Annons:
Etikettpolitiska-skandaler
Läst 1859 ggr
[Jimmy.L]
5/11/15, 7:20 AM

Romson kritiseras för uttalande om Auschwitz

Miljöpartiets språkrör Åsa Romson jämförde flyktingkatastroferna på Medelhavet med förintelselägret Auschwitz. Nu får hon hård kritik. – Det är historielöst. Jag reagerade mycket starkt, säger Centerpartiets Annie Lööf.

DN

Annons:
[sanna70]
5/11/15, 8:24 AM
#1

Hennes desperation lyser igenom och hon beter sig alltmera omdömeslöst i takt med att dem tappar väljarstöd.Det handlar bara om politik och att vinna förtroende, deras parti är går emot allt som har med välfärden att göra och i stället för att se sig om och göra ordning här så blickar hon ut på omvärlden. Att avleda uppmärksamhet är bara en manöver.  Hennes uttalande är under all kritik!

Huygens
5/11/15, 2:12 PM
#2

Är DNs intervju verkligen så bra? Är den inte snarast penalistisk med karaktären av ett journalistdrev som byggs upp?

Vanja
5/11/15, 3:47 PM
#3

Ja, att flyktingar drunknar när de försöker fly är inte ens i närheten samma sak som Auschwitz.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

Zyperior
5/11/15, 7:33 PM
#4

#2 Tja, man har länge inom media behandlat SD likadant när ynka kommunalråd och "betydelselösa" medlemmar uttrycker sig på vissa sätt. I många fall är det berättigat att dem får skarp kritik också, tycker även jag. Men så är det även i detta fallet.

Kan partiledaren i ett parti uttrycka sig på detta vis, så är det tecken på att det som jag med flera här argumenterat för i andra trådar stämmer. Skulle journalisterna gräva jämnt över det politiska fältet skulle vi se mycket fler tveksamheter i de övriga 7.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Hayabusa]
5/11/15, 8:14 PM
#5

Åsa Romson är, kanske, trevlig som privatperson men hennes utlånade ger jag inte mycket för. Som här t ex:

Zyperior
5/11/15, 8:22 PM
#6

#5 Haha ja du. För att kopiera ett välkänt argument de jag brukar diskutera med brukar ta till. 93,2% röstade inte på miljöpartiet. Ändå får dem sitta och dirigera Sveriges framtid i regeringen.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
Zyperior
4/19/16, 12:12 PM
#7

Romson gör det igen. "11 September olyckorna"
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article22659204.ab

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Huygens
4/19/16, 12:36 PM
#8

Det kanske ska ses som ett fall framåt i riktning mot en mer korrekt beteckning; falskflaggan 911.

Vanja
4/19/16, 2:22 PM
#9

Huygens , Du är obegriplig.

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

landsbygdsbo
4/19/16, 2:24 PM
#10

Man kan ju undra vem som är olycka när MP är på tapeten ;)

flyingdragon
4/19/16, 3:56 PM
#11

#10 👍 👍

NO DAY SHALL ERASE YOU FROM THE MEMORY OF TIME
                                                                                                                                                        Virgil

72mm
4/19/16, 5:02 PM
#12

Hennes försök till förklaring gör det bara värre. Hon menar att 9/11 var olyckligt för att det på det följde en misstänksamhet mot muslimer som försvårade integrationen i Sverige. 

Hon gör verkligen inte samma prioriteringar som majoriteten. Händelserna i Paris var väl enl. Romson mest i vägen för någon klimatkonferens om jag inte missminner mig…

Here gud, kvinnan är ju en katastrof. Stackars Löfven.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Zyperior
4/19/16, 5:20 PM
#13

#12 Stackars Sverige.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
72mm
4/19/16, 5:51 PM
#14

Alltså, ju mer jag tänker på det här ju räddare blir jag. 

Allvarligt. Vad f*n var det där för någonting? OLYCKORNA!? Plural. Att det skulle syfta till någon typ av allmän situation som följd av terrorattentaten och massmordet på 2996 människor är ju fullständigt skrattretande. 

Så var det a) ett freudiansk felsägning som gav oss en plötslig insyn i hur man i MP faktiskt resonerar och tänker eller b) en signal till muslimska väljare att man fortfarande står på deras sida, även om man nu, tyvärr, tyvärr, inte längre har Kaplan som minister? 

Jag vet inte vilket som skulle vara värst, båda alternativen skrämmer fullständigt skiten ur mig. Hur djupt går den islamistiska rötan i svensk politik egentligen?

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[Bermudas]
4/19/16, 6:45 PM
#15

#14 Jag tror på A. Dom har precis som feministerna fått för sig att att man till varje pris ska försvara islam. Det har blivit en mission som blir viktigare än att syna islamister och hedersvåld och krafter som drömmer om införandet av sharialagar och annat smått och gott. Dom kopplar kritik mot Islam med fördomar, rasism, och "islamofobi" och det är tycker dom är värre än allt annat. Så de reagerar reflexmässigt, det var nog därför hon gjorde en freudiansk felsägning.

Fillifjonkan60
4/19/16, 10:53 PM
#16

#14 Håller fullständigt med dig! Det är ta mig fasen skrämmande! 😡


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Tjeja
4/20/16, 6:23 PM
#17

Ja detta är ju helt klart hennes egen "värsta olycka" när hon tänkte någonsin tror jag..Stacka om OTUR!?

Här är i alla fall lite av SVT's noteringar från Omvärldens reaktioner:

Främst från New Yorks media förstås men övriga världen reagerar också och t o m Ryssland slår sig för pannan över hennes uttalande 🥵

Å andra sidan är amerikanerna själva i gott sällskap med Trumph som själv kallade 11 september för 7eleven här om dagen också. 😂 De två kanske skulle slå sina påsar ihop? De skulle få fullt upp med varandra istället för omvärlden då i alla fall.

SVT

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Zyperior
4/20/16, 6:44 PM
#18

Jag vettefan om det är en "olycka" eller en "fadäs" eller vad man nu vill kalla det när hon säger "olyckorna". Det handlar om inkompetens som politiker. Felsägningar och klantiga formuleringar kan förekomma från alla det kan jag medge, utan att man behöver vara inkompetent i den roll man har.

Men att Sveriges näst mäktigaste politiker gör en såpass grov "felsägning" är för mig ett tydligt tecken på att hon är otroligt inkompetent för sin roll. Man skulle kunna konspirera om att MP är drillat av islamisterna, men i detta inlägg och denna tråd ger jag henne min tvekans fördel och kallar henne istället ett stort jävla pucko som borde befinna sig så långt ifrån en ministerpost som möjligt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
4/20/16, 6:51 PM
#19

# 18 Varför är Åsa Romson Sveriges nästmest mäktigaste politiker?

Zyperior
4/20/16, 7:10 PM
#20

#19 För hon får vara med att tillsätta ministerposter, ställa ultimatum mot statsministern och har väl som jag ser det, mest att säga till om inom regeringen efter Löfven.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[helga21]
4/20/16, 7:20 PM
#21

# 20  Nej hon har inte mest att säga till  om efter Löfven. Hon har titeln vice statsminister men är på intet sätt ersättare ifall statsministern skulle ha förhinder av något slag. Då träder det äldsta ministern in som också haft mest tid i regeringsställning. Detta hade däremot inte upplyst resten av MP om. 😃

Zyperior
4/20/16, 7:26 PM
#22

#21 Fast jag nämnde aldrig att hennes titel som vice statsminister va avgörande för hennes makt.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

72mm
4/20/16, 8:35 PM
#23

Sluta prata om hur mycket makt den här människan sitter på eller inte. Jag kan inte sova då.

Friskt kopplat är hälften brunnet!

[helga21]
4/20/16, 9:37 PM
#24

# 22 Men det gjorde jag då det är vad MP själva har fört fram. Sen framkom att hon inte är det i ställföreträdare mening.

Zyperior
4/20/16, 9:40 PM
#25

#24 Förvisso, men jag står ändå fast vid att hon har näst mest makt i politiken i Sverige, vice statsminister eller inte..

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
4/20/16, 9:50 PM
#26

#25 Så du menar på fullt allvar att hon har detta? Inte en chans säger jag då. Förutom att Löfven är sosse och behöver hjälp av det pariet så är försvarsministern och finansministern är sossar också. De kommer före alla MP statsråd.  Dessutom så sitter det ett sossestatsråd i vartenda departement som det sitterm MP minister. Dvs Löfven får inte dem låta hålla sig för sig själv. När regeringen spricker så kommer flera sossar att dra en lättnadens suck.

Zyperior
4/20/16, 10:01 PM
#27

Trots allt detta, får inte Romson som hon vill, kan hon alltid hota med att gå ur samarbetet och då faller regeringen och det blir nyval.
Så har iaf jag förstått att det fungerar. Om detta är fel, så har jag inga problem att ta tillbaks att hon skulle vara näst mäktigast av politikerna och ändra det till en av de mäktigaste. Om det nu spelar väsentlig roll.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

Annons:
[helga21]
4/20/16, 10:08 PM
#28

# 27 Nej då s kan hålla ihop en minoritetsregering i alla fall med hjälp av Alliansen. De vill inte ha något nyval nu.

Zyperior
4/20/16, 10:19 PM
#29

#28 Fast börjar det fifflas över blockgränserna blir det väljarflykt till SD, vi har redan sett prov på detta genom DÖ. Nu har man vunnit tillbaks en hel del väljare genom att först skrota DÖ och sedan kovända i invandringsfrågan. Jag tror inte Alliansen skulle riskera det utan istället välkomna ett nyval där de har goda chanser att få regeringsmakten.

Ett ensamt S skulle innebära en oerhört svag regering som inte skulle kunna få igenom någon av sin politik. Den enda utvägen skulle vara nyval.

Edit: Å andra sidan, MP riskerar att åka ur riksdagen helt och hållet, så iofs. Hota med att avbryta samarbetet skulle vara otroligt korkat. Men det är ju också Romson vi pratar om här, så då är det ju fullt möjligt ;)

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[helga21]
4/21/16, 10:26 AM
#30

# 29 Så här dags på dagen så måste det kännas som en lättnade att kunna göra sig av med MP

sponny
4/21/16, 11:08 AM
#31

PM Nilsson på Dagens Industri sammanfattar väl katastrofen med MP och dess nuvarande ledning.

Mp:s toppar har öppnat en avgrund

Åsa Romsons märkliga historieskrivning av terrordåden 11/9, hennes tidigare jämförelser mellan Auschwitz och drunknade flyktingar i Medelhavet, Peter Erikssons teser om att Mehmet Kaplan utsätts för islamofobisk mobbning, Per Gahrtons uttalanden om israeliska konspirationer och Kaplans egna jämförelser mellan IS-krigare och frivilliga i finska vinterkriget och mellan Hitlertysklands judepolitik och Israels Palestinapolitik öppnar en avgrund som borde diskvalificera varje parti från att delta i en svensk regering.

Detta är inte uttalanden från enskilda medlemmar på lokal nivå utan från den absoluta partitoppen. Den världsbild som tonar fram hos MP har mer gemensamt med mainstreamantisemitismen hos europeisk extremhöger och islamister än med västerländsk demokratisk tradition. Till och med Vänsterpartiet är mer pålitliga än MP:s toppolitiker.

[[eskils_]]
4/21/16, 10:41 PM
#32

#31 Avgrund var ordet….

En dramatisk slutkläm på artikeln:

"Partiets regeringsmedverkan har hittills varit ett haveri som hotar förtroendet för regeringen som institution. Frågan är vem som hinner göra slut på det först: maskrosrötterna i mitten på maj, statsministern eller den strykrädda alliansen?"

landsbygdsbo
4/22/16, 10:40 AM
#33

Fast, om man är ärlig så finns det vissa likheter mellan Judarnas behandling i Tyskland under trettiotalet. Och Israels behandling av Palestinier idag.

Då förlorade judarna rätten att rösta, att bedriva företag på lika villkor och att bli militärer o statstjänstemän. Deras hus förstördes och de misshandlades och ibland slog man ihjäl dem. Detta var  före Holocasten drog igång.

Ser på på hur Palestinierna behandlas på väst-banken idag, hur man konfiskerar deras mark och hur svårt de har att hävda samma rättigheter som de Judar som flyttat dit så…

Visserligen öppnade Kapplan själv för detta iom att han inte var kristallklar med vad han menade, med vi övriga var/är snabba att utnyttja situationen.

Däremot så är Romsons klavertramp uppenbart. Det finns inga som helst likheter mellan vad som händer i Medelhavet och vad som hände i de nazistiska utrotningslägren….

Upp till toppen
Annons: