Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 7045 ggr
[Carpinus]
2015-01-21 15:06

Judehatets Malmö

Ikväll kan vi se på TV vad som händer när  UG:s reportrar ger sig ut till Möllevångstorget, Lindängen och Rosengård iförda kippa och Davidsstjärna. "Hatet kommer sällan från nynazister — det drivs istället av konflikten mellan Israel och Palestina", skriver Aftonbladet.

Uppdrag Granskning, SVT1 i kväll kl. 20.00 : "Judehatet i Malmö. Det har spridits internationellt att Malmö är en stad där judar inte är välkomna. Hur allvarlig är situationen? Första delen av två i en serie om hatbrott i Sverige."

Annons:
[Juel70]
2015-01-21 15:15
#1

Jag har aldrig förstått varför judar har hatats så mycket genom tiderna. Dom har väl inte gjort nåt fel?

[sanna70]
2015-01-22 10:38
#2

Bra att dem tar upp hatet mot judar. Det är något som har funnits länge men det har både förnekats och negligeras i många år. Man tycker att alla minoritetsgrupper borde ha samma rättigheter och samma rätt till trygghet men så är inte fallet här . Bra att media äntligen tar upp det som många andra redan sett och upplevt under så lång tid.

[Hayabusa]
2015-01-22 11:15
#3

Intressant program. Känns som ett problem med många frågeställningar. Säkerligen inte enkelt att lösa.

[GIKmio]
2015-01-22 11:21
#4

Sänds i repris om exakt en timme, klockan 12:20 på SVT1.

[Carpinus]
2015-01-22 11:26
#5

#4 Kan även ses i sin helhet på SVT Play. Nästa veckas avsnitt ägnas åt svensk islamofobi.

[sanna70]
2015-01-22 11:44
#6

Det både talas om och skrivs om islamfobi hela tiden så det är en problem som har uppmärksammats väldigt mycket därför är det bra att media tar upp även andra minoritetsgrupper som faktiskt verkar ha det mycket svårare. Om man inte vågar gå ut på gatan för att man är jude utan att bli bespottad och hotad till livet  då är det riktigt illa ställt. .

Annons:
[Carpinus]
2015-01-22 12:07
#7

Det lite typiska är att när det gäller judehatet så kan det inte nämnas utan att den bakomliggande Palestinakonflikten tas som orsak, medan det när det gäller vår islamofobi mest åberopas fördomar och primitiv rädsla. Ändå är det väl så att konflikten mellan judar och araber inte utan orsak kallas för "den eviga konflikten",  grundad långt före Palestinastridigheterna (även om det funnits perioder då man kunnat leva sida vid sida)? Jag tror att judehatet bland araber kan vara minst lika primitivt som islamofobin bland kristna, men att det inte är  passande att säga så i vårt debattklimat med dess förenklade förklaringsmodeller.

[Hayabusa]
2015-01-22 12:39
#8

#7 Precis! Hur går myndigheterna åt judehatet från araber (vilket tydliggjordes i programmet) utan att för den skull bli beskyllda för islamafobi?

[Björn.B]
2015-01-22 12:44
#9

Bedrövligt hur människor beter sig mot varandra.

[Carpinus]
2015-01-22 13:31
#10

#7 Vår förre statsminister satte kanske ribban när han påstod att "det ursvenska är blott barbari"? Det är väl i liknande självdefaitism vi ser den svenska misstron mot islam som primitivt, medan vi söker ädlare bakomliggande orsaker till att "annat"  folk tittar snett på varandra.

[Carpinus]
2015-01-22 16:33
#11

Hotbilden mot synagogan har gjort att man nu tvingas sätta upp staket kring området, något som församlingens ordförande beklagar.  "Det är inte trevligt. Det skulle vara bättre att inte behöva ha stängslet och vakter. Men det finns en hotbild mot församlingen och byggnaden", säger han till Sydsvenskan.

[Jimmy.L]
2015-01-22 21:02
#12

På ren svenska är det för jävligt att man beter sig så mot andra människor.

[Carpinus]
2015-01-23 17:05
#13

Erik Helmerson på DN:s ledarsida sätter ord på vad nog många känner efter UG:s reportage:

"Om det varit nazister som systematiskt trakasserade och skrämde bort judar (eller andra) i en svensk stad hade vi, misstänker jag, inte talat om annat. Samhället hade markerat stenhårt, poliser hade omdirigerats och ansvariga hade spottat i nävarna. Vänstern hade kastat sig upp på första bästa bildliga barrikad och inte klivit ned förrän staden var säker.

Nu är det annorlunda. Förövarna bakom Malmös antisemitism är inte nynazister. Enligt både Brå och de judar som intervjuas har de oftast rötter i Mellanöstern. Därför tonas allvaret ner, det mumlas och bortförklaras och konsensus tycks vara en förhoppning att dessa obehagligheter ska blåsa över av sig själva.

Förövarna tillhör ju själva, anses det, en utsatt grupp."

http://www.dn.se/ledare/signerat/erik-helmerson-utsatthet-ar-ingen-ursakt/

Annons:
[Hayabusa]
2015-01-23 22:19
#14

#13 Sant.

[sanna70]
2015-01-23 23:14
#15

Ibland undrar jag om inte det vore bättre att ha samma lagar och regler för alla.  Som det är nu så kan "minoritetsgrupper" komma undan med rätt mycket just för att dem tillhör minoritet och det känns inte rättvist mot dem andra minoritetsgrupper som hamnar i underläge.

[Túrwen]
2015-01-24 09:47
#16

Tycker att det var så dumt när kvinnan från V pratade om högerextremism för det är verkligen inte dem som är problemet. Det är muslimer som förtrycker judarna i Sverige åtminstone 98 % av gångerna.. Kände själv igen mig i flera av situationerna som togs upp särskilt att någon ropar "Befria palestina" efter en eller sjöng segersånger när Hamas utfört en teorristattack.  För vad? För att man råkar ha en mor eller farförälder som är jude/judinna och värnar om den kulturen? Vet mycket väl att mycket har med uppfostran att göra är man född i en familj som hatar så lär man sig hata själv det är det samma överallt. Och självklart också att alla inte är sådana som hatar!

Tråkigt att man ska behöva vara rädd för sitt liv och att särskilt V sopat problemet under matten.. jag höll faktiskt med representanten från F mer trots att jag själv är rödgrön inom inrikespolitiken men just vad gäller sådana här frågor bör de lägga sina skillnader åt sidan och vad man tycker om mellanösternkonflikterna bör inte vara relevant för hur människor behandlas här oavsett vilken religion man har.

[Hayabusa]
2015-01-24 21:20
#17

#16 Helt rätt!

tarantass
2015-01-24 23:57
#18

#7: i stället för att spekulera kanske man kan ta reda på litet. Kanske genom att googla på jewish muslim relations history eller liknande.

Såvitt jag vet har muslimer och muslimska regimer i allmänhet behandlat judar väldigt mycket bättre än vad kristna har behandlat dem. Den allmänna muslimska animositet folk tycker sig se idag beror på

– (oavsiktlig men knappast ursäktlig) islamofobisk rapportering av "PK-media" (sic), som underlåter att informera oss om den stora massan muslimer eftersom hälsan tiger still och "saknar nyhetsvärde"; 

– att vi kristna har vältrat över priset för vårt dåliga samvete för hur vi behandlade judarna på palestinierna. Som inte ens de var negativt inställda till judisk invandring från början;

– att som de ättlingar av en djupt antisemitisk och antimuslimsk kultur vi västerländska kristna är utgår vi genast från att muslimernas antisemitism måste vara minst lika djupt rotad som vår.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2015-01-25 03:38
#19

#18 Jodå, jag googlade! Lite kul f.ö. att du rekommenderar mig att googla samtidigt som du dömer ut viss rapportering som "islamofobisk PK-media". Att du skickar med en söksträng tyder väl på att du vill förvissa dig om att jag söker på det du tänkt dig - "som man ropar i skogen får man svar", som det brukar heta…

tarantass
2015-01-25 03:46
#20

Är det roligt att misstänkliggöra folk, felcitera och använda ord som "dömer ut" i stället för att komma med motargument om du inte håller med? Vilken idiot som helst vet nog hur den ska göra för att typa egna sökord. De flesta idioter kan nog också inse att det är skillnad på dagsmedia och mer akademiska källor.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
Magi-cat
2015-01-25 07:59
#21

Positivt som måste framhållas mitt i allt:

Ledande muslimer tog kontakt med judiska församlingen och överräckte en blombukett! De ville uttala sitt stöd efter "Uppdrag granskning".

"– Vi har bestämt att träffas längre fram och har redan bokat en tid. Jag hoppas vi kan förbättra judarnas situation i Malmö. Att arbeta för mångfald generellt gynnar alla – muslimer, judar, romer, afrikaner eller vad du vill."

http://www.expressen.se/kvallsposten/muslimska-stodet-till-judiska-forsamlingen/


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Magi-cat
2015-01-25 08:01
#22

#18 Såvitt jag vet har muslimer och muslimska regimer i allmänhet behandlat judar väldigt mycket bättre än vad kristna har behandlat dem. 

Definitivt, och väl värt att framhålla!!!

Bra analys!


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2015-01-25 09:23
#23

#20 Nej, det är inte roligt att behöva gå i svaromål med någon (#18) som från von Obenperspektiv  tillrättavisar med den förnumstiga skrivningen " i stället för att spekulera kanske man kan ta reda på litet", följt av en kortare föreläsning byggd på subjektivt tyckande som kritik över att jag i #7 dristade mig att reflektera över att  det av någon anledning tycks "finare" att se grandet i det egna  ögat än bjälken i någon annans  i frågan om animositeten mot judar. Detta med tanke på den faktiska situationen i dagens Malmö, vilken är anledning till den här trådens tillkomst.

Att du talar om att man skall komma med "motargument" klingar rätt ironiskt med tanke på att du försökte tysta mitt argumenterande genom att utan sakliga skäl anmäla inlägget.

[sanna70]
2015-01-25 09:37
#24

Med tanke på hur judarna blir behandlade i Malmö i dagens läge så är det svårt att hålla med dig Magi cat. Det framgick tydligt att dem blev utsatta för både hot och våld av folk från mellanöster.  Det framgick också tydligt att detta har pågått länge men tanke på alla anmälningar. Judarna som går runt i Malmö i kipa eller judiska symboler blir hotade till livet. 

Historia är intressant men nutiden är ännu viktigare för det är nu vi har möjlighet att påverka och göra bättre ifrån oss.

Att några ledande personer lämnar över en bukett blommor förändrar inte saker för judarna i Malmö, det krävs betydligt fler insatser och arbete för det.  Det var väldigt mycket hat mot judar och det var många som nämnde Palestina i samband med jude hat så det problemet verkar vara djupt rotad. 

http://www.svt.se/ug/vi-fick-sms-om-att-vi-skulle-komma-och-kasta-agg

[Túrwen]
2015-01-25 09:38
#25

#22 Åtminstonde fram till 1900-talet skulle jag vilja påstå, sen hände det något..

[Carpinus]
2015-01-25 10:41
#26

Per Gudmundsson på SvD:s ledarsida skrev redan före Uppdrag Gransknings program om problematiken. Förutom att påvisa opinionsresultat som tydliggör bilden återgav  han följande ur studien  ”Antisemitiska attityder och föreställningar i Sverige” (som visserligen inte är dagsfärsk men sannolikt fortfarande relevant) som en förklaring till Malmösyndromet: "Påverkan från den politiska kultur som präglar stora delar av arabvärlden och vissa andra islamiska länder. Detta är en politisk kultur i vilken antisemitismen i betydande grad är legitim och sedan decennier öppet har propagerats av i vissa fall regimer och i åtskilliga fall ledande medier och inflytelserika religiösa ledare och grupperingar.”

Gudmundsson uppmärksammar även boken "Hakkorset & Halvmånen – Nazister i Mellanöstern”, som synliggör det faktum  att "en strid ström tyska officerare sökte sig till arabvärlden, huvudsakligen till Egypten, Syrien och Libanon" efter nazismens sammanbrott. Gudmundsson skriver att "Arabdiktaturerna behövde dem, och gav dem sitt fulla skydd".

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hakkorset-och-halvmanen_4224977.svd

tarantass
2015-01-25 15:32
#27

#23: på nätet får man tåla varandras språk. Tål du inte mitt kan du låta bli att svara, i annat fall kan ju jag börja säga liknande saker om ditt. Även om jag förhoppningsvis inte skulle felcitera och insinuera saker om folks hederlighet. 

Om du inte spekulerar, varifrån har du då uppfattningen att det muslimska judehatet är minst lika djupt rotat som vårt och att det inte skulle ha med Palestinakonflikten att göra? Det strider mot den vedertagna historieskrivning jag känner till. Det du anför i #26 har med Palestinakonflikten och annan kolonialism att göra, är några årtionden gammalt och är infört från Västerlandet.

Och observera att jag inte påstår att det skulle gälla all muslimsk antisemitism. Jag skrev "i allmänhet".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Carpinus]
2015-01-25 15:54
#28

#23  "På nätet får man tåla varandras språk" - var det därför du anmälde mitt inlägg?

Sedan skulle det väl inte skada om du återgav min text korrekt. Jag har inte skrivit "att det muslimska judehatet är minst lika djupt rotat som vårt och att det inte skulle ha med Palestinakonflikten att göra? ", jag skrev att "jag tror att judehatet bland araber kan vara minst lika primitivt som islamofobin bland kristna". Jag uttrycker min åsikt, precis som du uttrycker din, dock något mindre tvärsäkert.

Rabbinen  Shneur Kesselman fick frågan "om antisemitismen kommer sig av att konflikten mellan Israel och palestinier spiller över till Malmö?" På detta svarade han så här: "Det är en dålig ursäkt. Det är precis som att försöka förklara brottslighet med en svår uppväxt. Det kan vara sant, men brottslighet är brottslighet och kan inte ursäktas på något sätt."  Jag värderar hans åsikt högre än din.

tarantass
2015-01-25 16:07
#29

Vet du något som en vanlig medlem inte ska veta om vilka som anmäler vad så är det nog du som gör fel.

Om inte "primitivitet" är djupt rotad och "minst" betyder "lika mycket som eller mer än" så vet inte jag vad du menar. Menar du att Palestinakonflikten spelar roll, varför har du då så svårt att medge det? 

Ursäkt för antisemitism får du leta som fan läser bibeln efter. Men jag hade en förhoppning om att du hade koll på skillnaden mellan "ursäkt" och "förklaring och sammanhang" och nödvändigheten av det sistnämnda för att kunna göra något åt ett missförhållande.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2015-01-25 16:13
#30

#29 Jag säger inte att Palestinakonflikten inte spelar roll (om det är du menar med din aning oklara frågeställning), jag har skrivit att det  enligt min uppfattning är så att det muslimska judehatet i Malmö "inte kan nämnas utan att den bakomliggande Palestinakonflikten tas som orsak" - bara att läsa innantill. Du är ju uppenbart ett exempel på den falangen.

Överhuvudtaget skriver du så oklart och osammanhängande att det för min del dessvärre är svårt att bilda sig en uppfattning om vad det är du egentligen försöker få sagt.

tarantass
2015-01-25 16:18
#31

Som sagt, man kan aldrig tillfredsställa alla. Det finns folk som brukar få alldeles utmärkt sammanhang i vad jag skriver. Och nej, det är jag inte, "uppenbart" eller ej. Däremot stoppar jag antiislamism i samma fålla som antisemitism, och dömde jag dig som du dömer mig skulle jag väl kunna ta dig som exempel på "den falangen".

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

tarantass
2015-01-25 16:33
#32

Nu nöjer jag mig med att konstatera att du – förhoppningsvis inte av antiislamism –  försökte förrycka proportionerna mellan vår kristna antisemitism och den muslimska i förhållande till vedertagen historieskrivning, och det var det jag försökte korrigera. För det är viktigt, eftersom Svensson inte känner till vare sig muslimsk eller judisk historia. Men inte ens det, och inte ens det plus vår ännu pågående kolonialistiska historia, betyder att jag anser att antikristianism vore ursäktlig. För att nu fortsätta försöka se inte alltför hemmablint på saken.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2015-01-25 16:50
#33

#32 "Det är det jag försöker korrigera" - något fel på din uppfattning om din egen auktoritet är det uppenbarligen inte! Vilken "vedertagen historieskrivning" är det du lutar dig emot? Jag har ögnat igenom dina inlägg, och de enda "fakta" du lägger fram är dina personliga åsikter.

tarantass
2015-01-25 17:08
#34

Nej, jag har gett en söklänk och på förekommen anledning påpekat att det också är tillåtet att söka på egna ord. Mer är väldigt svårt att göra på ett nätforum. Ämnet är komplicerat, källorna är många och en enskild källa kan vara djupt tendentiös – av okunnighet eller annat – så man bör läsa såpass många att man börjar ana hur olika de kan vara. Man bör ta sig förbi det stadium där man kan resonera "jag håller inte med, så den här källan är säkert dålig" eller "det förstår man väl vad tarantass hänvisar till".

Den som behöver läsa på i palestinafrågan eller om judisk-kristna relationer kan söka på motsvarande ord.

Men för all del, jag kan också ge några startlänkar till det populäraste uppslagsverket. Det kan å ena sidan redigeras av vem som helst, å andra sidan lär artiklarna i de här ämnena vara föremål för en viss bevakning. Källförteckningarna erbjuder vidare läsning, även om man förstås inte vet exakt hur den heller är utvald.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_under_Muslim_rule

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_Jews_in_Europe

http://en.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

http://en.wikipedia.org/wiki/Golden_age_of_Jewish_culture_in_Spain

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

Annons:
[Carpinus]
2015-01-25 17:37
#35

#34 Törs man lämna Wikipedias förtrollande värld så kan man finna  gott om vittnesmål på nätet om hur den islamiska antisemitismen fått grogrund i Sverige. Redan 2006 skrev Salam Karam på Expressens debattsida något som visat sig ha bärighet också idag.  "Vi bekämpar nazisterna, men vad gör Sveriges politiker åt extremismen och hatet mot judar bland muslimer i Sverige?, frågade Karam. "Tyvärr präglas debatten om islamisk extremism i Sverige av feghet. Muslimska organisationer i Sverige erkänner överhuvudtaget inte förekomsten av hat mot judar. Och politikerna vågar inte ta itu med detta problem, i rädsla för att bli stämplade som rasister."

Karam lade också fram exempel på islamiskt judehat innan staten Israels bildande. Han skriver: " Är den israeliska staten och dess politik mot palestinierna orsaken till denna fientlighet? Antisemitism har funnits i arabvärlden innan den israeliska staten skapades. Ett exempel kommer från min hemstad Bagdad. I början av 1940-talet attackerade arabnationalistiska grupper den dåvarande stora judiska befolkningen i Bagdad. Många judar mördades brutalt vilket ledde till judarnas ofrivilliga flykt från Irak."

tarantass
2015-01-25 17:57
#36

Jag har inte förnekat det. Pogromerna i Irak står det förresten om i Wikipedia. Jag skriver uttryckligen (kursivering här)

"Såvitt jag vet har muslimer och muslimska regimer i allmänhet behandlat judar väldigt mycket bättre än vad kristna har behandlat dem." (#18)

och det är det – proportioner, historia och sammanhang – svenskar, inklusive dig vad det verkar, visar en förbluffande och farlig okunnighet om. Ni talar inte om antisemitism bland muslimer, ni talar om muslimsk antisemitism som om antisemitismen vore en integrerande del av islam.

Det är ett lika bra sätt att komma åt den som det vore att behandla kristen antisemitism som en integrerande del av kristendomen eller kristen kultur.

Och det är ett lika stort bidrag till ett avspänt förhållande mellan muslimer och andra som det vore mellan kristna och andra att göra detta i en situation där den muslimska världen efter en lång kolonial historia och med ekonomi, politiska förhållanden och militärmakt på sin sida klämmer åt den kristna världen till vad som skulle kunna bli en avgörande strid.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2015-01-25 18:12
#37

#36  Uttrycket "i allmänhet" är en populär brasklapp…

Ja, man kan läsa om mycket på Wikipedia! Till exempel om

  • …hur nazistisk propaganda på 30-talet  ökade spänningarna mellan arabiska befolkningsgrupper och judiska flyktingar.

  • … att "Ett flertal av de nationalistiska partier som bildades i arabstaterna hade den tyska nationalsocialismen som förebild."

  • …hur Stormuftin av Jerusalem, Haj Amin al-Husseini, såg framför sig "ett heligt islamiskt krig med Tyskland mot världens alla judar."

  • …att delar av idéerna från den tyska nazismen levde vidare i Mellanöstern efter andra världskriget, nu med en judisk fiende i staten Israel.

  • …hur "den antisemitiska propagandan i arabvärlden har idag stora likheter med kampanjerna i 30-talets Tyskland, vilket har bidragit till uppkomsten av en ny distinktion: New Antisemitism."

  • ...att "islamister använder sig av den antisemitiska idétraditionen med vissa strofer ur Koranen som utgångspunkt."

  • …"hur det "i flera arabiska och muslimska länder finns en antisemitism som i olika grad tillåts i medier, undervisning och politik.

  • …att "antisemitismen där inte "har konfronterats med någon motsvarighet till den kritiska självrannsakan som de flesta västeuoropeiska länder periodvis genomgår."

  • …och hur "demokraternas senator Hillary Clinton har fördömt antisemitismen i palestinska skolböcker."

http://sv.wikipedia.org/wiki/Antisemitism

tarantass
2015-01-25 18:18
#38

Nu får du ta och ge dig med fula insinuationer och att sätta likhetstecken mellan att försöka förstå och medlöperi. Det är inte hederligt. Det är inte ens verklighetstroget att indirekt demonisera folk på det viset.

Börja läsa på om den andra sidan också. Ställ upp motsvarande listor för västerländsk antisemitism och för mindre dålig behandling av judar från respektive håll. Och låt bli att begränsa tids- och geografiska perspektiv så att de lagom ser ut att stödja din tes.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2015-01-25 18:24
#39

#38 Jag ser ingen anledning att lägga upp diskussionen så att den stämmer in i din mall.  Du ville ha en debatt och du fick den.

tarantass
2015-01-25 18:32
#40

Nej. Jag fick tjafs med en person som tydligen likställer förståelse med medlöperi och historisk proportionering med moralisk relativisering, som inte vill granska sin egen sida på samma villkor som en främmande sida och som dessutom inte tilltror mig hederlighet nog för en diskussion.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Hayabusa]
2015-01-25 18:34
#41

Så som det beskrevs i TV-programmet, jag utgår ifrån att det var korrekt återgivet, så kom hotet mot judarna i Malmö från personer med ursprung från mellanöstern. Huruvida kristen antisemitism varit grövre & värre kan jag inte uttala mig om, men det blir en klen tröst för de som drabbas i Malmö.

Annons:
[Carpinus]
2015-01-25 18:38
#42

#40 Så vitt jag kan se har du gjort allt för att försöka fjärma diskussionen från det som den egentligen skulle avhandla, nämligen situationen i Malmö. Den som fått Simon Wiesenthal-Centret att avråda judar att resa till Malmö, och som får allt fler judar att lämna staden.

tarantass
2015-01-25 20:02
#43

Det är i just precis sådana situationer folk, både avsiktligt och aningslöst, börjar skapa sådana stämningar som leder till trakasserier i motsatt riktning. Lynchjustis, generalisering att "de är dåliga allihop". Tecken på det finns här i tråden, de har blivit vanliga och accepterade i Sverige, och de behöver bemötas.

Trakasserierna mot judar, däremot, har jag inte sett någon här som har bestridit det vidriga i. Hade jag sett det hade jag också inskridit. Och förmodligen blivit tillskriven motsatt ensidighet mot den du tillskriver mig.

Räkna inte med att lyckas diskutera något med någon som inte har upplevt det själv.

Eller med någon som tror att allt gott måste vinnas på någon annans bekostnad.

[Carpinus]
2015-01-26 10:21
#44

Det radikala Islamska partiet Hizb ut-Tahrir i Danmark har som mål att införa globala sharialagar. Organisationen som samlar stora skaror på sina möten har planer på att etablera sig även i Sverige.  Enligt Sydsvenskan har partiets förre talesman i Skandinavien Fadi Abdulatif dömts till fängelse vid  två tillfällen. Det första var när han spridde antisemitiska flygblad med uppmaningen till mord på judar: ”Döda dem var ni än träffar på dem!” Andra domen var för olaga hot mot dåvarande statsministern Anders Fogh Rasmussen.

[Carpinus]
2015-01-26 10:36
#45

Från den efterföljande chatten till programmet:

"Bubelbee": "Varför försökte ni att förklara antisemitismen med Israel/Palestinakonflikten. Ni hade väl (hoppas jag) aldrig försvarat nazister med motiveringen vad kommunisterna gjorde mot tyska territorier?"

Petter Ljunggren: "Nej, du har rätt i att det aldrig får bli en ”ursäkt”, och jag hoppas det inte uppfattades så. Men det är klart att det är en konflikt som eldar på antisemitiska attityder. Men vi gick ju in på hur det också finns en antisemitism i form av t ex dramaserie baserad på Sions vises protokoll etc."

[Carpinus]
2015-01-27 08:34
#46

Expressens ledarsida gör idag bl.a. följande iakttagelse beträffande Malmösyndromet:  "Medan offrens frihet inskränks går förövarna trygga. Att attackera judar framstår som helt riskfritt. Av 137 anmälningar de senaste två åren i Malmö har inget lett till åtal. Därtill ska läggas ett stort mörkertal, skolan valde exempelvis att inte polisanmäla den elev som önskade skicka sin lärare till gaskamrarna.

Kanske kan flatheten förklaras med att antisemitismen i Malmö tar sig andra uttryck än förr. Medan hotet tidigare främst kom från högerextrema krafter har förövarna i dag ofta rötter i Mellanöstern.

Via arabiska tv-kanaler sprids hatpredikningar mot judar och de klassiska myterna om hur de ritualmördar barn. Och svenska judar får klä skott för vad som sker i Israel-Palestina-konflikten hundratals mil bort. Men det officiella Sverige tycks fortfarande ha oändligt mycket lättare att fördöma en sverigedemokrat som Björn Söder än inbjudna hatpredikanter."

[Carpinus]
2015-01-27 09:26
#47

Även om hotbilden i Malmö är speciell så vore det naivt att tro att problemet enbart är lokaliserat dit. T.ex. känner judar i Göteborg också av den ökande antisemitismen.

"Göteborg har pekats ut som den stad i Sverige där det finns flest islamister som rest för att kriga i Mellanöstern och sedan återvänt.

– Jag känner en stor oro över det. Vi har nu en hotsituation de flesta av oss aldrig upplevt tidigare", säger George Braun, ordförande för stadens judiska församling till Aftonbladet.

[Carpinus]
2015-01-31 10:03
#48

Lite synd att UG inte granskade vad den förre ordföranden i Malmös kommunstyrelse socialdemokraten Ilmar Reepalus hållning har betytt för acceptansen av judehatet i Malmö. När president Obamas sändebud var här 2012 för att bilda sig en uppfattning av situationen  i Malmö sade hon spontant till media efter att ha träffat Reepalu att  "Jag vet inte vad som finns i hans huvud eller hjärta. Men jag vet att språket han använder är antisemitiskt".

Annons:
[Carpinus]
2015-02-02 12:22
#49

#48 Vid en titt i backspegeln hittar man den här gamla tråden anno 2010. Och situationen har ju inte blivit bättre sedan dess…

[Carpinus]
2015-03-18 16:00
#50

Ur ledare i Helsingborgs Dagblad 15 mars 2015: "Inte minst i Skåne har S-företrädare trampat rejält fel i debatten om antisemitism. Frågan lyfts i Socialdemokraternas egen idé- och debattidskrift Tiden Magasin. Den som håller i pennan är Lundasociologen Klas Gustavsson, med ett förflutet i studentförbundet (S). Namn och episoder passerar revy. Gustavsson tar upp hur Ilmar Reepalu (S) i Malmö använde ”klassisk antisemitisk retorik”. Detsamma gjorde Veronica Palm, ordförande i Stockholms arbetarekommun, när hon bloggade om Ship to Gaza. Och Adrian Kaba, S-ledamot i Malmös kommunstyrelse, spred ”bisarra antisemitiska konspirationsteorier”. Ett par andra namn som figurerar i artikeln är Pierre Schori och Omar Mustafa."

[Hayabusa]
2015-07-19 10:41
#51

Shirley Tsubarah, 25 år, växte upp i Malmö men flyttade till Israel för 4 år sedan. Läs hennes berättelse här:

http://www.hd.se/nyheter/sverige/2015/07/19/har-kan-jag-vara-judinna/

[sanna70]
2015-07-19 13:18
#52

Det var både sorglig och tragisk läsning. .  Det är också ofattbart att detta får fortgå idag - år 2015. Politiker som pratar sig varma om den "mångkulturella" landet Sverige borde skämmas! Att ställa olika minoritetsgrupper mot varandra borde vara straffbart, även för politiker för dem har vetat detta hela tiden och jag minns så väl den senaste valet när dem skrek om SD och alla rasister som ställer till det i Malmö. .  Idag vet vi bättre. .  Vi vet att Regeringen och även lokalpolitiker inte ser judehat som något allvarligt. Om dem hade gjort det så skulle vi inte läsa dessa sorgliga livsöden och människor som flyr från Sverige..

[.Victoria.]
2015-07-20 09:30
#53

Det är bra att folk får upp ögonen för det riktiga judehatet. Den största gruppen i Sverige som bidrar till judehatet är muslimer, situationen kommer bara att förvärras av massinvandringen och hur regeringen ställer sig på Palestinas sida i konflikten.

Mysan59
2015-07-20 12:57
#54

Det är konstigt att vissa sitter och försvarar nånting som sker idag mot judarna, när samma personer samtidigt sitter här och fördömer Hitler och nazisterna (med all rätt) som gjorde ungefär samma sak.

[sanna70]
2015-07-20 13:07
#55

#54 Jag har också reagerat på det vid flera tillfällen. Vissa har starka åsikter och fördömer Hitler och nazisterna som dödade miljontals Judar men dem verkar inte se något fel i att judar flyr från Sverige pga alla hatbrott och mordhot från andra minoritetsgrupper. Locket på. .

Annons:
[.Victoria.]
2015-07-20 13:13
#56

#55 Vänstern I ett nötskal. Dummare politiker får man leta efter.

[Túrwen]
2015-07-20 14:27
#57

What Victoria said!

[Carpinus]
2015-07-22 12:02
#58

"Vår samtids mycket engagerade antirasister som märker ord och letar rasism i varje upptänklig vrå har mycket svårt att förhålla sig till rasismen mot judar i Sverige. Problemet är nämligen att det inte är nazister som är huvudproblemet, det är invandrade, och barn till invandrade från Mellanöstern som utsätter judarna för rasistiska glåpord."---

"Berättelsen om rasismen i Sverige följer, enligt antirasisterna, ett mycket förenklat mönster: majoritetsbefolkningen är längst upp i maktpyramiden och längst ned befinner sig utomeuropeiska invandrade. Rasism mellan minoriteter, exempelvis mellan muslimer och kristna från Mellanöstern, eller den rasism som judar utsätts för av de med rötter i Mellanöstern är komplicerad. Dessa fall stör berättelsens logik.

Idén om strukturell rasism bygger på ekonomiskt samt socialt kapital. Rasism som uttrycks av personer som tillhör en påstått svag grupp gentemot individer som tillhör en stark grupp passar därför inte in i analysen. Det anses förvisso vara rasism, men inte rasism som kan inordnas i ett strukturellt mönster. Det är dags för antirasisterna att uppdatera teorierna efter verkligheten, inte tvärtom."

Adam Cwejman på GP

[Carpinus]1
2017-06-27 21:10
#59

Återknyter till en debatt som tyvärr inte har blivit mindre aktuell med åren…

Statsminister Löfven har uttryckt sin avsky över de nazister som vi fått se marschera på våra gator, och det är bra. Dessa tåg väcker obehag hos de flesta, fast givetvis måste det kännas allra mest hos medborgare med judiska rötter. Men lika klarspråkig är inte vår stadsminister om det hot som judar ser som det största, nämligen det hat som förts hit av invandrare från Mellanöstern.

Naomi Abramowicz tar upp detta på Expressens ledarsida idag, och skriver bland annat: 

"År 2020 vill Löfven bjuda in världssamfundet till en internationell konferens om Förintelsen i Sverige. Men det spelar ingen roll hur många tjusiga konferenser Stefan Löfven anordnar, så länge han inte vågar prata om orsakerna till antisemitismen i Sverige."---

"Nej, det är uppenbart att Löfven inte vågar tala klarspråk om antisemitism så länge det är ”fel” avsändare. Det är lätt att fördöma nazister. Men när det handlar om judehat bland invandrare från Mellanöstern är det betydligt mer obekvämt att prata om.

#58 De judar som intervjuas i reportaget (i DN) ger dock en annan bild än statsministerns när det gäller antisemitismen i Sverige. De ser inte nazister som det största hotet. Fredrik Sieradzki vid judiska informationscentret i Malmö säger att Sverige har importerat en konflikt med ursprung i Mellanöstern. Aron Verständig, ordförande för judiska församlingen i Stockholm, anser att den våldsbejakande islamismen är det största hotet mot judar i dag. "---

http://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/tala-klarsprak-om-antisemitismen-lofven-/

[Carpinus]1
2017-06-30 09:02
#60

"Personer med extremradikal bakgrund har bjudits in som föreläsare till moskén i Borås. En är dömd för att uppmana till mord på judar, uppger Borås Tidning. 

– Alla dessa förespråkar radikal islam som exempelvis jihadism och martyrskap, säger Peder Englund, avdelningschef för Centrum för säkerhet och beredskap i Borås till BT."---

http://www.expressen.se/gt/moskens-forelasare-vill-att-judar-mordas/

(Tyvärr är artiklarna i Borås Tidning på prenumerantsidor, så där går det inte att få fram vilka föreläsarna är.)

landsbygdsbo
2017-06-30 09:37
#61

#22

Historiskt sett stämmer det. Det vill säga fram till slutet på artonhundratalet.

Sedan dess eskalerar judehatet i Muslimska länder.

Judeförföljelser i Kristna länder har ju pendlat men man har i stort sett alltid haft en aversion gentemot Judarna. Frankrike och de östeuropeiska länderna var väl värst fram till 1935 då nationalsocialisterna tog över den rollen.

De socialistiska länderna (CCCP och sateliter) övertog de bruna socialisternas roll efter kriget. Massmord på Judar förekom i bla Polen efter kriget.

Men idag är tvivelsutan den statssanktionerade antisemitismen utbredd i de Muslimska länderna. Och då majoriteten av alla flyktingar som kommit de senaste tio åren kommer därifrån så har naturligtvis dessa strömningar ökat där dessa flyktingar koncentreras.

Nu måste man skilja mellan antisemitism och sionism.

Att kritisera Israel är inte samma sak som att kritisera Judar o Judendom.

Och vi bör kritisera Israel för att man inte behandlar alla lika, alla de som bor i områden som Israel kontrollerar.

Att sedan Israel slår tillbaka mot angrepp är inget att säga om.

Att Israel stänger sina gränser för att förhindra angrepp är även det OK.

Självklart är väl att om en organisation bryter mot lagen och hetsar mot en folkgrupp så ska den organisationen fråntas möjligheten till detta. Ex genom att deras lokaler stängs, teknisk utrustning beslagtas och de ansvariga åtalas.

Hävdar jag exempelvis att majoriteten av alla muslimska stater idag är antisemitiska så är det knappast hets utan förmer fakta.

Hävdar jag däremot att vi ska mörda alla Muslimer eller kasta ut dem så är det uppenbart hets. Det gäller naturligtvis även om vi byter ut ordet Muslimer mot Judar.

landsbygdsbo
2017-06-30 09:41
#62

De socialistiska rörelserna har i sina initialskeden ofta haft med Judar. Till stor del beroende på att Judar varit högutbildade och haft en liberal inställning i politiken i Europa. Men sedan när dessa socialistiska rörelser blir statsbärande så innebär dessa välutbildade Judar ett problem. De analyserar och kritiserar…och blir då ett hot mot betonghäckarna. Därför drog ju kommunisterna i östblocket igång antisemitiska strömningar efter kriget. Vilket bla resulterade i det kraftiga inflödet av östeuropeiska Judar till Israel under femtio och sextiotalet.

Annons:
[Hayabusa]
2017-06-30 09:53
#63

#61 Spänningarna mellan arabländerna och judarna började sannolikt med Balfourdeklarationen 1917. När staten Israel bildades 1948 så blev de i princip omedelbart attackerade av omkringliggande arabländer - i syfte att "kasta ut dem". Hade de (arabländerna) lyckats med sitt uppsåt så hade troligen staten Israel inte existerat idag. Nu blev det inte så och sedan dess har motsättningarna pågått.

landsbygdsbo
2017-06-30 10:17
#64

Den första aliyan dvs inflyttningen skedde
1882-1903 då ca 35 000 judar flyttade in till området, då kontrollerat av Turkarna

Den andra aliyan dvs inflyttningen skedde 1904-14
Första kibbutzen Degania grundas 1909, och den första självförsvarsorganisationen Ha-Shomer samma år. Då började intressekonflikterna. Judarna försvarade sin odlingar mot stölder, ofta brutalt.

Man fick in en hel del Judar från det pogrom plågade Ryssland och bland dem fanns obildade våldsamma män som användes som vakter.

En orsak till problemen var att de stora markägarna bodde i Jerusalem och Beirut såg en möjlighet att tjäna en hacka och sålde av mark till judar. Mark som bebotts av arrendatorer i århundraden. Dessa informerades ofta inte för än Judarna kom för att ta sin nyinköpta mark i besittning. Skillnaden mellan det arabiska markägandet där arrendatorer odlade och betalade arrende och det Judiska där markägarna själva brukade marken gjorde att många fd arrendatorer blev arbets och bostadslösa. Det resulterade naturligtvis i förbittring och hat. Men skulden låg ju hos de feodala godsägarna i Jerusalem o Beirut inte hos de Judar som ärligt köpt marken.

Sedan kan man nog med fog hävda att Frankrikes och framförallt Storbritanniens agerande i och kring regionen i fråga lade grunden för det infekterade läget vi har idag.

[Carpinus]1
2017-06-30 10:30
#65

Oavsett ursprunget till judehatet hos vissa muslimer så är det idag något vi nu upplever i vårt land och som väcker internationell uppmärksamhet. Vad gör man, och vad gör man inte, från svensk sida för att komma tillrätta med den här situationen?

landsbygdsbo
2017-06-30 10:33
#66

Enkelt, vill du praktisera och marknadsföra hat så hör du inte hemma här.

En sådan gäst är som färsk fisk…den börjar lukta efter en tid ;)

[Carpinus]1
2017-06-30 10:42
#67

#66 Javisst, vi vill ju gärna tycka det, men det verkar som om ingen vill befatta sig med situationen, allt medan allt fler judar packar och tackar för sig (utöver de som emigrerar av andra skäl).

Och många av hatarna är ju faktiskt födda här, så de är inte gäster utan här för att stanna.

landsbygdsbo
2017-06-30 12:28
#68

Även permanent bonde tenderar ibland att börja "lukta fisk" 😉

[Carpinus]1
2017-10-24 08:39
#69

Flera rutor på Synagogan i Malmö krossades i natt. Det är andra gången på kort tid som församlingen utsatts för skadegörelse.

https://www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-synagoga-utsatt-for-hatbrott/

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-08 23:30
#70

"Donald Trumps planer på att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad har mötts av vrede världen över – så också i Malmö. Under fredagskvällen skanderade ett 200-tal demonstranter okvädesord mot arabiska ledare och hot om våld mot judar. "Vi har utlyst intifada från Malmö. Vi vill ha vår frihet tillbaka, och vi ska skjuta judarna." Det skanderades på en demonstration med runt 200 personer, som hölls idag på Möllevångstorget, i protest mot USA:s president Donald Trumps besked om att erkänna Jerusalem som Israels huvudstad, och flytta den amerikanska ambassaden dit."---

"Polisen säger till P4 Malmöhus att man inte haft patruller på plats varken igår eller i dag. I nuläget är det oklart om det funnits demonstrationstillstånd."---

SR

Undrar vad som hänt om det varit tvåhundra nassar utan demonstrationstillstånd som stått där och skanderat om att "skjuta judar" - hade polisen åkt fram då?

[Hayabusa]
2017-12-08 23:40
#71

Även i Helsingborg demonstrerades det:

https://www.hd.se/2017-12-08/manifestation-mot-usa-jerusalems-beslut-pa-ga-torg-i-helsingborg

Judehat eller inte? Vad vet jag…

[Carpinus]1
2017-12-08 23:47
#72

#71 Verkar ha varit mer ordnade former i Helsingborg, och det fanns t.o.m. poliser på plats. Kors i taket!

Märklig formulering i Malmö f.ö. -"oklart om det funnits demonstrationstillstånd". Trumps utspel kom ju i förrgår, och på den korta tiden har man knappast hunnit lämna in demonstrationstillståndsbegäran och någon sedan hunnit godkänna den. Dessutom förmodar jag att Polisen alltid har kommenderingar när en sådan demonstration utlysts. Utöver det är jag tveksam om det hör till vanligheten att det lämnas in ansökan när just den här delen av befolkningen i samlad trupp skall göra sin åsikt hörd på allmän plats.

landsbygdsbo
2017-12-09 00:01
#73

Rätt intressant egentligen…Sverige dvs Sveriges regering erkände ensidigt Palestina som stat

Utan våldsamma protester runt om i världen.

USA stiftade en la 1995 som betydde att man skulle placera sin ambassad i den stad som det aktuella landet betraktade som huvudstad. Nu implementerar man den lagen och då bryter skiten loss.

[Hayabusa]
2017-12-09 00:08
#74

#72 Helsingborg är inte Malmö. Gissar att andelen individer som önskar demonstrera är större i Malmö än Helsingborg. Tonläget hårdare, dessutom.

[Carpinus]1
2017-12-09 08:34
#75

#70 Polisens förklaring till att de inte var på plats var att man "förstås" hade åkt dit om det varit våldsamheter.

"Omkring 200 personer samlades och skanderade ilskna ramsor mot arabiska ledare – och uttryckte hot om våld mot judar i Malmö i går kväll. – Generellt ser vi allvarligt på det. Det kan vara en uppmaning till folk att begå brott, säger Calle Persson, informatör vid polisen."---

"Enligt flera personer som radion pratade med är det fråga om spontana sammankomster som ska ha ägt rum två kvällar i rad, utan någon egentlig ansvarig. Demonstrationerna har skett utan tillstånd och polisen har heller inte fått in några ansökningar om framtida uppslutningar, enligt vakthavande polisbefäl i region Syd."---

"Antisemitismen i Malmö är vida omrapporterad och Calle Persson menar att det finns en anspänning. – Det finns en latent hotbild mot judar i Malmö, och när det hettar till nere Mellanöstern blir den hotbilden mer aktuell."---

https://www.expressen.se/kvallsposten/hot-mot-judar-under-demonstration-i-malmo/

[Carpinus]1
2017-12-09 12:58
#76

#75 "Justitie- och inrikesminister Morgan Johansson (S) reagerar starkt på uppmaningen till våld.

”Det är avskyvärt och totalt oacceptabelt att uppmana till våld mot judar. Om man kan identifiera hatarna i demonstrationen så ska de naturligtvis lagföras.”, skriver han på Twitter.

Enligt Stefan Sinteús, polisområdeschef i Malmö så skrivs nu en anmälan om hets mot folkgrupp.

– Ärendet kommer att utredas av Malmöpolisens demokrati- och hatbrottsgrupp, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hatsk-stamning-pa-demonstration-i-malmo

Fanns det inga poliser på plats lär det bli svårt att identifiera några hatare, och den pliktskyldligt utskrivna anmälan lär läggas ner nästan lika snabbt som den skrivs ut.

Annons:
VeilofElysium
2017-12-09 14:22
#77

Jag är inte förvånad visste att detta skulle inträffa och vet att det också kommer bli värre. Islamister är de mest butthurt människorna som finns… Tycker att det är på tiden att Malmö polisen och politikerna gör något.

VeilofElysium
2017-12-09 14:24
#78

Som Hanif Bali skriver på Twitter det finns 100 högerextremister som utger sig själva för att vara antisemiter sedan finns det 7700 palestinier. Vilka beskyller svensk media och vilka får fortsätta bete sig som idioter?

[Carpinus]1
2017-12-09 14:58
#79

Polismästaren i Malmö dementerar sin presstalesmans uppgifter att polis inte varit på plats vid fredagsdemonstrationen. Om det var en, två eller tjugo konstaplar på plats uppger han dock inte.

[Carpinus]1
2017-12-09 22:46
#80

Oroligheter även i Göteborg: "Brinnande föremål har kastats mot synagogan i centrala Göteborg. – Vi är på plats med ett antal enheter, säger Peter Nordengard, polisens presstalesperson i region väst. Även räddningstjänsten har ryckt ut. En bil utanför adressen ska ha fattat eld."---

.

https://www.expressen.se/gt/brinnande-foremal-har-kastats-mot-synagoga-polisen-pa-plats-med-flera-patruller/

[Carpinus]1
2017-12-10 07:27
#81

Tre personer har anhållits efter attacken mot synagogan i Göteborg, där man har kastat molotovcocktails mot byggnaden. Säkerheten runt synagogor i Sverige har höjts till följd av  det som inträffat i väst- och Sydsverige.

[Hayabusa]
2017-12-10 09:13
#82

Vidrigt beteende. Samtidigt hörs inget från vänstersvansen.

kamera0710
2017-12-10 09:21
#83

#66 Bör detta i så fall fastställas i domstol enligt din åsikt, med tanke på vad du tagit upp i andra trådar?

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-10 09:22
#84

#82 Ja, det fina initiativet med levande sköldar vid nazidemonstrationen borde ju vara minst lika påkallat nu! Kanske kommer?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/QQ2Ex/motdemonstranter-vi-maste-visa-att-vi-ar-battre-an-de-morka-kraftern

[Hayabusa]
2017-12-10 09:32
#85

#84 Vi väntar med spänning…

landsbygdsbo
2017-12-10 09:48
#86

#83

Absolut. Och lagstiftningen bör ändras så att permanenta uppehållstillstånd förverkas direkt och vid terrorbrott så som att angripa med militära vapen..ska medföra att medborgarskap förverkas.

Molotovcocktails = militärt vapen

De individer vars hemländer inte tar emot dem placeras istället i lågbudgetläger i Norrlands inland = ger arbetsplatser där det behövs + låg markhyra för barackerna.

Att byggas ngr mil från bebyggelse med endast en lätt kontrollerad väg dit.

För den absoluta majoritet som sköter sig ska naturligtvis vårt samhälle erbjuda samma stöd och service som för oss andra.

landsbygdsbo
2017-12-10 09:54
#87

Tillägg, den som i en grupp bär maskering, och sedan grips tillsammans med gruppen  efter det att ngn i gruppen brutit mot lagen, bär då gemensamt ansvar för vad gruppen/enskilda individer i gruppen gjort. Då man ska anse att maskeringen är likvärdig med uniform och i strid blir alla i kompaniet medskyldiga till vad kompaniet gjort.

Angrips en synagoga, kyrka eller moské eller medlemmslokal ska myndigheterna omedelbart slå ner hårt. Ringa in och gripa alla som är på plats. Löpande kamerabevakning dokumenterar. Färg besprutning fastställer vilka som varit där. Och sedan ställs gruppen till svars.

[Carpinus]1
2017-12-11 11:53
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#88

Lika som bär är rubrikerna på Aftonbladet och SR. Så bra att vi fick veta vilka det inte var - men vilka kan det vara då? Mysteriet tätnar!

Och brasklappen "i nuläget" är ju väsentlig. Man kan ju faktiskt aldrig så noga veta

[Carpinus]1
2017-12-11 12:58
#89

#88 Det börjar framträda konturer:

"Polisen har plockat in tre unga män som alla är anhållna misstänkta för försök till mordbrand. Enligt uppgift till GT är det en 18-åring och en 21-åring som är folkbokförda i Göteborg samt en 20-åring som är folkbokförd på en ort i en annan del av landet."---

 "Skatteverket uppger att 18-åringen är syrisk medborgare. Övriga två står registrerade som statslösa."---

"Hur många är det som medverkade i attacken? – Det sägs ett tiotal till ett tjugotal. Jag har inte sett filmerna från platsen ännu, utan ska titta på dem under dagen. Det är lite olika filmer som har funnits, men jag vill inte gå in exakt på vad de kommer ifrån" (säger åklagaren).---

https://www.expressen.se/gt/de-misstanks-ligga-bakom-attacken-mot-synagogan/

CitrusMoon
2017-12-11 14:23
#90

Är man svensk och bor i Sverige spelar det väl fan ingen roll vilka som bodde i landet för över 2000 år sedan? Svenskar har rätt till Sverige precis så mycket som palestinier har rätt till Palestina! Judar över hela världen har lika lite automatisk rätt till Palestina, som kristna över hela världen har till Sverige. 
Man måste skilja på religion och på befintliga medborgare som äger sitt land! Medborgare som äger mark, hus, har barn i skolor och sjuka på sjukhus, som har traditioner och seder precis så som vi har det i Sverige. Som är medborgare i sitt land precis som du och jag är i vårt land.
Av EMPATI tog palestinierna emot flyktingar efter andra världskriget, för medmänsklighetens skull. Just för att judarna hade förföljts och farit illa. Också det, är en egenskap av land likt Sverige som alltid har ställt upp för människor i nöd. Nu ställer vi upp för flyktingar igen, liksom vi har gjort tidigare mot jugoslaver, finnar, chilenare och valloner för att bara nämna några. Det är inte alla som gillar den här typen av generositet och det är förståeligt med tanke på att språk, kultur, traditioner och seder förändras och hotar de redan existerande. I Palestina var det inte heller alla som gillade alla judiska flyktingar men de fick höra att man ska vara god mot de utsatta och att kärleken är den rätta vägen. Ja och det är sant om det är ömsesidigt och gäller båda parter. Om en ger skydd och respekt ska den andra vara tacksam och visa sin respekt. Att det finns människor på flykt innebär att det finns en annan grupp av människor som står på den onda sidan och mördar och skapar krig. 
Att vara flykting ett tag var inte vad judarna hade i åtanke när de togs emot i Palestina. Med världsmakten på sin sida tilläts flyktingarna att i princip hugga palestinierna i ryggen. Kasta ut dem ur sina hem, ta över deras mark, terrorisera deras barn, demolera deras lekplatser, strypa deras tillgångar, såra och skada och vara fullständigt ruttna och hjärtlösa mot alla medborgare. Nu har de även fått tränga in dem i ett hörn och bygga en mur runt den, inte tillåta varken hjälp från övriga landet eller att medel kommer in utifrån. Judiska flyktingar som strömmade in till Palestina var inga Israeler, det fanns inget israel kvar. Precis som att det inte finns några Babyloner kvar, för Babylon finns inte längre. Att påstå att landet är flyktingarnas med referens till en bibelskrift är absurt. I såfall kan vemsomhelst komma närsomhelst och påstå något liknande om Sverige, och ifall det passar Trump då står världsmakten på deras sida. Tro inte att detta är en företeelse som bara kan hända nere i Mellanöstern. Står inte vi upp för de lagar som vi alla har skrivit under på när ett annat land invaderas då kan vi inte vänta oss något annat än samma behandling när den dagen kommer. I den delen av bibeln som judarna väljer att lägga sin tro på hävdar dessa att landet är deras och att Gud vill att de ska bo där, att Gud vill att de ska terrorisera ett helt medborgarskap, ett helt folk, kriga och döda barn och gamla, att plåga stackars vanliga hederliga människor som försöker odla och bygga på sin mark, riva ner allt de bygger, även det dem odlar, hitta på en anledning till att förstöra allt så som ”din mark misstänks ligga på en arkeologisk plats" för att kunna riva upp all odling. "Din hyra har stigit till 30.000 kr i månaden" och andra helt olagliga metoder. De river ner barnens gungor och lämnar all mark som ägs av palestinierna farlig för barn att vistas på. Deras egna trädgårdar som tillhör husen de bor i! vad sägs om att det kommer någon och river upp hela din trädgård imorgon och lämnar den i kaos? Skulle du gilla det? De gör det omöjligt rent juridiskt för palestinier att få rätt i domstol, vuxna medborgare tvingas sälja sin mark till ”Israel”. Är det verkligen så som Gud vill ha det? Tycker Gud att det är okej att mörda oskyldigt blod och att skövla sig fram?
Det är fascinerande hur ni inte kan se den genomruttna insida Israel bär på, med tanke på att Gud kände stark empati för de då dem själva var förtryckta av ett annat folk, värnlösa och hemlösa. Gud gav dem en plats att börja om på, där de kunde välja att inte använda sig av samma medel som det riket de var slavar i. Gud tillgav de ett land för att "Börja om - Göra rätt" Inte för att följa undergångens fotspår! Gud trodde så mycket på israeliterna och kände empati för dem att de även togs an som "Guds barn".

Vad gör de som tack? Hedrar det goda? Knappast. Direkt efter att de fick landet började deras själviska egon att växa. De var ju Guds barn nu, oj vad egot har haft nytta av detta påstående under historien. 

När samma Gud senare märker att Israeliterna inte alls följde den empatiska vägen i uppbyggandet av landet, skickades den ena profeten efter den andra men det var omöjligt att få de att lyssna. till slut skickade Gud ner sin ende son. Jesus talade tydligt och klart om för dem att Gud inte alls var nöjd med hur de hanterade och ledde sitt folk, att de hade valt bort de viktigaste grundstenarna som Gud hade gett dem och istället hade de fokuserat petnoga på petitesser som inte har någon effekt utan sin grund. De behöll etiketter som tilldelades och rangordnades bland skriftlärda, prästerna och domare som var enkelspåriga och trångsynta, helt oempatiska och tillät alla möjliga mord ske om människor felade eller begick små misstag. Ingen känsla för rättvisa eller tro på människans egna förmåga, noll insikt om att människan inte kan vara perfekt i alla situationer och därför måste man kunna döma med empati. Ledare och präster ställde höga krav som de la på folkets axlar, tunga att bära, som de själva aldrig skulle ta i med tång. Hycklare och svin hade de blivit. Jesus påminde dem också om att auktoriteten inte är sanningen, att det är sanningen som är auktoriteten. 
Men det gillade inte auktoriteten att höra så klart. Jesus påminde också de om de villkor som Gud hade gett för att de skulle få regera i landet. Inget land kan ägas och kontolleras av människor, men människor kan bygga upp samhällen på villkor från antingen Gud eller Egots. Guds villkor var även att de måste fortsätta söka svar, och inte stagnera. Söka sanningar byggda på verkliga observationer,  och alltid välja den väg som är mest gynnsam för alla.  Men som det var nu hade de följt  Moses lagar till punkt och pricka, utan att använda sunt förnuft, egen tankekraft, empati eller rättvisa. De fick alla resurser de behövde för att bygga upp en fantastisk plats. Ju fler vetenskapliga undersökningar desto bättre samhälle, utan pengar, makt och tvång.

Israelerna gillade inte vad de hörde såklart och nu helt plötsligt var inte Guds ord giltiga längre. Deras egon hade blivit så ofantligt stora vid det här laget att det var fullständigt otänkbart att ta emot kritik, inte ens från Gud själv.  Alltså kritiserades Israelerna av sin Gud för ca 2000 år sedan för exakt samma ruttna egenskaper de har idag. Då valde de att inte acceptera den delen av historien som jesus kom med, nu när de hade fått Guds lovord ville de inte hålla sin del av avtalet, de ville bygga ännu ett egostyrt samhälle på egots villkor. Där makt och människans status prioriteras över helheten och holismen.
Så Jesus dödades, hans viktiga budskap ogiltigförklarades och när de inte kunde få stopp på spridningen av den kallade de den för "kristendom" och påstod att det var en helt annan tro som inte hade någonting med dem att göra.  På så sätt kunde dem fortsätta låtsas vara "Guds utvalda barn" och gå följe med egot.
Denna historia har sedan den startade återupprepats många gånger om, det är israeliternas förbannelse att gå igenom samma sak om och om igen till denna dag, då de tar följe av Trump, Egots härskare. 
Så jag antar att Israeliterna hade en chans att starta upp något nytt och Gud trodde på dem, litade på dem, hade hopp om dem. Men det visade sig att Gud kastade sina heliga pärlor åt svinen som trampade sönder dem, och gav sig sedan på Guds barn och slet honom i stycken.
Snacka om en felrekrytering. 
Tills den dagen då de håller sin del av avtalet kommer denna förbannelse att råda. Var inga hycklare, se sanningen för vad den är och se vad Israel håller på med. Det kan hända vemsomhelst, särskilt hög risk har de som inte står upp för de utsatta och kränkta, som istället väljer att titta bort. Som tror i sin enfaldighet att inget av det där kan drabba oss.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-11 15:11
#91

Bara för att man bor i Sverige har man  ingen automatisk rätt  att kasta brandbomber mot lokaler där ungdomar har en sammankomst bara för att regeringen i ett annat land fattat ett beslut som man inte accepterar. 

"Det är inte okej med gatustrider i Sverige", som Löfven snart kanske kommer tvingas att uttrycka saken.

Och predikningar kanske gör sig bäst  på religionssidorna?

[Carpinus]1
2017-12-11 16:36
#92

Även i Malmö misstänks molotovcocktails ha kastats:

"Två brandbomber har kastats mot ett judiskt kapell i Malmö.

Polisen har gjort vissa beslag på platsen.

– Vi har upprättat en anmälan om försök till mordbrand med ett möjligt hatbrottsmotiv, säger Nils Norling på polisen i Malmö."---

.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaJkXj/brandbomber-mot-judiskt-kapell-i-malmo

landsbygdsbo
2017-12-11 16:48
#93

#90

Du har rätt..att åberopa månghundraårigt boende ger inte rätten till land.

Det har vi i Europa klargjort gång på gång. Senast var det väl ca 10 miljoner tysktalande som fördrevs från sina gårdar, byar och städer. Över en miljon av dem mördades eller dog under den processen. För att inte tala om vad som hände i Balkan under slutet av förra seklet…

Vad som hände i det brittiska protektoratet var väl ngt liknande. Det Ottomanska riket, dvs Turkiet valde fels sida i första världskriget. Frankrike och Storbritannien ockuperade då bla det område som sedan blev Israel. Ett område som turkarna ockuperat i århundraden.

Redan innan första världskriget hade Judiska organisationer tagit kontakt med de feodalherrar som bodde i Beirut och Jerusalem för att köpa mark med syfte att flytta in Judar.

Detta eskalerade efter ww1..så till den milda grad att arabiska organisationer började agera för att stoppa det hela.

Våldet gjorde sitt defensiva inträde då ett par kibbutzer hyrde in ryska judar/kosacker för att skydda sina odlingar från de allt ökande stölderna.

De inhyrda vakterna använde övervåld vid de flesta tillfällen de kom åt och det ena gav sedan det andra.

Från detta återgår jag till det faktum att anor till en mark inte är lika med ägande.

Arabligan var övertygade om att de med våld skulle återta den mark Judarna köpt och förhandlat till sig.

Detta set sig, istället skapades ett starkare Israel med bättre och lättare försvarbara gränser.

Idag har Israel kontroll över Jerusalem. Att det finns många som inte gillar det har inget med den saken att göra. Det är bara att acceptera fakta. Inget talar idag för att Israel skulle lämna hela eller delar av staden.

Dina religiösa spekulationer hör väl mer hemma i andra fora. knappast i en diskussion om realpolitik.

[Carpinus]1
2017-12-11 18:53
#94

#59 Det satt långt inne, men till sist fick han klämma fram med det: 

"Statsminister Stefan Löfven (S) reagerar med avsky mot det som hänt. Han säger att det är bra att man hittat misstänkta efter attacken i Göteborg.

– Det här är helt oacceptabelt i Sverige. Vi kan inte ha något som helst utrymme för detta judehat. Vi måste arbeta på alla håll och kanter för att få bort det, säger han.

De som attackerar eller hetsar mot judar i ska lagföras, menar han.

– Allt som vi kan få del av ska anmälas. Vi måste få upp det på bordet och se till att det lagförs.

Löfven säger att judar i Sverige är attackerade från flera håll. Det handlar både om höger- och vänsterextremister. Men statsministern är nu mer tydlig över att han oroas över det som han ser som en växande antisemitism i invandrargrupper från Mellanöstern.

De senaste åren har många kommit till Sverige från länder där hat mot judar är vanligt.

– Dessvärre är judar attackerade från flera håll. Vi har extrema muslimer, där en del har det som ideologi, att judar per automatik är mindre värda. Det strider bara där mot hela vår moral i Sverige, här är det alla människors lika värde som gäller. Sedan är det några där det ingår i den politiska retoriken, också från delar av Mellanöstern."---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/EoW6p5/lofven-oroad-over-antisemitism-bland-invandrare-fran-mellanostern

[Hayabusa]
2017-12-11 20:05
#95

Lyssnade på Cecilia Uddén idag (SR) där det talades om ett utbrett judehat i Syrien.

landsbygdsbo
2017-12-11 20:09
#96

#95 som amatör kan framföra min erfarenhet att Judehatet är utbrett i hela den Muslimska världen

[Hayabusa]
2017-12-11 20:32
#97

#96 Jodå, det säger jag inte emot. Tänkte mest på de senaste årens flyktingström från just Syrien. I programmet berättades det även om judar boende i Syrien som tvingades iväg till Israel.

Annons:
kamera0710
2017-12-12 06:22
#98

#94 Han har tagit upp ämnet i just Malmö förut, sedan kanske han borde vara ännu tydligare.

http://www.varldenidag.se/nyheter/lofven-antisemitismen-ar-en-skam/BbbpaA!EsBoFilvFXG54HOrUf9wA/

[Carpinus]1
2017-12-12 07:48
#99

#98 Ja, som i så många andra frågor kunde han vara mer tydlig. Som framgår av Abramowicz krönika (se#59) har han varit luddig speciellt åt ett håll. Nazistisk antisemitism har han lyckats vara tydlig om vilket är bra, men mumlig om det judehat som judarna själva länge upplevt vara störst och mest hotfullt (samma länk). I den länk från januari som du lagt ut säger han ingenting om islamsk antisemitism,

[Carpinus]1
2017-12-12 09:32
#100

#98 Vid ett tillfälle när Löfven råkade uttrycka sig positivt om Israel på Facebook dränktes det i högljudda antisemitiska kommentarer och till sist togs inlägget bort, men det finns skärmdumpar. Några redovisas här.

[Hayabusa]
2017-12-12 09:57
#101

#100 En "fin" samling som går armkrok med vänstersvansen.

kamera0710
2017-12-12 12:55
#102

#96 Men om vi håller oss till Sverige, som du ju verkar se som en rättsstat: Begränsar du epitetet judehatare till dem som är fällda i domstol? Och att alla andra är oskyldiga tills motsatsen bevisats, du som gärna sjunger rättssäkerhetens lovsång?

Låt mig citera dig i en annan tråd:

"Att vara dömd och att vara skyldig är och ska i samhällets ögon vara detsamma. Vad folk sedan tycker hemma vid ett glas vin är en annan sak med det har ingenting med lag att göra,"

Men inlägg #96 kanske ska ses enbart som tyckande där hemma, med ett glas vin i handen?

[Carpinus]1
2017-12-12 13:06
#103

#95 #97  Frilansjournalisten Somar Al Naher, själv uppvuxen i Damaskus, förvånas inte över att en syrian förknippas med brandbomberna mot synagogan i Göteborg.

"Jag är bedrövad, men tyvärr inte förvånad över att just Syrien dyker upp i sammanhanget. Angreppet har sannolikt ingenting med Israel-Palestinakonflikten att göra. Snarare med statssanktionerad antisemitism."---

"Och hjärntvättningen fungerar. Trots att det inte finns någon regim som mördat lika många araber och muslimer som Baathregimerna i Syrien och i Irak, är det frågan om Jerusalem som väcker starkast reaktioner. Vi har lärt oss att fokusera blicken någon annanstans.  Och enligt världskonspirationens alla regler görs den judiska församlingen i Göteborg till en del av den judiska världsmakten och därmed en legitim måltavla."---

https://www.expressen.se/gt/kultur/sa-hjarntvattas-vi-syrier-att-hata-judar/

[Hayabusa]
2017-12-12 14:21
#104

#103 Där ser man. Ligger i linje med Uddéns reportage.

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-12 15:52
#105

#102

Du måste lära dig en sak. Att konstatera att judehat existerar är inte samma sak som att fälla en judehatare för detsamma.

Om jag lyssnar på det sätt som vissa saker framförs av organisationer, i samband med att man ordnar protester så kan jag, personligen konstatera att det existerar ett judehat. Men att därifrån gå till att anklaga en individ, tja då måste man ha på fötterna så att man kan svara för sig vid en ev rättegång.

Förövrigt, för att bevisa att några i den aktuella gruppen är judehatare är inget problem…det finns tillräckligt många ljud/bild-filer för den sakens skull.  Se gärna på statlig tv;s utsändningar i de aktuella länderna…finns på nätet…så kan du ju övertyga dig själv.

kamera0710
2017-12-12 16:11
#106

#105 Ibland har jag i alla fall intrycket att det enda väsentliga för dig är om man är fälld i domstol.

Låt mig citera dig igen (inlägg #6 I länkad tråd):

"…har man på fötterna för att anklaga en individ, ett parti eller en grupp, så polisanmäl istället för att framföra anklagelser som inte kan bevisas."

https://politik.ifokus.se/discussions/57ab2ad7ce12c47a09004ee0-sd-hot-mot-black-ingvars

[Hayabusa]
2017-12-12 20:35
#107

En snabb sökning på YouTube visar klipp från Malmö 7/12, där en grupp individer sjunger ramsor av tvivelaktig karaktär.

kamera0710
2017-12-13 06:19
#108

#107 Då kanske de bör anmälas. Det kanske rent av är gjort redan?

[Carpinus]1
2017-12-13 07:49
#109

#108 Utredning pågår vad jag förstår.

"Kommunalrådet Andreas Schönström (S), ansvarig för trygghetsfrågor i Malmö stad, är arg efter att ha sett en film från gårdagens demonstration som cirkulerat i sociala medier. Videon visar en samling personer som skriker slagord i kör och viftar med palestinska flaggor.

– Vi har tyvärr den här formen av yttringar med jämna mellanrum och jag blir lika upprörd och rent utsagt förbaskad varje gång jag stöter på det. Polisen måste agera direkt för att utreda det här och titta särskilt på om det kan bedömas som hets mot folkgrupp.

Enligt Stefan Sinteús, polisområdeschef i Malmö så har en anmälan upprättats om hets mot folkgrupp. Enligt honom är påståendet om att polis inte varit på plats felaktigt.

– Ärendet kommer att utredas av Malmöpolisens demokrati- och hatbrottsgrupp, säger han."---

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/hatsk-stamning-pa-demonstration-i-malmo

[Hayabusa]
2017-12-13 08:44
#110

#108 "kanske bör…"?

#109 Dessvärre är det inte första, eller sista gången, det sker. Motreaktionerna är svaga, minst sagt. När Fria Tider deltar på Bokmässan, då blir det ett jäkla hallå och protester. När folk står på torg, viftar med flaggor och sjunger ramsor om död, blod & knivar riktat mot en specifik folk grupp - då är det inte lika mkt protest…"Muhammeds armé", jo jag tackar jag.

landsbygdsbo
2017-12-13 09:26
#111

Kan det inte bero på att många av dem som uttrycker hat, har traumatiska upplevelser med sig i bagaget? De Araber som i generationer bott och etablerat sig i Sverige brukar ju vara ungefär lika hatiska och provocerande som de Judar som bott och verkat här under generationer.

Att i frustrationen över att "drömlandet" inte visar sig vara det schlaraffenland som man förespeglat sig och att man nu riktar sin frustration mot vad som rör sig framför dem..Om det är Judar (efter Arabiska motgångar i Mellanöstern) eller kvinnor som inte rättar in sig i ledet utan kräver jämlikhet och så vidare.

Acceptabelt för det? Absolut inte, då det uppenbart handlar om att försöka inskränka i andras frihet så ska detta beteende bestraffas hårt.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-13 09:45
#112

#111 Självklart kan det finnas traumatiska upplevelser med i bilden för en del individer, men artikeln som det länkas till i #103 ger väl en rätt klar bild av en mer allmängiltig bakgrund.

https://www.expressen.se/gt/kultur/sa-hjarntvattas-vi-syrier-att-hata-judar/

kamera0710
2017-12-13 15:04
#113

#110 Eftersom jag inte hört uttalandet kan jag inte uttala mig om hur befogat det är med en anmälan.

kamera0710
2017-12-14 07:00
#114

#110 Har du varit ute och deltagit i några protester av det slag som du tycker att andra borde delta i? Eller tagit initiativ till några sådana protester?

[Hayabusa]
2017-12-14 08:00
#115

#114 Ett konstaterande, inte uppmaning till att "andra" ska protestera.

[Hayabusa]
2017-12-14 19:33
#116

Cecilia Uddén igen, nu i SR P1 "Människor och tro". Lyssna c:a 8 minuter in i programmet. 

"Veckans krönika kommer från Cecilia Uddén, Sveriges radios korrespondent i Kairo. Den handlar om judehat i Mellanöstern och ungdomar som aldrig hört talas om Förintelsen."

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/990922?programid=416

landsbygdsbo
2017-12-14 22:28
#117

#116  Så får du inte vinkla det! Vi har ju erkänt Palestina som en suverän stat, och det är bara vi, dvs vår S o MP regeringen som vet bäst och har rätt att ta ställning.😉

kan man in, vill man inte leva efter våra demokratiska spelregler så ska man banne mig packa kappsäcken och dra!

[Hayabusa]
2017-12-14 23:14
#118

#117 Nä, jag vet…Men om man funderar på saken så har Sverige erkänt en nation där det, som det förefaller, finnas "alternativ hållning" till Förintelsen.

Annons:
kamera0710
2017-12-15 06:15
#119

#117 "…vill man inte leva efter våra demokratiska spelregler så ska man banne mig packa kappsäcken och dra!"

Gäller detta även om man är svensk medborgare och aldrig fällts i domstol? Eller framför du bara en åsikt, med ett glas vin i handen?😎

För övrigt drev även allianspartiet centern på för ett erkännande av Palestina när de satt i regeringsställning, se länken.

"Kerstin Lundgren, utrikespolitisk talesperson:

- Ja, självklart. Det handlar om folkets rätt till självbestämmande. Jag är helt övertygad om att vi måste stärka de palestinska positionerna för att Palestina och Israel ska kunna fatta de svåra besluten för att nå en fredsprocess. Det behövs en jämställdhet mellan de som förhandlar, det är en bättre grund än den situation vi haft i över 40 år.

- Utgångspunkten är att vi haft en diskussion i partiet där vi sagt att blir det inga tydliga resultat av fredsförhandlingarna skulle vi vara beredda att erkänna dem som egen stat. Vi bedömer att det finns skäl att stärka den ickevåldsprofil som president Abbas gjort sig till tolk för. Naturligtvis är det också ett krav att fredsförhandlingar måste till."

http://www.dagen.se/c-erkann-palestinsk-stat-1.113640

kamera0710
2017-12-15 06:44
#120

#118 Har du några siffror på hur stor andel det handlar om, bland araber/palestinier? Har googlat, men hittar inget.

[Hayabusa]
2017-12-15 06:55
#121

#120 Har du lyssnat på Cecilia Uddéns inslag?

kamera0710
2017-12-15 07:05
#122

#121 Inte än, ska lyssna i eftermiddag.

kamera0710
2017-12-15 14:58
#123

#121 Nu har jag lyssnat och hur stor andelen förintelseförnekare är har jag inte blivit klokare på. Inte desto mindre är varje antisemitiskt uttalande bara värt förakt. 

Vet att det i vissa länder är olagligt att förneka förintelsen. Nazisten Ernst Zundel dömdes till fängelse i Kanada efter att ha spritt en skrift med struntprat om att det aldrig existerade några gaskammare i Tyskland under Hitler.

[Hayabusa]
2017-12-15 15:24
#124

#123 Exakt andel är det nog ingen som har kännedom om, men nog är det slående att två 17-åriga elever i Palestina aldrig hört talas om Förintelsen. Eller är det? Så sent som 2009 så påstod Irans fd president Ahmadinjad att Förintelsen är en lögn som basera sig på ett mystiskt påstående som inte går att bevisa.  

Det finns judehat på den högerextrema sidan och det finns likaså i arabvärlden. Det är märkligt att det för vissa är så enkelt fördöma det ena men så svårt att erkänna det andra.

kamera0710
2017-12-15 15:30
#125

#124 Det borde ju gå att göra opinionsundersökningar. Läste någonstans att andelen i Sverige var runt fem procent, men nu har jag inte lyckats återfinna den uppgiften.

Annons:
landsbygdsbo
2017-12-15 16:00
#126

#124  mja..de verkar ju känna till det hela rätt väl eftersom de är så familjära med nassarnas symbolspråk och till det gör flitigt bruk av det..så den ursäkten kan de nog inte komma med

[Hayabusa]
2017-12-15 16:05
#127

#126 Pratar vi om samma sak?

landsbygdsbo
2017-12-17 14:47
#128

#127 "Exakt andel är det nog ingen som har kännedom om, men nog är det slående att två 17-åriga elever i Palestina aldrig hört talas om Förintelsen."

Men ändå, när man ser bilder från demonstrationer och på bilder på husväggar så dryper dessa av samma symbolspråk som det nassarna använde då de beskrev och gav luft för sitt Judehat.

För att förstå symboliken i att klä på Israeliska parlamentariker , SS uniformer med hjälp av bildredigeringsprogram, så måste man väl för bövelen veta vad SS var och vad de gjorde. Annars blir väl bilden tämligen meningslös?

[Carpinus]1
2017-12-19 11:42
#129

#89 Den yngre av de två som suttit häktade för brandbomberna mot synagogan i Göteborg har släppts på fri fot då bevisningen mot honom har försvagats och inte räcker för fortsatt häktning, enligt åklagaren.

Källa.

[Carpinus]1
2017-12-20 12:19
#130

 Stefan Krakowski, överläkare i psykiatri och krönikör i Folkbladet, skriver på Expressen debatt att asylsökande så tidigt som möjligt i asylprocessen måste informeras om att det råder nolltolerans mot hatbrott i Sverige,  och att man bör utvisa utländska medborgare som döms för hets mot folkgrupp. Krakowski:

"Svenskarna är enligt både World Value Survey och Anti-Defamation League bland världens mest toleranta folk och vi har Europas mest generösa asyl- och flyktingpolitik. Ny statistik visar att en majoritet av hatbrotten som riktas mot svenska judar kommer från muslimer med antisemitiska åsikter, (FRA2013/Dencik&Marosi2016), ett faktum som varit känt sedan många år – inte minst i Malmö.

När Stefan Löfven under en frågestund i riksdagen i februari i år fick frågan om vad han tänkte göra för att judar i Malmö ska känna sig trygga, uttryckte han oro över att ett parti som Sverigedemokraterna höll på att normaliseras. Att det var människor från Mellanöstern som stod för de flesta av hatbrotten vågade han inte säga.

Efter attacken mot synagogan i Göteborg låter det dock annorlunda. I en intervju i Judisk Krönika säger Löfven: "Vi ska inte blunda för att det kommit många människor hit från Mellanöstern, där antisemitism är en utbredd uppfattning, nästan en del av ideologin. Vi måste bli ännu tydligare, våga prata mer om det. Även om muslimer är en utsatt grupp är det inte mera legitimt för dem att vara antisemiter."

Men det räcker inte med prat. Vill man visa tydlighet krävs helt andra åtgärder från regeringens sida. Varken dialogpoliser, Eliasson-armband eller kurser i svensk värdegrund kommer att lösa problemet."---

https://www.expressen.se/debatt/judehetsarna-ska-domas-och-utvisas-fran-sverige/

[Carpinus]1
2018-01-03 11:06
#131

Paulina Neuding i NY Times för 14 dagar om antisemitismen i Sverige: "den obekväma sanningen om svensk antisemitism".

https://www.nytimes.com/2017/12/14/opinion/sweden-antisemitism-jews.html

[Carpinus]1
2018-02-23 19:33
#132

#80 Tidigare släppt i synagogeattentatet anhållen på nytt:

"Polisassistenten Emma Lindberg bekräftar att en 18-åring är misstänkt för grov mordbrand, och att han är en ny misstänkt i samband med brandattacken mot synagogan i Göteborg den 9 december. I övrigt är polisen förtegna kring fallet. – Det sitter en misstänkt person häktad sedan tidigare och han omhäktades på fredagen, säger Emma Lindberg."---

"Den nu anhållne 18-åringen är likt tidigare misstänkta i fallet medborgare i länder från Mellanöstern, och han har bott på en c/o-adress i en av Göteborgs förorter."---

http://www.gp.se/nyheter/göteborg/ytterligare-begärd-häktad-i-synagoge-attacken-1.5221718

Annons:
[Göstage]
2018-05-25 23:40
#133

#81 Rättegången mot de tre åtalade för attacken mot synagogan i Göteborg inleds den 12 juni.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/0E7O40/har-gar-mannen-till-attack-mot-synagogan-i-goteborg

[Göstage]
2018-06-13 18:52
#134

#133 För att göra det klart en gång för alla; attacker mot moskeer är avskyvärt, oavsett om de utförs av nazister, fascister, våldsverkare i största allmänhet eller av islamister tillhörig en annan åskådning (shia resp sunni). Femtio attacker på ett år mot religiösa samlingslokaler är femtio för många, oavsett om målet är  moskeer, synagogor eller kyrkor. 

Med detta sagt verkar det mer än en slump att en rapport om attacker mot moskeer skriven av Mattias Gardell med finansiering av Myndigheten för trossamfund presenterades igår, inte med upplysningen att den är klar, utan att den "skall ges ut inom kort". Vad är det med det då?

Jo, just igår började även rättegången mot de jihadister som attackerat judiska församlingen i Göteborg, och den faktiska nyheten blev andrahandsstoff inför en förhandsinformation som "råkade" gå ut samma dag som rättegången inleddes. Bara att gratulera till ett smart val av dag att informera om rapporten - media svalde lydigt betet…

[Göstage]
2018-06-19 18:54
#135

I övriga Norden ansvarar Polisen för säkerheten kring synagogor och andra judiska institutioner, medan medlemmarna själva får ansvara för den i Sverige, skriver Naomi Abramowicz på Expressens ledarsida.

"När jag träffar Aron Verständig, ordförande för Stockholms judiska församling samt Judiska centralrådet, beskriver han hur det omfattande säkerhetsarbetet ser ut."---

"När jag frågar om vad som är det största hotet mot Sveriges judar svarar han direkt att det är den våldsbejakande islamismen. Om man tittar på Europa i dag är det den rörelsen som ligger bakom flest mord på judar, säger Verständig. En oro är att det som skedde i Köpenhamn 2015, när den judiska säkerhetsvakten Dan Uzan mördades, ska hända i Sverige."--- 

https://www.expressen.se/ledare/naomi-abramowicz/sveriges-judar-tvingas-ta-ansvar-for-sin-egen-sakerhet-/

[Göstage]
2018-06-22 20:14
#136

#134 Sofie Löwenmark på Expressens ledarsida kritiserar Mattias Gardells och Aftonbladets  förenklade bild av hoten mot moskéerna.

https://www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/forenkla-inte-hotbilden-mot-landets-moskeer/

[Hayabusa]
2018-06-23 16:50
#137

"Om Mattias Gardell är vältalig när det gäller sitt forskningsområde, så blir han mer nedtonad när det gäller hans personliga övertygelser - exempelvis om hans dragning åt anarki och hedendom.

- Anarki är en frihetsfilosofi för mig, men jag undviker helst ordet eftersom det ofta leder tankarna fel, säger han. Men hedning, visst, jag är ett slags andlig anarkist - i bemärkelse fritänkare. Jag är misstänksam mot alla religioner som hävdar en gud."

F&F

[Göstage]
2018-06-23 17:12
#138

#137 Tycker nog Löwenmark är rätt ute när hon ser hans dragning till sunnisfären.

[Göstage]
2018-06-25 13:15
#139

Dom i tingsrätten angående attacken mot synagogan i Göteborg. Överklagande är nog att vänta.

"Tolv maskerade män gick till attack med brinnande föremål mot synagogan i Göteborg – samtidigt hade ungdomar fest i församlingshuset intill. Rättegången mot de tre unga män som misstänkts för grov mordbrand, alternativt försök till grov mordbrand, avslutades i förra veckan. I dag kom tingsrättens dom: De tre männen döms till fängelse för grovt olaga hot och försök till grov skadegörelse."--- 

Två av männen döms till fängelse i två år och den tredje mannen döms till fängelse i ett år och tre månader. En av dem ska utvisas ur Sverige. Rätten anser att samtliga normalt hade blivit utvisade på grund av det allvarliga brottet, men två av de dömda har ”en form av flyktingstatus” som hindrar utvisning."---

https://www.expressen.se/gt/brandattacken-mot-synagogan-nu-kommer-domen/

Annons:
[Hayabusa]
2018-06-25 13:19
#140

#139 Nazis?

[Göstage]
2018-06-25 13:25
#141

#140 Nej, "de goda". En syrian, en palestinier och en statslös.

[Hayabusa]
2018-06-25 13:29
#142

#141 Aj, då…😇

Carmarino
2018-06-25 16:39
#143

#139 Om man gör något sådant som de här har gjort, då tycker jag att de har förverkat sin "flyktingstatus". 😡


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Carmarino
2018-06-25 18:02
#145

#144 Enkel lösning: Sverige börjar också vägra ta emot statslösa personer.

Nej, så kan vi inte göra. Det är bättre att ta hit allihop istället. handhjärta

(OBS! Ironi, för dem som inte förstod det.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-06-25 19:12
#146

#145 Ja, alternativ två är nog mest svenskt (trots ironin).

Annons:
[Göstage]
2018-06-26 17:12
#147

Adam Cwejman i GP tycker också att alla tre borde ha utvisats.

http://www.gp.se/ledare/cwejman-terrorism-är-skäl-för-utvisning-1.6785353

Carmarino
2018-06-26 17:53
#148

#147 Så rätt han har i det han skriver. Åh vad jag önskar att "de som bestämmer" hade lärt sig läsa. 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Göstage]
2018-06-27 08:54
#149

Paulina Neuding har en tänkvärd krönika på Dagens Samhälle.

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/pappershjartan-ger-inget-skydd-mot-hatet-22808

[Hayabusa]
2018-06-27 09:11
#150

#149  Hatet mellan olika grupperingar är inte att leka med…jag hör personer från Balkan uttala sig om araber. Araber som uttalar sig om judar och mörkhyade. Serber som hatar albaner & kroater. En mångkulturell krutdurk.

[Göstage]
2018-06-27 09:15
#151

#150 Sannerligen! 💣

[Göstage]
2018-07-17 16:25
#152

#139 Som väntat har domen överklagats av såväl försvarsadvokat som åklagare.

Källa.

[VSK]
2018-07-17 16:55
#153

Glöm inte bort att Annie Lööf sa i sitt tal i Almedalen att det var nazister som tände eld på synagogan. Samma lögnerska som drev hatdrev det första hon gjorde gällande den "fejkade" hatstormen mot den där fotbollsspelaren vad han nu heter. 

#150

När man pratar med riktiga krigsflyktingar och om hat och rasism, så säger de att svenskarna är bland de minst rasistiska som finns. Svenskar överlag vet inte ens vad rasism är.

Annons:
kamera0710
2018-08-24 05:43
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#154

En positiv nyhet.

[Göstage]
2018-08-24 08:36
#155

#154 Snacka går ju…

"Malmöpolitikern Muhammed Khorshid stängs av från alla politiska uppdrag. Det sker efter Kvällspostens avslöjande om grovt antisemitiska inlägg på Facebook. Det meddelar Liberalerna på fredagsmorgonen via ett pressmeddelande."

KvP

[Hayabusa]
2018-08-24 21:58
#156

#155 Oupps…🤐

[[eskils_]]
2018-08-25 11:03
#157

#154 Trevligt när folk med olika uppfattning samtalar lugnt och sansat med varandra, och i Vänskapsparken dessutom! 👍

Frågan är väl hur länge de vackra orden om fredlig samexistens håller… Människor som tillhör vissa grenar av islam är nog de mest intoleranta, omänskliga och aggressiva i världen. Obs bara vissa grenar - typ Grå vargar, salafister och ISlamister, sådana som SÄPO håller ögonen på. Tyvärr har vi ju ett antal sådana i Sverige.

Se t ex den här tråden.

Tjeja
2018-08-25 18:37
#158

Förutom de fyra senaste inläggen får jag ångest av att läsa den här tråden! 😭

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

kamera0710
2018-08-26 07:33
#159

Själv känner jag också att jag inte blir riktigt klok på rättssäkerhetens förkämpe landsbygdsbo. Och undrar om han vet hur han vill ha det när det gäller principerna om att skuld fastställs i domstol och att man är oskyldig tills motsatsen bevisats.

[[eskils_]]
2018-08-26 09:45
#160

#157 "Människor som tillhör vissa grenar av islam är nog de mest intoleranta, omänskliga och aggressiva i världen.Obs bara vissa grenar - typ Grå vargar, salafister och ISlamister, sådana som SÄPO håller ögonen på. "

Håller du med om ovanstående, Kamera0710?

Försök svara utan att blanda in kristendomen, kristna friskolor eller KD, för en gångs skull. Har aldrig sett att du uttalat dig om islamisters gärningar… 🤔

Annons:
kamera0710
2018-08-26 10:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#161

#160 I dagsläget är muslimsk fundamentalism och terrorism ett av de största problemen i världen. 

Jag har då och då betonat att jag fördömer ALL terrorism, muslimsk inkluderad, och lägger in en skärmdump från ett två är gammalt inlägg. Noterar igen att det kanske är bäst att vara övertydlig om vissa saker.

https://politik.ifokus.se/discussions/5797bf5a8e0e745c76001472-islamism-hot-eller-olycka

[[eskils_]]
2018-08-26 10:18
#162

#161 "I dagsläget är muslimsk fundamentalism och terrorism ett av de största problemen i världen. 

Jag har då och då betonat att jag tar avstånd från ALL terrorism, muslimsk inkluderad."

Se, där kom det ju ett besked i alla fall - även om du genast försöker avleda uppmärksamheten till annan terrorism (vilken då??).

Håller nog ändå med Nomen Nescio i den kommentar du citerar:

"Dina jämförelser och paralleller framstår som försök att översläta pågående skeenden.

Visst kan vi lära av historien, men att göra den till alibi för att faktiskt förringa nutidshändelser är något helt annat."

kamera0710
2018-08-26 10:29
#163

#162 Vilken annan terrorism? Minns du Breivik, för att ta ett exempel? (Hans gärningar ursäktar fortfarande INTE några islamisters terrordåd.)

Kan även bjuda på lite nutidshistoria om några Svärjevänner, ur Östersunds-Posten (har sparat artikeln, men den finns tyvärr inte kvar på nätet): 

”Onsdagen 7 augusti 1991 landande en civil helikopter i utkanten av Funäsdalen och ur den klev fyra tungt beväpnade polismän.

Med skyddsvästar och med k-pistar i sina händer började poliserna målmedvetet röra sig in mot byns centrum där förstärkning på cirka 15 man snart skulle anlända i bilar från både Hede och Sveg.

Uppdraget hade ursprungligen varit att storma ett fritidshus där ett okänt antal beväpnade män troddes gömma sig efter att ha rånat Föreningsbanken i Vemdalen. Men under inflygningen hade poliserna upptäckt att den bil som hade identifierats som rånarnas stod parkerad utanför en restaurang inne i Funäsdalen, och därför blev de tvungna att improvisera.”

”Det polisen visste om männen vid det laget, det var att de hade rånat Föreningsbanken i Vemdalen en dryg vecka tidigare och gömt sig i ett fritidshus. Vad man snart skulle bli varse, det var att rånarna i fråga inte var vilka som helst. Och att rättegången mot dem skulle omgärdas av flera bombattentat, hot om väpnade fritagningar och det mest massiva säkerhetspådrag som länets rättsväsende någonsin hade upplevt.

För det var inte pengarna i sig som var målet för dessa rånare. Bytet från rånet skulle användas för att starta ett nazistiskt terrornätverk med syftet att förvandla Sverige till en totalitär stat grundad på raslagar.

De två som senare åtalades för rånet, 21- och 23 år gamla, hade nyligen varit med och grundat nätverket Vitt Ariskt motstånd, VAM. Tillsammans med meningsfränder hade de sedan brutit sig in och stulit en stor mängd vapen från polisstationen i Lidingö. Vid ett misslyckat inbrott på ett militärt förråd hade gruppen även försökt att komma över uniformer.”

”23-åringen i fråga hette Klas Lund och skulle visa sig bli en av den svenska nazismens förgrundsgestalter i flera årtionden framöver. Då han åkte fast för rånet ansågs han redan vara en av Sveriges farligaste brottslingar och hade nyligen avtjänat ett tvåårigt fängelsestraff för att ha misshandlat en ung man till döds i Nynäshamn.

– Vi anser att naturen ger oss en rätt att slåss för vår biologiska överlevnad som folk och ras, sade han i intervju som ÖP fick göra med honom då han satt häktad.”

”Straffet blev sex års fängelse för Klas Lund och två års fängelse för hans medhjälpare. En dom som överklagades och det var inför hovrättsförhandlingarna som situationen började hetta till på allvar.

Med anledning av hotbilden flyttades hovrättsförhandlingen från Sundsvall till Östersund, där de häktade redan befann sig, eftersom en transport genom inlandet skulle öka risken för våldsamma fritagningsförsök.

Och oron visade sig vara befogad.

20 december sprängdes en bomb på en pizzeria i Nacka utanför centrala Stockholm. Efter attentatet tog några som kallade sig för "Ariska befrielsefronten" på sig ansvaret för det och hotade med långt allvarligare dåd om Klas Lund och hans medbrottsling inte släpptes. Dagen före nyårsafton briserade ännu bomb, denna gång i ett postfack på Stockholms centralstation, åtföljd av samma budskap.

Efter det sattes Östersunds häkte under hård bevakning, med tungt beväpnade poliser som patrullerade området dygnet runt i väntan på rättegången.”

”Veckan innan hovrättsförhandlingen tvingades flera stora inrättningar i utrymma sina lokaler efter bombhot, bland annat Arlandas inrikesterminal, flera centrala varuhus i Stockholm och Midlanda flygplats i Sundsvall.

När rättegången drog i gång 8 januari, i ett kallt och vintrigt Östersund, så var säkerheten rigorös. Bombhundar genomsökte samtliga lokaler innan någon fick gå in i dem. Man utfärdade ett absolut bilförbud i hela kvarteret av rädsla för bilbomber och posterade ut en järnring av poliser med automatvapen och skottsäkra västar runt tingsrättens byggnad.”

”När han kom ut ur fängelset, då med ett misslyckat flyktförsök bakom sig, grundande han och några av hans meningsfränder den Svenska motståndsrörelsen. En militant, nazistisk organisation som strävar efter att störta den svenska demokratin. En organisation som Klas Lund har varit ledare för ända från starten fram till sommaren 2014 och som säkerhetspolisen har stämplat som Sveriges största säkerhetspolitiska hot.”

Jag bodde utanför Östersund när det hela inträffade.

[Hayabusa]
2018-08-26 11:43
#164

#163 På den tiden kunde polisen haffa buset…lite annat läge idag. 16.000 bilbränder på 10 år - hur många sonar sitt straff för dessa?

[[eskils_]]
2018-08-26 16:02
#165

#163 Jag frågade vilken annan terrorism du avser som är jämförbar med islamisternas idag. Du svarar genom att hänvisa till två enstaka (självklart ohyggliga, avskyvärda) dåd som ägde rum för 27 respektive 7 år sedan. Tycker nog ändå att Nomen Nescio har en poäng:

"Dina jämförelser och paralleller framstår som försök att översläta pågående skeenden.

Visst kan vi lära av historien, men att göra den till alibi för att faktiskt förringa nutidshändelser är något helt annat."

Mig veterligt finns inga normala, toleranta, välanpassade människor som gillar islamister/terrorister. Men det finns ju ett par partier som har en viss fäblesse för radikala muslimer - Miljöpartiet och Centerpartiet….. Kanske det kan vara en förklaring till dina undanglidande kommentarer när islamisterna kommer på tal.

Dina åsikter är förstås din ensak.

kamera0710
2018-08-27 05:44
#166

#165 "Jag frågade vilken annan terrorism du avser som är jämförbar med islamisternas idag."

Nej, det var inte alls vad du frågade, läs själv vad du skrev i #162. Jag upprepar igen: Naturligtvis tar jag avstånd från terrordåd, oavsett vilka förövarna är. Och det lär jag behöva upprepa igen och igen och igen för Svärjevännerna…

Men låt mig ställa en motfråga till dig: Är det viktigare att markera avstånd till muslimsk terrorism än till annan terrorism?

[Hayabusa]
2018-08-27 07:16
#167

Överst på agendan, vad det gäller terrorism, torde ligga att förhindra den terrorism som eventuellt komma skall - inte de dåd  som redan har hänt. (vilket inte innebär att tidigare dåd ska falla i glömska).

Annons:
kamera0710
2018-08-27 11:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#168

#167 Ska man tro vissa här på sajten är det ju hur enkelt som helst…

https://politik.ifokus.se/discussions/58ea02878e0e741ac6000150-det-stora-sveket-mot-flyktingarna

[Hayabusa]
2018-08-27 13:01
#169

#167 Att det skulle vara "hur enkelt som helst" tror jag få anser vara realistiskt. Däremot får vi  sannolikt leva med  att terrordåd även inträffar i Sverige - inte ofta, men dock. Vi får förlita oss på att myndigheterna gör sitt bästa för att förhindra framtida dåd och helt enkelt hoppas på det bästa. Att be hjälper uppenbarligen inte …

En asylsökande högerextrem individ med terror i sinnet - ska han få uppehållstillstånd i Sverige? Eller utvisas till ett "farligt land"?

Hur många IS-återvändare har vi Sverige? 200? 300? Hur många är lagförda? Gissar att merparten lever i Sverige precis som om inget hänt. Men det är kanske bra, vad vet jag..?

[[eskils_]]
2018-08-28 12:47
#170

#166 Jo, det är just det jag frågade när jag skrev:

"Se, där kom det ju ett besked i alla fall - även om du genast försöker avleda uppmärksamheten till annan terrorism (vilken då??)."

Och så fortsätter du att tala om "annan terrorism". Kan du inte bara avslöja vilken annan terrorism det är som du menar idag utgör ett hot? Alltså inte enstaka händelser för många år sedan. Säkert finns flera här som undrar.

Jag tycker det verkar helt klart så att du fortfarande försöker relativisera och förringa den islamistiska terrorismen och fanatismen, som har skördat så många tusentals, kanske miljontals, oskyldiga människors liv. Anledningen vet du bara själv.

Svar på din fråga: Jag tycker det är viktigt att vi i civiliserade, toleranta länder samlar oss för att bekämpa den islamistiska terrorismen och fanatismen.  Håller helt med bl a SÄPO där. Känner inte till något annat hot av den typen och omfattningen.

Vi tycks ha olika åsikter om detta, Kamera. Nu släpper jag diskussionen.

[Göstage]
2018-09-12 14:43
#171

#139 Blev väl som väntat i hovrättens dom om brandbombsattentatet mot synagogan i Göteborg: 

"På onsdagen fastställde hovrätten domen med den skillnaden att man upphävde beslutet om att 22-åringen, som är medborgare i Palestina, ska utvisas efter att ha avtjänat straffet.

Hovrätten skriver att med hänsyn till Israels eventuella intresse i saken och till den osäkra situation som råder både vid gränsövergångarna till Gaza och Västbanken och i själva områdena finns det skälig anledning att befara att mannens grundläggande mänskliga rättigheter inte skulle vara tryggade om han utvisas till Palestina."---

https://www.dn.se/nyheter/sverige/hovratten-ingen-utvisning-for-attacken-mot-synagogan/

😕

[Jimmy.L]
2018-09-12 15:21
#172

Bedrövligt.

[VSK]
2018-09-12 15:46
#173

#171

Och ändå så stod Annie Lööf i Almedalen och fördömde nazisterna för detta dåd. Nån kanske vill reagera nu.

[[eskils_]]
2018-09-12 16:14
#174

#171 "Gaza har ju ett ganska torrt klimat, så det finns anledning att befara att det antisemitiska rasistkräket riskerar att snubbla på en sten där och göra sig illa. Bäst att vi behåller honom här i Sverige och pysslar om honom några år till… Och gör oss till åtlöje inför hela världen."

😟

Annons:
[Hayabusa]
2018-09-12 16:18
#175

Klart att grabben ska få stanna ❤️

[Göstage]
2018-09-13 12:39
#176

Liksom många andra ifrågasätter Salomon Schulman domen i Hovrätten.

"Ett gäng kastade molotovcocktails mot synagogan i Göteborg under chanukahelgen ifjol. Endast tre greps, från Palestina och Syrien. Två fick rättmätiga straff. Den tredje som förutom sitt fängelsestraff också blev utvisad överklagade hos hovrätten. Denna bekräftade fängelsestraffet men upphävde utvisningen.

Motiveringen är uppseendeväckande. Mannen skulle kunna råka illa ut på grund av att det fanns en risk att Israel skulle kunna bestraffa honom ytterligare. I denna lindring har hovrätten frångått juridiken och hänger sig åt missriktad politisk tolkning."---

 "Vi är rädda för att den från arabvärlden importerade antisemitismen ska hota oss till livet. I Malmö hade det skallats att judar skulle skjutas dagen före nidingsdådet i Göteborg i samband med protester mot Trumps ambassadflytt."---

https://www.expressen.se/debatt/hur-kan-ni-inte-utvisa-synagogebrannaren/

sponny
2018-09-13 15:38
#177

Jag tycker att problemet här sammanfattas väl i Nyheter Idag (min markering):

– Att en sådan man får stanna i Sverige med motiveringen att han gjort sig skyldig till hatbrott mot judar är svårt att ta in. Det är bisarrt att antisemitism kan rädda en brottsling från utvisning.

Vidare tycker Halkiewicz att resonemanget från Hovrätten är bakvänt. Om den dömde mannen lägger ner hatet mot judar finns det ingen risk att komma i problem varken med svenskt eller israeliskt rättsväsende. I praktiken räddar alltså judehatet honom från utvisning.

– Ställ det mot att vuxna och barn skulle kunna brinna inne i synagogan i Göteborg. Den här mannen respekterar inte andra människors liv och han ska få vara kvar i landet.

Så, kort sagt, det är antisemitismen som gör att han får stanna. Och detta samtidigt som man utvisar hårt arbetande invandrare för att deras arbetsgivare gjort ett misstag. Nej, fy f*n vad trött jag blir. Jag citerar Arne Anka: Ibland undrar man om man lever i ett land eller i ett skämt.

Emo
2018-09-13 15:49
#178

🤢

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[[eskils_]]
2018-09-13 15:52
#179

#171, #176-177 Otäckt att fundera över vilka signaler den här domen skickar till palestinska, islamistiska Hamas-terrorister. "Kom till Sverige och bränn synagogor och attackera judar så mycket ni vill - ni får stanna hos oss ändå just för att ni är så antisemitiska. Ju fler desto bättre! Vi svenskar har nämligen inte lärt oss ett dugg av historien. Tyskarna kallar oss Dumme Schweden, fattar inte varför…" 🤪

Fy f*n, som sagt.

[Göstage]
2018-09-13 17:10
#180

 Jenny Sonesson i GP sällar sig till den skara som kritiserar domen i HD.

"Hovrätten upphävde i onsdags tingsrättens beslut om utvisning för en av männen som är bördig från Palestina, trots han fått avslag på sin asylansökan. Domstolen hävdar att mannen inte skulle vara trygg i Palestina ”… med hänsyn till Israels eventuella intresse i saken". 

I domen framkommer det dock: "Migrationsverket har anfört att det inte finns något hinder mot att verkställa ett utvisningsbeslut till Palestina”. Det är mycket underligt att hovrätten anser sig ha bättre kunskaper om säkerhetsläget i Palestina än den svenska myndighet som har till uppgift att dagligen hantera migrationsärenden."---

"Sverige har lagstiftning som ser allvarligt på hatbrott och skyddar minoriteter. Rätten att få utöva sin religion, utan risk för förföljelse, är en grundbult i vårt demokratiska samhällsbygge. Ändå ska en våldsbejakande antisemit som kastar brandfacklor mot en synagoga få en fristad i Sverige. Det visar hur sorgligt lätt den svenska rättsstaten ser på minoriteters rättigheter, hatbrott och religionsfrihet."---

"Om två år släpps mannen ut ur fängelset och kan attackera judar igen. Sverige ska inte vara en ryggradslös fristad för grova kriminella som trampar på mänskliga rättigheter."

http://www.gp.se/ledare/sonesson-brandbomber-mot-judar-ska-inte-vara-fribiljett-till-liv-i-sverige-1.8241867

sponny
2018-10-04 13:11
#181

RÅ: Han kan utvisas till Palestina

Riksåklagaren överklagar hovrättsdomen efter attacken mot Judiska församlingen i Göteborg förra året. Högsta domstolen bör även döma mannen till utvisning, enligt My Hedström, byråchef vid Riksåklagaren.

Tack och lov att det överklagas. Någonstans måste ett civiliserat samhälle dra en gräns och säga att detta är inte ok. Antisemitism får aldrig bli en ursäkt att inte utvisa. Jag anser att det snarare ska vara tvärt om, det ska som i detta fallet vara en försvårande omständighet för att kunna stanna.

Annons:
[Göstage]
2018-10-10 12:04
#182

En radhusbrand i Lund tidigare i veckan var anlagd, och man misstänker att det finns antisemitiska orsaker bakom den.

"Radhusbranden i Lund natten till tisdagen var anlagd. Den drabbade personen är fritidspolitiker som fått antisemitiska hot. En radhusbrand i lund tidigare i veckan tros vara anlagd, och motivet antisemitsikt. – Det här är en attack mot alla judar i Sverige, säger Fredrik Sieradzki, talesperson för Judiska informationscentret i Malmö."---

"Enligt talespersonen finns det detaljer i hoten som gör att man misstänker en viss avsändare. – Vi misstänker att det är ett högerextremt attentat på grund av hur hoten är formulerade men vi vill samtidigt inte spekulera närmare än så."---

 https://www.expressen.se/kvallsposten/misstankt-antisemitisk-attack-mot-politiker-/

Farwuq
2018-10-11 07:25
#183

#179 Tyskarna har aldrig kallat oss för "die dummen Schweden_".
_Vi hade den diskussionen med några tyska akademiker här för ca 25 år sedan.
De menade att ursprunget hade sina rötter här i riket. Tyskarna snaras älskar detta land.

http://www.faktoider.nu/dummen.html

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

sponny
2018-10-11 18:09
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#184

Lite OT men va f…

Jag startar ett litet läsprojekt ikväll, efter närmare fem år i bokhyllan så ska den läsas. Bo Lidegaards bok Landsmän, De danska judarnas flykt i Oktober 1943. Av den enkla anledningen att 75:års minnet av flykten högtidlighålls idag.

sponny
2018-10-30 17:31
#185

HD prövar attack mot synagoga

Den uppmärksammade brandattacken mot synagogan i Göteborg prövas på nytt i domstol. 

Högsta domstolen meddelar nu prövningstillstånd i fallet i frågan om en av de dömda männen ska utvisas hem till de palestinska områdena eller inte.

– Det är positivt. Det är en principiellt viktig fråga, säger åklagaren Stina Lundqvist.

Skönt att HD tar upp frågan om eventuell utvisning. Så vi får se om antisemitiska mordbrännare verkligen är några som svensk lag håller om ryggen.

[Göstage]
2018-10-31 08:50
#186

EU-parlamentarikern Gunnar Hökmark (M) ser en koppling mellan Socialdemokraternas politik och avslöjandena kring SSU i Malmö.  

"Malmö har blivit en stad ökänd för sin antisemitism. Det är ingen tillfällighet. Socialdemokratiska kommunledningar har sett genom fingrarna för att inte stöta sig med grupper som står bakom den, eller gått antisemitism till mötes genom att mena att judar som inte tar avstånd från Israel får skylla sig själva. Socialdemokratiska riksdagsledamöter har deltagit i hatmöten med antisemitiska slagord."---

"När vi nu kan läsa att SSU i Skåne tagits över av grupper som anser att antisemitism är en normalitet kan det kanske förklara den taktiska tystnaden hos S i Malmö. Men det kan inte förklara socialdemokratisk handfallenhet nationellt och framförallt inte att svensk utrikespolitik i Mellanöstern har haft sin udd riktad mot Israel och inte mot den antisemitism som ligger till grund för hoten att förgöra landet."---  

"Socialdemokraternas ledning har gärna brunmålat andra och hyllat sig själva som om man är de som kan hålla gränsen mot den framväxande antisemitismen, trots att det är alliansens partier som starkast står bakom Israel och judars rätt att leva ett judiskt liv i Sverige. I sin utrikespolitik och i sin gränsdragning har man misslyckats att mota mot den antisemitism som blivit ett hot mot vårt samhälle. De som bidrog till det socialdemokratiska styret i Malmö, där den unga socialdemokratin kidnappats av antisemitiska krafter, bidrog till en fortsättning på stadens misslyckande i denna fundamentala fråga."--- 

https://www.aftonbladet.se/debatt/a/QlzAm8/ni-socialdemokrater-oppnar-upp-for-judehat

#185 Ja, hoppas att HD gör en annan bedömning!

[Göstage]
2019-02-19 10:05
#187

#139 Högsta domstolen ändrar tingsrättens avslag av utvisningsdom mot attentatsmannen från Gaza. Skönt när jurister ställer lekmannadomar tillrätta!

"Högsta domstolen (HD) har beslutat att en 23-årig palestinsk medborgare kan utvisas till Gaza. Mannen är sedan tidigare dömd till fängelse för sin del i en brandattack mot synagogan i Göteborg."--- 

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hd-utvisar-man-for-attack-mot-synagoga

LBB
2019-02-19 22:07
#188

#183   kommer inte uttrycket ifrån då  de svenska IT företagen tjänade fruktansvärt mycket pengar och köpte fastigheter till överpris i Frankfurt, München och andra metropoler..straxt innan it-bubblan brast?

Annons:
sponny
2019-06-28 09:50
#189

Malmö stad fördjupar samarbetet med Judiska församlingen

…bredda, fördjupa och vidareutveckla samarbetet. Detta ska bland annat ske genom ytterligare stöd till det Judiska informationscentret, i syfte att vidareutveckla centrets uppsökande verksamhet och driva projekt som ska motverka antisemitism och syfta till ökad social hållbarhet. Samarbetet ska också innehålla ett förstärkt arbete mot antisemitism i Malmös skolor, där staden tillvaratar Judiska församlingens unika kompetens på området.

Alla försök i den riktningen är ju positiva. Men det lär ta lång tid eftersom det inte direkt är ett litet gäng övervintrade skinnskallar som står för antisemitismen i Malmö.

Samarbetet med församlingen är också viktigt inför att Malmö 2020 ska stå värd för den internationella konferensen för hågkomst om Förintelsen.

Ha, ha, ha… På fullt allvar? I en stad som varit röd sedan Moses gick i kortbyxor och där SSU på första maj i år skanderar, krossa Sionismen och Obamas sändebud Hannah Rosenthal efter ett möte med kommunens tidigare starke man Ilmar Reepalu kommenterar mötet med:

"Jag vet inte vad som finns i hans huvud eller hjärta. Men jag vet att språket han använder är antisemitiskt."

Detta ska följas…

[Hayabusa]
2019-06-28 12:57
#190

#189 Demografin i Malmö är sådan…

sponny
2019-08-18 14:45
#191

SKMA slår larm: Lågt intresse från skolorna i Malmö att lära sig om Förintelsen

Förra året meddelade regeringen att man för att bekämpa antisemitism under 2018-2020 avsätter fem miljoner kronor för speciella hågkomstresor till Förintelsens minnesplatser, som döds- och koncentrationslägret i Auschwitz till exempel.

Svenska kommittén mot antisemitism, SKMA, har fått uppdraget att organisera hågkomstresorna. Nu slår SKMA:s ordförande Svante Weyler larm i ett mejl daterat den 7 augusti till Malmös kommunalråd Andreas Schönström (S) om ett lågt intresse från stadens skolor att ens komma på ett informationsmöte om hågkomstresorna.

”I samarbetet med stadens Pedagogiska centrum har vi bjudit in till ett informationsmöte som ska kunna leda till att skolor anmäler sitt intresse. Till det aviserade mötet har endast tre skolor anmält sitt intresse, tre skolor i hela Malmö, skriver Weyler.

Efter en snabb-googling hittar jag minst 20 olika skolor i Malmö. Så staden fortsätter att visa framfötterna när det gäller kampen mot antisemitism…eller inte.

kamera0710
2019-08-25 12:00
#192

Inte så ofta jag instämmer med Carl Bildt, men ibland händer det. (Israel/Palestina-konflikten har ju tagits upp här i tråden.)

"Hallanders andra kritikpunkt gäller vår inställning till Israel, tydligen främst att jag kritiserat Israel för så kallade utomrättsliga avrättningar. Den kritiken hade ju dock ett mycket brett internationellt stöd.

Vi förde en konsekvent politik för en tvåstatslösning med ett Israel och ett Palestina som kunde leva i fred sida vid sida med varandra. Och vi var drivande för att lägga fast den linje i dessa frågor som sedan dess förblivit EU:s.

I denna ingick förvisso ofta kritik av Israel, inte minst den illegala bosättningspolitik som ju sedan dess än värre underminerat förutsättningarna för fred, men också ockupationspolitiken på Västbanken och den brutala isoleringen av Gaza med dess humanitära konsekvenser.

Inte minst när det gäller bosättningspolitiken skulle nog de flesta i dag formulera den kritiken än skarpare.

Och det skall också sägas att vår politik i alla dessa frågor hade ett mycket brett stöd i Sveriges riksdag."

https://www.expressen.se/debatt/vi-forde-en-utrikespolitik-som-vann-respekt-i-varlden/

[Hayabusa]
2019-08-25 13:10
#193

#191 

"”Det är inte säkert som jude där”.

Orden kommer från Kim Bodnia – för oss svenskar mer känd som Saga Noréns parhäst Martin Rhode i tv-serien Bron. I en intervju med den israeliska nättidningen Walla berättar Bodnia att en av anledningarna till att han hoppade av tv-serien var att Malmö är en osäker stad för judar. Tyvärr är han inte ensam om att känna så. Bodnias uttalande är bara ytterligare ett exempel bland många som vittnar om en allt mer hotfull situation för Malmös judar i Malmö."

https://www.expressen.se/debatt/judehatet-i-malmo-haller-pa-att-segra/

[Göstage]
2019-08-25 13:15
#194

"I tio år har man vetat att judehatet i Malmö till ­betydande del är en konsekvens av Sveriges migrationspolitik i kombination med misslyckad integration", skriver Paulina Neuding på GP Debatt.

[Hayabusa]
2019-08-25 13:20
#195

#194 Så är det.

Annons:
kamera0710
2020-02-06 06:07
#196

"För övrigt anser jag att synen av den inför riksrätt åtalade Donald Trump och den för korruption just åtalade israeliska premiärministern Benjamin Netanyahu gratulerande varandra till den fred mellan Israel och Palestina som Trumps svärson skulle ha fixat, inte var avsedd som skämt. Det var gemensam valkampanj."

Jan Guillou

[Hayabusa]
2020-02-06 07:35
#197

In the meanwhile in Malmö…

"Det är sedan länge väl känt att Malmös problem med antisemitism till övervägande delen hänger ihop med att en stor del av stadens invånare har sitt ursprung i  muslimska länder i allmänhet och i Mellanöstern i synnerhet. I dessa länder och områden är antisemitismen långt mer utbredd och allmänt accepterad än i Europa och det är därför inte förvånande att det får konsekvensen att antisemitiska stämningar är mer
 utbredda i Malmö än på andra håll i Sverige."

Jörgen Huitfeldt

LBB
2020-02-07 11:18
#198

#196  Det underliga är, att när det gäller Mellanöstern så ska de normala reglerna för ockupation dvs där angriparen inte ska få behålla vunnet land eller inte få tillbaka förlorat land , det ska inte gälla där. Israel, om man utgår ifrån de av UN förslagna gränserna, Israel har inte i ngt angreppskrig tagit och behållit mark.

Man utvidgade landet 1948 EFTER det att man angrips 1948.  Egypten provocerade fram sjudagarskriget genom att stänga av internationella sjövägar. Syrien och Jordanien  angrep då Israel. Och det resulterade i att Israel erövrade Jerusalem, västbanken , Gohlan och Sinai.  Det senare återlämnades efter det att fredsavtal slutits.

Att tvinga Israel att återlämna västbanken och de andra områdena är ju detsamma som att återlämna Ostpreussen och stora delar av Polen till Tyskland.

En annan sak är att man ska avkräva Israel samma rättigheter och skydd för alla som bor innanför dessa gränser oavsett etnisk tillhörighet.

LBB
2020-02-07 11:20
#199

Problemen med antisemitismen i Malmö är att den genereras av grupper man inte kan angripa utan att kallas rasist.  För S:s del så utgör den gruppen en icke föraktlig del av valmanskåren, vilket ytterligare försvårar S:s agerande.

Upp till toppen
Annons: