverige för det Sverige gör tillsammans med USA i Palestina och Syrien." Enligt pm:et ropade han därefter "allah akbar" flera gånger.

På morgonen efter händelsen fick Sydsvenskan muntliga uppgifter om att han ropat "allah akbar" inne i kyrkan. Det rådde osäkerhet om den uppgiften och står inte i polisanmälan, men nu bekräftas uppgiften i pm från poliserna som grep mannen. Mannen riskerar fängelse, om han är tillräckligt frisk. Utöver den grova skadegörelsen åtalas han för försök till våld mot tjänsteman genom att ha attackerat poliserna."---

"Polisen har omhändertagit honom arton gånger efter kyrkoattacken. Efter den misstänkta misshandeln vid gatuköket sitter han nu häktad."

http://www.sydsvenskan.se/2016-11-11/aklagaren-religiosa-motiv-for-kyrkovandal

Linn Is The New
11/11/16, 6:05 PM
#22

Kyrkan är en fridfull, det ligger alltid ett mystiskt lugn över en när man kommer innanför portarna. Känns alltid som man får mer respekt, otroligt känslosamt varje gång. Hemskt att en fridfull plats ska få skit emot sig, samma sak när det vandaliseras på kyrkogårdar. Kyrkogårdar är en plats för frid och lugn och ro. Kyrkan har varit Svea rikets tradition sedan vikingarna vart troende, det är många många år. Älskar att se barnen sjunga i kören innan sommarlovet, och hur musiken låtar som änglarna som sjunger från dom välmålade tavlorna och statyerna som pryder kyrkans väggar.

Mvh Linn 

Jag har inte speciella talanger. Jag är bara passionerat nyfiken // Albert Einstien

Ansträngning lönar sig bara om du vägrar att ge upp // Napoleon 

Driver en blogg vid namn: Starriderstables.weebly.com

Since 2016

[Göstage]
8/6/18, 9:39 AM
#23

#9 Den kristna syrisk-ortodoxa kyrkan i Norrköping har eldhärjats efter vad som förefaller vara ett brandattentat.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/fullt-utvecklad-brand-i-kyrka-i-norrkoping

Länken editerad.

Upp till toppen
Annons: