Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 1718 ggr
[Jimmy.L]
2015-04-28 08:22

Nya helikoptrar kan inte vattenbomba

Sjöfartsverkets nyinköpta räddningshelikoptrar saknar viktig utrustning som är nödvändig för att kunna släcka skogsbränder. SVT kan avslöja dokument som visar hur exempelvis lastkroken valdes bort.

SVT

Annons:
Magi-cat
2015-04-28 08:33
#1

Det var ju inte så klyftigt förstås, mot bakgrund av de svåra skogsbränderna i somras när helikoptrar och vattenbombning varit till stor hjälp.

"Inte vårt uppdrag" kanske, men att tänka efter lite hur man använder 800 miljoner vore inte fel…

Hoppas man kan rätta till det….Går det att lägga till den saknade lastkroken?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Jimmy.L]
2015-04-28 08:37
#2

#1 Tveksamt då måste man nog bygga om helikoptrarna.

[Carpinus]
2015-04-28 08:39
#3

"Sjöfartsverket har aldrig ställt krav på att helikoptern ska ha en lastkrok. Släcka bränder har inte ingått i vårt uppdrag sedan tidigare och gör det inte nu heller, säger Daniel Lindblad, pressinformatör vid Sjöfartsverket." Det skulle kunna vara ett skrattretande exempel på byråkratisk stelbenthet om det inte vore så allvarligt. Hur skall våra myndigheter kunna samarbeta vid en samhällskris i någon form om man inte orkar lyfta näsan ovanför sargkanten?

(Upphandlingen uppmärksammas tydligen av Uppdrag granskning i kväll.)

[Jimmy.L]
2015-04-28 09:10
#4

#3 Märkligt hur myndigheterna jobbar istället för att samarbeta så kör man sin egen race. Skulle en stor kris inträffa så kommer det bli kaos.

[Carpinus]
2015-04-28 09:30
#5

#4 Ja, vi har ju t.ex.  Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB - nog tycker man att den skulle vara delaktig i beslutet att köpa in helikoptrar till Sjöfartsverket? Vid en större kris borde det vara givet att helikoptrarna skall kunna rekvireras till andra funktioner än att stå stand by på Sjöfartsverket, och då borde de ju vara utrustade för mångsidig användning.

[Jimmy.L]
2015-04-28 10:18
#6

#5 Det var bättre förr då var till och med glassbilarna en del av krisberedskapen.

Annons:
[Carpinus]
2015-04-28 10:22
#7

#6 Ja, då kunde man inte köpa en glassbomb utan sprängämnesinspektionens medgivande… 😃

[Jimmy.L]
2015-04-28 19:43
#8

Sjöfartsverket svarar på kritiken.

[Carpinus]
2015-04-28 19:56
#9

#8 Det svaret gällde väl ett Rapportinslag där räddningstjänsten i några kommuner reagerat på att Sjöfartsverket har tagit betalt av kommunerna för eftersök av försvunna på hav och sjö, vilket inte staten skall göra enligt räddningstjänsten.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tar-extra-betalt-for-att-leta-drunknade

[Jimmy.L]
2015-04-28 20:37
#10

#9 Den gäller nu med då sjöfartsverket uppdaterade artikeln idag.

[Carpinus]
2015-04-28 20:38
#11

#10 Du missuppfattade mig nog - nyhetsinslaget är också färskt, jag såg det på sändningen klockan 18.00. (Ser att TT hängt på nu.)

[Jimmy.L]
2015-04-28 20:50
#12

#11 Aha jag läste lite fel.

[Jimmy.L]
2015-04-29 08:24
#13

Andrea Sundstrand, expert på offentliga upphandlingar, reagerar på Sjöfartsverkets hantering av helikopteraffären. Upphandlingen var ett spel för galleriet, anser hon.

SVT

Annons:
[Carpinus]
2015-04-30 19:08
#14

Inköparens mantra om att "vi har fått en helikopter anpassad till vårt klimat som f.ö. påminner om de arktiska och jag är stolt över att vi genomfört den här affären" upprepat på gränsen till det infantila påminde en del om Bill Clinton och Maud Olofssons undanmanövrar i andra sammanhang.

[Jimmy.L]
2015-06-18 07:36
#15

Åklagarmyndigheten granskar Sjöfartsverkets miljardaffär av nya räddningshelikoptrar. Det var i april tidigare i år som SVT:s Uppdrag granskning avslöjade att Sjöfartsverket med huvudkontor i Norrköping gjort upp affären om nya räddningshelikoptrar med leverantören Agusta Westland i förväg och på så vis kringgått lagen om offentlig upphandling.

SVT Öst

[Carpinus]
2015-07-14 08:11
#16

Nu får helikoptrarna rekvireras av räddningstjänsten för att evakuera människor vid skogs- och markbränder utan fakturering - alltid något…

"Kommunala räddningstjänster ska nu kunna begära hjälp av räddningshelikoptrar utan att kommunen blir ersättningsskyldig.

Parallellt med sjö- och flygräddningen har Sjöfartsverket assisterat de kommunala räddningstjänsterna med räddningshelikoptrar och sedan fakturerat kommunen. Nu tas kravet på ekonomisk ersättning bort."---

"Den främsta styrkan med räddningshelikoptrarna är att de inte behöver landa. På så sätt kan människor bli evakuerade från svårtillgängliga platser, till exempel skogsbränder." ---

"För att räddningshelikoptrarna ska kunna användas i kommunala räddningsinsatser så måste vissa krav uppfyllas. Bland annat ska det finnas en omedelbar fara för liv och inget annat realistiskt transportsätt för den skadade eller räddningsstyrkan ska finnas."---

Folkbladet

[Jimmy.L]
2015-07-14 08:17
#17

"För att räddningshelikoptrarna ska kunna användas i kommunala räddningsinsatser så måste vissa krav uppfyllas. Bland annat ska det finnas en omedelbar fara för liv och inget annat realistiskt transportsätt för den skadade eller räddningsstyrkan ska finnas."---

Och hur tänkte dom här? Ringa i samband med att man blir instängd i lågorna det tar ju ändå ett tag för helikopter att komma.

[Carpinus]
2015-07-14 08:48
#18

#17 Ja, fast det gör det förstås oavsett om det skall faktureras eller ej. Jag förmodar att meningen är att det byråkratiska krånglet efter en räddningsinsats skall minskas, alltså om det skall faktureras eller inte.  En räddningsledare tänker nog inte på ekonomin i ett akut skede, så där gör det knappast någon skillnad mot idag.

[Jimmy.L]
2015-07-14 09:57
#19

#18 Blir säkert knas med det med. Vi såg ju vad som hände under skogsbranden förra året med. Och Sjöfartsverket vill lämna F 17 i Ronneby trots man bygger en ny hangar för 320 miljoner.

[Carpinus]
2015-07-14 10:13
#20

#19 Ja, man blir inte imponerad..😮.

Annons:
[Carpinus]
2015-10-07 19:07
#21

"De gjorde en miljardinvestering utan riksdagens godkännande, och använde privata mejladresser utan insyn. Nu anmäls Sjöfartsverket till Justitiekanslern, JK, av en riksdagsledamot. Mikael Oscarsson (KD), skickade in anmälan under onsdagsmorgonen. Han har reagerat starkt på avslöjandet om hur Sjöfartsverket rundade riksdagen och skrev på miljardavtalet om att investera nya räddningshelikoptrar – innan riksdagen tagit beslut i frågan. Dessutom betalade myndigheten in en handpenning på drygt en kvarts miljard kronor, också det innan något godkännande från riksdagen kommit."---

SVT

Ett uppföljande reportage med nya detaljer om Sjöfartsverkets helikopteraffärer kommer på Uppdrag Granskning på SVT1 kl. 20.00 ikväll.

Huygens
2015-10-07 20:02
#22

Väldigt konstigt att det inte bara direkt blir allmänt åtal hos polis eller att en myndighet övervakar, utreder och åtalar.

Att förlita sej på enskilda riksdagsmän är en from förhoppning och pinsamt för en demokrati.

[Carpinus]
2015-10-07 20:11
#23

#22 Fast det inleddes ju en förundersökning i juni (#15), och den är inte nedlagd så vitt jag vet.

Huygens
2015-10-07 20:38
#24

Ok, det låter ju lite bättre.

Zepp
2015-10-07 23:22
#25

Man har inga skogsbränder till havs!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Huygens
2015-10-07 23:28
#26

Scandinavian Star

Zepp
2015-10-07 23:32
#27

På den tiden hade man resurser för vattenbombning, men valde att sätta ombord brandmän i stället!

Och jag litar på räddningstjänstens förmåga att bedöma vad som funkar.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Annons:
Magi-cat
2015-10-08 08:43
#28

Såg ni Uppdrag Granskning igår?

En upprörande härva i en på förhand uppgjord affär och de ansvariga slingrar sig….😟


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Carpinus]
2016-02-16 07:48
#29

"Sjöfartsverkets nya, omtalade helikoptrar ska klara is, kyla och mörker. När ett postflyg kraschade i Lapplandsfjällen i början av året skulle helikoptern sättas på prov. Men den lyckades aldrig ta sig till haveriplatsen. ".---

SVT

[Carpinus]1
2017-06-02 11:00
#30

Förtroendespricka från Sjöfartsverkets helikopterbesättningar mot verksledningen hotar landets helikopterberedskap.

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/interna-stridigheter-pa-sjofartsverket-hotar-svensk-helikopterberedskap

[Carpinus]1
2017-09-20 10:34
#31

SVT:s Uppdrag granskning följer upp helikopteraffären, kl. 20.00 ikväll på SVT1.

"När Sjöfartsverket köpte in nya räddningshelikoptrar lovade myndigheten att kostnaderna för sjö- och flygräddningen skulle minska. Det blev tvärtom. Kostnaderna har gått från knappt 300 miljoner till nästan 470 miljoner kronor. Det är en ökning på över 50 procent från 2011 till i dag. En av de stora posterna är personal."---

"Besättningen som bemannar Sjöfartsverkets fem räddningshelikoptrar kostade 52 miljoner kronor förra året – enbart i övertidsersättning."---

https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/helikopterpiloternas-overtidsersattning-kostade-52-miljoner

[Göstage]
2018-07-24 11:35
#32

#0 (För) sent skall syndarna vakna…😴

"Regeringen vill komplettera Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar med de krokar som behövs för att de ska kunna användas i släckning av skogsbränder.

Det skriver infrastrukturminister Tomas Eneroth i ett mejl till Ekot. Vi är beredda att pröva alla vägar för att förstärka räddningskapaciteten, skriver Eneroth, och regeringen arbetar nu med att utforma ett förslag till hur detta ska genomföras."

SR

Martin
2018-07-24 13:23
#33

Påminner mig lite om när man byggde en cirkulationsplats på en smal landsväg utanför Malmö, där ena vägen ledde in till industriområde med bland annat ett stort mejeriföretag som körde långa långtradare med släp.

Det kom två förslag på hur stor rondellen skulle vara och det skiljde cirka 800.000 kr i kostnad på förslagen. Utan att prata med företagen eller någon tekniskt kunnig person valde man inte helt otippat den mindre och billigare rondellen.

Första veckan välte första långtradaren i rondellen. Några veckor senare beslutade man efter påtryckningar om att bygga om den till den större varianten. Ombyggnadskostnaden låg på runt 3 miljoner, dvs ac 2 miljoner dyrare än att ha byggt den så stor från början. 

Men det är ju bara skattebetalarnas pengar, så varför bry sig…

mvh Martin

Cragan
2018-07-24 15:18
#34

#33 undra hur mycket dyrare det kommer bli att efter montera krokarna på sjöfartvekets helikoptrar

Annons:
Martin
2018-07-24 15:31
#35

#34 Kan inte så mycket om den typen av helikoptrar men det är ju något som den kan utrustas med så det handlar väl antar jag bara om att köpa in dem och montera dem och då är det säkert inte en jättekostnad. Det är väl snarare så att utbildningen kanske blir dyrare, för man måste ju utbilda personal att flyga med last också.

Sen har ju sjöfartsverket krokar på några, man hjälper ju till med 7 helikoptrar om jag förstår det rätt. Källa: https://www.svt.se/nyheter/lokalt/ost/sjofartsverkets-helikoptrar-kan-rustas

mvh Martin

Zepp
2018-07-28 00:35
#36

Det är väl som med de andra helikoptrarna, de är inte utrustade för sjöräddning, har heller inte utbildad personal för detta?

Dvs vi får som en liten nation med stor yta/kust köpa helikoptrar som är utrustade så att de fungerar både vid bränder och vid bränder.

För övrigt så borde vi lägga samma krav på de militära helikoptrarna/besättningarna även om de som främsta syfte har att verka vid en krigsliknande situation.

Iallafall så har vi då helikoptrar men framförallt tränade besättningar, att sätta in vid olika kriser.

Menna hur gör vi vid krig då.. jo då är det tänkt att sjöfartsverkets helikoptrar skall rädda nedskjutna piloter eller sjömän i nöd.. dvs är det lixom inte dags att slå ihop den verksamheten?

Nämenaltså är det inte lika bra att ha all nästan all iallafall i en och samma myndighet så att piloter och besättning får träning och flygtimmar?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Upp till toppen
Annons: