Annons:
Etikettom-ifokus-och-sajten
Läst 10320 ggr
[Carpinus]
2015-01-24 08:54

Barnäktenskap - en del av vår kultur?

Den 21 januari 2015 var det 13 år sedan Fadime Sahindal i en ålder av 26 år  föll offer för ett hedersmord utfört av hennes far. För att hedra hennes minne har ett femtiotal organisationer genomfört aktiviteter över hela landet i form av seminarier, utbildningsdagar och konferenser under samlingsrubriken "Fadimedagarna".

Ett av ämnena som diskuterades var barnäktenskap. En undersökning som Ungdomsstyrelsen gjorde 2009 visade att 70.000 ungdomar i vårt land kände sig begränsade när det gäller val av partner, och inget talar för att den siffran minskat sedan dess. Enbart bland ensamkommande barn försvinner över tusen individer årligen i vårt land - hur många av dem har rövats bort till tvångsäktenskap?  Bryr sig myndigheterna om att försöka ta reda på det?

Barn- och tvångsäktenskap strider mot  artikel 16 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna, ändå verkar det som om det blundas för att denna handel pågår i vårt land. Sanna Rayman på SvD har skrivit en ledare om bl.a. detta faktum. Jag tycker att den är väl värd att ta till sig.

http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/stark-forsvarslinjen-mot-hedersfortrycket_4278469.svd

Annons:
[Jimmy.L]
2015-01-24 11:26
#1

70.000 är många för många anser jag.

[Carpinus]
2015-01-24 14:13
#2

#1, Ja, det är minst sagt bedrövligt!

Lagarna mot tvångsäktenskap skärptes faktiskt förra året, men hur ofta kan de komma till praktisk tillämpning?

http://www.regeringen.se/content/1/c6/24/11/97/6a21dd06.pdf

[Carpinus]
2016-01-17 16:34
#3

#0 Ikväll inleds Fadimedagarna 2016. 

Den 20 januari visas under konferens i riksdagshuset filmen "Honor Diaries – Culture is no excuse for abuse". Här är en trailer, men den kan även ses i sin helhet.

[Carpinus]
2016-01-17 16:35
#4

Apropå barnäktenskap:

_"Under fredagkvällen svensk tid kunde nyhetsbyrån AFP och The Express Tribune rapportera om att det lagförslag som skulle höja giftemålsåldern för kvinnor i Pakistan från 16 till 18 år dragits tillbaka. Detta efter att landets råd för islamisk ideologi bedömt lagförslaget som blasfemiskt och oislamiskt."---

"Det här är inte första gången Pakistans råd för islamisk ideologi uttryckt åsikter om vilken minimiåldern för äktenskap bör vara. I maj 2014 menade rådet att den nuvarande sextonårsgränsen inte är kompatibel med islam. Enligt rådet bör kvinnor istället kunna gifta sig så fort de "visat tecken på pubertet" och rådet har försvarat att kvinnor gifts bort så tidigt som vid nio års ålder."-

"Statistik från det globala partnerskapet "Girls not brides" visar att så många som 21 procent av Pakistans flickor är gifta före de fyllt 18 år. Fortfarande är olika former av arrangerade äktenskap vanliga."---

"Statistik från det globala partnerskapet "Girls not brides" visar att så många som 21 procent av Pakistans flickor är gifta före de fyllt 18 år. Fortfarande är olika former av arrangerade äktenskap vanliga."_

[Metro](http://www.metro.se/nyheter/forbud-mot-barnaktenskap-i-pakistan-drogs-in-oislamiskt/EVHpap!F6CuAueEjYMlU/ http://www.girlsnotbrides.org/child-marriage/pakistan/)

Se t.ex. även trådarna 

"En tjejs oskuld - släktens angelägenhet?"

"Tvingas föda barn - som nioåringar."

[[eskils_]]
2016-01-17 17:41
#5

#3 Jättebra att man uppmärksammar och motarbetar det s.k. "hedersvåldet" fortfarande! Ser att Anders Ygeman (s) och Beatrice Ask (m) står på talarlistan för Minnesgalan i Stockholm idag. Men - ingen talare från det feministiska partiet Fi - så egendomligt, eller…?

Inte heller i listan över Goodwill-ambassadörer finns någon från Fi, däremot bl a Johan Westerholm från Ledarsidorna.se, Alice Teodorescu från ledarsidorna på GP samt tre riksdagsledamöter från moderaterna. 🏆

På onsdag anordnas en internationell konferens med en paneldebatt. Där deltar representanter för 7 partier, dock ingen från Fi.

Vad är det för skräp till "feministiskt parti" som inte deltar i konferenser om kvinnovåld??! Ej trovärdigt.

[[eskils_]]
2016-01-17 19:30
#6

_"En 16-årig flicka från östra Värmland ska ha gifts bort mot sin vilja under julhelgen. – Det är ett brott mot de mänskliga rättigheterna, säger Monica Ekström, ordförande i Brottsofferjouren i Värmland. 
_

Enligt anmälan ska flickan ha gifts bort inom Sveriges gränser. Det misstänkta tvångsäktenskapet kommer nu att utredas av polisen.

– Vi har en specifik avdelning som jobbar med sådant här och där har vi sett en ökning. Men det handlar inte enbart om bortgifte utan att man lever i en struktur med hedersnormer, säger hon.

– Min uppfattning är att man måste vara tydligare med vad som är acceptabelt. Självklart ska man tillåta olika kulturer men kultur och tradition får aldrig bryta mot svensk lagstiftning och mot mänskliga rättigheter.

Äktenskapstvång kan ge upp till fyra års fängelse."

SVT

Hoppas de skyldiga får sitt straff!

Annons:
Stallmima
2016-01-17 19:36
#7

Ärligt talat är jag så glad att vara född i Sverige, mycket på grund av detta men det finns så mycket mer som är bra. Hoppas verkligen världens ögon öppnas i detta fruktansvärda som händer flickor/barn i vissa världsdelar

[Carpinus]
2016-01-18 08:18
#8

"Trots att barnäktenskap är förbjudet enligt svensk lag låter kommunerna ofta barnen bo tillsammans med den vuxna person som de är gifta med."---

"Ekot har varit i kontakt med de sex ankomstkommuner som under hösten tagit emot flest ensamkommande barn, vilket även gifta barn behandlas som. Under hösten har det i dessa kommuner rört sig om runt 70 gifta barn men statistiken är inte fullständig så antagligen handlar det om ännu fler. De flesta är flickor mellan 15 och 17 år men Ekot har också fått berättelser om 13 och 14-åringar och om enstaka pojkar."---

"Fem av de sex kommuner som Ekot har varit i kontakt med uppger att barn som fyllt 15 år och vill leva ihop med den som de är gifta med ofta får det trots att barnäktenskap är förbjudet enligt svensk lag."---

"Juno Blom på länsstyrelsen (i Östergötland) menar att barn på flykt löper ökad risk att hamna i tvångsäktenskap och därför tycker hon att det är viktigt att hålla på 18-års gränsen. Man kan inte förvänta sig att barn, om de blivit bortgifta, vågar berätta det för svenska myndigheter, säger hon."

SR

Zyperior
2016-01-18 09:34
#9

Mångkulturen visar sina fantastiska bidrag till samhället åter igen.

Men vi får ju hit olika sorters mat iaf, så det är ju bra.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-01-18 09:35
#10

Jag väntar bara på en kommentar likt - "Tro inte att svenska äktenskap är bättre!"

[Carpinus]
2016-01-18 09:37
#11

#10 På kornet! 👍

Zyperior
2016-01-18 09:42
#12

#10 Som 11 säger. Fullträff.

Det är ju knappast kulturellt betingat. Den gemensamma nämnaren här är "män".

Vill minnas när jag gick i skolan, så va de alltid äldre killar som hade chans på yngre tjejer.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2016-01-18 09:43
#13

#12 Så var det, särskilt när de något äldre killarna hade fixat körkort & bil. Då var man körd.

Annons:
Vanja
2016-01-18 11:25
#14

Nej sådana här trådar som faktiskt tyder på något som är bättre i Sverige brukar de inte ens ge sig in och diskutera i. ^^ 

Men jag ska faktiskt erkänna att jag kände mig lite begränsad när jag var liten, för pappa vägrade acceptera killen som jag hade då. Kan ha att göra med att han stal min storebrors knivsamling, tände eld på skolan och knäckte rutan på bilar för skojs skull. 
Så här i efterhand är jag glad att pappa inte gav mig långa tyglar. Haha. Men jag sov tryggt om natten, behövde aldrig ens fundera på om pappa skulle komma mitt i natten och hedersmörda mig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

kamera0710
2016-01-18 11:41
#15

#10 Kanske är detta en sådan kommentar. Som journalisten och mediedebattören Anders R Olsson skrev för några år sedan:

"Samtidigt misshandlar och dödar avsevärt fler svenska män – nästan alla på fyllan – ”sina” kvinnor. Räknat i antalet våldsoffer är det ett (minst) tio gånger större samhällsproblem, men likväl blir det aldrig nyheter. Ingen kvinna ihjälslagen av en svensk fyllhund kan få martyrstatus som Pela eller Fadime. Den svenska kvinnan blir bara ännu ett trist fall, på sin höjd notisstoff.

”Deras” våld men inte ”vårt” får nyhetsvärderarens blod att koka. Så länge den etablerade, seriösa och demokratiska nyhetsjournalistiken har en moralisk måttstock för ”muslimerna” och en annan för ”svenskarna” kommer islamofobernas medvind att hålla i sig.

Pekar man på dessa nyhetsvärderarens dubbla måttstockar anklagas man alltid – som ett brev på posten – för att bagatellisera hedersvåldet. Men problemet är alltså inte den engagerade rapporteringen om hedersvåld. Den behövs. Problemet är frånvaron av engagerad rapportering om det fyllevåld som skördar så många fler offer.

Naturligtvis är det en nyhetsvärdering på kommersiell grund. Heders­våld säljer. ”Vi” svenska medie­konsumenter kan utan dåligt samvete bli heligt förbannade på det. Fyllevåldet däremot, är ”vårt” samhällsproblem. Vi som har kul med alkohol bidrar alla till alkoholkulturen, så hur upprörda kan vi bli?

Skål för riksdagsmandaten, Åkesson!"

http://www.dn.se/debatt/muslimskt-vald-ar-alltid-varre-an-svenska-fylleristers/

[Carpinus]
2016-01-18 11:52
#16

#15 Den här tråden handlar om hederskultur och barnäktenskap, inte detta jämfört med fyllhundars våld mot kvinnor - det senare ämnet finns det andra trådar för, och man kan även starta egna.

Att lägga in ett debattinlägg från 2009 som förminskar hedersbrott är inte snyggt, men det sättet att försöka sabotera en debatt känns alltför välbekant.

"Ingen kvinna ihjälslagen av en svensk fyllhund kan få martyrstatus som Pela eller Fadime". Är du nöjd med att ha fört in det i den här tråden som handlar om våldet mot dem och om barnäktenskap,  Kamera0710?

Ser att du lagt ut ditt fynd från 2009 även på annat håll. Tycker att du kunde ha nöjt dig med att publicera den där.

kamera0710
2016-01-18 11:58
#17

#16 Som den tyvärr för tidigt bortgångne debattören säger: Rapporteringen om hedersvåldet behövs. På den punkten håller jag med, varje mord är ett för mycket oavsett gärningsman.

[Hayabusa]
2016-01-18 12:32
#18

#15 Helt korrekt! Med tanke på att 100% av alla vita män födda i Sverige har en huvudsaklig sysselsättning som består i att supa & misshandla/mörda kvinnor så bör vi definitivt ha överseende med det som beskrivs i #0

Det är sannerligen inte underligt att andelen kvinnor bland flyktingarna är så låg - de har naturligtvis kännedom om vilka vidriga män som bor i Sverige. 

Lägg till den historiska skulden som är så hög att den får Mt Everest att framstå som en simpel grushög.

[Carpinus]
2016-01-18 12:52
#19

"Liberalernas ledare Jan Björklund är upprörd och menar att det är uppenbart att kommunerna gör fel, eftersom deras uppgift är att skydda minderåriga.

– Det är inte lätt för en minderårig flicka som nyss kommit till landet och inte kan språket att berätta som det är, säger han.

Liberalerna kräver nu att regeringen tillsätter en "haverikommission" som utreder socialtjänsternas agerande. Partiet vill bland annat också ta bort de sista luckorna i lagstiftningen som gör att barnäktenskap ingångna utomlands vid synnerliga skäl kan tillåtas."---

TT

[Hayabusa]
2016-01-18 12:54
#20

#19 Ja, det måste upp på bordet.

Annons:
[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-18 18:43
#21

# 5 mycket intressant det du skriver om Fi. Och mycket pinsamt för Fi som parti.

[Carpinus]
2016-01-19 20:55
#22

_"De allra flesta män slår inte sina fruar eller förtrycker kvinnor. Det är dock bra att debatten om trakasserier mot flickor och kvinnor, ofta med sexuell koppling, kommit igång.
Men det finns en särskild typ av våld och förtyck, det som man brukar kalla hedersvåld och hedersförtryck, där kvinnors heder bevakas inte bara av den egna familjen utan av det omgivande samhället.
Tyvärr förekommer sådant i vissa kulturer och följer också med till Sverige. Men vi är väldigt rädda för att tala om att det finns. Särskilt från vänsterhåll."---

Liberalerna har dock vågat ta debatten och lyfta frågan. Oavsett varifrån man kommer ska varje flicka, och även pojke, kunna leva sitt eget liv som hen själv vill. Ingen annan ska bestämma hur hen ska vara klädd eller vilka hen ska umgås med. Barnäktenskap, tvångsäktenskap och könsstympning är förbjudna enligt lag.
Ingen flicka ska behöva känna oro för vad som ska hända när familjen åker till gamla hemlandet under sommaren. Kommer hon tillbaka som gift eller till och med tvingas stanna kvar i hemlandet?"---

"Det är dags att våga ta tag i frågan. För alla unga flickors (och pojkars) skull. Det handlar om mänskliga rättigheter. Att kunna leva det liv man själv vill leva, inte det liv omgivningen tycker att man ska leva. Samtidigt är det självklart allt våld och alla trakasserier, oavsett vem som drabbas, ska stoppas. Det gäller att hålla två saker i huvudet samtidigt."_

Ann-Marie Ekström (L) i Borås Tidning.

[Carpinus]
2016-01-20 10:00
#23

"Hedersbrott behöver en egen brottsrubricering, och ska behandlas som försvårande omständighet när straff ska bestämmas. Det kräver en Gävleadvokat i en debattartikel. Dagens lagstiftning är inte tillräcklig, anser hon.

– Vi har fått en ny lag som kriminaliseras barn- och tvångsäktenskap. Vi har en lag mot könsstympning sedan många år tillbaka men just hedersbrott i sig är inte kriminaliserat och inte heller en försvårande omständighet när man bedömer straff, säger Gävleadvokaten Gunilla von Wachenfeldt."---

SR

Skönt med en advokat som reagerar på brister i påföljdsskalan

[Carpinus]
2016-01-21 10:08
#24

 "Sedan den 1 juli 2014 finns det en lag som förbjuder äktenskapstvång och vilseledande till tvångsäktenskapsresa. Men av de 65 fall som hittills polisanmälts har de flesta lagts ner och inget har ännu lett till åtal. Det visar siffror som SVT Nyheter låtit sammanställa.

-Vi känner till flera fall där vi kan tycka att det är ganska anmärkningsvärt att det inte prövats i domstol, där personer har förts utomlands där vi vet att det har ingåtts äktenskap. Det säger Mikael Thörn som är sakkunnig på länsstyrelsen i Östergötland som har regeringens uppdrag att motverka hedersrelaterat våld och förtryck och att unga gifts bort mot sin vilja."---

SVT

[Carpinus]
2016-01-21 10:56
#25

"Utöver sin dagliga verksamhet dit tjejer kan vända sig, driver Tjejjouren i Norrköping flera projekt både lokalt och nationellt som handlar om hedersproblematik. Bland annat "Tjejer till tjejer", som är ett samarbete med länsstyrelsen i Östergötland och Roks. Att det behövs personer som jobbar med den här typen av problematik blir allt mer viktigt, menar Ewa Mühling.

– Det är självklart att det kommer att öka. Det kommer många flyktingar nu och vi vet att det kommer hit tjejer med den här problematiken.

– Vi måste fortsätta med mer utbildning och vara beredda på att kunna skydda de här tjejerna, och stödja dem att komma in i samhället. Det krävs också mer samverkan mellan myndigheter och det civila samhället."

Folkbladet

gruvel
2016-01-21 18:08
#26

# Suveränt extrapolerat! Fi eller V kanske tar upp saken så.

gruvel
2016-01-21 18:35
#27

#16 Håller med om vad du skriver om #15. Att inhemska befintliga busar misshandlar och även dödar sina kvinnor är ett samhällsproblem, men problemet  finns just här, det är inte importerat, kan inte sända förrövarna nånstans. Den inte ovanliga logiken att relativisera och även diminuera kulturellt importerade problem av den här arten som TS berör genom att peka på inhemska brister och våld, är vansklig förstå,  ett slags förledande kompensationstänkande som möter.  Påbjuden kulturrelativism och mångfaldskulturdoktrinen kräver väl denna "logik".

Annons:
Petunia
2016-01-21 19:33
#28

Pensionerad sedan snart 10 år, men innan dess verksam som lärare i 36 år, varav SFI-lärare i 25 år.

Har träffat på gifta barn i åldern 15-16 år, men varken skolledning eller soc har haft något att invända. Med tanke på åldern borde de ha gått i en annan skolform och inte på SFI.

Några exempel:

1.Ett irakiskt gift par, hon 15, han 22 år. Hon gick i en av mina grupper. Kom och gick när hon ville.  Försökte tala med henne om att komma i tid, vilket  inte togs väl upp av hennes make. Vid åtta tillfällen ringde han och hotade mig till livet för detta. Jag gick till polisen och gjorde en anmälan. Det visade sig att han var välkänd hos polisen. Anmälan ledde inte till något.

Min biträdande rektor blev oerhört arg på mig för att jag hade gjort en polisanmälan och jag fick stå till svars vid ett möte med  rektorer, kurator, yrkesvägledare, skolpsykolog och den 15-åriga flickan. Hennes make dök aldrig upp. 

2. En kosovoalbansk flicka, som blev 18 år utan att vara gift. Hennes mamma hade gift sig vid 14 års ålder, och tyckte det var en skam att flickan inte var gift. Till all lycka hittade de en 16-årig kosovoalbansk pojke i Norge, som hon giftes bort med.

Vanja
2016-01-21 20:41
#29

#28 Oh fy vad hemskt!

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-01-21 21:22
#30

# 28 fruktansvärt att polisen inte gjorde något åt dina anmälnignar och vilken skam till studierektor. Hoppas denne avgått sin tjänst och gömt sig någonstans I urskogen. De borde alla skämmas livet ur sig. .. rektorer, kurator, yrkesvägledare, skolpsykolog . Hoppas du haft ork nog att anmäla dem. De är en skam för svenska skolväsendet.

[Carpinus]
2016-01-22 09:39
#31

"Efter massiv kritik ändras mottagandet i Malmö av minderåriga flickor som är gifta. I november och december förra året kom 16 asylsökande flickor till Malmö som fick flytta till Migrationsverkets anläggningsboenden med sina män. Nu ska placeringarna omprövas.

– Det finns arrangerade äktenskap och det finns tvångsäktenskap. Det finns äktenskap där vigseln skett via förmyndare. Oavsett vilket så kan vi inte acceptera barnäktenskap, säger socialkommunalrådet Carina Nilsson (S) till Sydsvenskan."---

TT

[Carpinus]
2016-01-22 23:31
#32

#31 "Malmö stad har under 2015 godkänt att 59 asylsökande flickor bor tillsammans med vuxna män. I flera fall handlar det om gravida 16-åringar. – Man kan acceptera enstaka misstag. Det här är inte enstaka misstag, säger Malmös oppositionsledare Torbjörn Tegnhammar (M)."---

"Nu avslöjar Sydsvenskan att det under hela förra året kom 59 omyndiga flickor som placerats tillsammans med vuxna män, i stället för på HVB-hem som är brukligt. Fem var gravida, åtta hade redan fött barn och en 17-åring var redan tvåbarnsmamma. – Det här är väldigt allvarligt, säger Malmös oppositionsledare Torbjörn Tegnhammar (M) till Sydsvenskan."---

"Malmös socialkommunalråd Carina Nilsson (S) har sagt att barnäktenskapen ska utredas igen. Men Tegnhammar menar att det är för sent – att Carina Nilsson "vänt under galgen".---

[KvP](KvP http://www.expressen.se/kvallsposten/flyktingflickor-bodde-med-vuxna-man/)

[Carpinus]
2016-01-24 08:44
#33

#3 "Ett införande av hedersbrott och hedersmord i brottsbalken vore ett erkännande från samhället att vi inte accepterar hedersrelaterat förtryck och brottslighet i Sverige. "---

"Begår du ett hedersbrott ska det råda strängt straff. Straffet skall kombineras med utvisning i de fall det är möjligt. Min erfarenhet i dessa mål, men även på grund av min egen kulturella bakgrund, vet jag att utvisning är den mest avskräckande påföljden när någon begår hedersbrott.

Enligt min mening tas nästintill ingen hänsyn till brottsoffrens rätt till upprättelse, personliga säkerhet och hotbild mot brottsoffer, vittnen och anhöriga. De som polisanmäler och vittnar mot förövare i hedersbrott anses ofta svika hela sin familj och släkt. De tar en enorm risk, med vetskapen att den ofta nära släkting de vittnar emot kommer att komma ut i samhället igen även vid fällande dom."---

Advokaten Elisabeth Massi Fritz på Expressen debatt

gruvel
2016-01-25 12:58
#34

I dagens Dagens Samhälle (får inte länkandet funka, vet inte var felet görs) får Sanna Rayman till det lite grann med en "ögonöppnare" i "Inte heller nyanlända norskor"(lite udda titel). Men hittar på typ: det meddelas att 16-åriga norska flickan Marit ska imorgon giftas bort med N N som är 20 år äldre. Parternas föräldrar har gjort upp om giftermålet.  - Man får förstå att både Marit och N N har urminnes rötter i Norge.  Reaktioner skulle nog inte utebli från flera håll. Marit otillfrågad kanske ängslas för bröllopsnatten.

Annons:
[Carpinus]
2016-01-25 15:31
#35

#34 Sanna Reymans artikel var lite invecklad, men vad jag förstår gäller det alltså en bild  som ingick i en norsk kampanj mot tvångsäktenskap - det är alltså fejk och inget riktigt fall. (Tjejen på bilden är f.ö. från Sverige.)

gruvel
2016-01-26 10:17
#36

Rätt, det är ett påhitt. Jag valde "fel" tolkning på så vis at det är en nybliven ung norska som gestaltas i påhittet om att hon ska tvångsbortgiftas. 

Men ändå, som "ögonöppnare" och reaktionsväckare för många skulle det ändå fungera tror jag,  om folk i svensk eller norsk tidning verkligen fick läsa att tonårig norska snart giftes bort med 20 år äldre man enligt föräldrarnas uppgörelse. Om alltså outskrivet i texten huruvida det gällde en nybliven norsk flicka eller en med gamla rötter i landet.  För somliga skulle väl ögonen åter falla igen om de fick klart för sig att norskan var ny och från annan kultur.

[Carpinus]
2016-02-22 21:26
#37

_"Könsstympning och tvångsäktenskap leder i stort sett aldrig till åtal, trots att tusentals kvinnor är drabbade. Nu ska Polisens nationella operativa avdelning, NOA ta reda på varför."---

Socialstyrelsen beräknar att 38 000 kvinnor och flickor i Sverige kan vara könsstympade, men har ingen siffra på hur många som stympades innan de kom hit. Men trots att lagen mot könsstympning har funnits sedan början av 80-talet har hittills bara två fall lett till åtal och dom.
2014 kom lagen mot tvångsäktenskap, i fjol utredde polisen 47 ärenden men i inget av dem har åtal väckts.
– En kartläggning som gjorts visar att ungefär 8500 flickor är oroliga för att själv inte få välja partner. Om vi då har inga ärenden som går till åtal så förstår vi att det någonstans är obalans och det vill vi ta reda på vad det beror på, säger Nina Gual.
Nu ska alltså NOA tillsammans med experter från länsstyrelsen i Östergötland och åklagare utreda vad som krävs för att fler ärenden ska gå till åtal.
De ska även besöka alla polisregioner för att ta reda på hur kunskapsnivån är inom polisen i Sverige när det gäller hedersbrott."---_

SR

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-22 21:38
#38

# 37 med tanke på ditt inlägg om kvinnlig könsstympning samt trådstartens rubrik om "barnäktenskap", vill jag bara tipsa om en organisation ( admin får gärna ta bort det om ni anser det är reklam även om jag bara är en aktiv givare till dem) så kika gärna in på http://tostan.se/ . Just dessa två saker är hjärteämnen för dem och dessutom "firar" de 25 år denna vecka.

[Carpinus]
2016-02-22 22:20
#39

#38 Det skadar nog inte med flera organisationer som bekämpar dessa övergrepp! Tycker annars att "Glöm aldrig Famide och Pela" verkar göra ett bra jobb, inte minst genom de årligen återkommande Fadimedagarna.

[Daisy-Moa-Elsa]
2016-02-22 22:45
#40

# 39 dem gör ett fantastiskt jobb, vi ska inte glömma dem, absolut inte.

[Carpinus]
2016-02-26 06:34
#41

#2 _"Riksdagens tvärpolitiska nätverk mot diskriminering och förtryck i hedersnamn, 16 riksdagsledamöter från höger till vänster*, kräver i dag att Sverige slutar skattefinansiera samfund som bryter mot individens mänskliga rättigheter. Det behöver inte ”utredas”, det är bara att åtgärda, skriver debattörerna."---

"En demokrati kan – i yttrandefrihetens namn – uthärda att icke-demokratiska idéer framförs, men organisationer vars principer och praktiker bryter mot mänskliga rättigheter bör inte finansieras med skattemedel.
Det är aningslöst att som SST och en del kommunala myndigheter gör – anslår skattemedel till organisationer som säger sig företräda olika etniska eller religiösa grupper men som  sedan inte uppfyller elementära demokratikriterier."---

"Därför anser vi att de samfund, vilka på detta sätt bryter mot individens mänskliga rättigheter inte längre skall skattefinansieras. Detta behöver man inte ”utreda”, det behöver man  istället åtgärda."---_

Debattartikel i Aftonbladet av 16 riksdagsledamöter från sex olika partier

(* SD och KD ej representerade).

Annons:
[[eskils_]]
2016-02-26 14:22
#42

#41 Bra förslag att sluta ge skattepengar till samfund som tillåter förtryck i den s.k. "hederskulturens" namn, och kul att politiker från höger till vänster kunde enas och uppträda i samlad tropp för demokratin! Men varför ingen från KD och SD?

Ett citat till som visar att problemet växer hela tiden:

"Ungdomsstyrelsens kartläggning (2009) Gift mot sin vilja fann att det är 70 000 ungdomar som i Sverige växer upp under begränsande livsvillkor till följd av (heders)kulturer och olika religiösa och traditionella regler som står i konflikt med individens mänskliga rättigheter. Carin Götblads utredning (2014) visade att det handlar om över 100 000 ungdomar."

[Carpinus]
2016-02-26 14:31
#43

#42 Förmodar att KD inte vill neka religiösa samfund att få bidrag av naturliga skäl, och SD tillfrågas sannolikt inte.

[[eskils_]]
2016-02-26 14:36
#44

#43 Löjligt i så fall av KD att vägra vara med, och barnsligt av de andra att inte fråga SD. De hade säkert varit med och undertecknat uppropet. (Hur länge kan man fortsätta låtsas som om SD inte existerar…?)

[Carpinus]
2016-02-26 14:41
#45

#44 KD ville ju höja bidragen till religiösa samfund i samband med valet, så deras inställning kommer ju inte som någon överraskning. Att SD inte tillfrågas är kutym, man nöjer sig med att sno deras idéer.

[Carpinus]
2016-03-15 11:02
#46

_ ”Våga säga nej!” Vi får inte låta toleransen för andra kulturer leda till att barn far illa.
Det menar gymnasieläraren Marléne Stenman som engagerat sig i frågor om hedersrelaterat våld och förtryck av barn och ungdomar."---

"Marléne Stenman säger att hennes engagemang bottnar i att hon i sitt arbete som lärare möter unga som av sin familj, släkt eller bekanta kontrolleras och hindras från att leva i frihet. De kan ha utsatts för våld eller hot om våld om de bryter mot reglerna.
– De berättar att de inte trivs med sitt liv, att de vill bryta med sina familjer. Vi måste ställa upp för dem, ge dem stöd och skydd. Det krävs stora resurser för att ta hand om alla som behöver, säger hon.
Det gäller både pojkar och flickor, fast på lite olika sätt. För flickor kan det innebära att de inte får umgås med pojkar, att de måste bära täckande kläder, att de riskerar att giftas bort mot sin vilja med en man de inte känner.
– Det betyder att de utsätts för upprepad våldtäkt av sin make, säger Marléne Stenman."---

"Marléne Stenman menar att man måste vara tydlig och säga ifrån. Slöjan är inte bara ett klädmode bland andra. Den är en symbol för kvinnoförtryck, menar hon. Om vuxna kvinnor vill ha slöja är det en annan sak. Men barn ska inte tvingas.
Hon säger att hon får reaktioner på sin syn, en del undrar om hon är främlingsfientlig.
– Absolut inte, säger hon. Jag respekterar allas lika värde. Barnkonventionen går före hänsynen till olika kulturers normer."---

 "Intresset och engagemanget är stort även bland eleverna, tycker hon. För det är en jämställdhetsfråga och det är inte bara flickor som drabbas.
– Pojkar blir också bort­gifta, trots att det är förbjudet i lag sedan 2014. De tvingas ibland kontrollera och bestraffa sina systrar, kusiner eller bekantas döttrar. Förtrycket är djupt rotat i gamla traditioner och har inte med religion att göra.
Men om religionen i det sekulariserade Sverige blivit en privatsak, så genomsyrar fortfarande religiösa normer samhället, och när det gäller islam finns det som bekant tendenser att religionen radikaliseras och politiseras."---

"– Som pedagoger måste vi våga säga stopp. Annars sviker vi ungdomarna."_

Corren

kamera0710
2016-03-15 11:46
#47

#46 Håller helt med om att barnens rättigheter ska gå före föräldrarnas tro och kultur. En av många anledningar till att jag är helt frågande till att religiösa sekter (muslimska såväl som kristna) får driva friskolor.

[Carpinus]
2016-03-15 15:05
#48

#47 Ja, du har ju sagt det några gånger. I det här fallet är det dock inte fråga om någon friskola utan gymnasieskolan, och många av eleverna där har inte passerat genom några religiösa friskolor men vissa av dem kontrolleras och styrs av religiösa normer ändå.

Annons:
Zyperior
2016-03-15 22:09
#49

#46
**"_Hon säger att hon får reaktioner på sin syn, en del undrar om hon är främlingsfientlig."

_**Jag undrar vilka dessa stolpskott är som undrar detta?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]
2016-03-16 07:22
#50

#49 Törs man gissa på journalister?

[Carpinus]
2016-04-14 10:10
#51

#37 "Myndigheter är dåliga på att upptäcka unga kvinnor som riskerar att utsättas för könsstympning. Socialstyrelsens bedömer att det finns 19 000 unga svenska kvinnor i Sverige som riskerar att bli könsstympade. Trots att så många kvinnor och flickor riskerar att fara illa görs nästan inga anmälningar om detta, varken till polis eller socialtjänst, i Stockholms län."---

"Under fjolåret gjordes inga orosanmälningar alls till socialtjänsterna i Södertälje, Botkyrka, Stockholm och Huddinge kommun om barn har könsstympats eller riskerat att könsstympas. Bara en anmälan om könsstympning kom till Stockholmspolisen förra året."---

 "I hela landet gjordes 13 polisanmälningar i fjol. Men samtliga utredningar lades ner. Enligt åklagare är problemet dels att det är svårt att bevisa att det skett ett övergrepp, dels att det är en typ av brott där ofta ord står mot ord och ingen vill berätta vad som hänt."---

SR

[Nomen Nescio]
2016-06-02 16:55
#52

_"Det var en 16-årig flicka, ensamkommande asylsökande från Afghanistan, som hittades död i ett skogsparti i Hökarängen i måndags. Enligt uppgifter till DN fanns det sedan en tid tillbaka en hotbild mot flickan, som anmäldes försvunnen redan i slutet av mars."---

"Enligt en person med insyn i utredningen arbetar polisen nu med teorin att det kan finnas ett hedersmotiv bakom mordet. Flickan var formellt sett gift med en äldre man, men hade också en relation med en jämnårig pojke. Det är oklart om den person hon är gift med befinner sig i Sverige."---_

DN

[Nomen Nescio]
2016-06-21 17:30
#53

"Migrationsverket har identifierat 132 gifta barn i 80 kommuner, barn som i de flesta fall har placerats med sina vuxna "makar".

Mörkertalet bedöms dock vara stort, skriver Barnombudsmannen (BO) i ett pressmeddelande. Vid en särskild inventering fann man exempelvis 65 gifta flickor – bara i Malmö kommun.

Efter att ha överlagt med ett flertal olika myndigheter, däribland Socialstyrelsen, kräver nu Barnombudsmannen skärpt lagstiftning mot barnäktenskap."---

TT

JonasDuregard
2016-06-21 18:35
#54

#49 "Jag undrar vilka dessa stolpskott är som undrar detta?"

Det är väl en legitim fråga, så länge det är en fråga och inte ett påstående. 

Det finns ju paradoxalt nog en handfull frågor där främlingsfientliga och humanitära intressen sammanfaller, så om någon engagerar sig i en sådan fråga är det inte förvånande att de får frågan om deras motiv är det förra eller det senare. Vägrar man acceptera det senare som ett svar är det inte bra, men är det så farligt att ställa frågan?

Zyperior
2016-06-21 21:53
#55

#54 Ja, det är farligt. Det stigmatiserar åsikter som inte är extrema och skapar en sidodebatt om vad som är ok att tycka och inte, en åsikts- och demokratihämmande ritual som pågått febrilt både bakom och framför PK-kulisserna de senaste 5-10 åren, om inte ännu länge.

Ifrågasättandet är likställt med misstänkliggörande och misstänks du vara förknippad med något extremt, oavsett vad det handlar om, är du brännmärkt för livet. Bevisbördan blir oväsentlig även om den är obefintlig.

Personer med åsikter om att slöjan är ett medel och en symbol för kvinnoförtryck får lägga ner väldigt mycket onödig energi på att förklara och argumentera för att de inte är extremister, istället för själva åsikten i sig.

Ifrågasätter man att åsikter enbart för att extrema delar samma åsikter så är det fel. Om annat talar för att personen är främlingsfientlig så, ja, då kan det vara en legitim fråga. Annars inte.
Hitler gillade hundar, ska vi ifrågasätta om hundägare är nazister för det?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
JonasDuregard
2016-06-21 22:40
#56

#55 "Om annat talar för att personen är främlingsfientlig så, ja, då kan det vara en legitim fråga. Annars inte."

I det här fallet vet vi ju inte om det fanns sådant eller inte. Men i #49 verkar du anta att det inte fanns/finns det?

"Personer med åsikter om att slöjan är ett medel och en symbol för kvinnoförtryck får lägga ner väldigt mycket onödig energi på att förklara och argumentera för att de inte är extremister, istället för själva åsikten i sig."

Jag vet inte om jag tycker det är så onödigt. Extremism är ett stort problem. Det är dessutom ganska enkelt att argumentera för att man inte är främlingsfientlig. 

Muslimska organisationer får antagligen lägga mycket tid på att förklara att de inte gillar IS. Inget jag blir allt för upprörd över när det finns ytliga likheter. 

Vänsterpartiet får lägga mycket energi på att förklara att de inte är stalinister. Inte heller så konstigt. Eller? 

"Hitler gillade hundar, ska vi ifrågasätta om hundägare är nazister för det?"

Det är en mycket svagare korrelation, och alltså mer långsökt. Med det i åtanke kan jag tänka mig att hundägarna blir upprörda, men jag ser det inte som någon kränkning av deras grundläggande rättigheter om du skulle gå runt och fråga dem. 

.

En avlägset relaterad observation: Jag tycker det är lustigt hur det har blivit tabu att tala om att det finns rasism och att saker då och då utförs med  rasistiska motiv. Är det kanske PK-maffian bestämt att ingen får tala om rasism längre 😎.

Tycker det här är ett bra exempel på det. Om man ens ställer frågan om ett initiativ möjligen är främlingsfientligt motiverat så utnämns man mer eller mindre till demokratins fiende nummer ett verkar det som. Ömma tår det där.

Zyperior
2016-06-21 23:09
#57

#56
I det här fallet vet vi ju inte om det fanns sådant eller inte. Men i #49 verkar du anta att det inte fanns/finns det?
Ett "Russels tekanna"-argument. Finns det inget som tyder på att det finns, så varför anta att det kan finnas?

**Muslimska organisationer får antagligen…
Vänsterpartiet får lägga mycket…
**Det är stor skillnad på organisationers och partiers ställningstagande och enskilda individers egna åsikter.

**Extremism är ett stort problem.
**Vilken extremism?

**Med det i åtanke kan jag tänka mig att hundägarna blir upprörda, men jag ser det inte som någon kränkning av deras grundläggande rättigheter om du skulle gå runt och fråga dem.
**Klart de blir upprörda, på grund av stycket i #55 som du helt "missade" att bemöta.
_"Ifrågasättandet är likställt med misstänkliggörande och misstänks du vara förknippad med något extremt, oavsett vad det handlar om, är du brännmärkt för livet. Bevisbördan blir oväsentlig även om den är obefintlig."
_Ingen har sagt något om "grundläggande rättigheter" här heller så jag vet inte varför de blandas in i bilden helt plötsligt?
Som sagt, det är skadligt för demokratin och åsiktsfriheten att förknippa åsikter med extremism bara för att extremister delar samma åsikter. Va inte du lärare i logik? Om diktaturen i Nord Korea förespråkar höjda barnbidrag, förespråkar jag kommunistiskt diktatur om jag vill höja barnbidrag jag med?

**…det har blivit tabu att tala om att det finns rasism..
**Jaså, har det? Att tala om att det finns rasism där det inte finns rasism är och borde varit tabu hela tiden. Tyvärr har begreppet urvattnats rejält de senaste åren, av just PK-maffian, just genom att påpeka rasism där det inte finns någon. Så ja, det kanske stämmer. Om det är tabu att tala om rasism, så har PK-maffian bidragit rätt rejält till att det är så. Tack för den insikten.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
2016-06-21 23:41
#58

#57 "Ett "Russels tekanna"-argument. Finns det inget som tyder på att det finns, så varför anta att det kan finnas?"

Du har missförstått det uttrycket en smula tror jag bestämt. 

Att möjlighålla att det finns andra anledningar att folk frågar henne är inte i närheten lika orimligt om att möjlighålla Russells tekanna. Man kan inte använda Russells tekanna för att förneka att det inte finns något över huvud taget utöver det man konstaterat finns. Du använder alltså liknelsen på fel sätt. Ganska säker på att Russell skulle hålla med mig här. 

Att anta att det finns andra anledningar är ett lika starkt antagande som att anta att det inte finns några andra anledningar (till skillnad mot tekannan). Alltså är båda antagandena omotiverade.

Vi är alltså tillbaks på frågan, varför antar du att det inte finns andra anledningar till att folk frågar? 

Och vad är enligt dig en tillräckligt bra anledning för att ställa frågan? Måste man gå och haila på stan eller kan det räcka med något mindre?

"Det är stor skillnad på organisationers och partiers ställningstagande och enskilda individers egna åsikter. "

Byt till vänsterpartister och muslimer om du vill (jag antog att Marléne Stenman är en del av någon slags organisation mot hedersrelaterat våld, men det kanske inte stämmer). 

Mitt argument kvarstår. Blir du lika upprörd över att Socialister måste förklara sig på det sättet?

"Vilken extremism?"

Alls sorts extremism. Eller?

"Om diktaturen i Nord Korea förespråkar höjda barnbidrag, förespråkar jag kommunistiskt diktatur om jag vill höja barnbidrag jag med?"

Nej, det gör du inte automatiskt. Och det här är ju ytterligare ett exempel på en mycket svagare korrelation och alltså ett (MYCKET) mer långsökt samband. 

Jag har heller inte sagt att man är främlingsfientlig om man kampanjar mot slöjbärande, bara att det inte är oväntat eller särskilt upprörande att man får frågan. Förstår du skillnaden däremellan? 

.

Angående brännmärkt för livet och det där så klargjorde jag redan från början att jag bara tycker att frågan är OK om det är en genuin fråga och inte ett påstående. Du verkar utgå från motsatsen. Men tycker du att själva frågan i sig är farlig även om den inte är retorisk?

Det framgår inte i vilket sammanhang frågan ställts, men om det är i en privat diskussion kan det väl åtminstone inte vara farligt, eller?

Zyperior
2016-06-22 00:58
#59

#58 Ang Russels tekanna. Jag kan backa på det argumentet. Svaret på din fråga fick du i mitt förra inlägg dock men låt mig förtydliga;"Tyvärr har begreppet urvattnats rejält de senaste åren, av just PK-maffian, just genom att påpeka rasism där det inte finns någon". Sen är hon också gymnasielärare och "undervisar i pedagogik och etik för elever på barn- och fritidsprogrammet och på vård- och omsorgsprogrammet". Skulle hon haft främlingsfientliga anknytningar som gör frågan befogad är jag väldigt tveksam till att hon haft kvar sitt jobb.
Sannolikheten för att hon är främlingsfientlig är ganska liten på grund av detta, och eftersom inget antyder på det så är det logiskt att anta att hon inte är det framför att hon är det. Båda antagandena är således inte lika omotiverade som du vill påstå. I annat fall vill jag höra varför hon skulle vara främlingsfientlig.

**Mitt argument kvarstår. Blir du lika upprörd över att Socialister måste förklara sig på det sättet?
**Vet inte när Socialister blir förknippade med något extremt, men..
Både vänsterpartister och muslimer blir upprörda stup i kvarten över att bli ifrågasatta för att vara extremister. Är de inte extrema och representerar sig själva i en debatt så kan jag absolut relatera till deras frustration.

Men som exempel vill jag minnas i Debatt i SVT, så va ordföranden för Sveriges Unga Muslimer med och man ifrågasatte om han tog avstånd från IS. Då tycker jag frågan är relevant. (Han avfärdade frågan som islamofobisk.) Frågan är också relevant om t.ex. en SD-förespråkare umgås med högerextrema eller liknande.
**
Och vad är enligt dig en tillräckligt bra anledning för att ställa frågan? Måste man gå och haila på stan eller kan det räcka med något mindre?**
Mer än en åsikt om att slöjan är en symbol för kvinnoförtryck iaf.
Vad är enligt dig en tillräckligt bra anledning för att ställa frågan?

**det här är ju ytterligare ett exempel på en mycket svagare korrelation och alltså ett (MYCKET) mer långsökt samband.
**Varför är det svagare korrelation mellan mina exempel och "slöjan är en symbol för kvinnoförtryck = främlingsfientlighet"?

**Angående brännmärkt för livet och det där så klargjorde jag redan från början att jag bara tycker att frågan är OK om det är en genuin fråga och inte ett påstående. Du verkar utgå från motsatsen.
**Jag ser det, oavsett i vilken hänsyn frågan ställs, som en härskarteknik. En sådan fråga ställs aldrig av nyfikenhet. Men vill du inbilla dig det, så varsegod.
Man vet mycket väl att personens argumentation sätts ur spel och följs sedan av "ursäkta att jag tycker som jag tycker"-argument. Jag befarar att påståendet "Du är rasist" och frågan "Är du rasist?" mången gång dödat relevanta debatter och viktiga synvinklar på saker och ting har aldrig nått fram i rampljuset.

Tänkvärt är att sidan "inte rasist men" är ett perfekt exempel på att det jag säger stämmer. Uttrycket som sidan tagit till sitt namn "Inte rasist men" kommer ju från att många idag känner ett behov av att ursäkta sig just på det sättet för att sidor som IRM blandar ihop icke-rasistiska åsikter med rasistiska och menar på att de är samma sak.
Och varför skulle frasen ens finnas om folk inte per automatik, bara för att de har en åsikt, känner ett behov av att försvara sig innan frågan ens ställts. Kan det va så att frågan ställts lite för ofta i obefogade sammanhang?

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

JonasDuregard
2016-06-22 08:33
#60

#59 "Vad är enligt dig en tillräckligt bra anledning för att ställa frågan?"

Jag har väldigt låg tröskel för att få ställa (genuina) frågor. 

Frågar man inget får man ingenting veta, som hjärnkontoret skulle sagt. 

"Varför är det svagare korrelation mellan mina exempel och "slöjan är en symbol för kvinnoförtryck = främlingsfientlighet"?"

Du misstänker på allvar att överlappet är större mellan hundägare/nazister än mellan "debatterar mot slöja/är främlingsfientlig"? 

Jag ser ingen större mening i att diskutera det men jag noterar din öppensinnighet i frågan 🙂. 

"Och varför skulle frasen ens finnas om folk inte per automatik, bara för att de har en åsikt, känner ett behov av att försvara sig innan frågan ens ställts. Kan det va så att frågan ställts lite för ofta i obefogade sammanhang?"

Det är en möjlighet men långt från den enda, och det kan finnas flera bidragande orsaker. 

En ganska grundläggande orsak tänker jag är att inte ens rasister vill se sig själva som rasister. Håller du inte med om det?

[Nomen Nescio]
2016-06-22 08:59
#61

#60 Jag har inte orkat läsa igenom alla dina långa inlägg, så det är möjligt att du berört huvudfrågan. Vad jag kan se (#54) verkar du dock ha hängt upp ditt resonemang kring en enda mening i ett debattinlägg och gjort den till den springande punkten i tråden.

Så då vill jag ställa en rak fråga: vad anser du om barnäktenskap, och, om du motsätter dig sådana, anser du att Sverige gör vad som står i landets makt för att motarbeta företeelsen eller kan man göra mer? (Gärna ett kort svar!)

JonasDuregard
2016-06-22 09:06
#62

#61 Det stämmer att vi diskuterar ett sidospår (om jag "hängt upp mig på det" vet jag inte). Det är ju sånt som händer ibland på sidan (på alla sidor faktiskt), men jag gissar att jag och Zyperior kommit till vägs ände i diskussionen nu så en återgång till trådens ämne är nog på sin plats. 

Att jag gjort det till den springande punkten var inte min avsikt (och säkert inte Zyperiors heller), jag ser det mer som ett sidospår i diskussionen. 

"Så då vill jag ställa en rak fråga: vad anser du om barnäktenskap, och, om du motsätter dig sådana, anser du att Sverige gör vad som står i landets makt för att motarbeta företeelsen eller kan man göra mer? (Gärna ett kort svar!)"

Kort svar: Dåligt, vet inte (om vi gör vad vi kan), hoppas det (att vi kan göra mer).

Annons:
[Nomen Nescio]
2016-06-22 09:08
#63

#62 Tack! 👍

[Nomen Nescio]
2016-06-22 12:52
#64

"Den 16-åriga flickan hittades mördad i ett skogsparti i södra  Stockholm. Nu har en 38-årig man häktats i sin frånvaro. Enligt uppgift till Aftonbladet är det den mördade kvinnans make som häktats."---

Aftonbladet

[Nomen Nescio]
2016-07-30 07:29
#65

_"En man i Västerås ska ha tagit med sin dotter utomlands och försökt få henne att gifta sig trots att hon vid tillfället bara var 14 år gammal. Han blir nu den första att åtalas enligt en ny brottsrubricering."---

"Det var i samband med en resa över jullovet i december 2014 som flickan reste med sin far utomlands. Enligt åtalet har flickan berättat att pappan sagt att de skulle hälsa på hennes mamma under utlandsvistelsen.
I förhör berättar flickan att de aldrig besökte mamman, utan att de istället rest till en nära släkting till pappan. Väl där ska mannen ha försökt förmå sin 14-åriga dotter att ingå äktenskap med en flera år äldre man.
Flickan säger i förhör att hon vägrade gifta sig varpå pappan ska ha försökt övertala henne. Han ska enligt flickan också ha fått henne att uppdatera sin Facebook-status med att hon var förlovad.
Efter en tid ska pappan ha återvänt till Sverige, men lämnat flickan att bo hos en släkting i landet mot hennes vilja.
Åtalet är unikt eftersom det är andra gången någon åtalas i Sverige för äktenskapstvång och första gången rubriceringen vilseledande till äktenskapsresa återfinns i ett åtal."---

"Med hjälp av släktingen som hon bodde hos och den svenska ambassaden kunde flickan ta sig tillbaka till Sverige efter drygt ett år utomlands."---_

_"Pappan till flickan åtalas nu för att ha utnyttjat hennes utsatta situation genom att försöka få henne att gifta sig under en resa. Enligt åtalet vilseledde han flickan med resans ändamål samt tog ifrån henne pass och mobiltelefon."---

"Pappan till flickan nekar till brott."_

SVT

[Nomen Nescio]
2016-07-30 09:17
#66

En blick ut i världen:

"En religiös ledare har gripits i Afghanistan efter att han gift sig med en sexårig flicka. Mannen, som är i 60-årsåldern, hävdar att flickans föräldrar gav honom flickan som en "religiös offergåva", uppger tjänstemän. Flickans familj säger däremot att flickan rövades bort. – Hon pratar inte, men upprepar bara en sak: Jag är rädd för den mannen, säger Masoom Anwari, som leder avdelningen för kvinnofrågor i provinsen Ghor."---

"Enligt afghansk lag är giftermålsåldern för flickor 16 år, men enligt siffror från Rädda barnen gifte sig 15 procent av kvinnorna under 50 innan de fyllde 15."

TT

Vanja
2016-08-19 09:01
#68

Det är svårt när man sitter i Sverige, man känner sig så liten och som att det inte finns något man egentligen kan göra åt saken.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Nomen Nescio]
2016-08-19 09:06
#69

#68 Ja, det är märkligt, för det talas så mycket om internationellt samarbete , men när det gäller då sitter vår utrikesminister som vilken "Svensson" som helst och twittrar ut sin frustration. Det är väl också ett tecken på maktlöshet…😮

Annons:
Vanja
2016-08-19 09:13
#70

#69 Ja jag tror nog att det är det. Det enda vi kan göra är att vara frustrerade och förbannade, för i praktiken är vi maktlösa. Iallafall personer som mig med ett vanligt kneg och hyra att betala. 
Kanske skulle man bli politiker istället, dock så skulle man ju behöva bli politiker där nere i U-länderna för att kunna ändra på något och det kanske blir svårare.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
2016-08-19 09:22
#71

#69 Instämmer. Samtidigt hör vi röster som säger något i stil med:

"Jaja, vi Sverige ska inte sätta oss på höga hästar och påstå att vi har bättre & och finare värderingar än andra". 

Multikultur & multivärderingar i en salig blandning - inte alltid men när det passar, typ.

[Nomen Nescio]
2016-08-19 09:31
#72

#71 Världen har ju trängt sig på oss, på gott och ont. I modern tid har vi, gemene man, inte behövt ta ställning till saker som barnäktenskap. Visst har vi förstått att det förekommer på annat håll, men det har väl sopats under mattan. Nu, när företeelsen finns även här, så verkar uppmärksammandet av det kollidera med en tillgjord finkänslighet, som att vi skall vi hänsyn till andra kulturer o.s.v.

Hur många flickor uppvuxna i Sverige har förts utomlands i sommar för att ingå tvångsgifte? Och hur många har genomgått könsstympning i andra länder? Ja, det kan ingen svara på, inte ens de som satts som övervakare av fenomenet. För vi vill ju inte lägga oss i…

[Hayabusa]
2016-08-19 09:32
#73

#72 Precis

[Nomen Nescio]
2016-08-19 09:55
#74

Hittade just likande tankegång på lite oväntat håll, nämligen i en debattartikel av en samling vänsterpartiveteraner i dagens Aftonbladet.

"I diskussionerna talas stundom om ”respekten för andra folks kulturer” utan att man definierat vad man menar med ”kultur”, Definitionerna är många. ”Respekten för andra folks kulturer” kan dock knappast bestå i att man låter vissa grupper praktisera traditioner från sina ursprungsländer såsom månggifte, tvångs- och barnäktenskap, könsstympning och hedersvåld och därmed ställa sig över svensk lag."---

[Hayabusa]
2016-08-19 10:06
#75

#74 Bra fråga - exakt vad är "kultur"? Finns det någon "ursprunglig" kultur som kan anses vara mer äkta & genuin än andra? Och i så fall - varför?

Under strecket handlar det, enligt min mening, om en krock mellan värderingar, uppfattningar om "rätt & fel", religion och traditioner. 

För inte så länge sedan diskuterades kvinnors rätt att vistas på badhus utan överdel, med brösten fria. Idag pratas det om könsåtskilda badtider och heltäckande klädsel. Tro f-n att det blir kollisioner om vad som är "rätt". 

En fundering: Män vars kvinnor inte kan/vill/får bada på badhus då män finns tillstädes - vilken uppfattning har dessa män om kvinnor som gärna badar könsblandat och kanske t om topless?

JonasDuregard
2016-08-19 10:36
#76
Annons:
[Nomen Nescio]
2016-08-19 10:46
#77

#76 Jag avstår av kända skäl numera att klicka på dina länkar, oavsett om de går till etablerade källor.

JonasDuregard
2016-08-19 10:55
#78

😂 

Ja, det är nog bästa att du aldrig besöker svt.se igen. för nu när jag länkat dir är den säkert besudlad på något sätt. Mycket rationellt.

[Nomen Nescio]
2016-08-19 11:09
#79

#78 Det är en principsak som inte gäller svt.se utan dina länkar i allmänhet. Nästa gång kan du länka till något inte fullt lika rent dit man råkar klicka av gammal vana. Lika bra att avstå helt istället när det gäller dina länkar. Nog sagt om detta för min del.

[Nomen Nescio]
2016-08-20 20:16
#80

"– Klan finns där det inte finns någon stat eller på platser där man inte litar på staten. För att överleva måste människan organisera sig. Det har historiskt, också i Sverige, skett via ätten, klanen. Klanen fyller i stort samma funktioner som staten: domstol, polis, socialförsäkringssystem och skydd. Men människor är inte anställda som tjänstemän, det handlar om förtroendeuppdrag."---

"Vid oroligheter i utanförskapsområden lyfts ofta bristen på auktoriteter fram som en förklaring. Kan klanstrukturen förklara en del av det vi ser?
– Ja, dels finns det kriminella ligor som bygger mycket på blodsband. Men jag är också rädd att många unga har ärvt misstilliten till det offentliga från sina föräldrar. Polisen skulle vara hjälpt av att arbeta mer genom de strukturer som redan finns."---

"Bör staten uppmuntra människor att överge klanstrukturerna? Om det finns en brist på tillit till staten borde den inte försöka överbrygga det?
– Staten lägger sig i till viss del. Till exempel i arbetet mot hedersrelaterat våld, som ju är sprunget ur klansamhället. I mitt nuvarande arbete jobbar jag med de frågorna på länsstyrelsen i Östergötland. Det hedersrelaterade våldet är mer omfattande än vad folk i allmänhet förstår och kunskapen är generellt sett väldigt låg."---

Per Brinkemo* i Expressenintervju.

*"Före detta journalist som arbetat med integrationsarbete på Somaliland förening i Malmö. Arbetar i dag mot hedersrelaterat våld i ett nationellt kompetensteam vid länsstyrelsen i Östergötland.
År 2014 gav han ut boken "Mellan klan och stat - somalier i Sverige".

När en tjänsteman i ett nationellt kompetensteam som jobbar mot hedersrelaterat våld säger att, citat, "Det hedersrelaterade våldet är mer omfattande än vad folk i allmänhet förstår och kunskapen är generellt sett väldigt låg" så finns det nog skäl att famla efter märkpennan…

[Nomen Nescio]
2016-09-12 21:34
#81

#24 #37 "Två år har gått sedan lagen om äktenskapstvång och vilseledande till tvångsäktenskapsresa infördes. Sedan dess har 89 av 111 polisanmälningar om äktenskapstvång lagts ned. Endast två har lett till åtal. Flera experter kritiserar nu rättsväsendet. I slutet av juli dömde Lunds tingsrätt en man till fyra års fängelse för äktenskapstvång efter att ha hotat och tvingat sin dotter att gifta sig med en okänd man i Afghanistan. Han misshandlade och ofredade även dotterns pojkvän. Domen överklagades och imorgon tisdag inleds förhandlingarna i hovrätten. Fallet är unikt eftersom det är det första och enda som hittills lett till en dom trots att anmälningarna om äktenskapstvång ökat för varje år sedan lagen infördes den 1 juli 2014."---

"Sara Mohammad ser en annan bild av varför utredningarna läggs ned. – Det beror på att man har hela tiden har tänkt på tolerans, rädslan för att bli kallad rasist eller islamofob. Därför har man lagt locket på och inte pratat klarspråk. Poliser har själva berättat för mig att de inte vågar ställa alla rätta frågor för att de blir påhoppade och kallas rasister."---

SVT

[Nomen Nescio]
2016-10-11 12:53
#82

"Sverige toppar listan över de länder där det är bäst i världen att vara flicka i en ny rapport från Rädda barnen", skriver TT.

Vidare:
"- I länderna i botten på listan börjar den onda cirkeln för flickorna ofta med barnäktenskap, vilket leder till fler graviditeter i unga år, och färre flickor som kan gå färdigt skolan. Det ökar också risken för att utsättas för våld i hemmet, och att smittas av sexuellt överförbara sjukdomar säger Rädda Barnens generalsekreterare Elisabeth Dahlin i ett pressmeddelande."---

Men det där kommer väl att jämna ut sig efter hand som kulturacceptansen ökar och polisutredningar läggs ner.

[Nomen Nescio]
2016-10-11 19:29
#83

"Var sjunde sekund gifts en flicka under 15 år bort. Totalt har mer än 700 miljoner av världens alla kvinnor gift sig innan 18 år, visar en ny rapport gjord av Rädda barnen.

Av de 700 miljoner som gifte sig när de var under 18 år har en av tre gift sig innan 15 års ålder. I många länder tvingas flickor så unga som tio år att gifta sig, ofta med män som är betydligt äldre än de själva, enligt Rädda barnens nya rapport.

UNICEF uppskattar att 82 procent av de barn som gifts bort under 18 är flickor, så problemet med barnäktenskap påverkar i högre grad kvinnor. Och barnäktenskap riskerar att trigga en ond cirkel av utanförskap under resten av kvinnornas liv."---

_SVT
_

Annons:
[ludden]
2017-01-19 09:28
#84

Femton år efter mordet på Fadime Sahindal fortsätter hedersvåldet att skörda offer. Bara i fjol mördades minst sex personer i Sverige i misstänkta hedersmord. Och de ungdomar som inte kan leva fria liv här, räknas till över 100 000.

– Det är dags för Sverige att införa hedersbrott i vår brottsbalk och markera att det är stränga straff och utvisning som gäller, säger hon.

http://www.sydsvenskan.se/2017-01-19/hedersvaldet-fortsatter-skorda-offer

[Carpinus]1
2017-05-30 06:33
#85

Aftonbladet har inlett en serie om hedersvåld och tvångsäktenskap (se denna tråd). De konstaterar bland annat. 

"Den 1 juli 2014 kom två nya lagar som ska skydda mot hedersvåld- och förtryck. Lagarna mot äktenskapstvång och mot vilseledande till äktenskapsresa – att lura någon utomlands för giftermål.

Fram till april i år har över 150 polisanmälningar gjorts i de två brottskategorierna. Bara ett fall har lett till en fällande dom, i Helsingborg i fjol."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Jmmwj/150-anmalda-tvangsaktenskap--endast-en-dom

Petunia
2017-05-30 16:02
#86

För ca 15 år sedan undervisade jag vuxna invandrare av olika nationaliteter. En sak hade de gemensamt: Ingen av dem skulle låta sitt barn gifta sig med en svensk.

En kosovoalbansk kvinna var förtvivlad över att hennes 18-åriga dotter inte var gift ännu. Själv hade hon gift sig 15 år gammal. Det var absolut nödvändigt att flickan skulle gifta sig med en kosovoalban, och med hjälp av ett nätverk av kosovoalbaner lyckades de hitta en 16-årig pojke i ett grannland, som flickan fick gifta sig med.

Jag och mina kolleger hade ett nära samarbete med de sociala myndigheterna, men vid den här tiden reagerade man inte alls mot barnäktenskap. Det viktiga var att man respekterade olika kulturer. Det fanns de som uppfattade detta som "gulligt" och "rart" och stöttade och hjälpte barnen på alla sätt, så att de kunde gifta sig, så som föräldrarna önskade.

[Carpinus]1
2017-06-04 10:27
#87

 "Han sa att 'Du är min present. Din pappa gav dig till mig. Och jag kan göra vad jag vill med mina presenter."

Alicia från Göteborg var 12 år när hon giftes bort med en 25-årig man. Hon var så liten att hon fick stå på en pall under bröllopsceremonin. Sociala myndigheter engagerade sig inte i hennes fall, mer än att de utredde om hon var en lämplig mor när hon blev mamma som 13-åring. Läs hennes historia här.

lordgortor
2017-06-04 11:04
#88

Bedrövligt i största allmänhet, ett exempel på den styrande elitens och medieknuttarnas flathet/fjäsk för andra sk kulturer. Tur att A Bard och kompani inte fick igenom sitt förslag om månggifte. Då skulle väl en man kunna gifta sig med en hel lågstadieklass. Eller var det förslaget mer demokratiskt tänkt, så att en kvinna kunde gifta sig med ett större antal män?

[Hayabusa]
2017-06-04 18:39
#89

#87 Sorglig läsning.

[Carpinus]1
2017-06-07 10:03
#90

#87 Mathias Bred, ledarskribent på GP, köper inte undanflykterna från Socialtjänsten i Angered i fallet med den bortgifta 12-åringen i form av uttryck som ”inte hade rätt kompetens” och ”saknade kunskap om vad hederskultur är "men att kunskapsläget är bättre idag". Bred:

 "Om en ansvarig myndighet vet att en flicka hålls borta från skolan under långa perioder, att hon tvingats att bära speciella kläder, att hon uppvisat blåmärken och att hon sedan blir gravid som trettonåring – vad behöver den då mer veta för att agera? Felet kanske inte var att tjänstemännen visste för lite om hederskulturer, utan att de i mötet med hederskulturen glömde att de var i Sverige, där svensk lag gäller."---

"Svensk lag ska gälla alla som bor i Sverige och skydda alla barn lika mycket, oavsett var deras föräldrar kommer ifrån. Det är inte svenska tjänstemän som ska utbildas om hederskultur, utan de som kommer hit som ska utbildas om reglerna som gäller här."

Annons:
[Carpinus]1
2017-07-18 20:50
#91

"När mannen i Malmö registrerade sitt utländska äktenskap hos Skatteverket visade han upp handlingar där kvinnan uppgavs vara i 40-årsåldern. Nu har det visat sig att hon är betydligt yngre än så och att Skatteverket registrerat ett barnäktenskap."---

"Men i fallet med Malmöbon registrerade Skatteverket alltså ett äktenskap med en 13-årig flicka som i handlingarna från hemlandet uppgavs vara i 40-årsåldern. När detta senare upptäcktes, omprövade Skatteverket sitt beslut. Parterna registrerades som ogifta, mot mannens vilja."---

SR

Om det är så enkelt att registrera utländska äktenskap kan man nog befara att fler fall av åldersbluffar har skett. Och sker det ingen utredning om våldtäkt mot barn när det rör sig om part som är yngre än 15?

mangemani4
2017-07-19 11:55
#92

varför ens ett frågetecken? nej, barnäktenskap har inget med vår svenska kultur att göra, det är något som har blivit importerat. i sverige numera så är det helt ok med barnäktenskap och att vara pedofil, men bara om du har rätt hudfärg. hade det inte varit ok och accepterat att vara pedofil och barnäktenskap, så skulle alla de som nu är gifta med barn som kommer hit bli tvungna att skilja sig samt att det skulle ha blivit ett herrans liv i media om det, men det är helt ok tydligen och det bevisar hur bisarrt sjukt och perverst sverige har blivit, tack vare att de som sitter vid makten är ryggradslösa kräk som inte vågar göra något då det kan råka kränka någon.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Darkylucy
2017-07-20 22:32
#93

ähh är väll inte så farligt så länge dom inte är elaka mott tejerna killarna å så vidare för i tiden gifte sej en del tjejer vid 11år ålder det var vanligt i nån kille på 27år typ det funkade bra då dom var inte elcka å så dom fungerade i hopp ❤️

the darkynessLyssnar på musik

mangemani4
2017-07-21 02:32
#94

#93 får hoppas för din egen skull att du var fruktansvärt ironisk med det där inlägget.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[Carpinus]1
2017-07-25 10:05
#95

Det känns som om myndigheterna famlar i mörkret när det gäller tvångs- och barnäktenskap. Några tiotal ringer orossamtal, och heder åt dem, men tvåsiffrigt antal samtal på ett år är en droppe i havet när vi har siffror som talar om sexsiffrigt antal barn och ungdomar som oroar sig (70.000 år 2009), vilket innebär att de själva anser att risken finns att de kommer att giftas bort är uppenbar. TT rapporterar: 

"Varje år gifts unga och barn bort mot sin vilja, trots att det är förbjudet."---

 "Orossamtalen har ökat från starten och hittills i år har minst 60 samtal rört barn- och tvångsäktenskap. – Antalet som har hört av sig har ökat avsevärt. Vissa har man hunnit rädda, medan andra redan tyvärr har förts bort. Det är samtal från bland andra lärare och socialsekreterare som känner oro, vittnar om planerade eller redan genomförda bröllop, säger Juno Blom, som leder det nationella arbetet mot hedersförtryck."---

"I exakt vilka länder det är vanligast att bröllopen sker förs det ingen statistik över. Uppskattningsvis är det oftast länder i Mellanöstern, men det kan även förekomma i Europa där familjerna har släktingar, enligt GAPF."---

"Läraren som TT pratat med anser att det vilar ett stort ansvar på skolpersonal, där barnen finns varje dag, och tycker att fler måste skärpa sig. – Man behöver bli mer öppen för signalerna, vara envis och visa att man finns där för barnen. Men det finns tyvärr en feghet bland många just för att det inte finns tillräckligt med insikt i problemet. Det handlar om personers liv och framtid, så vi måste bli bättre."

TT

[Carpinus]1
2017-10-03 15:17
#96

#81 Uppdatering: "Sedan 2015 har 171 fall av misstänkta tvångsäktenskap kommit in till åklagarmyndigheten. Två har lett till åtal.

Samtidigt uppger en ny undersökning att 7,5 procent av barnen i Sverige inte känner att de får välja sin framtida partner.

– De här fallen är svåra att leda i bevis. Sedan är det svårt att få information från länderna där äktenskapen ofta ingås, säger säger Jim Westerberg, kammaråklagare på Utvecklingscentrum Göteborg."---

http://www.aftonbladet.se/nyheter/krim/a/qGEv1/tva-av-171-fall-av-misstankta-tvangsaktenskap-har-lett-till-atal

JonasDuregard
2017-10-03 18:08
#97
Annons:
[Hayabusa]
2017-10-03 20:12
#98

#96 Dyster läsning.

[Hayabusa]
2017-10-04 08:35
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#99

*

[Hayabusa]
2017-10-04 08:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#100

*

[Hayabusa]
2017-10-04 08:38
#101

#99 & #100 är utdrag från den undersökning som Stiftelsen Allmänna Barnhuset publicerade (augusti-2017).

[Hayabusa]
2017-10-04 09:26
#102

"En familj sa exempelvis att ‘vår son får välja vilken fru han vill, hon får vara amerikan, svensk, kurd det spelar ingen roll’. Motfrågan jag ställde var då om hans syster också fick välja vem hon ville…? ”Det är skillnad”, blev svaret, ”hon ska gifta sig med en man från vår kultur för det handlar om trygghet; att vi vet att han kommer från en bra familj och kan ta bra hand om henne”.

Och dessa sociala gränser berör ofta just kvinnans livsutrymme. I vissa familjer får kvinnan ta av sig slöjan men inte dansa på offentliga tillställningar. Ibland får kvinnan dansa på offentliga tillställningar men inte ha pojkvän, och så vidare… Den här ‘gränsen’ för vad en familj tillåter och inte är väldigt individuell och de kan på ytan verka väldigt liberala och sekulära men alla har en gräns som oftast är långt under den svenska normen."

Saxat från Jens Ganmans sida.

JonasDuregard
2017-10-04 17:01
#103

#96 Mailade Aftonbladet och de har ändrat till 2.5% nu vilket låter rimligare utifrån siffrorna i rapporten.

[Carpinus]1
2017-10-04 17:30
#104

#103 Fortsätt gärna med den här, även om det kan vara lite sent att få till en ändring.

Metro 160216: "Var tredje ung med utländsk bakgrund får inte välja partner".

Annons:
JonasDuregard
2017-10-04 17:50
#105

#104 Hoppsan! Ja, om utvecklingen gått från 30% till 6.6% på två år så är det ju högst positivt 🤔.

Snarare är det kanske lite olika frågor ställda till lite olika grupper?

En sak man direkt märker är att av de 31% som inte svarat att de får välja själva har 11% svarat "Ja, men bara om motsatt kön" och 7% svarat "vet inte". Bara 3% har svarat "Nej". Att räkna de som svarat "vet inte" till tredjedelen som inte får välja själva tänjer ju rejält på sanningen… 

Förvånansvärt hur ofta sånt här dyker upp när man kollar just undersökningar som citerats (visserligen är det inte helt enkelt att tolka undersökningar, men journalister har ju utbildning i bland annat just det)

[Carpinus]1
2017-10-04 18:19
#106

I juni i år skrev Åsa Lindhagen, miljöpartistiskt socialborgarråd i Stockholm i Dagens Samhälle bland annat: 

"Enligt en kartläggning som gjordes av Ungdomsstyrelsen 2009 uppskattades det att cirka 70 000 personer i åldern 16-25 år levde under förhållanden där deras val av partner begränsades. Och 8 500 personer var oroliga över att inte kunna få bestämma vem de skulle gifta sig med.

Nu har dessa siffror några år på nacken men det är svårt att tänka sig att en stor förbättring har skett. Under sommarlovet ökar risken att utsättas för tvångsäktenskap och vi vet att det finns framförallt unga tjejer, men även pojkar, som går runt med en klump i magen av oro för att tvingas in i ett äktenskap när skolan stängt."---

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/barn-har-ratt-till-sommarlov-utan-tvangsaktenskap-17776

Till att börja med blir man lite bekymrad att man på ansvarigt håll fortfarande har en utredning från 2009 att förlita sig till, "det är svårt att tänka sig att en stor förbättring har skett" låter inte särskilt  uppdaterat.

Men om vi då utgår från att det skulle ligga på samma nivå så är det de facto tiotusentals människors situation det gäller. Visst går det att grotta ner sig i statistiken för att hitta felmarginaler - risken är kanske att man glömmer bort att det rör sig om offer, inte siffror på ett papper.

[Hayabusa]
2017-10-04 21:08
#107

Procentsats hit eller dit, det går nog inte att blunda för att det finns en problematik. Eller rättare sagt - myndigheterna bör hålla ögon & öron öppna.

[Hayabusa]
2017-10-06 13:35
#108

Tangerar ämnet:

"Strax före klockan 23 en julikväll larmades polisen om att en flicka i 13-årsåldern utsatts för misshandel av sin farbror. Redan direkt var motivet klarlagt - flickan hade fått stryk för att hon och hennes lillasyster varit ute och träffat jämnåriga pojkar.Systrarna hade bland annat spelat fotboll och stod och pratade när farbrodern som är i 20-årsåldern dök upp och skrek att de skulle hem. Enligt honom var det inte förenligt med deras tradition att flickorna befann sig ute så sent och umgicks med pojkar.

– Hon är min brors dotter, så jag har rätt att lära henne vad som är rätt och fel, säger mannen i polisförhör."

"Nu åtalas mannen för misshandel i två fall. Han erkänner att han slagit den äldre systern, men nekar helt till att ha gjort något mot den yngre.

– Våra traditioner är annorlunda. Det är onormalt att vara ute till klockan 22-23 och stå med killar. Jag vill lära henne det som är rätt och det som är fel, säger han i polisförhör."

Saxat från HD 06.10.2017 (låst artikel)

[Carpinus]1
2017-10-06 15:00
#109

Tre personer, två kvinnor och en 38-årig man, åtalas vid Östersunds tingsrätt för äktenskapstvång mot en 15-årig flicka, syster till mannen. "Motivationen till äktenskapet ska ha varit att återupprätta flickans heder", skriver SVT.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jamtland/tvingade-15-aring-in-i-aktenskap-atalas

"Tre personer åtalas för äktenskapstvång" (SR)

[Carpinus]1
2017-10-11 08:40
#110

20.000 minderåriga flickor per dygn eller cirka 7,5 miljoner per år gifts bort, vilket motsvarar femton flickor per minut, dygnet runt, året om. Två tredjedelar av äktenskapen ingås i länder som förbjuder barnäktenskap. Detta framgår av en rapport som släpps på FN:s internationella flickdag.

Källa.

[Hayabusa]
2017-10-11 08:48
#111

#110 Vidrigt.

Annons:
[Carpinus]1
2017-12-05 17:03
#112

Regeringens barnäktenskaputredare har presenterat sitt förslag till ändringar av lagstiftningen mot barnäktenskap. Något totalförbjud föreslås inte, enligt TT, som rapporterar:

"Nuvarande lagstiftning gör det inte möjligt att helt stoppa barnäktenskap, om det ingåtts utomlands och ingen av parterna har anknytning till Sverige. Utredarens förslag innebär att Sverige inte ska erkänna äktenskap där någon av parterna är under 18 år när de anländer till Sverige. Äktenskap som ingåtts med barn som hunnit bli 18 år när de kommer till Sverige, berörs inte.

Utredaren föreslår heller inte att ta bort den undantagsregel som finns i dag och som innebär att äktenskap med EU-medborgare från länder där 16-åringar får gifta sig godkänns. Det skulle kunna komma i konflikt med EU:s fria rörlighet, enligt utredaren. Den föreslagna lagstiftningen gäller inte de barn som redan i dag är gifta i Sverige."---

TT

Helt glasklart verkar det inte - om det beror på utredarens presentation  eller TT:s tolkning vet jag inte…🤔

[Carpinus]1
2017-12-07 10:12
#113

#112 Även ledarskribenten Jenny Sonesson på GP  reagerar över den här utredningen/utredaren.

"Regeringens utredare Mari Heidenborg vill emellertid inte föreslå ett totalförbud av  barnäktenskap. Anledningen är att flera EU-länder tillåter 16-åringar att gifta sig. Heidenborg motiverar sitt ställningstagande med att ett totalförbud skulle riskera att hamna i konflikt med Europakonventionen om rätt till liv och privatliv (SVT 5/12).

Känner regeringens egen utredare inte till att EU-landet Nederländerna har ett totalförbud mot barnäktenskap som ingåtts utomlands, utan möjlighet till undantag? Lagstiftning antogs i Nederländerna under 2015, benämnd Forced Marriage Prevention Act i engelsk översättning. Barnäktenskap ingångna utomlands erkänns endast när båda parter har uppnått 18 års ålder. Om Nederländerna kan låta barns mänskliga rättigheter trumfa Europakonventionen borde Sverige kunna följa efter. Utgångspunkten i FN:s Barnkonvention är nämligen att alla personer under 18 år är barn."---

http://www.gp.se/ledare/inför-totalförbud-av-barnäktenskap-även-i-sverige-1.4898841

JonasDuregard
2017-12-07 10:39
#114

Att vänta med att erkänna äktenskapet låter inte direkt som att det löser själva problemet. Eller?

[Carpinus]1
2017-12-07 10:48
#115

Vet inte vad du menar med "vänta". Är det skrivningen "Barnäktenskap ingångna utomlands erkänns endast när båda parter har uppnått 18 års ålder" så år väl "när" i det här fallet liktydigt med "om"/ "i de fall".

JonasDuregard
2017-12-07 10:58
#116

Du menar i de fall båda är 18 när äktenskapet ingås? Då är det väl inte barnäktenskap direkt? 🤔

JonasDuregard
2017-12-07 11:01
#117

Så här skriver Nederländska myndigheter: "A marriage contracted abroad by children under the age of 18 (child marriage) will only be recognised in the Netherlands once both partners have reached the age of 18."

Så det verkar vara så att barnäktenskap är lagliga och erkänns av myndigheterna, men först efter att båda blivit 18.

gruvel
2017-12-07 15:30
#118

Var svårt detta förstå riktigt.  Verkar som en rättskollision mellan EU-konventionen om  rätt till privatliv kontra barns rättigheter? 

Den nederländska formuleringen kan tolkas som att det är okej att ingå ett "äktenskapsliknande" kontrakt/förhållande utomlands med ena parten under 18 år men de hamnar inne i Nederländerna  i ett lagmässigt limbo till dess båda är 18? För formens skull. Men då är väntan över.

Eftersom mångkultur anses ska råda i Sverige och barnäktenskap (någon part är under 18 år) ingås mest i trakter utanför EU där detta är normalt, kan regeringen då stödja sig på  EU-konventionen om privatlivsrätten och sedan på det fint normbrytande i att erkänna barnäktenskap ingångna utomlands? Ett totalförbud i Sverige ter sig avlägset. Det är nya tider.

Annons:
[Hayabusa]
2017-12-07 15:50
#119

Kulturer som innefattar barnäktenskap bryr sig sannolikt mindre om svensk lag än om sina egna. Även om de bor inom Sveriges gränser.

JonasDuregard
2017-12-07 15:53
#120

Kollar man på länderna i EU så är Sverige ett av ett fåtal länder som har strängt 18-årskrav för giftermål. Vi var ensamma om det fram till nyligen. 

Flertalet har 18 som allmän gräns, men tillåter ner till 16 efter särskilt godkännande. Ganska många EU-länder har ingen lägre gräns. Litauen har tydligen 15-årsgräns för pojkar men ingen lägre gräns för flickor 😐. Där får flickor gifta sig under 15 års ålder om de är gravida och söker särskilt tillstånd.

[Hayabusa]
2017-12-07 15:54
#121

Sverige skall & bör vara ett föregångsland, hörde jag senast idag.

JonasDuregard
2017-12-07 15:55
#122

#119 Menar du främmande kulturer som Belgien och Finland?

[Hayabusa]
2017-12-07 16:11
#123

#122 Överhuvudtaget.

gruvel
2017-12-07 16:34
#124

#120   Var bra info man inte kände till. Föreställer mig att man för medborgare i EU, i t.ex. bara, Litauen, är noga med att undersöka att t.ex. en 16-årig flicka säkert förstår vad äktenskapet betyder i rättigheter och skyldigheter och att hon är med av full fri vilja. Här kommer väl lite in också vid vilken ålder man vågar tro en person klarar förstå innebörden av ny förändrad varaktig livssituation. Men barnäktenskap som ingås på andra kontinenter/kulturer kan vara svårare värdera här? Hur vet man säkert att fri vilja råder och innebörden i övrigt.

#118 Kan lägga till en tanke kanske, luddiga begrepp detta med privatlivsrätt enligt EU och barns rättigheter och så tolkningar. Någon kan väl hävda att i rätt till liv och privatliv ingår rätten att som barn/minderårig få leva just det livet, innan man kanske gängar sig? Vem ska avgöra? Inte ens mammas omdöme kan man helt lita till. Omgivningen kan sätta ett visst ryck på en ung flicka att nu är det dags sluta vara barn och obunden, fästmannen 26 år längtar så. Det kan väl tala för en rätt sträng åldersregel och inte för låg heller.

JonasDuregard
2017-12-07 20:27
#125

#124 Menar du att barnäktenskap är OK så länge barnet är med på det? 🤔

Varför tror du att Litauen (och andra EU-länder) är bra på att bedöma frivilligheten i barnäktenskap? Jag tycker faktumet att de tillåter giftermål för 14-åringar visar på ett ganska dåligt omdöme. Om en straffmyndig man gjort en 14-åring flicka gravid ska han dömas för våldtäkt mot barn, inte få specialtillstånd att gifta sig med henne 😐.

Annons:
gruvel
2017-12-08 20:39
#126

#125 Möjligen har vissa länder som Litauen en något mindre fix gräns för när en person anses vara barn eller inte.  Man försöker nog bedöma mognaden i det enskilda fallet. Mina utvecklingspsykologiska kunskaper räcker inte till för ett kategoriskt påstående om Litauens omdömesförmåga.  Jag är emot barnäktenskap även om individen säger sig vara med på det. Och 18-årsgränsen klart bäst så som Sverige i princip har. Individer kan mogna olika fort inför ansvar men om det motiverar enskilda undantag kan helt klart diskuteras. Det lutar visst åt att Sverige  kommer godkänna import av 16-17-åriga fruar gifta utomlands. Inget jag  vill se.

Kan ställa upp motexempel: Den 16-åriga (i mitt exempel) flickan blir frivilligt gravid med en 18-årig man som hon tycker mycket om. Hon säger att hon vill bilda familj med honom. Vad borde Litauen göra.  Rekommendera abort.  Söka få barnet bortadopterat.  Vänta med själva äktenskapet tills hon fyller 18 och hon får hjälp med vårdnaden. Söka förstå om hon  kan vara mogen ett stadigt äktaparföhållande och göra ett undantag från en huvudregel.  Annat.

Exemplet med våldtäkt på en 14-årig flicka som blir gravid följt av något slags specialtvångsäktenskap är inte närheten av mitt inlägg eller dess undermening. Det är en debatteknik man kan lära på vissa universitet att man tillskriver opponenten  felaktiga eller förgrovade uppfattningar och sedan argumenterar mot dem.

JonasDuregard
2017-12-08 22:28
#127

#126 "Kan ställa upp motexempel: […]"

Litauens lagstiftning handlar uppenbarligen bara om att tillmötesgå unkna katolska religiösa värderingar. Och att 16-åringar tillåts gifta sig med tillstånd är som sagt inget ovanligt, så byt mot en 13-åring istället och se om du tycker det är OK då. 

"Exemplet med våldtäkt på en 14-årig flicka som blir gravid följt av något slags specialtvångsäktenskap är inte närheten av mitt inlägg eller dess undermening. "

Det är bara så det råkar vara i Litauen, att 14-åriga (eller ännu yngre) flickor kan få gifta sig om de är gravida, förmodligen för att skydda familjens heder eller så. 

"Det lutar visst åt att Sverige  kommer godkänna import av 16-17-åriga fruar gifta utomlands."

Sverige har ju väldigt begränsad möjlighet att påverka andra länders lagar, så frågan är ju om vi ska erkänna andra länders äktenskap. Jag kan förstå om det blir svårt för Sverige att inte erkänna äktenskap utfärdade av andra EU-länder.

JonasDuregard
2017-12-08 22:30
#128

#115 Så, håller du med om att "när" betyder "när" och inte "i de fall"?

[Carpinus]1
2017-12-08 22:35
#129

Nej.

JonasDuregard
2017-12-08 22:47
#130

Okej. Kan du förklara mer i detalj vad du tror att det betyder? Vad menar du med "i de fall", det finns väl inga fall av barnäktenskap där båda redan från början fyllt 18?

Från formuleringen jag citerar i #117 framgår det i min mening tydligt att de erkänner barnäktenskap, men först efter att båda parter fyllt 18.

[Carpinus]1
2017-12-08 22:56
#131

Tycker att just den formuleringen är snårig och kan tolkas på olika sätt. Du gör en tolkning och jag en annan. Så ´nt händer.

[Hayabusa]
2017-12-08 23:03
#132

#131 Utrymmet för tolkningar i denna fråga är nog tämligen bred.

Annons:
JonasDuregard
2017-12-08 23:08
#133

Vill du inte ens förklara din tolkning? Jag kan förklara min. Här är texten:

"A marriage contracted abroad by children under the age of 18 (child marriage) will only be recognised in the Netherlands once both partners have reached the age of 18"

Jag tycker formuleringen är glasklar. Ordagrann översättning: "Ett äktenskap ingått utomlands av barn under 18 års ålder kommer erkännas av Nederländerna först när båda parter har nått 18 års ålder". 

Det står alltså 100% tydligt att de är barn under 18 när de gifter sig. Håller du med om det? 

Därefter står att Nederländerna erkänner äktenskapet - men bara när de väl blivit 18 (alltså efter att de gift sig, eftersom de var barn då). Håller du med om det?

Jag har ett par kollegor från Nederländerna, jag kan be dem läsa lagtexten om det skulle övertyga dig.

[Carpinus]1
2017-12-08 23:10
#134

Nej, du behöver inte övertyga mig. Jag är måttligt engagerad i hur Nederländerna formulerat sin lagtext i det här fallet, men tack ändå.

gruvel
2017-12-09 00:12
#135

# 127  18 år är ju ett kronologisk mått och blir som en administrativ gräns för äktenskap. Att ändå hålla hårt på denna är jag ense om är rätt. Barn är man före fyllda 18 enligt lagen och äktenskap finns bara vid 18 och över. 

Att avge värdeomdömen om Litauens lagstiftning och bedömning av dylika fall är jag för oinsatt för men kan inte försvara äktenskap för personer under 18. - Oavsett plats kan man föreställa sig, att de som någonstans ska handa ett exempel sådant som ovan, med den 16-åriga flickan, kan känna av ett etiskt dilemma om de uppfattar henne som mogen för sin ålder och opåverkad av annat än hennes egen vilja och beslut. Men de bestämmer sig för att inga undantag ges, inga "prejudikat" får etableras för personer under 18 år.  Det  är oantastlig och även didaktiskt för framtiden. Inget att invända.  Man ordnar för flickan och barnet på lämpligt sätt tills hon blir 18, då först bestämmer parterna hur de vill göra.

[Carpinus]1
2018-01-07 14:14
#136

Ganska sannolikt slutar det  som ett cold case, mordet på den 16-åriga hustrun i Hökarängen försommaren 2016:

"Khader Amiri, 40, mördade sin 16-åriga fru, begravde henne under mossa och flydde landet, enligt misstankarna. Flickan ska ha inlett en relation med en jämnårig pojke, enligt uppgifter."---

"Enligt uppgifter var flickan dock gift med den misstänkte mördaren, som är 22 år äldre. DN har skrivit att det fanns en hotbild mot flickan, som kom till Sverige som ensamkommande flyktingbarn från Afghanistan hösten 2015. Flickan ska "formellt sett" ha varit gift, men ska ha haft en relation med en jämnårig pojke från Afghanistan, enligt DN. Åklagare Tomas Malmenby har också uppgifter om att Amiri och flickan var gifta, men det är inget han vill gå in på ytterligare."---

"Khader Amiri är medborgare i Afghanistan och kom till Sverige sommaren 2012. Han är folkbokförd i Jönköpings län i Småland. I april 2016, en månad innan den 16-åriga flickan hittades död, kom dokument om ansökan om äktenskapsskillnad in till tingsrätten. Dokumenten handlade om Khader Amiri och en annan fru."---

https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/khader-amiri-jagas-for-mord-pa-sin-16-ariga-fru/

Händelsen tidigare omnämnd här:
https://politik.ifokus.se/discussions/56a756348e0e7475d500065a-boendebrak#151

gruvel
2018-01-08 12:28
#137

Googlade på orden: barnäktenskap Malmö, och fick en direktträff ang. en JO-anmälan 2016 om företeelsen,  med ett besked från Sociala Resursförvaltningen (Anneli Larsson) att Malmö, liksom andra kommuner, tillåter utomlands gifta 15-16-åringar bo med sina män.  Är flickorna under 15 tillåts det inte.  Asylskäl tar över svensk lag om ålderskravet. Även om  Sverige håller strängt på 18 år för äktenskap (som jag tycker bra) blir praktiken en annan än teorin.  Inget hindrar tydligen personer med viss härkomst att resa åter till länder där barnäktenskap (och polygami) tillåts och gifta sig där och återvända med fru nummer två eller tre till Sverige (känner till sådant fall där paret har fyra barn nu och mannen ska resa ut till nordöstafrikanskt land och gifta sig med en till, för "fler barn behövs").  Sverige lite som en breeding-place.  - Men intressant  kanske, kan en person med gamla rötter i Norden och således fel härkomst göra likadant, resa till regioner där barnäktenskap går bra, lyckas gifta sig där och ta med unga frun hem?  Eller behövs en på etnisk grund, eller kanske religiös,  diskriminerande lagstiftning som skiljer ut vilka som har rätt etnicitet/härkomst från dem som inte kvalificerar för rättigheten? Oavsett vad en annan tycker är det väl i linje med ett mångkulturellt samhälle?

[Hayabusa]
2018-01-08 13:12
#138

#137 I ett sant multikulturellt samhälle så måste väldigt många företeelser accepteras. Något att fundera över - går det att ha kakan och samtidigt äta upp den?

JonasDuregard
2018-01-08 13:43
#139

#137 Det har inget med asylskäl att göra. Sverige precis som andra länder erkänner äktenskap ingångna utomlands även om de länderna har andra lagar än vi. 

Sverige är ett av få länder i EU som har sträng 18-årsgräns på äktenskap, men det hade blivit kaos om vi vägrade erkänna äktenskap från andra EU-länder…

"Men intressant  kanske, kan en person med gamla rötter i Norden och således fel härkomst göra likadant, resa till regioner där barnäktenskap går bra, lyckas gifta sig där och ta med unga frun hem?"

Det beror på om det andra landet går med på att utföra äktenskapet. Oftast krävs att någon av parterna är medborgare skulle jag tro.

Annons:
gruvel
2018-01-08 17:48
#140

# 139 Då är det tydligen så att de allra flesta länder i EU tillåter äktenskap vid 15-16 års ålder eller så, Sverige är ett undantag närmast. - Vad gäller mannen som kort berördes i #137 så kan han ha dubbelt medborgarskap som underlättar nytt giftermål utomlands, okänt för mig vad som gäller i hans fall.

[Carpinus]1
2018-01-25 13:51
#141

#87 Sverige 2018, där slavhandeln går mot en blomstring?

"Alicia, 12, giftes bort och blev mamma – nu får våldtäktsmannen vårdnaden. Mannen vill komma till Sverige – får rätt i svensk domstol" Rubrik GP (betalspärrad artikel).
---
Uppföljning GP:
"– Hela min kropp skriker. Hela den här flickans liv har inte varit annat än svek från samhällets sida. En liten flicka har förts ut ur Sverige, gifts bort, våldtagits och blivit av med sina barn utan att myndigheter agerat. Och nu sätter man sista spiken i kistan genom att ta ifrån henne vårdnaden. Jag har nog aldrig sett ett ärende där så många fel begåtts, säger Juno Blom." (regeringens hedersexpert)---

"Hon (Sara Mohammad) säger att hon ser Alicias och liknande fall som ett symptom av vad hon kallar för kulturrelativism. – Det här är resultatet av identitetspolitiken i Sverige. Att det finns folk som ursäktar och har respekt för kulturer och religioner, även om det hamnar i konflikt med barns mänskliga rättigheter. Att strunta i dessa barn, det är verklig rasism, säger Sara Mohammad.
Alicia menar att hon hade blivit annorlunda behandlad om hon varit en blond svensk tjej. Vad tänker du om det?_
– Det stämmer till hundra procent. Hade en svensk flicka skickats utomlands för att giftas bort med en pedofil, då hade varenda socialarbetare och politiker kavlat upp ärmarna direkt. Varenda minister och statsminister hade kallat det en enorm skandal för Sverige, säger Sara Mohammad."_

http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/experterna-rasar-efter-alicia-domen-det-vidrigaste-jag-läst-i-hela-mitt-liv-1.5093807

gruvel
2018-01-27 02:42
#142

Inte första gången men erfar  att en rätt dömer på ett för en juridisk amatör obegripligt sätt.   Svårt komma ihåg exempel nu, men ett fall nyligen var en våldtäktsman som ändå fick stanna  och söka asyl; eller fall där våldsverkare kommer lindrigare undan genom att skylla på varann  även om båda/alla bevisligen var närvarande vid dådet; eller flera fall som visat att den som ingriper mot våldsverkare måste avväga sin insats extremt noga..   - Följde lite en debatt på Dagens  Juridik rörande den visselblåsande tandhygienisten Bernt H som påtalade att ca 80% av de flyktingbarn han vårdade hade en tandstatus som bara personer med minst ålder 18 har. Han har kännbart straff att emotse då sträng sjukvårdssekretess gäller. Någon i debatten i tidskriften hävdade att man  inte kan tänka sig något mer rättvist än en sträng  sjukvårdssekretess ,  således tydligen även när någon skaffar sig vård med falska personuppgifter, varav bland annat kan följa att andra med större rätt till vården får stå tillbaka. Icke-juristen må tycka det finns en moralisk rätt och plikt påtala missförhållanden och välja någon kanal härför som rättar till.  Men för en juridiskt skolad finns kanske ingen vikt att lägga i en moralisk aspekt på ett förhållande  och hen har ett helt annorlunda  rättvisebegrepp. Så som nu  syns i fallet med den 12-åriga flickan Alicia i #141 och GP.  - Motexemplet i texten låter egendomligt, hur rimligt är det att en 12-årig vanlig svensk flicka med föräldrar skulle kunna  bortföras och tvångsgiftas utomlands.

[Göstage]
2018-03-29 10:01
#143

Socialstyrelsen har givit ut en folder med titeln "Om du är gift med ett barn", vilket väcker berättigade invändningar.

”Informationsskrift från Socialstyrelsen till män gifta med barn. Väntar bara på nästa del om könsstympning och formuleringen ’Om du planerar att könsstympa din dotter så är det olämpligt’”, skriver rektorn för Sjumilaskolan i Göteborg, Hamid Zafar och fortsätter: ”Att man använder ordet olämpligt i samma mening som sexuella handlingar med ett barn. Det är olämpligt.”---

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/kab6OB/broschyr-om-barnaktenskap-kritiseras-olampligt

[Göstage]
2018-03-29 10:11
#144

#143 Riksdagsmannen Hanif Bali hör till de som reagerat med bestörtning på skriften. Han skriver på FB bl.a:

"Broschyr från Socialstyrelsen och Migrationsverket.

Utgångspunkten i den är att Sverige erkänner äktenskapet - men har bara lite synpunkter på hanteringen av barnet i fråga.

I den berättar man hur ”olämpligt” det är att bo med en minderårig under 15 år. Därutöver berättar man att det är ett brott att ha sex med sin underåriga fru - ”även om ni har barn ihop”, men ingenstans berättar man om konsekvenserna av att bryta mot lagen. Inget hot utställs för att skydda barnet.

Observera att de fundamentalister vars barnäktenskap svenska myndigheter accepterar inte hade fått samma mjuka behandling i sina hemländer. De fall som uppmärksammats av media har varit syriska medborgare, t.o.m kusiner. 14 åriga flickor har gjorts gravida av sina ”makar”.

I Syrien är brottet för detta 9 års fängelse med hårt straffarbete. I Sverige är det bidragsberättigande."---

Kanske dags att ta bort frågetecknet i trådrubriken - barnäktenskap är uppenbarligen en del av vår kultur, bara lite "olämpligt" (än så länge…).

[Hayabusa]
2018-03-29 10:45
#145

#144 Helt galet, men är inte överraskad. Myndighetssverige är så ängsliga över risken att trampa multikulturen på tårna att det förut otänkbara plötsligt flyttas till rutan för rimlighet.

"Ja, jo…jag vet att du kommer från kultur där kvinnor & barn hanteras med en fast hand. Jag förstår hur du känner, men jag anser att det är olämpligt. Hade du däremot varit en vit, heterosexuell CIS-man född i Sverige - ja, då har vi MeToo-kampanjen att ta till."

[Göstage]
2018-03-29 11:12
#146

Det här är knappast vad regeringen önskar sig ett valår, men nu ser det ur att bli en politisk fråga.

Fast på Socialstyrelsen verkar det vara lugnt:

"SVT Nyheter har sökt Socialstyrelsen via myndighetens pressjour, men där har man tagit påskledigt."

Foldern går (ännu så länge?) att ladda ner från Socialstyrelsens sajt.

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2018/2018-3-34

Edit.

Annons:
[[eskils_]]
2018-03-29 11:44
#147

#146 Bara bra om det blir en politisk fråga. Alla barn har rätt till sin barndom, och alla människor har rätt att själva välja äktenskapspartner!

Att den ansvariga ministern Lena Hallengren (S) säger sig vara "bestört" över broschyren tror jag inte på. Hon måste ha känt till detta.

[VSK]
2018-03-29 13:12
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#148

#147

Klart som faen att hon vetat om detta. Det har de vetat om i tre år, minst. 

#148

[VSK]
2018-03-29 13:16
#149

Gulan Avci skriver:

"Detta är ett långt inlägg men för den som är intresserad av sanningen och turerna kring arbetet med att täppa till alla undantag som finns i lagen mot barnäktenskap får gärna läsa hela mitt inlägg.

Varför denna redogörelse? Därför att sossarna dragit igång sitt tungartilleri från Sveavägen 68 och Rosenbad för att förvanska sanningen och smutskasta Liberalerna och mig på sociala medier.

1. 2015 har vi den största invandringen till Sverige i modern tid. Drygt 163000 asylsökande kommer hit. Över 35000 är ensamkommande barn och unga, varav drygt 23000 är tonårskillar från Afghanistan. Vårt mottagarsystem utsätts för enorm press. Många kommuner och socialtjänster har stora utmaningar att placera så många nyanlända minderåriga på ett rättssäkert sätt. Det larmas bland annat om att flickor som kommer hit som gifta placeras med äldre män.

2. Den 22 december 2015 uppdrar kvalitetschefen på Migrationsverket åt enheten för metod och analys att utreda förekomsten av handläggningen av barn som uppges vara gifta.

3. På morgonen den 18 januari 2016 avslöjar Sveriges Radios Ekot att asylsökande minderåriga barn, framförallt flickor, av svenska myndigheter registreras som gifta vid ankomst och placeras i samma

bostad med betydligt äldre män. Spekulationerna visar sig alltså vara sant.

4. Samma dag klockan 11, kallar Jan Björklund och jag till presskonferens i riksdagen och presenterar fem konkreta förslag för

att stärka skyddet för de utsatta barnen. I korthet går de ut på

följande:

- Haverikommission om barnäktenskap.

- Asylsökande barn aldrig får placeras med den som uppges vara maken.

- Migrationsverket och socialtjänsten ska göra en noggrann skyddsbedömning av alla ensamkommande barn som placeras hos anhöriga.

- Ensamkommande ska få kunskap om sina rättigheter redan från första dagen.

- De sista luckorna i förbuden mot barnäktenskap ska täppas till.

5. Migrationsverket presenterar den 29 mars 2016 sin internrapport som visar att 132 barn, 129 flickor och 3 pojkar sedan augusti 2015 kommit till Sverige som gifta. Migrationsverket säger samtidigt att det sannolikt finns betydligt fler fall än det man hittat i det

granskade materialet.

6. Liberalerna pressar regeringen i riksdagen att agera för att täppa till undantagen i lagen mot barnäktenskap. Det är knäpptyst från regeringens sida. Det enda justitieministern får ur sig är att de ska se över lagen.

7. Den 2 februari 2017 får vi liberaler nog av regeringens passivitet och Jan Björklund föreslår att riksdagens civilutskott ska köra över justitieminister Morgan Johansson och ta fram ett eget lagförslag eftersom regeringen inte får änden ur vagnen, samtidigt som fler barn får sina mänskliga rättigheter kränkta.

8. Jan Björklunds besked får justitieminister Morgan Johansson att agera. Samma dag bjuder han in alla partier utom Sverigedemokraterna till samtal.

9. Den 16 februari 2017 meddelar regeringen att de tillsätter en utredning med syfte att föreslå förslag så utländska barnäktenskap inte ska erkännas i Sverige.

10. Den 8 mars 2017 presenteras hela direktivet. Även förslag på lagskärpningar som rör hedersbrott beställs jämte tvångs- och barnäktenskap. Utredaren ska både ha en politisk parlamentarisk arbetsgrupp och en tjänstemannagrupp under arbetets gång. Liberalerna utser Robert Hannah att representera oss. Arbetet påbörjas.

11. Den 5 december 2017 presenterar regeringens utredare sitt förslag om barnäktenskap. Hon föreslår ändringar så det blir svårare att erkänna barnäktenskap i Sverige men något totalförbud blir det inte, med hänvisning till den fria rörligheten för EU medborgare. Hon menar även att ett totalförbud skulle strida mot EU-rätten.

12. Liberalernas Robert Hannah och övriga alliansens representanter i den parlamentariska gruppen klargör till utredaren när utkastet till förlag presenteras, att de inte kommer acceptera något annat än ett totalförbud. De rödgrönas representanter säger ingenting.

13. Liberalerna har en kommittémotion om ett totalförbud. Även övriga allianspartier samt SD har sina egna motioner med samma andemening som behandlas i civilutskottet. Det leder till att en majoritet ställer sig bakom kravet om totalförbud mot barnäktenskap. Sossarnas, Miljöpartiets och Vänsterpartiets ledamöter reserverar sig i utskottet.

14. I kammardebatten onsdagen den 21 mars 2018 debatteras betänkandet från civilutskottet. Hillevi Larsson från socialdemokraterna försvarar utredningsförslaget om att undantaget ska kvarstå. Miljöpartiet bemödar sig inte ens dyka upp för att debattera denna så viktiga fråga. Vänsterpartiet pratade om allt annat än sakfrågan.

15. Debatten är slut och det blir votering. Sossarna, Miljöpartiet och vänstern röstar för ett undantag. I voteringen röstar en majoritet för ett totalförbud och regeringen körs över.

Här står vi nu och sossarna driver ett fullskaligt krig och försöker ändra historiebeskrivningen. Den här regeringen har haft drygt tre år på sig att agera för att skydda hjälplösa och utsatta barn som flytt till Sverige i tron att de skulle få leva fria liv. Men de har gång på gång blivit svikna.

Den här frågan handlar inte bara om att täppa till undantag. Den handlar i lika stor utsträckning om ett barnperspektiv. Om barn som far illa men inte skyddas av myndigheter eller politiker som hellre skyddar medeltida kulturer än ställer sig på barnens sida.

Inte ens förra höstens stora debatt om metoo, sexuella övergrepp och sexsism bidrog till vidgade perspektiv och förmådde regeringen att tala klarspråk om hur vissa barn (flickor med utländsk bakgrund) exploateras. Det är verkligen tragiskt att detta utspelas i en av världens mest jämställda länder.

Nu menar sossarna att ett skarpt lagförslag ska presenteras senare i vår. Samtidigt som de hänvisar till den ventil utredaren pekar på ska finnas kvar.

I onsdags hade de chansen att för en gångs skull visa att de menar allvar med sin feminism. Vad de gör nu är faktiskt oanständigt. Processen jag beskrivit ovan är inte tagen ur luften. Vem som helst som lägger tid på att skaffa sig information kring den här processen kommer snabbt inse hur illa regeringen hanterat frågan.

Holland är det land i EU som gått före och infört ett totalförbud mot barnäktenskap. Då talar vi om en regering som inte gjort feminism till ett honnörsord i sin regeringspolitik, utan agerat utifrån ett tydligt barnperspektiv.

I min värld skulle Sverige varit det land som stått längst fram på barrikaderna och tagit ställning för ett totalförbud och gått före i EU och visat på att vi är ett progressivt land som tar mänskliga rättigheter och jämställdhet på allvar.

Men nu får vi istället vänta och se hur propositionen som regeringen planerar lägga i vår kommer att se ut. Men glöm inte var ni läste detta inlägg om regeringen går på utredarens slutsater att en ventil bör kvarstå.

Till slut. Det här är någonting som vi liberaler hade kunnat göra något åt när vi hade regeringsmakten. Men som jag inledde med så synliggjorde den stora flyktingvågen de uppenbara brister som finns i befintlig lag, som vi drev på under Alliansregeringen och som sen trädde i kraft den 1 juli 2014. För oss liberaler har det alltid varit en självklarhet att agera när vi ser att barn inte bedöms, betraktas och behandlas på lika villkor. Då är det en självklarhet för oss att inte bara prata utan arbeta för att alla barn ska ha samma rättigheter.

Tack för att du orkade läsa hela vägen. Trevlig kväll. Gulan".

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=10155115053917721&id=706887720

72mm
2018-03-29 13:34
#150

Jag vet inte vad som är värst, att någon på socialstyrelsen tycker att "olämpligt" är rätt nivå för att beskriva institutionaliserad pedofili, att behovet av att deklarera denna otroligt rakryggade inställning officiellt ens existerar eller att det på något vis finns skattepengar över till att avlöna byråkrater för att författa smörjan.    

Tidigare i veckan; 

"Män som föder barn ska kallas fäder och kvinnor som bidrar med spermier ska vara mödrar" (regeringsproposition

och nu

"Information till dig som är gift med ett barn"

Välkommen till Absurdistan, landet som leder västvärldens kulturella självmord. 

När jag var ung hörde jag vid något tillfälle något yttrande om att "…det var dekadens som orsakade Romerska rikets fall". Då visste jag vare sig vad "dekadens" var för något eller hur det kunde fälla en hel civilisation. 

Det tror jag att jag förstår  nu.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2018-03-29 14:08
#151

#147 När det gäller ministern Lena Hallengren så tillträdde hon ju posten den 8 mars i år, så ansvaret borde vila tyngre på  hennes företrädare Åsa Regnér. R var  en av regeringens dominanter i media och "i grevens tid" utnämnd till biträdande högsta chef för FN:s kvinnoorganisation UN Women samt biträdande generalsekreterare för FN. Återstår att se hur hon kommer att handskas med frågan om barnäktenskap där…😕

146 Som väntat har broschyren återkallats.

Lakritsstjärna
2018-03-29 14:09
#152

glöm inte att vi även har fler broschyrer i nya serien! "du som är seriemördare" "hur du begår våldtäkt" "pyroman, hus och hem" Lite så är ju den här broschyren

[VSK]
2018-03-29 14:16
#153

Frågan är ju om det numer är legitimt att kalla en vänsterväljare för pedofil. Det gick ju alldeles utmärkt att kalla en SD-väljare för rasist. 

Så mao så kan de som varken röstar på vänstern eller SD kan andas ut. 

#151

Som nytillträdd minister så vilar det förmodligen ett ansvar att hålla sig uppdaterad med fakta rörande yrkesvalet. Är så lätt att skylla ifrån sig på att "jag var inte biträdande då". Jimmy Åkesson har ju minsann fått stå till svars för saker som hänt innan han ens blev påtänkt den titel han har idag. Det skall väl ändå vara lika för alla 🤔

Annons:
[Göstage]
2018-03-29 14:32
#154

#153 Regeringens hemsida februari 2017 visar ganska klart var och när fröet såddes.

"Åsa Regnér berättade inledningsvis också om ytterligare åtgärder som regeringen aviserar. Bland annat ger regeringen Socialstyrelsen i uppdrag att förbättra vägledningar kring barnäktenskap, att ta fram och sprida information om gällande lagar och praxis i Sverige - till barn som uppges vara gifta, men även till makar, föräldrar samt andra närstående. Regeringen avser också att ge uppdrag om att kartlägga förekomsten av hedersvåld och i vilken utsträckning utsatta har fått stöd. Ministern betonade vikten av samverkan, och att alla berörda aktörer ser och tar ansvar för sin del i arbetet."---

http://www.regeringen.se/artiklar/2017/02/nationell-samling-mot-hedersrelaterat-vald-och-fortryck/

Socialstyrelsens Olivia Wigzell, en av våra bättre betalda generaldirektörer med  113 900 i månaden (förra året), bör kanske ta ansvar i paritet med lönen "för sin del i arbetet"?

[Göstage]
2018-03-29 15:25
#155

Som redan uppmärksammats på Politik iFokus var det ju en riksdagsdebatt förra veckan om barnäktenskap  där de rödgröna gjorde ett märkligt framträdande, där och i efterdebatten, och så då detta på det…

Kristianstadsbladet skrev i en ledare efter den debatten bl.a:

"I stället för att skydda flickorna hänvisar de rödgröna till EU-rätt och den fria rörligheten. I sin reservation skrev de: "Det inte helt kan uteslutas att situationer kan uppkomma där ett utländskt barnäktenskap bör erkännas för att Sverige ska leva upp till sina internationella åtaganden".

Även detta fick Hannah att gå i taket; han skrev på Facebook: "I vilka situationer anser ni socialdemokrater att det ska finnas särskilda undantag för att tillåta barnäktenskap? Det betyder att ni socialdemokrater tycker att vuxna män ska ha rätt att ha sex med barnbrudar"! Hårda ord, men ibland behövs klarspråk. De utsatta finns mitt ibland oss och de behöver vårt stöd."---

http://www.kristianstadsbladet.se/ledare/smatjejer-ska-inte-behova-gifta-sig-med-gamla-gubbar/

JonasDuregard
2018-03-29 16:13
#156

Det känns lite fånigt att när till exempel Norge och Finland utför barnäktenskap under särskilda omständigheter, att det vore så fruktansvärt mycket värre att Sverige under samma omständigheter erkänner de äktenskap som ingåtts i våra grannländer… Att säga att det betyder att man är för att vuxna män har sex med barnbrudar är ju helt verklighetsfrånvänt. En ganska tydlig omständighet som faller utanför det är ju att två 17-åringar gifter sig till exempel.

[Göstage]
2018-03-29 17:18
#157

#156 En sjuttonåring med en sjuttonåring är väl den mildaste yttringen, men var sätter du gränserna  för att du skall tycka att det är "osmakligt" för att använda ett aktuellt ord? En 45-årig man med en 15-årig flicka, skulle det vara okej för giftermål? En 17-årig kille gift med en 13-årig flicka, är det rimligt?

Även om våra grannländer oftast har vettigare lagar än oss så innebär det ju inte att man behöver anamma precis allt vad som gäller där.

Lite om den norska synen (2016):

https://www.nrk.no/norge/11-arig-asylsoker-var-gift-da-hun-kom-til-norge-1.12781471

[VSK]
2018-03-29 17:44
#158

#154

Har varit på vift en sväng men det här låg i mejlboxen när jag kom hem.

Beviset: Här beställer Åsa Regnér (S) skandalbroschyren ”till dig som är gift med ett barn”

https://nyheteridag.se/beviset-har-bestaller-asa-regner-s-skandalbroschyren-till-dig-som-ar-gift-med-ett-barn/

[[eskils_]]
2018-03-29 18:09
#159

#149 Bra jobbat Gulan Avci (L)! Obs punkt 13:
"Det leder till att en majoritet ställer sig bakom kravet om totalförbud mot barnäktenskap. Sossarnas, Miljöpartiets och Vänsterpartiets ledamöter reserverar sig i utskottet."

#150 Absurdistan var ordet……

#151 Om man accepterar en ministerpost i en regering är man säkerligen införstådd med dess grundsyn, i synnerhet i frågor som berör det departement som man själv ska leda.  Så jag tror fortfarande inte att Hallengren (S) är så bestört som hon säger.

[VSK]
2018-03-29 18:11
#160

Så här skriver Tino om det hela: 

Socialstyrelsen har nu dragit tillbaka sin chockerande informationsbroschyr ”Till den som är gift med ett barn”, som kritiserades för att vara glättigt och utformat som turistinformation. Här är andra hjälpsamma informationsblad våra myndigheter håller på att ta fram för det moderna samhället:

• Till dig som är gift med flera barn och vill söka flerbarnstillägg.

• Till dig som vägrar ta kvinnor i hand: DO klargör dina arbetsrättsliga rättigheter.

• Informationsblad till föräldrar som överväger att könsstympa sitt barn.

• Till dig som slagits för Kalifatet: Här är de ersättningar du är berättigad till.

• Vägrar din 3-åring ta på sig slöjan? Tips till föräldrar med barn i trotsåldern.

• Grälar dina fruar ständigt med varandra? Socialstyrelsen erbjuder skräddarsydd äktenskapsrådgivning för större familjer.

• Är du kär i din kusin? Några praktiska saker att tänkta på innan hon fyller 15.

• Guide till utvidgad CSN-lån till dig som blivit antagen till ISIS träningsläger.

• Hur påverkas min tilläggspension när jag gifter mig med en minderårig? Pensionsmyndigheten förtydligar regelverket.

https://www.facebook.com/tino.sanandaji/posts/10155529360843231

Annons:
[Göstage]
2018-03-29 18:15
#161

#158 Bra att man följer ärendet tillbaka till upphovet. 👍

72mm
2018-03-29 18:36
#162

#160 Har länge misstänkt att Tino hade ett mycket bra sinne för humor, men det där är ju helt otroligt roligt och pricksäkert.  

Ska man kanske bli lite orolig när den bästa (och enda?) humoristiska samhällskritiken kommer från en nationalekonom och inte de professionella sk "komiker" vi håller oss med?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2018-03-29 18:39
#163

#162

Det börjar väl bli ont om sk komiker så Tino får rycka in 😂

JonasDuregard
2018-03-29 20:24
#164

#157 "En 45-årig man med en 15-årig flicka, skulle det vara okej för giftermål? En 17-årig kille gift med en 13-årig flicka, är det rimligt?"

Nej och nej om du frågar mig. 

"Även om våra grannländer oftast har vettigare lagar än oss så innebär det ju inte att man behöver anamma precis allt vad som gäller där."

Jag tror inte någon har förespråkat något anmanande heller. Eller? 

Att erkänna äktenskap utförda i andra länder är ju något helt annat än att utföra dem själva. 

Att vi fortsätter erkänna de vigslar Norge utför för sina medborgare betyder inte att vi anammar någonting.

[Göstage]
2018-03-29 23:58
#165

För att ta det den långa vägen: den diskussion som förs bland politiker är efter förra veckans omröstning i riksdagen, om ett förslag huruvida barnäktenskap skall förbjudas. Äktenskapsåldern i Sverige är 18 år, för såväl kvinna som man. Enligt FN:s barnkonvention* används ordet barn i betydelsen en människa som inte fyllt arton år, så äktenskap ingångna med en eller båda parterna under 18 år är enligt den definitionen att betrakta som barnäktenskap.

I omröstningen röstade Alliansen och Sverigedemokraterna för ett förbud, vilket gav dem majoritet och därmed hemställer de att regeringen senast i sommar skall levera ett lagförslag. Mot detta reserverade sig Socialdemokraterna, Miljöpartiet och Vänsterpartiet.

I reservationen skrev man "Det inte helt kan uteslutas att situationer kan uppkomma där ett utländskt barnäktenskap bör erkännas för att Sverige ska leva upp till sina internationella åtaganden". Ett sådant åtagande kan vara  den fria rörligheten. Och det är här Norge (och kanske Finland) kommer in i bilden. Norge har förvisso vissa begränsningar mot vad vi betraktar som barnäktenskap: parter yngre än 18 år (dock över 16) måste inhämta föräldrars och fylkesmans tillstånd att ingå äktenskap. Men godkänner man sådana äktenskap i Sverige måste man också godkänna äktenskap ingångna i andra EU-länder med andra lagar, där kanske ena parten är minderårig (under 18) och den andra vuxen.

De rödgröna vill alltså att barnäktenskap fortfarande skall vara tillåtna i Sverige, om de ingåtts i andra länder i EU. Det anser jag vara att anamma (eller acceptera/ ta till sig om man så vill) deras syn på barnäktenskap, om än inte att införa samma lagar i Sverige. Accepterar man ett norskt äktenskap mellan två sjuttonåringar kanske man får godta ett bröllop ingånget mellan en 16-åring och "en gubbe" i ett annat land.

* Svenska FN-förbundet februari 2016:  "Enligt artikel 16 i FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna är äktenskap något som endast vuxna har rätt att ingå. Att ens diskutera barnets mognadsgrad och en bedömningsskala för barn mellan 15 (eller 16 som här) och 18 år är därför just det svek mot barnen som vi har varnat för."---

[Göstage]
2018-03-30 00:26
#166

Jonas Lundgren, goodwill-ambassadör för Glöm Aldrig Pela och Fadime och medlem i Vänsterpartiet, är en av alla de som har åsikter om barnäktenskap och om Socialstyrelsens broschyr. Han skriver bl.a:

"Antar vi att det är skadligt för svenska barn att utsättas för sexuella närmanden eller händelser så är detta såklart en bedömning som bör gälla lika för barn från andra länder.

Barnäktenskap bör förklaras ogiltiga i Sverige. Här spelar det verkligen ingen roll i vilket annat land dessa äktenskap eventuellt är lagliga. Vi vet alla hur länder som Saudiarabien, Iran med flera har en diametralt annan syn på både barn och kvinnor än den vi har i Sverige, men den synen är inte vår. I Sverige ska inga barn vara gifta. Svårare än så är det inte."---

https://www.dagenssamhalle.se/debatt/dags-haverikommission-om-sveken-mot-gifta-barn-21449

JonasDuregard
2018-03-30 10:01
#167

#166 "Vi vet alla hur länder som Saudiarabien, Iran med flera[…]"

Undrar varför han inte tog Norge och Finland som exempel istället…

Antar att det inte passar in i bilden.

Annons:
[Göstage]
2018-03-30 10:15
#168

#167 Stämmer inte hans uppgifter menar du, eller borde han bara inte ha fått nämna just  de länderna som exempel utan att även nämna Norge och Finland? Känns som ett utslag av whataboutism…

[Hayabusa]
2018-03-30 10:28
#169

#168 Antar att det inte passar in i bilden…

[Göstage]
2018-03-30 10:31
#170

"De tre siste årene har ingen 16 åringer, og bare noen helt få 17-åringer, fått dispensasjon og inngått ekteskap i Norge", meddelar Aftenposten. Samtidigt skriver de om det lagförslag som upphäver möjligheten för fylkesman att ge dispens för bröllop för ungdomar under 18 år. Kanske anammar norrmännen därmed  vad som gäller i Sverige och de flesta andra europeiska länder?

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/Rxy48J/Snart-slutt-pa-at-unge-under-18-ar-far-gifte-seg-i-Norge

[[eskils_]]
2018-03-30 10:40
#171

#166 Oj, en klok vänsterpartist! 👍 

Mänskliga rättigheter ska förstås gälla människor från alla länder, när de kommer till Sverige. Till människor räknas både män, kvinnor och barn.

[Hayabusa]
2018-03-30 10:40
#172

Frågan är om det, i Sverige, finns ett dilemma som rör barnäktenskap eller inte? Om svaret är ja - då finns det ju all anledning att ta tag i det problemet.  Vad var det Alice Bah Kuhnke sa? "Sverige ska vara bäst i klassen".

sponny
2018-03-30 11:19
#173

#172 Dilemmat finns nog inte om man ser till medelsvenssons åsikter. Barn, mao personer under 18, ska inte gifta sig. Punkt. Barn, ska inte tvingas till giftemål. Punkt.

Men som politiker… Där gäller det att välja sina ord på guldvåg. För att inte ses som en döds-knarkar-nazist och tappa röster. (frågan är bara vilkas röster man tappar?) Och då kommer texter som denna folder att dyka upp.  Där det sägs vara "olämpligt" att leva med en minderårig fru. Eller där man säger att det är brottsligt att ha sex med sin månderåriga fru, men ordet fängelse nämns inte.

Tycka vad man vill om SD men om de så hade satsat hela sin partikassa på reklam så hade de aldrig slagit igenom så här stort. Så här innan valet har Migrationsverket ocg Socialstyrelsen precis agerat vallokomotiv åt dem.

[VSK]
2018-03-30 12:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#174

Inte nog med att ovan nämnda informationshäfte betalades med pengar avsatta för vården. 

https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/0cace1dd-3163-4d59-be7f-e609ff928ecd/4058-A-barnbidrag-och-flerbarnstillagg.pdf?MOD=AJPERES

Annons:
[Göstage]
2018-03-30 12:18
#175

#174 Vilken orättvisa! Det är klart att föräldrarna skall ha sina pengar även om de gift  bort sitt barn! 

Sarkasm idag - faktum  i morgon?

[VSK]
2018-03-30 12:21
#176

#175

Är så absurt sjukt så maken kan ansöka om barnbidrag för sin fru. Givet att frun fyller de kriterier som krävs.

JonasDuregard
2018-03-30 13:21
#177

#176 Var fick du det ifrån?

#175 "Ogift"-biten kanske skrevs mer med om 18-20 åringarna i åtanke.

JonasDuregard
2018-03-30 13:23
#178

#168 "Stämmer inte hans uppgifter menar du, eller borde han bara inte ha fått nämna just  de länderna som exempel utan att även nämna Norge och Finland?"

Vadå "inte fått nämna"? 

Det är väl intressant att man inte behöver leta så långt bort som Saudiarabien för barnvigslar. Även om det det kanske inte låter lika läskigt när man säger att Norge har annorlunda syn än oss Svenskar.

[VSK]
2018-03-30 13:26
#179

#177

Vilket tänker du på. Att det finns minderåriga barnfruar på laglig väg eller det där satiriska om barnbidraget? Vilket är mest hemskt för dig Jonas Duregård aka Shariamotståndare?

[Göstage]
2018-03-30 13:59
#180

#178 Något fåtal sjuttonåringar och inga sextonåringar har fått dispens för äktenskap  i Norge de tre senaste åren framgår det av  #170. Tror du att läget är likadant (bortsett från kravet på dispens) i Iran? Stämmer de uppgifter jag sett (Unicef 2016) är lägsta ålder för giftermål för män 15 och för kvinnor 13 där. Vill man ta till ett västligt skräckexempel så är vissa stater i USA sådana. 

Hur många av nämnda fåtal norska sjuttonåringar kan tänkas så sig ner i vårt land i jämförelse med yngre individer från länder där giftermål i ännu yngre åldrar är vedertagna?  Jag har heller inte hört om någon minderårig som förts från Sverige för att ingå äktenskap i Norge. 

I Norge är lägsta ålder för sexuellt umgänge 16 år, i Sverige är det 15 och i en hel del länder svävar den nedre gränsen.

[Göstage]
2018-03-31 08:32
#181

"Ingenting är fel i det här. Allt är korrekt", säger Socialstyrelsens egna Bagdad Bob.

https://www.expressen.se/nyheter/socialstyrelsen-vi-foljde-regeringens-uppdrag-/

Annons:
[VSK]
2018-03-31 09:02
#182

#181

Ren efterhandskonstruktion och en dålig sådan. Det har varit känt i flera år detta med barnbrudar. Här i det här landet så är det totalt förbjudet att gifta sig med barn och än mindre ha sex med de, och då ska det gälla alla.

En svensk som åker utomlands och begår brott kan bli dömd för det i det här landet Sverige. Det skall vara känt utåt i precis varenda land som håller på med pedofili att här är det inte tillåtet och kommer de hit så tas barnet (frun) ifrån de.

Gällande broschyren så tror jag inte den hade dragits tillbaka om ingen hade brytt sig. 

Statsministern kanske åkte till diktaturländerna för att få hjälp med att utforma broschyren. De har ju inte velat tala om för det svenska folket vad som diskuterades där *ironi* (ingen har väl glömd de beslöjade kvinnorna som följde med statsministern hoppas jag). 

En googling tog mig till den här sidan (notera årtalet) och jag hoppas verkligen detta stannade vid förslag och inget mer. https://www.fffi.se/2013/10/04/iranska-regimen-kan-legalisera-barnaktenskap/

Så det kan ju knappast vara okänt för regeringen vad som sker i alltför många länder (och stater).

 "Barnäktenskap är ett verkligt problem i Iran och regimens statliga nyhetsbyrå rapporterade att det under 2010 fanns 42 000 barn i åldrarna 10 och 14 som giftes bort".

m2studio
2018-03-31 10:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#183

En bild tala mer än 1000 ord ibland.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[VSK]
2018-03-31 10:28
#184

#183

Om jag inte minns helt fel nu så är den bilden arrangerad. Men den skall visa hur verkligheten ser ut.

72mm
2018-04-01 00:47
#185

#183 Jag tror bilden inte visar det som du tror, men det är ändå exakt det som det handlar om. Inte några djäkla 17-åringar från Norge.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Göstage]
2018-04-02 10:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#186

Varför all denna uppståndelse över broschyren, undrar Paulina Neuding. Den är ju bara en produkt av den integrationspolitik som är vedertagen.

"Socialstyrelsens och Migrationsverkets broschyr Till dig som är gift med ett barn kritiseras nu unisont. Men det är ju denna broschyrs tonfall och innehåll som är svensk integrationspolitik."---

"Socialstyrelsens och Migrationsverkets broschyr Till dig som är gift med ett barn, är sålunda inget olycksfall i arbetet, även om den nu kritiseras unisont, både av opinionsbildare på sociala medier, oppositionen och den regering som beställt den. Det är nämligen just denna broschyr, dess tonfall, dess rubrik, dess teckning och dess innehåll som är svensk integrationspolitik. För oavett vilket integrationsproblem det gäller har svaret varit att problemet ska och kan informeras bort. Och även om broschyren dras tillbaka, förblir ”informationssatsningar” en universalnyckel. Till dig som är gift med ett barn berättar en hel del om hur denna informationsförmedling går till, och vilken myndighetskultur det speglar:"---

"Inget av detta är någon slump – det är istället uttryck för viktiga ledord för svenska myndigheter: Normkritik. Representation. Men inte ett ord om fängelse för våldtäkt av barn."

https://www.dagenssamhalle.se/kronika/svensk-integrationspolitik-i-form-av-en-broschyr-21455

[Göstage]
2018-04-02 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#187

#186 Som en bekräftelse på vad Neuding skriver kan man ju se det faktum att det här är tredje skriften med "upplysningar" i samma anda som Socialstyrelsen dragit in.  Något "olycksfall i arbetet" rör det sig alltså inte om, utan ett systematiskt informationsflöde enligt direktiv från Regnér/regeringen, men som nu ingen  längre vill kännas vid eller stå för. I länder där det utkrävs ansvar hade givetvis generaldirektören och/eller ansvarig minister fått gå. (Den senare är ju dock redan placerad hos FN under varma hedersbetygelser från regeringen.)

Broschyrerna finns  att ladda ner genom alternativmedia.

http://www.socialstyrelsen.se/nyheter/2018/socialstyrelsendrartillbakamaterialombarnsomargifta

Edit.

[Göstage]
2018-04-03 07:40
#188

"GP kunde förra året berätta om Amanda från Göteborg. Om hur hon 12 år gammal förts ut ur Sverige mot sin vilja för att giftas bort med en närstående kusin i 25-årsåldern i Irak."---

"I tidigare reportage kallade vi henne Alicia. Men nu vill Amanda, som hon egentligen heter, träda fram med sitt riktiga namn. Hon har tröttnat på att vara anonym – och att gång på gång bli sviken av svenska myndigheter. – Jag vill visa svenskarna att jag och alla andra tjejer i min situation finns på riktigt. Och jag vill att Sverige börjar lyssna. Det här sker i dag. Svenska myndigheter gjorde inget för mig. Det här är inget fritt land. Inget land för kvinnors rättigheter. Sverige är värre än Irak, säger Amanda.

Den 9 januari 2018 fick hon beskedet att den man i Irak som hon gifts bort till och som gjort henne gravid när hon var 13 år, beviljats ensam vårdnad av deras gemensamma barn efter en ansökan i Stockholms tingsrätt. Syftet med ansökan var att mannen, som fortfarande bor i Irak, själv vill kunna komma till Sverige."---

http://www.gp.se/nyheter/gp-granskar/amanda-12-giftes-bort-våldtäktsmannen-fick-vårdnaden-sverige-värre-än-irak-1.5481646

Dessvärre vänder Sverige nog ryggen mot dig Amanda, men din våldtäktsman kommer säkert att bli välkomnad i sitt nya land.

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-03 07:42
#189

#188 Vidrigt.

72mm
2018-04-03 10:06
#190

#186 Tusan vad bra! Precis så. Jag har länge gillat Paulina.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

m2studio
2018-04-04 09:10
#191

# 184 och # 185, Det spelar ingen roll faktiskt om att bilden är fejk eller sannt, ni har rätt också den visar hur problemet ser ut.

Om bara en gång BARA en gång ni skulle ha chansen att vara med en sådana händelse då förstår ni vilka HAT ni kommer att ha i hjärtan.

Man inte kan tänka på något annat, man glömmer alla sina problem, även om du är på väg till ett domstol för en tvist. Men man tänker vems fel är det?  Vilka kan vara ansvarig i detta? Inte bara tjejer som "bortföras" från Sverige eller annat Europeisk land, utan på plats, i Mellan Östen, Afrika, Orienten, man får samma känsla om problemet.

Utbildning och kunskap skall blir obligatorisk för par som vill gifta sig eller som vill ha barn tycker jag i hela världen. Regeringar som inte tillåter detta skall ha kontroll över alla barn som har religiösa föräldrar på något set!! tycker jag.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

[VSK]
2018-04-04 09:31
#192

#191

Jodå, jag vet att det inte spelar nån roll om bilden är arrangerad eller inte. Det är tanken bakom bilden som betyder nåt.

JonasDuregard
2018-04-04 10:32
#193

"Det spelar ingen roll om bilden är fejk" 🤦‍♂️

[VSK]
2018-04-04 11:11
#195

#193

Läs det jag skrev i #192.

Sen behöver du inte göra dig lustig över att #191 inte behärskar svenska språket till 100%. Skäms på dig.

Annons:
sponny
2018-04-04 11:20
#196

#194 föräldrarna döms till villkorlig dom för försök till äktenskapstvång, den påtänkte maken frias. Skönt att det blev en dom även om straffet kanske känns lite sisådär.

Aftonbladet

72mm
2018-04-04 18:08
#197

#193 #195 "Sen behöver du inte göra dig lustig över att #191 inte behärskar svenska språket till 100%. Skäms på dig."

Jag tror inte Jonas försöker göra sig lusting, han bara gör som han alltid gör, fokuserar på detaljer för att medvetet eller omedvetet missa poängen eller flytta fokus. 

Bilden är inte fejk. Den föreställer vad den föreställer. Det är dock efter vad jag förstått inte "barnbrudar". Så påstår man det kanske den texten är felaktig. Bilden är inte heller fejk därför att den inte på ett utmärkt sätt skulle kunna illustrera vad tråden handlar om. 

Den som tror att den handlar om något annat, tex. undantagsfall för 17-åringars giftemål från något nordiskt grannland är nog, för att citera Jonas själv, "världsfrånvänd". 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

JonasDuregard
2018-04-04 20:47
#198

#197 Ja, verkligheten är precis en sådan där obetydlig detalj som ofta kommer i vägen för alternativhögern. Jag förstår din irritation. 

"Bilden är inte heller fejk därför att den inte på ett utmärkt sätt skulle kunna illustrera vad tråden handlar om"

Vilken fantasifull syn på verkligheten. Bilden illustrerar något du tycker är viktigt, därmed upphör den att vara fake…

72mm
2018-04-04 21:25
#199

#198 Bilden är exakt så som den skulle vara om man hade satt sig ner och konstruerat en illustration till den här tråden. Alla försök att låtsas som något annat är helt enkelt ohederligt.  Bilden visar verkligheten bra mycket bättre än ditt dillande om EU och belgiska, litauiska och franska undantag. Den enda invändningen är nog att männen på bilden ser lite unga ut (de är troligtvis äldre bröder till barnen), verkligheten för de barn som blir bortgifta kan nog se bra mycket värre ut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2018-04-04 21:45
#200

#197

Okej jag ger mig. Jag hittar ut själv 😃

[Göstage]
2018-04-06 16:36
#201

#187 "Broschyren ingick som en del i ett större informationsmaterial, som var tänkt att gå ut till barn som är gifta, deras anhöriga, andra närstående och socialtjänsten. Men när kritikstormen blev för kraftig beslutade sig Socialstyrelsen för att dra in hela materialet. Informationsmaterialet hade innan dess gått ut på remiss till 18 olika organisationer, myndigheter och kommuner. De flesta instanser var som helhet positiva till materialet."---

 "Men ingen av remissinstanserna invände mot att man i materialet vände sig till den som var gift med ett barn. – Det var ingen som reagerade på det under remissrundan. Vi fick inte in några synpunkter på det, säger Petra Rinman, enhetschef på Socialstyrelsen. Den övriga kritiken från olika myndigheter och organisationer menar hon att Socialstyrelsen har tagit till sig. – Vi har tagit till oss väldigt mycket av remissvaren. Det är därför som vi skickar ut dem. Sen är det viktigt att väga vad det är för synpunkter som kommer in – är det sakligt rätt att korrigera? Ger det något extra utifrån det syfte som vårt material? Men det är hela poängen med att gå ut med en remissrunda, säger Petra Rinmar."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/samhalle/a/6nKBve/18-remissinstanser--ingen-kritiserade-broschyrens-tilltal

Citat ur materialet som gått ut på remiss: "Remissinstanserna är 20 kommuner och de myndigheter som Socialstyrelsen samrått med i uppdraget. Ensamkommandes förbund, Ensamkommandes förening, barnrättsorganisationer och kvinnoorganisationer kommer att ges möjlighet att ge synpunkter på vägledning och informationsmaterial, i syfte att göra målgruppen delaktig i innehåll och utformning."--- 

Så långt har det alltså gått - en förvirrad myndighet skickar ut en serie skrifter till arton (eller tjugo) remissinstanser där barnäktenskap skildras som något naturligt, och alla verkar tycka att "det är väl okej" om skrifterna och känner sig delaktiga. Inte en enda tycks alltså ha rest sig och frågat om vad de sysslar med på Socialstyrelsen, ingen som klämt ur sig invändningen "men vad är det ni har skrivit - till dig som är gift med ett barn?"

Skrämmande, men inte oväntat…

[Göstage]
2018-04-12 08:18
#202

Den svenska Socialstyrelsen blir TV-underhållning på bästa sändningstid i Danmark.

Annons:
[Hayabusa]
2018-04-12 08:45
#203

#202 Haha!!! Frank Hvam 👍

[Göstage]
2018-04-13 09:51
#204

#194 Tre jurister och forskare vid juridiska fakulteten på Stockholms universitet ser brister i lagstiftningen när maken i Karlstadmålet kunde gå fri.

"I domen, som har väckt starka reaktioner, fälldes två föräldrar för försök till äktenskapstvång men mannen som ingick äktenskapskontraktet med den 13-åriga flickan frikändes. Enligt tingsrätten frikändes mannen eftersom åklagaren inte bevisat att mannen förstått att flickan var emot att ingå en äktenskapsliknande förbindelse."---

" En översyn av den aktuella lagstiftningen är på sin plats. Denna översyn bör omfatta barn under 18 år, men särskilt barn under 15 år. En väg är att införa en bestämmelse som innebär att en person över 18 år som ingår äktenskap eller äktenskapsliknande förbindelse med någon under 15 år begår ett brott. En sådan kriminalisering har åtminstone en tydlig symbolisk funktion – barn ska skyddas från äktenskap."---

https://www.svd.se/gor-det-brottsligt-att-gifta-sig-med-barn

[Göstage]
2018-04-18 14:17
#205

#204 "I en dom i Värmlands tingsrätt i år friades en man från misstankarna om tvångsäktenskap. Enligt domen gick det inte att bevisa att mannen känt till att den 13-åriga flickan blivit tvingad.

Malou Andersson, doktor i juridik och lektor i straffrätt vid Stockholms universitet föreslår nu, tillsammans med två kollegor, att det ska bli straffbart att gifta sig med barn oavsett om det handlar om tvång eller inte."---

"Det är idag inte tillåtet att gifta sig med barn men det är inte heller civilrättsligt straffbart.*  Konsekvensen idag är endast att äktenskapet inte blir giltigt". 

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/barnrattsexperter-kraver-att-lagen-skarps

"Det är inte okej", som det brukar heta. Kan det månne vara dags för en liten utredning- igen?

[VSK]
2018-04-18 14:54
#206

Varför är det så förbannat tyst från feministerna. De borde koka av anger, men nä då, helt jäkla knäpptyst. Nån som kan förklara detta för mig så att jag kan vidareförmedla denna informationen som så många demokratiska människor vill veta.

72mm
2018-04-23 19:04
#207

#206 "Varför är det så förbannat tyst från feministerna."

Du utgår alltså från att "feministerna" på något vis skulle sätta kvinnors bästa i första rummet? Det är nog lite naivt är jag rädd… 😉

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2018-04-23 19:38
#208

#208

Aj då…. 

Måste vara smittbart detta med att vara naiv ☝️

😉

JonasDuregard
2018-04-24 11:41
#209

#206 "Varför är det så förbannat tyst från feministerna."

Du kanske bara är dålig på att leta (eller ointresserad)? Är det någon specifik feminist du tycker borde säga något? De här frågorna diskuteras en hel del i feministiska sammanhang, men något säger mig att du inte deltar där. Om du menar specifikt i den här tråden är det nog inte så många feminister som läser på politik längre.

Här skriver till exempel Schyman (FI) om problemet:
https://www.expressen.se/debatt/hamta-hem-och-skydda-flickorna-som-gifts-bort/

FI (som väl får betraktas som feminister) vill för övrigt inrätta en särskild enhet inom polisen med uppdrag att skydda barn från tvångsäktenskap. 

Feministiska vänsterpartiet har argumenterat för slopad undantagsregler i flera år, långt innan det blev på modet nyligen.

https://www.gd.se/opinion/debatt/det-ska-inte-finnas-nagra-kryphal-for-barnaktenskap

Det här var inte svårt att hitta direkt, så det verkar vara dålig hörsel snarare än tystnad som är problemet här…

Annons:
[VSK]
2018-04-24 11:47
#210

#209

Om du missat det så skriver jag på iFokus.se och inte på expressen.se eller gd.se

Det betyder på ren svenska att jag är intresserad av vad feminister på iFokus.se tycker och tänker. Jag var mest intresserad av tvåvägskommunikation vilket brukar bara rätt normalt om man skriver på forum. Men det så klart, kan du fixa en dialog mellan mig och Gudrun så skall jag gladeligen tacka och ta emot. 

Du är ju feminist enligt dig själv, och jag finner det väldigt märkligt att du är knäpptyst. 

Du hade ännu en chans att svara men valde att länka till expressen och gd.

JonasDuregard
2018-04-24 12:02
#211

#210 Jag har ett väldigt begränsat intresse av tvåvägskommunikation med dig, men om du vill ha ett fördömande av barnäktenskap specifikt från mig kan du givetvis få det, helt utan reservationer.  Det är så självklart för mig att jag sällan känner behov av att påpeka det, men jag har ju uttryckt det ganska tydligt tidigare i tråden (du måste missat det).

[VSK]
2018-04-24 13:00
#212

#211

Ändå så taggar du mig och skriver? 

Har full förståelse att du tycker det är en jobbig upplevelse med folk som ställer obekväma frågor. Du är inte den första som tycker det. Du vet att det är okej att tycka olika om samma sak, men påstår man nåt så tycker jag man bör ha ryggrad för det påståendet. 

Hade hoppats du ville vara lite mer delaktig med ditt fördömande i de andra femtioelva trådar som handlar om samma dignitet av hemskheter.

[Göstage]
2018-04-24 14:18
#213

#204 #205 Överklagat.

"Åklagaren överklagar Värmlands tingsrätts dom i frågan om ett påstått tvångsäktenskap mellan en 13-årig flicka och 23-årig man. I tingsrätten dömdes ett föräldrapar från Syrien för försök till äktenskapstvång sedan de skrivit ett äktenskapskontrakt för sin dotter medan den man som skulle gifta sig med flickan frikändes. Makarna dömdes till villkorlig dom. Åklagaren Pia Hammer överklagar nu domen och vill att samtliga tre döms till fängelse, skriver SVT Värmland."---

"Redan när domen föll sade flera forskare att frågan borde prövas i högre instans. – Tingsrätten själv ger en antydan om det när den skriver att "det saknas praxis". I så fall tror jag att flickans ålder och frågan om begreppet "äktenskap enligt muslimsk tradition" kommer att aktualiseras, förklarade Rasool Awl, doktorand vid Göteborgs universitet."---

TT
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/5Vld6e/aklagare-vill-ha-fangelse-for-tvangsaktenskap

[Göstage]
2018-04-24 22:22
#214

Karlstadsdomen: "Det framkommer också att mannen betalat 50 000 kronor för att få gifta sig med 13-åringen och att han när han sovit över hos hennes familj efter att "äktenskapet" ingåtts och flickan hållit sig undan, påtalat att han har rätt att fullborda detsamma genom att ha samlag med henne.

Trots detta anser alltså rätten att det inte går att bevisa att mannen begått något brott eftersom han hävdar att han inte visste att flickan inte ville gifta sig.."---

https://www.dt.se/opinion/ledare/kronika-hade-ett-barn-med-efternamnet-svensson-tillatits-bli-bortgift-som-13-aring

Undrar vad det var för nämndemän i tingsrätten? Man får "Solnavibbar" av det som framkommer…

[VSK]
2018-04-24 22:34
#215

😡

[Göstage]
2018-05-02 21:22
#216

Det uppmärksammade målet i Värmland angående försök att gifta bort en minderårig flicka kan gå ända upp i HD, tror flickans advokat, bland annat för att fallet är av stort principiellt intresse.

 https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/kan-ga-till-hogsta-domstolen

En intervju med den utsatta flickan finns här:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/exklusiv-intervju-med-flickan-som-flydde-fran-tvangsgifte

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/har-kan-du-se-hela-inslaget-med-flickan-som-flydde-fran-tvangsgifte

Annons:
[Göstage]
2018-05-29 16:51
#217

 Nytt lagförslag.

"Regeringen föreslår att alla barnäktenskap som ingåtts utomlands ska vara ogiltiga här. Förbudet gäller även om barnet hunnit bli 18 år vid ankomsten till Sverige."---

"Lagen är tänkt att träda i kraft den 1 januari 2019. Regeringen uppmanar nu myndigheter och organisationer som har att erkänna utländska äktenskap att ha den kommande lagen i åtanke fram till dess. Barnäktenskap som redan erkänts innan lagen träder i kraft kommer inte att upphävas."

TT

[VSK]
2018-05-29 19:16
#218

#217

Trodde barnäktenskap redan var förbjudet i det här landet. Spelar väl ingen roll vad brottet har begåtts om man befinner sig i Sverige. Där ser man. 🤮

JonasDuregard
2018-05-29 19:34
#219

#218 Sverige är ett av få länder i Europa som inte viger barn under några omständigheter. Vi var först i Europa med att helt förbjuda barnvigslar tror jag, och ensamma om det i fram till 2017 när Danmark ändrade sin lag. 

Så om du tror att Sverige har svagare lagstiftning mot det här än andra länder har du så fel man kan ha.

[VSK]
2018-05-29 19:35
#220

#219

Läs om det jag skrev. Förstår det är varmt idag (jag lider jag med).

Zyperior
2018-05-29 22:01
#221

_"Barnäktenskap som redan erkänts innan lagen träder i kraft kommer inte att upphävas."
_Snacka om att släcka hoppet för dessa barn/ungdomar som nu  kanske kommer tvingas leva med en pedofil resten av sitt liv.
Jag köper att det skulle vara problematiskt i vissa förehavanden att ändra lagtext eller skapa nya lagar i efterhand för att sätta dit folk innan förehavandet innefattades av lagen, men kom igen.. Vissa lagar bör gälla retroaktivt av rent etiska skäl. Tror de någon hade protesterat mot det? (Skulle i så fall vilja se vem som skulle våga ställa sig på pedofilernas sida för att aldrig synas i offentliga sammanhang igen).

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[VSK]
2018-05-29 22:15
#222

När man vill normalisera pedofili så kan man inte annat vara än hjärntvättad (eller förstörd på annat sätt). Det är min syn på saken.

gruvel
2018-06-03 14:32
#223

  #217    Regeringen verkar gå in för en benhård linje enligt förslaget, vill någon bli medborgare så får man som gift vara åtm.  18 år eller så upplöses äktenskapet här. Man vågar gå emot många länder som har en mjukare syn (vilket röster tidigare i tråden menat vara orealistiskt/praktiskt vanskligt hålla på).  Om det rör sig om asylsökande (där flickan t.ex. är 15 år) som anses ha skäl nog för ett asylbeviljande, får äktenskapet ogiltigförklaras oavsett var ingånget utomlands.  Juridiska komplikationer med andra stater? - Men om det gifta paret asylnekas och håller sig kvar i Sverige så som mängder av andra papperslösa (eg. lite fel ord, ett visst papper har alla), har då regeringen  medel hantera sådana fall, om det behövdes i något läge?  

 En  invändning mot förslaget (även tidigare i debatter) är att en dylik sträng begränsning är enligt EU-rätten en otillbörlig inskränkning av personers rätt till privatliv och frihet.  Men här kan man gott argumentera för att det även medför klar inskränkning i privatlivets villkor för t.ex. en 16-årig flicka att inte få vara barn några år till och slippa det gifta vuxenlivets krav och förväntningar. Hon kan behöva lång tid självständigt utvecklas, mogna, studera, tänka på inriktning i framtiden… Tänk om hon kommer fram till att inte vilja vara gängad med någon karlslok. Släktkatastrof -  beklagligt.

Annons:
[Göstage]
2018-06-03 15:08
#224

#223 Om det är länder som Sverige beviljar asyl från så finns det nog ingen juridik i de länderna att behöva ta hänsyn till.

Kvarstannar de illegalt här så har de ställt sig utanför samhället. Beslut om upplöst äktenskap är ju fattat och gäller alltjämt i Sverige även i sådana fall.

JonasDuregard
2018-06-03 21:20
#225

#223 Riktigt invecklat blir det om en 17-åring gifter sig i Norge, flyttar till Sverige, fyller 18, och gifter sig igen med någon annan (möjligt eftersom Sverige räknar personen som ogift?).  🤔

Man får hoppas att lagförslaget innehåller något bra sätt att hantera det.

gruvel
2018-06-04 17:26
#226

 #225  Exemplet syns visa att ibland inte är enkelt ha en kategorisk regel i förhållande till en omvärld med diverse normer/regler, vilket J D varit inne på tidigare.  Kanske får Sverige lov kräva att äktenskap ingångna under 18 års ålder utomlands måste upplösas enligt ländernas regler/fason innan någon kan som fyllda 18 gifta sig här  (kan verka som en inhuman inställning väl för den som drabbas)?  Men motivet kan ha bäring bl.a. på arvsrätt.  Om 17-åringen (en dam antas) gift i Norge har ett barn med  mannen där och mannen dör, han i sin tur har även särkullbarn med annan kvinna, hur ser då svenska ögon på arvsrättförhållanden, 18-åringen  gift i Sverige har inte varit gift tidigare. Arvsdragkamp över landgränsen?

Tycker tydlig 18 årsgräns är välmotiverad för ändamålet, då kan man förväntas ha en hum om vad förbindelsen betyder för ens liv.  Veterligen har olika kulturer tydliga passageriter vid den ålder då man anses ha uppnått en tillräcklig mognad för att påta sig något visst ansvar, som äldste son i familjen, delta i jakten, för äktenskap, osv.  De är grundade på erfarenhet och kunskap om ungas utvecklingssteg. Ålder kan variera något kanske beroende på samhällens komplexitet.

gruvel
2018-06-04 19:23
#227

# 226 Onödig skrivklåda här men exemplet bleve nog tydligare om kvinnan gift i Sverige som 18-åring dör efter några år efterlämnande barn och man, medan arvsrätt finns på båda sidor Kölen. Hon kan ha medfört  dyrbart över gränsen.

kamera0710
2018-06-20 11:53
#228

Regeringen får bakläxa av lagrådet igen. Nu handlar det om förslaget att Sverige inte ska erkänna barnäktenskap som ingåtts utomlands.

Lagrådet har flera invändningar. Bland annat anser man inte att förslaget skulle uppnå syftet att motverka barnäktenskap och att det riskerar att bryta mot den heliga fria rörligheten inom EU.

Dessutom kan det bli osäkert för par som gift sig när någon av dem var under arton och senare flyttar till Sverige om de räknas som gifta med varandra.

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6980414

[Göstage]
2018-07-01 23:23
#229

En 41-årig man i Malaysia som har två hustrur sedan tidigare har ingått äktenskap med en elvaårig flicka från Thailand, enligt the Guardian. Malaysiska myndigheter säger dock att man inte kan se att han har sökt äktenskapstillstånd, och i så fall hotas han av sex månaders fängelse. 

Omkring 16.000 flickor under 15 år i Malaysia är gifta.

[VSK]
2018-07-02 07:11
#230

#229

Så fruktansvärt vidrigt. Och såna pedofiler finns även i det här landet. Det som är än mer hemskt är att det finns folk som vill legalisera sånt här i Sverige. Det övergår mitt förstånd. Man måste nog själv vara psykisk sjuk för att tycka sig kunna förstå såna gärningar.

Annons:
[Göstage]
2018-07-02 08:32
#231

#230 Ja, det är bara att kolla vilken låt som ligger etta på Spotify…😕

https://www.svt.se/kultur/musik/efter-kritiken-mr-cools-kontroversiella-lat-etta-pa-spotify

[VSK]
2018-07-02 08:51
#232

#231

Jodå jag vet.

Själv så är jag väldigt konfunderad över att de sk feministerna är knäpptysta. Det är tydligen viktigare att sprida sitt hat och förakt samt våld mot "oliktänkare" än att rädda utsatta barn från vidrigheter.

Upp till toppen
Annons: