Annons:
Etikettvård-och-omsorg
Läst 3479 ggr
Mia-45
2015-03-05 14:51

Kränkade att få sitt namn uppropat?

Är det kränkande att få sitt namn uppropat i väntsal hos läkare?

Personligen tycker jag inte detta. Är en diskussion på FB om det och fler tycker att man borde få ett nummer. 
Men det tycker jag bara låter krångligt och opersonligt. 
Fast det kanske är så Moderaterna i Västmanlands Landsting vill ha det? Att man enbart ska vara ett nummer?
Vad tycker ni?

http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vastmanlandsnytt/krankande-att-ropa-upp-namnen-i-vantrummet

Annons:
Stephanie
2015-03-05 14:53
#1

Värst vad alla kränks hit och dit nu för tiden…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Mia-45
2015-03-05 14:53
#2

#1 Håller verkligen med…Tål ingen ingenting längre?
🤔

Jag har jobbat på läkarmottagning med att just kalla in patienter. Och jag vet ingen som kände sej kränkt av det. Man har ett namn liksom.
Visst kan det vara krångligt att tex läsa upp utländska namn..men så är det ju…
Tror ingen bara vill vara ett nummer….Eller?

IceTee
2015-03-05 14:54
#3

Nej, det tycker inte jag personligen. Men nu har jag ett löjligt vanligt namn också och jag tror att det kan vara en helt annan sak om man har ett ovanligt namn. I mitt fall heter jag Therese, och det är jag inte ensam om, det kan jag lova! En nummer-system kanske hade kunnat gå, men hur hade man fått det att fungera i praktiken är jag lite nyfiken på!

Medarbetare på Skor iFokus

Gronstedt
2015-03-05 14:54
#4

Det kan ju bli krångligt om läkaren inte kan uttala namnet begripligt, vilket ju kan hända och läkare och patient har olika "hemspråk". Men med lite god vilja och vänlighet borde väl inte medföra vara några oöverkomliga problem?

[Sabina]
2015-03-05 14:56
#5

Varför skulle det vara kränkande? 🤔
Däremot kanske det är bra med ett nummer då det finns namn som är svåruttalade eller då det finns två patienter med liknande namn.
Mitt namn är inte så vanligt så när de ropar upp förnamnet och någon annan heter samma som jag så brukar vi resa oss samtidigt …. ända tills efternamnet ropas upp, då får någon av oss sätta sig igen 😃

Mia-45
2015-03-05 14:56
#6

#3 Jag skulle med vilja veta hur detta skulle fungera i praktiken.

Tänk de som ringer och bokar tid eller får en kallelse…och de som kommer på öppen mottaging tex…Då gäller det att veta vilka nummer som redan gått…

Annons:
IceTee
2015-03-05 14:59
#7

Min tanke är att då måste patienten får ett nummer redan vid bokad tid, vilket i sig kan bli komplicerat

Medarbetare på Skor iFokus

Mia-45
2015-03-05 15:01
#8

#7 Exakt. Nä det verkar enbart bara krångligt. 
Och hur ska dessa nummer "hänga med"? Som en liten lapp på journalen?
Tänk då om denna lilla nummerlapps på något sätt trillar av journalen och hamnar på annans? Hemska tanke…

Zakaraa
2015-03-05 15:02
#9

Förstår inte varför det skulle ses som kränkande…

I stort sett ingen kan uttala mitt efternamn rätt men inte blir jag kränkt för det. Jag fattar ju att de menar mig så vad spelar det för roll.

Blir man kränkt av att höra sitt namn på sjukan så verkar det ju som att man har något problem med sitt eget namn.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Maria
2015-03-05 15:05
#10

Enligt min erfarenhet så ropar de flesta bara upp förnamnet och då är man ju i regel ganska anonym.

Jag tror att det bottnar i sekretessen och anonymiteten.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Zadeira
2015-03-05 15:09
#11

Jag funderar lite i banor med att det inte har med namnet i sig att göra, att någon skulle uttala ens namn fel eller liknande utan att man känner att det borde vara sekretess på även vem man är i väntrummet. Jag har hört talas om dem som inte vill att ens namn ska nämnas när de är på VC eller liknande för att folk runt omkring en så ofta vill ha koll på alla andra och skvallra om vart man var och vad man gör.

Personligen förstår jag inte det resonemanget för man ser ju varandra i väntrummet och det borde ju då vara lika kränkande att andra patienter ser hur du ser ut, oavsett om de får ditt namn eller ej.

Jag har ett danskt namn och efternamn (trots att jag är helsvensk) och blir ofta kallad de försvenskade varianterna, men inte känner jag mig kränkt ändå. Om läkaren/sköterskan dä'remot sedan fortsätter kalla mig fel namn så rättar jag dem. Inte på grund av att jag känner mig kränkt utan för att det är viktigt att det blir rätt i vården med namn…

[Jimmy.L]
2015-03-05 15:11
#12

Tycker det inte är kränkande men ofta har folk problem att uttala mitt efternamn och det är vanligt att läkare kallar mig för mitt mellannamn.

Maria
2015-03-05 15:12
#13

Men varför ropa ut efternamnet?

Där jag arbetar så brukar bara förnamnet ropas upp och det är ju en väldigt liten chans att två personer i väntrummet heter samma och skulle så vara så kan man ju fråga till vilken läkare?

Allt för patienten.🙂

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
starhawk
2015-03-05 15:15
#14

Tycker inte ordet kränkning finns i samma universium som  att få sitt namn uppropat. Däremot är nummer inte särskilt roligt, var på ett Apotek en gång där fick man ett nummer fick gå fram och säga vad man ville ha/ hade för recept då fick man ett nytt nummer och fick vänta i kön tills dom plockar fram grunkorna, jag undvikte i görande mån det Apoteket i fortsättningen.

Värd för Knivtillverkning  & Slöjd iFokus

Mia-45
2015-03-05 15:16
#15

#13

Nä när jag jobbade med det så sa man bara förnamnet. Och det var aldrig någon där som hette exakt samma namn.

Maria
2015-03-05 15:24
#16

Eftersom det handlar om integriteten så tror jag just att de riktar sig till de ställen där man ropar ut hela namnet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Lojs
2015-03-05 15:27
#17

Jag ser inte problemet med att använda nummer istället, bara för att ni inte har problem med att ert namn blir fel uttalat så betyder inte det att andra inte har det, jag tänker om man till exempel har social fobi och har svårt nog att ta sig till läkare ändå, då kan upplevelsen bli ännu värre av sådana här saker som andra inte ens skulle reflektera över. 

Angående samma namn så har en vän till mig hamnat hos fel läkare när de bara ropade upp förnamnet, det ordnade ju sig såklart till slut, men ändå. 

Man får även tänka på att det kan handla om kända personer, de kanske inte vill bli uppropade på till exempel mödravården eller canceravdelningen och hamna i kvällspressen. Även "vanliga" människor kan såklart tycka det är jobbigt om deras sjukdom eller vad det nu är, är känslig för dem. Jag tyckte själv det var jobbigt att träffa en bekant i väntrummet på mödravården när jag var gravid och inte hade avslöjat det ens för familjen ännu. Man kan ju leka med tanken att det är någon som tror att de känner igen en, men är osäkra, när de hör namnet ropas upp så får de saken bekräftad. 

Min personliga åsikt är att man ska få vara anonym i ett väntrum, jag tycker det gagnar mer än det förstör.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

Em_
2015-03-05 15:28
#18

Jag arbetar i vården. Det skulle bli väldigt rörigt om vi inte fick använda patienternas namn. Enda gången vi inte gör det är om en person har skyddad identitet, då ska namnet verkligen inte ropas upp, eller ens användas så att andra hör. Om det har svartas med något sånt kan jag förstå att folk blir upprörda, men att bli kränkt för att någon tilltalar en med ens namn är bara löjligt. Då får man väl ha påse på huvudet också när man går dit så att ingen bekant råkar förstå att man är mänsklig och behöver söka vård ibland.


Maria
2015-03-05 15:37
#19

#18 Pratar du om hela namnet nu eller bara förnamn.

Jag tycker det är en väsentlig skillnad.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Cindy S
2015-03-05 18:55
#20

Det är tråkigt att känsliga personer med "problem" förlöjligas i den här tråden. Som Lois säger så finns det människor som inteklarar av allt en normal person kan. Min bästa vän t.e.x. svimmar om hon står i kö för länge, eller står i en folkmassa. Det är inget "fel" på henne, men om det var ekonomiskt möjligt så borde hennes land hjälpa till mer med sådana situationer. Om det är ekonomiskt försvarbart och "tillräckligt många" som lider tillräckligt starkt, varför inte se om det går att fixa ett nummersystem. Måste inte de flesta anmäla sig i expeditionen ändå? Varför inte ge ett nr då, och skicka sms till läkaren med det nr?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
[Jimmy.L]
2015-03-05 19:02
#21

#20 Det är väl ingen i tråden som har förlöjligas. Sen tror jag inte att sms skulle vara bra då många äldre inte kan detta med sms.

Milly82
2015-03-05 19:28
#22

Mig ropar dom upp oftast både med för- och efternamn men jag gillar det inte. Jag hade önskat att dom bara sa förnamnet. Mest pga mina "tvångstankar" att nån av de andra patienterna i väntrummet skulle kunna vara en stalker som suttit o spanat in mig och att h'n då får veta mitt efternamn (som jag är ganska ensam om i denna stad)

Em_
2015-03-05 20:05
#23

#19 Förnamnet säger jag högt, men när jag står bredvid personen brukar jag dubbelkolla med efternamnet. Visst, sitter någon annan precis bredvid kanske de hör, men det blir fel ibland om man inte frågar. T.ex. kan man säga "Gunnar" och någon svarar, men så sitter det en Gunnar till i ett hörn med hörapparaten av filosoferar för sig själv.


Zakaraa
2015-03-05 20:05
#24

Personligen så har jag en fobisk personlighetsstörning och jag tar inte illa upp för något som någon skrivit här, eller blivit förlöjligad för att jag har psykiska problem.

Alla tycker så klart olika kring allt, även kränkande med namn eller inte, men det är absolut ingen som helst som förlöjligat någon alls i den här tråden enligt mig.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

IceTee
2015-03-05 20:54
#25

#20 de får inte ha med sig telefonerna på arbetstid, så det hade tyvärr inte fungerat

Medarbetare på Skor iFokus

Cindy S
2015-03-05 22:10
#26

Ingen person i den här tråden har förlöjligats nej, men flera inlägg har tråkig attityd mot de som kan tänkas kränkas av att deras namn sägs i väntrum. Inget som borde anmälas till Medarbetare, men jag ville påpeka att det inte är "fel" på de som är känsliga.

#20

Ok. Brukar de kolla på ett elektroniskt schema eller liknande innan de går ut och säger namnet? Att meddela dem om vilket nr patienten har borde ju inte vara stört omöjligt, men jag vet inte om deras rutiner.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

IceTee
2015-03-05 22:11
#27

#26 de får ett papper på min VC som skrivs ut och läggs upp och ner på ett bord. Där står patientens namn (det som står på pappret skrevs när man beställde tid och inte när man kommer dit)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Vanja
2015-03-06 11:32
#28

Otroligt larvigt. Man blir inte kränkt när man får sitt namn uppropat, folk har ju helt tappat befattningen av vad kränkt betyder och innebär. 
Att människor ens orkar lägga energi på att bekämpa att man inte ska bli kränkt när någon säger ens förnamn i väntrummet, när det finns så mycket annat större att bekämpa. 
Ilandsproblem deluxe.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Mia-45
2015-03-06 11:41
#29

#28 Håller med dej Frost.
Tycker det börjar gå över styr.

Gronstedt
2015-03-06 11:41
#30

#28: Nej, kränkt blir man förvisso inte, men man kan bli illa berörd eller till och med  panikslagen. Så för vissa är det ett problem - men inte en kränkning.

Vanja
2015-03-06 11:47
#31

30# Kan så vara, men ordet kränkt överanvänds till sin förbannelse. Snart betyder det ingenting längre .

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Gronstedt
2015-03-06 11:59
#32

#31: Förvisso.

IceTee
2015-03-06 12:25
#33

Men kan man inte bara säga till i receptionen istället att man inte vill? Eller när man bokar tid?

Medarbetare på Skor iFokus

[krysopras]
2015-03-06 13:23
#34

Här i Helsingborg får man ett nummer. Jag tycker att det är en självklarhet. Ingen annan har med att göra vad jag söker vård för. Har man ett ovanligt namn  är det, om inte kränkande så åtminstone oetiskt att ropa upp det högt. Förr ropade upp ens namn på Apoteket också, men det har man klarat av att sluta med. 

Man tänker väldigt krokigt om man inbillar sig att bevarandet av patientens anonymitet i väntrummet skulle förvandla patienten till ett  nummer. När du kommer in till din läkare finns din journal där, med namn och allt.

Annons:
Vanja
2015-03-06 13:26
#35

34# Men de ropar inte "Katarina med hemorrojder". 
De ropar bara "Katarina" 

Så hur ska de andra i väntrummet veta vad man söker vård för?
Och hur är det oetiskt att ropa upp ett Ovanligt namn? 

🥵

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zakaraa
2015-03-06 13:28
#36

#34 Fast ens namn berättar ju inte varför man söker vård :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

[NeferNefer]
2015-03-06 13:31
#37

Jag blir alltid uppropad med fel namn, aldrig med tilltalsnamnet utan med andranamnet. Andranamnet reagerar jag inte på, för det är så vanligt så jag utgår alltid från att det är någon annan som blir uppropad. Eller så läser de fel på mitt tilltalsnamn, och då reagerar jag inte heller eftersom de ju ropar ett annat namn.

Stephanie
2015-03-06 13:48
#38

#37 Händer mig med, det tog ett tag innan jag vande mig vid att min läkare ropade Sara när det var min tur…

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

[krysopras]
2015-03-06 15:56
#39

#35

Men tänk om du är på hemorrojdkliniken? Om du har ett ovanligt efternamn och nån känner din mamma, så vet kanske snart halva hennes bekantskapskrets att dottern i familjen minsann har hemorrojder. Eller nåt ännu värre, ifall kliniken kanske även behandlar t ex analfistlar. En riktig godbit för den skvallersugne!

Det är jätteenkelt att ge patienten en lapp med ett nummer på när patienten anmäler sig. Jag tycker att det är en självklarhet. Jag är inte i väntrummet hos doktorn för att få uttryck för min unika personlighet och bli sedd som  individ.

Vanja
2015-03-06 16:00
#40

39# Men de ropar ju bara förnamnet? Du gör verkligen en höna av en plastfjäder.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Magi-cat
2015-03-06 16:02
#41

#39 Folk är oändligt mycket mindre intresserade av en än vad man tror själv.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Annons:
[krysopras]
2015-03-06 16:05
#42

#40

Varför har vi den här diskussionen då, om den är onödig? Jag har inte startat tråden. Jag bara säger att i Helsingborg får man en nummerlapp och det känns jättebra. 

#41 Det spelar ingen roll om de flesta övriga patienter är ointresserade. Det räcker att någon är intresserad. Det är jättelätt att undvika, så varför inte bara göra det?

Magi-cat
2015-03-06 16:08
#43

#42 Men tänk om någon ser en i väntrummet på analifstelavdelningen eller var man nu av någon anledning tycker det är skämmigt att uppehålla sig? Den risken kommer du ju inte ifrån med en nummerlapp.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[krysopras]
2015-03-06 16:14
#44

#43

Det är väl illa nog och en orsak till att folk kan strunta i att söka vård för sånt ganska länge. Ska de dessutom få sina namn uppropade i väntrummet så blir väl inte saken bättre av det? Jag tror du argumenterar mest för att argumentera, det finns inga bra skäl för att använda patienters namn bland andra patienter. Vad menar du är fördelarna  med att namnge patienter inför andra patienter? 

TS för fram avpersonalisering i vården som ett argument mot nr i väntrummet. Men hur personliga vill vi vara med våra medpatienter? Jag klarar mig utmärkt med att vara personlig med vårdpersonalen som ska behandla mig.

IceTee
2015-03-06 16:14
#45

#39 hur har du tänkt att läkaren ska få veta vilket nummer du har?

Medarbetare på Skor iFokus

Magi-cat
2015-03-06 16:31
#46

#44 

Jag tror helt enkelt inte att personerna i väntrummet intresserar sig nämnvärt för vilka andra som sitter där. De är ju i så fall själva där av samma anledning. Och om det är så så är det inte bara namnet utan man kan troligare bli igenkänd via utseendet.
Om det finns övervägande skäl för att införa nummerlappar som system så kan du/ni arbeta för det i så fall. Det är en praktisk och administrativ fråga mer än en kränkningsfråga.
Tills vidare kan du säga till i receptionen att du inte vill att ditt namn ska ropas upp och jag är nästan säker på att det kan ordnas. Hur man ska undvika att bli igenkänd i väntrummet är väl nästa fråga då…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Gronstedt
2015-03-06 16:38
#47

Även om man skulle få information om sina hemorrojder spridda i grannskapet, har man inte blivit kränkt. Det kanske är pinsamt, men inte kränkande.

[krysopras]
2015-03-06 16:49
#48

#47

Jo, det är kränkande. Det är inte kränkande om någon säger till en att sluta smsa när man kör buss eller låta bli att parkera på trottoaren eller slänga skräp ut från balkongen. Men att få sin medicinska historia publicerad i grannskapet, det är nära nog själva definitionen av kränkning. 

Tystnadsplikt råder inom vården.

Annons:
Magi-cat
2015-03-06 16:53
#49

#48  Men att få sin medicinska historia publicerad i grannskapet, det är nära nog själva definitionen av kränkning. 

Tystnadsplikt råder inom vården. 

För att man säger ett förnamn i ett väntrum?🤔


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mia-45
2015-03-06 16:54
#50

#48

Alltså jag fattar inte varför du skriver att hela grannskapet skulle få veta din medicinska historia. 
Det är ett NAMN som ropas upp..inte vad du går till läkaren för.

Maria
2015-03-06 16:55
#51

Men återigen om man bara ropar ut förnamnet så borde det ju vara helt OK.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IceTee
2015-03-06 16:55
#52

#48 men då kan du ju inte gå till läkaren alls? Tänk om någon ser dig liksom?

Medarbetare på Skor iFokus

Mia-45
2015-03-06 16:56
#53

Felskrivet….

Gronstedt
2015-03-06 16:57
#54

#48: Det kan vara pinsamt, plågsamt, ledsamt irriterande, störande och olagligt med mera, men inte kränkande. Kränkande blir det först om läkaren ställer sig och pekar på dig och gastar "Kolla på idioten som har hemorrojder!"

IceTee
2015-03-06 16:57
#55

Svar till felskrivet (missförstånd)

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Mia-45
2015-03-06 16:58
#56

#55 Nä jag skrev fel för jag trodde du svarade på mitt inlägg….men såg sen att du svarat på ett annat..:-)

IceTee
2015-03-06 16:59
#57

#56 lätt hänt! 🙂

Medarbetare på Skor iFokus

Mia-45
2015-03-06 16:59
#58

😃🤪

IceTee
2015-03-06 17:00
#59

#58 det är fredag, vi är alla lite trötta 😉

Medarbetare på Skor iFokus

vallhund
2015-03-06 17:04
#60

På min VC funkar det hur bra som helst att använda nummerlappar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

IceTee
2015-03-06 17:06
#61

#60 hur går det till hos er? 🙂 på vår ungdomsmottagning så har vi ett kö-system med nummerlappar, men det gäller bara drop in

Medarbetare på Skor iFokus

[krysopras]
2015-03-06 17:07
#62

#54 ni är kanske för unga för att minnas hur Sigsthen Herrgård outades som AIDS-sjuk genom att en sköterska ropade upp hans namn på mottagningen där han lämnat sitt HIV-prov. 

Men det var klart inte kränkande. Han fick ett jättepersonligt förhållande till hela svenska folket genom det. Mysigt.

Annons:
Maria
2015-03-06 17:07
#63

#60 Det gör det hos vår husläkare också men där jag jobbar så är det stor rotation på folk som dessutom ska till olika team som handhar olika diagnoser så jag tror att det skulle bli enormt rörigt då en del kommer på drop-in medan andra har bokat tid och kassan dessutom är 5 våningar ner.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IceTee
2015-03-06 17:10
#64

#62 men för det första måste hon ropat upp hela namnet, för det andra förstår jag inte hur det kom ut att han var aids-sjuk genom att han lämnat ett blodprov på sin VC

Dessutom är det ett fall. Tror du verkligen att det kommer hända dig för att någon säger ditt förnamn? 

Vad jag kunde hitta så gick han själv ut med det… kan du länka till det du sa? Kan inte hitta det själv 😕

Medarbetare på Skor iFokus

[krysopras]
2015-03-06 17:10
#65

#49 Jag svarade den som påstod att det inte vore kränkande att få info om ens hemorrojder spridd i hela grannskapet. Det vore genuint kränkande.

IceTee
2015-03-06 17:12
#66

#65 men någon kan lika gärna se dig?

Medarbetare på Skor iFokus

Gronstedt
2015-03-06 17:13
#67

#62: Nej, det var inte kränkande, det heller. Allt som är otrevligt, eller får otrevliga konsekvenser, är inte kränkande.

#65: Se #54.

Magi-cat
2015-03-06 17:22
#68

#62 Det var tråkigt att han outades om han inte vill det. Men för att gå säker hade han behövt dölja sitt utseende också. 

Och sköterskan ropade säkert inte "positivt HIV-test" efter namnet…


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[krysopras]
2015-03-06 17:28
#69

#68

googla. Han outades som den förste i Sverige med AIDS. Det var 1987. Aids kallades bögpesten då och var extremt stigmatiserande eftersom man inte hade några som helst bromsmediciner då.

Annons:
IceTee
2015-03-06 17:53
#70

#69 jag skulle gärna vilja a en länk av dig faktiskt, eftersom det är du som kommer med påståendet

Medarbetare på Skor iFokus

[Thiah]
2015-03-06 19:44
#71

#69 outades han på vc? För det tvivlar jag på. Finns många andra sätt att få info om folk. Jag blir antingen kallad med efternamn eller mitt första namn (som jag ej använder) och jag bryr mig inte om det alls. Jag utmärks alltid i väntrum för jag talar inte språket där jag bor men bryr mig inte nämnvärt. Ingen vet varför jag är där utan bara att jag är där.

[Thiah]
2015-03-06 19:44
#72

#69 outades han på vc? För det tvivlar jag på. Finns många andra sätt att få info om folk. Jag blir antingen kallad med efternamn eller mitt första namn (som jag ej använder) och jag bryr mig inte om det alls. Jag utmärks alltid i väntrum för jag talar inte språket där jag bor men bryr mig inte nämnvärt. Ingen vet varför jag är där utan bara att jag är där.

Upp till toppen
Annons: