Annons:
Etikettövrigt
Läst 1171 ggr
Mysan59
2015-05-12 19:30

Skadestånd för att tvingats äta gris

Har det någonsin varit så mycket skadestånd som nu? Och skadestånd för, i mitt tycke, "skitsaker".

Jag äter inte kött, men av andra skäl än religion och om dom hade försökt tvinga mig hade jag sagt nej. Men om dom hade lyckats få mig att äta en bit så inte tusan hade jag stämt dom på 40.000 kr för det!

Muslimer verkar vara väldigt lättkränkta, tycker jag, om man läser i tidningar, så är det mycket skadestånd för "ditten och datten".

Blir faktiskt lite irriterad på sånt dravel. Människan är ju inte skadad på nåt sätt och hade kunnat säga NEJ!

Nu var detta visserligen 2010 och i Danmark men ändå.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20772359.ab

Annons:
VildaVittra
2015-05-12 19:36
#1

Du är heller inte uppvuxen i ett samhälle där köttätande har ett stigma, så givetvis kommer du inte bli kränkt i samma omfattning. Med stor sannolikhet har du tidigare även ätit kött frivilligt.

Tänk så här istället. Om jag tvingats äta hund, apa, människokött osv, hur hade jag känt då?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Rumblebee
2015-05-12 19:36
#2

Nja.. Personligen tycker jag att skolan handlade fel. Ingen ska ju behöva bli tvingad till något de inte vill göra. För alla har dessutom inte självförtroende nog att fortsätta vägra och kan till slut ge upp och göra det dom inte vill.

[tk1971]
2015-05-12 19:37
#3

Nej,  jag tycker faktiskt hon har rätt i att det kan vara kränkande för en muslim att tvingas äta griskött. Varför ska hon tvingas till det? Och det är inget nytt fenomen, jag minns tydligt att de som var Jehovas Vittnen på min skola fick annan mat när det var korv på menyn. De vill ju som bekant inte äta mat med blod i. Skulle man satt ner dem och tvingat i dem korven, kanske?

Det här har kommit upp bara för att det råkar handla om muslimer.

densomundrar
2015-05-12 19:46
#4

Kan hålla med, det ska stämmas och anmälas till höger och vänster, om allt och inget. 

Att tvinga någon att äta kött oavsett religion är fel. Men att stämma någon på grand av detta? Jag säger då det.
Inte var det någon som tyckte att det var fel av fröken att tvinga oss att smaka på ALLT som serverades i skolmatsalen? Inte var det någon som sa till henne att det är lönlöst att tvinga i barnen mat som ger dom kväljningar? Hur många vuxna är det som inte äter vissa saker än idag för att de har dåliga minnen från denna maten kopplat med skolmatsalen? Det om något borde man få skadestånd för, för man kommer högst troligt att inte äta det igen på grund av detta. Det om något är väl att lämna bestående, psykiska skador. 

Usch säger jag bara, hur det har blivit. Folk kan inte hantera saker och konflikter själva utan anmäler hellre saker till polisen så att de ev får reda ut bagateller, så sitter man hemma och klagar på varför polisen inte har tid och resurser att göra bättre saker för. KONSTIGT!?

Och självklart ska man stämma allt och inget, man kan se det som en extrainkomst. Eftersom vi lever i ett land som inte vill stöta sig med något eller någon så är det självklart att man kan stämma varandra för det mesta också. Börjar bli lite som USA, är kaffet för varmt på MC donalds så stäm dom, för kaffet ska inte vara SÅ varmt.. 

Löjligt, kan jag tycka.. Men det är min åsikt och jag är fullt medveten att alla inte håller med och respekterar det, jag ber er att göra det samma

Mysan59
2015-05-12 21:02
#5

#4 👍

Halvdansken
2015-05-13 08:54
#6

Nu var det en matlagningskus, som hon själv frivilligt anmält sig till, i Danmark där man äter mycket fläskkött. Lärarna tyckte att man ska kunna smaka på all mat man tillagar, det är liksom en del av jobbet med att vara kock.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
[tk1971]
2015-05-13 09:03
#7

#6: Det var en utbildning, inte en "matlagningskurs". Och innan utbildningen fanns det inget krav på att man är tvungen att smaka på allt.  I så fall kanske hon inte skulle anmält sig?

VildaVittra
2015-05-13 09:07
#8

#6 Då antar jag att du tycker att laktos och glutenintoleranta ska behandlas på samma sätt. Man ska ju smaka på all mat. 
Och det var ingen kvällskurs det var frågan om, utan en del av en 3-årig utbildning.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-05-13 11:13
#9

Eftersom det vid utbildningens start inte fanns några bestämmelser om att man måste smaka på allt var det helt klart fel att tvinga henne att smaka och rent oetiskt!

Är det diskriminering så är det klart hon ska ha skadestånd, det spelar ingen roll att vissa tycker det är en "skitsak". För henne var det ingen skitsak.  Det visas ju också av att hon hoppade av utbildningen efteråt.

Och, som VildaVitra säger, måste alla smaka på allt så gäller det alla…(Vilket visar hur orimligt kravet är.,)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Halvdansken
2015-05-13 11:55
#10

Från artikeln "En muslimsk kvinna tvingades äta fläskkött under en matlagningskurs i Danmark".

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2015-05-13 12:00
#11

#10 Och?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

VildaVittra
2015-05-13 12:01
#12

#10 Jaha? I samma artikel står det att läsa: "Kvinnan utbildade sig till näringsassistent på Uddannelsescenter i Holstebro på Västra Jylland."

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Mysan59
2015-05-13 17:34
#13

#8 Du tycker inte det är lite skillnad på att vara laktos och glutenintoleranta mot att inte äta av religiösa skäl?

Hur som helst, så antar jag ingen höll i henne och tvingade in köttet i munnen på henne? Och jag hävdar fortfarande att det är mest muslimer som kräver skadestånd för allt och inget.

Och till sist, det som densomundrar i #4 skriver, vem blev inte tvingad att äta allt möjligt som man inte ville äta, i skolan. 

Alla vi kanske skulle kräva skadestånd för det traumat.

Annons:
VildaVittra
2015-05-13 18:08
#14

#13 Nej, födoämnesintolerans kan vara psykisk likväl som fysisk. 

Så det är bara om man blir fasthållen som man blir kränkt? Tja, då blev jag väl inte kränkt när en person stoppade in handen mellan mina ben när jag tränade. Eller så tänker man lite längre och inser att även hot om att inte få sin examen kan tvinga folk. 

"Och jag hävdar fortfarande att det är mest muslimer som kräver skadestånd för allt och inget."

Faktaunderlag?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Halvdansken
2015-05-13 18:29
#15

Varför ska religion ha företräde? Varför ska det kunna utlösa skadestånd för att nån tror att en gud har sagt att man inte ska äta gris. Till skillnad från att tex tvinga någon som är allergisk att äta jordnötter.
Jag hade nog inte anmält mig till en näringsassistentsutbildning i Kina eller Papua New Guinea, då hade risken varit stor att man fått smaka på hund eller kanske tom människokött.
Dessutom gick skolan med på att man skulle smaka, inte svälja. Det kan väl inte guden ha nåt emot?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Mysan59
2015-05-13 18:37
#16

Vildavittra, du gör ofta ganska extrema jämförelser tycker jag.

Tvinga nån att äta nåt, eller att få en hand mellan benen! Hur kan du ens göra en jämförelse?

Du lyckas vrida och vända på allt. Läser du någonsin och begrundar det du läser?

Eller svarar du bara per automatik när det gäller vissa saker, när det gäller folk som kommer från vissa länder, och framförallt när det gäller muslimer så får någon verkligen inte tycka nånting annat än att det är bra, ingen kritik får förekomma alls. 

Det känns verkligen så.

VildaVittra
2015-05-13 18:44
#17

#16 Jadå, jag läser alltid och min förmåga att begrunda, tänka och dra slutsatser är det allt annat än fel på. Just därför ser jag ologiska resonemang och visar på dom. Själv då? Och hur står det till på fronten att svara på frågor som ställs till dig?

Och hur kommer det sig att trådar alltid ska börja att handla om mig när meningsmotståndarnas argument tryter? Får tacka för ert enorma intresse för min person och höga intellektuella förmåga, men vad sägs om att hålla sig till sakfrågan?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Magi-cat
2015-05-13 18:45
#18

Alltså, en muslimsk kvinna som inte vill äta fläsk måste kunna beredas tillträde till en näringsassistentutbildning utan att själv äta  fläsk. Det verkar fullkomligt oresonligt annars. Det fanns heller inte några regler innan händelsen om att man måste smaka. Därav den regelrätta ersättningen för diskriminering till den drabbade.

Att man själv tycker det är larvigt med vad en gud säger, har ingenting med saken att göra, eftersom tyckande inte fäller utslaget. Vill ni ändra reglerna, jobba för det. Men gör det inte till en ny anti-muslim-fråga.  

#13 Och jag hävdar fortfarande att det är mest muslimer som kräver skadestånd för allt och inget.

Vad du hävdar är ointressant. Men du häver ur dig en anklagelse. Att du uppvisar ett underlag för den är det minsta man kan begära. (Eller så tar du tillbaka påståendet.)


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mysan59
2015-05-13 19:23
#19

#18 Självklart får du tycka att det är ointressant vad jag tycker, men även jag får ha åsikter. Eller?

Häver ur mig anklagelser? Jag anser vissa saker… och säger vad jag tycker om det.

Jag tyckte inte heller att det var ok att tvinga någon att äta något som den inte ville äta, MEN jag tycker att skadestånd på 40.000 kr är helt absurt!

Det är det det handlar om.

VildaVittra
2015-05-13 19:31
#20

#19 Nu skrev du ju faktiskt hävdar i det inlägget: "Och jag hävdar fortfarande att det är mest muslimer som kräver skadestånd för allt och inget."

Väntar fortfarande på svar på mina frågor.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Mysan59
2015-05-13 19:39
#21

Ja jag hävdar det, för jag tycker att jag läser mest om muslimer som kräver skadestånd för "skitsaker" som jag tycker är skitsaker.

MEN nej jag har ingen statistik på det, utan fortfarande så är det bara så jag upplever det.

Men jag kan googla och se…

(Sorry Jimmy.L att jag använde versaler på vissa ord) :)

[tk1971]
2015-05-13 19:43
#22

I så fall är det ju en skitsak att skolbarnen inte får fira skolavslutning i kyrkan på vissa ställen, inte sant? Vad ska vi sekulariserade, icke gudstroende människor i kyrkan att göra på just den dagen, när bänkarna ekar tomma alla andra dagar? "Varför ska religionen alltid vara med och styra"?

Halvdansken
2015-05-13 19:52
#23

#18. ". Men gör det inte till en ny anti-muslim-fråga. "
Kan lika gärna varit en judisk. De äter heller inte gris.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Magi-cat
2015-05-13 20:28
#24

#19 Jorå, så klart får du ha dina egna åsikter. 🙂 Men ifråga om skadestånd för diskriminering spelar inte dina - eller mina - åsikter någon roll utan bedömningen görs utifrån regler. Det är därför jag säger att ni som tycker det gjorts fel får jobba för att ändra reglerna. Det är när du gör svepande generaliseringar om en viss grupp det blir fel…

Du har alltså inget underlag för att hävda att just muslimer kräver skadestånd för allt och inget? Utan det är din åsikt? Hur har du kommit fram till den åsikten?

#23 eh, jaha?


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mysan59
2015-05-13 20:42
#25

Som sagt, bara nåt som jag själv upplever det, genom tidningarna, även dom PK anslutna. 

Inte bara skadestånd, utan även att många verkar väldigt lätt-kränkta och det skrev jag också i TS.

Men men… Vi kommer som vanligt inte längre, men jag vill poängtera (fast det hjälper nog inte så mycket) att jag menar absolut inte alla muslimer! Herregud nej!

Det är så lätt att bli missförstådd, speciellt jag som har rätt svårt att formulera mig.

Magi-cat
2015-05-13 20:43
#26

#25 Ursäkta min okunnighet, men vad är "PK anslutna"?

Beklagar om du blev missförstådd.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Mysan59
2015-05-13 20:49
#27

#26 Jag ska iväg och spela kort och umgås lite med grannarna nu. Kanske jag fortsätter diskussionen någon annan dag.

Min fibromyalgi gör att jag inte alltid kan sitta här och skriva.

Ha en bra fortsättning på kvällen!

Annons:
VildaVittra
2015-05-13 21:05
#28

#27 Hade det inte varit lättare att svara på den frågan Magi-Cat ställde istället för att skriva den långa harangen?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

densomundrar
2015-05-13 21:13
#29

Det kan jag oxå tycka, för även jag vill veta vad pk anslutna innebär, alltid kul att lära sig något nytt :-)

Magi-cat
2015-05-13 22:10
#30

#27 Ok, vi hörs senare då!

Ha en fortsatt bra kväll.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

RobinEH
2015-05-14 15:08
#31

#4

Glöm inte alla föräldrar som tvingar i barnen mat de inte vill ha. Ex. fisk, broccoli, potatis, ris, morötter, ärtor, kål etc. Precis som denna muslimska kvinna så är ju barn benägna att avgöra vad de vill och inte vill äta.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

snigelpiga
2015-05-14 15:49
#32

#0 Matlagningskurs var väl frivilligt att vara med. Hur kunde någon tvinga henne att äta något vad hon inte ville i sådan kurs.  🤔

RobinEH
2015-05-14 15:58
#33

#32

Det var del av utbildningen till näringsassistent. Eftersom det inte står så mycket i artikeln så kan det ha varit så att de krävde att hon skulle smaka av för att få godkänt på delen.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

snigelpiga
2015-05-14 16:33
#34

#33 Hon hade väl valt fel utbildning då.

Annons:
densomundrar
2015-05-14 16:35
#35

#31 absolut, men drog ett exempel med lärare då det var likvärdigt :-)

VildaVittra
2015-05-14 16:47
#36

#34 Vänta nu, folk klagar på att invandrare är arbetslösa eller går på soc, men utbilda sig i ämnen som intresserar dom får de inte heller? 
Man får utbilda sig till biolog fastän man inte vill dissekera djur, man får bli geolog om man har svindel, men banne mig så får du inte utbilda dig inom nutrition om du inte äter gris?

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

RobinEH
2015-05-14 16:58
#37

#34

Snarare att utbildningen hölls av inkompetenta.

"Närings assistenter hjälpa till att analysera och planera maten som serveras på vårdinrättningar, stora företag och myndigheter. De hjälper säkerställa att livsmedel som levereras till arbetstagare, patienter och gäster ger tillräcklig näringsvärde. Dessa yrkesgrupper skapar även menyer för personer med särskilda kostbehov på grund av allergier eller andra förhållanden, och genomföra lektioner på att förbereda måltider för personer med medicinska begränsningar som diabetes"

http://www.austengess.com/496966602/nutrition-assistant-karriar.html

#35

Och jag var ironisk.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

densomundrar
2015-05-14 17:02
#38

#37 ber Om ursäkt att jag inte förstod det, jag tyckte inte att ironin framgick tydligt i ditt inlägg :-(

snigelpiga
2015-05-14 18:36
#39

#37. Ok.  Tack för svaren.

Halvdansken
2015-05-14 18:39
#40

#36. "Vänta nu, folk klagar på att invandrare är arbetslösa eller går på soc…".

Var står det att hon var invandrare?

Hatar cancer och älskar vårlökar.

VildaVittra
2015-05-14 18:56
#41

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Annons:
Magi-cat
2015-05-14 18:58
#42

Snart får vi säkert veta vad "PK anslutna" innebär.


"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

[Thiah]
2015-05-14 19:02
#43

Jag har förstått (när jag läser på olika forum o saker) att pk är politiskt korrekt. Men det kan betyda nått annat.

[tk1971]
2015-05-14 19:39
#44

#43: mm, det betyder det ja - men vem är det som avgör vilka media som är "pk"? Och vilka är kriterierna för att de ska räknas som sådana? Och hur sker anslutningen?

Mysan59
2015-05-14 20:45
#45

#42 Nu börjar det bli lite för löjligt, för nog vet du vad PK betyder? Men förmodligen stör ordet "anslutna" så pass mycket att du inte kan sluta tänka på det. Ber om ursäkt att jag använder ord som om inte är korrekta här inne.

[Jimmy.L]
2015-05-14 21:05
#46

Släpp detta nu! Åter till ämnet.

[sanna70]
2015-05-14 21:18
#47

"Da hun startede på uddannelsen som ernæringsassistent, var hun klar over, at der også ville indgå svinekød i madrepertoiret, men på skolen og i praktiktiden slap hun for at spise svinekød.

I sommeren 2010 indførte det faglige råd for uddannelsen imidlertid nye regler om, at eleverne skulle smage på den mad, de tilberedte.

Da eleven nægtede, blev hun indkaldt til samtale med studievejlederen og afdelingslederen - en samtale, som hun optog.

Under samtalen får hun at vide, at lærerkorpset på ernæringslinjen var enige om, at man skal smage på den mad, man laver, men at man ikke behøver at sluge den."

http://politiken.dk/indland/uddannelse/ECE2662147/vestjysk-skole-tvang-muslimsk-elev-til-at-smage-svinekoed/

[Nomen Nescio]
2016-06-20 13:28
#48

_"Ett måltidsbiträde har anmält Växjö kommun till Diskrimineringsombudsmannen. Enligt anmälan blev han avskedad eftersom han inte ville provsmaka rätter som innehöll fläskkött.
– Detta är helt felaktigt, säger mannens chef."---

"– Men det beslutet hade ingenting att göra med någon provsmakning utan berodde endast på att denna person tyvärr inte nådde upp till de kompetenskrav som vi har på våra anställda. Den här anmälan beror på ett missnöje med att vi valde att avsluta anställningen, säger Anders Rodin."_

SMP

Annons:
72mm
2016-06-22 08:45
#49

"denna person tyvärr inte nådde upp till de kompetenskrav"

Ja, personen hade ingen aning om hur saker smakade. 😃

Friskt kopplat är hälften brunnet!

Upp till toppen
Annons: