Annons:
Etikettordet-fritt-fria-diskussioner
Läst 566 ggr
[sanna70]
2015-05-22 08:34

Hur konkurrerar jag med dem. .

"Av dessa fyra är alla anställda utan bidrag. Jag betalar skatt, sociala avgifter, moms med mera. Det jag bedriver är bilvård eller det man kallar rekond.

Att utföra en helrekond tar cirka fem timmar beroende på bil. Jag är tvungen att hålla ett marknadsmässigt pris och ta från 2 000 till 3 000 kronor för det. Det är lön, sociala avgifter, hyra, medel och så vidare.

Hur i hela fridens namn kan en, förlåt flera nystartade, firmor erbjuda denna tjänst inklusive lackskydd för 900 kronor?

Detta är orimligt!

Arbetsförmedlingen, eller vem det nu är som bestämmer, slår undan benen för oss seriösa företagare.

Jag har haft tankar på att säga upp personalen och ta in fas 3:are som jag får betalt för att ha. Hur ska en seriös företagare konkurrera med en som har betald arbetskraft? Jag fattar inte det.

Mina fyra anställda lär tyvärr snart få gå. Jag kan inte konkurrera med betald arbetskraft.

Visserligen är de inte utbildade inom området men det spelar ingen roll, kunden går efter plånboken.

Jag råder alla att inte öppna eget inom rekond. Konkurrensen är så orättvis. Fan, att man har fyra fina duktiga arbetare som jobbar och sliter som jag lär säga upp. Och det är inte mitt fel."

http://www.arbetarbladet.se/opinion/insandare/hur-konkurrerar-jag-med-dem-som-har-betald-arbetskraft

Annons:
gruvel
2015-05-22 11:13
#1

Förstår helt det orättvisa i detta. Läser om motsvarande problem med helt snedvriden konkurrens inom taxibranschen, subventionerade instegs-, nystarts- och allt vad det heter - jobb där.  - Annat exempel, i en mindre stadsdel med rätt hög arbetslöshet och  bidragsberoende fick frisören en tjänst till betald med skattemedel.  Prissänkning möjlig då.  Resultatet kan bli att den dyrare kollegan i angränsade område tappar kunder och får säga upp sin enda anställda. Summa plus/minus noll jobb. Men det är väl så valda riksdagen vill ha det?

[sanna70]
2015-05-22 14:33
#2

Inte nog med att dem konkurrerar ut dem som driver eget utan dem skapar även ett bidragssamhälle.  .

Upp till toppen
Annons: