Annons:
Etikettkyrkan-religion-och-politik
Läst 1270 ggr
[Jimmy.L]
2015-04-12 11:26

”Homosexuella kommer till helvetet”

Homosexuella kommer inte till himlen! Det skriver pingstpastorn Tommy Dahlman, 49, från Trollhättan i en debattartikel i tidningen Dagen. Trots de extrema åsikterna accepterades Dahlman som riksdagskandidat för KD i norra Västra Götaland i höstas och förklarade i nomineringsprocessen att han delade partiets värderingar. – Hur hårt det än låter måste vi vara tydliga med att Bibeln säger att homosexualitet är en synd, säger pingstpastorn.

GT

Annons:
Candela
2015-04-12 11:36
#1

Som f.d. kristen (med såna åsikter, förr) så känner jag mig inte jätte-upprörd över dessa uttalanden. De flesta religioner har skeva verklighetsuppfattningar, och det här är bara en del av deras lära, inklusive en massa annan skit. Alla kyrkliga samfund har rätt till sina teorier, det handlare snarare om hur de behandlar dessa människor. 

Att behandla någon felaktigt på grund av dess sexuella läggning, eller åsikter/utseende/annat, är alltid oacceptabelt, oavsett om en religion stödjer det beteendet eller ej. Men en åsikt har alla rätt till.

[::Vera::]
2015-04-12 12:24
#2

Ordförande för KDs nomineringskommite säger att om pastorn enbart haft den åsikten privat så hade det varit en annan sak. Jag funderar över hur man kan tro att en sådan dömande o hjärtlös "privat" åsikt inte skulle påverka de politiska besluten? Jag tycker det är ett naivt uttalande av ordförande, alternativt ett uttalande för att framstå som human. Undrar hur världen skulle se ut om alla slutade dölja sin sanna människosyn, åsikter och intention. Skulle vara otroligt intressant att se. Inte enbart pga min homosexualitet önskar jag mer öppenhet och äkthet. Människor o grupper med dold agenda gör mig otrygg. Det är allas rätt att ha en åsikt och det är bra att man har en. Jag kan tänka att pastorn (även om han dolde den ett tag), är trots allt troligtvis något lite mer ärlig än ordföranden i det här fallet.

Candela
2015-04-12 12:26
#3

#2 "Människor o grupper med dold agenda gör mig otrygg. "

Dold agenda? Menar du att religiösa (eller likväl icke-religiösa) med dessa åsikter har en dold agenda att.. ja, "få bort" homosexualiteten från samhället på något sätt..?

[::Vera::]
2015-04-12 12:42
#4

#3 Menar t ex att man döljer sina innersta åsikter. Kanske för att sedan få chansen (när man blir invald att leda) att trycka ner andra för att på så sätt känna sig/bli starkare själva. Eller att många religiösa är så övertygande om vad som är rätt och fel och därför på olika sätt försöker implementera sitt synsätt i andra. Andra som är svagare i sin övertygelse kanske mår sämre om någon påstår att man kommer till helvetet och inte har någon rätt till en sexuell relation… Jo, ja det kan ju leda till att homossexualitet försvinner från samhället, i den mån att samhället återgår till att tysta ner o trycka bort människor. Jag vill nog kalla det en dold agenda när VISSA religiösa pratar om lika rättigheter och lika värde. Och det sedan framkommer åsikter som t ex pastorns. … I just denna frågan handlar det om religiösa grupper. Det är lika troligt att det förekommer i andra.

kamera0710
2015-04-12 13:44
#5

Inget nytt under solen med detta. Jag har ibland kallat KD för alliansens Livets Ord-filial. Märkligt dock att kunskapspredikande folkpartister ofta tycks föredra att sticka huvudet i sanden inför alla stolligheter som poppar upp i detta parti.

Upp till toppen
Annons: