Annons:
Etikettkungahuset-kungligheter
Läst 3437 ggr
[Carpinus]
4/14/15, 8:46 AM

Okej att dua regenten?

Många av oss har nog uppfattningen att danskarna är ett mer informellt och spontant folk än oss lite mer reserverade och ordentliga svenskar - danskarna verkar också gärna odla den myten (?). Men det finns tydligen även gränser för hur informell en dansk får vara, och det är i umgänget med kungligheterna. Ekstrabladet skriver från en presskonferens med danska drottningen igår om hur en journalist från Berlingske Nyhedsbureau blev näpsad av drottningen. Tror knappast någon svensk tidning längre gör någon sak om någon råkar säga "du" till kungen, långt mindre till någon annan kunglighet. Men så här skriver Ekstrabladet om den olycklige reportern:
"Han blev nemlig godt og grundigt sat på plads af dronningen, da han kom til at sige 'du' til hende frem for 'De'. Journalisten starter med sit spørgsmål: - Jeg vil gerne vende tilbage til dit interview i Berlingske Tidende. Visse røster har udlagt det som, at du blander dig lidt i… Han når ikke længere, da han bliver afbrudt af dronningen: - Undskyld, nu skal jeg ikke være meget sippet, men jeg tror ikke, vi har gået i skole sammen. Så jeg tror ikke, vi er dus, siger hun. Herefter fortsætter journalisten med sit spørgsmål og kommer endnu engang til at sige 'du', hvorefter han meget hurtigt retter det."

Här i Sverige verkar det inte längre väcka så mycket uppmärksamhet att dua de kungliga. Sydsvenskans språkvårdare skrev t.ex. så här förra året: "Hur ska Sydsvenskan och tidningens reportrar tilltala kungligheterna i en intervjusituation? Som vi gjorde redan 2005, då kungen besökte Rosengård: När vi ska välja pronomen tar vi det som ligger i tiden. Vi säger du. Den reporter som till äventyrs inte vill dua kungen får göra på annat vis, det finns flera möjligheter. Men det strikta, formella Ers Majestät-tilltalet lägger vi till handlingarna. Kungen har ju dessutom uttryckt att han på sin turné vill besöka människor i vardagen. Vi är moderna människor, även de kungliga."

Frågan har kanske ställts tidigare här, och i så fall får det bli en repris, men hur tycker du vår monark skall tilltalas?

P.S. Lite kul var avslutningen av artikeln i Ekstrabladet. Den lyder: "Senere under pressemødet talte dronningen ellers om, at hun var glad for den afslappede tone, der er normalt er i landet."

Annons:
[Hayabusa]
4/14/15, 8:55 AM
#1

Ingen aning, faktiskt. Bara som jämförelse, så används "du" i vårt grannland Tyskland inte alls i samma utsträckning som i Sverige. Rätt eller mindre rätt?

[Carpinus]
4/14/15, 9:05 AM
#2

#1 Det är väl kanske också lite en fråga om kulturskillnader? Frågan är om de i Danmark är mer "de-benägna" i allmänhet än vi är dusägare", eller om det bara görs skillnad i umgänget med de kungliga. (Halvdansken kanske vet besked?)

Det känns lite grann som kungahuset är en sista bastion i dureformen i Sverige - ingen tycker väl inte att det är någon märkligt att säga du till landshövdingen, biskopen eller överbefälhavaren?

Om kungen stannade till med sin bil och frågade mig om vägen till närmaste korvkiosk så hade jag nog sagt "du kör så här…" utan att skämmas, men skulle det vara en mer formell situation, t.ex. att jag skulle ta emot Nobelpriset i fysik (vilket inte är särskilt aktuellt för dagen) skulle jag säkert säga "Ers majestät" eller "kungen".

[tk1971]
4/14/15, 9:11 AM
#3

Nej, jag tycker inte man säger "du" till en monark. Vad ska man säga istället? Jag vet faktiskt inte. Talar i tredje person och säger "Kungen"?

OlgaMaria
4/14/15, 9:16 AM
#4

Ja jag hoppas att niandet försvinner med tiden men det måste inte nödvändigtvis ske idag. Men det känns ju som att principen med niande inte lever kvar i folks begreppsvärld och det blir bara förvirrande och svårt att veta hur man ska formulera sig.

Jag tror dock att 40- , 50-, och 60-talister tycker att niandet är provocerande, för att de förstår att det handlar om olika status och värde på människor. För yngre generationer är det nog mest bara förvirrande, inte direkt provocerande, bara krångligt att få det rätt.

Jag kan dock säga "ni" ibland när jag pratar med någon som är riktigt gammal. På något sätt får jag för mig att "ni" är det rätta då, men de själva tycker nog att niandet är otroligt förlegat. Att säga "ni" till en kunglighet i min ålder känns mest märkligt. Så för mig känns niandet som något som hör till de äldres generation och att jag kan säga det för att jag tror att det är naturligt för dem, fast jag tänker antagligen helt fel. De lever ju NU och har vant sig vid duandet. 😂

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
4/14/15, 9:23 AM
#5

#2 Skulle nog påstå att "du" inte används lika ofta i Danmark som i Sverige. Ingen stor skillnad, men ändå. Det är åtminstone min känsla.

Att i umgänge med tyskar använda "ni" känns för mig helt naturligt och alls ingen stor sak. Pratar tyska i stort sett dagligen (sedan snart 30 år).

[Björn.B]
4/14/15, 9:53 AM
#6

Dua skulle jag nog undvika om jag träffade på kungen. Blir nog att säga kungen eller ni.

Annons:
[Carpinus]
4/14/15, 9:54 AM
#7

Den unge journalisten som något förvirrad fann sig ha blivit dagens rubrikämne och blev nerringd resten av dagen urskuldade sig med att han var ny kungahusbevakare och blivit lite nervös inför det. Han ville alls inte framstå som någon "majestätsförnärmare" säger han till bt.dk.

"Og jeg var faktisk forberedt på det med tiltaleformen, og at jeg skulle huske, at sige 'De' og 'Deres Majestæt', men jeg blev simpelthen så nervøs. Og oveni nervøsiteten ændrede jeg mit forberedte spørgsmål en smule indeni hovedet, lige før jeg stillede det, og derfor gik det galt,« forklarer Michael Alsen, der absolut ikke har nogen intentioner om at blive kendt som majestætsfornærmer."

http://www.bt.dk/royale/dronning-margrethe-satte-journalist-paa-plads-nu-fortaeller-han-hvorfor-det-gik-gal

[Björn.B]
4/14/15, 9:59 AM
#8

#7  Journalisten hade en dålig dag tror jag.

[Carpinus]
4/14/15, 10:02 AM
#9

#8 Förmodligen! Men kanske kan det leda till oväntade ringar på vattnet?

[Carpinus]
4/14/15, 3:35 PM
#10

#1 Lite OT kanske här, men apropå tyskarnas bruk av "Sie" respektive "Du" så snubblade jag in på en norsk utlandsjournalists reflektioner över detta. Hon upplever en viss tysk ambivalens, t.ex. när vissa i ett sällskap är "Du" med en del i gänget men "Sie" med de andra. Eller när hon går till frissan och säger "Sie" men blir bemött med "Du" och därefter till cykelreparatören och säger "Du" men möts av "Sie" tillbaka. Hon verkar uppleva att det är svårt att förutse vad som gäller var. När reportern frågade frissan hur det skall vara fick hon till svar att "det beror på hur cool och avslappnad miljön är".  Vissa brukar tydligen vara "Du" med varandra på golfbanan men "Sie" när de är tillbaka på jobbet…

http://www.aftenposten.no/meninger/kommentarer/Dis-eller-dus-i-Berlin-7971224.html

[Hayabusa]
4/14/15, 6:48 PM
#11

#10 Det ligger en del i det. Det tog mig flera år innan jag fick grepp om hur det funkar, men nu sitter det i ryggraden. Att använda "Sie" är utgångsläget och man blir först "Du" med varandra genom att man lägger bort titeln, så att säga. Dock kan det, beroende på flera olika faktorer, ändå vara OK med "Du" även om man inte "officiellt" är du med varandra. 

I Tyskland råder exempelvis en helt annan hierarki på arbetsplatser, jämför med Sverige.  Likaså i skolan - kan inte ens föreställa mig att en elev skulle säga "Du" till sin lärare/lärarinna.

Jag känner personer som varit nära vänner under många år utan att säga annat än "Sie" och "Herr/Frau". Utan att det på något sätt & vis uppfattas som konstigt heller. En kulturell skillnad mot Sverige och inte särskilt märklig, även om vi svenskar kan uppleva den som gammal & stel.

Intressant artikel (Aftenposten) i länken! Som även länkade till en artikel i Die Zeit - den var väldigt bra!

Lisabet
4/14/15, 6:55 PM
#12

Vi som var med innan du-reformen, vet att ni inte var ett artigt tilltal. Var man artig, så sa man titel och namnet.

Jag blir givetvis inte förolämpad av att bli tilltalad med ni, men jag märker det och tycker det är fånigt. Och jag är inte riktigt gammal.

Så tilltala inte kungen med ni - han skulle nog inte heller uppskatta det, han är gammal nog. Säg kungen i stället. Om det skulle vara aktuellt.

[Carpinus]1
6/27/17, 6:25 PM
#13

Häromdagen blev jag "niad" av en ung snabbköpskassörska, men jag skulle nog inte ha fördjupat mig i den saken om jag inte hittat en artikel på SVT idag där det står att det är något av en trend med återgång till "ni" på sina håll, efter femtio år med du-reformen.

"Trams", säger etikettallvetaren Magdalena Ribbing, och precis som Lisabet skriver här ovan så säger hon att "niandet" faktiskt kunde vara direkt oartigt om det användes "fristående" utan titel. Ribbing:

"– Det är särskilt i den yngre generationen som niandet blivit vanligt, inte minst i serviceyrken, där jag vet flera exempel på att de blivit tillsagda att nia kunder. Men många av dem känner inte till den historiska bakgrunden, där niande utan att först ha preciserat personen med titel var ohövligt. Bara ”ni” var inte hövligt, säger Magdalena Ribbing."

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/trams-att-nia-kunder

Annons:
Carmarino
6/27/17, 7:09 PM
#14

Tycker det är lite lustigt att de yngre tror att de är artiga när de säger ni, medan vi som är uppvuxna med du-reformen inte alls tycker det är artigt.

Värst är dock när de inte riktigt vet vad som gäller, utan tror att ni är plural även när de bara pratar med en enda person. Råkade ut för det en gång, när jag blev serverad på en lunchrestaurang. Killen niade mig hela tiden. När han sedan kom med maten och satte tallriken på bordet så sa han "varsågoda". Jag var nära att vända mig om och titta om det plötsligt tillkommit någon gäst vid bordet, men det hade det inte. 🙂

Beträffande kungen så har jag för mig att han sa i någon intervju att om man sade Kungen till honom så var det liktydigt med att dua honom. Det är det hans vänner kallar honom. Vet inte vad barnens respektive säger till honom, förutom Chris O'Neill. Vill minnas att han berättat en gång att han säger "Sir". Han duar absolut inte sin svärfar.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
6/27/17, 9:48 PM
#15

Aftonbladets ledarkrönikör Ewa Franchell är tydligen en annan som råkat ut för niare vid kassadisken.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/1Lv6e/nedlatande-att-saga-ni-till-gammalt-folk

#14 Kommer att tänka på den där gamle dalmasen, som träffade kronprinsen (senare Gustav VI) som var ute på resa i Sverige. Kronprinsen frågade om dalkarlen använde det gamla tilltalet "I" när han talade med folk.

"Nej du", skrockade masen, "jag säger allt du till alla utom till dig och far din!"

[Hayabusa]
6/28/17, 9:45 AM
#16

#15 Vi är alla olika och reagerar olika på situationer, men personligen ser jag nog betydligt värre saker än att bli kallad "ni" i en butik (eller liknande) 😉

[Carpinus]1
6/28/17, 10:21 AM
#17

#16 Jo, det finns förvisso oändligt många betydligt allvarligare saker att råka ut för, det inser väl de flesta av oss. Men det kan ju ha sitt lilla värde att diskutera vardagens trivialiteter också ibland, eller? 😉

Själva upprinnelsen till tråden var ju att den danska regenten såg det som tillräckligt allvarligt att bli duad att reportern tillrättavisades inför öppen kamera, medan de flesta av oss andra föredrar att bli duade och kanske rent av känner oss nedlåtande bemötta i mötet människor emellan när vi blir niade.

Det finns debattörer som ser "ni-reformen" (?) som ett tecken på ökande klyftor i samhället, och om det är så borde det finnas plats för diskussionen även här.

http://www.kristianstadsbladet.se/kultur-noje/eva-strom-dags-for-en-ny-du-reform-i-sverige/

[Hayabusa]
6/28/17, 10:33 AM
#18

#17 Jodå, jag ser poängen & syftet med diskussionen. Men samtidigt känns det så typiskt för tidens anda. Om jag själv skulle ge mig på att rangordna diverse problem i samhället så kommer denna fråga inte så högt upp. Men, som sagt, vi är alla olika.

[Carpinus]1
6/28/17, 10:47 AM
#19

#18 Hoppas att du inte tror att någon här skulle rangordna frågan högst bland hoten mot mänskligheten:"1. Niandet 2. Överbefolkning 3. Epidemier." 🤔

För övrigt har du ju faktiskt deltagit i diskussionen själv redan tidigare, vilket jag tar som ett tecken på att du inte funnit den tillräckligt ointressant för att avstå medverkan (#5 #11).

Och vad "tidsandan" anbelangar, så trycker jag strävan till en återgång till "ni" är ett större utslag av den än önskemålet att behålla en tilltalsform som fungerat i femtio år.

Nog om detta -  nästa gång skall jag tilltala den niande  kassören/kassörskan "unge herrn" eller "fröken". 😉

Edit.

[Hayabusa]
6/28/17, 11:11 AM
#20

#19 Nej, absolut inte. Vi pratar kanske lite förbi varandra?

Tyckte mest att det var närmast komiskt att Ewa Franchell  ansåg att det värt en ledarkrönika i AB. 

 Just det där med tyska är intressant. Jag har sedan 30 år regelbunden (i princip dagligen) kontakt med tyskar och där har man en annan syn på du & ni. Men när jag pratar tyska så blir det som en del av kulturen och inget jag reagerar på. Lite märkligt, men så är det. När jag skiftar till tyska så blir jag även lite "tysk" i min mentalitet. Låter knas, men det är så och jag gör det inte medvetet. Så nära, men så annorlunda.

Annons:
Tjeja
6/28/17, 11:12 AM
#21

Jag förstår inte problemet alls! Vad är det för fel med att visa lite artighet och respekt mot var och en vid tilltal? Det är ju liksom inget krav på tittulerande det handlar om nu förtiden längre.. Kan mån förklara för mig vad som är så hemskt med att tilltala någon med "ni" istället för du?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Carmarino
6/28/17, 11:19 AM
#22

#21 Kanske av den här anledningen:

Man sa ni till den som inte hade någon titel. Till folk som stod lägre i rang.

http://www.aftonbladet.se/ledare/a/1Lv6e/nedlatande-att-saga-ni-till-gammalt-folk


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/28/17, 11:22 AM
#23

#22 Där ser man. Min uppfattning var att det tvärtom?

[Carpinus]1
6/28/17, 11:26 AM
#24

#21 Nej - för att knappast någon väl tycker att det är "hemskt" att bli tilltalad med "ni", bara en smula fånigt.

Själv var jag tjugo år när du-reformen infördes, så jag har upplevt de tillkrånglade och tillgjorda titulerande som den redan citerade Magdalena Ribbing påminner om rådde dessförinnan. Och hur skulle det låta med dagens titlar: "önskar herr senior advisor att vi ringer tillbaka senare?" , "vill fröken general manager ha paketet inslaget?" o.s.v. (Att avstå från titlarna och bara säga "ni" var lika avvisande då som nu, vilket Ribbing också påminner om.)

För att återknyta till trådstarten så är de enda personer Ribbing inte vill "dua" representanter för kungahuset. Och hon umgås ju ändå med "grevar och baronessor" lite till vardags…

[Hayabusa]
6/28/17, 11:49 AM
#25

Som kuriosa:

I Tyskland tilltalar man någon som doktorerat (osäker på exakt hur) med Frau/Herr Doktor. Betyder inte att personen ifråga är läkare. Kan vara någon som har en högre teknisk utbildning t ex. Och då även i 3:e person: "Ja, jag pratade med Frau Doktor Schmidt om saken…".

Carmarino
6/28/17, 11:59 AM
#26

#25 När jag jobbade som sekreterare fick jag en gång ett brev från en tysk herre, som adresserat brevet med titeln "Frau Doktor" (och ytterligare några artigheter som jag inte minns). Tydligen skrev han ofta brev till olika personer på företaget, och använde då så många fina titlar han kunde. Han trodde förmodligen att det skulle öka chansen för att han skulle få den information han önskade.

Har för mig att jag sparade brevet som kuriosa - det är enda gången i mitt liv som jag har varit "Doktor" - men har ingen aning om var jag lagt det. 🙂


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
6/28/17, 12:05 PM
#27

#26 Haha, kan tro det 🙂 Men det visar på skillnaden i kultur & umgänge mellan våra länder. Som jag skrev, så nära men ändå inte.

Annons:
Tjeja
6/28/17, 12:44 PM
#28

#22 och #23 Vaaa? Jag har alltid tänket som hayabusa… Alltid trott att "ni" var artigare ungefär som engelskans sr eller ms. Eller herr och fru/fröken. När man inte känner titeln men ändå vill vara artig liksom. Inte alls nedvärderande på något vis trodde jag… Därför så svårt att se problemet, men isf har jag ju fått allt om bakfoten!?

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Hayabusa]
6/28/17, 12:50 PM
#29

#28 I Tyskland är det absolut så. Såvida jag inte fått allt om bakfoten. Fast inom jobb & liknande så används det för visa på en slags "yrkesmässig distans". Att man har en yrkesmässig roll & ordning.

[Carpinus]1
6/28/17, 1:50 PM
#30

Hade som leverantör en del att göra med det sedan länge nedlagda Västtyska konsulatet i Göteborg på sin tid. Där tilltalade man alltid varandra med  "Herr" och "Frau" , även om man varit kollegor i många år (bortsett från  "Herr Generalkonsul" förstås!). En spelevink med låg rang  var hopplöst försvenskad, och honom kallade vi "Herr Doktor M…" vilket han tyckte var oerhört kul- speciellt om någon kollega råkade höra på.

[Hayabusa]
6/28/17, 1:53 PM
#31

#30 Ja, så är det än idag :) Ingen i Tyskland tycker att det är konstigt heller.

Carmarino
6/28/17, 2:50 PM
#32

#28 Det är nog så de flesta yngre tror att det är, för de har inte fått klart för sig hur det var en gång i tiden. De flesta blir väldigt förvånade när man talar om att det egentligen är, om inte en förolämpning, så åtminstone ganska nedvärderande.

Jag var visserligen inte så gammal när du-reformen infördes, men jag minns hur jobbigt jag tyckte det var att veta vad jag skulle säga till äldre personer jag mötte.

Mina (äldre) kusiner sa t.ex. aldrig du till mormor och morfar. Jag, som var yngre, "kom undan" med det, men jag kände mig alltid osäker på om jag verkligen kunde säga du till dem. Däremot så duade vi alltid föräldrar, mostrar/morbröder och fastrar/farbröder.

Ju äldre vi alla blev så blev det också naturligare att säga du, eftersom du-reformen då var rätt allmän överallt. Det blev så mycket lättare att prata med varandra då.

Kan visserligen bara tala för mig själv, men jag tror nog att de flesta som växt upp med du-reformen ser det som ett stort steg bakåt att bli niad igen. Om inte annat så får det åtminstone mig att känna mig som en antikvitet - och det kanske inte är det ni yngre avser när ni niar mig? 😉


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
6/28/17, 3:15 PM
#33

"Niet" känns väl ungefär som när man blev kallad "farbror" första gången av något litet barn när man var i tjugofemårsåldern - mera förvånande än smärtsamt…🙂

Det som gör mig lite nyfiken är varför det här "ni" dyker upp nu, och just i kassor speciellt. Sprids det kassapersonal emellan på nätet och blir modebetingat, eller vad? Sedan skulle det likaledes vara intressant om hur mycket dessa unga (för det verkar vara de yngsta kassabiträdena som är mest ni-benägna) vet om varför äldre stelnar till när de blir niade. Något borde ju få dem att sluta om de märker att det blir återkommande negativa reaktioner, kan man tycka.

Men återigen, "hemskt" är det inte att bli niad, och någon fråga av jätteformat är det alls inte.

Carmarino
6/28/17, 3:59 PM
#34

#33 Tror att det gäller de flesta personer i serviceyrken, alltså inte bara i kassor. Det är väl snarare regel än undantag numera att bli niad på t.ex restauranger.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Annons:
[Carpinus]1
6/28/17, 4:21 PM
#35

#34 Har varit ute och handlat, och en kassörska som jag är "du" med (ännu så länge!) nämnde åtminstone ett fall som stämmer med det du skriver. En av hennes yngre kollegor hade från en dag till en annan slagit om från "du" till "ni", och när hennes äldre arbetskamrat frågat varför så visade det sig att tjejen varit på en populär krog och blivit imponerad av en servitris, som använde just "ni" som tilltal i singulär form. Den unga damen tyckte att det lät "proffsigt och självsäkert" med "ni" och beslöt sig för att lägga sig till med det.

Finns säkert andra förklaringar också!

Carmarino
6/28/17, 5:22 PM
#36

#35 Hoppas den äldre kollegan förklarade för tjejen ifråga varför det inte alls var särskilt "proffsigt och självsäkert". 🙂

Kanske dags att införa lite information om du-reformen på historielektionerna i skolorna?


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Carpinus]1
6/28/17, 6:24 PM
#37

#36 Glömde fråga, men det är högst troligt!

Ja, men bara i klasser där man får säga "du" till läraren, annars faller det på sitt eget grepp… 😉

lordgortor
6/28/17, 11:39 PM
#38

Det är inte straffbart att tilltala kungen eller andra sk överhetspersoner med du. Varför skall man ta särskild  hänsyn till dessa individer?

Carmarino
6/29/17, 11:44 AM
#39

#37 Vi hade faktiskt en lärare på gymnasiet som inte ville att vi skulle dua henne. Å andra sidan så sa hon att det var ömsesidigt, så om vi inte ville att hon skulle dua oss så gjorde hon inte det.

Det var faktiskt en tjej som tyckte det var korkat, och därför sa att hon inte ville bli duad. Vet inte om hon ångrade sig sedan, för hon fick heta "fröken Svensson" alla lektioner med den läraren. (Nej, hon hette inte Svensson, men ni förstår vad jag menar.)


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/3/17, 3:14 PM
#40

"Informaliseringen har på många sätt varit till nytta och glädje för Sverige.

Men vill man verkligen alltid vara kompis med alla man möter, med chefen, med kylskåpsreparatören, med skatteverket, med staten?

Inte minst i en tid och ett land präglat av allt fler kulturer och subkulturer finns det ett värde i att också värna en formaliserad och gemensam sektor, en sfär där det är tydliga regler som gäller, inte underförstådda koder."

Nä, jag tror inte det. Inte jag åtminstone.

Sommarläsning:

https://www.hd.se/2017-07-03/men-vill-man-verkligen-alltid-vara-kompis-med-alla-man-moter

[Carpinus]1
7/3/17, 3:38 PM
#41

#40 Eva Ström, som det länkas till längre upp i tråden, har angående andra kulturer och dess företrädare  en annan syn än Per Svensson. Hon skriver (#17"Jag tänker också på alla de nyanlända som ska lära sig svenska. Hur ska man närma sig människor? Att säga du är så mycket enklare, än att veckla in sig i krystade fraser och omskrivningar som knappt är möjliga att förstå."---

För min del är jag gärna "du" med såväl kylskåpsreperatören som skattmasen och vill snabbköpskassörskan i kvarteret där jag bor blir "ni" med mig så får jag väl bli  "fröken" med henne då.👋

Annons:
Carmarino
7/3/17, 3:56 PM
#42

Förstår inte riktigt resonemanget att man skulle vara kompis med någon bara för att man säger du. Särskilt inte som det har varit så vanligt att säga du till alla de senaste 40-50 åren, oavsett om man känner dem eller inte.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/3/17, 4:02 PM
#43

#42 Nja…har nog inte samma betydelse i Sverige som i t ex Tyskland. Där kan jag uppleva att det blir en gränsdragning mellan "Sie" och "Du". Som också antyds i artikeln.  

"…Sverige aldrig haft ”något allmänt gångbart tilltalsord för alla, som franskans vous eller tyskans Sie."

Tyckte mest att det var lite rolig läsning, såhär mellan regnskurar och den kalla vinden :)

Carmarino
7/3/17, 4:37 PM
#44

#43 Jag läste också den artikeln, och jag menar mest de svenska förhållandena. Vet att det är skillnad i Tyskland.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

[Hayabusa]
7/3/17, 4:57 PM
#45

#44 Instämmer.

[Carpinus]1
7/5/17, 9:17 PM
#46

#0 Vi är kanske inte så informella som vi inbillar oss här heller - Claes Elfsberg fick nobben när han ville dua Vickan.

"– Kungligheter är väldigt noga med tilltal. Man måste säga ”Ers kungliga höghet”. Jag försökte övertala henne att gå med på ”du” men det ville hon inte. Min personliga åsikt är att det blir lite styltigt, säger han."---

(Fortfarande ingen stor sak, bara noterat så där i förbifarten.)

Fornöga
9/10/23, 12:08 AM
#47

2023 Vi som en gång trodde att det med tiden skulle bli naturligt att säga "du" till kungligheterna hade nog fel. Snarare verkar det mer tabu idag. Eller?

https://www.expressen.se/kultur/gunilla-brodrej/nar-slutade-vi-vaga-saga-du-till-kungen/


Re:tired.

Att kungen firar 50 år på tronen genererar dokumentär efter dokumentär. Gunilla Brodrej ser några olika porträtt på kungen och monarkin och märker var vi hamnat.
  • Redigerat 9/10/23, 12:09 AM av Fornöga
CFIT
9/10/23, 3:22 AM
#48

Ibland får jag bara känslan av att alla här på politik.ifokus… tänker för mycket. ❤

Annons:
Pyttelite
9/10/23, 8:19 AM
#49

#48: Är böjd att hålla med dig men förstår inte riktigt - om de träffar kungen så ofta borde de väl lagt bort titlarna?

Han finns inte i min bekantskapskrets så jag har guschelov inte dom problemen.


Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.


Denna kommentar har tagits bort.
CFIT
9/16/23, 1:00 AM
#51

#49: Du och jag "Alfred".❤

Upp till toppen
Annons: