Annons:
Etikettskola-utbildning
Läst 2080 ggr
[Jimmy.L]
2/20/15, 8:38 AM

Facket: 55.000 lärare saknas 2020

Bristen på lärare i Sverige kommer att bli större än befarat. Det visar nya siffror från SCB och Lärarförbundet.

http://www.svt.se/nyheter/sverige/facket-55-000-larare-saknas-2020

Annons:
[JenniN]
2/20/15, 10:32 AM
#1

Jag är vet inte riktigt varför väldigt få väljer att bli lärare nu för tiden. 
Men jag tycker att det märks en lärarbrist redan. OCh en stor brist saknas för utbildade lärare, och pedagoger. Det finns många som inte får den hjälp de behöver och de är något som redan är dåligt idag, så 2020 blir det väl skolungdomens skräckhistoria.

Mysan59
2/20/15, 12:34 PM
#2

Ja det är oroväckande. Tur mina barn är vuxna men tyvärr så har jag ju barnbarn som ska gå i skolan. Känns inte bra.

Zyperior
2/20/15, 1:39 PM
#3

Jag ska eventuellt plugga till lärare. Det är ju bara en tidsfråga innan vi ser rejäla krafttag för läraryrket från politikerna. Jag tror snarare att vi kommer se lärare som en mycket mer respekterad yrkeskår 2020. Det kommer dock dröja innan lärarbristen drabbar politikerna personligen. Först då kommer de riktiga lösningarna.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Carpinus]1
8/12/17, 8:52 AM
#4

Inför skolstarten finns det 5300 vakanta grundskolelärartjänster enligt arbetsförmedlingens statistik.

Samtidigt skriver Sveriges Radio: "Sveriges befolkning väntas växa med en miljon invånare de närmsta nio åren, enligt Statistiska centralbyrån. En stor del av befolkningstillväxten sker i skolåldrarna vilket gör att antalet platser i för- och grundskola måste öka i snabb takt.

I centrala Malmö väntas grundskoleeleverna öka med hela 60 procent de närmsta åren. I Stockholms stad måste grundskoleplatserna öka från dagens 95 000 till över 120 000 fram till 2024. I Umeå väntas antalet högstadieelever öka med en tredjedel de närmsta tio åren.

På lokalsekretariatet i Göteborg jobbar Johan Nyström med att planera för framtida grundskoleplatser. Här ska det byggas ordentligt, år 2019 ska 30 nya grundskolor börjat byggas för att kunna möta behoven. – I Göteborg ökar antalet barn i grundskolan med 6 000 barn fram till år 2020. Det innebär att ett antal tusen grundskoleplatser måste tas fram, säger han."---

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6753090

"Erk du!

Maja du!

Så ska vi ha´t!

Men var ska vi ta´t?

Carmarino
9/25/18, 12:31 PM
#5

Vilken annan yrkesgrupp skulle ställa upp på stryptag och slag på jobbet?

Nu har det även hänt i Lomma, en kommun som alltid legat i tio-i-topp i Lärarförbundets kommunranking och till och med toppat densamma. Fasaden krackelerar.

En lärare bad en elev sluta använda mobiltelefonen och blev då misshandlad. Eleven tog strypgrepp, tryckte ner läraren och sparkade på henne.

Strypgrepp och sparkar. Ett solklart fall av misshandel eller grov misshandel, tänker du kanske? Nja. Inte alltid i skolans värld och mera sällan om den som misshandlar är elev.

Skolledningen ville först inte polisanmäla: Eleven hade haft en dålig morgon och trodde inte han störde någon med sina mobilövningar. Är det bara mitt blodtryck som stiger när jag hör något sådant?

https://www.hd.se/2018-09-24/vilken-annan-yrkesgrupp-skulle-stalla-upp-pa-stryptag-och-slag-pa-jobbet


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
9/25/18, 1:01 PM
#6

 #5 Komplett galet.

Annons:
[Göstage]
10/12/18, 10:25 AM
#7

#4 De där trettio nya grundskolorna lär komma att behövas…

 "Hallå där, Ritva Ailomaa, enhetschef för myndighetsutövning på grundskoleförvaltningen i Göteborg. Så här en och en halv månad efter skolstarten – hur många barn saknar fortfarande skolplats?
– Det varierar från dag till dag eftersom vi hela tiden får in nya ansökningar från familjer som flyttar hit. Det är ett hundratal som väntar just nu, vilket med 10–15 ansökningar dagligen är ett normalläge. Det är mycket inflyttning till kommunen."---

Källa.

[Hayabusa]
10/12/18, 10:30 AM
#8

#7 Det är väl bara att fixa! Hur svårt ska det vara????

[Göstage]
10/12/18, 10:43 AM
#9

"Just do it!"  😎

Upp till toppen
Annons: