Annons:
Etikettekonomi
Läst 2849 ggr
[sanna70]
2015-03-04 09:35

Och plötsligt finns det pengar?

Jag ska villigt erkänna att jag inte är så insatt i Svensk ekonomi men en sak har jag förstått. När det kommer till Bostadsbrist, Vård, Skola, Polisväsendet, Infrastruktur, Arbetslöshet mm mm mm Så får vi höra att det finns inga pengar. Det finns många orsaker till detta enligt våra politiker och jag tror dem, lågkonjunktur och oansvarig politik och felaktiga beslut är några av orsakerna. Men det som är anmärkningsvärt är att ena stunden säger dem "det finns inte pengar" men när det kommer till flyktingar och invandrare så säger samma politiker "Det ska få lov att kosta och vi ska inte räkna kronor och ören när det handlar om människoliv"  Som sagt, jag är inte så insatt i det med ekonomi men jag undrar hur det kommer sig att det plötsligt finns pengar i statskassan? Jag vet att vi får en summa från EU för att vi tar emot folk men jag är också medveten att den summan är obetydlig i förhållande till den faktiska kostnaden. Det är bra att vi kan hjälpa människor i nöd, det ska vi ha heder för men det vore oerhört glädjande om vår regering kollade även på dem som faktiskt bor i landet och det vore toppen om dessa kunde "trolla" fram pengar på samma sätt så att vi kan känna oss trygga när vi behöver sjukvård, att vi kan känna oss trygga att gå ute på gatan, att våra äldre har råd med mat och tandvård bla, att våra lärare blir fler så att våra skolbarn får en chans med sin utbildning, att socialstyrelsen får mer personal och kan hjälpa alla barn i nöd som lever här, ja listan kan göras bra mycket längre.  Men som sagt, det vore bra om politiker kunde utöka sina "trollkonster" för det finns väldiga svårigheter som skapar stort lidande i här och nu. 

Ett av många exempel på ekonomiska "trollkonster" 

http://www.hemhyra.se/riks/boverket-bygg-statliga-flyktingmoduler

Annons:
Vanja
2015-03-04 09:44
#1

Det har jag också funderat på. Visst ska ett människoliv inte bli värderat i pengar, men pengarna finns ju fortfarande. 
Man hör ofta överallt att polisen inte har resurser att göra ditten eller datten, sjukvärden går på knäna och skolorna har inte lärare med tillräckligt bra utbildning. Och allt detta är för att det "inte finns pengar" , men det finns visst pengar. De som sitter där och bestämmer lägger bara pengarna på annat. 

Som sagt, man ska inte värdera ett liv i pengar. Men att stå och säga att det inte finns pengar är bara ren lögn.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

VildaVittra
2015-03-04 09:55
#2

Arbetskraft är en investering. 

http://www.etc.se/sites/all/files/atoms/files/2015/03/vad_varje_manniska_bor.pdf

Vi har en enorm personalbrist i vården i detta land, har ni missat att väldigt många invandrare faktiskt jobbar där?
Var aktiva med att hjälpa invandrare att integreras i vårt samhälle, det leder till att deras språkkunskaper förbättras.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2015-03-04 09:58
#3

"Jag vet att vi får en summa från EU för att vi tar emot folk"

Får vi? Hur mycket då?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

[sanna70]
2015-03-04 10:09
#4

#2 Faktum är att det finns personal till vården här och nu däremot är dem för få och anledningen till detta är att många har tvingats sluta eller är sjukskrivna pga utbrändhet. Orsaken till detta är slavliknande förhållanden på arbetsplatsen där tex en sjuksköterska får ta hand om 60 patienter

Det finns utbildad folk till många andra yrken också, det är inte personalbrist i den bemärkelsen som är problemet utan att dem får inte arbeta för att det är åtstramningar och besparingar.

Man sparar pengar på diverse företag och kommuner genom mindre personal som ska jobba mera vilket i stället leder till ökad arbetslöshet och dem stackare som redan jobbar blir utbrända i längden. 

http://www.nt.se/nyheter/finspang/vardpersonal-larmar-fara-for-patientsakerheten-10752666.aspx

[sanna70]
2015-03-04 10:14
#5

#3 Hörde det någonstans men det kan mycket väl vara fel information. . Jag letade upp en länk om hur mycket Sverige betalar och får från EU. Dyster läsning. . 

http://www.eu-upplysningen.se/Om-EU/EUs-budget/Vad-EU-landerna-betalar-och-vad-de-far-tillbaka/

Halvdansken
2015-03-04 10:32
#6

#5. Men det är väl mest jordbruksstödet, får man också pengar för flyktingar?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[sanna70]
2015-03-04 10:35
#7

#6 Jag vet faktiskt inte säkert. Hoppas att det finns någon här på forumet som kan svara på den frågan.

[Hayabusa]
2015-03-04 10:56
#8

Personligen vet jag inte vad jag ska tro. Känns som att politiker, och för all del media, förmedlar det budskap som de vill att vi medborgare ska ta till oss. När Finansminister Andersson sa att; "Ladorna är tomma" så tolkar jag det som att landet var bankrutt. Fast så illa var det nog inte, eller..?

[Björn.B]
2015-03-04 11:25
#9

Alla invandrare som kommer hit kan ju inte sättas i jobb i vården?

sponny
2015-03-04 11:58
#10

Jobb finns det ju hur mycket som helst här i landet. Däremot anställningar är det mer ont om. Ett av problemen, som jag (lekman) ser, är att om vi inte kan anställa våra svenska ungdomar då det inte finns jobb till dem, hur ska vi kunna anställa de invandrare som kommer? Men tillbaka till ämnet. Det intressanta med migrationsverkets önskan om mer pengar. Det är nästan lika mycket som försvaret ville ha för några månader sedan för att klara sina uppgifter. De fick inget. Det var "tomt i ladorna." Nu vill migrationsverket ha mer för att klara sina uppgifter. Ska bli intressant att se om det är lika tomt i ladan denna gången. Det gör mig inget att vi tar emot folk som flyr men det hade varit trevligt om vi kunnat försvara landet de kommer till också.

[Björn.B]
2015-03-04 12:08
#11

#10 Bra sagt även pengar till sjukhusen som måste spara miljoner och vård och skola.

[sanna70]
2015-03-04 13:04
#12

Ja, arbete finns här i landet men det är få nyanställningar eftersom det är besparingar. Våra utbildade sjuksköterskor söker sig till Norge i stället, där välkomnas dem med både bättre löner och bättre arbetsvillkor.  

Samtidigt som våra ungdomar söker sig till våra grannländer för att dem får inga arbeten här så tar vi in massvis med folk och våra politiker försöker intala oss att dem behövs och att arbeten finns?  

Dem senaste tolv åren har utvecklingen på arbetsmarknaden gått neråt och det finns inga tecken på förbättring inom snar framtid med tanke på Sveriges och även världsekonomi så det vore bättre att vår regering slutar föra falsk propaganda och säger som det är. Det är det minsta dem kan göra.

72mm
2015-03-04 13:37
#13

#2 Du är alltså så naiv så att du tror att det är arbetskraft vi importerar? Vad det gäller vården så är det bara att höja lönerna så ska du nog se att det finns folk. Det finns ju en anledning till varför så många svenskar åker till Norge och jobbar istället. Men, just det ja, det finns det ju inga pengar till, de har ju gått åt till att upprätthålla massinvandringen. Sedan är det lite intressant att det alltid är "flyktingar" när man pratar om kostnader men "invandrare" när det ska insinueras att den balansräkningen på något vis skulle gå jämt ut.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
[sanna70]
2015-03-04 14:06
#14

"Statistiken bygger på inrapportering och ett bekymmer är att några kommuner – till exempel Botkyrka – inte har skickat in data. Det innebär att antalet biståndstagare är högre i verkligheten.

Minst 31 procent av flyktingarna i arbetsför ålder bodde år 2013 i ett hushåll som någon gång fick bistånd. Särskilt hög var andelen bland anhöriginvandrare till flyktingar – minst 41 procent.

Motsvarande andel för hela befolkningen är 4 procent, men siffrorna är inte direkt jämförbara. Statistiken för hela befolkningen var ursprungligen lägre (på grund av bortfallet från vissa kommuner) och har därför justerats upp något.

Eskil Wadensjö, professor i nationalekonomi vid Stockholms universitet, tycker att situationen är besvärlig när en förhållandevis hög andel personer inte lyckas få en egen inkomst efter tio år.

– Man skulle förstås vilja att resultatet var bättre. Därför finns det anledningar att hitta bättre lösningar. Ett stort problem i Sverige är att det finns svårigheter i att ta fasta på vilken utbildning man har och validera den. Där finns möjligheter till förbättringar, säger han.

Studier om integration är inte helt okomplicerade. Några personer kan ha inkomster från verksamheter utomlands som inte går att spåra. Det går heller inte att spåra eventuella ”svarta” inkomster.

I DN:s statistik ingår endast de som fortfarande är folkbokförda i Sverige, men en felkälla som ändå kan påverka resultatet är personer som har flyttat utomlands och missat att registrera detta hos Skatteverket. Det ser då ut som att personerna bor i Sverige och saknar inkomst. DN har därför gjort stickprov på 40 flyktingar som har noll kronor i årsinkomst. Vi har gjort ingående granskningar, men inte hittat några indikationer som talar för att personerna har flyttat permanent utomlands (se faktaruta).

DN har även granskat förekomsten av skulder och brottsdomar, eftersom sådan belastning kan försvåra etableringen på arbetsmarknaden. 14,8 procent av flyktingarna har eller har haft skulder registrerade hos Kronofogden.

Minst 15,5 procent av flyktingarna har dömts för brott, fått strafföreläggande (böter) eller åtalsunderlåtelse (”prick” i belastningsregistret). För gruppen arbetskraftsinvandrare är andelen minst 2,6 procent. Vi har exkluderat mindre trafikförseelser som till exempel hastighetsöverträdelser och brott mot bälteslagen." 

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio-ar-senare-har-varannan-mindre-an-13-000-i-manaden-1/

VildaVittra
2015-03-04 15:35
#15

#!3 Nej det är jag inte, naivt är att fortsätta tro på ett rasistiskt partis påståenden om invandring trots att de gång på gång visat att de ljuger.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jimmy.L]
2015-03-04 16:36
#16

#15 till vem riktar du frågan till i tråden?

En uppmaning till er som skriver här jag vet att det finns mycket känslor i politik och vi alla har bestämda olika åsikter men ordet naiv gör att det lätt blir dålig stämning så undvik det ordet samma sak med SD även om många av oss inte stöder det partiet så undvik kalla dom rasistiska ja jag vet att det är svårt men samma sak gäller det att inta kalla dom som inte gillar SD för vänsterextrema.

VildaVittra
2015-03-04 17:09
#17

#16 Till #13, !=1 om man missat att sluta trycka ner ctrl. Och det är ingen fråga, det finns inget frågetecken i texten, det är ett svar på påståendet om att jag är naiv.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

72mm
2015-03-04 18:06
#18

#16 Retorik. "Är du så naiv så att du tror…" är en fråga där ett jakande svar skulle innebära att jag ser personen som naiv. Dvs, min åsikt är att en sådan tro är naiv. 

VildaVittra svarade att hon inte håller med om att det är naivt (fortfarande oklart om hon tror att invandringen till största delen kan sägas vara arbetskraft då hon inte svarade på frågan) och kontrade med att det snarare är naivt  att tro på ett rasistiskt parti (odefinierat vilket) påståenden (oklart vilka) om invandring (obestämd form, alltså om invandring som företeelse, inte ens om invandringen till Sverige)  när dessa var lögner (ett påstående utan källa).  

Jag kan ju givetvis tolka ovanstående goddag yxskaft-svar som (ytterligare) ett påstående om hur rasistiskt och lögnaktigt SD är, men eftersom det aldrig kommer presenteras några konkreta exempel på dessa lögner eller rasism så leder det inte någon vart. 

Ber om ursäkt om något jag skrev var otydligt, jag hade inte behövt spetsa till det med naiv, en rak fråga hade nog varit mer konstruktiv. 

Friskt kopplat är hälften brunnet!

VildaVittra
2015-03-04 18:18
#19

#18 Nu var det ju faktiskt inte så du skrev, utan du skrev ett påstående om att jag var naiv. Läs igenom saker innan du postar. 

"Du är alltså så naiv…"

Och så återfaller du igen till att ta till otrevligheter, dvs "goddag yxskaft-svar". Inget vettigt att tillföra diskussionen alltså.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Vanja
2015-03-04 18:23
#20

19# Läs de fetstilta understrukna i 18#  och utgå ifrån det så slipper det bli mer otrevligheter.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Annons:
72mm
2015-03-04 18:36
#21

Ok, sista "otrevliga" inlägget från mig i en här tråden då, jag lovar. 

#19 Först så mästrar du i #17 om att det minsann är frågetecken i en fråga, och sedan läser du "Du är alltså så naiv så att du tror att det är arbetskraft vi importerar?" som ett påstående? Haha, du är lite kul ändå. 

Vill du inte höra svar i stil med #18 så föreslår jag att du slutar upp med inlägg med påståenden utan belägg. Vad är det med dig och SD? Varför envisas du med att dra in dem i allt?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

VildaVittra
2015-03-04 19:15
#22

#21 Mästrar? Jag förklarar. En ganska så markant skillnad, ett uppslagsverk är ingen besserwisser som exempel. Och min mening var inte tvådelad med ett frågetecken på slutet, vilken din var. Svenska språket är fantastiskt då även ordföljen påverkar. Hade du startat meningen med "Är du" istället, hade även början varit en fråga, nu valde du att skriva "Du är".

Sedan får du gärna visa var jag skrev SD. Är det att du själv anser att dom är det, som fått dig att lägga till saker i min text som inte står? 

#20 Jag har läst det fetmarkerade, det hjälper inte när personen ändå fortsätter.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jimmy.L]
2015-03-04 19:19
#23

Släpp detta nu!

[Hayabusa]
2015-03-04 21:39
#24

Hur man än vänder och vrider på det så innehåller budgeten ett visst antal pengar. Hur man väljer att använda dem är, väl, det stora kruxet. Sedan är jag av åsikten att jobb och sysselsättning är två skilda saker. Jag har skrivit det förut, men sedan -00 har 160.000 industrijobb försvunnit i Sverige. Aningen oroande, kan jag tycka.

[sanna70]
2015-03-05 12:27
#25

"Det finns i etablissemanget en uppfattning, som säkert är alldeles uppriktig, om att all kritik mot invandringspolitiken beror på okunskap och att alla argument är "myter", varför deras uppgift blir att upplysa pöbeln. I denna anda skriver idag Expressens Lars Lindström under rubriken "Så avslöjas lögnerna om invandringen"

http://tobbesmedieblogg.blogspot.se/2015/03/okunnigt-och-forljuget-av-lars-lindstrom.html?spref=fb

Zepp
2015-03-05 22:38
#26

Nu har inte jag läst alla inlägg, men vill lägga fram mina fem cent!

Vi har valt att skicka pengar till Cajman öarna i stället för att använda de i skola och sjukvård, så gott om pengar finns det, annars så skulle ingen person vid sina sinnens fulla bruk göra så.

Att vi inte kan styra över flyktingströmmarna är vad jag begriper inget man behöver vara Einstien för att förstå?

Att alla med skäl har rätt att söka asyl är självklart och de utan skäl utvisas.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sanna70]
2015-03-05 22:55
#27

Problemen har funnits länge och även om dem tar bort vinster i samhället så är det en droppe i havet med tanke på alla investeringar som behöver göras. Missförhållandena i vårt land har fått pågå så länge och det krävs enorma investeringar för att få det hela att fungera som det ska. Dem pengar verkar inte finnas.  Fredrik Reinfeldt sa "Öppna era hjärtan" (plånböcker). "Magdalena Andersson sa lådorna är tomma".

Annons:
[VSK]
2015-03-06 08:56
#28

#26

Att alla med skäl har rätt att söka asyl är självklart och de utan skäl utvisas.

Det betyder att ca 90% av alla "flyktingar" skall utvisas enligt dig mao.

-

Gällandes sk vården och varför den rasat så konstant de senaste 20 åren ger ju utrymme för spekulationer. Om 10 år så finns det nog ingen "gratis" vård längre. Då har de då  senaste regeringarna monterat ned allt vad vårdkvalitet och trygghet heter. Om 15 år så är Sverige ett U-land enligt FN.

72mm
2015-03-06 09:22
#29

#28 Nejdå, det är bara det att det kommer finnas alternativ som inte är helt gratis. Människor kommer inte finna sig i att inte kunna betala sig runt alla de problem som multikulturen innebär. Vi ser det redan idag med den ökande segregationen, den handlar inte bara om att somalier vill bo med somalier och kristna syrier med kristna syrier etc, svenskar flyttar också. 

Framtidens Sverige kommer vara te sig väsensskilt olika för olika grupper. Det gäller att hamna i rätt klass. I slutänden är det pengar som kommer skapa den riktiga valfriheten. Eftersom "svenskheten" har utrotats kommer Sverige vara en heterogen soppa där religiösa, etniska och kulturella inkompatibiliteter ständigt orsakar problem.  Att gå till val på "solidaritet" kommer då kännas som ett dåligt skämt. 

Så, nej, jag tror nog vi kommer ha "gratis" vård även om 10 år. Frågan är hur dålig den har blivit och hur stora grupper som tvingas använda den.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2015-03-06 09:31
#30

#29

Anarki och inbördeskrig står på den dolda agendan.

Och nej den "fria" vården kommer inte att finnas speciellt länge till. Man kommer bli tvungen att hyra dyra försäkringar för att kunna ha råd med vård. 

Jag vet inte hur många jag känner där standardsvaret till de blivit: ta en Alvedon och gå till sjukgymnast. Sån ordination behöver man ingen sk läkare till.

De stora företagen har ju lämnat landet och likaså kommer alla läkare med kompetens att göra.

Joppo
2015-03-06 10:00
#31

#30 Vad snackar du om egentligen?

Magi-cat
2015-03-06 10:02
#32

Om vi antar att det är sant att det går åt en massa miljarder till "invandringen", att den är en massiv kostnad rakt av - hur kan då någon vara så naiv att tro att dessa pengar skulle gå till behjärtansvärda ändamål (som gamla och sjuka) om man inte lät människor i nöd komma hit? 

Räcker inte hjärtat till för en god sak så finns det få anledningar att hoppas att det räcker till andra.

Att det finns pengar i överflöd ibland, det undrar man ofta över. Till bonusar och skatteflykt och att sjukvård och skola förvandlats från samhällets omsorg till investeringsmöjligheter för riskkapitalbolag där vinsterna hamnar i Luxemburg på olika mirakulösa vis. Där är problemet!

Protesterar SD mot sådant - nej det är bara en fråga, ett problem, en grupp som får klä skott för allt….

Istället för att se invandring som ett stort svart hål som bara slukar pengar kan man se människor som bidrar till samhället. I sjukvård, i skolan, överallt. Om de får chansen.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[VSK]
2015-03-06 10:13
#33

#31

Joppo, nu får du skärpa till dig.

[sanna70]
2015-03-06 10:25
#34

#32 Jag håller med om att det är en hel del pengar som försvinner till bonusar och skatteflykt, det är tyvärr inget nytt fenomen och våra regeringar har sett mellan fingrarna på det alltför länge.  Där finns det saker att göra för att ändra på det men det kräver lagändringar bla.

Vad det gäller flyktingar så måste vi i ärlighetens namn säga som det är. Det kostar och det kostar miljarder. Naturligtvis ska vi hjälpa människor i nöd men när man ser utvecklingen i Sverige så ser vi att vi inte har obegränsade resurser och vårt samhälle har tagit skada när man tar från det ena för att ge till den andra. 

Arbetskraft som det pratas så mycket om, det har vi. Problemet är att det inte finns arbete, att ta in flera hundra tusen människor och dessutom påstå (många gör det) att dem är högutbildade är osanning. Dem flesta är faktiskt lågutbildade och det finns även många analfabeter vilket gör det svårare att komma in på arbetsmarknaden.  Redan nu finns det hundratusentals människor som är arbetslösa och jag förstår inte på vilket sätt det skulle bli bättre att ta in några hundratusen till? 

DN har gjort en undersökning och det visar att efter tio år i Sverige så har minst 3 av 10 ekonomiskt bistånd från kommunen. Siffrorna är inte exakta eftersom vissa kommuner inte ville vara med i undersökningen så troligtvis är siffran högre ändå.

"Minst 31 procent av flyktingarna i arbetsför ålder bodde år 2013 i ett hushåll som någon gång fick bistånd. Särskilt hög var andelen bland anhöriginvandrare till flyktingar – minst 41 procent.

Motsvarande andel för hela befolkningen är 4 procent, men siffrorna är inte direkt jämförbara. Statistiken för hela befolkningen var ursprungligen lägre (på grund av bortfallet från vissa kommuner) och har därför justerats upp något"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/tio-ar-senare-har-varannan-mindre-an-13-000-i-manaden-1/

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
[VSK]
2015-03-06 11:00
#36

#35

Joppo, jag föredrar att du slutar försöka göra narr av mig. Jag anmäler ditt inlägg.

Joppo
2015-03-06 11:03
#37

#36 Jag har inte försökt att göra narr av dig. Jag undrar vad det är för dold agenda som du refererar till. Det är en rätt märklig sak att slänga ur sig utan att specificera den närmare.

72mm
2015-03-06 11:11
#38

#32 Förstår du att politik i ett land med allmän välfärd till stor del handlar om prioriteringar över en påse med pengar som man har fått genom skatter? 

Är du med på att den prioriteringen måste vara så rättvis och effektiv som möjligt? Förstår du att om man gör på ett visst sätt, men med samma pengar kunde får mycket bättre verkan så är det ett slöseri med resurser? 

Så om vi antar att, som du påstår, de flesta migranter är flyktingar (dvs. de flyr för sina liv & hälsa) så skulle massinvandringen motiveras av humanitära skäl om jag förstår dig rätt.

De flesta som verkligen har flytt från något befinner sig i närområdet. Man flyr sin hemstad, sin region och kanske sitt land över någon gräns till ett granland där situationen är stabilare. Detta är sant för de som har det socialt och ekonomiskt sämst, de har ofta inget val. De hamnar i ett flyktingläger. Det är ofta extremt ont om mat, vatten, värme, medicin & vaccin samt skolgång för barnen. 

Dessa människor och hur vi kan hjälpa dem bryr vi oss inte om. 

Istället bryr vi oss om den lilla skara som har det så pass bra att de kan betala för en biljett till Sverige. Migrationsverket och människosmugglare utgör tillsammans en ganska otrevlig industri som livnär sig på den till synes outtömliga budget som finns för just invandring. 

Det kostar inte många tior att ge ett syrisk flyktingbarn skola. Samma barn skulle som ensamkommande i Sverige kosta 4000kr/dag. 

Idag tar vi pengar från det ena (UNHCR) för att kunna finansiera det andra (massinvandringen). Vi prioriterar relativt rika invandrare som tidigare bott i Italien eller Tyskland i flera år över människor som skulle behöva filtar och rent vatten. 

Och du pratar om hjärta och humanism. Fy fan.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-03-06 17:30
#39

Eh.. det finns gott om pengar, men vi har valt att lägga dessa på lyxkonsumtion.. våra skattepengar altså!

Vi har gått från ett bidragssystem till ett annat, från bidrag till fattiga till bidrag till välbärgade.

Så kom inte och säg att det inte finns pengar till att ta emot flyktingar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Jimmy.L]
2015-03-06 17:39
#40

#39 Fast budgeten kan ju skilja väldigt mycket mellan regeringen och alliansen och hur dom vill finansiera det med skatter.

Zepp
2015-03-06 17:47
#41

Vad nuvarande regering vill är fortfarande höljt i dunkel!

Vetesjutton om de inte blev glada för att få Alliansens budget så de slapp ta tag i en massa heta potatisar?

Men pengar finns det fortfarande gott om.. tex så lägger vi allt mer pengar på sjukvård till friska.. kroniskt sjuka som har svårt att välja har fått det svårare dock.

Samma gäller skolan och omsorgen, där har vi valt att skicka miljoner till Caymanöarna.. så att det är tomt i ladorna är en myt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-03-06 17:52
#42

#39

Jag måste få fråga. Bor du i Sverige ens?

Fattigsverige knackar på dörren och du säger att det finns pengar? 

Vad tycker du om Boverkets Regeringsuppdrag 2015:10? Håll dig gärna kortfattad, säg max 3000 ord, och förklara för oss som inte har den spåkula du har vart alla pengar skall tas ifrån, när vi idag inte ens har en fungerande sjukvård, äldreomsorg, bostadsmarknad, arbetsmarknad, skola mm mm.

 Det är inte första gången du säger att pengar inte är några problem, så det skulle vara oerhört tacksamt om du nu kan ta och presentera dessa magiska siffror. Vill du samtidigt tala om för mig varför Migrationsverkets kalkyl sprack med ett antal Miljarder kronor?

Tack på förhand.

[Jimmy.L]
2015-03-06 17:57
#43

#41 Fast dom pengarna som går utomlands kan vi ju inte göra något åt utan ny lagstiftning.

[VSK]
2015-03-06 18:06
#44

Miljoner, är kaffepengar. Förstår inte ens varför man tar upp det 🤔

[VSK]
2015-03-06 18:19
#45

Vill nån förklara för mig (och alla andra som undrar) varför det ens finns överläggning på våra sjukhus?

Zepp
2015-03-06 18:33
#46

#42

Jag bor i Härryda kommun.. och senast jag kollade så låg det i Sverige!

Vi har fortfarande gott om pengar men väljer att lägga detta på lyxkonsumtion, när skattepengarna i stället skulle ha gått till skola, vård och omsorg!

Jaa.. vi behöver ny lagstiftning, framförallt behöver vi nya politiker.. och en ny politik för landet!

Den gamla högskatte/bidragslinjen är förlegad i en modern värld med globalisering och ökad konkurens från omvärlden!

Vi har en situation i dag med hög arbetslöshet samtidigt så har vi arbetskraftsbrist, dvs kvalificerad arbetskraft!

Höga skatter på lågkvalificerade/lågavlönade arbeten leder till att det inte lönar sig att arbeta heltid utan att man får mer fritid på deltid och diverse bidrag!

Sen så skolans förfall.. vi lär barnen att de duger som de är, men förvägrar dem den kunskap som krävs för att duga för anställning, det är det största sveket mot den yngre generationen!

Såå.. slopa ROT/RUT, reseavdrag/ränteavdrag.. låt var o en ta hand om sin egen ekonomi/ta ansvar för sin framtida försörjning, men satsa mer pengar på utbildningsväsendet!

När jag kom ut på arbetsmarknaden så var 80% av jobben på arbetsförmedlingen okvalificerade, i dag är 80% kvalificerade jobb!

De okvalificerade jobben görs i dag till stora delar i Kina!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-06 18:43
#47

#46

Du glömde några svar på frågor jag ställde i #42 och för all del #45

Zepp
2015-03-06 19:00
#48

Ja vad skall jag svara på 42 är en ickefråga,, vi delar ut pengar till höger och vänster ger oss själva det ena bidraget och avdraget.. så nog finns det gott om pengar.

Och på det så skickar vi skattepengar till Caymanöarna.

Och från det ena till det andra.. Sverige har världens högsta bodstadskonsumtion, vi har råd med mest bostadsyta per capita i hela världen, och högst bostadsstandard i hela världen.

Och det har vi fått till genom just subventioner, vi har investerat miljarder i att omvandla billiga bostäder till större lyxlägenheter via skattesedeln.. och du och jag har valt detta i fria val.. åtminstone du.. inte jag.

Sen så valde vi att slopa fastighetsskatten, förmögenhetsskatten, trots att fastighetsskatten var det som skulle finansiera ränteavdragen!

Såå vi har på senare år valt att lägga allt mer pengar på redan välbärgade och slopat skatterna som skulle finansiera dessa.

Lika gäller sjukvården, där går allt mer pengar till friska.. därav blir det mer köer, för de som är sjuka.. men som sagt vad, vi valde det i fria val.. eh inte jag då!

För o inte tala om livsmedelsförsörjningen.. miljarder går till bidrag för att inte odla mat.. något är mycket sjukt!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
2015-03-06 19:11
#49

#48

Du undviker att svara på mina frågor trots att jag påmint dig. Det kan jag bara tolka på ett sätt. På vilket sätt skulle det var en ickefråga? Hur länge ska du köra med Caymanöarna? Du är medveten om att de pengarna är en piss i Nilen hoppas jag? 

Du får nog vidareutveckla vad du menar till höger och vänster. Det är väldigt lätt att säga, men du får upp till bevis. Sedan så ska du nog ta det lite easy med att anklaga mig för "fria val" för du har nog inte en susning om vad jag röstat på, om jag ens röstat. 

Sverige har blivit totalt misskött av de senaste regeringarna det håller jag med om, men du har fortfarande inte svarat på vart skattgömman finns som skall få allt på rätta. Du säger bara att det finns pengar. Om dessa pengar finns, så undrar jag varför det ser ut som det gör i det här landet? varför finns det överläggningar när lösningen finns enligt dig i en skattkista. Det är väl bara att bygga bort problemen eller hur?

Zepp
2015-03-06 19:36
#50

Du får nog presicera din fråga mer om jag skall svara på den.. tills vidare så svara jag sås om jag vill!

Vi delar ut miljarder till ROT/RUT, vilket är pengar som stjäls direkt från vård, skola och omsorg!

Att fastighetsskatten gick till att finansiera ränteavdraget är ingen hemlighet!

Du får nog redovisa pengarna som skickas till Caymanöarna om det skall vara ett trovärdigt argument.. det är oavsett summa ett svinn ut ur vår skattekista!

Har hur som helst svårt att se att det är ett bidrag till stat, kommun, landsting?

Jag vore den första att applådera en redovisning av hur mycket pengar vi väljer att skicka till Caymanöarna.. i stället för att använda dessa till sjukvård, skola och omsorg!

Det kan ju tänkas att det är väl använda pengar.. och att vi alla skulle skattskriva oss där så att skatteintäkterna ökar?

Som sagt vad.. det finns gott om bostäder, vi har fortfarande världens högsta bostadsstandard, vi konsumerar mest bostad i hela världen.

Det räcker att gå ut på Hemmnet och kolla, bara att låna upp några mille och köpa, ge högst bud.

Och det vore f*n om folk inte gillar detta, för det är detta de röstat för.. i flera på varandra följande val.

Speciellt som vi via skattemedel subventionerat med miljarder att bygga om mindre halvmoderna lägenheter till dyra lyxlägenheter.

Vi kanske skall subventionera att nedgradera lyxlägenheterna till halvmoderna små lägenheter igen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-06 19:41
#51

#50

Så ROT/RUT är pengar som var/är öronmärkta till just vård, skola och omsorg? Om så skulle vara fallet, så finns här enorma hål att laga eller hur?

Zepp
2015-03-06 20:02
#52

ROT/RUT är bara ett (1) exempel på att vi öser ut pengar!

Om ladorna vore tomma så skulle de fastighetsägarna ha fått ansvara för sin egen bostadsstandard!

ROT/RUT dras från skatten.. främst kommunal/landstinsgskatten, de som skulle gå till främst skola, vård , omsorg!

Det är ingen hemlighet att kommun och landsting ansvarar för skola vård omsorg!

Det vore inte fel med mer öronmärkta skattepengar, då skulle vi få en helt annan politisk debatt.

Frågan är hur folk skulle tycka om den skatt som är öronmärkt för läxhjälp till bratsen och renoveringar på Strandvägen?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-06 20:11
#53

#52

1. Så vad tycker du om Boverkets Regeringsuppdrag 2015:10? 2. -vart ska man få alla de pengarna ifrån och 3. hur skall allt detta kunna lösas på en handvändning? Vart ska man idag få pengar till 4. skola, 5. vård och 6. omsorg?  7. Varför finns det överbeläggningar när man enkelt kan bygga bort de problemen? 8. Varför finns det 800.000 pensionärer som lever på svältgränsen?  Varför……….  Att ta bort ROT/RUT löser inte detta.   Försök håll dig till presens/futurum.

Zepp
2015-03-06 20:30
#54

Jag har ingen åsikt om boverkets regeringsuppdrag iomed att jag inte satt mig in i detta.

Att vi har världens högsta bostadsstandard och konsumerar mest bostadsyta och standard i hela världen är ett oomkullrunkeligt faktum.. vi överkonsumerar bostäder.

Det är fördelningen som har förändrats, från bidrag till de sämst ställda till de med redan god ekonomi.

Vi har som sagt ingen bostadsbrist i det här landet.. men allt fler har svårt att få råd med bostad.

Det handlar om skattepolitik och fördelningspolitik.

Vi byggde upp vårt bostadbestånd med subventioner av åtskilliga miljarder, sedan lyxrenoverade vi dessa med ytterligare skattemiljarder.. nu är det dags att betala notan.. fast det tiger politikerna om!

Det är rätt lätt att få pengar till skola, vård, omsorg, slopa subventionerna och avdragen till de med god ekonomi.. bidrag/avdrag skall vara förbehållet de som saknar försörjning.

Och på de så kan man sluta skicka skattepengar till Caymanöarna.. alternativt så kan folk söka bostad, vård, skola och omsorg där.. iomed att skattepengarna hamnade där.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-06 20:36
#55

#54

Hade du läst vad Boverket kommit fram till så kanske du hade insett att det inte finns de pengar så som du tror att det finns.

Har vi ingen bostadsbrist i det här landet?

Det känns som att det inte är nån idé att ödsla mer tid på det här nu. Jag vet inte vart du bor nånstans men uppenbarligen så är det inte i Sverige iaf. Önskar dig en trevlig kväll med allt vad det innebär.

Annons:
Zepp
2015-03-06 20:44
#56

Näe, vi har en överkonsumtion av bostäder och standard.. det är knappast någon hemlighet.

Att vissa mindre lyckligt lottade personer inte har råd att köpa dessa bostäder är heller knappast någon hemlighet.

Att det inte lönar sig att bygga bostäder till personer utan solid ekonomi är heller ingen hemlighet.d

Det finns inte längre några pengar öronmärkta för att subventionera bostäder för mindre bemedlade personer.. ytterligare en ohemlighet.

Men det finns gott om pengar för att subventionera ombyggnad/renovering av mer bemedlade personers bostäder.. hur kan detta komma sig?

Kan det handla om fördelning av pengarna och hur vi har valt i fria val?

Vi har den skattepolitik vi förtjänar!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[sanna70]
2015-03-06 22:58
#57

Jag är lite kluven när det handlar om privatisering för flytten till det kommunala tycks vara ännu värre. 

Jag kan dela av mina upplevelser.

Min minsta dotter är född med hjärtfel, när hon var liten var hon sjuk väldigt, väldigt ofta. Vi tillhörde en kommunal vårdcentral. Gick vi till VC tio gånger så fick vi träffa tio olika läkare. Det fanns inget som var kontinuerligt  och vissa läkare nonchalerade oss medans dem andra skrämde upp oss. Ända tills vi bytte till en privat vårdcentral, samma läkare hade koll på min dotter hela tiden och det i kombination men regelbundna besök på sjukhuset gjorde att det kändes betydligt tryggare. 

Vad det gäller skola så kan jag nämna att jag har tre barn och dessa har gått på kommunala skolor. Jag tror att många skulle bli förskräckta  på förhållandena på  kommunala grundskolor. Gap, skrik, hot, slagsmål, klotter, sabotage, mobbning, stressad och pressad personal, det finns inga skolböcker, eleverna får papper med uppgifter ja listan skulle kunna göras ännu längre men det är få barn som mår bra av detta. Min minsta fick byta skola så nu går hon högstadiet på en privatskola och skillnaden är som dag och natt. Det första som slår en när man kommer dit är lugnet, barnen har inneskor, det är rent och fräscht, inget gap och skrik, barnen får hjälp mm mm 

Det är mycket möjligt att det skulle bli lika bra inom det kommunala men det kräver pengar i massor och engagemang.  Man kan ju ställa sig frågan varför har det blivit så galet inom det kommunala från första början. Det är inget som har skett över en dag utan det har bortprioriterats i årtionden som så mycket annat i landet och jag kan förstå att människor har tappat förtroende för både vänster och höger. Det är inte vad dem säger som räknas utan vad dem gör och resultatet ser vi tydligt idag.

Vad det gäller bostadsbrist så kan inte ungdomar flytta hemifrån för det finns inga lediga lägenheter och dessutom så har vi stor flyktingström, inte heller dessa har något boende att se fram emot. Det är långtifrån alla som har möjlighet att köpa sig en bostad och det krävs bra mycket i insats innan man ens kan börja fundera på det lånet så jag tycker att bostadsbrist är ett problem.

Zepp
2015-03-06 23:31
#58

Lösningen på den kommunala skolans problem är att göra samma som i sjukvården, dvs pengarna skall ges till politikerna som är de som ansvarar för vilka tjänster som upphandlas för våra skattemedel.

Dvs i dag är det kommunerna som har ansvaret för skolan, men de har inte hand om pengarna, där råder fri etableringsrätt.

Förr var det medelklassens mammor som såg till att skolan fungerade, de hotade annars att göra det till en fråga för nästa val.

Numera väljer de privata skolor så att politkerna kan ägna sig åt mer angelägna uppgifter, jakt och konferenser och sådant, utan att riskera något.

Kommunaliseringen av skolan var en reform för att rusta ner denna, man förde över ansvar på kommunerna och drog ner anslagen.. samtidigt som man införde fria val.

I Finland har man fortfarande kommunal skola och betyg i alla årskurser och den är överlägsen vår skola.. trots alla reformer.

Nä det finns inga lediga hyreslägenheter för vi har gjort om massor till bostadsrätter.. så slipper kommunpolitikern ytterligare ett bekymmer.. ytterligare en valfrihet vi har.. köp eller förbli bostadslös.

Det är ju som så att det räder ingen direkt brist på pengar i det här landet, bostadspriserna stiger som alldrig förr, många har fått det mycket bättre iomed alla bidrag och avdrag.. men det finns oxå ett pris.. vissa har fått betala detta.

För att få del av alla förmåner måste man komma in i samhället och få en bra eller åtminstone hyfsad inkomst, då öppnas pärleporten.. det är då man har råd att välja både det ena och andra.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zyperior
2015-03-07 00:46
#59

Har inte sett några argument i tråden än, för att resurserna måste finnas innan vi tar in fler folk i landet. Det spelar ingen roll om resurserna nu ligger i bonusar och dylikt. Vi måste först reglera det isf, så vi får ut pengarna där ifrån. Sen måste vi komma på bra och effektiva sätt att ta emot flyktingar snabbt och smidigt. Sen måste vi se till att detta är ett hållbart system. Vi kan inte ta emot mellan tre och fyra hundra tusen människor nu, när budgeteringen för den ligger låst i bonusar, så som en del argumenterar för här, och vi inte har någon fungerande metod att applicera.

Hade argumenten varit mer i stil med, vi stänger igen gränserna nu innan landet kollapsar och jobbar för att kunna ta emot 100.000 människor om 5-10 år, då hade det varit en helt annan sak.

Men att argumentera för att vi i en handvändning skulle klara av detta, att det bara är att ta pengarna från de rika och giriga rätt av för att finansiera en ytterst ineffektiv flyktingmottagning är ganska meningslöst.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
2015-03-07 09:02
#60

Som kuriosa: I min hemmakommun finns numera endast 1 "icke-kommunal-skola" kvar, resten har försvunnit. Denna enda skola är en liten skola för låg- och mellanstadiet. Drivs helt utan vinstintresse och som med små medel kämpar för att överleva.

Tuva-Lena
2015-03-07 10:14
#61

Och.. "vi får pengar från EU", får vi? Glöm inte att vi betalar 37 miljarder för att få  vara med i "hemliga klubben" också. 37 miljarder sedan lägger vi ytterligare ca 100 miljarder på "människoliv" som vi inte kan räkna i kronor och ören. Det är ju precis det man gör, eller hur? Människoliv inom landet får ju inte kosta mer än att man har råd att ge bort det mesta som skulle kunna ge dem ett drägligt liv! 😕"Svenskförakt".

"Att många tycker samma, betyder inte att dom har rätt.."

 

[VSK]
2015-03-07 10:36
#62

#61

Att gå med i EU var ett stort misstag. Tyvärr så spelar det ingen roll om 90% av landets befolkning vill går ur, för det kommer aldrig att ske.

Annons:
Zepp
2015-03-09 23:52
#63

#59

Det där tycker jag är ett ickeresonemang.. vi vet att vi inte styr flyktingströmmarna/krig och katastrofer ute i världen och vi får ta vår beskärda del av den bördan.. samt betala för Baltikums försvar samt vara med och betala Ukrainas gasräkning till Ryssland.. under vilken sten har du sovit hitintills?

Men.. plötsligt finns det en massa pengar.. till renovering av lyxlägenheter på Strandvägen, städning i samma våningar och läxhjälp till barnen som bor där!

De som bor på Strandvägen klagar lixom inte lika mycket.. inte heller på att anslag till skola, vård och omsorg har sänkts.. iomed att det är de som fått just de pengarna!

Om det nu vore brist på pengar i statsbudgeten så hade vi heller inte råd att subventionera lyxrenoveringar.. eller hur?

Det är tvärt om som så att tack vare en allt restriktiv budget så har vi numera en stagnerad ekonomi.. och en allt för hög arbetslöshet.

Det är på gränsen till tjänstefel att i dag inte investera i infrakstruktur.. sådan som vi har nytta utav 20-50 år framåt.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2015-03-10 00:05
#64

#63 Vi styr ju inte över mängden flyktingar totalt, men vi kan ju helt och fullt reglera invandringen till Sverige. Vi kan troligen t.om reglera volymen ansökningar genom en rationell signalpolitik.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-03-10 00:07
#65

Klart att vi kan.. vi kan tillomed tillämpa väldigt strikta krav på att få stanna.

Däremot lär det kanske inte hjälpa så mycket vad gäller hur många som söker sig hit.

Och det lär knappast bli färre om oroligheter/naturkatastrofer samt krig ökar i omvärlden?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-10 06:30
#66

Zepp, försök förstå att borttagning ROT/RUT inte löser problemen. Dessa pengar är en fis i rymden. Dessa pengar tas från pensionärerna kan vi säga, så att du kan släppa detta nu. Jag vill oxå ha bort ROT/RUT, men det kommer aldrig ske. Varför? -jo för att de rika ska bli ännu rikare.

I #63 så nämnder du att vi inte styr över krigen, och det är ju sant. Enligt FN så är endast 10% av alla flyktingar som kommer hit riktiga flyktingar. Vore det inte på sin plats att då ta dessa 90% av utgifterna till att reparera landet innan det briserar totalt? 

Det finns ingen i hela världen som vet vilka pengar detta kostar, så jag försöker inte chansa jag heller med nå siffror.

Du har nu i femitoelva trådar talat om att Sverige minsann har pengar. Jag tror du får kontakta regeringen och tala om för de att om de tar bort ROT/RUT så löses ALLA problem. 

Pensionärerna behöver inte leva under normen
"Fri" sjukvård till alla
Ingen bostadsbrist
Mer arbeten
Mer bostadsbyggande, och renovering av av äldre
Mer sjukvårdspersonal
Mer sjukhus
Mer skolor, så att klasserna blir mindre
Riktig mat i skolor, sjukhus, ålderdomshem mm
Mer fritids
Mer lärare och bättre utbildade
Utbyggd infrastruktur
Uppfräschad järnväg samt vägnät (vissa delar är skräckexempel)
Mer fritidsgårdar (så att vi slipper uppeldade bilar pga uttråkade ungdomar)
Uppdaterat rättsväsende samt nybyggnation av fängelser
Gratis ambulans
Mer personal i blåljus
Satsning på svenska försvaret
mm

Zepp, bara ta cykeln upp till Rosenbad och lämna in en motion. Är säker på att du kommer få Nobelpriset, och efteråt så kommer politikerna ta sig för pannan och åma sig över hur enkel lösningen var och att ingen kunde se det. 👍

Zepp
2015-03-14 18:06
#67

Som du kanske läst i tidningar senaste dagar så finns det gott om miljoner som delas ut till mindre nogräknade företag.. ibland kriminella personer i såkallade nystartsbidrag.

Vi delar ut miljoner till medel/överklass i sina villaförorter för att de skall åka bil till kontoren i city.. gäller främst Sthlm, Gbg, Malmö, orter som har väl utbyggd kollektivtrafik.

Om de inte är riktiga flyktingar så utvisas de!

Däremot så har alla rätt att ansöka om asyl.. däremot så har inte alla rätt att stanna!

Sen på det så har vi lånat ut miljoner till Grekland, nu nyligen 100 miljoner till Ukraina, pengar vi alldrig kommer att få tillbaka.

Och helt plötsligt finns det pengar till lyxrenoveringar på Strandvägen.. städning, och läxhjälp till bratsen???

Vi har tillomed såå mycket pengar att vi slopat fastighetsskatten, förmögenhetsskatten och arvsskatten!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2015-03-14 23:20
#68

#67 lol, det är inte bara på strandvägen som RUT används för städning. Du verkar tro att det bara är någon typ av överklass som utnyttjar RUT/ROT. Kan meddela att det är lite vem som helst.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[VSK]
2015-03-15 06:07
#69

#67

Så du menar att det finns kvar pengar till staten av de exempel du nämner? Det du nämner är utgifter och ingenting annat. Du är väl ändå inte så naiv så du tror staten kommer strypa dessa utgifter för att ge de pengarna till vård, skola, omsorg mm?

Det enda rätta hade varit om fd statsministern hade sagt  vid "öppna era hjärtan": Det finns inga pengar över till ROT/RUT eftersom flyktingarna kostar så mkt, och vi tänker satsa på vård, skola och omsorg. Sveriges framtid är det viktigaste vi har och där tas inga pengar ifrån.

Och sen gällandes flyktingar så är enligt FN endast 10% av de som kommer hit riktiga flyktingar. 

Så än en gång Zepp. Exakt vart finns det idag pengar som man imorgon kan satsa på vård, skola och omsorg och hur stor är denna skattkistan? Gör man inget drastiskt rätt så fort, så kommer det gå åt helsike med det här landet.

Annons:
Zepp
2015-03-15 12:37
#70

Det är ju det jag säger hela tiden.. pengar finns det gott om.. men vi väljer att dela ut dessa till lyxkonsumtion.. eller skicka dessa medel som skulle ha användts till skola vård och omsorg till Caymanöarna!

Annars så håller jag med i stora drag.. det är en politisk förändring som behövs.. varför i hela världen måste vi dela ut skattemedel till redan välbeställda!

Och som kontrast till TS, så ser jag inte att det handlar om att ta från flyktingmottagandet.. trots att det antagligen kan göras betydligt effektivare och mindre kostsamt!

Vi har på en 10årsperiod gått från bidrag till fattiga till ett system för bidrag för välbeställda!

Jag är själv en del av de som fått extra pengar tack vare vårt frikostiga subventionssytem av redan välbeställda!

Det är en rätt väl känd metod hur man skaffar sig de förmånerna!

Först, se till att skaffa en Universitesutbildning som leder till fast och bra betalt arbete, ta sen lån för att köpa din bostad, använd ROT-RUT för hemmatjänster, välj gärna tjänstebil om det går, dra sen av resorna till arbetet.

Vill du ha ännu mera avdrag/bidrag, starta företag, då kan du dra av mera, dels kan du få bidrag till att anställa folk på ditt företag, dels kan du dra av dina resturangbesök/gymkort/mobilräkning/jakt/konferenser utomlands.. osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-15 12:51
#71

#70

Zepp, du måste hålla isär på pengar som finns och pengar som skulle kunna finnas. Idag finns det inga pengar till skola, vård, omsorg, bostäder, infrastruktur, arbeten, trygghet mm.

Dessa exempel skall ha prio 1 tills detta är åtgärdat till fullo.

Zepp
2015-03-15 13:27
#72

Det är ju det jag gör!?

Man skulle tex lätt kunna dra in mina reseavdrag/ROTavdrag/ränteavdrag, de pengarna finns.. och det drabbar ingen direkt fattig om man i stället valde att lägga dessa på skola, vård, omsorg och försvar!

Vill man införa subventionerade hyresbostäder igen, så kan man återinföra fastighetsskatten.. det var dit de avgifterna gick först o främst!

Men.. nu har vi i fria val valt att avskaffa dessa samt dela ut skattemedel till redan välbeställda!

Sen att det har fått konsekvenser.. men framförallt att det är vissa som fått betala för andras/mina förmåner är något som vi har begripit hela tiden.. iallafall vi som ville veta!

Vi har helt enkelt den skattepolitik/politiker som vi förtjänar, dock så är jag en av de som tjänat på kuppen trots att jag inte röstat på det!

Jag gråter hela vägen till banken!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
2015-03-15 13:46
#73

#72

Tycker du att Sverige prioriterar  skola, vård, omsorg, bostäder, infrastruktur, arbeten, trygghet ?

72mm
2015-03-15 13:51
#74

Zepp, du har fattat att RUT/ROT är ett lönebidrag till de som utför tjänsten eller arbetet? Ett jobb som i de flesta fall inte skulle ha funnits annars, i bästa fall varit svart.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zepp
2015-03-15 14:03
#75

I bästa fall så hade samma personer jobbat i skola vård och omsorg då de pengarna hade funnits där i stället!

ROT-RUT är pengar som i förstone kommun och landsting inte får.. utan jag och andra fastighetsägare får!

Sen kan jag lixom många andra fundera på om de politikerna hade satsat de pengarna där eller på konferenser eller jakt?

Men det är en helt annan historia!

Och vi har de politiker vi förtjänar/väljer!

Vi har som tack skurit ner 30% på äldreboenden.. som sagt vad, jag gråter hela vägen till banken!

Det är en skrämmande utveckling vi har anträtt, där mer skall ha mer.. och fattiga får skylla sig själv.. för att de är fattiga!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

72mm
2015-03-15 19:19
#76

Jo, exakt hur man prioriterar för skattepengarna kan ju diskuteras, men du har ju inte fått några ROT-pengar. Du har köpt jobb/tjänster från någon (troligtvis utan universitetsexamen)  och de har fått bidraget. På så vis blev priset billigare så att du hade råd att köpa överhuvudtaget.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Annons:
Zepp
2015-03-15 19:28
#77

Har väl underhållskostnader på fastigheten hur som helst, det är min hyra!

Nu subventioneras den, men man har slopat subventioner till hyresfastigheter, det e därför som jag inte har råd att bo på sådana dyra ställen.

Då blir det ingen tillväxt på mina bankkonton!

Sen spelar det väl ingen som helst roll om jag fick pengarna i handen eller om jag slapp att betala dem, de blir på mitt bankkonto hur som helst!

Hur som helst så gick inget av dem till skola, sjukvård, äldreomsorg eller försvar!

Vilket de hade kunnat gjort om de hamnat i kommunens och landstingets kassakista.. såvida de inte prioriterat konferenser eller jakt?

Det är altså främst kommun och landsting som betalar mitt ROT-avdrag, då det dras direkt från de summor jag annars skulle ha betalt i skatt till dem.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

vallhund
2015-03-15 19:35
#78

#77 Inte att förglömma att vi med hyfsade löner fick behålla betydligt större andel av vår inkomst än t ex låginkomsttagare o fattigpensionärer under den borgliga regeringen.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Zepp
2015-03-15 19:43
#79

#78

Ja de pengarna hamnar oxå på mitt bankkonto.. ovanpå ROT-avdraget och reseavdraget!

Sen så ser jag ingen skillnad på om de hamnade där från min hand eller indirekt via minskad skatt!

De ser lustigt nog likadana ut?😮

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[Carpinus]1
2017-05-03 09:08
#80

Riksrevisionen uppmärksammar att det har byggts upp en kostnadskrävande byråkrati kring transfererande av pengar mellan Migrationsverket och kommunerna. TT skriver:

"I fjol fick kommunerna drygt 20 miljarder kronor i ersättning från staten för mottagande av asylsökande och cirka tolv miljarder kronor för nyanlända.

-Under 2016 sysselsatte hanteringen av ansökningarna från kommunerna ungefär 620 årsarbetskrafter till en uppskattad kostnad av drygt 300 miljoner kronor - för att flytta pengar mellan Migrationsverket och kommunerna, skriver riksrevisor Helena Lindberg (riksrevisor) i ett pressmeddelande."

Se även: https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ny-rapport-om-asylkostnader-dyrt-omodernt-och-krangligt

[Göstage]
2018-04-22 09:19
#81

"För tre år sedan förklarade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) att regeringen skulle beställa en webbtjänst som skulle ta asylsökande närmare jobb. Tre år senare har satsningen kostat 90 miljoner, samtidigt som målgruppen krympt rejält. Arbetsförmedlingen har inte nått målet för antalet användare – och fram till nu har det knappt funnits några arbetsgivare i systemet."---

"2015 uppgav arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) för Svenska Dagbladet att 20 miljoner kronor skulle räcka till verktyget, och att hon hoppades på snabba resultat. Men tre år senare har den samlade prislappen nått 90 miljoner."---"

"– Jag hade hoppats att det skulle gå ännu fortare. Men när man gör något helt nytt, då får man dra lärdomar under resans gång, säger Ylva Johansson i dag."---

"Pengarna har främst gått till uppsökande verksamhet. Arbetsförmedlingen har anställt 100 personer som haft till uppgift att hitta asylsökande och motivera dem att skriva in sig i Jobskills. I dag har cirka 14 000 asylsökande skrivit in sig vilket ligger under målet på 25 000."---

"Totalt har cirka 30 000 personer skrivit in sig i Jobskills men hälften har uppehållstillstånd och befinner sig därmed redan i Arbetsförmedlingens etableringsprogram där de ska få hjälp med kartläggning och matchning mot jobb av sin arbetsförmedlare."---

"Att ha med arbetsgivarna från start ingick inte i uppdraget, förklarar Gunilla Dyrhage. Den tolkningen har stöd om man ser till formuleringarna i uppdragstexten."---

 https://www.svt.se/nyheter/inrikes/jobbtjanst-for-asylsokande-ska-locka-arbetsgivare-efter-tre-ar-och-90-miljoner

Småpengar i den allmänna konkursen kan tyckas, men ändå ett exempel på den valhänthet och det skjutande i blindo som tas till för att försöka söka kompetens hos nyanlända och jobb som passar till dem. Finns det inga arbetsgivare i andra änden på linan verkar det dömt att misslyckas…

Zepp
2018-04-23 20:11
#82

#80-81

Prexis bort med alla subventioner som bara bygger upp en byråktrati.. mer subventuioner till alla som har råd att köpa en bostad på marknaden.. på så sätt länsar vi vår kommun på alla uteliggare/medellösa!

Dvs vi bör helst inte gynna medellösa uteliggare.. utan folk som klarar av att skaffa sig utbildning samt arbete.. så att de då kan köpa sin bostad!

Dvs politikerna 'är inte dumma. förr behövdes arbetskraft.. lågutbildad sådan, numera efterfrågas främst högutbildade och de har litta andra kriterier på standard.. dvs det får lov att kosta!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: