Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1302 ggr
[Carpinus]
2015-02-04 10:24

”Låt kommuners förmåga sätta tak för invandringen"

"Åtgärder krävs nu. Inget annat land tar emot så många invandrare som Sverige, sett till folkmängden. Samhället vill väl, men saknar redskapen för att hantera läget. Vi föreslår därför en överenskommelse om att sätta ett tak för invandringen beroende på kommunernas möjligheter att ta emot flyktingar",  skriver fyra folkpartister på DN debatt idag.

Folkpartisterna avslutar sitt inlägg: "Vi föreslår därför en nationell och bred överenskommelse om hur mottagandet av flyktingar i nuläget kan begränsas efter i vilken utsträckning kommunerna kan leva upp till ett rimligt mottagande för den kvalitet vi eftersträvar på flyktingmottagande och integration. Kommunernas årliga förmåga till ett humant och fungerande flyktingmottagande borde därför utgöra ett tak för Sveriges samlade åtagande."

Fast sossarna bjöd ju för inte så länge sedan in alla partier (alla utom SD) till  samtal om integrationen, under parollen "Stor utmaning för Sverige"  där de inbjudna efteråt hade svårt att tolka vad sossarna egentligen ville med sitt tal om samarbete.
"Jag konstaterar att Socialdemokraterna inte har någon integrationspolitik, så det är svårt att veta vad Stefan Löfven menar och vill. Partiet lade inte ett enda integrationspolitiskt förslag i riksdagen under förra mandatperioden", sade t.ex. Moderaternas arbetsmarknadspolitiska talesperson Elisabeth Svantesson efter det mötet. Vad talar då för att man skulle kunna fram till en "nationell och bred överenskommelse" nu, bara någon månad senare?

(Aftonbladets ledarsida skrev f.ö. så sent som igår om att kommunerna visserligen skall kompenseras, men att det samtidigt "behövs hårdare krav" - "Kommuner ska inte kunna vägra ta emot flyktingar med hänvisning till bostadsbrist". Om det återspeglar den socialdemokratiska inställningen så är nog förutsättningarna för konstruktiva försök till överenskommelse i ämnet inom sjuklövern tämligen lönlösa.)

Annons:
[sanna70]
2015-02-04 10:38
#1

" Ett ökat antal asylsökanden innebär ett tryck på nya skolor, förskolor och vårdcentraler. Kommuner och landsting har ingen planering för det, och kan inte förväntas ha det heller. Ledtiderna för igångsättande av en ny skola eller vårdcentral är 3–5 år. Därtill kommer behovet av personal. Redan i dag är det problem med rekrytering av lärare, sjuksköterskor och förskolelärare. Det ökar risken för att vi inte klarar av att hålla de kvalitetskrav vi i dag ställer på vård och skola." 

Det hjälper föga att hota kommuner med vite när det inte finns varken bostäder, arbete eller resurser att ta emot fler människor (trots alla nedskärningar)

Neutralis
2015-02-04 12:01
#2

Hmm, jag har för mig att kommunerna själva bestämmer hur många flyktingar de ska ta emot, men jag kan ha fel.

[sanna70]
2015-02-04 12:08
#3

"Regeringen ska ta fram ett lagförslag om att kommunerna ska tvingas ta emot fler flyktingar. "

http://www.dn.se/nyheter/sverige/kommuner-kan-tvingas-ta-emot-fler-flyktingar/

Neutralis
2015-02-04 19:02
#4

#3

Ja ja, ett förslag är just ett förslag. Sen står det inte hur kommunerna ska tvingas… Alltså inte vad det ska baseras på. Det finns många tänkbara varianter på det. Sen är det riksdagen som godkänner lagförslaget, vilka är fördelade enligt hur vi röstade i valet, så det låter vettigt att pröva ett sådant lagförslag… Hur det nu ska se ut.

Det lät på er som att kommunerna redan tvingas ta emot flyktingar, men så var tydligen inte fallet.

[Carpinus]
2015-02-04 19:39
#5

#4 Jag kan inte se någonstans att jag har uppgivit att kommunerna redan nu tvingas ta emot flyktingar? Däremot har jag citerat Aftonbladet, som skrev "Kommuner ska inte kunna vägra ta emot flyktingar med hänvisning till bostadsbrist". Hur någon kan läsa in något annat i texten förvånar mig.

Neutralis
2015-02-04 20:00
#6

#5

Nja, det var främst i #1 som missledde mig:

Det hjälper föga att hota kommuner med vite när det inte finns varken bostäder, arbete eller resurser att ta emot fler människor (trots alla nedskärningar) 

Det är alltså ingen som har hotat med någonting, eftersom det inte ens finns ett färdigt lagförslag. Det går inte att hota med vite utan något lagstöd. Efter att ett lagförslag har godkänts i riksdagen och om den lagen innehåller möjligheter att utdela vite… Ja, du förstår att det är många steg för att komma dit.

Annons:
[Carpinus]
2015-02-05 07:31
#7

#0 Svaret på folkpartisternas förslag om "en överenskommelse om att sätta ett tak för invandringen beroende på kommunernas möjligheter att ta emot flyktingar" kan väl Ylva Johansson sägas ha svarat på, i och med det uttalande hon gör för Sydsvenskan, nämligen att hon "förbereder en lag som tvingar alla kommuner att ta emot flyktingar.
- Fördelningen är orimlig. Vi behöver göra lagändringar för att alla ska ta ansvar", säger hon där.

[sanna70]
2015-02-05 10:24
#8

"Sjukhus blir boende för 700 asylsökare"

http://nyheter.4an.eu/?tag=spenshults-sjukhus

[Carpinus]
2015-02-06 10:56
#9

#0 "Nu ökar pressen på Stefan Löfvens regering att tvinga kommuner att ta ansvar för flyktingar. SSU vill att det ska svida i kassan där man säger nej.

- Tar man inte emot flyktingar ska det kosta skjortan, säger Ellinor Eriksson, ordförande".

Fortfarande någon som tror att den där "nationella och breda överenskommelsen" är möjlig?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20275117.ab

[Nomen Nescio]
2016-08-31 09:48
#10

#9 Arton månader senare. Nu är det payday (och kanske mayday…)  för kommunerna.

"Att kommunerna nu tar över mer av det ekonomiska ansvaret kommer att inverka på integrationen. Talet om flyktingkris har för de flesta medborgare hittills varit något ganska abstrakt. Det är först när kommunerna tvingas att skära i skola, socialtjänst och äldreomsorg som människor verkligen känner av migrationen.

Därför är det viktigt att regeringen följer upp sitt beslut och är beredda att ompröva det om pressen på kommunerna blir för stor. Vad som annars kan vänta runt hörnet är en förtroendekris för välfärdssamhället."

Mathias Bred i GP

[Hayabusa]
2016-08-31 10:09
#11

#10 En räkning ska betalas och nu kommer kvittot. Kommuner får dels låna pengar och dels, sannolikt, höja skatten. Ordna boende till nyanlända - man lämpar över saken på kommunerna: "Det är bara att fixa". 

Det här "kalaset" kommer att kosta på mer än ett sätt.

[Nomen Nescio]
2016-08-31 10:13
#12

"11 "- Tar man inte emot flyktingar ska det kosta skjortan, säger Ellinor Eriksson, ordförande", kan vi läsa här ovan. Man vill gärna tillägga att "och tar man emot flyktingar kommer det också att kosta skjortan". En lose-lose situation för kommunerna och dess innevånare!  Att regeringen sedan lockar med tio miljarder av lånade pengar som ett "bidrag" luktar bondfångeri och  Ebberöds bank …

[Hayabusa]
2016-08-31 10:29
#13

#12 Så är det sannerligen. I min hemmakommun, som i många andra kommuner, är det oerhört svårt att "hitta" hyresrätter men trots det så SKA boendefrågan lösas. Hur då, kan man ju undra.

Kopierar mitt inlägg från aktuellt iFokus:

Migrationsverket har en del ouppklarat med Skånes kommuner, verket ligger helt enkelt efter med betalningar. "Migrationsverket är notoriskt dåligt på att betala sina skulder", står det att läsa i dagens Helsingborgs Dagblad. 

"Migrationsverket har en skuld på 2,2 miljarder kronor till Skånes kommuner. De obetalda räkningarna tvingar flera kommuner att ta lån för att fylla hålen i den egna ekonomin. – Jag vill gärna anlita Kronofogden, men det går tyvärr inte, säger Pia Almström (M), kommunalråd i Kävlinge."

http://www.hd.se/2016-08-30/migrationsverket-tvingar-skanekommuner-att-lana

Annons:
[Hayabusa]
2016-08-31 10:41
#14

För att inte tala om alla andra frågeställningar som dyker upp i kölvattnet. Utbildning/sysselsättning för unga individer som inte ens har gått grundskolan. Att få lågutbildade flyktinginvandrare i arbete är, även på sikt, en minst sagt kraftig uppförsbacke. Siffror talar sitt tydliga språk.

Man ska hjälpa människor som har det svårt, men snacket om "investering", "det lönar sig" och "det kostar nästan inget alls" övertygande inte mig förra året. Knappast i år heller.

[Nomen Nescio]
2016-09-01 09:48
#15

#14 Det är inte utan att man tänker på raden "var är dom nu, dom som påstod att dom hade alla svar" ur Hasse & Tages klassiska revynummer. Patrik Kronqvist på Expressens ledarsida är inne på liknande tankegångar:

"Det kunde Voronov (Alex Voronov, politisk redaktör på liberala Eskilstuna-Kuriren).   inte svara på. Men han var ändå kritisk. Kommunerna borde ha prövat "fler vägar" för att ge bostäder åt nyanlända."---

"Missförstå mig inte, Alex Voronov är en enkel tyckare, som jag själv. Han har inget ansvar att lösa bostadsbristen. Men den ekande tomheten i svaren är ändå intressant. För Voronov har varit en av de hårdaste kritikerna av regeringens migrationspolitik. Högst upp på hans Twitterkonto sitter fortfarande en tweet från november ifjol fastnålad: "Gränsen är nådd och andra sådana formuleringar om asylmottagandet är inte fakta. Det är en åsikt. Den är inte min."
Det gör svarslösheten i bostadsfrågan ännu märkligare."---

"Men när kritiker av regeringens migrationspolitik ska försöka besvara de svåra hur-frågorna blir svaren sällan mer konkreta än när Aftonbladets Karin Pettersson lanserade ledarsidans mål om att Sverige ska ta emot 100 000 flyktingar per år. "Det kräver att mottagningssystemet ställs om, att bostäder byggs, att skolan och välfärden får kraftiga och permanenta resurstillskott. […] både vårt mottagande och vår integrationspolitik [måste] fungera på ett annat sätt än i dag. Det är onekligen lätt att hålla med om att det vore bra om allting fungerade bättre. Men sådana självklarheter tar oss inte en centimeter närmare en verklig lösning på de akuta integrationsproblemen."

Patrik Kronqvist i Expressen

[Nomen Nescio]
2016-09-01 11:04
#16

"Östersundshems köp av 100 Attefallshus för nästan 70 miljoner kronor utreds nu av Konkurrensverket. Det är första fallet i Sverige där ett kommunalt bolag granskas för bostadsbyggande på grund av flyktingmottagandet.

        Det är själva köpet som lagts under lupp, eftersom Östersundshem inte gjorde någon upphandling när husen köptes in. Nu har Konkurrensverket på eget initiativ startat en utredning."--- 

"Husköpen gjordes inte via ett vanligt upphandlingsförfarande utan köptes in via en direktupphandling där man hänvisade till flyktingkrisen, som ansågs räknas som en extraordinär situation."---

SR

Låter som ett panikinköp efter att Ylva johansson pekat med hela handen (#7)…

[Göstage]
2019-04-14 10:30
#17

#0 Facit, april 2019: 

"Signalen från staten är tydlig till landets mest utsatta kommuner: Ni får reda upp er situation själva, bäst ni kan. Staten har gjort sitt", skriver Anna Dahlberg på Expressens ledarsida och tar Filipstad som exempel. Hon konstaterar: "Statens flykt från ansvar är provocerande. Det är inte kommuner som Filipstad som har bestämt att Sverige ska vara västvärldens mest generösa mottagarland. Men det är de fattigaste kommunerna som har fått dra det tyngsta lasset."---

https://www.expressen.se/ledare/anna-dahlberg/vem-hor-nodropet-fran-filipstad-/

LBB
2019-04-14 20:07
#18

Den enda vettiga lösningen på sikt, som förenar ansvarstagande med de socioekonomiska realiteterna är…att inte ta emot fler  flyktingar per år, som lämnar   de olika stödberoenden, i form av bostäder och uppehälle.  När 1000 personer slutar ta emot bidragen, ordar eget finansierat boende, har jobb., så ska det öppna dörren för 1000 nya

Man kan och bör även hålla ett öga på bostadssituationen i landet överlag..existerar en stor brist på bostäder borde detta vara ett tecken att strypa ökningen av bostadslösa eller bygga mer bostäder..inga andra alternativ är ju i längden möjliga.

Naturligtvis ska inte den normala invandringen, dvs de som kommer till arbete,  egen finansierad bostad och eller studieplats begränsas

[Hayabusa]
2019-04-15 11:10
#19

#17 En artikel från december 2016, om just Filipstad:

https://arbete.story.aftonbladet.se/chapter/de-nyanlanda/

LBB
2019-04-15 16:24
#20

#19  Var det inte ngn kommun ordförande som bröstade upp sig och hävdade att kommunen det året tjänat miljoner på flyktingtilldelningen…..han såg väl inte längre än vad näsan räckte.

Annons:
Upp till toppen
Annons: