Annons:
Etikettjämställdhet
Läst 1843 ggr
[Carpinus]
5/5/15, 10:01 AM

Indianer DO-anmälda

Hockeylaget Frölunda Indians och speedwaylaget Indianerna kränker den amerikanska urbefolkningen genom sina loggor anser en person som uppger sig vara nordamerikansk indian. Han har därför anmält klubbarna till DO.

Källa: DN

Annons:
[Carpinus]
5/5/15, 10:09 AM
#1

Det är inte första gången den här debatten blommor upp, och den är välbekant från den amerikanska idrotten. I december var det en svenskamerikansk konstnär som hävdade att "Frölunda Indians logo är både rasistisk, hånfull och osmaklig".

Själv tycker jag mest både namnet och logon är lite långsökt, även om den väl har sitt ursprung i att Västra Frölunda och deras hockeylag en gång i tiden kallades "vilda västern". Fast att se den som en kränkning tycker jag nog är minst lika långsökt…

[Jimmy.L]
5/5/15, 10:19 AM
#2

Har folk inget att göra än att anmäla struntsaker?

[Carpinus]
5/5/15, 10:31 AM
#3

#2 Decemberdebattören kanske var ute efter lite rubriker för egen del som varande konstnär. Sedan har vi ju sett en mängd konstiga DO-anmälningar genom åren, "Nogger" bl.a. Den här senaste verkar amerikainfluerad, fast skadestånd i den digniteten som förekommer där för struntsaker är vi lyckligtvis befriade från.

Huygens
5/5/15, 10:52 AM
#4

Hade inte Frölunda kunnat ta en svensk ursprungsbefolkning som logo istället.

Frölunda Skåningarna?

Emo
5/5/15, 11:03 AM
#5

#4  svensk ursprungsbefolkning - skåning, nu skämtar du väl med oss. Skåne borde höra till Danmark.

 Värd på  Pyssel och medarbetare på Pärlpyssel.
Mina figurer: http://parlkonst.se/
Emo, ägare till Emos Shop sen 1973

[Jimmy.L]
5/5/15, 11:33 AM
#6

#3 Ja även Nogger var något som var fjantigt att man anmälde. Folk borde lägga energi på bättre saker.

Annons:
Huygens
5/5/15, 11:50 AM
#7

Det kanske anses mindre fördomsfullt om hockeylaget bara ändrar namnet lite?

Frölunda Rödskinn?

Som analogi på Washington Redskins. Lägg även märke till den mer dämpade indianlogon. Alternativet är att välja en etniskt beskrivande logo som motsvarar (?) svenskar.

.

Frölunda Blekansikte.

Det sistnämnda låter ganska coolt och kan framöver bli ett namn som upplevs som riktigt tufft.

[Jimmy.L]
5/5/15, 11:57 AM
#8

#7 Varför ska ett lag ändra sitt namn för en person anser det och Frölunda tog detta namn under 90-talet ska det dröja drygt 20 år innan någon kommer på att namnet är kränkande?

Huygens
5/5/15, 12:06 PM
#9

Tja, det tog också mer än 20 år innan någon på allvar lyckades få uppmärksamheten riktad mot sk blackface eller golliwogs, så det kanske upplevs som ett slags tyst långtgående stereotypt förtryck?

[Carpinus]
5/5/15, 12:09 PM
#10

#7 Läste att Frölundaborna en gång i tiden kallades för "koljenackar", och eftersom vi har Edmonton Oilers så varför inte "Frölunda Koljers"?  OK, skojade bara! 😉

Saken är väl den att Frölunda Indians är för inarbetat som varumärke vid det här laget för att bytas ut - det skulle nog väcka avgrundsvrål bland anhängarna att döpa om dem!  Annars finns det ju andra kvarters- stadsdels- och ortnamn som står sig bra utan engelska tillägg - vi har ju Brynäs och Timrå t.ex, och  även Frölunda hade nog stått sig bra i sin enkelhet. (Som Färjestadsanhängare är jag glad över att förslaget Färjestad Wolves aldrig slog igenom…)

Huygens
5/5/15, 12:21 PM
#11

Frölunda Koljorna

Låter neutralt och närheten till havet ger hockeylaget en naturlig koppling till logon. Om man vill blanda namnet med utländsk Kolja, till svengelska, blir även associationen tydlig till den klassiska tecknade serien Tintin:

Frölunda Haddocks

Ett riktigt vasst, tidslöst och framåt namn.

[Jimmy.L]
5/5/15, 12:57 PM
#12

#11 Fråga fansen vad dom tycker om ett namnbyte Svenskafans

[Hayabusa]
5/5/15, 3:17 PM
#13

#10 Det var under period i mitten på 90-talet som plötsligt "alla" lag skulle ett engelskt tilläggsnamn. Brynäs Tigers, Timrå Eagles, Rögle Griffins osv. De flesta lag kom till sans och slopade dessa extra namn, men vissa lever kvar. Malmö Redhawks t ex. 

För övrigt anser jag att Frölunda inte har tillägget "Indians" för att förnedra eller håna andra människor. Men, som alltid - precis allt är fritt för tolkning.

Högsta ligan heter SHL, Swedish Hockey League. Innebär det att det är en liga som utesluter andra än svenskar?

Annons:
[Carpinus]
5/5/15, 4:25 PM
#14

#13 Eftersom jag är hemskt gammal minns jag den engelska hockeyligan där det fanns lag som Nottingham Panthers och Wembley Lions som nog var mer kända här i Sverige än kanadickerna på 50-talet. Det var färgstarka namn, men de gjorde sig bäst i England. Serien konkade 1960 tror jag.

Inte heller jag tror att Frölunda Indians på något sätt är ett hån. Vad jag förstår är såväl namnet som loggan skapat av en reklambyrå på sin tid, och namnet är väl en hänsyftning till "vilda västern" som Frölunda som tidigare nämnts kallades på sextiotalet. Det var ju faktiskt inte så långt efter att engelska ligan avsomnat, så många hade väl de klatschiga namnen ännu i färskt minne.  Kanske finns det ett samband där?

[Hayabusa]
5/5/15, 4:31 PM
#15

#14 Det stämmer. Frölunda hette ju förr "Västra Frölunda", så det där med "Vilda Västern" kan nog ha sin förklaring där.

[Carpinus]
5/5/15, 4:37 PM
#16

Apropå indianer så var det förr närmast ett öknamn på innevånarna i Ekshärad i Värmland, fast på den tiden fanns det ingen DO. Istället gjorde de som det görs med andra nedsättande benämningar - man började använda det själva och numera tror jag det mest ses som en kul grej från förr.

[GIKmio]
5/5/15, 4:54 PM
#17

#16 Jag tror dom har en totempåle mitt i byn.

[Carpinus]
5/5/15, 6:09 PM
#18

#17 Jajamensan - hoppas att inte DO-anmälaren får nys om det… 🙂

Här är den på bild! Fast symbolerna har mer lokal anknytning än indiansk.

kallepudas
5/5/15, 6:31 PM
#19

Chicago blackhawks har en indian på sin matchtröja så det där nötskalet som orkar bemöda sig kanske ska anmäla det laget också när dom ändå är igång.

Vore nog ett lyft om frölunda gick tillbaka till sin gamla tröja som det stod Göteborg VF Hockey club 1984 på…….tänk vad matchtröjor dom hade kunnat sälja igen så ge upp indianen & byt tillbaka till den snygga tröjan men det är väl säkert någon ärthjärna som har ont av den med.

[Carpinus]
5/5/15, 6:55 PM
#20

#19 Lite OT kanske, men Frölunda spelade i en retrotröja vid utematchen på Ullevi mot Färjestad 2009. Visserligen inte originalet, men i en retrostil som gick hem hos både lag och publik, tror jag.

http://www.expressen.se/sport/hockey/elitserien/spelarna-hyllar-sina-nygamla-matchtrojor/

Annons:
[Jimmy.L]
5/5/15, 7:21 PM
#21

DO kommer inte utreda detta.

[Carpinus]
5/9/15, 7:44 AM
#22

DO har redan gjort klart att anmälan om indianloggorna hos några idrottsklubbar inte kommer att drivas vidare, men debatten rasar vidare. I GT finns motpolerna i varsin inlaga. Först professorn vid Göteborgs universitet Sven-Göran Malmgren: "Snälla Frölunda, byt logga! Det är inte 50-tal längre och John Wayne är död sedan många år. Kan ni verkligen ta på ert ansvar att indoktrinera ständigt nya generationer ungdomar med en förlegad, unken föreställningsvärld?"

Och så här tycker Glenn Hysén i sin krönika i samma tidning: "Det är regler kring allting nu för tiden. Man får inte säga flaska. Jag är en sån person som gärna vill uppröra och tydligen upprör Frölunda också. Jag blir så trött, någon har anmält deras logga och jag fattar verkligen ingenting. En indian - hur kan en indian vara kränkande?"

Huygens
5/9/15, 11:58 AM
#23

Relaterat till indianerna är sk blackface-framställningar i form av Svarte Petter i Holland. En anti-rasist har dömts till 5000 kr i böter som han vägrar betala för att ha förolämpat kungen med en lag från 1800-talet.

"När han vägrade betala de böter på nästan 5.000 kronor han tilldelades valde åklagare att åtala honom enligt en lag från 1881 som gör det straffbart att medvetet förolämpa kungen och kungahuset. Nu riskerar Abulkasim al-Jaberi fängelse i upp till fem år eller 185.000 kronor i böter."

[Göstage]
6/16/20, 11:40 AM
#24

Kommer striden om Washington Redskins namn att väcka liv i den gamla debatten om Frölunda Indians namn och logga?

LBB
6/16/20, 12:10 PM
#25

Folk glömmer att sätta in saker och ting i deras kontext. Idrottslags namn, varunamn antogs under en annan tid och ska därför betraktas som detta. De är ju ingenting annat än en symbol för den vara, det lag de står för. inga andra värderingar. Piraterna står väl inte för något pirateri (möjligtvis från kommunens kassa då 😉) , ingen kan väl få för sig att indianen på lag-tröjjorna står för ngt annat än just laget i fråga och ingenting mer. Men vissa beskäftiga undantag förstås.

Det verkar mer som om dessa individer förtvivlat söker mål som de kan slå in när de inte hittar ngt vettigt att rikta in sig på.

[Göstage]
9/17/20, 12:51 PM
#26

#24 "Indianen har varit Frölundas logga sedan 1995. Nu meddelar klubben att den kommer att bytas ut.---

"Nu meddelar SHL-klubben via sin officlella hemsida att loggan kommer att bytas ut och att en ny ska vara på plats till säsongen 2021/2022.---

”Styrelsen inser att det här beskedet väcker känslor”, skriver man i ett pressmeddelande."---

https://www.svt.se/sport/ishockey/frolunda-hc-byter-logga-indianen-plockas-bort

Då var det inte mer med det.

[Hayabusa]
9/17/20, 1:30 PM
#27

#26 Väldigt väntat beslut. Fler lär följa, t ex Malmö Redhawks.

Annons:
Upp till toppen
Annons: