Annons:
Etikettkultur
Läst 711 ggr
[Carpinus]
3/29/15, 9:54 AM

Cleese om filmen ingen skulle våga göra

John Cleese förklarar problemet med viss religionskritik i en intervju med danska Politiken: "Om Monty Python idag gjort "Life of Muhammad" istället för" Life of Brian " skulle någon av oss förmodligen ha dödats. Det är inte en moralisk fråga, men ett faktum som får dig att överväga om det är något du vill göra. När det skedde mot Charlie Hebdo, en liten tidning med en liten lagerlokal i Paris, hur skulle det då bli om vi gjorde en film ", säger Cleese."

http://politiken.dk/magasinet/interview/ECE2606713/john-cleese-life-of-muhammed-ville-vaere-livsfarlig-at-lave/

Annons:
[Carpinus]
3/29/15, 11:50 PM
#1

Kom att tänka på Cleese uttalande när jag såg Arne Dahldeckaren på SVT i kväll. Den handlade om hur högerextremister gör ett attentat i Stockholm för att hålla Syrienkonflikten igång, och nyligen sände ju SVT serien "Blå Ögon", i vilken många recensenter såg en karikatyr av SD.

Jag har inga problem att finna mig i att vår statskontrollerade TV-koncern gör serier där mer eller mindre fiktiva högerrörelser hängs ut som bovar. Men skulle man våga göra en dramafiction som pekar ut jihadister som bovar i svensk miljö - en intrig som kanske är väl så trolig i dagens läge? Nej, jag tror att man varken vill eller törs göra en sådan serie på SVT…

Upp till toppen
Annons: