Annons:
Etikettekonomi
Läst 1130 ggr
[Carpinus]
2015-04-20 23:45

"Dyrare kort för svenska bankkunder"

"Snart kan du få betala mer för att använda ditt bankkort. Företrädare för både bankerna och detaljhandeln förväntar sig nämligen nya kortavgifter när bankerna ska kompensera för sjunkande intäkter från kreditkorten."---

"Kortutgivaren (banken, reds. anm.) kan tvingas att kompensera sig gentemot konsumenten. Det kan bli småbeloppsavgifter och högre årsavgifter för korttjänsten. Småbeloppsavgifter betyder att konsumenten måste betala en avgift till banken för varje köp som understiger ett visst belopp. Högre årsavgifter betyder att den avgift bankkunderna betalar för sitt bankkort, ofta några hundra kronor per år, kan höjas kraftigt."

http://www.svd.se/naringsliv/pengar/sparande/nya-kortavgifter-for-svenska-bankkunder_4499662.svd

Annons:
Huygens
2015-04-20 23:56
#1

Det är synd att svenska politiker är så helt utan ryggrad mot bankerna.

VildaVittra
2015-04-21 00:10
#2

Jag "älskar" hur sånt här alltid gynnar folk med mycket pengar. En annan som lever på småpengar ska alltså bestraffas för att jag inte har råd att handla dyrt varje gång. Ja ja, får väl börja handla med kontanter igen.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Jimmy.L]
2015-04-21 06:33
#3

Tråkigt att bankerna gör så här.

Huygens
2015-04-28 12:20
#4

En artikel till om bankernas kortavgift och minusränta. Kan bli ett smart sätt att pungslå kunderna och det verkar som Riksbanken leder räntemixtrandet.

Gronstedt
2015-04-28 14:19
#5

#2: Det hade ju varit en tanke, om banker, butiker, vårdinrättningar etc. hanterade kontanter - men det är snart inte många som gör.

Wony
2015-04-28 14:25
#6

Hm. Inte så lyckat för oss studenter som oftast handlar vårat fika med kort. Det är ju inte direkt så att man köper hela veckans smörgåsar på måndagen och sparar i handväskan… Blir lätt många småköp och det känns inte så roligt att komma med stora sedlar som kiosken ska behöva ge växel på. Huvva.

Annons:
Huygens
2015-05-06 00:18
#7

En sak till som är dyr, aktiefonder. ->

Gå till banken, bli blåst.

Så kan man sammanfatta boken Fly Bankfällan av Bo Haldell, svensk bankchef. Jag kan inte fatta att politikerna inte ens försöker lägga två strån i kors, när dom är så sugna på att reglera allt annat med lagar.

Upp till toppen
Annons: