Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1123 ggr
[sanna70]
3/26/15, 9:48 AM

Regeringens byggambition är för låg

"Regeringens ambition att bygga 250 000 nya bostäder räcker inte på långa vägar, anser Sabo, Sveriges allmännyttiga bostäder. Det krävs 436 000 bostäder för att få bort bristen"

http://www.dn.se/ekonomi/sabo-regeringens-byggambition-ar-for-lag/

https://twitter.com/_annadahlberg/status/580685730013450240

Annons:
[Jimmy.L]
3/26/15, 10:02 AM
#1

Ett nytt miljonprogram samtidigt som man renoverar dom tidigare miljonprogram husen vore bra.

[sanna70]
3/26/15, 10:07 AM
#2

Ja, det vore önskvärt. frågan är bara varifrån dem ska ta pengarna.

Zyperior
3/26/15, 10:16 AM
#3

Lite tröttsamt argument jag vet..känner mig som en papegoja lite som repeterar samma sak om och om igen. Stäng gränsen och använd pengarna man lägger på invandring till att verkligen få in de individer som redan kommit hit i samhället samt bygga bostäder, långt fler än vad man "tror" behövs. När bostäderna börjar bli färdiga kan man sakta men säkert öppna upp gränsen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[sanna70]
3/26/15, 10:24 AM
#4

#3 Jag håller med om att det vore det bästa men det är långt ifrån alla som håller med om det. Alltför många tycker att vi ska införa ännu hårdare besparingar på välfärden i stället.  Med andra ord så får sjukvården, äldreomsorgen, barnomsorg, socialstyrelsen (som redan nu inte har möjlighet att hjälpa alla utsatta barn)infrastruktur mm mm mm bli ännu mer lidande. Det är bara sorgligt att se vad som sker i landet och våra politikers inkompetens.

[VSK]
3/26/15, 10:32 AM
#5

I den här tråden så skulle det vara önskvärt om de personer som påstår att det inte är bostadsbrist i det här landet träder fram och förklarar hur det ligger till. Jag behöver inte nämna nå namn, så glömmer jag ingen.

KimE
3/26/15, 10:45 AM
#6

Det är ingen bostadsbrist här. Sluta flytta statliga jobb till stockholm så behöver inte alla flytta dit.

Annons:
[sanna70]
3/26/15, 10:50 AM
#7

#6 Så, du menar att statliga arbeten upptar 250 000 boenden för det är den akuta bostadsbrist siffran i nuläget. .

[Jimmy.L]
3/26/15, 10:51 AM
#8

#6 Man flyttar ju ut statliga verksamheter ut från Stockholm och till andra städer det gjorde man redan 2013.

KimE
3/26/15, 10:59 AM
#9

Ja man skapar 10 jobb och centraliserar 100tals samtidigt.

[sanna70]
3/26/15, 11:02 AM
#10

#9 Absolut att det är värt att ändra på systemet där men du talar om hundratal jag pratar om  flera hundra tusen bostäder som saknas just nu.

Halvdansken
3/26/15, 7:57 PM
#11

#6. Tror du att det bara är bostadsbrist i Stockholm?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mysan59
3/26/15, 8:35 PM
#12

Problemet är ju att folk vill bo där jobben finns, men även här i Nynäs, där det inte finns gott om jobb, så är väntetiderna ca 7 år! Till hyreslägenheter.

Zepp
3/26/15, 9:38 PM
#13

Slopa hyresregleringen och låt marknaden sköta bostadspolitiken så försvinner bostadskön över en dag, vi skulle i stället få överskott av bostäder!

Ett litet tips till någon bostadslös runt Gbg.. i mitt område exploaterar man för tillfället, det blir cirka 15 lediga tomter.

Räkna minst en mille för tomten, till det tillkommer vattenoavlopp beräknat till 600,000.

Ett billigt hus får du nyckelfärdigt för två mille!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
3/26/15, 10:03 PM
#14

Och här kom han. Mannen som påstår vi har överskott med bostäder 🤦‍♂️

och ja, 15 tomter löser ju problemen… 😂

Zepp
3/26/15, 10:19 PM
#15

Nu är det ju som så att vi valt att investera miljarder av dina och mina skattepengar för att bygga om små billiga lägenheter till stora dyra!

Vi bor fortfarande på mest bostadsyta i hela världen.

Vi har valt ett system där de utan pengar får stå i kö för bostäder som inte finns!

De bostäderna byggde vi bort för 10 år sedan.

Vi har alldrig bott så stort och lyxigt som nu.

Tyvär så har det skett på bekostnad utav de som saknar pengar.

Så du menar att om man bor en person i en villa på 250 kvadrat.. så är det bostadsbrist?

Det finns gott om bostäder men de kostar skjortan.

Ju fler som går ner till banken och lånar upp miljoner ju fler bostäder blir byggda, så enkelt är det!

Det kallas för nyliberalism och fri marknadsreglering!

Att folk står i kö till att få subventioner är en sak, det gör jag oxå, fast jag har ställt mig i den kön där pengarna betalas ut.. inte i den där pengarna är indragna.

Vi har alldrig haft så stor bostadsyta per kapita i det här landet.. tyvär är vissa utestängda!

Såå din lösning är således att folk går ner till Strandvägen och proppsar på att få hyra ett rum?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/26/15, 10:26 PM
#16

Zepp. Det fattas minst 500.000 bostäder om vi kalkylerar fram 4 år i tiden.. Jag vill inte vara elak eller otrevlig, men varför vill du inte förstå det? Var och varannan expert säger ju detta.

Zepp
3/26/15, 11:32 PM
#17

Du verkar ha svårt att förstå skillnaden mellan att vi har valt att låta färre bo på mer yta och att andra får bli utan bostad.. om de inte kan hosta upp pengar!

Under den tiden du talar om så har bostadsytan per capita ökat!

Det är skillnad mellan att folk inte har råd att köpa bostad och att de står i kö till billiga bostäder som inte finns eller som har byggts bort!

Att folk saknar bostad är jag helt med på.. men det är ju något vi valt.. de saknar de ekonomiska medel som krävs för att köpa.

Vet inte om ditt minne sträcker sig så långt tillbaka i tiden som 8-10 år?

Du vet, det var då vi avskaffade fastighetsskatten som gick till att subventionera bostadsbyggandet!

Så nu bor färre på mer bostadsyta.. är det bostadsbrist, nej det är överkonsumtion av ett fåtal.. en rätt stor andel ioförsej men vissa blir utan såvida de inte plockar fram sina miljoner/alternativt lånar upp dessa.

Vi har låtit marknaden ta hand om bostadspolitiken.. vad är det som är så svårt att förstå?

Marknaden reagerar bara på om du tar fram pengar!

Vi har världens högsta bostadskonsumtion i det här landet.. är det bostadsbrist, nej det är sneddelning av bostadsresurserna.. ner ett fåtal bor på mer yta samtidigt som vissa blir utan.

Dubbla hyrorna så lär bostadsbristen upphöra!

Bostäder i det här landet bygger på skattesubventioner, nästan ingen betalar vad det kostar.. ett antal årtionden valde vi att lägga skattemiljarder på hyresrätter.

När de statliga subventionerna drogs in valde de allmännyttiga bostadsbolagen att sälja ut en hel del lägenheter till bostadsrätter.. iomed att det blev billigare då.

Problemet är fortfarande att folk saknar pengar till bostäder, de kostar miljoner i dag.. speciellt som vi valt att dels lyxrenovera och slå ihop små billiga lägenheter och dels sälja ut redan befintliga hyresrätter.

Att folk inte har råd att köpa bostad är ett helt annat problem.. för i dag får du köpa din bostad.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/26/15, 11:33 PM
#18

Suckar….

Zyperior
3/27/15, 12:33 AM
#19

Suckar i takt..

Spelar väl ingen roll om vi har mest bostadsyta per capita, de bostäder som finns idag är de som finns, en familj per hushåll. Vill du Zepp, att vi ska tulla på välfärden och vår levnadsstandard? Ska vi gå tillbaks i tiden istället för framåt? Alla dessa berättelser man hört från förr när man bodde 16 pers i ett rum och kök, vill du göra dem till verklighet idag 2015?
De du talar om som bor på 250 kvm, är ytterst få. Och din retoriska fråga "Så du menar att om man bor en person i en villa på 250 kvadrat.. så är det bostadsbrist?" är ganska långsökt.
De rika kommer inte bli fattigare och kommer fortsatt ha råd att bo fint och stort, dina argument drabbar uteslutande medelsvensson och flyttar ner dem till botten, istället för att lyfta dem som redan ligger där upp en våning.

Det är ganska trångbott i storstäderna. Det är bebyggt där det går att bygga, de flesta lägenheter har en dusch/toa och ett kök. Att bygga om dessa lägenheter till två innefattar oerhörda resurser och kommer förmodligen ta mycket längre tid än att bygga nya lägenheter.

Bostäderna som behövs idag, behövdes för 10 år sedan, om inte mer. Det kvittar om det är bostadsrätter eller hyresrätter man bygger. Bara bygg något med tak ovanpå, ett kök och en toalett. För ska vi ta hit 400.000 pers på bara några år, när ungdomar redan stått och väntat på att få en bostad i 10 år i en oerhört trög bostadmarknad är enda lösningen att bygga. Du kan komma med dina floskler hur mycket du vill, det hjälper inte någon.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Zepp
3/27/15, 12:45 AM
#20

Suck igen.. vad är det som är så svårt att förstå att fördelningspolitik och bostadspolitik är komunicerande kärl?

Vi har slopat bostadsubventionerna, de som gick till hyresrätter.

Och pratar vi att bygga där folk vill bo så är det svindyrt, det blir till att låna upp åtskilliga miljoner.. för en etta.

Om de behövdes för 10 år sedan så varför lånade folk inte upp de miljonerna då.. uppenbarligen behövdes de inte eller så fick de inga lån.

Och under den tiden så har bostadsytan ökat i landet.. kan det ha något med fördelningspolitiken att göra?

Vem är det som skall bekosta subventionerna, det är frågan?

Hur skall dessa pengar tas ut.. höjd kommunalskatt?

Sveriges 25 dyraste nybyggen

Kommun, område, ägare, hyra per kvm, hyra per 75 kvm

Stockholm, Kv. Museet, Vasaparken, Folkhem, 2.200, 13.750

Stockholm, Abisko, Frihamnen Reinholds, 2.200, 13.750

Stockholm, Abisko, Frihamnen Reinholds, 2.200, 13.750

Stockholm, Lokabrunn 1, Sabbatsberg Anders Bodin, 2.035, 12.719

Stockholm, Fägnaden 1, Hornsstrand Einar Matsson, 2.000, 12.500

Stockholm, Blåmannen, Centrum Vasakronan, 1.925, 12.031

Stockholm, Grävlingen 12, Centrum Grävlingen, 1.850, 11.563

Stockholm, Jericho 35, Centrum Ängsgröen, 1.800, 11.250

Stockholm, Jericho 34, Centrum Allianz, 1.784, 11.150

Stockholm, Kajutan 2, Hammarbysjö Byggvesta, 1.755, 10.969

Stockholm, Kv. Aulan , N:a Bantorget Familjebostäder, 1.754, 10.963

Göteborg, Dr. Allards gata, Guldh. Grön bostad, 1.750, 10.938

Göteborg, Lindholmsallén, Lindholm. Grön bostad, 1.744, 10.900

Lund, Kråkelyckan Ribbingska, C LKF, 1.738, 10.863

Malmö, Ankarspelet, Västra hamnen MKB, 1.733, 10.831

Stockholm, Kryssningen, Hammarbysjö Stockholmshem, 1.732, 10.825

Göteborg, Tvärflöjtsgatan, Rud FO Pettersson, 1.706, 10.663

Stockholm, Medevi brunn, Vasastaden Svenska bostäder, 1.700, 10.625

Göteborg, Monsungatan, Sannegården Bostadsbolaget, 1.689, 10.556

Göteborg, Anders Perssons gata, Gårda Poseidon, 1.688, 10.550

Östersund, Lugnet 2, 3, Stadsdel norr PEAB, 1.687, 10.544

Stockholm, Fikonet 8, Södermalm Svenska bostäder, 1.685, 10.531

Stockholm, Fikonet 6, Södermalm Svenska bostäder, 1.682, 10.513

Göteborg, Friggagatan, Stampen KAB Fastigheter, 1.665, 10.406

Partille, Galoppv./Gamla Kronv. C Partillebo, 1.662, 10.388

Stockholm, Smedsbacken, Ladugårdsg. Svenska bostäder, 1.650, 10.313

Källa: Hem och Hyra.

En lista över de 297 dyraste nybyggena hittar du här.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
3/27/15, 6:20 AM
#21

i Zepps värld så finns det 500.000 lediga bostäder och kappsäckar med Guldmynt lite här och var som bara ligger och dräller.

Det är inte ofta jag säger det här, men jag ger faktiskt upp. 

Ingmar Stenmark är en klok person.

Mysan59
3/28/15, 1:43 AM
#22

#21 👍

Zepp
3/28/15, 10:59 AM
#23

I Alliansens värld löses alla problem på bostadsmarknaden genom att låta marknaden sköta bostadsförsörjningen.. där har du problemet!

Vi lever i efterverkningarna av Alliansens ekonomiska experiment.. dvs nyliberalismens lösningar!

Vi har gått från en politik där kommun och stat varit ansvariga för bostadsförsörjningen till en politik där marknaden skall sköta detta!

Såå.. då frågar jag mig igen, varför går inte folk till sin bank och lånar upp de miljoner som krävs för en bostad i dag?

Byggföretagen är mer än villiga att bygga om folk är villiga att betala.

Problemet är till stora delar att de med mest akut bostadsbehov är låginkomsttagare/barnfamiljer.. med låg eller lägre förmåga att lägga pengar på bostad/få miljonlån!

Kommuner får inte subventionera bostäder, då det strider mot kommunallagen.. återstår då staten.. som gjort sig av med de medel som var avsedd för bostadspolitik, dvs främst fastighetsskatten.

Vi har fortfarande världens högsta bostadskonsumtion/standard.. till stora delar subventionerade via skattemedel.. så de kräver fortfarande skatteuttag för att betalas.

"Regeringen vill nu ge sken av att räddningen är nära. På onsdagen lanserade man en satsning på 3,2 miljarder kronor i byggstimulans för att främja billiga hyresrätter. Tanken är att pengarna ska räcka till 15000 nya hyresrätter om året med så låg hyra som 3600 kronor i månaden för en etta.

Enligt regeringen är detta svaret på det mesta. Företagen i Stockholm som skriker efter duktiga ingenjörer kan nu andas ut. Unga och studenter kan äntligen se framtiden an. Och de nyanlända erbjuds ett boende som de har råd med.

Men vänta lite nu. Är det verkligen dessa grupper som kommer att bo i de subventionerade hyresrätterna?

Det står närmare en halv miljon i bostadskö bara i Stockholmsregionen. Om lägenheterna ska fördelas efter kötid kan vi vara säkra på att headhuntade ingenjörer och nyanlända flyktingar inte kommer i fråga under det närmaste decenniet i alla fall.

I stället kommer lägenheterna att gå till infödda stockholmare med högst begränsad fördelningsmässig träffsäkerhet. Och har man väl kommit över en sådan lägenhet med hyrestak långt under marknadspris kommer man vara högst ovillig att ge upp den. Det är så nära en vinst på Lotto man kan komma."

http://www.expressen.se/ledare/lofvens-bostadslofte-ar-ett-fuskbygge/

Det övergripande problemet är att skattesubventioner används för att vinna val.. det skiljer inte jättemycket till Greklands ekonomi.. skillnaden består mest i att vi har en konkuranskraftigare industri!

Snart vet jag inte vad jag skall göra.. man får väl lämna landet och fly till Grekland, där man fortfarande verkar ha låga skatter och höga bidrag?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/28/15, 11:07 AM
#24

Zepp, du verkar tro att folk skiter pengar.. Du åmade dig om att du "bara" får 60 papp tillbaka på skatten. Får jag föreslå att du tar dig till ett civiliserat samhälle, letar rätt på nån/några bostadslösa och erbjuder de nätter på vandrarhem för de pengarna. Masa dig till ICA och köp fikabröd och leta upp nåt ålderdomshem och överraska de stackars människor som knappt har råd med en fika.

Zepp
3/28/15, 11:29 AM
#25

Näe.. jag är fullt medveten om att folk inte skiter pengar!

Och det borde alla andra oxå vara.. det borde de ha varit redan för 8 år sedan!

Summa  summarum.. det var ett billigt trick för att vinna valet.. att slopa fastighetsskatten, den borde ha reformerats, den var outdated!

Lika gäller jobbskatteavdraget, det gynnar mest de med höga inkomster, likaså slopandet av förmögenhetsskatt, gåvoskatt och arvsskatt!

Problemet i dag och i går är att det är straffskatt på arbete.. främst lågavlönat arbete!

Vi har altså slopat de medel som gick till bostadssubventioner.. var hade du tänkt dig att de skulle tas ifrån i dag?

Kruxet är att när staten delar ut miljarder så måste man ha den håv som man kan fånga in det de delar ut.. min håv är rätt liten, då jag är en medelinkomsttagare.

Nu var ju jag dumsnål och har en liten, billig fastighet i ett inte allt för attraktivt område.. men jag känner folk som var mer förutseende och håvar in dubbelt mot mig!

Sent skall syndaren vakna!😭

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/28/15, 11:44 AM
#26

Zepp..

Grejen är så här. Om du är ute på böljan den blå med en roddbåt. Båten börjar sippra vatten från massor med hål. Vissa är små och vissa stora. Vad är din lösning för att slippa drunkna. Börja ösa vatten med med en matsked eller försöker du laga hålen så fort som möjligt för att hindra mer vattenläckage och sen börja tömma båten på vatten, och isf vilket av hålen börjar du med?

Det är rätt ointressant med imperfekt och pluskvamperfekt när vi pratar presens futurum eller hur?

Zepp
3/28/15, 12:14 PM
#27

Jamendå lagar man först det hålet som gynnar mig själv och skiter i alla de andra eller hur?

Har man tur blir man ensam ägare till båten!

Och ge f*n i att laga Alliansens hål, då det hålet ger mig särskilda fördelar mot andra, som saknar medel för att täta!😮

Den förra regeringen var i stort sett inte mycket bättre, de saknade förmåga att skifta från ett sätt att laga hål till ett annat!

Nu förefaller det som om den senaste regeringen slappt återgår till de lagningsmetoder som de misslyckades med redan för 8 år sedan!

Det bägge verkar ha missat är att världen ser helt annorlunda ut i dag än på 50-60talet!

Frågan är om ens väljarna är medvetna om detta?

Bostadsförsörjningen har sedan WW2 varit ett sätt att lösa lågkonjunkturer genom att öka inhemsk efterfrågan/öka sysselsättningsgraden!

Men.. nu lever vi i en mer globaliserad värld, vi är medlemmar av EU.. folk har blivit vana vid världens högsta boendestandard.. och som är subventionerad!

Vår inhemska förmåga att bygga bostäder ligger på den samma som vår förmåga att finansiera denna.. dvs omkring 20-30 tusen bostäder om året!

Bristen på kvalificerad arbetskraft sätter en gräns.. och med tanke på neddragning av byggproggramet på gymnasiet så lär ett ökat byggande främst leda till att fler Balter och Polacker kommer att få jobb.. i sverige!

Det kommer altså inte att minska arbetslösheten i Sverige.. alternativt leder det till ökade kostnader för nybyggnation.

Såå.. vi skall med lika hög arbetslöshet försörja allt fler med bostäder av hög standard.. det blir en ekonomi jämförbar med Greklands!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
[VSK]
3/28/15, 12:20 PM
#28

#27

Jamendå lagar man först det hålet som gynnar mig själv och skiter i alla de andra eller hur?

Tyvärr så finns det alltför många som tänker så. Det är därför det här landet ser ut som det gör. Hur tänker du?

Zepp
3/28/15, 12:46 PM
#29

Jag tänker inte så.. och röstar heller inte så.. dock så kan jag lätt räkna fram hur mycket jag tjänat på det hela!

Och som sagt vad, jag har en rätt liten håv att fiska subventioner med.

Och märk väl att jag inte tjänade ett skit på slopad fastighetsskatt, då min fastighet inte är så mycket värd!

Vad vi behöver är en helt ny politik vad gäller bostadsförsörjning och skatter!

I dag gynnas de med hög inkomst och alla avdrag/bidrag!

Slopa alla avdrag/de flesta bidrag och sänk skatten på de lägsta arbetsinkomsterna så kommer folk att få betala vad saker och ting kostar.. välja billigare lösningar.. utan subventioner!

Vill folk ha guldkant på tillvaron får de pynta det själva.. och avstå något annat.. alternativt välja en utbildning som leder till högre lön.

Felet i dag ligger främst att din levnadsstandard påverkas i allt för stor del utav valutgången.. och inte lika mycket utav din arbetsinsats/din utbildningsnivå/din förmåga att vara attraktiv på arbetsmarknaden.

Med min rätt låga utbildningsnivå (högskoleexamen), medelinkomst och billiga boende så tjänar jag inte särskildt mycket mot de som gjort smartare val i livet!

Samtidigt så finns i min bekantskapskrets de som valt rätt utbildning men fel boendeform.. och har i stort sett liknade levnadsstandard som mig.. trots högre löner!

I dag gynnas privat ägande av bostäder på ett sett som leder till att vissa konsumerar mer bostad per capita, medans andra blir utan bostad!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/28/15, 1:03 PM
#30

Zepp, du har många kloka inlägg. Men vissa begriper inte jag alls. Du har fortfarande inte svarat på frågan om den läckande båten. Sen håller jag absolut inte med dig om att det inte är bostadsbrist och att landet har kappsäckar med guld lite här och var. Du vill gärna vrida och vända på det istället för att komma med konkreta svar.

Dock så tror jag vi är ganska överrens om att de fattiga måste bli rikare. Jag tror vi är överrens om att landets framtid är ganska dyster på många olika sätt eller hur?

Du vet, när en länspump inte räcker till, så måste man täta luckan och det fort. Man kan inte stoppa huvudet i sanden och hoppas på att nästa regering ljuger svenska folket i ansiktet mindre än i detta val.

Politiker måste börja ta ansvar och bli personligt ansvariga. Sker inte det, så kommer vi ha Cirkus Scott ända fram tills båten sjunker. Och vem vill det?

Zepp
3/28/15, 1:30 PM
#31

Först o främst vill jag ha en rensning av det hålet du pratar om!

Du vet, det står folk i kö till lägenheter på Strandvägen/Avenyn, det är inte bostadsbrist!

Öka subventionen till att bygga villa/radhus och kön till detta kommer att öka proportiornerligt!

Höjer du bostadsbidrag/sänker kraven för detta så ökar efterfrågan.. kön blir längre!

Jag håller med dig om analysen om Cirkus Scott.. vi går till val om plånboksfrågor!

Plånboksfrågorna borde vara ett individuellt val.. utbildning och arbetsinsats i första hand!

Val borde handla mer om hur vi förvaltar de medel som är avsatta för utbildningssytem, arbetsoförmögna, sjukvård, äldreomsorg och försvar!

Fler borde titta på Grekland och inse sitt ansvar.. det är ohållbart med höga utgifter/bidrag/avdrag.. och på det låga skatter!

Antingen väljer man höga skatter/mer generösa bidrag/avdrag eller lägre skatter.. mindre bidrag/subventioner!

Man kanske rent utav måste välja det som EU klagar på, dvs att sänka skatten på de lägsta inkomsterna så att folk kan klara sig på en heltid utan bidrag/subventioner?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/28/15, 1:34 PM
#32

VA, håller du med mig 😮

😃

Zepp
3/28/15, 1:45 PM
#33

Jag har alldrigt sagt något annat än att modern politik i sverige är något annat än en blek kopia av Cirkus Scott!

Dock så behöver vi andra politiker än pajaser som kan uppträda i pausen, dvs vart fjärde år!

Tyvvär så tror jag att väljarna föredrar pajaskonster.. därom är jag rätt dyster i min förutsägelse!

Vad jag läser så efterfrågas allt mer pajaskonster.. för att laga diverse hål både här och där!

De flesta borde förstå att båtreparationer bäst sköts av kvalificerad arbetskraft, därav borde det skiftas mer fokus på vårt undermåliga utbildningssytem.. som borde vara det som kan se till att vi har den arbetskraft som behövs.

Det som skiljer dig och mig verkar vara att du vill ha mer pajaskonster, medans jag vill ha mindre.. helst se att pajaserna blir arbetslösa, alternativt väljer en försörjning som på något sätt gynnar landets välstånd!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
3/28/15, 4:46 PM
#34

#33

Nä där har du fel.. Du känner inte mig om du tror jag vill ha mer pajas bakom ratten. Då får du allt läsa om mina inlägg så kommer du inse vad jag tycker.

Annons:
Zepp
4/8/15, 8:14 PM
#35

Framtidens subventionerade hyresbostäder!

Stockholmshem får miljoner från EU för att miljöanpassa lägenheter i Årsta. Samtidigt planeras för en chockhöjning av hyran på grund av en ordinarie upprustning. En av många som inte kommer ha råd att bo kvar är pensionären Frida Kjellbom, 76.

– De sa en massa vackra ord och sedan kom det: när vi flyttar tillbaka kommer hyrorna att höjas med 50 till 55 procent. Folk skrek bara rakt ut, säger Frida Kjellbom.

För Frida, som i dag betalar 5 800 kronor i månaden, innebär det en hyra på nästan 10 000 kronor.

http://www.dn.se/sthlm/renoverar-for-eu-pengar-chockhojer-hyrorna/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zepp
5/16/15, 7:51 PM
#36

John Hassler är ordförande för Finanspolitiska rådet med uppgift att granska och bedöma hur regeringen sköter ekonomin. Han varnar också för bostadsbristens effekter på tillväxten och pekar ut detta som ett stort hinder för regeringens målsättning att nå Europas lägsta arbetslöshet 2020.

– Det är helt klart mycket negativt att det inte byggs bostäder där det finns jobb. Det berör både integrationsfrågan och dynamiken i näringslivet. Om vi har en stor invandring och det finns folk som skulle vilja bo där det finns jobb men på grund av bostadsbrist inte kan göra det så är det uppenbart att det blir svårare att nå arbetslöshetsmålet, säger Hassler.

Bostadsminister Mehmet Kaplan håller med om att bostadsbristen i tillväxtregionerna är ett hot mot den rödgröna regeringens ambitioner när det gäller arbetslösheten.

– Det hänger ihop direkt. Vi har en arbetslöshet som är hög samtidigt som vi har ett utbud av arbetstillfällen som de arbetssökande inte kan möta på grund av bostadsbristen. Därför har regeringen kommit fram till att vi måste stimulera byggandet av bostäder och infrastruktur, säger Kaplan.

Han syftar band annat på det årliga investeringsstödet på 3,2 miljarder kronor till byggandet av hyresrätter med låga hyror och på stadsmiljöavtalen där staten ska medfinansiera utbyggd kollektivtrafik för att skapa fler områden där det är attraktivt att bygga.

Bostäder var ett viktigt politikområde under förra seklet. Men de senaste två decennierna har boendet avpolitiserats och blivit en privat­sak. Bristen på lägenheter är nu på väg att återupprätta bostadspolitiken.

Det räcker med att ta några promenader för att se att bostadspolitik har varit viktigt i Sverige under många år. I Kristine­berg eller Hammarbyhöjden i Stockholm syns 30-talets barnrikeshus, byggda med statliga stöd för att uppmuntra barna­födande. Längre från stan, i Husby och Alby, syns miljonprogrammet, den största kraftansträngningen som gjorts för att bygga bort bostadsbristen och skapa moderna bostäder.

http://www.dn.se/ekonomi/har-stryps-tillvaxten-av-lagt-byggande/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
5/17/15, 6:27 AM
#37

I Uppsala fattas det 90.000 lyor.

Zepp, har du ändrat dig nu gällandes bostadsbristen 😉

Zepp
5/17/15, 11:59 AM
#38

Det saknas i första hand köpkraftig efterfrågan.. främst iomed att vi privatiserat bostadspolitiken!

"Bostäder var ett viktigt politikområde under förra seklet. Men de senaste två decennierna har boendet avpolitiserats och blivit en privat­sak. Bristen på lägenheter är nu på väg att återupprätta bostadspolitiken."

Bostäder i sverige är kraftigt subventionerade av tradition, av  arbetsmaknadsskäl, av sociala skäl osv!

Det gäller både privatägda och samhälleligt ägda bostäder!

Men de senaste 10-20 åren har vi valt att sänka skatterna, de inkomster som gick bland annat till att subventionera allmänyttiga bostäder/till hyresbostäder!

De pengarna är således borta.. och att införa fastighetskatten, ta bort jobbskatteavdraget, ROT-RUT, ränteavdrag, reseavdrag, införa förmögenhetsskatt, gåvoskatt, arvsskatt är i dag politiskt omöjligt!

För 20 år sedan och ännu tidigare var det en god affär och alldeles riktigt att subventionera bostadsbyggandet, främst i större städer, då industrin behövde arbetskraft.

Det gick rätt lätt att räkna ihop att de subventionerna betalade sig själva, iomed ökad export, höjdt BNP och ökade skatteintäckter, tack vare högre löner och fler i arbete!

Problemet i dag är att man knappast kan räkna in sådana långsiktiga ekonomiska fördelar av ökade statliga subventioner.

I dag är det främst de som redan bor i storstad som behöver subventioner främst de som redan har jobb men är lågutbildade och eller låginkomsttagare.. iomed att de inte har råd att betala hyra i nybyggda bostäder!

Ett annat problem är att det krävs miljarder för att renovera miljonprogrammets bostäder.. gör man detta utan subventioner höjs hyran med upp till det dubbla, vilket de som bor i dessa inte har råd med!

Vi har i dag valt att uppmuntra privat bostadsägande genom att subventionera detta, dels att låta folk få behålla större delar av sin lön dels slopat progresiviteten i skatteskalorna!

Det har i dag lett till den situation som råder där halva befolkningen konsumerar mer bostadsyta med högre standard, medans den andra halvan får hålla tillgodo med miljonprogramets orenoverade hyresrätter!

Dvs vi har i dag en helt annan situation både strukturmässigt, lågutbildade jobb har flyttat utomlands, en aktiv bostadspolitik saknas, skatteunderlag för bostadssubventioner är i princip obefintliga, hyresregleringen fungerar som en broms för bostadsbyggandet, osv!

Tror rent ut sagt att det måste bli mycket värre innan det är dags för en ny bostadspolitik?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

[VSK]
5/17/15, 2:35 PM
#39

Mao så kan man säga att det är enorm bostadsbrist och har varit så ett par år nu och värre blir det år för år.

Upp till toppen
Annons: